11) Hallituksen esitys laiksi makeisten, jäätelön
ja virvoitusjuomien valmisteverosta sekä eräiden
valmisteverotusta koskevien lakien muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Makeis- ja virvoitusjuomaveron korottaminen
ja makeisveron säätäminen on enemmän
kuin tervetullutta. Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä on
ehkä 6, 7, 8 vuoden ajan joka vuosi omaan vaihtoehtobudjettiinsa
sisällyttänyt makeisveron ja myöskin
virvoitusjuomaveron korottamisen. Tämä tulee tulevaisuudessa
tuottamaan ylimääräistä rahaa
100 miljoonaa euroa. Virvoitusjuomavero tuottaa tänä päivänä 35
miljoonaa, mutta kun tulee makeisveron ja virvoitusjuomaveron korottaminen,
niin tuotto tulee olemaan 135 miljoonaa. Kymmenessä vuodessa se
tekee miljardin. Kymmenessä vuodessa me olemme menettäneet
miljardin, kun emme aikaisemmin tätä lakia ole
säätäneet.
Tämä noudattaa varsin hyvin kristillisdemokraattisen
ryhmän ja puolueen veropoliittista linjaa: verotetaan ankarasti
ja ankarammin sitä, mitä ihminen ja yhteiskunta
ei välttämättä tarvitse, ja
lievästi sitä, mitä se tarvitsee. Me
emme välttämättä tarvitse makeisia,
me emme tarvitse virvoitusjuomia. Kyllä ne ovat tietenkin
hyviä, mutta ne eivät ole mitään
välttämättömyyshyödykkeitä,
ja sen takia on oikein verottaa.
Tanskassa on verotettu jo oikeastaan niin kauan kuin minä muistan,
ja Tanskassa vero on paljon paljon korkeampi kuin se on meillä tämän uudistuksen
jälkeen. Tanskassa makeisvero on 2 euroa 39 senttiä kilolta,
kun meillä se tulee olemaan 75 senttiä. Eli Tanska
perii makeisveroa kolme kertaa niin paljon kuin Suomi perii. Virvoitusjuomavero,
tällä hetkellä 4,5 senttiä litralta,
nousee nyt 7,5:een, Tanskassa se on 15 senttiä litralta.
Eli kyllä me olemme siinä mielessä aika lailla
Tanskaa jäljessä, ja Tanskasta ei ole mitään muuta
kuin myönteisiä kokemuksia tästä verosta.
Miten se sitten vaikuttaa kuluttajiin ja hintoihin? Sellaisen
200 gramman makeispussin, hinta nousee 15 sentillä. Litran
jäätelöpakkauksen hinta nousee noin 45
sentillä ja puolen litran virvoitusjuomapullon noin 4 sentillä.
Eli loppujen lopuksi nämä ovat aika pieniä korotuksia
kuluttajille, mutta valtion kassaan, niin kuin jo totesin, tällä on
erittäin huomattava merkitys.
Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä ei kuitenkaan
ymmärrä sitä, että lähdevesi
otetaan veron piiriin. Tällä hetkellä lähdevettä ei
veroteta. Nyt tässä hallituksen esityksessä esitetään, että 5
litran ja sitä pienemmistä pakkauksista menisi
virvoitusjuomaveroa 7,5 senttiä litralta. Miksi? Siihen
kukaan ei ole vastannut, miksi lähdevettä pitää panna
verolle. Se on tänä päivänä verovapaata.
Miksi se pitää sisällyttää tähän,
kun se yhtä hyvin olisi voitu jättää pois?
Sen takia me yhdymme vastalauseeseen ja olemme siinä mukana
sosialidemokraattien kanssa. Vastalauseessa esitetään,
että tämä lähdevero ... — anteeksi, lähdevesi,
se "vero" on niin lähellä, että tulee
vahingossa "lähdevero", kun tarkoitan "lähdevettä" — ...
että tämä lähdevesi jätettäisiin
tämän ulkopuolelle.
