Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri Kyllönen! Julkisuuteen
on tullut niin sanottu giljotiinilista, jolla leikataan maakunnille
tärkeistä tiehankkeista lähes miljardi
euroa. Ylen uutisten mukaan leikkauslista tuli teille, ministeri,
yllätyksenä. Kuitenkin on tullut tietoa siitä,
että Liikennevirastossa on suunniteltu tieremonttien leikkauksia
jo kesästä saakka ja nimenomaan ministerin ohjaamana.
Työryhmää ohjastetaan niin sanottuun
uudelleenarviointiin, mikä tarkoittaa tiehankkeiden paloittelua,
rahojen rajuja leikkauksia, entisten suunnittelurahojen hukkaamista
sekä hankkeiden viivästymistä.
Olette maininnut kyllä, arvoisa ministeri, uudelleenarvioinnista,
mutta onko teillä todella ollut mandaatti kaikilta hallituspuolueilta
teettää peräti miljardin euron leikkaukset
vai ovatko virkamiehet leikanneet tuon miljardin vasten tahtoanne,
vaikka tehän että hyväksy sellaisia virkamiehiä,
jotka eivät nauti teidän luottamustanne?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Hyvä edustaja Alatalo, liikenne-
ja viestintäministeriö ei ole todellakaan laatinut
kyseistä julkisuudessa ollutta muistiota, ja kun on viitattu
siihen, että olen ohjeistanut valmistelemaan hankkeita,
niin on nimenomaan kyse tämän hallituskauden 2013—2016
välisistä hankkeista. Tietoni mukaan tässä kyseisessä muistiossa
mennään vuoden 2016 jälkeisiin hankkeisiin
lukuun ottamatta valtatie 8:aa koskettavaa kohtaa, ja haluan korostaa,
että se ohjeistus, minkä minä olen antanut
kirjallisesti Liikennevirastolle, on täysin hallituksen
ja eduskunnan hyväksymän liikennepoliittisen selonteon
mukainen.
Mikko Alatalo /kesk:
Te sanoitte, ministeri Kyllönen, eduskunnan kyselytunnilla
8.11., että kaikki ne päätökset,
mitä eduskunta teki viime kesänä liikenneselonteossa,
ovat voimassa edelleen. Nyt kuitenkin tämä lista
on ristiriidassa selonteon rahasummien kanssa. Pölkyn päälle
joutuvat muun muassa valtatiet 3, 4 ja 9 ja tosiaan tuo valtatie
8, ja monia suunniteltuja tiehankkeita jouduttaisiin lykkäämään,
koska ne pitää suunnitella uudelleen. Tämä on
kylmää kyytiä maakuntien elinkeinoelämälle
ja myös ihmisille. Se tekee valtiovallasta epäluotettavan
toimijan, ja talouskasvullekin se aiheuttaa huonoja seurauksia.
Kertokaa, eikö näin isosta muutoksesta, mitä siellä valmistellaan,
olisi pitänyt kertoa muutenkin kuin maininnalla. Onko tosiaan
niin, että hallituksella ei ole rahaa kehyksissä riittävästi
toteuttaa selonteon hankkeita ja tehdään niin
sanottuja köyhän miehen teitä, vai onko
kyseessä pysyvämpi punavihreän politiikan
muutos, jolloin raiteita kyllä rakennetaan mutta tiet saavat
rapautua?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Haluan edelleen korostaa sitä,
että tämä muistio ei ole todellakaan
lähtöisin liikenne- ja viestintäministeriöstä eikä sitä ole valmisteltu
ministerin antamien ohjeitten mukaan. Siinä, mistä lähtökohtaisesti
lähdetään liikennepoliittisessa selonteossa
liikkeelle uuden liikennepolitiikan ja uuden suunnittelun toiminnassa,
yksinkertaisesti on kyse siitä, että otetaan vanhan
suunnittelun ja tekemisen rinnalle käyttöön
kaikki uusi teknologia, kaikki uusi suunnitteluosaaminen, millä mahdollistetaan
se, että myös näitä erittäin
isoja yhteysvälihankkeita pystytään jatkossa
toteuttamaan myös niillä valtion vähenevillä resursseilla.
(Mauri Pekkarinen: Sanoudutteko irti vai ette?)
