2) Hallituksen esitys laiksi sosiaalihuoltolain muuttamisesta
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä salissa on puhuttu
tämän vaalikauden aikana lukuisia kertoja omaishoidon
tuesta ja omaishoidon parantamisesta. Muun muassa vuosi sitten,
kun kunnallisvaalien alla keskusta nostatti täällä laajempaa
vanhuspoliittista keskustelua, omaishoidon tuki nousi korostetusti
esille. Myös tämän vuoden budjettia hyväksyttäessä sosiaali- ja
terveysvaliokunta kiinnitti asiaan huomiota. Myös valtiovarainvaliokunta
esitti omassa mietinnössään voimakkaasti,
että omaishoidon tukea tulee parantaa kokonaisuudessaan.
Nyt meillä on tässä sitten hallituksen
esitys, joka eräiltä osin parantaa omaishoitoa.
Tässähän on kolme asiaa, kolme parannusta.
Ehkä suurin, parhaiten tunnettu esitys, minkä tämä pitää sisällään,
on se, että omaishoitajalle esitetään
toista vapaapäivää kuukaudessa. Ensimmäinen
vapaapäivähän tuli voimaan vuonna 98.
Toiseksi esitetään, että omaishoitajalle
tulisi tapaturmavakuutus kunnan toimesta. Se on myös oikein
hyvä esitys.
Kolmanneksi esitetään, että indeksisidonnaisuus
laitettaisiin asetustasolle. Se on myös hyvä asia.
Omaishoidon tukihan on erittäin laaja käsite. Joku
ymmärtää omaishoitajiksi pelkästään
ne noin 22 000 henkilöä, jotka saavat
taloudellista omaishoidon tukea omalta kunnaltaan hoitaessaan omaistaan,
läheistään: pitkäaikaissairasta, vammaista
tai vanhusta. Kaiken kaikkiaan näitä omaishoitotilanteita
arvioidaan olevan koko maassa yli 300 000.
Voisi todeta, että jokainen omaishoitotilanne on oma
tilanteensa. On ihan eri asia, jos vanhus hoitaa vaikka omaa puolisoaan,
on vanhushoitaja, pienellä eläkkeellä oleva
omaishoitaja, kuin taas se, että äiti hoitaa pitkäaikaissairasta
lastaan, vaikka epilepsiaa sairastavaa lastaan tai vammaista lastaan.
Näissäkin tilanteissa on jo aivan erilaiset tarpeet,
joita omaishoitajat haluaisivat parannettavan.
Näitä ongelmia, joihin lakiesitys ei vielä ota kantaa,
on muun muassa tietysti omaishoidon rahallisen tuen taso. Se on
keskimäärin 1 700 markkaa kuukaudessa.
Lisäksi kunnat voivat oman harkintansa mukaan päättää omaishoidon tuen
tasosta. Minimitaso on vähän toistatuhatta markkaa,
eli omaishoitajat ovat epätasa-arvoisessa asemassa jo eri
kunnissa. Sitten on myös määrärahasidonnaisuus,
eli saattaa olla, että jossakin kunnassa on lyöty
lukkoon budjetin yhteydessä omaishoitoon käytettävä summa
ja sitten, kun se on ylittynyt, niin kesken vuoden voidaan omaishoitosopimuksia
katkaista.
Eläkeläisomaishoitajat pitävät
verotusta ehkä kaikkein suurimpana ongelma. Totta on, kun
saa pientä eläkettä ja sitten saa sen
pienen omaishoidon tuen, niin verotus huolehtii siitä,
että omaishoidon tuesta saattaa jäädä vain
noin puolet käteen. Se ei ole paljon, jos 600 markkaa kuukautta kohden
jää.
Sitten vapaajärjestelyjen toimimattomuudesta: Nyt,
kun on pari kolme vuotta ollut voimassa ensimmäinen kuukausivapaa,
on huomattu, että kunnat eivät välttämättä ole
pystyneet järjestämään sijaista
siihen tilanteeseen tai eivät ole pystyneet osoittamaan
laitospaikkaa, mihin hoidettava olisi omaishoitajan vapaapäivän
ajaksi saatu. On myös ollut tilanteita, että sijaisen
järjestäminen on tullut omaishoitajalle niin kalliiksi,
että sitä ei ole kannattanut järjestää,
eli sijaisjärjestely on maksanut enemmän kuin
käteen on jäänyt omaishoidon tukea verojen
jälkeen.
Eräs ongelma on palvelumaksut. Niissäkin on hyvin
suuria vaihteluita eri kuntien välillä. Voi olla
sellainen tilanne, että palvelumaksut tulevat kalliimmaksi
kuin hoitajalle käteenjäävä tuki.
Edelleen, omaishoitajan oikeusturvassa on pahoja puutteita.
On aika usein niin, että hallinto-oikeuden päätös
on ollut lopullinen päätös eikä omaishoitaja
ole pystynyt enää valittamaan siitä eteenpäin.
Hyvä puhemies! Edelleen eräs puute on tiedonpuute.
Kun omaishoitajia on haastateltu, he ovat antaneet ymmärtää,
että heille tärkein tiedonlähde omaishoitoasioissa
on heidän oma lääkärinsä.
Jokainen voi ajatella, että on hieman lääkärin
ammattityön ulkopuolista tiedottaa kunnan omaishoitojärjestelyistä.
Voi jopa olla, että kunnissa ei olla halukkaita tiedottamaan
hyvin omaishoitajan oikeuksista.
Jaksaminen ja henkiset paineet hoitotilanteissa ovat erittäin
yleisiä. Jaksamisen puute ja väsyminen on myös
heijastunut siihen, että omaishoitajat, voi sanoa, ruuhkauttavat
myös omilla kysymyksillään ja sillä,
että haluavat neuvoja, myös kuntien sosiaalipuolta
ja myös sitten vapaaehtoisjärjestöjä,
jotka toimivat omaishoidon puolella.
Eräs ongelma, joka nousi viime viikolla esiin valtiovarainvaliokunnassa
asiantuntijakuulemisessa, oli se, että omaishoitajuuden
termikin on hämärtynyt. Saattaa olla niin, että kunnassa
irtisanotaan vanhusten avopalveluista työntekijöitä ja
heistä tehdään omaishoitajan asemaan
laitettavia vierashoitajia. Omaishoitotilannehan ei ole työsuhde,
eli silloin totta kai nämä oikeudet heikkenevät,
jotka aiemmin ovat olleet, kun on ollut työsuhteessa kuntaan
esimerkiksi avohuollon puolella.
Edelleen: Katson, kun eduskunta evästi viime syksynä ja
budjettia hyväksyessään voimakkaasti
hallitusta omaishoidon kehittämisestä, että tämä on
riittämätöntä. Tämä on
oikea askel, mutta riittämätöntä.
Itse katson niin, että koska omaishoidon kehittäminen
on niin laaja kokonaisuus, mitä hieman edellä jo
esille toin, omaishoidon tuki ja omaishoito pitäisi ottaa
laajempaan tarkasteluun esimerkiksi niin, että valtioneuvosto
asettaisi parlamentaarisen työryhmän tai komitean,
joka kävisi läpi omaishoidon ongelmatilanteet
ja kuulisi omaishoitajia, niitä käytännön työssä mukana
olevia ihmisiä, jotta voitaisiin valmistella laajempi pitkän
aikavälin omaishoidon kehittämispaketti.
Uskallan esittää tällaista parlamentaarista
työryhmää tai komiteaa sen vuoksi, että kun
olen kuunnellut täällä salissa puheenvuoroja,
missään ryhmässä ei ole ollut
sellaista näkemystä, etteikö omaishoitoa
tulisi kehittää. Kaikki ovat olleet siitä yksimielisiä,
joten toistan sen, että pitäisin hyvänä,
että omaishoidon osalta pistettäisiin pystyyn
parlamentaarinen työryhmä.
Hyvä puhemies! Oma visioni on se, kun katson tulevia
vuosikymmeniä ja suomalaisten ikääntymistä ja
myös sitä, mitä meidän hyvinvointipalvelumme
maksavat ja minkälaisia halukkuuksia meillä on
myös parantaa monia etuisuuksia, kuten edellisessä kohdassa
kävi esille, niin kustannuksista huolimatta näen,
että yhteiskunnalle olisi taloudellisesti edullisempaa
pitkässä juoksussa, että omaishoidosta
tulisi subjektiivinen oikeus.
Tiedän, että tässä salissa
varsinkin ne, jotka ovat kuntapäättäjiä,
kavahtavat, kun otetaan esille uusi subjektiivinen oikeus, mutta
korostan, että pitkässä juoksussa näin
tulisi tehdä. Jo nyt tällä hetkellä omaishoitajat
säästävät todella paljon yhteiskunnan
varoja, laitospaikkoja ja kaikkea muuta, mitä hoitoon menee,
ja henkilöstökuluja, joten se olisi varmasti halvempaa
hoitoa. Perustelen sitä myös sillä, että kun
jokainen meistä toivottavasti saa vanheta ja viettää pitkän elämän
vielä eteenpäin ja ajattelee sitä, minkälaista
hoitoa tulevaisuudessa haluaisi, niin uskon, että tässä salissa
myös moni kallistuisi sille puolelle, että omaishoito
olisi erittäin hyvä vaihtoehto.
Omaishoitohan ei aina tarkoita sitä, että on
oltava puoliso, isä, äiti tai lapsi, joka on siinä hoitajana,
voi olla myös vaikka naapurin mies tai naapurin nainen,
mutta omaishoito kuitenkin olisi minun tavoittelemani visio. Se
olisi perusteltua myös siitä käsin, että todellakin
suomalaiset ikääntyvät ja 2030 meitä on
jo aika iso joukko niin sanotusti ikäihmisten kirjoissa.
Arvoisa puhemies! Valiokunta kiinnitti todellakin vuosi sitten
huomiota omaishoitoon budjettilausunnossaan ja muutoinkin. Kun esitys
menee sosiaali- ja terveysvaliokuntaan, toivon, että vaikka
tässä on nyt kolme parannusehdotusta eli toinen
vapaapäivä, tapaturmavakuutus ja indeksisidonnaisuus,
siitä huolimatta valiokunta kuulisi laajemmin myös
omaishoidosta ja voisi mietinnössään
antaa evästyksiä jatkotyölle.
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Tämä esitys, joka tuli valtion budjettiesitykseen
aika viime tipassa ja itse asiassa sosiaali- ja terveysministeriön
ja valtiovarainministeriön välisissä neuvotteluissa,
pohjautuu hyvin suuressa määrin paitsi siihen,
että jokainen sosiaalipolitiikan parissa työskennellyt
ymmärtää, että omaishoitajan
asemaa on paitsi eettisesti oikein myös kunnallistaloudellisesti
järkevää parantaa, myös siihen,
että täällä käydyssä välikysymyskeskustelussa
noin vuosi sitten kaikki puolueet, myös kaikki hallituspuolueet,
olivat sitä mieltä, että vähintään
yksi lisävapaapäivä kuukaudessa pitäisi
tuottaa.
On myönnettävä, että kaikki
STM:n virkamiehet eivät olleet asiasta aivan yksimielisiä ja
oltiin sitä mieltä, että ehkä muitakin
asioita voisi tehdä sitä ennen, mutta minusta
tämä oli eduskunnan niin selkeästi lausuma
kanta, että sitä pitää noudattaa.
