1) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sähkön
ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain
2 ja 4 §:n muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
osaltaan kertoo epäterveestä verokilpailusta.
Teollisuuden, kaivostoiminnan ja maatalouden lisäksi myös
konesaleissa kulutetusta sähköstä kannettaisiin
jatkossa alennettu vero.
Hakukoneyhtiö Google, joka ilmoitti Haminassa toteutettavasta
jätti-investoinnista, sanoi suoraan palvelinkeskuspäällikkönsä suulla,
että sähköveron ale ei vaikuttanut (Hälinää — Puhemies
koputtaa) investointipäätökseen.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Pyydetään saliin vähän hiljaisuutta,
että kuullaan edustaja Mustajärven puhetta. (Erkki
Virtanen: Kyllä se kuuluu!)
Tämän hallituksen esityksen kustannusvaikutus
on 10 miljoonan euron luokkaa kaikkinensa, ja Haminan investointipäätös
oli liki puoli miljardia. Näistä kahdesta luvusta
saa suhteutettua näiden asioiden keskinäisen mittakaavan.
Totta kai yritykset ottavat jokaisen tuen, joka tarjolla on, mutta
poliittisten päättäjien pitäisi
miettiä myös sitä, mikä tuki
vuotaa sellaisiin kohteisiin, jotka eivät tukea enää tarvitsisi. Tämän
10 miljoonan euron rinnalla ei voi verrata esimerkiksi Suomessa
tapahtunutta myyntiä ja saamatta jääneitä verotuloja,
sillä siitä nämä yritykset eivät
anna mitään lukuja ulos. Maallikkona ajattelen,
että Suomen hyvä infrastruktuuri, koulutustaso,
yhteiskunnallinen vakaus ja saatavilla oleva työvoima painoivat
vaakakupissa paljon enemmän kuin sähköveron
ale. Sähkön saatavuus voi rajoittaa palvelinkeskuksen
kasvua enemmän kuin tämä veroale, josta
hallituksen vastuuministerit kyllä kiirehtivät
keräämään irtopisteitä jo
etuajassa.
Arvoisa puhemies! Google-yhtiö on osoittanut hallitsevansa
verosuunnittelun pirullisen hyvin. Joustava ja luova verosuunnittelu
on mahdollista, jos verolainsäädäntö sen
mahdollistaa, ja nyt mahdollistaa. Helsingin Sanomien ja Taloussanomien
tietojen mukaan Google maksoi viime vuonna Yhdysvaltojen ulkopuolella
ansaituista tuloistaan vain 2,6 prosenttia veroja. Se on aika alhainen
veroaste. Esimerkiksi Britanniassa myyntitulot olivat 3,6 miljardia
euroa ja liikevaihto vain 600 miljoonaa euroa. Se johtuu siitä, että yhtiö jyvittää
kaiken
mahdollisen myyntinsä Irlantiin, missä tuloja
verotetaan hyvin kevyesti. Irlantilainen tytäryhtiö maksaa
rojaltinsa Bermudan kolmioon, jonne on kadonnut paljon muutakin
omaisuutta: rahavarojen ja maksamattomien verojen lisäksi
laivoja ja lentokoneita. En tiedä, toistaako historia taas
itseään, kun Irlanti nousee taloussuostaan muiden
maiden tuen ja samanaikaisen verokilpailun tuloksena. Muistan, kun vuosina
1997—1998 eräs irlantilainen kaverini puhui kelttiläisestä taloustiikeristä kyynisesti
ja varoitteli jo tuolloin isosta rysäyksestä,
joka on tulossa.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
(koputtaa)
Nyt pyydän puhujaa lopettamaan vähäksi
aikaa.
Venäjän duuman nuorten parlamentaarikkojen
valtuuskunnan vierailu
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Olemme saaneet, arvoisat kansanedustajat, Venäjän
duuman nuorten parlamentaarikkojen valtuuskunnan seuraamaan täysistuntoamme,
ja eduskunnan puolesta lausun arvoisat vieraat tervetulleiksi eduskuntaan.
(Suosionosoituksia)
Arvoisa puhemies! Tämä irlantilainen kaveri
ennusti ja puhui aivan oikein. Sen osoitti myöhempi historia.
Verokilpailu kaiken kaikkiaan murentaa omalta osaltaan hyvinvointiyhteiskunnan
veroja, rahoituspohjaa. Painopiste verotuksessa on vahvasti siirtynyt
niiden kannettavaksi, joilla ei ole varaa verosuunnitteluun ja jotka
eivät velvoitteitaan pakoon pääse. Tavan
kansalainen ei kierrätä sähkölaskua
Bermudan kautta ja maksaa veroista senkin osan, jonka joku muu jättää maksamatta,
joko laillisesti tai laittomasti. Tärkeimpien veromuotojen
osalta Suomessa on tapahtunut viime vuosien aikana raju muutos.
Kun vielä vuonna 2008 liikevaihto- ja vakuutusmaksuverot
olivat valtion tilinpäätöstietojen mukaan
yhtä suuret kuin tulo- ja yhteisöverot, ensi vuonna
liikevaihtoon perustuvia veroja kerätään
6 miljardia euroa enemmän. Tavallinen pienituloinen kuluttaja
maksaa kuuliaisesti jokaisesta palveluksesta ja ostoksesta korotetun
arvonlisäveron, jota muuten ensi vuonna ei enää hyvitetä indeksitarkistuksessa
millään lailla. Samaan aikaan suuret kansainväliset
yritykset jättävät oman arvonlisäveronsa
maksamatta, vaikka myynti tapahtuu tosiasiallisesti Suomessa.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Mustajärven kanssa
voi olla samaa mieltä siitä, että epäterve kansainvälinen
verokilpailu murentaa hyvinvointiyhteiskunnan ja yleensä yhteiskuntien
rahoituspohjaa ja sen hillitsemiseen varmasti tarvitaan yhtäältä julkisuutta,
joka vaikuttaa asiakkaiden ja kuluttajien käyttäytymiseen,
ja toisaalta kansainvälisiä sopimuksia, jotka
rajoittaisivat epätervettä verokilpailua.
Mutta, herra puhemies, siitä haluan kyllä olla edustaja
Mustajärven kanssa eri mieltä, kun hän suhtautui
varauksellisesti tähän kädenojennukseen,
joka tässä sähköveron alennuksen
muodossa tehdään. Emme me ole, edustaja Mustajärvi, niin
edullisessa asemassa, etteikö meidän pitäisi käyttää niitä kohtuullisia
keinoja, mitä meillä on käytettävissä houkutellaksemme
maahamme ulkomaisia investointeja, jotka tuovat suomalaisille lisää työtä,
toimeentuloa ja turvallisuutta.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tuella ja tuella on eroa. Esimerkiksi miljardin
euron yhteisöveroalennus, joka tuli kuin manulle illallinen,
on aivan eri asia kuin tietty täsmätuki, jolla
aivan oikein yritetään houkutella investointeja
Suomeen. Mutta lainaan tässä uutista, jonka mukaan
Kauppalehden haastattelema palvelinkeskuspäällikkö Dieter
Kern kertoi, että Google olisi investoinut Haminaan sähköveron
muutoksesta riippumatta: "Olisimme joka tapauksessa tehneet tämän
investoinnin. Hamina on meille ideaali paikka, täällä on
valmis infrastruktuuri. Tämä ei ole meille pelkästään
investointi, vaan myös kiinnostava kokeilu."
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hienoa, että edustaja Mustajärvi
täysin kritiikittä uskoo kaiken sen, mitä yritys
kertoo. Se on minusta ihan positiivista, että viesti on
mennyt ainakin siihen suuntaan perille.
Kaikkineen kun mitataan näitä mittasuhteita, niin
sen asian voi myöskin nähdä niinpäin,
että jos tässä 10 miljoonaa euroa maksavalla
täsmätuella on jo nyt saatu yksi 500 miljoonan
euron investointi, todennäköisesti näitä tulee
myös vielä lisää ja kaiken lisäksi
nämä vielä tulevat sellaiseen osaan maata,
todennäköisesti pääosin myöskin
Pohjois-Suomeen, jossa on rakennemuutosalueita ja missä on
ihmisillä ollut vaikeuksia löytää töitä ja
on vaikeuksia löytää korvaavia investointeja,
niin kyllä pidän tätä kohdennusta
varsin järkevänä päätöksenä — olkoonkin,
että isossa mittakaavassa toki tästä verokilpailusta
tulee olla huolissaan.
Mikael Jungner /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lienee kysymyksessä väärinymmärrys.
Nimittäin tässä ei ole kysymys mistään
erityisestä veroedusta, vaan näiden datakeskusten
sähköveroetu saatetaan samalle tasolle kuin yleensäkin
teollisuuden. Jos meillä on vaikkapa tuollainen paperiteollisuuskiinteistö, jonne
on aiemmin laitettu puuta, vettä ja sähköä ja
josta on tullut sitten paperia ulos, ja nyt sitten sinne laitetaan
sähköä, vettä ja bittejä ja
sieltä tulee bittejä ulos, niin on oikein ja kohtuullista,
että tuo verokohtelu on samanlainen, on sitten kysymys
datateollisuudesta tai perinteisemmästä teollisuudesta.
