5) Hallituksen esitys laeiksi rikoslain 48 a luvun, pakkokeinolain
ja eräiden niihin liittyvien lakien muuttamisesta
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa rouva puhemies! Esittelen niin sanotun lyhytversion
ja vastaan tarvittaessa keskustelussa kysymyksiin ja jo nyt joudun
pyytämään anteeksi, että minulla
on aikataulupaineita ja seuraava hallituksen esitys on niin tärkeä,
että ainakin pystyn esittelemään sen.
Nyt käsillä on siis hallituksen esitys törkeän metsästysrikoksen
säätämisestä, ja tätä on
eduskunnassa tunnetusti odotettu. Esityksen tarkoituksena on säätää erityisen
moitittavista metsästysrikoksista nykyistä ankarampia
rangaistuksia. Sen sijaan rangaistavuuden ala ei muuttuisi lukuun
ottamatta vähäisiä metsästysrikokseen
tehtäviä tarkastuksia.
Poliisin tietoon tulleiden metsästysrikosten ja -rikkomusten
määrät eivät ole viime aikoina merkittävästi
lisääntyneet. Viime talvina on kuitenkin paljastunut
suurpetoihin kohdistuneita metsästys- ja eläinsuojelurikoksia,
joissa rikokset on tehty raa’alla tavalla. Eläintä on
esimerkiksi näännytetty moottorikelkalla takaa-ajamalla.
Tämän jälkeen sen yli on ajettu niin,
ettei eläin ole kuollut heti. Esimerkkejä on toki
muitakin.
On ollut useita ongelmia ja myös tiedetään, että jossain
määrin salametsästykseen liittyy myös
semmoista organisaatiota, jossa saalis suunnitelmallisesti ensin
kätketään ja levitetään eteenpäin,
joten hallitus päätyi yksimielisesti esittämään
kyseistä esitystä. Törkeästä metsästysrikoksesta
tultaisiin tuomitsemaan, jos rikos on erityisen raaka tai julma.
Tämä voisi olla kyseessä, jos eläimelle
on aiheutettu pitkäaikaista kärsimystä.
Törkeästä teosta tuomittaisiin myös, jos
rikoksen kohteena on suuri määrä riistaeläimiä,
jos tavoitellaan huomattavaa taloudellista hyötyä tai
jos rikos on erityisen suunnitelmallinen. Esimerkiksi juuri myyntikanavien
järjestäminen etukäteen voisi olla tästä osoitus.
Jätetään loppu sitten keskusteluun,
ja toivottavasti pääsemme kohta esitutkinta- ja
pakkokeinolakiin.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Brax loi paineita tässä,
niin että myös omasta osuudestani yritän
selvitä nopeasti.
Lainsäätäjä ei varmaan edellisen
kerran näitä metsästyslain rangaistussäädöksiä säätäessään ole
voinut ennakoida, että myös metsästyksestä voisi
kehittyä ammattimaista ja laajamittaista lainvastaista
toimintaa. 2000-luvun vaihteessa muun muassa paljastui riistan lihaan
liittyvää liiketoimintaa, joka oli hyvin laajaa,
ja myös uhkailua, joka kohdistui todistajiin ja sivullisiin.
Puhuja teki 2002 lakiesityksen laittoman saaliin kätkemisestä eli
siinä tämän maksimirangaistuksen nostamista
6 kuukauteen, ja hallitus sen asian sitten hoiti. Muistaakseni muun
muassa Iisalmessa paljastui tällainen mittava tapaus: päästiin
kotietsintään, ja sitä kautta paljastui
tämä toiminta. Tosiaan pieni joukko tavallaan
mustamaalaa metsästäjäjoukon, joka on
laaja, noin 300 000 henkilöä, ja ylivoimaisesti
suurin osa noudattaa lakeja ja määräyksiä.
Tähän lakiesitykseen. Siellähän
on törkeä laittoman saaliin kätkeminen
ja sitten törkeä metsästysrikos. Vielä oman
nimeni tuon tässä esille: Tuossa edellisessä lakialoitteessa
oli yli 100 nimeä, mutta vuonna 2004 keräsin yli
40 nimeä, ja se liittyi tähän rikoslain
32 ja 48 a luvun muuttamiseen eli juuri tähän
törkeään metsästysrikokseen.