Sen lisäksi on aivan selvää, että tiukasti omaisen
hoitoon sidotulla ihmisellä täytyy olla mahdollisuus
vapautua edes kahdeksi päiväksi kuukaudessa tästä taakasta.
Kuten edellinen puhuja sanoi, tämähän
on kunnille erittäin kannattavaa toimintaa, ja voi sanoa,
että omaishoitajia ei kannata ajaa aivan ahtaalle, jotta
heitä yleensä tähän raskaaseen
ja uhrautuvaan työhön saataisiin.
En halua esitellä, koska ymmärrän,
että tähän saliin ovat nyt valikoituneet
ne kansanedustajat, jotka varsin hyvin tuntevat tämän
esityksen sisällön, sitä, mitä tässä laissa
esitetään, vaan hieman kerron niistä kaavailuista,
joita sosiaali- ja terveysministeriössä asian
tiimoilta on.
Edellinen puhuja otti jo esille subjektiivisen oikeuden. Tämä on
erittäin vaikea kysymys. Meillä on muistaakseni
noin 300 000 ihmistä, joita omaiset enemmän
tai vähemmän kotona hoitavat. On aivan selvä asia,
että he kaikki eivät kuulu omaishoidon tuen piiriin
sen takia, että ihmisillä edelleen pelkkään
ihmisyyteen vedoten on jonkinlaisia velvollisuuksia kanssaihmisiään, omia
omaisiaan ja muita ihmisiä kohtaan emmekä voi
ajatella, että kaikesta siitä aina kunta maksaa.
Omaishoidon tuki tulee kyseeseen siinä vaiheessa, kun lähimmäistä kohtaan
oleva velvoite alkaa käydä kohtuuttoman raskaaksi
ja sitoo ihmistä enemmän kuin kohtuudella voidaan
vaatia.
Subjektiivisen oikeuden määrittäminen
on kuitenkin erittäin hankalaa, koska tavallaan sen rajaaminen,
missä vaiheessa omainen on niin vaikeasti hoidettava, että tähän
on syytä tulla tukea, on vaikeaa. Me voimme ajatella, että meillä olisi
tämmöisiä hoitoisuusluokituksia, joita
on kehitetty. Mutta tämä arvio on objektiivinen
vain sen hoitoisuuden osalta, ei sen elämäntilanteen osalta,
jossa perhe on. Se on kuitenkin hiukan eri asia. Voitaisiin tietysti
ajatella, että määrittelisimme subjektiivisen
oikeuden, missä vaiheessa kunnan on tarjottava laitoshoitoa.
Tämän tilanteen välttämiseksi
kunnan varmaan kannattaa tehdä omaishoitosopimuksia, jotta
subjektiivinen oikeus laitoshoitoon ei laukeaisi. Joka tapauksessa
asian setviminen ei ole lainkaan yksinkertaista.
STM:ssä pohditaan sitä, pitäisikö meidän
laatia omaishoidon tuesta ja omaishoidosta erillinen laki, johon
kootaan kaikki siihen kuuluvat säännökset,
ja varmaankin tällaisen erillislain puoleen tässä ollaan
päätymässä. Kuitenkin itse edustan
sitä kantaa, että tämän lain
pitäisi olla aika väljä puitelaki ja
sitä voisivat täydentää jonkinlaiset
laatusuositukset tai palveluohjeet, koska laatusuositus voidaan
kirjoittaa paljon monisanaisemmin, kuvailevammin, ikään
kuin fiksummin. Tämmöinen jäykkä laki
on ehkä kuitenkin elämälle jossakin määrin
vieras eikä aina ole niin tarkoituksenmukainen.
Sitten kysymys siitä, onko omaishoidon tuki joidenkin
henkilöiden osalta markkamääräisesti liian
pieni: Jos aloitetaan tästä, pitäisikö sen
olla veroton. Minusta sen ei pidä olla veroton, vaan jos
sitä halutaan parantaa, niin sitä pitää nostaa. Verottomuushan
tukisi sellaista henkilöä, jolla on takanaan muita
tuloja, esimerkiksi eläketuloja, mutta ei lainkaan hyödyttäisi
sitä henkilöä, joka jää kokonaan
pois työstä omaistaan hoitamaan. Hänhän
kuitenkin tarvitsisi sitä tukea enemmän kuin se,
jolla on jo jokin perusturvallisuus oman esimerkiksi eläkkeensä perusteella.
Kysymys siitä, pitäisikö minimikorvausta nostaa,
on kaksipiippuinen asia, koska toisaalta joudutaan harkitsemaan,
missä vaiheessa yhteiskunnan tuki tulee kuvaan mukaan.
Jos me korotamme minimikorvausta, niin se on vähän
sama kuin että pieniä haittoja ei korvata. Tavallaan
siinä mielessä voidaan joutua ojasta allikkoon,
jos nostamme sitä summaa, joka kunnan vähintään pitää maksaa,
jos se yleensä maksaa jotain, koska silloin saattaa käydä niin,
että niiden määrä, joille yleensä maksetaan
jotain, vähenee. Tässä palaamme uudestaan
tämmöiseen hoitoisuusluokitukseen, pitäisikö taksa
mieluummin sitoa jonkinlaiseen hoitoisuusluokkaan ja tätä kautta
sitten määritellä taksat niin, että on
olemassa myös varsin alhainen minimikorvaus silloin, kun
hoidon tarve ei ole niin kovin suuri eikä hoitoon sitoutuminen
ole niin suuri.
Semmoinen seikka, joka ehdottomasti täytyy korjata,
on kysymys vierashoitajista, kun eräät kunnat
ovat ryhtyneet käyttämään omaishoitajalakia
tilanteessa, jossa hoitajalla ja hoidettavalla ei ole minkäänlaista
henkilökohtaista suhdetta toisiinsa. Tämä on
aivan selvää lainkiertoa. Tässä kierretään
työsuhteen ehtoihin liittyviä lakeja, eikä se
minusta voi olla tämän lain tarkoituksena lainkaan.
Sitten on jatkuva kysymys siitä, että kun
tämä on, niin kuin edellinenkin puhuja sanoi,
kunnille hyvin kannattavaa toimintaa, niin on erittäin kummallista,
että niin moni kunta säästää näistä rahoista.
Ihmettelen, pitäisikö meidän sitten säätää laki
siitä, että käsketään
kuntia ylipäänsä toimimaan edes oman
etunsa mukaisesti, ja pitäisikö sitä sitten
ryhtyä valvomaan, koska on se aivan kummallista, että kunnat
tästä ehdottomasti itsensä kannalta edullisemmasta
hoitomuodosta säästävät ja samalla
ajavat sitten vanhuksia, vammaisia tai muita hoidon tarpeessa olevia
raskaampiin ja paljon kalliimpiin hoitomuotoihin.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä laki
voitaisiin eduskunnassa käsitellä sutjakasti,
ja myöhemmät kehittämistarpeet ovat vuorossa
myöhemmin.
Ensimmäinen varapuhemies:
Vastauspuheenvuoron pituus enintään minuutti.
Niitä, jotka haluavat pyytää vastauspuheenvuoron,
kehotan painamaan V-painiketta.
Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen ministeri Soininvaaran kanssa täysin
samaa mieltä siitä, että subjektiivinen
oikeus on erittäin vaikea, mutta silti minusta meidän
pitäisi uskaltaa tässä yhteydessä puhua
siitä. Käytännön ongelmia tulee
olemaan varmasti paljon. Pidän hyvänä sitä,
että ministeriössä tätä seikkaa
jo nyt perusteellisesti tältä kohdalta mietitään.
Mielestäni tulisi laatia omaishoidon osalta oma erillinen
lakinsa, mutta edelleen vetoan ministeriin siinä, että katsoisin,
että olisi järkevää, että myös
eri puolueiden ja eri eduskuntaryhmien ääni kuuluisi
ja laitettaisiin pystyyn parlamentaarinen komitea omaishoidon parantamiseksi.
Näistä miljardisäästöistä,
jotka kunnat saavat: Haluan korostaa ministerille sitä,
että tämä ei ole pelkästään
kuntien asia, tämä on myös valtiovallan
asia, eli molempien tulee olla valmiit panostamaan myös
taloudellisesti omaishoidon kehittämiseen.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Soininvaaran ilmoitusta siitä,
että ministeriö valmistelee omaa lakia omaishoidosta,
pidän erittäin tervetulleena. Varmaan on syytä tarkkaan
miettiä, minkä tyyppinen laki se sitten on, onko
se väljä puitelaki ja pitääkö sisällään
subjektiivisen oikeuden vai ei. Nämä vaativat
vielä tarkkaa harkintaa, mutta tällainen laki
ehdottomasti tarvitaan.
Olin erittäin ilahtunut siitä, että ministeri
Soininvaara totesi, että omaishoitojärjestelmän
väärinkäyttö vierashoitajien
avulla pitää lopettaa. Ikävä kyllä,
oma kotikaupunkini Tampere kuuluu niihin, joissa näin on
selvästi tehty. Sitä on jonkin verran pystytty
estämään ja saatu asioita hoidetuiksi
niin, että esimerkiksi invalidien palvelutalon kautta on
vierashoitajia palkattu työsuhteeseen ja näin
saatu tämä asia hoidetuksi, mutta edelleen näin
tapahtuu. Toinen kohta, (Puhemies koputtaa) missä kaupunki
tätä käyttää väärin,
on indeksikorotusten osalta. Sen vuoksi täsmennystä siihen
pitäisi vielä saada.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ministeri Soininvaara totesi, jotta
tässä on vaikeaa tämän normituksen teko
tavallaan, millä tavalla kukin kuuluu mihinkin luokkaan,
jos tästä tehtäisiin subjektiivinen oikeus.
Minusta kuitenkin ne vaikeimmat tapaukset, mitkä ... Vaikka
Kelan hoitotuki on jo sieltä puolen, siellähän
on normitusta jo aika pitkälle olemassa, ja minusta sinne
puolelle voisi tehdä semmoista normitusta, jotta kun on
määrätyn tasoista hoitoa vaativa henkilö,
niin silloin olisi ihan luonnostaan subjektiivinen oikeus ja kunnat eivät
voisi siinä venkuilla yhtään.
Yksi juttu, joka tähän on sisältynyt
aina ja jota vastaan olen protestoinut niin pitkään
kuin olen eduskunnassa ollut, kuusi vuotta, koko ajan, on sosiaalipalvelumaksu.
Sitä minä en ymmärrä vieläkään,
miten voidaan periä sosiaalipalvelumaksua, jos ei muuta
sosiaalipalvelua saa kuin vaikka oman tyttären hoidon.
Kun tytär antaa äidilleen vaikka tätä omaishoitoa,
pitää huolta, niin siitä kunta voi rokottaa
sitä äitiä, periä sosiaalipalvelumaksua.
Tämä vinous pitäisi jotenkin oikaista.
Jaana Ylä-Mononen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tässä ilolla tervehdin
myöskin tätä ministeri Soininvaaran toteamusta
mahdollisesta erillisestä lainsäädännöstä.
Nythän tässäkin keskustellaan tavallaan aika
yksipuolisesti vuoron perään joko hoidettavasta
tai hoitajasta, mutta tällaisessa erillislainsäädännössä voitaisiin
tarkastella myöskin vaatimuksia, joita hoitajalle asetetaan.