Lisäksi näiden jo olemassa olevien ja jo tehtyjen
investointipäätösten lisäksi
on syytä olettaa, että Suomeen tehtäisiin
merkittävässä määrin
uusia vastaavia investointeja. Siinä mielessä tämä on äärimmäisen
perusteltu ja tervetullut uudistus.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Jungner totesi juuri sen ytimen,
mikä tässä veroalennuksessa on kyseessä,
ja lisäksi jos saadaan näitä investointeja,
konesalitoimintaa, lisää tänne, niin
totta kai, kyllähän ne ruokkivat myöskin
rakennusalan sekä teknisiä palveluita tarjoavien
pienten ja keskisuurten yritysten työllisyyttä.
Kyllä tässä minun mielestäni
nyt nähdään jotenkin vallan suuri mörkö, jota
itse asiassa ei ole olemassa.
Pauli Kiuru /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Suomi on merkittävässä rakennemuutoksessa,
ja nyt on syytä katsoa eteenpäin. Ennen poltettiin
tervaa, sitten tehtiin selluloosaa ja paperia, nyt näitä teollisuuskiinteistöjä on
tyhjänä. Miksi emme käyttäisi
niitä vahvuuksia, joita meillä on käytettävissä?
Kansainväliset toimijat ihan varmasti seuraavat hyvinkin
tarkkaan, mitä Google tekee ja miten Google pärjää Suomessa.
Ja miksei pärjäisi? Me pystymme varmasti toimittamaan
sähköä ja luotettavan ympäristön
täällä toimimiselle.
Viime viikolla käsiteltiin valtioneuvoston selontekoa,
tulevaisuusselontekoa, ja siellä mainittiin digi-alkuinen
sana — digitaalinen, digitaalimurros ja näin poispäin — 88
kertaa. Tämä on nyt sitä tulevaisuuteen
katsomista ja siihen rakennemuutokseen reagoimista, josta olemme niin
paljon puhuneet ja jonka eteen pitää tehdä töitä,
jotta me saamme työtä ja verotuloja myös jatkossa.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
käytetty jo hyviä puheenvuoroja vastauksena edustaja
Mustajärvelle, mutta olisin vielä siihen viitannut,
kun edustaja Mustajärvi siteerasi Googlen jotain johtavaa
toimihenkilöä, joka kertoi, että investointi olisi
tehty ilman tätä verovastaantuloakin: Meidän
ei pidä, edustaja Mustajärvi, tyytyä siihen, että Google
nyt investoi kerran ja on luvannut investoida toisenkin kerran.
Meidän pitää nähdä tässä meidän
maamme mahdollisuudet. Ne, mihin viittasitte — vakaa yhteiskunta,
oikeusvaltio, hyvä koulutustaso, muut — ovat tietysti
Suomen vahvuuksia, mutta jos me pystymme tällaisilla täsmätoimilla
edelleen vauhdittamaan Suomeen tehtäviä ulkomaisia
investointeja, jotka todella, niin kuin todettu, tuovat suomalaisille
työtä ja toimeentuloa, niin kyllä meidän
kannattaa tämänkaltaisiin ratkaisuihin silloin
lähteä, varsinkin kun täällä kerrottiin,
että yleinen teollisuus on jo saanut vastaavan vastaantulon.
Janne Sankelo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on kannatettava. Konesalitoiminta
on liiketoimintaa, joka on maailmalla kasvussa. Mikäli
Suomi haluaa olla hyödyntämässä näitä mahdollisuuksia,
on meidän tarjottava kansainvälisessä kilpailussa houkuttelevat
toimintaedellytykset. Suomella on yllättävää kyllä ässä hihassaan,
viileä ilmasto, joka antaa mahdollisuuksia tehokkaisiin
ratkaisuihin suuryksiköissä. Kun pakkanen iskee,
niin ajatellaan Googlea. Muita vahvuuksia ovat yhteiskuntarauha
ja kehittynyt tietoliikenteen infrastruktuuri. Olemme myös
maantieteellisesti tärkeässä solmukohdassa.
Kyllä tässä taloudellisessa tilanteessa
tarvitsemme vahvoja viestejä sekä kotimaassa että suunnattuina
tuonne maailmalle, että Suomeen kannattaa investoida. Uskon,
että tämä viesti poikii uusia asioita
(Puhemies koputtaa) uusillekin aloille.
Antti Kaikkonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy arvostamalleni edustaja Mustajärvelle
sanoa, että vaikka maan hallitus usein onkin väärässä,
niin ei se nyt aivan joka asiassa väärässä ole,
eli tässä asiassa hallitus on kyllä oikealla
linjalla. Nämä, mistä nyt puhutaan, ovat
hyödyllisiä investointeja. Ne vahvistavat kuvaa
Suomesta vahvana ict-alan osaajana ja vahvistavat samalla omaa osaamistamme.
Kyllä, arvoisa puhemies, olen sitä mieltä, että tätä veromuutosta
kannattaa tukea. Tällaisia investointeja, mitä nyt
Kymiin on tulossa, kannattaa houkutella Suomeen enemmänkin,
myös tällaisin pienin veroporkkanoin.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Myönnän vielä kahdeksan pyydettyä vastauspuheenvuoroa,
ja sitten siirrytään puhujalistaan.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hämmästyneenä kuuntelin edustaja
Mustajärven puhetta ja sitä, millä tavalla
teollisuuteen ei saisi panostaa Suomessa. En tiedä, onko
edustaja Mustajärven puheenvuoro sitten ymmärrettävä niin,
että myös muulta teollisuudelta tämä sähköveron
alennus pitäisi ottaa pois. Konesalien sähkövero
alennetaan teollisuuden halvempaan kakkossähköveroluokkaan,
ja minun mielestäni se on ihan oikein. Se on veromenetyksenä 10
miljoonaa, ja uskon, että jo yksin tuo Googlen panostus
tulee sen tuomaan takaisin. Paraikaa Microsoft etsii itselleen vastaavaa
paikkaa Pohjois-Euroopasta, ja toivottavasti sekin päätös
osuu Suomeen. Tällaisia panostuksia pitää tehdä,
ja pitää olla rohkea.
Usein kyllä täällä salissa
vasemmasta laidasta huudetaan silloin, kun työpaikkoja
Suomesta katoaa, mutta ei näköjään
osata kiittää silloin, kun niitä tänne
tehdään.
Jari Lindström /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Itse kannatan tätä laki-aloitetta
tietysti ihan vilpittömin mielin ihan senkin takia, että olen
9.3.2012 jättänyt tähän samaan
asiaan liittyvän lakialoitteen, ja toivon, että nämä molemmat
käsitellään positiivisessa hengessä.
Tämähän on ollut ongelma, että meillä tässä sähköverotuksessa
on elinkeinopoliittisin perustein päädytty katsomaan
vaikka kasvihuoneviljelyä teollisuudeksi. Minun mielestäni
on aivan johdonmukaista ja järkevää säätää vastaavankaltainen
teollisuuteen rinnastettavuus myös konesalitoiminnalle.
Kun Suomen supistuvalta paperiteollisuudelta vapautuu valmiita teollisuushalleja,
niin minusta tämä on pelkästään
positiivinen asia, että sinne tulee uutta toimintaa.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Aina silloin, kun saadaan investointeja ja työpaikkoja
Suomeen, siihen kannattaa satsata, ehdottomasti.
Mutta sen sijaan haluaisin jatkaa tätä edustaja Mustajärven
esille nostamaa asiaa pohdintana siitä, että meidän
varmasti tulisi miettiä ihan laajemminkin, mitä esimerkiksi
näillä energiaverohelpotuksilla halutaan jatkossa
tukea. Meillä on perinteisesti ajateltu, että tällainen
energiaintensiivinen tavaravientiteollisuus olisi se tukemisen kohde,
mutta itse asiassa Suomen ulkoinen vaihdanta kasvaa nimenomaan palvelujen
ansiosta. Itse asiassa perinteistenkin palvelujen osuus on huomattavasti
suurempi kuin tavaravienti tai kone- ja laitevienti ja modernien
palveluitten vienti monin-, moninkertainen.
Vielä haluan palata tähän maatalouden
ja kasvihuoneiden energiaintensiivisyyden (Puhemies koputtaa) tukemiseen.
Tämä hallitus valitettavasti leikkasi ensi töikseen
tätä tukea.
Tytti Tuppurainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Koko kulunut vaalikausi on ollut murhetta
Suomen talouden tilanteesta. Me tarvitsemme Suomeen lisää investointeja. Me
tarvitsemme kotimaisia teollisuuden investointeja, mutta me tarvitsemme
tänne myös kansainvälisiä isoja
investointeja, ja tässä on nyt sen suuntainen
esitys, jolla me vauhditamme Suomeen suuntautuvia investointeja.