Siinä omassa esityksessäni oli 6 vuotta tämä maksimi,
ja nyt esitys on 4 vuotta. Sitäkin toivoisin, jos ministeri
ehtii vielä, että kommentoisi asiaa; toki tuntuu
hieman suurelta tämä 4:kin vuotta. Mutta on toki
hyvä, että tämä nyt vihdoin
ja viimein tulee tänne lakiin, rangaistukset kovenevat,
koska varmasti valitettavasti joitakin sellaisia tapauksia tulee
esille. Täällähän sitten vilahtelevat
muun muassa nämä suurpedot, kun niihin kohdistuu
laitonta toimintaa.
Aivan lopuksi: Tähän lakiesitykseen liittyi
tavallaan tietty huoli ja tulkinta jo aiemmin. Ed. Pulliainen oli
ainakin ja varmaan meidän valiokuntamme, maa- ja metsätalousvaliokunnan,
puheenjohtaja ja ministeri Anttila läsnä, samoin kuin
ministeriön virkamiehiä, kun keskusteltiin vahingonkorvauksista,
jos laittomasti tappaa suurpetoja. Kun tässä listassahan
on kaiken kaikkiaan muittenkin eläinten kohdalta euromääriä erittäin
suuriksi nostettu, niin huoli puhujalla on siitä, ovatko
sitten tulkinnat koko maassa jatkossa samanlaiset, koska tiettyjen
suurpetojen arvot, euromäärät, ovat erittäin
korkeat, ja onko kyse tahallisesta teosta vai eikö ole.
Itse siinäkin tilaisuudessa ja muulloinkin olen tuonut
esille sen, kun itse olen innokas metsästäjä,
että jos minun koirani on siellä etsimässä tai
ajamassa jänistä ja näen suden, niin
silloin minä ammun sen suden tai pyrin ampumaan juuri sen
takia, koska se koira on aidosti vaarassa eli puolustan sitä koiraa silloin.
Siinä palaverissa todettiin, että tämä ei siis
ole rikos ja silloin siinä ei toimita väärin, mutta
toivottavasti nämä tulkinnat ovat jatkossakin
samanlaiset eikä metsästäjä joudu
asiattomasti rangaistuksen kohteeksi.
Arvoisa puhemies! 5 minuuttia on jälleen mennyt ja
ministeri Braxilla on kiire, joten lopetan.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä lakiesitys on
kovin tarpeellinen. Itsekin tuossa mietin, että kun olen
metsästysrikoksia tutkinut ja eräskin juttu oli
sellainen, jossa oli 13 hirven salakaato ja joka oli jatkunut pidemmän
aikaa, niin silloin nämä keinot, mitä poliisilla
nykyisen lainsäädännön mukaan
on käytettävissä, ovat riittämättömät
ottaen huomioon, että näistä luonnossa
tapahtuvista erä- ja metsästysrikoksista on valtaosa
piilorikollisuutta, noin 80 prosenttia. 20 prosenttia on arvioitu
näistä rikoksista selviävän.
Tämä törkeä tekomuoto ja
sen rangaistusasteikkohan on samanlainen kuin muussakin kolmijaon
perusteella olevassa rangaistusseuraamusjärjestelmässä — lievä,
tavallinen, törkeä — ja on hyvä,
että se tulee nyt myös metsästysrikoksiin.
Toisaalta pidän erinomaisen hyvänä sitä,
että tätä laittoman saaliin kätkemisen
rangaistusseuraamusta tavallisessa tapauksessa on ankaroitettu vuoteen
vankeutta ja toisaalta tuotu törkeä laittoman
saaliin kätkemisrikos, jossa on sakkoa tai vankeutta enintään
kolme vuotta, koska tämä metsästysrikoksissa
oleva kätkentätoiminta on olennaisin osa tämän
rikoksen ennaltaehkäisyssä ja tekijöiden
kiinnisaamisessa, ja sillä tavalla ajatellen on erinomaisen
tärkeätä, että televalvonta ja
matkaviestimien sijaintitietojen hankkiminen tulevat mahdolliseksi
myös tässä törkeää laittoman
saaliin kätkemistä koskevassa esitutkinnassa.
Sehän määräytyy pakkokeinolain
rikosten sanktioiden mukaisesti, missä voidaan näitä pakkokeinoja
käyttää, ja lisäksi muun kuin
hirvieläimen pyyntiluvan tai alueellisesti kiintiöstä annetun
määräyksen nojalla tapahtuvaa metsästystä koskevan
ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönti olisi metsästysrikkomuksena
rangaistavaa, nimenomaan rikkomuksena, joka on siis tuommoinen sakkojuttu.