Kiinnitän tässä huomion taannoisiin esimerkkeihin
siitä, että heikkokuntoinen vanhus hoitaa vielä heikkokuntoisempaa
toista vanhusta, todennäköisesti puolisoaan. Ne
seuraamukset, jotka tästä saattavat tulla, jos
tarkastellaan sitä vain kunnan säästönäkökulmasta,
ovat paikoin epäinhimillisiä. Samoin on myöskin
merkkejä siitä, että vanhuksen lapsi tai
lapsenlapsi puhtaasti taloudellisesta syystä hankkiutuu
omaishoitajaksi ja hoito jää sitten sivuseikaksi.
Margareta Pietikäinen /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitokset ensin ministeri Soininvaaralle hyvästä puheenvuorosta.
Subjektiivisesta oikeudesta haluan kuitenkin todeta, että tällä hetkellä kuntien
tähän tarkoitukseen varatut määrärahat
usein loppuvat vuoden puolessavälissä, minkä jälkeen
kunta ei enää tee uusia sopimuksia. Näissä tapauksissahan
hoitajan ei ole mahdollista saada tukea omaishoidon puitteissa myöhemmin
saman vuoden aikana. Koska määrärahojen
varaaminen tähän tarkoitukseen tällä hetkellä on
kunnan omassa harkinnassa, voivat kuntien väliset erot
olla suuria. Kuntalaisten näkökulmasta tilanne
voi olla syvästi epäoikeudenmukainen. Olen sitä mieltä, että subjektiivinen
oikeus tällaisessa tapauksessa merkitsisi, että tällaisia
ikäviä tilanteita ei syntyisi.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Yhdyn myös niihin kiitoksiin,
joita täällä on sosiaali- ja terveysministerin
suuntaan osoitettu, että lainsäädäntö etenee. Silloin
myöskin ajatus siitä, että perustaisimme parlamentaarisen
komitean tai muuta sen kaltaista, ehkä on sitten turha,
kun tämä asia näin on hyvin menossa eteenpäin.
Ministeri Soininvaara ihmetteli sitä, miksi monet kunnat
eivät sijoita omaishoitajien järjestelmään,
vaikka monien kuntien koko terveydenhoito faktisesti yleensäkin
pohjautuu siihen, että ihmiset hoitavat omaisiaan kotona.
Vastaus lienee usein se, että ajatellaan ihmisten inhimillisyyden
olevan ikään kuin se tekijä, että he
hoitavat omaisiaan huolimatta siitä, ettei taloudellisesti
tuetakaan. Tämä on tietysti aika tavalla väärin,
että vedotaan sitten monesti huonokuntoisenkin ihmisen
ikään kuin sisäiseen pakkoon huolehtia
omaisestaan.
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Haluan huomauttaa, että se yhteiskunnan
tuki, joka omaishoidolle annetaan, ei ole ainoastaan se rahallinen
korvaus omaishoitajalle, vaan tarkoituksena on mahdollisesti säätää myös
kotisairaanhoidosta ja tavallaan siitä palvelusta perheelle,
jossa omainen hoitaa, usein jopa huonokuntoinen vanhus hoitaa toista
vielä huonokuntoisempaa. Tämä saattaa
olla inhimillisesti kuitenkin hyväksyttävää,
jos siihen tulee mukaan kotisairaanhoitoa ja muuta avopalvelutukea.
Se, että eräät kunnat perivät
omaishoidon tuella hoidettavalta maksun, oli minulle suuri yllätys.
Tämän kuitenkin laki mahdollistaa. Tämä ei ole
ainoa kummajainen, joka meidän maksupolitiikassamme on.
(Ed. Stenius-Kaukonen: Näin on!) Voin kertoa, että koko
sosiaali- ja terveystoimen maksupolitiikka on meillä nyt
tarkastelun kohteena. Koko järjestelmässä on äärimmäisen
suuria kummallisuuksia.
Sanon vielä, että kunta, jolta puolessa vuodessa
loppuvat nämä rahat, on kertakaikkisesti hölmö,
(Ed. M. Pietikäinen: Kyllä!) koska kyllähän se
omaksi tappiokseen tämän tekee. Olemme subjektiivista
oikeutta pohtineet, mutta me varmaan emme kaikille niille 300 000:lle,
joita omainen jollakin tavoin auttaa, tätä oikeutta
anna. Sen määritteleminen, kenelle se annetaan,
kenelle ei, on äärimmäisen hankala asia.
Sen takia pelkään pahoin, että tämä tie,
niin houkutteleva kuin se onkin, on suljettu.
Pirkko Peltomo /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Omaishoitajien asema paranee, kun hallitus
antaa nyt oman esityksensä omaishoitajien vapaapäivän
lisäämisestä ja myöskin tärkeästä tapaturmavakuutuksesta,
joka omaishoitajille tulee järjestää,
ja myöskin siitä, että indeksitarkistukset
tulevat asetuksella.
Mutta erityisesti ministeri Soininvaaran äskeisestä puheesta
minulle tuli mieleen se, millä tavalla kunnissa voitaisiin
jatkossa antaa yhdestä pisteestä tavallaan kaikki
kotona annettavat palvelut. Esimerkiksi kotikaupungissani Porissa meillä mietitään
tällä hetkellä niin sanottua kotihoitokeskusta,
johon hyvin sopisi myös omaishoitajille annettava apu kunnan
kautta.
Rouva puhemies! Haluan myöskin pohtia omaishoitajien
asemaa vähän laajemmin.
Ikääntyneestä, vammaisesta tai sairaasta
perheenjäsenestään tai läheisestään
päivittäin huolehtivia omaishoitajia arvellaan
Suomessa olevan tällä hetkellä yli 300 000.
Heistä noin 60 000 hoitaa laitoshoitokuntoista
läheistään. Suurin osa omaishoitajista
tekee työtään ilman virallista tukea.
Tuki kohdistuu yleensä kaikkein vaikeimpiin hoitotilanteisiin.
Omaishoidon tukea saa siten vain noin 22 000 perhettä,
mikä on 5 prosenttia omaistaan tai läheistään
hoitavista. On arvioitu, että jos omaishoitajien voimat
hiipuisivat eikä laitoskuntoisia enää jaksettaisi
auttaa kotona, olisi välitön laitospaikkojen lisätarve
noin 33 600 paikkaa. Se on paljon. Kun virallisen omaishoidon
tukemiseen käytetään Suomessa vuosittain noin
300 miljoonaa markkaa, laitoshoidossa samojen henkilöiden
hoitokustannukset olisivat noin 1,5 miljardia markkaa. Vaikka omaishoitajien
työn arvoa ei voi mitata rahassa, on todettava, että heidän
työnsä tuo myös merkittäviä säästöjä.
Omaishoidon tukijärjestelmä on ollut voimassa
vuodesta 1993. Nyt omaishoidon tukeen ensi vuonna on tulossa parannuksia:
omaishoitajan lakisääteinen vapaa pitenee yhdestä vuorokaudesta
kahteen vuorokauteen kuukautta kohti; oikeus vapaaseen laajenee
myös niihin hoitajiin, joiden hoidettavat viettävät
osan päivästä kodin ulkopuolisessa toiminnassa,
mutta tarvitsevat muuna aikana jatkuvaa huolenpitoa; ja kunnille
tulee velvollisuus järjestää omaishoitajille
tapaturmavakuutus. Ne ovat erittäin tärkeitä ja
myönteisiä uudistuksia.
Tulossa olevien parannusten lisäksi on syytä pohtia
myös, miten omaishoitajien asemaa voidaan muutoin selkiinnyttää.
Tällä hetkellä ongelmia ovat muun muassa
omaishoitajan tuen harkinnanvaraisuus ja määrärahasidonnaisuus,
jotka aiheuttavat eriarvoisuutta kunnissa ja jopa saman kunnan sisällä.
Hoitosuhteen arviointiperusteet ja tuen sisältö vaihtelevat
hyvin paljon. Yhtenäiset linjaukset siitä, kuka
on oikeutettu tukeen, puuttuvat. Omaishoidon tuen kriteeristön
soveltajan asenteilla ja mielipiteillä on tällä hetkellä suhteettoman
suuri merkitys. Riitatilanteissa hallinto-oikeuksien kanta on ollut
yksiselitteinen: merkityksellisimmäksi on katsottu hoitotilanteen
sitovuus ja/tai vaativuus. Kaikki omaishoitajat eivät
kuitenkaan jaksa käydä läpi valitusprosessia.
Sitä paitsi onko edes oikein, että lakisääteisen
etuuden saaminen voi vaatia pitkän valitusprosessin, vaikka
lain edellytykset selvästi täyttyvät?
Hoitovelvoitteesta ja perheen eri jäsenten velvollisuuksista
voi nimittäin olla monta mieltä, samoin omaishoidon
raskaudesta ja sitovuudesta. Jonkun mielestä vammaisen
lapsen hoitaminen on valtavan raskasta, mutta ikääntyvän
puolison hoitaminen kuuluu asiaan, tai päinvastoin. Kun tuki
on harkinnanvarainen ja määrärahasidonnainen,
kunnissa syntyy kirjavia päätöksiä.
Omaishoitajien mukaan kuntien päätökset
eivät aina riipu edes kunnan varallisuudesta tai varattomuudesta.
Niin sanottuja hyviä kuntia on paljon, toteutetaanhan esimerkiksi
paikallisia omaishoitajien tukikokeiluja jo yhä enemmän. Samaan
aikaan joissain kunnissa on kuitenkin säästöjen
varjolla tai jopa lainvastaisesti huononnettu omaishoitajien ja
hoidettavien asemaa. Näitä tietoja sain Lähi-
ja omaishoitajaliitosta. Päätöksiä ei
anneta tai niitä vitkutellaan, kotikäyntejä ja
palvelusuunnitelmia ei tehdä. Vaippa- ja hoitotarvikekeskustelussa
vedotaan siihen, että ministeriön ja Kuntaliiton
suositus on vain suositus eikä sitä ole pakko
noudattaa. (Ed. Stenius-Kaukonen: On!) — Tähän
vedotaan. — Omaishoidon tukea maksetaan alle asetuksen. Omaishoitajat
laitetaan lomalle silloin, kun hoidettava joutuu yllättäen
sairaalahoitoon. Tässä vain joitakin esimerkkejä.
Rouva puhemies! Arveluttavalta kuulostaa myös eräiden
työvoimapiirien tulkinta, jonka mukaan omaishoidon tukea
saava ei voi olla työmarkkinoiden käytettävissä vaan
työllistää itsensä omassa työssään.
Työmarkkinatuki on peritty takaisin, vaikka omaishoidon
tuki on ollut vain runsas 1 000 markkaa kuukaudessa bruttona.
Eikö omaishoitajalla ole oikeutta omaan ansiotyöhön?
Omaishoitajan tuki on tarkoitettu kotona hoitamisen tukemiseen,
ei ihmisten ahdinkoon ajamiseen. Eikö työtön
voi olla hyödyksi ja avustaa työttömyysaikana
omaistaan? Työttömyyskorvauksen epääminen
merkitsee käytännössä sitä,
että omaishoidon tuki ei koske työttömiä.
Onko työttömän siis laitettava omaisensa laitokseen?
Eikö hänellä ole samaa valinnan vapautta
kuin muilla?
Valtion tulee ohjata kuntia ja myös työvoimapiirejä siten,
että omaishoitajien oikeudet toteutuvat jatkossa paremmin.
Meillä on voimassa oleva perhehoitolaki, mutta ei vastaavaa omaishoitolakia.