Pidän pohjoissuomalaisena kansanedustajana erittäin
tärkeänä tätä sähköveroluokan
muutosta konesalien osalta, jotta me voimme olla kilpailukykyisiä esimerkiksi
Ruotsin kanssa sen suhteen, minne isot kansainväliset palvelinyritykset palvelinkeskuksiaan
sijoittavat. Moni suunnitelma on suuntautunut myös esimerkiksi
pohjoiseen, ja tällä sähköveroluokan
muutoksella me olemme entistä houkuttelevampi investointikohde.
Meillä on luontaiset edellytykset, kylmä ilmanala,
sähkön runkoverkko kunnossa. Miksi emme tekisi
myös verotukseen niitä muutoksia, joilla varmistamme,
että olemme kilpailukykyinen sijoituskohde?
Outi Mäkelä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Mustajärven kanssa olen
kyllä täysin eri mieltä tästä verotuksen
mahdollisuuksien hyödyntämisestä tässä tilanteessa. Kyllä meillä Suomena
pitää olla mahdollisuus kilpailla ja pitää huolta
Suomen kilpailukyvystä myös näillä keinoilla.
Tämä päätös on todellakin signaali
ja viesti siitä, että Suomi on valtio, jonka suuntaan
sijoittajien ja investorien kannattaa tosissaan katsoa. Vaikka Suomi
on siis saanut tänne näitä useita kansainvälisiä datayrityksiä jo, niin
ei voi olettaa, että pelkästään
se, että meillä on kylmää, pimeää ja
hyvät vesivarannot, takaisi sen jatkossa. Meillä on
kokemus myös siitä, että juuri tämän
veroasian takia hävisimme Facebookin Ruotsille, ja tämän
emme tietenkään toivo jatkossa toistuvan. Tämä on
tärkeä ja pitkään valmisteltu
lakiesitys, ja hienoa, että vihdoin saamme tämän
eteenpäin.
Simo Rundgren /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vuodenvaihteessahan nousee kotitalouksille
vero 0,2 senttiä. Sitä tietysti voidaan aina kansalaisten
kannalta arvostella.
Mutta tällä esityksellä nyt sitten
lisätään tähän teollisuuden
alennetun verokannan piiriin konesalitoiminta, ja se on positiivinen
asia. Alun perinhän tässä verokannassa
on ollut se tahto, että tuetaan raskasta teollisuutta,
kaivannaisteollisuutta, jalostusteollisuutta, nimenomaan vientiin suuntautuvaa
teollisuutta, ja sehän on erittäin perusteltu
asia. Tämä sähköverolaki on
vuodelta 96, ja silloin ei vielä ollut sellaista vientiteollisuutta,
esimerkiksi matkailua, kuin nykyään on. Kun tässä ei
ole tehty kokonaisharkintaa siitä, mitkä kaikki
teollisuudenalat voitaisiin tähän alennettuun
verokantaan laittaa, niin nykyään tulisi kyllä arvioida,
pitäisikö esimerkiksi matkailukin, joka on esimerkiksi
rinneyhtiöitten osalta erittäin paljon sähköä tarvitseva
elinkeino, saattaa tähän alennetun verokannan
piiriin.
Ari Torniainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Täytyy myöntää,
että tämä hallituksen esitys on oikealla
tiellä ja esitys on mielenkiintoinen, sähköveron
alennus konesaleille. Se nyt koskee erityisesti Googlea, joka on
luvannut uusia investointeja tuonne Haminaan, Kaakkois-Suomeen.
Nämä investoinnit ovat tietenkin hyvä asia
Haminan seudulle, ja niistä tulee antaa kiitos myöskin
yrityksille.
Energianhankinnassa Google on kuitenkin ilmoittanut tehneensä kymmenvuotisen
sopimuksen ruotsalaisen tuulivoimayhtiön kanssa Haminan
datakeskuksen sähköntuotannosta. Herää kysymys
siitä, onko verotuki valumassa tässä ta- pauksessa
mahdollisesti ulkomaille eikä jää Suomeen.
Kaiken kaikkiaan on erittäin hyvä, että Suomeen
tulee ulkomaisia investointeja, ja Google on tässä hyvä esimerkki.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! 450 miljoonan investointi Haminaan Googlen
taholta on tosi iso juttu sille kulmakunnalle, vielä kun
se kohdistuu sinne Summan tehtaille, joista joku vuosi sitten ovet
kiinni laitettiin.
Erästä asiaa tässä keskustelussa
ei ole vielä tuotu esille, ja se on se, että tämän
veronalennuksen eräänä tavoitteena on
myöskin edistää kehitystä, joka
johtaa kohti konesalien parempaa energiatehokkuutta ja pienempää hiilijalanjälkeä,
ja se on ihan linjassa kaiken kaikkiaan hallituksen linjan kanssa.
Eli suurien yksikkökokojen muodostusta tulee edistää kaiken
kaikkiaan sitä kautta, ja tämä lakiesityshän
kohdistuu yli 5 megawatin suuruisiin konesaleihin.
Sitten haluan vielä nostaa esille sen, kun näitä uusia
työpaikkoja pitää synnyttää ja
pystyä synnyttämään myös
uusille toimialoille, niin että heitänpä ilmaan,
kun tässä energiasta puhutaan, että miksi
emme tekisi Suomesta energian viejää. Täällä se
tuotetaan turvallisesti, on se muoto mikä tahansa.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Se on ihan hyvä, että on tässä aikojen
saatossa oppinut muodostamaan mielipiteensä itsenäisesti
ja myöskin perustelemaan ne asiapohjalta. Siellä tuli
aika paljon semmoisia väitteitä, mitä en
ole koskaan sanonut, ja niitä en tietenkään
kommentoi. Sitten jos haluaa kuulla väärin, niin
sitten kuulee väärin.
Mutta edustaja Satoselle: Minä lainasin vain tuossa
palvelinkeskuspäällikön sanomisia, jotka hän
on julkisesti sanonut. Minä en kritiikittä usko ketään,
se oli suora lainaus.
Edustaja Jungnerille: Ei tässä ole kyse mistään
väärinkäsityksestä. Minä juuri
luettelin ne aiemmat alat, joille tätä tukea tulee,
ja totesin, että nyt tulee sitten yksi kohderyhmä lisää tukien piiriin.
Mutta samaan aikaan meillä puhutaan ihan vakavissaan
miljardiluokan tukien karsimisesta nimenomaan yrityspuolelta, ja
kukaan teistä, jotka kritisoitte minun puheitani, ei kyennyt
rakentamaan yhteyttä tämän tukimuodon
ja investointipäätöksen välillä.
Se on oleellinen kysymys. Ja kokonaan sivuutitte sen, että tämä yritys
maksaa Yhdysvaltojen ulkopuolella kymmenien miljardien liikevaihdostaan
kaiken kaikkiaan vain 2,6 prosenttia veroa.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten puhujalistaan.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suomen kilpailukyky datakeskusinvestointien
mahdollisena kohdemaana on saattanut jopa hieman kärsiä sähköverotuksemme
ahtaasta teollisuus-käsitteen määritelmästä.
Kun kuitenkin meillä sähköverotuksessa
on elinkeinopoliittisin perustein päädytty katsomaan
vaikkapa kasvihuoneviljelys teollisuudeksi, on mielestäni
aivan johdonmukaista ja järkevää säätää vastaavankaltainen
teollisuuteen rinnastettavuus myös konesalitoiminnalle.
Tämänkaltainen käsitteen laajennus teollisessa
mittakaavassa harjoitettavaan toimintaan on Suomen kannalta varsin
tarpeellinen lakia kehittävä toimi kilpailukyvyn
ja työllisyyden kannalta. Suomen supistuvalta paperiteollisuudelta
vapautuneet valmiit teollisuushallit soveltuvat varsin hyvin datakeskusten
toimintaympäristöksi.
Kun Google teki juuri erittäin positiivisen päätöksen
sijoittaa Haminan seudulle tämänkaltaista toimintaa,
se tapahtui ennen tätä esitystä, mutta
tämä lakiesitys on mielestäni omiaan
lisäämään vetovoimaa vastaavaan
toimintaan. Luotettavuuden ja turvallisuuden lisäksi tämä "veroporkkana"
on yksi kilpailukykyä lisäävä tekijä. Toivonkin,
että Googlen kaltaisia toimijoita tulee jatkossa lisää Suomeen.
Pääministeri Katainen uskoi näin käyvän — saas
nählä, kuinka käy.
Kannatan joka tapauksessa tätä esitystä senkin
takia, että olen jättänyt ensimmäisenä allekirjoittajana
tähän samaan aiheeseen liittyvän laki-aloitteen
9. päivä maaliskuuta 2012.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Pidän erittäin myönteisenä sitä,
että tällaisina vaikeina aikoina, kun työpaikkoja
Suomesta koko ajan vähennetään, erityisesti
perinteiseltä teollisuuden sektorilta, tänne yritetään
houkutella uutta teollisuutta, uusia toimijoita, luoda uusia työpaikkoja,
ja siinä nämä datakeskukset ovat erittäin
merkittävässä roolissa.