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtioneuvoston liikennepoliittisessa selonteossa
todetaan muutaman hankkeen kohdalla: "Yhteysvälin suunnitelmat
uudelleenarvioidaan kustannustehokkaan, optimaalisen ja käyttäjälähtöisen
ratkaisun löytämiseksi. Ratkaisu ideoidaan avoimesti
ja vuorovaikutuksessa käyttäjien ja elinkeinoelämän
kanssa."
Arvoisa liikenneministeri, te puhutte, kuten äskenkin,
uudesta liikennepolitiikasta ja sen mukaisesta menettelystä.
Mitä se oikeastaan todella tarkoittaa? Sitäkö,
että jo valmiit tiesuunnitelmat sekä niihin käytetyt
lukuisat selvitykset ja työt heitetään
romukoppaan ja että samalla niihin käytetyt miljoonat
menevät hukkaan? Mitä oikeastaan aikaisemmin on
tehty väärin ja toisella tavalla?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Käyttäjälähtöisellä,
vuorovaikutteisella suunnittelulla sekä sillä,
että huomioidaan maankäyttö, alueiden
suunnittelu, liikenne, ympäristö, elinkeinoelämä ja
alueiden ihmiset suunnittelussa hyvin vahvasti, pystytään
löytämään parhaat ja tehokkaimmat
tavat tuoda esille ja kehittää meidän
yhteysvälejämme mutta myös koko meidän
liikennejärjestelmäämme kokonaisuutena.
Parannusinvestointeja valtion tasolla pyritään tekemään
järkevästi ja veronmaksajien eurot asianmukaisesti
ja järkevästi hyödyntäen, eikä ole todellakaan
tarkoitus tehdä mitään karsintalistoja,
eikä ole todellakaan tarkoitus suunnitella niitä tämän
hallituskauden aikana päätettyjä hankkeita
kokonaan uudelleen, vaan tuoda niitä uuden liikennepolitiikan
mukaisia elementtejä mukaan siihen suunnitteluun, jolloin
huomioidaan koko liikennejärjestelmän kehittäminen
yhtenä kokonaisuutena, mikä tuo parhaat yhteiskunnalliset
hyödyt (Puhemies koputtaa) sekä tälle
maalle että myös maakunnille ja alueille.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Valtatie 8 on yhteysvälillä Turku—Pori
suunniteltu aikoinaan suurin piirtein 550 miljoonan arvoiseksi. Sen
jälkeen realistisesti siitä tehtiin karsittu hankesuunnitelma,
jonka loppusumma on 210 miljoonaa, elikkä tämä tavoite,
mikä liikennepoliittisessa selonteossa on, on jo otettu
tavallaan huomioon siinä. Siellä on yhteysvälille
osoitettu nyt 100 miljoonaa, ja siellä on päätetty,
että se koko yhteysväli rakennetaan. Ympäristöluvan
vanhenemisen johdosta jäljelle jääväksi
ainoaksi taloudellisesti järkeväksi vaihtoehdoksi
jää se, että nykyinen suunnitelma toteutetaan,
jolloin kysymys kuuluu: miten ja koska seuraavat 110 miljoonaa, puuttuvat
osiot siitä, tulevat? Se varmasti on seuraavalle hallitukselle
sitten viestitetty eteenpäin.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Olen pitänyt sitä tapanani, että seuraavan
hallituksen päätökset tekee tietysti
seuraava hallitus, ja siitä 100 miljoonasta, minkä me
olemme päättäneet, me tietysti yhteisesti vastaamme.
Mutta kaiken kattavasti on hyvin tietona se, että ympäristölupa
Maskun kohdalla vanhenee, ja se edellyttää meiltä toimia
vuoden 2013 aikana. Ja tällä hetkellä olen
tietoinen siitä, että uudelleen suunnittelu ja
selvittely ovat alueen toimijoiden kanssa käynnissä,
ja olen saanut tiedon viimeksi tänä päivänä päivitettyäni
asiaa, että tämän vuoden loppuun mennessä suunnittelu
on valmis. Se ei suinkaan vie 10:tä vuotta tai 20:tä vuotta
tai tuo hankkeelle viivytyksiä, ja uskon, että hallitus
kykenee valtatie 8:nkin osalta niihin päätöksiin,
ettei ympäristöluvan vanheneminen johda hankkeen
romuttumiseen millään muotoa.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Rahaa on toki niukalti, mutta sekin kannattaa
käyttää järkevästi.