Myös ministeri Soininvaaran tulkinta, että tarvitsemme
oman omaishoitolain, on ihan kannatettava. Kehittämällä lainsäädäntöä omaishoitajien
asemaa on täsmennettävä siten, että omaishoidon
tuen toteutuminen ei jää riippumaan kunta- ja
viranomaiskohtaisista tulkinnoista.
Omaishoitajien aseman parantaminen on ajankohtaista myös
siksi, että suurten ikäluokkien tullessa eläkeikään
omaishoito tulee kasvamaan. Ihmisten on saatava itse valita, haluavatko
he hoitaa apua tarvitsevaa perheenjäsentä kotona. Kun
huomattava enemmistö ikäihmisistä haluaa asua
omassa kodissaan ja kun samanikäisten puolisoiden voimat
uupuvat, ollaan vakavan ongelman edessä. Omaishoitajien
jaksamisesta on huolehdittava ennalta, ennen kuin "kamelin selkä katkeaa".
Vuoteen 2030 mennessä huoltosuhde Suomessa tulee olemaan
Oecd-maiden heikoimpia. Yli 65-vuotiaita on silloin 80 prosenttia enemmän
kuin nyt. Haasteet avopalveluiden kehittämisessä ovat
jo pelkästään ikääntyvien
henkilöiden osalta valtavat.
Rouva puhemies! Omaishoitajakysymys on myös naiskysymys.
Nainen on usein se, joka pysyy pidempään hyväkuntoisena
ja joka huolehtii puolisostaan. Edellytämmekö,
että naiset jaksavat palkkatyön ja perheensä lisäksi
huolehtia myös ikääntyvistä vanhemmistaan
ja eläkkeelle jäätyään
ikääntyvästä puolisostaan? Virallista omaishoidon
tukea saavista omaishoitajista noin kolmannes on puolisohoitajia.
Tukipalkkio on hyvin pieni, kuten täällä on
jo tullut esille, alimmillaan vähän toistatuhatta markkaa,
ja keskipalkkio on noin 1 700 markkaa kuukaudessa. Suurista
rahoista ei siten ole kyse. Monesti omaishoitotilanne alkaa tai
vaikeutuu vähitellen, kun läheisen sairaus etenee
tai tilanne huononee pitkän ajan kuluessa. Usein erilaisista tukimuodoista
ei välttämättä ole tietoa, eikä tukea
osata hakea. Kun tukea sitten haetaan, kenenkään
ei pidä joutua nöyryytetyksi siten, että tuki evätään
perusteella "puolisoa kuuluu hoitaa" tai että vapaapäivät
evätään, vaikka hoito on ympärivuorokautista.
Näinkin on käynyt.
Arvoisa puhemies! Toivon, että valiokuntakäsittelyssä huomioidaan
vielä edellä nostamiani ongelmia ja pyritään
löytämään asioihin ratkaisuja.
Ed. Vahasalo merkitään
läsnä olevaksi.
Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Peltomo, te toitte hyvin esille puheenvuorossanne
niitä käytännön ongelmia, joita
kunnissa omaishoitotilanteissa on. Sekä neuvonnan osalta
että myös omaishoitajien oikeuksien osalta on
pahoja ristiriitoja.
Itse haluaisin nostaa esille, kun meillä pitäisi nyt
olla jokaisessa kunnassa myös sosiaaliasiamiehet, kysymyksen,
eikö olisi juuri sosiaaliasiamiesten tehtävä katsoa
omien kuntiensa alueella, että omaishoitotilanteet ovat
asianmukaiset. Kun ministerikin on vielä paikan päällä,
niin itse asiassa uskallan esittää toivomuksen
siitä, että piakkoin selvitetään
se, miten sosiaaliasiamiesverkosto on lähtenyt käyntiin
ja ovatko sosiaaliasiamiehet ikään kuin asioidensa
tasalla kunnissa.
Pirkko Peltomo /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ne ovat tärkeitä asioita,
jotka ed. Vehviläinen nosti esille.
Niin kuin alussa totesin, Porissa mietimme juuri sen kaltaista
kotihoitokeskusta, johon voitaisiin yhdistää kaikki
kotona annettava hoito ja siihen tarvittavat apuvälineet.
Silloin voidaan puhua, että omaishoito olisi yksi osa siinä,
josta voisi saada erilaisia tietoja ja tukea, kotisairaala, kotipalvelu
jne., eli kaikki se tuki, mitä vanhukset ja vammaiset tarvitsevat
kotonaan.
Ed. Vehviläisen kysymys sosiaaliasiamiehestä on
minusta tutkimisen arvoinen paikka. Toivoisin, että siitä saisi
jonkinlaista selvitystä.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten on jo tuotu esille, tämä esitys on
selkeä parannus nykyiseen tilanteeseen. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
on paljon askarrellut tämän asian kanssa, ja olemme
tehneet mietintöä, jossa olemme esittäneet
korjaustarpeita, mitä omaishoidon tukijärjestelmässä on,
ettei tämä nyt ihan välikysymyskeskustelun
pohjalta kai tänne ole tullut. Tärkeää joka
tapauksessa on, että esitys on nyt käsittelyssä.
En myöskään aio käydä läpi
esityksen hyviä kohtia, koska ne on todettu moneen kertaan,
vaan on syytä tuoda vielä esille ongelmakohtia,
joita on jo eri puheissa käsitelty, mutta ei ikävä kyllä kaikkia,
niitä vielä riittää.
Itse haluaisin ensimmäiseksi nostaa esille sen, että vaikka
tässä on erittäin tärkeä lisäys,
että tapaturmavakuutus, vapaaehtoinen vakuutus, tulee ottaa
omaishoitajille, niin sairauspäiväraha-asia, ministeri
Soininvaara, edelleen on ongelma. Riippuu tietysti siitä,
miten kauan aikaa henkilö on ollut omaishoitajana, onko
hänellä vielä oikeus sairauspäivärahaan
vai ei. Meillä on myöhemmin listalla nollasairauspäivärahan
korjaus, päästään takaisin 60
markan minimiin, mutta sielläkin on kahden kuukauden tarveharkinta. Esimerkiksi
omaishoitajat ovat ryhmä, joka saattaa tämän
vuoksi jäädä kokonaan vaille päivärahaa
tai joutua kuudenkympin varaan. Ei tätä voida
pitää kyllä riittävänä.
Kun omaishoitaja sairastuu, omaishoidon tuki katkaistaan. Kun
omaishoitaja joutuu itse sairaalaan tai ei kykene omaistansa hoitamaan,
esimerkiksi se, miten hoito järjestetään
sinä aikana, on suuri kysymys. Ongelman muodostaa myös
se, kun hoidettava sairastuu ja joutuu sairaalahoitoon. Tästä muun
muassa ed. Peltomo puhui. Myös tällöin
omaishoidon tuki katkaistaan. Juuri sen takia tähän
tarvittaisiin kokonaissuunnitelmaa. Palvelu- ja hoitosuunnitelmahan
on jo nykyisen asetuksen mukaan aina tehtävä,
ja siihen velvoittaa myös uusi laki sosiaalihuollon asiakkaan
asemasta ja oikeuksista, joka tuli tämän vuoden
alusta voimaan. Mutta yhtä kaikki läheskään
aina omaishoidosta ei tehdä palvelu- ja hoitosuunnitelmaa.
Se olisi aivan välttämätöntä, koska
tähän liittyy niin monia kysymyksiä,
joissa pitäisi olla selvät sävelet, miten
tilanteet hoidetaan, jotta palveluketju toimisi saumattomasti.
Indeksikorotuksia esitetään asetuksella annettavaksi.
Tämäkin on selkeä parannus nykyiseen. Itse
olisin toivonut, että indeksikorotus säädettäisiin
laissa. Tästä varmaan voidaan vielä valiokunnassa
keskustella. Tämähän on myös
aivan uskomaton tarina, mitenkä kunnissa on tulkittu indeksikorotuksia
ja nimenomaan Kuntaliiton neuvojen pohjalta. Monissa kunnissa on
tulkittu niin, että indeksikorotukset on pitänyt
maksaa vain alimpiin hoitopalkkioihin. Näinhän
tämä nykyinenkään asetus ei
suinkaan ole ollut kirjoitettu. Asetuksessa on monikko, joka viittaa
siihen, että kaikkiin omaishoidon tukiin pitäisi
indeksikorotuksia tehdä, mutta kun indeksi ei ole ollut
laissa, on sanottu, ettei tämmöisellä asetuksella
ole mitään virkaa. Tämä nyt
korjaa tämän ongelman. Mutta vielä toistan
sen, että mielestäni olisi selkeämpää,
että tuki suoraan laissa sidottaisiin indeksiin.
Jälleen joudun tuomaan oman kotikaupunkini ongelmatilanteen
esille. Tampereella ruvettiin maksamaan indeksikorotuksia kaikkiin
hoitopalkkioihin sen jälkeen, kun eräs omaishoitaja valitti
asiasta ja tuli asianmukainen päätös
hallinto-oikeudesta tai siihen aikaan vielä lääninoikeudesta.
Mutta ei se vielä mitään auttanut. Se
auttoi tämän yhden henkilön kohdalla
ja tietysti monen muunkin kohdalla, mutta sen jälkeen kehitettiin taas
uusi tulkinta: sellaisissa omaishoidontukisopimuksissa, jotka on
tehty vain vuodeksi kerrallaan, ei tarvitse indeksikorotuksia toteuttaa. Tämä lienee
tällä hetkellä voimassa oleva tulkinta
aika monessa paikassa. Sehän ei vastaa myöskään
lainsäädännön tarkoitusta, että omaishoitajasopimukset
tehdään vain vuosittain silloin, kun tarve on
ilmiselvästi pidempiaikainen. Myös tämä kiertomahdollisuus
pitäisi estää.
Vielä viimeksi toisin esille sellaisen ongelman, joka
jälleen löytyy omasta kotikaupungistani Tampereelta,
toivottavasti ei kauhean monesta muusta kunnasta, mutta pahaa pelkään,
että emme tässäkään
tapauksessa ole ainoa ongelmakunta. Kun on ollut tiedossa, että tämä laki
on syksyllä eduskuntaan tulossa ja astumassa voimaan ensi
vuoden alussa, niin kun ensi vuoden budjettia on laadittu kaupungin
sosiaali- ja terveyslautakunnassa, siellä on jo ennakoitu,
että pienennetäänpä niitä omaishoidon
tuen määriä, kun kerran eduskunta ja
hallitus tällaista uutta lakia taas aikoo säätää.
Eihän tämäkään ole
tarkoitus. Voimaantulosäännöksessä on
mielestäni jo ennakoitu näitä kuntien
mahdollisia toimenpiteitä lain kiertämiseksi.
Viimeisessä momentissa on todettu, että jos omaishoitajalla
on aikaisemmin sopimuksella ollut laajempi oikeus vapaaseen kuin
tässä säädettävä kaksi
päivää, niin hoitajan vapaa pitää järjestää vanhan
sopimuksen mukaan. Voimaantulosäännökseen
ilmeisesti pitäisi vielä tehdä pitkä ritirimpsu
niistä tilanteista, joissa kunta ei saa heikentää olemassa
olevia sopimuksia. Ikävä kyllä tällaisia
tilanteita tulee eteen ja tällaisista joudutaan kantamaan
huolta.
Tietysti aina on syytä muistaa, että kun kaikissa
kunnissa taloudellinen tilanne ei ole kovin hyvä, valtion
tulee osaltansa huolehtia siitä, että kunnilla
on edellytykset noudattaa lainsäädäntöä.