Konesalien sähkövero siis alennetaan tällä hallituksen
esityksellä teollisuuden halvempaan, toiseen sähköveroluokkaan,
mikä edistää konesali-investointien tuloa
Suomeen toivottavasti jatkossakin. Me olemme jo yhden merkittävän panostuksen
saaneet eli Googlen, ja Microsoft paraikaa miettii omaa sijoittumistaan
Pohjois-Euroopassa. Niin kuin tässä aiemmin kerrottiin, valitettavasti
Facebookin vastaava keskus meni Ruotsiin. Toki sekin osittain Pohjois-Eurooppaa työllistää.
Suomella on näissä palvelinkeskusasioissa
sijaintinsa puolesta — edes kerran — ihanteellisia etuja:
meillä on viileä ilmasto, eli tarvitaan huomattavasti
vähemmän jäähdytystä,
ja meillä on kohtuullisen varma sähkönsaanti
hyvin toimivan sähköverkon ansiosta.
Tämän muutoksen, joka nyt on käsittelyssä, hintalappu
on 10 miljoonaa euroa. Uskon kuitenkin, että jos miinus
laitetaan tuon 10 miljoonan eteen, niin loppupelissä viivan
alle jää aika suuri plussa. Google on sijoittunut
Suomessa Stora Enson entiseen paperitehtaaseen Haminassa, jonka se
osti vuonna 2009, ja siellä datakeskus aloitti toimintansa
pari vuotta sitten. Tähän mennessä Google
on kertonut investoineensa entiseen paperitehtaaseen yhteensä jo
350 miljoonaa euroa, ja viime tai edellisviikolla he kertoivat uudesta 450
miljoonan euron investoinnista Haminaan. Näin tämä iso
panostus, rohkea panostus, rohkea tulo Suomeen, tuottaa työpaikkoja
ja hyvinvointia Suomeen kasvavassa määrin. Tämä konesa-lien
sähköveron alennus vaatii toki vielä tämän meidän
eduskuntakäsittelyn jälkeen EU-komissionkin hyväksynnän.
Yksi asia, joka jäi itseäni pohdituttamaan,
ja yritin sitä myös tuossa ministeri Vapaavuorelta kysyä,
on tieto siitä, minkä Yleisradio tänään kertoi,
että Google tulee hankkimaan sähkönsä palvelinkeskukseensa
Pohjois-Ruotsiin tätä varten varta vasten rakennettavasta
tuulipuistosta. Yle kertoi, että hakukoneyhtiö Google
ostaa Pohjois-Ruotsiin rakennettavan uuden tuulipuiston koko sähköntuotannon
kymmeneksi vuodeksi. Uusiutuva energia tulee siis Haminan Googlen palvelinkeskuksen
käyttöön. On mielenkiintoista, että tällainen
hankinta tehdään Ruotsista, ja syynä siihen
minun saamieni tietojen mukaan on se, että yhtiön
tarvitsemaa määrää uusiutuvaa energiaa
ei ollut Suomessa tarjolla. Tuulipuiston on tarkoitus Ruotsissa
tuottaa sähköä jo vuoden 2015 alusta,
ja Haminan palvelinkeskus käyttää sähköä noin
250 gigawattituntia, mikä vastaa itse asiassa parin tuollaisen
keskisuuren tai pienen kaupungin sähkönkulutusta.
Olisi mielenkiintoista tietää, miksi tässä tämäntyyppiseen
ratkaisuun mentiin. Olisiko Suomella ollut mahdollisuutta vastata
nopeammalla aikataululla siihen, niin että tämä uusiutuva
sähkö oltaisiin voitu Suomessa tuottaa? Se on
nyt menetetty ainakin kymmeneksi vuodeksi. Toivottavasti jatkossa vastaavantyyppisiä
tilanteita
ei pääse tapahtumaan.
Arvoisa puhemies! Palvelinkeskuksista kun on puhe, niin tietysti
yksi keskustelunarvoinen asia on myös lainsäädäntö,
joka joutuu tietynlaiseen valoon myös näiden Suomessa
sijaitsevien palvelinkeskusten takia. Isoin syy siihen, minkä takia
niitä tulee Suomeen — on tämä viileä ilmasto,
varma sähkönsaanti ja nyt se, että panostamme
ja houkuttelemme myös tällä konesalien sähköveronalennuksella
näitä Suomeen — on ehkä kuitenkin
se, että meillä on vakaa demokratia, vakaa lainsäädäntö ja
olemme erittäin lähellä Venäjää eli
Pietarin-yhteydet tulevat pääasiassa kulkemaan
tämän paikan kautta. Silloin ehkä pohdintaan
ja keskusteluun tulee myös se, minkälaisen ja
minkä maan lainsäädännön
kautta esimerkiksi tämmöisen palvelinkeskuksen
mahdollisia ongelmatilanteita, mahdollisia lainsäädännön
rikkomistilanteita tullaan käsittelemään,
ja tätä keskustelua on Euroopan unionissa laajemmin
käyty ja minun ymmärtääkseni
myös YK:nkin piirissä. Sille keskustelulle on
myös syytä tilaa saada.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Oli mieluisaa kuulla, että oppositiolta
on tullut vahvaa tukea tälle hyvälle hallituksen
esitykselle, oikeastaan yhtä edustajaa lukuun ottamatta — mutta
hyvä jalkapallomies on hänkin, niin että jotakin
kehua sinnekin suuntaan.
Sähkön hinta on energiaintensiivisellä alalla keskeinen
tekijä. Alempi sähköverokanta on oikea
toimenpide mietittäessä uusia kasvualoja Suomeen.
Jotkut ovat kiinnittäneet huomiota konesalialan työllistyvien
määrään suhteessa investointeihin.
Onkin totta, että tällä päätöksellä ei paikata
niitä menetyksiä, joita meillä on viime
aikoina ollut esimerkiksi metsäsektorilla tai vaikkapa
teknologiateollisuudessa. Nyt kuitenkin puhutaan sadoista uusista
työpaikoista Suomeen, ja nyt tällaisessa taloudellisessa
tilanteessa niitä kyllä tarvitaan.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä sähkön
ja polttoaineiden valmisteveron muuttamisesta. Esityksen mukaan
konesalien sähkövero alennetaan teollisuuden halvempaan,
toiseen sähköveroluokkaan. Tavoitteena on edistää konesali-investointien
saamista Suomeen. Meillä on Suomessa merkittäviä kilpailuetuja,
jotka kannattaa käyttää hyödyksi:
viileä ilmasto, toimiva sähköinfra ja
tyhjiä tai vajaalla käytöllä olevia
tehdaskiinteistöjä.
Esityksen mukaan konesalilla tässä yhteydessä tarkoitetaan
tilaa, jossa harjoitetaan tietopalvelutoimintaa, tietojenkäsittelyä ja
palvelutilan vuokrausta. Tämä niin sanottu konesalitoiminta tai
datatoiminta on kansainvälistä liiketoimintaa. Kilpailemme
siis globaaleilla markkinoilla, joilla ovat mukana amerikkalaiset,
venäläiset, aasialaiset ja niin poispäin.
Googlen ja Haminan esimerkki on Suomelle lupaava signaali. Meillä on täällä Suomessa
puhuttu paljon maabrändistä, Suomen markkinoinnista.
Se, että Suomeen sijoittuu tällainen kansainvälinen
yritys, kuten Google, on merkittävä viesti, signaali
muille toimijoille alalla, ja se kertoo Suomesta, että Suomi on
luotettava, toimiva, korruptoitumaton ja poliittisesti vakaa ympäristö sijoittua.
Sitten seikka, jota tässä keskustelussa ei
ole vielä tuotu esiin. Yhteys on välillinen tai
joissakin tapauksissa suora. Meillä on Suomessa todellakin
kymmeniä tyhjiä tai vajaakäytöllä olevia tehdaskiinteistöjä.
Mikäli niissä toiminta loppuu kokonaan, on edessä useimmissa
tapauksissa tehdaskiinteistöjen purkaminen ja sitten myöhemmin
maaperän puhdistus. Tämän maaperän osalta
tilanne on se, että jopa kymmeniä vuosia tai joissakin
tapauksissa yli sata vuotta toimineissa kiinteistöissä on
maaperään ajettu aineita, joita ei olisi nykykäytännön
mukaan saanut sinne ajaa mutta aikaisemmin on saanut, ja se johtaa siihen,
että se maaperä on puhdistettava. Yhden tällaisen
tehdaskiinteistön osalta maaperän puhdistaminen
maksaa vähimmilläänkin arvioinnin mukaan
10 miljoonaa euroa. Jos ajatellaan, että Suomessa näitä on
kymmeniä, niin kustannukset ovat jopa satoja miljoonia,
ja kun välttämättä yrityksillä ei
enää ole omistajaa, ne ovat menneet konkurssiin,
omistajia on ollut lukuisia, niin maksajaa ei saada sitä kautta
selville eikä vastuuseen teoistaan. Eli viime kädessä vastuu
valuu valtiolle ja veronmaksajille, ja ajatus siitä, että saadaan
nämä alueet pysymään teollisessa
toiminnassa tätäkin kautta tai helpotetaan sitä,
on erittäin kannatettava ja kansantaloudellisesti hy-vä asia.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Yhteensä 800 miljoonan investoinnit
Haminaan, 450 plus se entinen 350 — ne ovat todella isoja lukuja,
ja vähän on semmoinen tutina itselläni, että Suomesta
ei sellaisia rahoja löydy, niin että erinomainen
asia, kun Google tänne on tullut ja jatkaa toimintaansa
täällä ja kehittää sitä.