Nyt, kun katsotaan näitä tulevia hankkeita, voi
olla niin, että jollakin yhteysvälillä voidaan
pienemmällä rahasummalla saada suhteellisesti
enemmän hyötyä kuin mitä se
rahan vähentäminen vaikuttaa, mutta voi olla myös niin,
että ne hankkeet täytyy toteuttaa nykyisessä laajuudessa,
ja tämä pitää hankekohtaisesti
arvioida. On hyvä, että ministeri Kyllönen
on jo lupautunut tulemaan keskustelemaan liikennevaliokuntaan tästä asiasta
tiistaina, ja on erittäin tärkeää,
että hanke hankkeelta käydään
nämä asiat läpi ja saadaan selväksi.
Hyvä oli tämä edellinen vastaus siitä,
että tämä valtatie 8:n ongelma pyritään
ratkaisemaan nyt nopeasti. Se on erittäin välttämätöntä,
koska me emme voi vuosikausia jäädä odottamaan. Sama
tilanne on myöskin monilla muilla teillä. Haluan
vielä korostaa sitä ja kysyä: voitteko
antaa vakuutuksen siitä, että nyt nämä kaikki
hankkeet, mitä liikennepoliittisessa selonteossa on päätetty,
menevät suunnitellusti eteenpäin ja että ne
eivät viivästy mihinkään lupaprosessivaikeuksiin?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä ei
ole tiedossa hankkeitten osalta, kun puhutaan lupaprosessista, muita
kiireellisiä hankkeita kuin valtatie 8, jossa on nimenomainen
ympäristölupakysymys, joka on tullut sitten viime
kesänä ja tämän syksyn aikana
hyvin vahvasti koko eduskunnan tietoon. Ja toki me teemme sekä suunnittelussa
että hankkeiden edistämisessä kaikkemme,
että me pystymme toteuttamaan ne yhteisesti sovitulla tavalla.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Liikenneviraston suunnitelmat suurten tiehankkeiden
uudelleenarvioinnista on otettu aika tyrmistyneesti vastaan Kehä kolmosen
ulkopuolella. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että maakunnan tärkeimmät
tiehankkeet vuoden 2016 jälkeen ovat uudelleenarvioinnissa,
mutta myös taloudellisessa arvioinnissa. Ministeri Kyllönen, tätäkö se
pitkäjänteinen liikennepolitiikka oikein on? Maakunnissa
näitä suunnitelmia, esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaalla
valtatie 4:n kohdalla, on tehty vuosia, vuosia. Aiotaanko nyt laittaa
romukoppaan nuo tärkeät suunnitelmat, kun meille
on sanottu, että tie olisi vain toteuttamista vaille valmis,
kunhan rahat saataisiin? Hyväksyttekö nyt tuon
1 miljardin leikkaukset, joita nyt Liikennevirasto on esittänyt
seuraavien suunnitteluvuosien hankkeitten osalta?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Olen ikäni elänyt
ja kasvanut keskustalaisessa maakunnassa ja ymmärrän,
että on vaikea käsittää sitä,
mikä ääneen sanotaan. (Naurua) Perusasia:
liikenne- ja viestintäministeriö ei ole valmistellut
tätä muistiota eikä myöskään
antanut mandaattia minkään miljardileikkauslistan
tekemiselle. Tuliko ymmärrettäväksi? Toivoisin
niin, että kun käydään läpi
yksittäisiä yhteysvälihankkeita, niin
huomioitaisiin uusi liikennepolitiikka, joka haluaa katsoa koko
liikennejärjestelmää kokonaisuutena.
Perusajatus on se, että sillä samalla rahalla,
minkä me käytämme tänä päivänä,
pystytään saamaan enemmän ja toteuttamaan
hankkeita myös alueellisesti tasapainoisemmin ja tasapuolisemmin.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä kyllä haluan nyt sanoa
teille, ministeri Kyllönen, että te kiemurtelette
irti julkisuuteen tulleesta hankelistauksesta, joka tarkoittaa miljardin
euron leikkauksia maakuntien tiehankkeisiin, ja pidän sitä kyllä erikoisena.