Käytäntö on myöskin osoittanut
sen, että ikävä kyllä suurimmat
ongelmat eivät useinkaan tule köyhimmissä kunnissa
vaan kaikkein rikkaimmissa ja hyvätuloisimmissa kunnissa.
Niihin kuuluu sellaisia kuntia kuin esimerkiksi ed. Margareta Pietikäisen
edustama Espoo ja jo useaan kertaan mainitsemani Tampereen kaupunki. Tampereen
kunniaksi on sanottava, että ei meillä omaishoidontukijärjestelmää kaikkein
heikoimmin ole toteutettu. Kyllä meillä maksetaan
suurempiakin omaishoidon tukia kuin monissa muissa kunnissa. Valtuusto
on joka vuosi lisännyt määrärahoja.
Emme missään tapauksessa kokonaisuudessaan ole
Suomen takapajula.
Tanja Karpela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On myönteistä, että omaishoitajan
asemaa parannetaan yhdellä lakisääteisellä vapaapäivällä.
Siitä varmasti kaikki olemme yhtä mieltä. Mutta
tämä ei varmasti riitä alkuunkaan.
Omaishoitajien tilanteeseen puuttui viime syksynä valtiovarainvaliokunta,
joka edellytti budjetista antamassaan mietinnössä omaishoitajan
aseman parantamista ja omaishoidon epäkohtiin puuttumista.
Valiokunta puuttui erityisesti omaishoidon palkkioihin ja kunnallisten
palvelujen ja omaishoidon yhteensovittamiseen liittyviin ongelmiin.
Mielestäni näillä asioilla alkaa olla
jo aikamoinen kiire.
Päättäjien tulisikin nähdä,
että vanhusten, vammaisten ja pitkäaikaissairaiden
avohoito ei olisi mahdollista tämän päivän
Suomessa ilman omaishoitajien tekemää varsin sitovaa
ja vaativaa hoitotyötä. Omaishoitajien työ mahdollistaa monelle
ihmisarvoisen elämän kotona vaikean sairauden
tai vammaisuuden keskellä. Saada asua omassa kodissa mahdollisimman
pitkään on varmasti jokaisen ihmisen toivo. Omaishoitajat tekevät
tämän toiveen mahdolliseksi.
Omaishoitajien hoivatyöllä on suuri inhimillinen
ja yhteiskunnallinen merkitys, jota on vaikea mitata taloudellisin
mittarein. Omaishoitajahan ei tee työtä vain rahasta
vaan myös rakkaudesta ja vastuuntunnosta läheisiään
kohtaan.
Arvoisa rouva puhemies! Noin 300 000 perheessä hoidetaan
tällä hetkellä omaista, ja ilman tätä yhteiskunnan
hoitojärjestelmään aiheutuisi miljardien
markkojen menopaine. Pientä omaishoidon tukea maksetaan
vain noin 22 000 omaishoitajalle tällä hetkellä.
Tästä aiheutuvat kustannukset yhteiskunnalle lasketaan
vain muutamassa sadassa miljoonassa markassa, kun taas omaishoitajien
työn nettosäästön voidaan arvioida
olevan pitkälti toista miljardia markkaa. Mainittakoon
tässä yhteydessä esimerkkinä,
että Maria Vaarasen tutkimuksen mukaan esimerkiksi mielenterveyspotilaiden
omaisista vain 3 prosenttia saa omaishoidon tukea. Varmasti tarve olisi
huomattavasti paljon suurempi.
Yhteiskunta ei saa jättää omaishoitajia
yksin. Omaishoidon suuri kysymys on omaishoitajien fyysinen ja henkinen
jaksaminen. He tarvitsevat tukea, että jaksaisivat ja voisivat
itsekin elää ihmisarvoisesti. Hälyttävää on
myös se, että tällä hetkellä omaishoitajista
noin joka kymmenes on itse yli 75-vuotias.
Omaishoitojärjestelmän kehittäminen
on jäänyt 1990-luvulla lapsipuolen asemaan. Omaishoitajille
maksettava korvaus on pieni raskaasta ja sitovasta työstä.
Tuen tasoa tulisi parantaa, ja samalla omaishoidon tuki tulisi tehdä verottomaksi.
Sijaishoitoa tulisi kunnissa kehittää niin, että omaishoitaja
voisi pitää vapaata ilman huolta omaisesta. Omaishoitaja
tarvitsee omaa lomaa ja mahdollisuutta irtautua hoitotyöstä.
Määrärahojen niukkuus aiheuttaa sen,
että omaishoidon tuen piiriin pääsevät
vain kaikkein vaikeimmat tilanteet. Omaishoitajat ovat erittäin epätasa-arvoisessa
asemassa niin tuen tason kuin tukipalveluiden suhteen eri kunnissa.
Yksi kysymys on myös se, että moni hoitaa sairasta
puolisoaan ilman omaishoidon tukea, koska ei osaa sitä hakea.
Toivonkin, että sosiaali- ja terveysvaliokunta käsittelisi
omaishoidon kehittämistä budjettilausunnossaan
ja esittäisi kehittämislinjoja.
Arvoisa rouva puhemies! Uutena asiana omaishoidossa tulisi ottaa
käsittelyyn myös yleiset edellytykset hoivatyön
ohella tai joustavilla vapaajärjestelyillä. Vanhempien
tai sukulaisten hoivatyöhön voitaisiin luoda samanlainen
lakisääteinen hoivavapaajärjestelmä kuin
lastenhoidossakin on. Tällöin työssäoleva
henkilö voisi ottaa vuoden tai kaksi palkatonta vapaata
työstä menettämättä työpaikkaansa.
Monet pitkän työuran tehneet olisivat mielellään
hoitamassa muutaman vuoden vanhempiaan tai lähisukulaisiaan ja
mahdollistaisivat näin hyvän vanhuuden vanhemmilleen.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! "Kun en ole vielä kyllästynyt
kotona olemiseen, saan kai minä täällä olla?"
Tämä 74-vuotiaan rouvan lausahdus on varmasti
yhteinen toive niillä yli 300 000 iäkkäällä ja
vammaisella, joiden kotona olemisen ehtona on omaisen antama apu
ja hoito. Näistä omaisista vain noin 7 prosenttia,
siis ei edes joka kymmenes, on omaishoidon tuen piirissä.
Lisäksi monessa tapauksessa tuo tuki menee kokonaan hoidon
kuluihin.
On aivan ilmeistä, että omaishoitajien avulla valtion
ohjaamina kunnat säästävät jopa
miljardeja markkoja vuosittain. Ilmeistä on myös
se, että jos omaishoitajan vapaapäiviin ei puututa, moni
heistä uupuu ja on pian itse hoivan tarpeessa.
Arvoisa rouva puhemies! Tässä haluan tätä keskustelua
hetken kuulleena tuoda esiin ihmetykseni siitä, että suuri
osa tässä salissa keskustelijoista on ikään
kuin sysännyt suuren vastuun ja myöskin moitteen
sanan kuntiin päin. Itse katson, että valtiolla
on suurin vastuu tässä asiassa ohjata resursseja
tarpeellinen määrä kuntiin, niin että asianmukainen
hoito siellä voidaan järjestää.
Jos omaishoidon tukea ei aleta järjestelmällisesti
kehittää, ilmeistä on myös se,
että omaishoitajien määrä tulevaisuudessa
vähenee, kun taas hoidettavien määrä kasvaa
väestön ikääntyessä. Nykyiset
iäkkäät, omaistaan hoitavat suomalaiset
ovat olleet vähään tyytyväisiä.
He ovat hoivanneet, vaikka eivät olisikaan saaneet työstään minkäänlaista
korvausta.
Lähitulevaisuudessa odotukset ja vaatimukset yhteiskuntaa
kohtaan kuitenkin kasvavat, eikä omaishoito tunnu mahdolliselta
vaihtoehdolta, jos siitä ei saa kuin korkeintaan nimellistä korvausta.
Lisäksi on muistettava, että yhteiskuntamme on
rajussa muutostilassa. Yhä useamman iäkkään
lapset asuvat satojen kilometrien päässä ja ovat
tiukasti kiinni kiireisessä työelämässä. Tuossa
tilanteessa vanhemmistaan huolehtiminen vaatii akrobaatin tai nuorallatanssijan
taitoja.
Omaishoitoon olisikin siis viivyttelemättä paneuduttava
ja käsittelyyn olisi otettava ainakin seuraavat asiat:
omaishoitajan korvaus on saatava riittäväksi;
omaishoidon verotus on muokattava oikeudenmukaiseksi ja omaishoitoon
kannustavaksi; asuinpaikkakunta ei saa vaikuttaa korvauksen määrään;
työikäinen kokopäiväinen omaishoitaja
voi kerryttää eläkettään
omaishoidon korvauksella tai omaishoidosta yleensä; omaishoitaja
voi siirtyä osa-aikatyöhön tai hoitovapaalle
menettämättä työpaikkaansa tai
muita etuuksiansa; kuntien antamat palvelut, esimerkiksi apuvälinepalvelu,
on saatava yhtenäisiksi koko maassa myös kustannuksiltaan;
ja lopuksi, omaishoitajalle tulee mahdollistaa riittävä määrä vapaata
ja hoidettavalle siksi ajaksi kotihoitoa vastaava hoito.
Arvoisa puhemies! Haluan vielä ottaa esille huolenaiheeni,
joka koskee nuorten haluttomuutta hakeutua vanhus- ja vammaistyöhön.
Hakijamäärät tuohon koulutukseen ovat
romahtaneet. Mielestäni on ensiarvoisen tärkeää,
että viimeistään nyt havahdutaan koulutuksen
järjestäjien keskuudessa. Opiskelijoille esimerkiksi
ammattikorkeakoulussa on järjestettävä valitsemastaan suuntautumisesta
huolimatta pakollinen harjoittelu jokaisella sosiaali- ja terveysalan
sektorilla, myös vammais- ja vanhustyössä.
Näin karsitaan turhia ennakkoluuloja. Opiskelijat ohjataan suuntautumaan
tällä hetkellä, ikään
kuin menemään tiettyyn putkeen, jo hyvissä ajoin,
vaikka tästä johtuvat ongelmat nähdään
käytännön työssä päivittäin.
Elämme aikaa, jolloin yhä useammat nuoret etääntyvät
iäkkäistä ihmisistä. Yhä harvemmin nuoria
näkyy terveyskeskusten ja vanhainkotien vierailijoina.
Ainut kontakti ikääntyneisiin saattaa syntyä opiskelun
kautta ja vain opiskelun kautta. Tehokkuuden ihannointi ja nykyisen
elämänrytmin hektisyys eivät anna tilaa
ja aikaa hitaasti laahustavalle vanhukselle. Paljolti on kysymys
asenteista, mutta myös ennakkoluuloista. Ei ole syytä jäädä odottamaan,
että ennakkoluulot vain kasvavat. Nuorille on annettava
mahdollisuus tutustua muuhunkin kuin nuoruutta ihannoivaan työikäiseen
elämäntapaan.
Taataksemme tulevaisuudessakin vammaisillemme ja vanhuksillemme
edes jonkin verran hoitajia, on lähdettävä tutkimaan
myös esimerkiksi jälkikasvun mahdollisuudet
toimia omaishoitajana vaikkapa aluksi vain lyhyiden jaksojen
ajan. Vuorohoidon järjestäminen omaisketjussa
saattaisi olla yksi kokeilun arvoinen asia. Tällöin
olisi selvitettävä ja mietittävä, miten
nuoria voitaisiin saada omaishoitotyön piiriin esimerkiksi
yhdistelmätuen tyyppisellä hoitorahalla vuodeksi
kerrallaan. Tutkittava olisi myös se, onnistuisiko harjoittelu
omaishoitotyössä kokeneemman hoitajan seurassa.
