Mauri Pekkarinen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viimeinen talousvaliokunnan jäsen
poistui salista juuri tällä hetkellä. Kysymys
on yksimielisestä mietinnöstä, minkä talousvaliokunta
tästä arvopaperimarkkinalainsäädännön
uudistamisesta on tehnyt.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä ehkä sietää vähän
pohdiskella tällaisen lainsäädännön valmistelua
ja käsittelyä eduskunnassa. Ehkä tämä sali
nyt kuvaa aika lailla sitä, ilmeisesti jonkun näkemyksen
mukaan, että kun on oikein hyvin valmisteltu ja oikein
hyvin käsitelty esitys, niin eihän siinä sitten
salissa tarvitse paljon keskustelijoita ja asian käsittelyyn
osaa ottavia ollakaan.
Ehkä toinen vastaus tähän kysymykseen
löytyy siinä, että jos lakipaketti on
600 sivua ja se yleisperustelujen osa on 180... — Anteeksi. [Puhuja
kävi hakemassa hallituksen esityksen.]
Arvoisa puhemies! Minä korjaan äskeistä esitystä.
Laissa ei ole 600 sivua, vaan koko paketissa on 679 sivua ja tämän
lakiesityksen yleisperustelut. Kun saimme tämän
esityksen, niin yritin jollakin tavalla kahlata tätä läpi,
ja kun yleisperustelut ovat pitkästi toistasataa sivua — ja
sitten, kun pykäläkohtaiset perustelut otetaan
vielä mukaan, tulee muutama sataa sivua lisää — niin kysymys
on aika mammuttimaisesta lakipaketista sittenkin asioissa, joittenka
se substanssi, johonka muutosmielessä kajotaan, on loppujen
lopuksi ei nyt niin hirveän suuri.
Pohdiskelen ääneen — minä en
ole juristi, olen lukuja vaille juristi — sitä,
mitenkä tuo lainsäädäntö pitäisi
tällaisissa asioissa oikein tehdä. Onko niin,
että itse asiassa niitä pykäliä,
joilla jostakin asiasta säädetään,
ei haettaisi varta vasten ja nimenomaisesti mahdollisimman monia vaan
että ne pelkistäen tunnistaisivat sen asian ytimen,
johonka lainsäätäjä haluaa puuttua,
ja sitten sen pykälän perustelut, yleisperustelut
ja pykäläkohtaiset perustelut, antaisivat kuitenkin riittävästi
sitten ikään kuin ohjeistusta alemmille säädöksille,
niitten tekemisille? Minä myönnän, että tässä on
sitten riski, ovatko ne alemmat säädökset,
mitä tällaisten, ehkä vähän
pelkistetympien pykälien perusteella tehdään,
aina sitten linjassa sen pääpykälän
kanssa. Siihen voi tietysti liittyä ongelmia. Mutta jotenkin
vain nyt kerta kaikkiaan tuli erityisesti tämän
asian yhteydessä mieleen, että ei tämä ihan
ehkä joka suhteessa kohdallaan ole.
Vielä kertaan, että jos yleisperustelut ovat, katsotaan
nyt ihan tarkkaan, minä sanoin pikkaisen väärin,
kun minä sanoin 100 sivua, ne eivät ole kuin 93
sivua, mutta sitten yksityiskohtaiset perustelut ovat monta sataa
sivua, itse asiassa ne ovat 221 sivua, niin kyllä tämä vaikeasti
hallittavaa lainsäädäntöä on,
ja voi ehkä myöskin sen takia olla niin, että tämä sali
ei ole tulvillaan kansanedustajia tällä hetkellä.
Arvoisa puhemies! Jos nyt jotain yritän kuitenkin tästä valiokunnan
mietinnöstä sanoa. Minä en tapaa puhua
paperista, mutta nyt puhun. Tämä on niin iso ja
vaikea asia, että on pakko joku sana sanoa.
Tällä säädöshankkeella
on ollut tietysti useita tavoitteita, joista keskimmäiseksi
talousvaliokunta nostaa tässä mietinnössä lainsäädännön selkeyden
ja ymmärrettävyyden parantamisen, ja siihen tosiaan
sivuja on nyt aika paljon, sekä sääntelyn
tehostamisen poistamalla ylimääräistä hallinnollista
taakkaa. Hallinnollista taakkaa vähentämällä pyritään
muun muassa madaltamaan yritysten listautumiskynnystä.
Se julkilausuttu hyvä, mitä tällä haetaan,
yksi niistä harvoista sellaisista, vaikka sivuja on paljon,
on mielestäni tässä, ja siihen kyllä joitakin
käytännön konsteja, keinoja ihan oikein
tässä on, niihin nyt enemmälti menemättä.
Kansallisen sääntelymme kilpailukykyisyys
ja arvopaperimarkkinoiden säilyminen aktiivisena edellyttävät,
että tämä kansallinen sääntelymme pysyy
kansainvälisessä kehityksessä mukana. Tämän
kehitystyön olennaisena osana on turvata valvonnan ja sijoittajansuojan
korkean tason säilyminen.
Vaikka tämän kokonaisuudistuksen pääpaino on
rakenteellisissa uudistuksissa, se sisältää myös
aineellisia, pääosin EU-sääntelyn
toimeenpanoon liittyviä muutoksia tähän
sääntelyyn. Näistä mainittakoon
finanssivalvonnan käytössä olevan hallinnollisen
seuraamusjärjestelmän käyttöalan
merkittävä laajentaminen ja, sanoisiko, ankaroittaminen
korottamalla rike- ja seuraamusmaksun maksimimääriä,
ja kaikille on varmaan selvää, minkälaisia
indikaatioita se toimintaympäristö, missä me
elämme täällä Euroopassa ja
ehkä maailmanlaajuisestikin, on tavallaan tuottanut tarpeelle
uudistaa tätä seuraamusjärjestelmää tällä tavalla.
Muutoksilla, mitä tässä nyt tehdään,
ennakoidaan myös parhaillaan valmisteltavana olevan EU:n
sääntelyn voimaantuloa. Tässä otetaan
jo vähän etuaskeleita siihen suuntaan, mitä se
tiedossa oleva uudistus tulee sisällään
pitämään. Ehdotettu uusi laki arvopaperitileistä lisää arvopaperien
välillisen säilytyksen oikeusvarmuutta ja sijoittajansuojaa.
Sijoittajansuojaa lisää myös rahoitusvälineen
säilyttämisen säätäminen
luvanvaraiseksi sijoituspalveluksi.
Arvoisa puhemies! Talousvaliokunta esittää, että lakiehdotukset
hyväksytään monin, pääosin teknisluonteisin
ja kielellisin korjauksin. Niitä on itse asiassa aika paljonkin
mutta ei substantiaalisia. Valiokunnan merkittävimmät
aineelliset muutosehdotukset perustuvat perustuslakivaliokunnan
edellyttämiin muutoksiin ja kohdistuvat erityisesti pörssin
toimintaan. Valiokunta on lisäksi selventänyt
arvopaperimarkkinalain ja osakeyhtiölain välistä sääntelyä sekä tehnyt
muutoksia lakiehdotusten siirtymäsäännöksiin.
Arvoisa puhemies! Näillä ikään
kuin saatesanoilla totean vielä, että mietintö on
siis yksimielinen.
Yleiskeskustelu päättyi.