En tiedä sitten, minkä verran esimerkiksi karhun
luvallisesti kaatanut henkilö tai sitten hirviä luvallisesti
kaatanut henkilö, nämä pyyntiseurueet
ja metsästäjät, oikeasti jättävät
tahallaan ilmoittamatta, onko tässä nyt sitten
välttämätöntä säätää näin,
mutta niin tässä esityksessä nyt kuitenkin
on, eikä se tietenkään ole ongelma semmoisille,
jotka noudattavat näitä säännöksiä.
Mutta vielä yhden asian haluan nostaa tässä esille,
ja se on tämä, millä tavalla metsästysrikokseen
tai törkeään metsästysrikokseen
syyllistynyt henkilö voi edelleen jatkaa metsästämistä. Tässähän
vedotaan monesti siihen, että he ovat metsämiehiä ja
harrastavat metsästystä ja ei ole muita harrastuksia.
Tämä metsästyskielto on erittäin
hyvä asia: jos syyllistyy törkeään
metsästysrikokseen, niin se on vähintään
kolme vuotta ja enintään kymmenen vuotta metsästyskieltoa,
ja se on kyllä semmoinen asia, jonka pitäisi vaikuttaa
tähän tällaiseen rikolliseen toimintaan.
No, tietysti yksi keskeinen kysymys ylipäätään
lainsäädännön pykälien
tekemisessä täytyy ottaa huomioon: Itse en usko
siihen enkä sellaiseen yhteiskuntaan, joka kaikki kieltää ja
kaikkia uhkaa rangaistuksilla ja kaikki selittää sillä, että on
tehty rangaistavaksi tai säädetään
uutta rangaistavuutta, kun se kiinnijoutumisriski on kaikista olennaisin,
ja tässä tapauksessa kohdistuu huoleni tietysti
niihin todellisiin mahdollisuuksiin, joita poliisilla resurssien
puitteissa ylipäätään on valvoa,
ja samalla tavalla Metsähallituksen tai valtion tai muiden
erävalvojien määrään
suhteessa näihin alueisiin ja näihin tekoihin.
Tässä mielessä, kun näitä lakeja
säädetään, olisi hyvä,
että näissä laskettaisiin myös
se vaikuttavuus ja todennäköisyys siihen, millä tavalla tätä uutta
lainsäädäntöä voidaan
valvoa ja mitä työtä se aiheuttaa lisää.
Kyllä meillä lakeja saa olla ja pykäliä,
jos on sitten niitä, jotka selvittävät
ja ottavat näitä tekijöitä kiinni
ja toisaalta sitten saattavat niitä oikeuden käsiteltäväksi.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Minäkin osaltani kunnioitan
ministerin toivetta. Totean vain muutaman seikan. Tämä nyt
käsittelyssä oleva lakiesitys on erittäin
odotettu, ja se on oikeassa linjassa niihin muihin eläinsuojelurikkomuksiin
ja -rikoksiin, joita täälläkin
eduskunnassa on tämän syksyn aikana käsitelty.
Ministeri totesi esittelypuheenvuorossaan, että tämän tyyppiset
rikokset eivät ole merkittävästi lisääntyneet,
siis eivät ole tulleet poliisin tietoon. Se on hyvinkin
luonnollista, koska kysymyshän on pitkälti piilorikollisuudesta
ja rikokset ilmenevät pitkien aikojen jälkeen
sitten ja niitä on erittäin vaikea todentaa, tekijöitä ja
muita vastaavia.
Kuitenkin positiivista on se, että nuo äsken
ed. Kaltiokummunkin mainitsemat kvalifiointiperusteet, mitkä tässä on
otettu, antavat myöskin pakkokeinojen käyttömahdollisuuden.
Näillä edellytyksillä pystytään
myöhemmässä vaiheessa aivan varmasti
vielä paremmin todentamaan ja saamaan syytteeseen ja sitä kautta
tuomituksi nämä tekijät. Tähän
nimittäin liittyvät hyvin voimakkaasti järjestäytynyt
rikollisuus ja erittäin suuret voittojen tavoittelut.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Minä myöskin yhdyn näihin
kiitoksiin. On erittäin hyvä, että oikeusministeri
ja oikeusministeriö ovat ryhtyneet toimenpiteisiin sen
suhteen, että rikoslakiin lisätään
tämmöinen uusi säännös
törkeästä metsästysrikoksesta.
Myöskin metsästäjät, joiden
kanssa olen paljon ollut tekemisissä — itsekin
omaan metsästyskortin — ovat itse tismalleen samaa
mieltä ja pitävät tätä esitystä erittäin hyvänä ja
kannatettavana. Se, että rikoksen tulisi olla myös
kokonaisuutena arvostellen törkeä, on perusteena
erittäin hyvä. Lisäksi myös
se, että uusi säännös törkeästä laittoman
saaliin kätkemisestä tulee tähän
mukaan, ja se, että voidaan tuomita metsästyskieltoon
pidemmäksi ajaksi, on erittäin hyvä asia.