Vaikka omaishoidosta puhuttaessa ajatukset siirtyvät
usein iäkkäisiin ihmisiin, on tämä kysymys
kuitenkin koko Suomen kannalta ennen kaikkea merkittävä tulevaisuuden
asia. Tulevinakin vuosina meillä on sekä ikäihmisiä että vammaisia
että sairaita ihmisiä. Tähän
sisältyy ei niinkään ongelmia vaan haasteita
meille kaikille.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kerolalle ensinnäkin: Hän
viittasi valtioon. Eivät kunnat voi pestä täysin
käsiään tässäkään
asiassa. On todella huonossa taloudellisessa tilanteessa olevia
kuntia, mutta toisaalta, jos ajatellaan esimerkiksi tuloveroprosenttia,
siinä on valtavat erot, eli kyllä kunnissa myös
luottamushenkilöt voivat priorisoida asioita ja on todella
hyvässä taloudellisessa tilassa olevia kuntia
ja ne voivat näitä palveluja järjestää.
Ei voi sanoa, että kaikki on valtion syytä, vaikka
myönnän, että kuntatalouteen valtion
toimenpiteet hyvin monissa kunnissa ovat vaikuttaneet negatiivisesti.
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on varsin
seikkaperäisesti käsitelty tätä hallituksen lakiesitystä ja
ne ongelmat tiedostetaan, joita omaishoitotyössä on,
eli omaishoitajat ovat erittäin eriarvoisessa asemassa
ja omaishoidon tuen myöntämisperusteet todella
vaihtelevat eri kunnissa.
Totean vain luettelonomaisesti muutamia asioita, joihin tulisi
kiinnittää huomiota omaishoitajien aseman parantamiseksi.
Omaishoitajien työhän on fyysisesti ja henkisesti
raskasta, ja edelleen vapaapäiviä tulisi lisätä.
Toisaalta taloudellista tukea tulisi lisätä, mutta
myös hoidettavalle tätä tukea tulisi
lisätä. Kun omaishoitaja on vapaapäivällä,
silloin useimmat hoidettavat haluaisivat olla kotonaan. Tämä ei
käytännössä muun muassa taloudellisten
syitten vuoksi ole aina mahdollista. Toisaalta täällä on
viitattu myös tukipalveluihin, ja niiden hinnoittelua tulisi
myös kohtuullistaa.
Ministeri Soininvaara käytti todella mielenkiintoisen
puheenvuoron, ja täällä on myös
viitattu subjektiiviseen oikeuteen. Kannatan sitä mutta
myönnän, että sen määrittämisessä tulee erittäin
suuria vaikeuksia, kenelle tämä oikeus kuuluu.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kerolan puheenvuoroon voisi todeta
valtionosuudesta, kun hän totesi, jotta tämä pitäisi
valtion kontolle sälyttää. Kysehän
on siitä, jotta kuitenkaan tällä hetkellä, vaikka
valtionapuja sokeasti lisättäisiin kuntiin, emme
tiedä, miten paljon se kohdentuisi omaishoitoon, koska
eri kunnissa on eri arvot valtuustoilla ja hallinnossa. Sen takia,
jos ed. Kerola tarkoittaa sitä, jotta tämä korvamerkattaisiin,
sitten tämä homma toimisi.
Meillä näköjään
Kuntaliitto vastustaa korvamerkkausta. En tiedä, mitä ed.
Kerola itse ajattelee tässä, mutta minä kyllä kannattaisin
sen tyyppistä ajattelua, jotta joihinkin asioihin tehtäisiin jopa
korvamerkintä. Omaishoito voisi olla sen tyyppinen asia,
jolloin tiedettäisiin, että tulee määrätty
taso. Jos olisi olemassa määrätty kriteeristö,
josta on aikaisemmin puhuttu, silloin ihmiset saisivat sen määrätyn
hoidon ja hoitajat kanssa tietäisivät, että heille
tulee määrätyn tasoinen korvaus siitä.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Pysyn edelleenkin niissä toiveissa,
että valtio ottaa enemmän vastuuta tästä hoitomuodosta,
jota nyt käsittelemme, eli omaishoidosta, johtuen esimerkiksi
siitä, että eri kunnissa on erilainen ikärakenne,
toisissa hoitoa vaaditaan paljon enemmän kuin toisissa
kunnissa. Sen lisäksi valtio on vetäytynyt vastuusta
esimerkiksi mielenterveyspotilaiden suhteen. Avohoitoon sysätään
yhä enemmän tällaisia potilaita. Kunnilla
tai omaisilla ei ole mitään muuta mahdollisuutta
kuin järjestää hoito kotihoitona, että näiden
asioiden kanssa pärjää.
Margareta Pietikäinen /r:
Fru talman! Det är, som flera redan konstaterat, glädjande
att den här lagpropositionen nu kommer till riksdagen. Vi är
många som tycker att den kunde innehålla ännu
fler förmåner för närståendevårdarna än vad
den gör, men som vi konstaterat tidigare var omsorgsminister
Soininvaaras inlägg i början av debatten mycket
välkommet. Där pekade han ju också på möjligheter
och vägar att gå vidare i den här frågan.
Mielestäni lakiesitys on todella tervetullut. Ministeri
Soininvaara oli oikeassa siinä, kun hän totesi,
että omaishoitajien aseman parantaminen on saanut jo aikaisemmin
laajaa kannatusta tässä eduskunnassa. Tämähän
kävi esimerkiksi ilmi silloin, kun eduskunta kävi
ajankohtaiskeskustelua toukokuussa teemana vammaiset ja yhteiskunta.
Hyvin moni edustaja nosti silloin esille omaishoitajan aseman puheenvuorossaan.
Kun tein keväällä lakialoitteen omaishoitajan aseman
parantamiseksi, yli sata edustajaa allekirjoitti esitykseni. Aloitteessani
puutuin palkkion suuruuteen, vapaapäivien määrään
ja esitin kyllä myös, että omaishoidon
tuen pitäisi vähitellen kehittyä subjektiiviseksi
oikeudeksi. Tämä on mielestäni yhä edelleen
tavoitteena. Lähdenkin siitä, että kun
valiokunta käsittelee hallituksen esitystä, että samalla
pitäisi mielestäni ottaa käsittelyyn
myös lakialoitteeni.
Vapaapäivistä totesin jo, että tämä on
askel oikeaan suuntaan, kun esitetään, että vapaa-aikaa lisätään
yhdestä vuorokaudesta kuukaudessa kahteen vuorokauteen.
Mutta kyllä näkemykseni on yhä edelleen
se, että henkilön, joka on sidottuna omaisen hoitoon
24 tuntia vuorokaudessa, pitäisi saada 4 vuorokautta vapaata
kuukaudessa. Tästä asiasta olen tehnyt myös
talousarvioaloitteen. Minusta tämä olisi kohtuullista.
Tässä on nyt käyty keskustelua myös
kuntien roolista. Kun ed. Kerola totesi, että on osittain syytetty
kuntia tässä keskustelussa, niin kyllä minusta
ihan samanaikaisesti, kun esitetään, että lakia
pitäisi tiukentaa, myös kuntien vastuuta pitäisi
korostaa. Aikaisemmin vastauspuheenvuorossani toin esille sellaisia
tapauksia, että kunta ilmoittaa jollekin henkilölle,
vaikka henkilö täyttääkin kaikki
kriteerit ja hänen pitäisi saada omaishoidon tukea,
että varatut määrärahat ovat nyt
loppuneet tältä vuodelta, jolloin kunta ei voi enää tehdä uusia
sopimuksia. Määrärahojen varaaminenhan
tapahtuu edellisenä vuonna, ja nähtävästi
halukkuus tehdä vaikka lisätalousarvioita on kunnissa
ollut liian vähäinen.
Kuten keskustelussa on tullut esille, kyllähän kuntien
kannalta omaishoitajien palkkaaminen on myöskin selvästi
taloudellisesti edullinen tapa. Tässä voisin siteerata
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen
tutkimusta, jonka mukaan kunnat säästävät
vuosittain 8 miljardia markkaa omaishoitajien ja säästyneiden laitoshoitopaikkojen
ansiosta. Keskimääräinen omaishoidon
tuki on noin kymmenesosa yhden laitoshoitopaikan kustannuksista.
Omaishoitajathan tekevät siis todella tärkeää työtä,
mutta samalla he tuovat kunnille huomattavia säästöjä. Itse
näen, että samalla kun lakia pitäisi
terävöittää, on myöskin
syytä todeta, että kunnilla on vastuuta myöskin
tässä asiassa.
Toivon siis, että kun sosiaali- ja terveysvaliokunta
käsittelee tämän asian, tämä käsitellään erittäin
myönteisessä hengessä. Toivonkin, että valiokunta
käsittelee samanaikaisesti oman lakialoitteeni, koska — vielä kerran
korostan — aivan selvästi tämä on
osa sitä tahtoa, mitä eduskunnassa on aikaisemmin
keväällä tuotu esille.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Omaishoito on merkittävä laitoshoidon mutta
myös julkisen kotiavun ja kotisairaanhoidon korvaaja. Kuten
täällä ed. Margareta Pietikäinen
totesikin, omaishoito on yhteiskunnallisten kustannusten säästäjä ja
samalla inhimillinen vaihtoehto, sillä monen ikääntyneen
toiveissa on saada olla kotona mahdollisimman pitkään.
Yhtä lailla omaishoidon tuki on mitä parhain mahdollisuus
hoitaa esimerkiksi vammaisia lapsia kotona.
Useassa puheenvuorossa on nostettu esille se, että omaishoidon
asema on epävakaa ja lainsäädäntö mahdollistaa
eriarvoisen kohtelun riippumatta hoidettavan kunnosta. Useissa kunnissahan
käy niin, että omaishoidon tukeen varatut rahat
loppuvat jo alkuvuodesta tai viimeistään syksyllä,
jolloin loppuvuoden hakijat jäävät ilman tukea
riippumatta hoidon tarpeesta.
Tästä näkökulmasta viittaisin
ed. Kerolan puheenvuoroon — hän on nyt täältä poistunut — että terveisiä pitää kuntiin
lähettää, aivan kuten ed. Pietikäinenkin
lähetti, mutta tässä riittää sosiaali-
ja terveysvaliokunnalle ja koko eduskunnalle mietittävää.
Olen samaa mieltä edellisen puhujan kanssa siitä,
että omaishoidon tuki, omaishoidon järjestelmä,
vaatii kokonaisvaltaista tarkastelua.
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni hallituksen esitys
siitä, että vapaapäiviä lisätään
kahteen yhdestä kuukaudessa on hyvä askel eteenpäin. Pidän
erityisen hyvänä sitä, että nyt
myös tuen piiriin sisältyy se, että ne
hoidettavat, jotka ovat koulussa tai päivällä joissakin
tehtävissä — esimerkiksi jos vammaiset
lapset ovat kouluissa — pääsevät
tuen piiriin. Tämä on erittäin hyvä laajennus.
Myöskin tapaturmavakuutus ja se, että indeksiin
sitomisesta säädetään asetuksella,
tekevät tästä hyvän ja kannatettavan
esityksen. Mutta ihan selvää on, että tässä asiassa
täytyy mennä eteenpäin.