Eihän Liikennevirasto sitä omasta päästään ole
keksinyt. Julkisuudessakin on ollut, tänäänkin
lehdissä oli, mitä siinä muistiossa sanotaan, ja
siinähän sanotaan johdannossa ja esipuheessa sillä tavalla,
että liikenne- ja viestintäministeriön pyynnöstä tehdään,
ja viitataan vielä jopa kahdeksaan hankkeeseen, jotka ovat
tämän vaalikauden jälkeisiä hankkeita.
Minusta se ei ole totta, mitä te tässä sanotte,
ja minä pidän sitä ihmeellisenä nyt,
kun olen perehtynyt myös niihin puheisiin, mitä olette
eduskunnalle täällä sanonut selonteon
käsittelyn yhteydessä. Itse asiassa tehän olette
kovastikin korostaneet tätä uudelleenarviointia
hankkeiden osalta, ja me ainakaan keskustassa emme ole sitoutuneet
sellaiseen selontekoon, jossa lähdetään
miljarditasolla leikkaamaan näitä hankkeita. Nyt
haluan teiltä kysyä, mitä tulette tekemään
tälle Liikenneviraston linjaukselle, mikä sieltä on
tulossa tämän muistion osalta.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Koska en ole ohjeistanut Liikennevirastoa
laatimaan mitään miljardileikkauslistaa, niin
sinä päivänä, kun minä saan
sen listan käsiini, minä tulen repimään
sen tuhannen kappaleiksi ja vielä poltan ne kappaleet.
(Naurua)
Sanon tässä sen, jos puhemies vain sallii,
että havaitsin kyllä äskettäin,
että entinen liikenneministeri Vehviläinen antoi
erittäin vakavan huomautuksen ja hyvin ilmiselvästi
sanoi, että minä olen valehdellut eduskunnalle.
Täytyy kyllä tässä vaiheessa
esittää jo erityiskiitos ex-liikenneministeri
Vehviläiselle siitä vahvasta tuesta, mitä on
annettu liikennepolitiikan eteenpäin viemisessä ja
liikenneministerin tehtävien hoidossa jatkossa eteenpäin.
Kiitos, viesti on tullut perille.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä en ole todellakaan sanonut
sellaista (Puhemies koputtaa) enkä käytä sitä sanaa,
ja jos te olette sillä tavalla ymmärtänyt,
että puhuisin, että ette puhu totta, niin pyydän
kyllä sitä teiltä anteeksi. Mutta sen
sanon, että minä en ole tässä salissa
ainoa henkilö, jolle tämä eilinen julkisuuteen
tullut lista olisi ollut ihmetystä herättävä. Voin
sanoa, että ei pelkästään tällä viikolla
vaan pitkin syksyä ja täällä myös
budjettikäsittelyssä te otattelitte edustaja Kanervan
kanssa myös näistä, mikä on
mitäkin ja mitä uudelleenarvioidaan. Täällä on
yli hallituspuoluerajojen ja myös oppositiossa ollut laaja
ihmetys siitä, mitä te oikein tarkoitatte. Sen
takia tässä nyt näitä asioita tivataan,
ja toivon, että vielä täällä oppositioedustajalla
voi olla mahdollisuus jatkossakin tivata.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Toki me voimme jokainen päättää,
tehdäänkö suomalaista liikennepolitiikkaa
Ilta-Sanomien kirjoittelun perusteella vai tehdäänkö sitä sillä perusteella,
mitä eduskunta ja hallitus ovat linjanneet liikennepoliittisessa
selonteossa. Itse lähden siitä, että sitä työtä tehdään
liikennepoliittisen selonteon linjausten pohjalta, niitten yhteisten
pelisääntöjen pohjalta, mitä hallitus
ja eduskunta ovat päättäneet.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Ministeri Kyllönen nyt aika selvästi
kyllä sanoi sen, mikä Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa
on huolettanut, eli valtatie 8:n osalta. Olen itsekin yhtynyt siihen
huoleen, koska se on liikenneturvallisesti hyvin vaarallinen ja
siellä tapahtuu kuolonkolareita ja se on erittäin
vakavaa, ja siinä mielessä, jos ministeri vielä vaikka
toistaa sen, (Naurua) toteutetaanko se ajoissa ja tuleeko sinne
se hallituksen ja eduskunnan sopima määräraha.