Kaiken kaikkiaan tämän kaltaista toimintaa, jota
ministerikin tuossa kuvasi, että saatetaan moottorikelkalla
ajaa saalista takaa ja väsyttää ja sitten
lopuksi kiduttaa vielä elävältä,
ei missään tilanteessa pidä sallia, ja
olen ehdottomasti sitä mieltä, että on
hyvä, että tätä lakia metsästysrikoksesta
tältä osin myöskin kiristetään.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin teen selväksi,
että en kannata enkä hyväksy minkään
tyyppistä rikollisuutta. Mutta joudun nyt käsiteltävänä olevan
asian kohdalta katsomaan, että onko juuri tässä se
kohta, missä meidän pitää ryhtyä niihin
tutkimuksiin, joita epäilty metsästysrikos tuottaa
lisätyönä poliisiviranomaisille, käräjäoikeuksille
ja muille oikeusasteille. Minä katson, että meillä jo
tällä hetkellä nimenomaan tässä suhteessa
on riittävä lainsäädäntö,
ei vaan metsästysrikoksia koskeva vaan myös kaikki
muu lainsäädäntö, jota näissä tapauksissa
voidaan soveltaa. Elikkä minä hieman ihmettelen,
että juuri tässä asiassa oikeusministeri
Brax pitää kiirettä törkeästä rikosmuodosta
ja vankeusrangaistuksesta, kun muutoin on tavoitteena, että meillä vankien
määriä vähennetään
ja ei tätä kautta aiheuteta lisäkuluja.
Katson, että nykyisen lainsäädännön
puitteissa rikoksiin syyllistyvät voidaan saattaa vastuuseen
ja erittäin hyvä ja toimiva rangaistus on metsästyskielto.
Kyllä paikalliset metsästysseurat tuntevat ihmiset,
ja he pitävät huolen, että kovin kauan
ei metsällä kulje semmoinen henkilö, jolla
on metsästyskielto. Kyllä he sen viranomaisille
tiedoksi saattavat.
Ed. Kähkönen toi täällä kysymyksen
esille juuri hätätilanteesta, jossa peto käy
vaikka metsästyskoiran kimppuun ja silloin koiran omistaja joutuu
käyttämään niitä voimatoimia,
joita metsästysase tarjoaa. Tämä on ymmärrettävä tilanne.
Mutta sitten, kun tästä ryhdytään
tekemään poliisitutkintaa, niin varmasti nuo tilanteet
menevät silloin hyvin monimutkaisiksi. Ja sitten, kun käydään
oikeutta, ne menevät vielä mutkaisemmiksi.
Meillä poliisin voimavarat erityisesti maaseudulla
ovat rajalliset. Maakuntalehti Keskisuomalainen on uutisoinut siitä,
kuinka Pihtiputaalla kesti kolme ja puoli tuntia poliisin saaminen
ottamaan kiinni kauppaliikkeessä häiritsevästi,
väkivaltaisesti käyttäytyvää ihmistä.
Jos tähän vielä lisätään
se, että vähiä poliisin voimavaroja joudutaan
kohtuuttomasti käyttämään tämän
kaltaisten rikosten selvittämiseen, joita en rikoksina
olleenkaan väheksy, niin joudutaan miettimään, että mihinkä meidän
tulisi kohdistaa voimavaroja. Tämän päivän
Helsingin Sanomissa naispuolinen henkilö yleisönosastossa
kirjoittaa kokevansa turvattomuutta niin, että ei uskalla
mennä iltamyöhällä autojen paikoitushalleihin,
koska niitten ympärillä liikkuu ihmisiä,
jotka vaikuttavat pelottavilta. Kyllä meidän pitäisi
priorisoida ihmisten turvallisuus, katuturvallisuus, ja meidän
pitäisi priorisoida rangaistuksissa myös ihmisiin
kohdistuva väkivalta.
Arvoisa rouva puhemies! Minä toivon, että todella
harkitaan, onko meillä aihetta lisätä sanktioita
vai millä muilla toimilla voimme estää rikollisuutta.