Oli hyvä, että ministeri Soininvaara oli täällä kuuntelemassa,
koska eduskunta on tähän niin useaan otteeseen
ottanut kantaa, että toivotaan, että tätä asiaa
edelleen kehitetään ja vielä tällä hallituskaudella.
Haluan kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, että kun
näitä vapaapäiviä tulee, on
yhtä tärkeätä, että tilapäishoitopalvelut ovat
riittävän joustavia, jotta omaishoitajan vapaapäivät
ylipäätään ovat mahdollisia.
On hyvin tärkeää, että hoitajan
lomalla ollessa korvaava hoito voidaan järjestää omaisen
ja ennen kaikkea hoidettavan toiveiden mukaisesti. Esimerkiksi dementoituneille
vanhuksille ja vaikeasti vammaisille lapsille on tärkeää,
että sijaishoito voidaan järjestää kotona
tutussa ja turvallisessa ympäristössä.
Tässä asiassa on erityisen paljon vielä tehtävää.
Aivan lopuksi haluan vielä painottaa sitä,
että omaishoito on otettava kokonaisvaltaiseen tarkasteluun.
Mielestäni omaishoitoa pitää kehittää osana
muuta palvelutuotantoa. En sysäisi sitä valtion
kontolle vaan pidän tärkeänä,
että samalla kun kunnan palveluvalikoimaa, palvelujen laatua
ja saatavuutta kehitetään, omaishoito on osa tätä kokonaisuutta.
Näin katsomme tätä asiaa niiden näkökulmasta,
jotka tätä tarvitsevat, ja palvelut ovat sen näköisiä,
mitä omaishoidon tuen piirissä olevat haluavat.
Terveisiksi ministeri Soininvaaralle ja hallitukselle, vaikka
täällä ei nyt läsnä olekaan,
haluaisin todeta, että mielestäni omaishoidon
tuen myöntämiseen olisi luotava yhtenäisempi
arviointiasteikko, jossa huomioitaisiin hoidon tarve ja otettaisiin
nykyistä paremmin huomioon myös psyykkisistä ongelmista
kärsivät. On tärkeää, että omaishoidon
tuki olisi porrastettu hoidon vaativuuden ja sitovuuden mukaan.
Näitä asioita on hyvä miettiä.
Ihan lopuksi totean, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
on erityisen hyvin tähän asiaan paneutunut. Olemme
saaneet hyviä selvityksiä ja varmasti tähän
nimenomaiseen lakiesitykseen erittäin huolella paneudumme.
Varmasti mietinnössämmekin vähän
painotamme ja priorisoimme niitä asioita, joita ensimmäiseksi
haluaisimme seuraavaan lakiesitykseen, joka tätä järjestelmää korjaa,
sisällytettävän.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Lakiesitys on askel hyvään,
oikeaan suuntaan. Viime kaudellahan tuotiin omaishoitoon yksi vapaapäivä,
ja nyt on tulossa toinen. Samaten nämä muut asiat,
mitä tässä on esitetty — tapaturmavakuutus
ja indeksitarkistus — ovat tervetulleita asioita. Indeksitarkistuksen
osalta on se ongelmatiikka, mitä ed. Stenius-Kaukonen totesi,
jotta välttämättä hintapolitiikka
ei ole sillä tavalla hyvin vakaata näissä kunnissa,
jotta ei oikein tiedetä, mitä välttämättä seuraavana
vuonna tapahtuu. Tällä lausumalla tuolla lopussa
pyritään tietysti lukittamaan se, jotta sitä ei
pitäisi käyttää sillä tavalla
kuin nyt tapahtuu.
Omassa kunnassani muun muassa kyllä näköjään
vähän sattumanvaraista tahtoo se asia olla. Viimeinen
toimenpide oli, että koko alin maksuluokka poistui. Kun
aikaisemmin oli kolmiportainen malli, niin sitten se kaikkein pienin
maksuluokka äänestyksen jälkeen valtuuston
päätöksellä poistettiin, onkohan
tästä nyt kaksi vuotta aikaa. Se oli aika kiero
temppu sinällään. Totta näin,
jotta ne, jotka olivat alimmassa maksuluokassa, eivät ensimmäisinä ole
laitoshoitoon menossa. Siinä tavallaan koeteltiin lähimmäisenrakkauden
ja vastuunkannon rajoja perheessä. Joku sieltä sitten
sillä uhalla pääsi ylempään
maksuluokkaan, kun kuitenkin oli tapauksia, jotta oli tietty vammaisuusaste
ja olisi ollut laitoshoito edessä. Siinä tapauksessa
kaupungin viranomaiset katsoivat, että tämä kuuluu
ylempään maksuluokkaan, jolloin aika ikävän,
sanotaan, tempun kautta tämmöinen asia hoitui.
Minusta sen tyyppistä asettelua ei sallisi, koska siinä ollaan
aika ikävässä välikädessä.
Hoidettavan ja hoitajan suhde jopa voi kärsiä,
koska siinä mitataan tavallaan hoidettavan hintaa. Se minusta
on jotenkin ihmisarvoa loukkaavaa.
Kuntien ja valtion vastuusta: Kyllä minä näen kuitenkin
sillä tavalla, jotta ensisijaisesti valtion tehtävä on
tässä kehittää tätä järjestelmää sillä tavalla,
koko omaishoidon järjestelmää, jotta
siihen tulee määrätty normitustaso ja
kunnissa yhdenmukaisesti katsotaan hoitoisuustarve, koska nyt se
on sillä tavalla, jotta jokainen kunta itse voi päättää sen,
kuka henkilö kuuluu mihinkin luokkaan, ja siinä on
hyvin paljon kirjavuutta.
Toinen seikka on se, mitkä ovat maksuluokat. Kunnathan
voivat vapaasti ne määrittää,
ja siinä on todella kirjavuutta. Jotkut kunnat ovat menneet
ihan alehintaisesti, joissakin kunnissa on enemmän sosiaalista
vastuuta ja lasketaan, mitä maksaa todellisuudessa vaihtoehtoisesti
laitoshoito, ja on ihan kohtuullisia korvauksia maksettukin ihan
natisematta, sellainen sosiaalinen vastuu löytyy myös
valtuusto-, hallitus- ja virkamiestasolla. Sen takia minusta sitä puolta
pitäisi kehittää.
Se on ihan totta, mitä ed. Margareta Pietikäinen
totesi: koska omaishoito ei ole subjektiivinen oikeus, niin kun
kaupungin- tai kunnanvaltuusto päättää määrätyn
budjettiraamin, mihin asti on varoja käytettävissä,
rahat voivat loppua kesken vuotta. Pitäisikö siitä tehdä semmoinen, jotta
se ei näin voi menetellä? Tämähän
koskee muitakin vammaispalveluasioita, jotka on testattu tietysti
hallinto-oikeudessa ja todettu, jotta näin ei voi menetellä,
mutta kun tämä ei ole subjektiivinen oikeus, tähän
se ei päde. Minä olisin nostamassa kuitenkin tämän
subjektiiviseksi oikeudeksi, ja toivon mukaan valmistelussa otetaan
huomioon jatkossa se subjektiivisuus, jotta kaikki, jotka ovat hoitoisuusasteeltaan
määrätyn normin ylittäviä,
pääsevät hoitoon. Se on myös yhdenvertaisuuskysymys
kunnassa ja kaupungissa eikä anna tilaa taktikoinnille,
niin kuin tänä päivänä näköjään
antaa.
Täällä ei ole puhuttu hirveän
paljon semmoisesta ongelmatiikasta, joka liittyy omaishoitoon, jos
ihminen on työtön. Siitähän
ministeriö on antanut aika paljon ohjeistusta, missä tilanteessa
ei mene työttömyysturvaa, missä tilanteessa
ihminen uskaltaa käydä omaishoitajaksi. Siitä huolimatta,
kun tietohan ei jakaudu välttämättä kaikille,
tapahtuu virheitä.
Yksi huono esimerkkitapaus siitä oli, kun työttömyyseläkeputkessa
oleva 56-vuotias henkilö kävi hoitamaan äitiään
ja äidillä oli sillä tavalla ikävä juttu,
että tuli jalkaan kuolio ja toinen jalka leikattiin pois.
Siinä oli ihan selkeästi kysymys siitä,
jotta äiti olisi joutunut laitoshoitoon, yksinään
ei pärjännyt millään kotona.
Tämä aikuinen poika, peräkammarin poika,
joka oli työttömyyseläkeputkessa, lähti
omaishoitajaksi ja otti omaishoidon tuen, 2 400, joku tämmöinen vähän
alle kaksi ja puoli tonnia oleva summa, ja sitten katsottiinkin
työttömyysturvan puolella, jotta tämä henkilö työllistyy
siinä omaishoitajana, jolloin hänelle ei kuulu
työttömyysturvaa. Nyt en tarkkaan tiedä,
miten siinä kävi, koska hän lopetti sitten
sen omaishoidon, palasi työnhakijaksi, sanottiin, jotta
se on kokopäiväinen juttu ja jos ottaa omaishoidon,
ei pysty olemaan työnhakijana. Tämän
tyyppisessä tilanteessa, kun kuitenkaan henkilölle
ei ollut tarjolla mitään työtä,
tiedettiin, jotta hänellä on eläkeputki
menossa, tuntuu aika kohtuuttomalta tämmöinen
leikkaus, jotta työttömyysturva, joka sinällään
ei ollut iso, vähän reilu viisi tonnia, vaihtui
kahden ja puolen tonnin omaishoidon tukeen.
Samaten on näitä tilanteita hyvin monia, jotka liittyvät
siihen tilanteeseen, kun ollaan vaikka vähempi aikaa työttömänä,
missä tilanteessa ryhtyy omaishoitajaksi. Ohjeistus lähtee
siitä, jotta jos on ollut omaishoitaja työssä ollessaan
ja pystynyt työtehtävät hoitamaan, niin
okei, mutta jos työttömänä käy
omaishoitajaksi, katsotaankin hyvin pieni korvaus ja kun on se sitoutumisaste siihen
hoitoon, katsotaankin, jotta tämä ei ole enää työmarkkinoiden
käytettävissä. Nämä loukut
pitäisi ottaa huomioon myös valiokuntatyössä ja
todeta selkeästi, jotta tämä ei saa näin
olla, koska se myös tarkoittaa sitä, jotta siellä halukkuus
omaishoitajaksi, kynnys nousee sen takia, vaikka olisi joutava ihminen,
kun tietää, jotta tapahtuu tämmöinen
edunmenetys, joka on hyvin iso, ja tiedetään,
jotta omaishoidon tuella ei eletä kuitenkaan.
Sinällään, niin kuin totesin alussa,
tämä on myönteinen asia, tämä on
niitä hyviä esityksiä, joita on tässäkin
tilanteessa, vaikka ei vielä oikein hirveän lihavia
vuosia eletä ja eletään epävarmaa
tilannetta tulevaisuutta ajatellen. Siitä huolimatta nykyinen
hallitus ja tämä eduskunta ovat valmiita tekemään
tämmöisiä. Tästä vaan kiitos
kaikille, ja niin kuin on kuultu, olipa oppositio- tai hallituspuolueista
olevia edustajia, kaikki näkevät omaishoidon kuitenkin
suomalaisessa yhteiskunnassa jatkossa hyvin tarpeellisena ja kehitettävänä asiana.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on erittäin
myönteinen askel omaishoidon aseman vahvistamisessa, mutta
valitettavasti esityksessä ei kuitenkaan puututa omaishoidon
suurimpaan ongelmaan, johon itse asiassa myös sosiaali-
ja terveysvaliokunta taannoisessa ponnessaan kiinnitti huomiota,
eli omaishoidon tuki säilyy edelleen harkinnanvaraisena
etuutena. Noin kolmasosa niistä omaishoitajista, jotka
periaatteessa täyttävät omaishoitajan
kriteerit, ei tämän vuoksi saa tukea. Esimerkiksi
vammaista lastaan hoitava putoaa varsin usein omaishoidon tuen ulkopuolelle.