Ja jos aikaa riittää, niin toinen suuri hanke, joka
koskettaa Varsinais-Suomea ja Tamperetta, on se, aikooko hallitus
olla mukana tukemassa näiden kaupunkien joukkoliikennettä ja
niiden suunnitelmia rakentaa sinne pikaraitiotie.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Raideliikenteen ja nimenomaan kaupunkien
raideliikenteen kehittäminen ja tukeminen on hallituksen
ohjelmassa, ja me olemme yhteisesti sitoutuneet siihen, että Turun ja
Tampereen osalta hankkeita viedään eteenpäin.
Nyt odotellaan vain sykäystä kaupungeilta itseltään.
Voin sanoa, että kollega Niinistö on pitänyt
erittäin hyvän huolen siitä, että valtatie
8 ei todellakaan pääse unohtumaan ministerin listoilta
ja sitä tahkotaan yötä päivää niin,
että saadaan lapio maahan 2013. (Timo Soini: Ei kun ajelemaan
vain!)
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Valtatie 8 puhuttaa, ja vielä kerran
koko kansan edessä haluaisin kysyä. Maskun ympäristölupa
umpeutuu ensi vuonna. Saadaanko siihen rahat, alkaako Kasitien parannus?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Koska kertaus on opintojen äiti,
niin toistan vielä kerran, että me teemme kaikkemme,
jotta Maskun ympäristölupa ei vanhene ja lapio — mikä kirves
ja hakku, mikä tarvitaan — on maassa 2013.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa on vahva panos poikkihallinnollisen
elinkeinoelämän, talouden, työllisyyden
ja aluekehityksen tarkasteluun liikennepolitiikassa. Se ei ole irrallinen
asia. Kesäkuussa te olette kehittämishankkeiden
jatkosuunnitteluun nimennyt hallitusneuvos Mikael Nybergin. Jossain määrin
teidän ohjauksessanne olevassa henkilön nimeämisessä on
nyt tehty sellaisia esityksiä alueiden ja elinkeinoelämän
kannalta keskeisten hankkeiden osalta, että tavoite on
kolmannekseen niitten kustannuksissa, ja ettei tarvitse ottaa huomioon
esimerkiksi yhteiskunnallisia ja aluetaloudellisia vaikutuksia tässä vaiheessa.
Siis tämähän on vastoin hallitusohjelman
tarkastelua, ja syytä on, totta vieköön,
ottaa nyt nämä hankkeet ministerin tarkempaan
ohjaukseen. Esimerkiksi valtatie 5, joka on valtiovarainvaliokunnan mielestä TEN-T-ydinverkkoon
laitettava hanke, joka on lainmukaisesti suunniteltu. Yva-menettelyt,
kaikki valmiina. Mikkeli—Juva-väliin esitetään
100 miljoonan hanketta 30 miljoonan kokoisena. Tämä on
erittäin vakavaa epävarmuutta, vaarantaa myöskin
jo seuraavan (Puhemies koputtaa) hallituksen päätösvallan
ja mahdollisuuden keskeisten elinkeinopoliittisten hankkeiden osalta.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Hankkeet ovat ministerin käden
alla olleet viimeisen kuukauden aikana ihan sen takia, että olen
halunnut itse pitää kiinni siitä, että yhteisistä periaatteista
ja yhteisistä pelisäännöistä pidetään
kiinni. Valitettavasti tällä hetkellä on
tilanne se, että meillä on olemassa 8 miljardin
hankelista ympäri ämpäri tätä maata
ja maakuntia. Toiveita on loputon määrä.
Se, että me kykenemme valtakunnallisesti, tasapainoisesti
kehittämään ja tekemään
sillä yhä vähenevällä rahalla
enemmän vaikuttavuutta liikennepuolella alueellisesti,
vaatii meiltä myös uudenlaista ajattelua, uudenlaista
yhteistoimintaa, uudenlaista pohdintaa siitä, miten maankäyttö,
alueiden suunnittelu, liikenne, elinkeinoelämä,
ihmisten liikennetarpeet kohtaavat ja miten niihin kyetään
vastaamaan.