"Ohjaten, neuvoen ja opastaen" on viisaan lainkäytön
hyvä periaate. Jos me opetamme jo kouluissa aitoa eläimen
kunnioitusta, niin tuskinpa silloin kellään on
halua lähteä tieten tahtoen eläintä väkivaltaisesti
kohtelemaan, kiusaamaan ja kiduttamaan. Meidän pitää opettaa
aito kunnioitus toista ihmistä kohtaan, mutta myös aito
kunnioitus luontokappaletta kohtaan. Katson, että tällä elämän
kunnioituksen opettamisella voidaan saavuttaa kaikkein parhaimmat
tulokset myös tässä asiassa.
Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! On ihan välittömästi pakko
muutama sana sanoa tuohon kunnioittamani ed. Oinosen puheenvuoroon.
Ensinnäkin täytyy muistaa, että meidän
oppivelvollisuus ei välttämättä ylety
sinne, mistä nämä henkilöt tulevat,
jotka näihin rikkomuksiin ja rikoksiin, törkeisiin
rikoksiin, syyllistyvät. Toinen asia on se, että pääsääntöisesti
tällaisiin tekoihin syyllistyneitä on erittäin
vähän, kuten ministeri tuossa totesi, eikä se
missään tapauksessa ole poliisille mikään
sellainen taakka, että voisi sanoa näin, että jonkun
perusturvallisuus, henki ja terveys vaarantuvat. Tämä on
marginaali-ilmiö, näitä tekoja on ehkä muutama
vuodessa. Yhden, kahden käden sormiin mahtuu se, kuinka
paljon niitä vuodessa ilmenee. Ja kuten todettu, hyvin
monessa tapauksessa tekijät ovat ulkomaalaisia, eivät
suomalaisia. Joten, ed. Lauri Oinonen, vaikka me opetamme omille
lapsillemme, nuorillemme kuinka paljon täällä kunnioittamista
ihmisiin ja eläimiin, niin se ei välttämättä ylety
näihin tekijöihin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Juuri niin kuin ed. ed. Hakola totesi; en
siis toista noita kokemuksiani, joita on 1960-luvulta lähtien.
Historiallisen korjauksen kyllä nyt joudun tekemään.
1960-luvun lopussa ollessani jo Värriön tutkimusaseman
johtaja Lapissa Rajavartiolaitoksesta vartiopäällikkö kiinnitti
huomiota Rovaniemen markkinoilla erääseen ilmiöön.
Hän oikein näytti minulle sittemmin kuvankin siitä,
se oli käyty filmaamassa. Kansalliseen tapaan kuuluu siellä,
että pyydetään kettuja. Nahkat käsitellään
asiallisesti, ja sitten ne myydään markkinoilla
ostajille. Ja sitten hän ja moni muu kiinnitti huomiota
siihen, että miksi jokaisessa ketunnahassa on selässä karvaton
alue systemaattisesti aina samassa kohti.
Se tietysti syntyi sillä tavalla, että kun
moottorikelkat tulivat Lapin kairoille, niin siihen moottorikelkan
etukaareen laitettiin v-kisko, joka oli smirgelillä teroitettu
hyvin, ja sillä ajettiin kettua, sutta, ahmaa perästä,
niin kuin ministeri ymmärtääkseni kuvasi
tämän törkeän tekomuodon. Ja
kun eläintä tarpeeksi ajaa, niin väsyyhän
se siinä, kun vauhtia on päällä ja
pitkä tela ja leveätilainen moottorikelkka, ja
sitten ajaa vain takaa päälle ja jympsäyttää tuolla
tavalla alaspäin, ja sillä hetkellä se
kisko iskee sen selkärangan poikki, ja samalla siitä lähtee
karvat pois. Kun siihen tulee niin pieni se jälki, kun
sen tekniikan osaa, niin se menee kaupaksi ihan täysin
se nahka. Tämä oli kansan tapa 1960-luvulla ja
1970-luvulla. Sitten se saatiin kuriin ilman törkeää tekomuotoa.
Silloin ei näistä tällaisista pakkokeinohommista
keskusteltukaan. (Puhemies: 2 minuuttia! — Puhuja siirtyy
puhujakorokkeelle)
Ja nyt tilanne, arvoisa puhemies, on sitten kehittyneesti toisenlainen.
Nyt jo nimenomaan se, että saadaan tehokkaita välineitä käyttää tässä tutkinnassa,
on aivan erityisen perusteltua. Nyt on tiedostettu se törkeä tekomuoto
käytännön toiminnaksi, ja sehän
on todella ehkä viisi, kymmenen henkilöä vuodessa,
jotka sitä harrastavat, ei sen enempää.
Pystytään ne tapaukset tehokkaasti tutkimaan.
