Ismo Soukola /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kansalainen tien päällä liikkuessaan
tapaa poliisin, voisi sanoa, lähestulkoon poikkeuksetta
puhallusratsian yhteydessä, ja joskus harvoin suoraan liikkuvasta
autosta poliisiviranomainen hänet pysäyttää,
ja tämä pysäytys tapahtuu poliisiautolla
takaapäin siten, että poliisiautossa palavat siniset
vilkkuvat ja vilkkuva punainen valo. Tämähän
tarkoittaa, että edessä olevan ajoneuvon tulee
pysähtyä mahdollisimman pian turvalliseen paikkaan
tiellä. Sama oikeus ja tekniikka löytyvät
myös Tullin ja Rajavartioston hälytysajoneuvoista,
mutta lainlaatijoilta on päässyt unohtumaan yksi
ajoneuvoryhmä tämän pysäytysvallan
suhteen, ja se on sotilaspoliisiajoneuvot.
Sotilaskurinpitolain, joka on vuonna 83 voimaan tullut laki,
18 §:ssä määritellään
sotilastehtäviksi myös kiinniotto-oikeus, eli
kiinniottamiseen oikeutettu sotilas saa myös määrätä moottorikäyttöisen
ajoneuvon kuljettajan pysäyttämään ajoneuvonsa.
Tämä voidaan tehdä joko kiinniotettavan
henkilön kiinniottamiseksi taikka sotilasalueella liikkuvan
henkilön liikkumisen luvanvaraisuuden toteamiseksi taikka
henkilön ajoneuvon kuljetuskunnon tarkistamiseksi.
Kun tässä tieliikennelain 2 a §:n
4 kohdassa määritellään hälytysajoneuvot,
näistä yksi on sotilaspoliisiajoneuvo. Saman lain
38 § :n 2 momentissa määritellään
ne hälytysajoneuvot, joissa voi olla liikenteessä olevan
ajoneuvon pysäyttämiseen tarkoitettu, punaista
valoa näyttävä valaisin, ja tässä tyhjentävässä luettelossa
ei mainita sotilaspoliisiajoneuvoa. Näin ollen, kun poliisiviranomaiset
niin siviili- kuin Puolustusvoi-mien puolella pyrkivät
yhtenäistämään toimintakäytäntöjänsä niin
voimankäyttö- kuin valvontatehtävissä,
tämä pysäytysvalaisimen käyttöoikeuden
puuttuminen saattaa sotilaspoliisiviranomaiset hieman eriarvoiseen
asemaan tässä tapauksessa. Näin ollen
yhtenäisen käytännön säilyttämiseksi
ja ylläpitämiseksi olisi suotavaa, että laki
huomioisi myös sotilaspoliisiajoneuvot sellaisena hälytysajoneuvona,
jossa voidaan käyttää pysäyttämiseen
tarkoitettua punaista valaisinta.
Todennäköisesti kysymys on lainlaatijalla aikoinaan
tapahtuneesta pienestä lapsuksesta, unohduksesta, kun tämä sotilaspoliisiajoneuvo
on
jäänyt sanana tästä pykälästä pois,
mutta katson, että lakialoite tämän tieliikennelain
38 §:n 2 momentin muuttamiseksi on tarpeen, ja
toivon sille laajaa parlamentaarista tukea.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Soukola on löytänyt
käytännön ongelman, joka tulisi ratkaista
lakialoitteen mukaisesti. Sotilaspoliisilla tulee olla samanlaiset
tekniset apuvälineet ajoneuvon pysäyttämiseksi
ja tarkastamiseksi kuin poliisillakin. On selvää,
että esimerkiksi yöllä pimeässä vesisateessa
pysäytysvalojen käyttäminen on paras tapa
saada kuljettajan huomio kiinnittymään ja näin
myöskin ajoneuvo pysäytettyä. Sotilaspoliiseissa
on mukana myöskin tulevaisuuden poliiseja, ja kyllä heillä pitää olla
varusteet kunnossa ja ajan tasalla tehtävää suorittaessaan.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Soukolan lakialoite tieliikennelain
muuttamisesta on kannatettava. Kun vartio- ja päivystystehtävää suorittavalla
sotilaalla on lain mukaan oikeus pysäyttää ajoneuvo
sotilasalueella, tulisi hänellä ilman muuta olla
ajoneuvossaan pysäytystä varten myös
pysäytysvalo, aivan kuten poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen
ajoneuvoissakin on. En näe syytä, miksi sotilaspoliisin
ajoneuvossa ei punaista pysäytysvaloa voisi olla. Alkuaan
lienee kyse lainlaatijan lipsahduksesta. Eli tältä osin
kyseessä on järkevä lainsäädännön aukon
paikkaaminen, kuten edustaja Mäntymaakin edellä totesi.
Keskustelu päättyi.