Tämä konesalitoiminta on kaiken kaikkiaan erittäin energiaintensiivistä,
eli puolet kustannuksista muodostuu sähkön hinnasta.
Varmaan tämä alempi sähköverokanta
kannustaa monia Suomessa jo nyt toimivia ja sitten mahdollisesti
tänne tuloa harkitsevia yrityksiä perustamaan
näitä konesaleja Suomeen: semmoiseen toimintaympäristöön,
jossa nämä kokonaisedellytykset konesalitoiminnan
harjoittamiselle ovat erinomaisen hyvät. Tämähän
liittyy siihen, että ict-sektori on Suomessa voimakkaassa
rakennemuutoksessa ja hallitus myös tällä keinolla
yrittää vahvistaa sitä toimialaa ja sen
työllistämismahdollisuuksia monin tavoin.
Sitten tämä ehdotettu 5 megawatin tehoraja
rajaa selkeästi tämän veronalennuksen
ulkopuolelle nämä pienet ja yritysten omaan käyttöön
tarkoitetut sisäiset konesalit, jotka eivät ole
yleensä energiatehokkuudeltaan suurempien konesalien tasolla.
Eli kaiken kaikkiaan tämä lakiesitys toteutuessaan,
veronalennus, luo myöskin uutta, uusia työpaikkoja,
sille rakennuksen aikaiselle vaiheelle ja jonkun verran uusia työpaikkoja
myös jatkossa sinne konesalien sisälle.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
konesalien sähköverokannan alentamiseksi on erittäin
tärkeä, niin kuin täällä moni
on jo todennut. Tämä on tärkeää muun
muassa kajaanilaisen Renforsin Rannan kehittämisessä,
siis sen alueen kehittämisessä, jonka yritystoiminta
on luotu UPM:n paperitehtaan lopettamisen jälkeen.
Itsekin uskon, että tätä esitystä tarvitaan
kilpailtaessa Euroopan laajuisesti, jopa maailmanlaajuisesti datakeskusten
sijoituspaikoista. Minä uskon, että tämä on
monella tavalla merkittävä lisähoukutin
Suomessa olevien muitten etuisuuksien lisäksi. Toki on
harmillista, että täällä nyt eräissä yhteyksissä on
jouduttu viittaamaan siihen, että kaikki tarvitsijat eivät
saa riittävästi suomalaista uusiutuvaa energiaa
omien toimintojensa pyörittämiseen, ja sen osalta
tietysti hallituksen on syytä mennä itseensä.
Esitys on siis hyvä. Se on vietävä tässä talossa nopeasti
lävitse ja pyrittävä, totta kai, siihen,
että myös sitten komission käsittelyssä tämä esitys etenisi
myönteisesti, nopeasti ja määrätietoisesti eteenpäin.
Toki tässä yhteydessä voi pohtia
myös sitten sitä, onko aivan oikeudenmukaista,
että vain suuret konesalit hyötyvät tästä esityksestä,
tarkoittaako tämä käytännössä sitä,
että nämä pienet kotimaiset konesaliyrittäjät
jäävät sitten kilpailussa jalkoihin.
No, sitä voidaan pohtia.
Samoin kyllä kieltämättä pidän
erinomaisena pohtimisen aiheena sitä, mitä edustaja
Rundgren tässä nosti esille, olisiko syytä arvioida
myös sitten näitten kotimaisten matkailukeskusten
rinnastamista tietyiltä osin teollisuuden kanssa samaan
sähköveroluokkaan.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Tätä hallituksen esitystä sähkön
ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain
muuttamiseksi voi kyllä varauksetta kannattaa.
Sillä, että tietokonesalit siirretään
sähkön suhteen halvempaan veroluokkaan, voi olla
meille kauaskantoisia positiivisia merkityksiä, niin kuin monessa
puheenvuorossa täällä salissa on jo tänään
todettu. Google on jo ilmoittanut uusista investoinneista Haminaan.
Microsoft on ilmaissut kiinnostuksensa perustaa iso laitekeskus
Suomeen. Venäläinen Yandex on perustamassa konesalia
Mäntsälään. Nämä ovat
kaikki merkittäviä avauksia, vaikkeivät
ylen määrin uusia työpaikkoja luokaan.
Maamme ja erityisesti Kymi ja Kaakkois-Suomi ovat olleet voimakkaan
rakennemuutoksen kourissa. Perinteistä teollisuutta supistetaan,
ja on erinomaista, että tilalle tulee tällaisia
moderneja tietokonesaleja. Haminan kannalta kyseessä on
tietenkin erittäin merkittävä ja vaikuttava
investointi, siis se, jonka Google sinne on nyt tehnyt.
Suomi on tässä mielessä houkutteleva
ympäristö. Kerrankin ilmastomme viileydestä on
hyötyä. Jäähdyttämiseen
ei kulu niin paljon energiaa. Niin ikään vakaat
yhteiskuntaolot ja sijaintimme idän ja lännen
rajamailla lisäävät kansainvälisten
yhtiöiden mielenkiintoa investoida maahamme.
Asia voitaisiin täällä hoitaa vielä paremminkin.
Jos lainsäädäntöämme
uudistettaisiin myös datan tallentamisen ja tietoliikenteen
suhteen siten, että tieto olisi absoluuttisen suojattu
pahantahtoiselta urkinnalta ja tiedon omistaja voisi luottaa siihen,
että hänen aineistonsa on turvassa, voisi Suomesta
tulla tiedon tallentamisen ja tietoturvan mallimaa siinä,
missä esimerkiksi Sveitsi on perinteisesti ollut rahatalletuksien osalta
sellainen. Uskon, että lainsäädäntömme parantaminen
siten, että tiedon tallentajan tietoturva tulee huomioiduksi
paremmin, parantaisi meidän kilpailukykyämme tässäkin
suhteessa merkittävästi. Tapaus Snowden on osoittanut koko
maailmalle tänä vuonna, kuinka laajamittaisesti
tietoja ja tietoliikennettä, puhelinkeskusteluja ja niin
edelleen voidaan urkkia, jos joku sitä tahtoo. Me voisimme
näyttää esimerkkiä tämän
estämisessä.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kansanedustajat ja valiokunnat matkustelevat jonkin
verran ulkomailla, tietysti taloustilanteesta johtuen vähän
suppealla kokoonpanolla, mutta varmaan yksi tarkoitus näillä matkoilla
on se, että me näemme, mitä ulkomaailmassa
tapahtuu. Kun työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
kävi Irlannissa, niin juttelimme siellä elinkeinoelämän edustajien
kanssa ja yliopiston edustajien kanssa, että mitkä tekijät
ovat niitä ehdottomuuksia, mitä te olette saaneet
aikaan EU:n tuella tai omilla päätöksillä ja
mistä ette missään tapauksessa luovu,
ja kaksi asiaa nousi esille. Toinen oli 12,5 prosentin yhteisövero,
ja toinen oli moottoritieverkosto, mikä oli tehty kaupunkien
välille EU-rahalla. Ja näinhän se on,
että nopeat liikenneyhteydet ja verotus ovat aina ne tekijät,
jotka houkuttelevat. Jos me ajattelemme tätä keskustelussa
olevaa asiaa, niin 20 prosentin yhteisövero yhdistettynä siihen,
että me tuemme teollisuutta 465 miljoonalla, ne ovat strategisesti
aivan oikeita toimenpiteitä siihen, että Suomesta
tulee houkuttelevampi investointimaa.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puhemies! Metsäteollisuuden rakennemuutoksen
seurauksena suuri osa Itä- ja Pohjois-Suomen paperikoneista on
pysähtynyt lopullisesti. Koneet on sittemmin myyty ja romutettu,
ja konesalit ovat jääneet tyhjilleen. Saleihin
ja tehdasalueille on kuitenkin mielestäni saatava toimintaa.
Kotipaikkakunnallani Kajaanissa äkillisen rakennemuutoksen
rahoituksen turvin olemmekin saaneet erittäin hyvin asioita
ja työpaikkoja järjestettyä. Hallituksen
esitys on erittäin tärkeä myös
Kajaanin tulevaisuuden kannalta.
Tietokonesalien siirtyminen halvempaan sähköveroluokkaan
edesauttaa kilpailussamme nimenomaan Ruotsin kanssa. Siellähän
kyseinen verokanta on jo ollut alemmalla tasolla, minkä vuoksi
olemmekin hävinneet jo muutaman keissin tähän
mennessä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Ei taida 2 minuuttia paikalta riittää,
niin että tulin vielä toisen kerran tänne
pönttöön — sen verran noista
kommenteista jäi hampaankoloon.