Sitten niitä viranomaisvoimien väärinkäyttöjä,
mitkä ed. Lauri Oinonen taas kehitteli tässä mielessään,
ei ole.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Arvostamani ed. Oinonen puhuu kyllä asiaa
tässä ihmisiin kohdistuvan rikoksen uhan ja rikoksien
estämisen ensisijaisuudesta ja siitä, että voimavarat
tulisi kohdistaa juuri sinne. Toisaalta hän puhui totta
siinä, että erityisesti tuolla maakunnissa, kun
poliisilaitoksia uudistettiin, niin poliisia on keskitetty erittäin
voimakkaasti. Tietysti ihmiset siellä tuntevat, että nyt
poliisi etääntyy ja turvallisuus heikkenee. Olin
käymässä Dubaissa, ja siellä ei
ole minkäänlaisia turvallisuusongelmia. Siellä saavat
iäkkäät ja nuoret ja lapset ja kuka vain
käydä mihin aikaan hyvänsä ulkona
pelkäämättä millään
tavalla oman turvallisuutensa puolesta. Kyllä semmoisiakin yhteiskuntia
on, joissa turvallisuus on korkealla tasolla.
Mutta, arvoisa ed. Oinonen, kun yhdistätte tämän
asian tähän metsästysrikosasiaan, niin
sen rinnastaminen ei ihan minun mielestäni satu kohdalleen,
koska tosiasia on ... En kyllä tiedä, mistä Hakola
ja ed. Pulliainen ovat saaneet tämmöisiä lukuja,
että on 1—10 näitä, tai mitä tässä oli,
jotka syyllistyvät näihin. Tämä ei
kyllä pidä paikkaansa.
Niin kuin totesin, on selvityksiä, joissa todetaan,
että metsässä tapahtuva rikollisuus on
erittäin suurta piilorikollisuutta ja vain pieni, pieni osa
siitä saadaan selvitettyä. Ne ovat vaikeita selvitettäviä.
Ja niin kuin täällä ed. Pulliainen totesi,
niin on tärkeää, että on sellaiset
keinot, joilla voidaan selvittää. Sitten täällä ed.
Kähkönen nosti ihan oikein esille, että mikäli
metsästysrikollisuutta tapahtuu, niin sitten se leimaa
myös tavallisia metsästäjiä,
jotka (Puhemies: 2 minuuttia!) tekevät ihan tärkeää työtä ja
osaltaan itsekin osallistuvat valvontaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä laki todellakin
leimaa kunniallisia lakia noudattavia ja eläinsuojelua
edistäviä metsästäjiä aivan
aiheettomasti. Kaikki metsästäjät, jotka
minä tunnen, haluavat toimia ehdottomasti lakien mukaan,
noudattaa lakeja, ja tässä suhteessa annan heille
täyden tunnustuksen. Jos he havaitsisivat jotain lain rikkomusta
eläimen, riista- tai saaliseläimen huonoa kohtelua,
niin he kyllä tähän asiaan välittömästi
puuttuisivat. Näin voin antaa täyden tunnustuksen
metsästäjille.
Täällä ed. Hakola viittasi sitten
siihen, että nämä rikolliset tulevat
ulkomailta. Minä toivon, että ulkomailta tulevaan
rikollisuuteen, olipa se minkä muotoista tahansa, voitaisiin
rajatarkastuksissa kiinnittää huomiota. Jos havaitaan,
että jotkut tekevät rikoksia taloudellisen bisneksen vuoksi
ulkomaille viedäkseen turkiksia tai jotain muuta, niin
tähän pitäisi olla voimavarat puuttua meidän
rajatarkastuksissamme. Tästä ei saa syyllistää suomalaisia
metsästäjiä. Vielä tuon esille tämän
hätätilanteen, mihinkä ed. Kähkönen
viittasi. Näitten tulkinnat jäävät
sitten hyvin kyseenalaisiksi, ja koiransa pelastava henkilö saattaa joutua
aiheettomaan oikeusprosessiin, ja tilanne on tässä suhteessa
arveluttava.
Jari Leppä /kesk:
Rouva puhemies! Tämän lain tulkintojen osalta
toivon, että valiokuntakäsittelyssä vielä käydään
läpi ja selvitetään ne tulkinnat erityisen
tarkkaan. Ne käytiin lävitse, kiitos, ministeri
Braxin kanssa käydyissä keskusteluissa jo aiemmin,
mutta ne on hyvä kirjata vielä kerran. Elikkä tämä pakko
silloin, kun puolustetaan omaisuuttaan ja se omaisuuden arvo on
huomattavasti halvempi kuin mitä esimerkiksi sen suurpedon
arvo on, jota vastaan puolustetaan. Tämä asia
on hyvä ja syytä käydä valiokuntakäsittelyssä lävitse,
että siinä ei tule enää minkäänlaisia
tulkintaeroja. Mutta tässä ministeri on mielestäni
tehnyt ihan hyvää työtä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Puhemies! Täytyy vielä todeta itsekin metsästäjänä,
että ei tässä kyllä metsästäjiä syyllistetä.
