Jussi Niinistö /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakisääteisen asevelvollisuuden
suorittamisesta ei pidä rangaista eläketurvan menetyksellä.
Näin kuitenkin tällä hetkellä tapahtuu.
Vuoden 2005 alusta voimaan tulleen työeläkeuudistuksen
mukaan eläkettä alkaa kertyä 18 ikävuodesta
alkaen ja kaikki työuran aikaiset työjaksot ja
palkkakertymät lasketaan mukaan. Työeläkeuudistuksessa
uusina jaksoina eläkeoikeuden piiriin tulivat alle 3-vuotiaan
lapsen hoitaminen ja opiskeluaika, mutta varusmies- ja siviilipalvelusaika
jäivät ulkopuolelle. Niiden ajalta ei nykyisen
lainsäädännön nojalla kartu
eläkettä, jollei palveluksen aikana ole työeläkevakuutettavia
työansioita.
On epäoikeudenmukaista, että kansalaisvelvollisuuksien
suorittaminen jättää tällä tavoin
aivan konkreettisen aukon eläkekertymään.
Varusmiehellehän kertyisi eläkettä, jos
hän palveluksen sijaan joko opiskelisi tai olisi työelämässä. Käytännössä palvelusaika
jättää eläkkeen karttumatta
keskimäärin 8,5 kuukauden ajalta.
Eduskunta kiinnitti jo vuonna 2007 huomiota varusmiesten eläketurvan
puuttumiseen. Tuolloin eduskunta edellytti hallitusta ryhtymään
toimiin varusmiespalvelusajan ottamiseksi huomioon eläkkeen
määräytymisessä. Myös
Risto Siilasmaan johtaman työryhmän vuonna 2010
julkaistussa raportissa, nimeltä Suomalainen asevelvollisuus,
kehotettiin harkitsemaan, voisiko varusmiespalveluksen sekä naisten
vapaaehtoisen asepalveluksen ajalta kertyä eläkettä,
mikäli palvelus on suoritettu loppuun. Asiaa ei kuitenkaan
ole edistetty.
Nyt käsittelyssä olevassa lakialoitteessani
esitän, että varusmies- ja siviilipalvelusta suorittavat
otettaisiin eläkejärjestelmän piiriin,
jotta heille karttuisi eläkettä, kuten alle 3-vuotiaan
lapsen hoidon ja opiskelun ajalta karttuu. Tasavertaisuuden vuoksi
eläkettä tulisi kertyä myös
naisten vapaaehtoisen asepalveluksen ajalta.
Eläkkeen karttuminen varusmies- ja siviilipalveluksen
ajalta aiheuttaisi arviolta ehkä noin 1,5 miljoonan euron
vuotuisen kustannuksen, joka on esimerkiksi opiskeluajan eläkekustannuksiin verrattuna
huomattavasti vähemmän. Tämä selittyy
varusmiesajan lyhyemmällä kestolla ja kohdentumisella
vain noin puoleen ikäluokasta. Lisäksi, koska
eläkekarttuma kohdistuu nuorille henkilöille,
menovaikutus alkaa toden teolla realisoitua vasta arviolta 2060-luvulta
alkaen.
Arvoisa puhemies! Yleistä asevelvollisuutta kannattaa
vaalia. Se on puolustuspolitiikkamme perusfundamentti siinä missä alueellinen
puolustusjärjestelmä ja sotilaallinen liittoutumattomuus.
Yleisellä asevelvollisuudella on suuri merkitys paitsi
koko Suomen uskottavan ja kustannustehokkaan puolustamisen myös
kansallisen yhtenäisyyden, kansakokonaisuuden, kansalaiskunnon
ja kansanterveyden kannalta. Armeijasta nuoret saavat sekä fyysisiä että henkisiä
valmiuksia
pahimman varalle, mutta myös arkielämään.
Palvelus auttaa varusmiehiä itsenäistymään
ja totuttaa heidät arjessa ja työelämässä tärkeisiin
taitoihin, kuten aikaisiin herätyksiin, ohjattuihin aikatauluihin
ja esimiehen kanssa toimimiseen. Näiden taitojen ja sotilaspassin
lisäksi palveluksen suorittaneet saavat ylpeyden kansalaisvelvollisuuden
suorittamisesta, armeija-ajan muistoja ja ystäviä sekä sellaista
korvaamatonta moraalista ryhtiä, joka osaltaan auttaa heitä löytämään
paikkansa yhteiskunnassa.
Varusmiesten ottaminen eläkejärjestelmän piiriin
olisi kansalaisvelvollisuutensa kunnialla suorittavia kohtaan oikeudenmukaista,
ja se vahvistaisi yleistä asevelvollisuutta. Siksi toivon
lakialoitteelleni kannatusta.
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Puolustusvoimissa on viime aikoina
käyty kovaa vääntöä siitä,
että asevelvollisten ja palveluskuntoisten määrä vuosi
vuodelta ikäluokkaa kohti häviää,
pienenee, ja yksi syy on taloudelliset ongelmat. Vaikka tämä edustaja
Niinistön lakialoite ei suoraan toisi parannusta varusmiesaikaiseen
eikä välittömästi sen jälkeiseen
elämään taloudellisesti, olisi tämä kuitenkin
symbolinen kädenojennus kansalaisvelvollisuuttaan suorittaville
nuorille miehille ja heidän perheilleen. Kuten tässä on
tuotu esille, nämä kustannukset eivät kyllä nykymaailman
mittaluokassa ole sellaisia perusteita, joilla tämä lakialoite
voitaisiin hylätä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Vaikka itse en ole ollut läsnä tässä,
kun nimiä kerättiin tähän lakialoitteeseen,
niin kuitenkin tässä täytyy tunnustaa
se, että edustaja Niinistön lakialoite on hyvä huomio
nimenomaan tämmöiseen lapsukseen, mitä lainsäädännössä on
tullut. Eihän varmasti silloin tiedetty sitä,
että tällainen joukko jää ulkopuolelle
tässä lain uudistamisen yhteydessä,
mikä tehtiin työeläkeuudistuksen myötä 2005.
Toivonkin, että tämmöinen kustannuksiltaan
lähes neutraali asia tasa-arvon nimissä otettaisiin
huomioon valmistelussa.
Keskustelu päättyi.