Toivon todella, että jatkossa tätä veroa
nostettaisiin, kuin myöskin, että seurattaisiin
Tanskaa ja otettaisiin käyttöön samanlainen
rasvavero kuin mitä Tanska perii. Sekin tuottaisi melkoisia summia
valtion kassaan, ja olen huomannut tämän päivän
keskustelun aikana, kun lisätalousarviosta ja täydennyksestä keskustelimme,
että kyllä tuntuu olevan paljon tarpeita, mihin
rahaa tarvittaisiin, ja tämä on nyt yksi melko
kivuton tapa verottaa.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Hallituksen esitys makeis-, virvoitusjuoma-
ja jäätelöveron korottamisesta merkitsee
sitä, että fiskaalisesti kerätään
noin 100 miljoonaa euroa lisää verotuloja valtiolle.
Tämä on niitä harvoja veromuotoja, joita
myöskin vasemmistoliitto näkee voitavan hyväksyä.
Hallitus ei perustele tätä sillä, että tällä olisi
ennen kaikkea terveydellisiä vaikutuksia, vaan nimenomaan
lähtee siitä, että tämä on
fiskaalinen vero. Siinä voi olla hallituksen kanssa tietenkin
pitkälti samaa mieltä. Tämä 100
miljoonaa euroa, kuten ed. Kallis totesi, varmasti tarvitaan valtion
kassaan, ja tämä ehkä aiheuttaa vähiten
ongelmia. Se tietenkin on totta, että kuluttajathan tämän
maksavat muitten verojen lisäksi, mutta kuten jo totesin,
tämä on niitä veromuotoja, joita myöskään
vasemmistoliitto ei vastusta.
Tässä hallituksen esityksessä on
pari ongelmaa. Toinen tuli jo esille, pullotetun lähdeveden verottaminen.
On tietenkin hyvin kyseenalaista, että vettä yleensä verotetaan.
Siinä mielessä olen myöskin itse allekirjoittanut
sosialidemokraattisen ryhmän vastalauseen.
Toinen asia oli se, joka tuli asiantuntijakuulemisessa esille,
että mehu- ja marjatiivisteiden kannattava tuotanto edellyttää suurempaa
kuin 10 000 litran tuotantoa. Mielestäni, jos
tähän tulee tämä vero nyt sitten
päälle, se vaarantaa sen, että kotimainen
marjanjalostustoiminta ja mehujen tekeminen erityisesti kotimaisista
marjoista tulee vaarantumaan, koska se 10 000 litraa, joka on
tässä hallituksen esityksessä, on tosiaan
näitten tuottajien ilmoituksen mukaan niin alhainen raja,
että se ei mahdollista kunnolla kannattavaa toimintaa.
Sen johdosta esitämme tämän lain yksityiskohtaisessa
käsittelyssä, että 1 §:ään
lisättäisiin uusi 4 momentti, jossa todetaan,
että mehutiivisteen veroton raja olisi 20 000
litraa. Tällä on sekä taloudellisia vaikutuksia
että työllisyysvaikutuksia erityisesti niillä alueilla,
missä marjoja viljellään, ja myöskin
niillä alueilla, missä marjoja paljon kerätään,
ja myöskin nähdään se, että se
edistäisi myöskin terveyttä, koska nimenomaan
marjoja pidetään yhtenä parhaista terveystuotteista,
mitä Suomesta löytyy.
Herra puhemies! Kuten jo totesin, tulen asian yksityiskohtaisessa
käsittelyssä esittämään
vastalauseen 1 mukaisen pykälämuutosesityksen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Kuoppa totesi, että vasemmistoliitto
ei vastusta tätä veroa, että tämä on
yksi niistä harvoista kulutusveroista, joita vasemmistoliitto
ei vastusta, niin tästä olen samaa mieltä.
Voisin kuitenkin sanoa, että ainakin minä vastustan
tämän esityksen perusteluja mutta en pykäliä.
Perusteluissa hallitus nimittäin esittää,
että korotuksen syy on fiskaalinen, ja minä en
kannata fiskaalisia kulutusveroja. Jotta minä niitä kannattaisin,
pitää olla myöskin joku muu ja pääasiallisesti
terveydellinen syy. Kannatan tätä lakiesitystä pois
lukien vastalauseessa esitetyt pykälät juuri siksi,
että makeisilla ja myöskin näillä juomilla
on haitallisia terveysvaikutuksia. Siksi niitten käyttöä mielestäni
voidaan ja tuleekin rajoittaa tällä tavoin verotusta
kiristämällä.