Päinvastoin, eivät metsästäjät
ole sellaisia, että ne metsästäjät
nimenomaan salametsästävät ja syyllistyvät
metsästysrikoksiin ja -rikkomuksiin, vaan niistähän nimenomaan,
jotka eivät ole niitä oikeita, moraalisia metsästäjiä,
tässä kysymys on.
Sitten tuohon ed. Jari Lepän esittämään
näkemykseen. Sehän on pakkotila, joka on lainsäädännössä määritelty
ja arvioidaan jokaisen teon kohdalla erikseen. Lakiin ei voida kirjoittaa
sillä tavalla, että saa tehdä tämmöisessä tilanteessa näin
ja näin, vaan se on aina sitten asiana tutkittava ja sitten
syyttäjän harkittava ja oikeudella on mahdollisuus
todeta, että tässä on ollut tämmöinen
pakkotila ja jätetään rangaistus antamatta.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Ihan muutamaan kysymykseen vastauksia. Kiitoksia
kovasti palautteesta, ja kiitos myös, että esittelitte
lain. Tähän luotinkin, että osaisitte sen
niin hyvin niiltä osin, joita en itse tehnyt.
Tähän ed. Kähkösen viisaasti
esille ottamaan pakkotila-asiaan. Nimenomaisesti hallituksen esityksessä on
vielä tästä todettukin, että muun muassa
saamelaiskäräjille tämä oli
ymmärrettävästi erittäin tärkeä asia,
ja saamelaiskäräjien pyynnöstä olen
jo valiokunnan puheenjohtajallekin kirjoittanut vielä kirjeen,
että muun muassa tähän asiaan valiokunta
vielä asiantuntijakuulemisessaan perehtyy. Mutta siltä varalta,
kun nyt täällä on tämmöisiä väitteitä esitetty,
sanon, että pakkotilaan ei tule mitään
muutoksia. Ja pakkotilan tulkinnat, aivan niin kuin ed. Kaltiokumpu täällä kertoi,
ovat hyvin vakiintuneita, mutta sitä ei voi välttää,
että ne täytyy arvioida yksittäistapauksissa.
Meillä on oikeuskirjallisuudessa erittäin, erittäin
vakiintunut käsitys, että nimenomaan koiraa — vaikka
sen koiran arvokin olisi vähäinen, koska sen tunnearvo
ja merkitys on suuri — silloin saa suojella, jos on aito
pakkotila.
On sitten tietysti ihan eri asia, jos väittää pakkotilaksi
sitä, että yhtenä päivänä näkee
jossakin pedon ja sitten neljäntenä päivänä lähtee
sitä jäljittämään.
Mutta tiedän, että todellakin metsästyksen
ja luonnon ystävä ed. Kähkönen
puhui juuri siitä aidosta pakkotilasta.
On hiukan vaikea edes suhtautua ajatukseen siitä, että se
olisi jotenkin metsästäjiä loukkaavaa
tai leimaavaa, että tehdään tämmöinen
laki, jota nimenomaan kunniakkaat, hienot metsästäjät
ovat toivoneet. Tätä on tehty yhteistyössä sekä luonnonsuojelijoiden,
joita metsästäjätkin ovat siis, että erityisesti
myös metsästäjäjärjestöjen
kanssa. Sanottakoon se nyt vielä aivan selvästi,
että jos ihminen katsoo, että ruokavaliossaan
on syytä olla lihaa, niin kyllä taitavan metsästäjän
tappama eläin ja siitä saatu liha on monella tapaa
eettisesti ja luomunäkökulmasta kestävintä tapaa
sitten saada lihaa syötäväkseen. Jos metsästäjä on
taitava, niin kuin suomalainen metsästäjä yleensä on,
niin silloin eläin on saanut ensin elää lajityypillisen
elämän ja sitten kuollut huomattavasti hyväksyttävämmällä tavalla
kuin monessa muussa tilanteessa. Tämä tehtäköön
nyt sitten selväksi myös tässä.
Arvoisa rouva puhemies! Lopuksi vielä sitten muista
rangaistuksista. Se, että julma koiratappelu tehdään
nyt törkeäksi, ei kyllä ole pois mitenkään
siitä, että arjen turvallisuutta hoidetaan muualla.