Vaikka tässä salissa olisi edustaja yksin
jotakin mieltä ja vaikka hän olisi 198:aa edustajaa vastaan
omassa kannassaan, niin se — että joku on yksin
ja enemmistö on jotain toista mieltä — ei
ole mikään asiaperuste vielä, se ei ole
mikään fakta. Se on tietyntyyppinen mielipiteen
ilmaus, kannanmuodostus, mutta tosiasiaksi siitä ei ole. Olen
edustaja Yrttiahon kanssa aivan tarkoituksella muutamassa asiassa äänestyttänyt
tätä salia, ja olemme jääneet
kahden, emmekä ole yhtään hävenneet
sitä. Ja muutaman semmoisen asian minä uskallan
sanoa, että kun tästä aikaa menee, niin
niihin asioihin palataan ja silloin minä kyllä muistan
kysyä, olisiko kannattanut harkita asia ihan loppuun asti.
Mutta näistä yritystuista kaiken kaikkiaan.
Tämän hallituksen esityksen vaikutukseksi valtion kassaan
on arvioitu 10 miljoonaa euroa, ja sehän jakautuu muutamalle
toimijalle, ei siis Googlelle yksistään. Kun suhteutetaan
tämä tuen määrä vaikkapa
Googlen liikevaihtoon tai vaikka toimintaan Suomessa tai tähän
yksittäiseen investointipäätökseen,
niin ovathan nämä nyt aivan eri maailmasta. Nyt
on luotu kuva, että juuri tämä hallituksen
esitys ratkaisi pelin, vaikka hyvä jos tämä on
edes marginaalinen. Ne muut tekijät, jotka minäkin
luettelin ja jotka myöskin Googlen johtajien toimesta on
tuotu esille, ovat varmasti paljon tärkeämpiä.
On mielenkiintoista, että veroratkaisuissa ei ole semmoista
pykälää, mikä on esimerkiksi
työ- ja elinkeinoministeriön tuissa. Työ-
ja elinkeino-ministeriön tukien osalta, jos on yritystuesta
kyse, tukea ei saa myöntää, jos investoinnin
oletetaan käynnistyvän muutenkin. Se on ihan hyvä pykälä,
sillä terveellä harkinnalla estetään
valtion tuen vuotaminen semmoisiin kohteisiin, jotka sitä tukea
eivät tarvitse. Ja työhallinnon puolella jopa
yksittäisen henkilön palkkaamisen tukeminen on
estetty, jos oletetaan, että työsuhde syntyy muutenkin.
Sillä puolella on hyvin tiukat ehdot tuelle — ja
tietyissä tilanteissa pitää ollakin — mutta
veroratkaisuissa ei ole. Ja väitän kyllä,
että suomalaisissa yritystukimuodoissa paljon vuotaa sellaisille
yrityksille, sellaisille toimialoille, sellaisiin kohteisiin, jotka
sitä tukea eivät tarvitse. Ja kyllä minä nyt
olen kuullut aika vahvaa puhetta hallituspuolueittenkin edustajilta siitä,
kuinka tätä tukiviidakkoa pitää karsia.
Täsmätuet ovat aina paikallaan, esimerkiksi 10
miljoonaa kuljetustukeen. Esimerkiksi edustaja Suutari varmaan tietää,
mikä merkitys kuljetustuella on tuolla Itä- ja
Pohjois-Suomessa ja nimenomaan pienyrityksille — varsinkin
kun Ruotsissa esimerkiksi kuljetustuen kokonaisvolyymi on aivan
jotain muuta kuin Suomessa ja ne ruotsalaisyritykset esimerkiksi
metsäteollisuudessa kilpailevat täysin samoilla
markkinoilla, osin samoilla raaka-ainemarkkinoillakin, kuin suomalaiset
yritykset. Tai mitä jos se 10 miljoonaa euroa, mikä tässä nyt
valtion kassaan lovea tulee, käytettäisiin esimerkiksi
työllisyysperusteisiin investointeihin? Se on sellainen
työ- ja elinkeinoministeriön työkalu,
jota ollaan oltu ajamassa alas ja jolla kuitenkin — tehtyjen
tutkimustenkin mukaan — on kaikista pienimmillä panoksilla
saatu eniten pysyviä työpaikkoja ja sellaisia
hankkeita liikkeelle, jotka synnyttävät pysyviä työpaikkoja.
Työllisyysperusteisella investointituella on ollut monessa
hankkeessa, hankekokonaisuudessa, sellainen vaikutus, että sillä julkisella
tuella on saatu se hankekokonaisuus kynnyksen yli, liikkeelle, minkä jälkeen myös
yksityiset sijoittajat, yksityiset investoijat, ovat lähteneet
liikkeelle. Eli paljon järkevämpää käyttöä tälle
10 miljoonalle eurolle olisi olemassa, ja on aivan turha sanoa,
että nämä hankkeet eivät ole
toisilleen vastakkaisia. Kyllä ne ovat, silloin kun ne
tulevat samasta rahoituslähteestä eli valtion
kassasta, ja kyse on siitä, missä investointikohteessa
tämä 10 miljoonaa olisi tuottanut paremmin.
Nyt, arvoisa puhemies, tässä sähkön
veroaleratkaisussa on aivan samaa henkeä kuin päästökaupassa:
jonkun asian päälle on liimattu tämmöisen
kaiken hyvän imago, kaiken hyvän viikunanlehti,
ja se, joka uskaltaa kyseenalaistaa, on kerettiläinen,
vääräuskoinen, ei ole perehtynyt asioihin
tai kaikkea muuta. Aivan samalla tapaa tässä sähkön
veroalessa on jäänyt näyttämättä se yhteys
tämän hallituksen esityksen ja Googlen Haminan-investoinnin
välillä. Sitä yhteyttä ei ole kyetty
millään lailla täällä toteen
näyttämään. Aikoinaanhan Suomi
oli aika lailla kontallaan Nokian edessä. Nokian ja muutaman
muun firman toimesta annettiin ulkomaalaisille niin sanotuille yritysten
avainhenkilöille kohtuuton veroetu. Sanottiin, että nämä yritykset
vaativat kehittyäkseen ja pysyäkseen Suomessa
ehdottomasti sen, että tällainen veroratkaisu
tehdään. Kyse piti olla vain lyhytaikaisesti Suomessa
olevista yritysten avainhenkilöistä, mutta kyllä tämä Nokian
johtaja Elop, kun hän sitten tilinsä kuittasi,
maksoi veronsa nimenomaan tämän kiinteän
lähdeveron mukaan riippumatta siitä, paljonko
hän tienasi.
Tässä nyt on muutamia esimerkkejä siitä,
miten raha voitaisiin saada tuottamaan paremmin, ja myöskin
siitä, että pitää miettiä myös
sitä, mitkä meidän veroratkaisumme ovat,
olemmeko me sitten aivan rajoituksetta mukana verokilpailussa, milloin
Viron kanssa, milloin jonkun muun kanssa, ja silloin jos ollaan,
niin silloin pitäisi tunnustaa, että me emme kykene
pitämään tätä hyvinvointiyhteiskuntaa
elossa, emme millään lailla pystyssä,
puhumattakaan, että sitä pitäisi vielä kehittää.
Hyvinvointivaltio vaatii ne veronmaksajansa, ja jonkunlainen yhteys
pitäisi olla sitten siihenkin, jos tällainen kansainvälinen
jättitoimija, jonka yritysarvo imagoarvon lisäksi
on varmaan ihan siellä top tenissä maailman mittakaavassa,
maksaa Yhdysvaltain ulkopuolella saamistaan tuloista 2,6 prosenttia
veroja — kai siinä on jo veroporkkanaa aivan tarpeeksi.
Eero Suutari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Mustajärvelle vastaisin,
että olen ollut usean kerran tekemisissä Kajaanin
Renforsin Rannan toimijoitten kanssa, jotka sinne ovat pyrkineet
saamaan näitä konesalikäyttäjiä,
ja heidän vastauksensa ovat kyllä olleet aivan
selviä: meillä on takamatka siinä, jos tämä sähköverotus
on kovempaa kuin esimerkiksi Ruotsissa, ja on hävittyjä keissejä.
En tiedä sitten, puhutaanko tässä totta
vai ei, mutta minun mielestäni he ovat hyvin vakuuttavasti
pystyneet esittämään sen.
Sitten toinen asia: Minun mielestäni tässä nyt ei
ole kuitenkaan tuesta kysymys, jos me vähennämme
sähkön verotusta teollisuuden tasolle. Määrittelystä on
kysymys.
Ja sitten, kyllä niitä työpaikkoja
tarvitaan.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aivan kuten täällä on
jo monta kertaa todettu, Suomen maantieteellinen asema on hyvä — ei
ainutkertainen — mutta niin on Ruotsinkin. Ja sitten kun
joudutaan toteamaan, että kilpailussa ollaan hinnanalennuksella
tai veronkevennyksellä mukana, niin voisi sanoa vanhan
strategisen suunnittelun mukaan: täytyy miettiä,
mitä on tehty väärin tai voitaisiinko
jotain tehdä toisella tavalla.
Energian häviämättömyyden
laki tarkoittaa käytännössä sitä,
että kaikki se sähkö, jonka konesali
käyttää, katoaa johonkin ilman tai veden tai
rakenteiden välityksellä, yleensä ympäristöön.