Omaishoidon tuella hoidettavista vain noin 13 prosenttia on alaikäisiä lapsia.
Tukea saavista 67 prosenttia on 65 vuotta täyttäneiden
omaisia.
Etenkin kehitysvammaisten lasten kohdalla tuen maksamisen perusteena
käytetään usein samoja kriteerejä kuin
vanhustenhuollossa, vaikka kohderyhmien tarpeet ja ongelmat eivät
ole samanlaisia. Vammaisten lasten kohdalla omaishoidontukipäätöksen
tekeminen lähtee liian usein sellaisesta ajatuksesta, että lasta
on muutenkin hoidettava perheessä. Pidänkin hyvin merkillisenä sitä,
että korjausta, jossa omaishoidon tuesta tulisi oikeus
eikä harkinnanvarainen etuus, ei uskalleta tehdä,
kun tiedetään myös ne taloudelliset säästöt,
joita omaishoitajat omalla työpanoksellaan saavat aikaan.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Päästiinpähän
tässäkin keskustelussa taas kerran löytämään
syyllinen siihen, miksei eduskunnan tahto ole toteutunut, tällä kertaa
vieläpä niin, että kunnat eivät
ymmärrä omaa etuaan, kun eivät säästä kehittämällä omaishoidontukijärjestelmää.
Näinhän täällä esimerkiksi
te edustajat Kähkönen, Margareta Pietikäinen
ja Sarkomaa äsken todistitte. Toivon mukaan Espoo, Helsinki ja
Pohjois-Karjalankin kunnat hoitavat asiat niin, että omaishoidon
tuki on listalla ykkösenä.
Tunnen jonkin verran esimerkiksi tulevan vuoden kuntien talousarvion
valmistelua. Useammankin kunnan ongelmat ovat sen suuntaiset, että sosiaali-
ja terveystoimen budjetit näyttävät yli
10:kin prosentin kasvulukuja. Niissä kunnissa, missä näin
ei ole, on tehty tietoisia ratkaisuja esimerkiksi siihen suuntaan,
että eduskunnan säätämää lakia
hammashoidon laajentamisesta ei tulla toteuttamaan siinä laajuudessa
kuin on tarkoitettu. Näin ei voi pitkään
jatkua.
Tiedän, ettei syyllisten hakemisella mitään voiteta,
mutta kun te kerta toisensa jälkeen tällaisia
puheenvuoroja käytätte, olisi mukava joskus tulla
kuuntelemaan, minkälaisia puheenvuoroja te käytätte
kotikuntienne ja -kaupunkienne valtuustoissa, kun täällä te
syyllistätte kunnat siitä, että asioita
ei hoideta. Vastuunkantajia tarvitaan jokaisella tasolla.
Margareta Pietikäinen /r:
Arvoisa puhemies! Olisin toivonut, että ed. Rehula
olisi ensinnäkin ollut paikalla ja kuunnellut näitä puheenvuoroja,
ennen kuin vetää tämän tyyppisiä johtopäätöksiä.
Omassa puheenvuorossani totesin aivan selkeästi, että valtion
velvollisuus on olla tässä mukana. Totesin, että käsitteillä oleva
lakiesitys on askel oikeaan suuntaan, mutta ei riittävä,
ja viittasin myöskin omaan lakialoitteeseeni, jossa esitin,
että omaishoidon tuesta pitäisi tehdä subjektiivinen
oikeus, rahapalkkio pitäisi nostaa niin, että alhaisin
palkkio olisi kaksinkertainen siihen nähden, mitä se
on tällä hetkellä, ja lisäksi
vapaapäiviä pitäisi olla vähintään
neljä kuukaudessa eikä kaksi, niin kuin tässä esitetään.
Mutta tämän lisäksi totesin ja näin
teen myöskin oman kuntani valtuustossa: Haluan myöskin nostaa
kuntien vastuuta. Näkisin, että sekä valtion
että kuntien pitäisi ottaa vastuuta. Näin
totesin ja haluan tässä vielä toistaa
ed. Rehulalle, että näin on ja tätä mieltä olen.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Olen myös yksi ed. Margareta Pietikäisen
lakialoitteen allekirjoittajia. En myöskään
ymmärtänyt ed. Rehulan puheenvuoroa. Puheenvuorossani
ainakin tarkoitukseni oli sanoa, että myös kunnissa
on tiedostettava vastuu. On hyvin erilaisia kuntia: talous vaihtelee,
resurssit vaihtelevat. Kuntapäättäjienkin
tulee tiedostaa asia. Omassa kunnassani on vuosittain lisätty
näitä rahoja, mutta asiat eivät tietenkään
vielä ole riittävän hyvin.
Viittasin tuloveroprosenttiin. On kuntia, joissa se liikkuu
jossakin 16—17:n rajalla. Meillä Pohjois-Karjalan
kunnissa keskiarvo on noin 18,40 muistaakseni. On aivan selvää,
että me emme voi sitä työkalua käyttää.
Todella tässä riittää työtä kunnissa.
Myös peräänkuulutan sitä, että hyvin
monien kuntien taloudellisiin vaikeuksiin on omalta osaltaan myös
valtio syyllinen. Viittaan muun muassa veroratkaisujen kompensointiin
jne.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Rehula totesi, että hän
on tullut myöhässä eikä kuullut
varmaan kaikkia puheita. Minusta ministeri Soininvaarahan totesi
aika ytimekkäästi sen, jotta jos ei tätä hoideta,
omaishoitoa hoideta, se maksaa paljon enemmän. Siinä tilanteessa, jos
vastapainona on enemmän maksaminen, eikö silloin
pidä ottaa edullisempi vaihtoehto? Soininvaaran ajattelussa
omaishoito on halvempi vaihtoehto kuin laitospaikka, mikä on
aivan totta.
Toinen juttu on se, mitä edustajat puhuvat omissa valtuustoissaan,
ketkä ovat kuntien ja kaupunkien valtuustoissa. Tervetuloa
Kiteelle kuuntelemaan keskustelua. Kyllä meillä arvokeskustelu
käydään aina. Valitettavasti siinä on
sillä tavalla, jotta jostain syystä keskustan
edustajat — minä en ymmärrä sitä — ovat
suhtautuneet jotenkin kielteisesti. Kyse ei monestikaan ole ollut siitä,
aikaisempina vuosina ainakaan, jotta asia olisi ollut taloudesta
kiinni, vaan arvomaailmasta. Samoin se on joka paikassa.
Ed. Kerola syytti puhtaasti valtiota. Kyllä tämä on
molempien heiniä, mutta sitten vaadittaisiin ohjausta,
mihin ne rahat käytetään. Yhä peräänkuulutan
sitä, jotta keskustan edustajat voisivat vaikuttaa Kuntaliittoon
päin myös siinä, jotta tehdään
enemmän korvamerkintöjä ja tämä olisi
yksi niistä.
Pertti Turtiainen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Rehulan taholta on aivan turhaa
provosointia tämän asian tiimoilta, sillä hallituksen
esitys on mielestäni merkittävä askel
eteenpäin ja havahduttaa siihen tilanteeseen, missä tällä hetkellä olemme.
Täytyy rehellisyyden nimissä kyllä myöntää, että aikaisemmin
tässä on ollut paljon asenteellisuutta ja omaishoitoa
katseltiin vähän syrjäsilmin eikä ymmärretty
sen mahdollisuuksia kuntatasolla auttaa myönteisissä merkeissä.
Nyt kun kuntatalous on kiristynyt viime vuosina huomattavasti,
on ymmärretty se, että omaishoito on se sektori,
mihin kannattaa panostaa ja tähän alueeseen satsata,
sillä se raha tulee kyllä monin verroin takaisin.
Omaisten kannalta ja hoidettavien kannalta tämä on
paras liikahdus eteenpäin. Siinä mielessä nostan
varsin korkealle tämän esityksen.
Mahdollisuudet subjektiiviseen oikeuteen ed. Margareta Pietikäisen
aloitteen pohjalta eli muun muassa neljään vapaapäivään
saattavat olla vielä pitkän matkan takana, mutta
tavoitella niitä kannattaa, sillä se on askel
hyvään suuntaan.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä lakiesitys, joka
nyt on annettu, on mielestäni hyvä, perusteltu
ja oikean suuntainen. Totean vain, että valtiovarainvaliokunta
kiinnitti myöskin tämän vuoden budjettia
käsitellessään mietinnössään
huomiota siihen, että tähän tulee puuttua.
Tietenkin se on tyydytyksellä todettava, että nyt
pikkuhiljaa omaishoitoa ja ennen kaikkea kotona tehtävää työtä aletaan
arvostaa, mutta aika kauan siihen on mennyt. Kyllä laitoshoito
ja laitospainotteisuus on meillä ollut hyvin keskeisessä asemassa.
Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Kun ajatellaan ennen kaikkea meitä suuria ikäluokkia,
jotka olemme muutaman ajan kuluttua hoidon tarpeessa, myös
omaishoidon tarpeessa, on erittäin tärkeää,
että nyt myös lainsäädännöllä luodaan
turvallisuutta ja pohjaa järkevälle omaishoitotyölle.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin ed. Margareta Pietikäiselle: Olen
kuunnellut tämän keskustelun hyvinkin tarkkaan
ja esimerkiksi teidän puheenvuoronne siitä, että tekemänne
lakialoite pitää ottaa valiokunnan käsittelyyn.
Sen verran tuossa itse jo rupesin ajattelemaan, että tällä hetkellä tässä talossa
on sellainen tulkinta, että jos ei lakialoite liity suoraan
niin sanotusti avoinna olevaan pykälään,
hankaluuksia on. Olisin kyllä kannattamassa aloitteenne
käsittelyyn ottoa.
Tulkoon sekin sanottua, että kannatan ehdottomasti
omaishoidon tukijärjestelmän kehittämistä ja
kiitän hallitusta niiltäkin osin, että tässä on
oikeasuuntainen, oikeantapainen toimenpide, jolla pyritään
purkamaan sitä ikääntymiseen liittyvää ongelmaa,
joka meillä yhteiskunnassa on. Itse näen tämän
reittinä, jota kautta meillä päättäjillä on
mahdollisuus ratkoa niitä ongelmia, joita eteemme on jatkossa
tulossa.
Tässäkin yhteydessä tulisi muistaa
se, että resurssit pitäisi olla eli jonkinlaiset
eväät siihen, miten toteutetaan. Ed. Esa Lahtela
tapansa mukaan esittää, että normiohjausta
pitää lisätä jne. Se on yksi
mahdollisuus, mutta jos normeja lisätään,
kyllä ehdoton edellytys on se, että rahaa pitää eväänä olla,
muutoin se ei onnistu. Tämä yhtälö,
joka tällä hetkellä on menossa, tämä kehityskulku,
ei voi olla pidemmän päälle kestävää kehitystä.
Keskustelu päättyy.