Tämä hallitus tuo vielä tälle
eduskunnalle lähiviikkoina raiskausrangaistusten kiristämisen,
lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten erittäin merkittävät
kovennukset siinä paketissa, merkittäviä ihmisiin
liittyviä muitakin kriminalisointeja, ja sen lisäksi
vielä vastikään eilen lakivaliokunta
on hyväksynyt lähisuhdeväkivaltaan erittäin
merkittävän laajennuksen. Tällä hallituksella
ei ole tarkoitus aina ja kaikessa, niin kun ed. Oinonen väitti,
laskea vankilukua, vaan nimenomaan se, että voidaan muun
muassa näihin mainittuihin seksuaalirikoksiin ja väkivaltarikoksiin koventaa
rangaistuksia niin kuin kuuluu koventaa, muuttaa suhtautumistamme
väkivaltaan entistä tiukemmaksi. Meidän
täytyy osata tehdä silloin sisäisesti
semmoisia valintoja, että vankilassa sitten istutaan pitempään
ja siellä istuvat ne, jotka tekevät väkivaltaa.
Ja kyllä eläintenkin tämän kaltainen
kohtelu kuin tässä on, on väkivaltaa.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan oikeusministeri Brax tuossa juuri
totesi sen, mitä itse olisin halunnut vielä tässä painokkaasti
todeta. Elikkä tässä lakiesityksessä ei
todellakaan metsästäjiä syyllistetä,
vaan kyllä ne metsästäjät, joiden
kanssa minä olen ollut tekemisissä, ja ne metsästäjäyhteisöt,
joiden kanssa minä toimin, päinvastoin ovat toivoneet
tämänkaltaista lainsäädäntöä,
ja todella, kuten ministeri Brax tuossa itsekin sanoi, heidän
kanssaan yhdessä tätä lainsäädäntöä on
myöskin rakennettu. Kyllä metsästäjä todellakin
huolehtii luonnosta ja huolehtii riistasta ja riistanhoidosta myöskin
ja kantaa oman vastuunsa siitä puolesta ihan taatusti.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Yhdyn tuohon, mitä ed. Tiura
sanoi metsästäjästä luonnosta
huolehtijana. Sanon, että metsästäjät
ovat parhaita luonnonsuojelijoita, ja näin ollen haluaisinkin,
että kun tätä lakia — missä muodossa
tämä metsästyslaki onkaan — käytännössä sovelletaan
entistä enemmän, annettaisiin käytännössä vastuuta
metsästäjille, että jos he havaitsevat
eläinten kidutusta, eläinten rääkkäystä,
niin nämä tulisivat sitten asianomaisten viranomaisten
tietoon.
Kiitän ministeriä siitä, että hän
mainitsi näistä ihmisiin kohdistuvista väkivallanteon
rangaistuksiin puuttumisesta aivan oikealla tavalla. Kiitos siitä.
Mutta minua jää yhä kaivamaan epätietoisuus
tästä aidosta pakkotilasta. Vanha sanonta "Laki
on niin kuin se luetaan" pitää täysin
paikkansa, valitettavasti, tai niin kuin se halutaan lukea ja ymmärtää,
ja silloin tämä jää ongelmaksi, mikä on
aito pakkotila. Minulle eräs lapsiperheen äiti
seudulta, jossa on paljon suurpetoja, sanoi, että kun ei
mistään saa apua, vaikka pedot pyörivät
tuossa ympärillä, enää ei uskalla
lasten kanssa pihapiiriä kauemmas mennä, ja mikä on silloin
aito pakkotila? Siihen ei saa apua mistään. Tämä on
se kova todellisuus tuolla maaseudulla.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Minun täytyy nyt kyllä vielä kuitenkin
todeta, että tämän pakkotilan tulkinta
on kaikissa muissakin rikoslajeissa ja -tekemisissä,
aivan kaikissa. Se ei koske pelkästään
tätä asiaa, vaan se koskee kaikkia muitakin sellaisia
tilanteita, joissa henkilö on toiminut sinänsä lainvastaisesti ja
joista on kirjoitettu lakipykälä, josta seuraisi rangaistus,
mutta kun arvioidaan näitä oikeushyviä ja
sitä tilannetta, joka siellä konkreettisesti on ollut,
niin sitten se voidaan tulkita pakkotilaksi, ja tosiaankaan se pakkotila-asia
ei ole pelkästään nyt tässä tämän
metsästysrikoksen osalta olennainen asia, koska se on kaikissa
muissakin rikoksissa.
Keskustelu päättyi.