On mielenkiintoista, että hallitus perustelee, ja myöskin
valiokunta näyttäisi yhtyvän siihen, miksi
tämä on fiskaalinen vero, ja miten hallitus kieltää tämän
olevan ikään kuin terveysvero. On todella mielenkiintoista,
kun perustelu on se, että ei ole tarpeeksi analyysejä siitä,
mitä nämä terveysvaikutukset ovat. Onko
sitten analyysejä siitä, mitä tapahtuu
köyhille ja rikkaille, kun tällainen vero tulee
ja kohdistuu heihin? Köyhät käyttävät
itse asiassa enemmän näitä haitallisia
elintarvikkeita, ja siinä katsannossa on varsin mielenkiintoinen
tämä perustelu. Minä kyllä kaipaisin
aidosti sitä, että tämmöisessäkin
yhteydessä analysoitaisiin sitä, mitä nämä kulutusverot
yhteiskunnan eri sosiaali- ja tuloluokille oikein merkitsevät.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olen itse tyytyväinen siitä,
että tässä esityksessä veroa
ei kannettaisi muitten elintarvikkeitten raaka-aineina käytetyistä tuotteista
eikä erityisruokavalion valmisteista, kuten esimerkiksi
lastenruuista tai kliinisistä ravintovalmisteista, ja että tässä lain
soveltamisalan ulkopuolelle rajataan, kuten tässä jo
aikaisemmin on tullut esille, pienimuotoinen makeisten, jäätelön
ja virvoitusjuomien tuotanto ja tuo maksimi 10 000 kiloa
makeisia tai jäätelöä ja maksimi
50 000 litraa valmista juotavaa virvoitusjuomaa on siinä rajat.
Muutama kommentti. Ed. Erkki Virtanen totesi, että fiskaalinen
tarkoitus tällä lailla on. Mutta, kuten täällä valiokunnan
mietinnössä todetaan, fiskaalinen tarkoitus ei
sinänsä sulje pois mahdollisia muita myönteisiä heijastusvaikutuksia vaikkapa
hammasterveyteen tai sitten yleensäkin sokerinkulutukseen
tai yleiseen hyvinvointiin, terveyteen meillä, että siinä mielessä se
on tässä huomattu.
Tuota kritiikkiä veden osalta ymmärrän
tavallaan kyllä, mutta tässä mietinnössähän
todetaan, että valmisteverotuksessa yleensä veronalaisten tuotteiden
määrittelyssä käytetään
tätä tulliverotuksen tavaraluokittelua eri puolilla
maailmaa ja siitä johtuen tämä rajaus
on näin tehty.
Sinänsä en näe Suomessa niin suurta
ongelmaa tässä asiassa, koska meillä on
todennäköisesti lähes kaikkialla Suomessa
joko kaivo- tai kraanavettä vapaasti jokaisella juotavana.
Siinä mielessä se ostovesipakko ei sellainen ole
niin kuin monessa maassa muualla päin maailmaa.
Sokeriveron osalta. Asian käsittelyn yhteydessä tuli
esiin, että kokonaissokerin määrää koskeva
tieto tullee pakolliseksi lähitulevaisuudessa EU:n kuluttajainformaatioasetuksen
myötä ja sitä kautta yksi este sokeriveron
käyttöönoton osalta voisi poistua. Mutta
kuten tässä todettiin, niin sokerivero tai erilaiset
terveysverot vaativat paljon enemmän vielä valmistelua,
harkintaa, jotta ne olisivat suhteellisen oikeudenmukaisia, mutta
niillä toki voitaisiin myös fiskaalisia tarpeita
tyydyttää jatkossa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tällä lailla on tietysti
sekä fiskaaliset vaikutukset että, aivan kuten
täällä ed. Komi totesi, myöskin
terveydellisiä vaikutuksia. On hyvä, että tämmöinen,
suhteellisen pienimuotoinen tuotanto on kuitenkin mahdollista ilman,
että tästä verosta muodostuu rasitetta.
Samalla toivoisin, että myöskään
kotimainen ja ulkomainen tuote tässä suhteessa
eivät joutuisi eriarvoiseen asemaan, kuten on jossakin
vaiheessa pelätty.