Ja nyt on todennäköistä, että myös
näissä konesaleissa jäädytys
toimii vedellä tai sen lisäksi ilman avulla. Voitaisiinko
tätä energiaa, joka ei siis häviä,
käyttää johonkin toiseen ja sitä kautta saada
pysyvä komparatiivinen etu, jossa olisi lähtökohta
sille, että Suomi olisikin parempi sijoituspaikka kokonaan
ilman hinnanalennusta tai veronkevennystä?
Suomessa tällä hetkellä turve kuivataan
avotilassa kesän aikana, mutta turvetta tarvitaan voimalaitoksissa
ympäri vuoden. Kun voitaisiin ehkä tehdä vastaostosopimus,
jotta tämä jäähdytysilma otettaisiin
käyttöön, saavutettaisiin win-win-tilanne,
eli yhtiö, joka on konesalibisneksessä, voisi
myydä hukkalämmön edelleen esimerkiksi
turpeen tai sahatavaran kuivatukseen. Silloin olisi saavutettu sellainen
etu, jota ehkä ei kenelläkään
muulla ainakaan kovin nopeasti olisi tarjolla. Kun turpeen sijainti
on aika lailla pitkään ennustettavissa, niin nämä konesalit
voitaisiin myös Suomessa sijoittaa aika lähelle,
jolloin kuljetus märän turpeen osalta ei tulisi
kovin kalliiksi. Turvetta sitä paitsi saataisiin tällä tavoin kuivattua
ehkä halleissa tai aumoissa, ei avoilmassa, jolloin siitä syntyvä pölyhaitta
ja sitä kautta myös vesistöhaitta saataisiin
minimoitua. Tällaisen suunnitelman tekeminen ehkä kuuluisi työ-
ja elinkeinoministerille, jos kerran siellä on valmisteltu
myös tätä sähköveron
alennusta.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys konesalien
veroedusta on perusteltu, juuri niin kuin edustaja Lehti täällä totesi,
lyhyellä aikavälillä, mutta pitkällä aikavälillä tuo
edustaja Lehden esittämä visio on juuri se oikea.
Meillä on valtavat mahdollisuudet siihen, millä tavoin
me pystymme uuden teknologian avulla valjastamaan meidän
ilmastomme — vaikkapa lämpötilaerot — energiantuotantoon nykyistä paljon,
paljon tehokkaammin. Ja tässä tullaan siihen toiseen
asiaan elikkä siihen, että itse asiassa tässäkin
on kysymys arktisesta osaamisesta tai paremminkin siitä,
että meillä on riittävästi kylmää ilmaa
ja riittävästi kylmää vettä. Kaikki
meidän toimintomme yhteiskunnassa on rakennettu niin, että ne
kestävät miinus 40 astetta. Ja aika harvassa muussa
yhteiskunnassa maailmalla on tilanne tällainen, että jo
automaattisesti koko yhteiskunta kestää miinus
40 astetta. Tästä on meille tehtävissä aivan
erinomainen kilpailuvaltti ja mahdollisuus, jolle on kysyntää vaikka
minkä verran.
Kun edustaja Eestilä tuossa mainitsi, että valiokuntamatkoilla
myöskin opitaan asioita, niin myöskin tuolla Kanadan
matkalla, minkä maa- ja metsätalousvaliokunta
teki, opittiin se, että Kanada tulee joka tapauksessa hyödyntämään
omat arktiset alueensa. Jos me emme ole siellä tarjoa-massa
omaa tekniikkaamme ja osaamistamme, siellä on joku muu.
Siksi siellä kannattaa suomalaista hyvää tekniikkaa
tarjota, että se myös ympäristön
kannalta tehdään mahdollisimman hyvällä tavalla
eikä siellä erilaisia kokeiluja tehdä.
Mutta, puhemies, toinen asia: Sen lisäksi, että tämä on
ihan hyvä esitys hallitukselta, hallituksen pitää miettiä asiaa
myöskin siitä näkökulmasta,
mitä me teemme niin että me kannustamme olemassa
olevia yrityksiä investoimaan Suomeen ja vahvistamaan sillä tavalla
kauppatasettamme ja vaihtotasettamme. Nyt erilaiset energiaratkaisut,
joita on tehty, ovat toimineet juuri päinvastaiseen suuntaan,
ja siksi on hyvä, että nyt on tehty tällainen
ratkaisu. Mutta toivon, että hallitus ottaa nyt laajemman
perspektiivin ja arvioi näitä asioita ja tekemisiään
uudelleen, jotta me saamme investoinnit liikkeelle, jotta me emme aja
yrityksiämme täältä maan rajojen
ulkopuolelle ja jotta meidän kauppa- ja vaihtotaseemme vahvistuu.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kysehän on kilpailukyvyn parantamisesta
tässä ahdingossa, jossa tällä hetkellä ollaan,
ja samalla siitä teollisuuden rakennemuutoksesta, niin
että yritetään saada uudenlaista elinkeinotoimintaa Suomeen
nykyisten tai täällä vahvasti olleiden
tilalle tai itse asiassa ennemminkin — näin minä ajattelen — rinnalle.
En halua luopua myöskään täällä nykyisin
vielä olevasta metalli- ja metsäteollisuudesta
missään tapauksessa.
Tämä sähköveron alennus
on yksi kädenojennus ja nyt 10 miljoonan euron suuruinen,
ja haluankin ajatella niin, että kun samalla tavalla — ehkäpä kevennyksenä voi
sanoa — viime joulun alla tehtiin veroesityksiä,
jotka sitten hetken päästä peruutettiin,
niin kaikkihan pitää olla aina arvioitavissa uudelleen.
Niin ajattelen myöskin tästä verohuojennuksesta,
sillä 3,7 miljardia ovat tällä hetkellä ne
yritystuet, jotka tulevat alennettujen verokantojen puolelta, ja
se on aika mittava summa. Sen takia niitä pitää aina
ajatella kriittisesti ja seurata niitten vaikutuksia, onko oikeasti saatu
lisää työpaikkoja, lisää investointeja,
ovatko yritykset pitäneet toimintansa ja pääkonttorinsa
täällä siitä syystä,
että näitä valtiovallan toimenpiteitä on
tehty. Tuntuu joskus siltä, että paljon kriittisemmin
suhtaudutaan siihen noin miljardin euron summaan, niihin tukiin,
joita jaetaan Finnveran, Tesin tai Tekesin kautta suorina tukina
ja joiden perään kysellään,
kuinka paljon työpaikkoja, kuinka paljon investointeja,
minkälaista seurantaa näiden osalta on tehty.
Sen takia haluaisin nähdä myöskin tämän
verotuksen puolen seurannan hieman nykyistä tarkemmin.
Tämä on kannatettava esitys, ja sosialidemokraatit
ovat tässä olleet vahvasti tätä viemässä eteenpäin.
Uskon ja toivon, että harkitseva Microsoft myöskin
näkisi tämän yhtenä porkkanana
siirtää toimintojansa Suomeen.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä on käyty
hyvä keskustelu verosta, veron alentamisesta muun teollisuuden
tasolle näissä konesaleissakin, ja on erittäin
hyvä, että myös oikealta laidalta ja
oppositiolta on tullut kannatusta tälle ministeri Urpilaisen
esitykselle. On todella miellyttävää kuulla
myös se, että tässä uskotaan.
Tosin edustaja Mustajärvi on tarkastellut tätä asiaa
hyvinkin kriittisesti, ja hyvä näin.
Mielestäni tuossa debatissa edustaja Jungner toi hyvin
esille sen, mikä on tässä ajatuksena,
ja hyvin suora yhteys löytyy Kajaaniin, mistä täällä ovat
puhuneet myös edustajat Korhonen ja Suutari. Silloin ensin
Google perusti datakeskuksen Haminaan, ja heti kohta sen perästä Kajaaniin saatiin
samansuuntainen ilouutinen: CSC elikkä Tieteen tietotekniikan
keskus perusti Kajaanin UPM:n paperitehtaan entisiin tiloihin oman
datakeskuksen, elikkä se tuli suoraan prosessiteollisuutta
korvaavaksi elementiksi. Tosin onhan siinä tietynlaista
yhteyttä, että paperikoneet on tehty hyvin vahvalle
alustalle ja tämmöisen konesalinkin täytyy
olla hyvin vahvalla perustalla, että se ei tärise
ja niin poispäin, kun sinne rakennetaan isoja koneita,
ja ehkä siinä se suurin perustelu oli. Varmaan
toinen yhteys löytyy sitten myös tästä,
mistä edustaja Lehti ansiokkaasti alusti, että voitaisiin
turvetta tai yleensäkin biomassaa kuivattaa sillä hukkalämmöllä,
mikä muodostuu. Se on varmasti täysin mahdollista,
mutta pohjoisen etuna on ollut kylmä ilma ja ennen kaikkea Kajaanilla
se, että joki virtaa aivan tämän Renforsin
Rannan vierestä ja luo erittäin hyvät
mahdollisuudet sille sijoittumiselle.
Eri vaihtoehtoja sitten punnitaan, ja uuden datakeskuksen sijaintipaikaksi
se voisi varmistua tietysti, ja toivon, että Kajaanin Renforsin
Ranta on vetovoimainen teollisuusalue. Näin saataisiin pohjoiseen
myös toimintaympäristöön muutosta.