Lähdeveden näkisin kuitenkin niin, että tämä jatkossa
voitaisiin erottaa tuolta pois. Tietysti, jos sitä pienimuotoisesti
pakataan myytäväksi, se ei ilmeisesti tässä kuitenkaan
tule verolliseksi, mutta näkisin, että vesi on
sellainen arvo, että toivon, että se voitaisiin
myöhemmin erottaa omakseen ja sitä ei kohdeltaisi
verotettavana.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä makeisten, jäätelön
ja virvoitusjuomien verotus on varmasti ihan paikallaan, koska nämä ovat
rajattuja tuotteita. Mutta sitten, kun me lähdemme sokeriveroon
taikka rasvaveroon, on erittäin vaikea vetää niitä rajoja,
mitä loppujen lopuksi aiotaan verottaa, sillä kaikkihan
riippuu siitä määrästä,
kuinka paljon esimerkiksi rasvaa nautitaan, paljonko nautitaan sianlihaa
jne., että siinä kyllä ollaan hyllyvällä pohjalla.
Me saamme tietenkin rahaa valtion kassaan, mutta miten ne terveysvaikutukset
siinä oikein tulevat esille? Olen kyllä ed. Kalliksen
kanssa samaa mieltä, että tämä olisi
voinut olla korkeampikin, mutta ehkä seuraavana vuonna
korotamme lisää tätä makeisveroa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Todella toivon, että ensi vuonna
korotetaan tätä veroa. Mutta pyysin puheenvuoron,
kun ed. Oinonen sanoi, että hän toivoo, että lähdevesi
pudotettaisiin tästä pois. Se on oikein hyvä,
että hän on sillä linjalla, ja muutaman
päivän kuluttua hän saa toiveensa toteuttaa äänestämällä sen
puolesta, että se jätetään pois.
Mitä tulee tuohon rasvaveroon, niin en minä näe
siinä mitään haittaa. Niin kuin totesin,
Tanska perii ja kokemukset ovat hyviä. Se tuottaa, ja se
on myöskin jonkin verran vaikuttanut kulutukseen. (Ed.
Asko-Seljavaara: Onkos tanskalaiset laihempia kuin suomalaiset?) — En
tiedä.
Asiantuntijakuulemisessa oikeastaan kaikki asiantuntijat pitivät
sokeriveroa parempana kuin tätä makeisveroa mutta
katsoivat, että siihen liittyy lakiteknisiä ongelmia
ja se antaa selvästi enemmän työtä näille
yrityksille sen veron tilittämisessä ja siinä,
miten se määrätään,
ja tämä aikapula ei sallinut sitä, että olisi
korvattu makeisverolaki sokeriverolailla, mutta ymmärsin
kyllä, että sellainen tulee.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kalliksen tavoin kannustan taas kerran
ed. Lauri Oinosta äänestämään
hyvänä pitämiensä opposition
ehdotusten mukaisesti tulevassa äänestyksessä.
Itse kannatan lähdeveden poistamista tämän verotuksen
piiristä, vaikka sinänsä olen kyllä sitä mieltä,
että ulkomailta Suomeen kuljetettua ja täällä pulloissa
myytävää niin sanottua lähdevettä kyllä voisi
aidosti verottaa ihan reippaamminkin. Minusta on kutakuinkin käsittämätöntä,
että Ranskasta tuodaan pieniin muovipulloihin pakattuna
lähdevettä, jota myydään kaupassa
suunnilleen samalla hinnalla kuin kraanasta saa kuution saman hintaista
tai halvempaa, paljon raikkaampaa, terveellisempää ja
viileämpääkin lähdevettä.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Tuossa kuuntelin ed. Bjarne Kalliksen puheenvuoroa liittyen
tähän asiakohtaan jäätelön
ja virvoitusjuomien valmisteverosta sekä eräiden
valmisteverotusta koskevien lakien muuttamisesta.
Minun mielestäni tämä on erittäin
hyvä esitys ja kannatettava esitys siitäkin näkökulmasta,
että kun ajatellaan sitä, kuinka rapakunnossa
meidän monet nuoret tällä hetkellä ovat
ja pitäisi miettiä sitä, että myöskin
pikkuisen terveellisemmät elämäntavat
otettaisiin tässä huomioon ja myöskin noudatettaisiin
niitä, niin pidän tätä esitystä erittäin
hyvänä. Ja kun tosiasia on se, että näitä veroja
on joka tapauksessa jostakin kerättävä,
niin miksi ei sitten lähdetä liikkeelle siitä,
että tämmöisistä terveydelle
haitallisista asioista niitä haettaisiin meille päin?
Yleiskeskustelu päättyi.