Ja miksi ei Oulun seutu, joka on ollut toisena vaihtoehtona — se
kyllä käy tosi hyvin.
Datan kasvulle ei ole rajoja, ja siksi on tärkeää,
että Suomen ilmaston ja maaperän kilpailuetu hyödynnetään
ja konesaliteknologiaa kehitetään systemaattisesti
koko Suomessa. Yksi pala tässä kokonaisuudessa
on nimenomaan tämä sähkövero,
johon tulee nyt alennus. Tässä tietenkin naapurimaamme
Ruotsi on ollut hyvin vahva vertailukohta. Ruotsissa yritykset maksavat
normaalin energiaveron, mutta he saavat sen veronpalautusjärjestelmän
kautta sitten takaisin elikkä periaatteessa saman hyödyn,
mikä nyt on tulossa sitten myös Suomen konesaleille.
Kaiken kaikkiaan tämä keventää valtion
kassaa noin 10 miljoonalla eurolla, ja tässä nyt
tietenkin jää se nähtäväksi,
mikä näitten investointien määrä kaiken
kaikkiaan on Suomessa, sen työllistävä vaikutus
nimenomaan rakentamisen aikaan ja myös sitten niitten konesalien
toiminnan aikana. Tästä tietysti kuuluu iso kiitos
hallitukselle ja tietenkin erityisesti valtiovarainministeri Urpilaiselle.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Taitaa olla hallituksen ensimmäinen
energiaveropäätös, joka on jonkin verran
linjassa siihen, että Suomeen saataisiin uusia työpaikkoja — kuuden
puolueen yhteistuumainen hallitus kun aikansa hosuu, niin aina joskus
osuukin. Eli tämä on ihan hyvä esitys,
että saadaan mahdollisesti uusia työpaikkoja tämän
salisähköveronalennuksen myötä.
Näen, että tällä tuetaan myös
muuta kotimaista toimintaa.
Mutta mistä tämä sähkö sitten
tulee? Tällä hetkellä, juuri tällä sekunnilla,
Suomeen taitaa tulla yli 2 000 megawattia, 2 300
megawattia, ulkopuolelta sähköä. Meidän
sähköomavaraisuus on 30 prosenttia, eli kuten
tuossa kollega Torniainen sanoi sen väittämän,
niin on juuri mahdollista, että tämä sähkötilaus
tulee myös Googleen Ruotsista.
Ihmettelen näitä hallituksen aikaisempia päätöksiä juuri
tämän turpeen verotuksen osalta, että miksi
turpeen ja kotimaisen energian verotus halutaan nostaa nelinkertaiseksi,
ei nähdä kotimaisen energian etuja. Tämä on
erittäin hyvä asia, minkä edustaja Lehti
otti esille, että me haemme siihen turpeeseen erilaisia
ja toisenlaisia nostomenetelmiä eikä vihata sitä turvetta,
haetaan siihen ratkaisu, näihin ympäristöongelmiin
ja muihinkin. Se on tärkeä energiamuoto, mikä meillä on,
kotimainen, mikä tuo sitä kautta omaa työvoimaa
ja omaa työllisyyttä meille Suomeen. Se on erittäin
tärkeä asia. Kannustan hallitusta edelleen tekemään
semmoisia hyviä päätöksiä ja
näkisin tärkeänä tämän
turpeen verotuksen moninkertaistamisen ja myös sitten hakkeen
verotuksen ja hake- ja metsäenergian osalta sen parannuksen.
Vielä ehtii tekemään tämänkin
vuoden puolella ensi vuodelle hyviä päätöksiä,
niin että me nostamme kotimaista energiaa.
Näen myös tämän, että kun
tämä ydinvoimakysymys tulee meille ja pyörii
tuossa hallituksen huulilla suuntaan ja toiseen, niin siitäkin
tehdään positiivisia ratkaisuja. Todellakin tällä hetkellä joka
sekunti noin kahden ydinvoimalan verran me ostamme sähköä muualta.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mustajärvi oli huolissaan
pohjoismaisen hyvinvointivaltion puolesta, tässä tapauksessa
ja tässä tilanteessa hiukan aiheetta. Konesalien
sähkövero on tarkoitus tällä esityksellä — joka
alun perin muuten oli edustaja Lindströmin lakialoite, jonka
hallitus on sitten ottanut omaksi esityksekseen, hieno juttu sekin — laittaa
kakkosluokkaan, niin kuin muillakin teollisuuslaitoksilla on.
Hamina sinällänsä on alue, joka elää tällä hetkellä vaikeata
teollisuuden rakennemuutosta. Haminassa on tullut paljon työttömiä,
ja Haminan tavoite on saada 10 000 uutta työpaikkaa.
Se on varmastikin vaikea tavoite tällaisena aikana, kun
luemme pelkästään irtisanomisuutisia.
Tätä taustaa vasten ajatellen tämä Googlen
investointi Haminaan, joka tuo satoja uusia työpaikkoja, on
minun mielestäni erittäin positiivinen uutinen.
Näin sanonkin edustaja Mustajärvelle, että vain
tällä tavalla investoinnit, jotka tehdään
Suomeen, turvaavat Suomessa pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan.
Mutta toisaalta samaa mieltä olen edustaja Mustajärven
kanssa siitä, että tämmöinen
kansainvälisten yritysten aggressiivinen verosuunnittelu
täytyisi saada jollakin tapaa kuriin — tai ei
jollakin tapaa kuriin vaan niin, että näitä yrityksen
voittoja ennen veroja ei tästä maasta vietäisi
ainakaan siinä määrin kuin tällä hetkellä viedään.
Edustaja Torniainen sanoi tuossa debatin aikana, että hän
on huolissaan siitä, että Google ostaa sähköenergian
Ruotsista tuulivoimaloista. Jos Googlen strategia on ostaa sähkö nimenomaan tuulivoimalla
tuotettuna, silloin se, että se ostaa sen Ruotsista, on
pelkästään hyvä asia. Se olisi erittäin
negatiivinen uutinen, jos Google ostaisi Suomesta tuulivoimalla
tuotettua sähköä. Käytännössä se
tarkoittaisi sitä, että veronmaksajat osallistuisivat
silloin tähän bisnekseen paljon enemmän
kuin tällä sähköveron pudottamisella kakkosluokkaan
konesaleilta. Tällä hetkellä tuulivoiman
syöttötariffi on yli 10 senttiä per kilowattitunti,
ja kun pohjoismaisilta sähkömarkkinoilta on viime
aikoina saanut sähköä ostettua 4,2 senttiä per
kilowattitunti, niin sähkön hinnassa on silloin
yli 60 prosenttia veronmaksajien tukea. Mikäli Google ostaisi
tämän sähkön Suomesta, se tarkoittaisi
sitä, että suomalaiset veronmaksajat osallistuisivat
silloin sähkön kautta myöskin tämän
yritystoiminnan pyörittämiseen, ja se olisi negatiivinen
asia. Jos Googlella on strategiana ostaa tuulivoimaa, niin se on
vain hyvä, että ostaa Ruotsista.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pirttilahden kanssa olen täsmälleen
samaa mieltä, että turvetta ei pidä vihata:
ennemmin kotimaista turvetta kuin kivihiiltä, kun se on
tällä hetkellä kääntynyt
vähän toisinpäin.
Edustaja Lehti nosti tosi arvokkaan asian esille, ja haluan
tämäntapaista ajattelua myöskin omasta
puolestani kannattaa. Eli on se jatkossa sitten mikä tahansa,
vaikka se, että teollisuuden hukkalämpöä pystyttäisiin
käyttämään hyödyksi,
niin on tosi tärkeä juttu, että sitä tutkitaan. Teollisuus
on myöskin itse tutkinut sitä paljon. Viimeksi
Imatralla etsittiin yhteisymmärrystä siitä,
että kun Stora Enson prosessivedet ovat 50-asteisia, kun
ne tulevat tehtaasta ulos, ja heidän pitää jäähdyttää ne
ennen kuin ne pystytään laskemaan Vuokseen, niin
tämä prosessivesi olisi ohjattu sitten kaupungin
uuteen voimalaan, jossa olisi kaukolämpö lähdetty
tekemään jo lähtökohtaisesti
50-asteisesta vedestä. Siitä ei päästy
sopimukseen, ja sinne nyt biovoimala sitten rakentuu kaiken kaikkiaan.
Imatran terästehdashan, joka on entinen työpaikkani,
tuottaa aivan mielettömästi lämpöä,
ja on ihan oikeasti surkea tilanne, että se menee niin sanotusti
harakoille, että sitä ei pystytä hyödyntämään
vaikka nyt sitten biomassojen kuivatukseen tai mihin tahansa hyödylliseen
toimintaan. Lehden ajatus on kaiken kaikkiaan erinomaisen kannatettava,
ja kannustan kaikkia: tutkitaan sitä juttua, millä tavalla
ja missä yhteyksissä pysytään
käyttämään hukkalämpöä hyödyksi.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Ihan hyvä, että muutama
keskustelija on kiinnittänyt huomiota myös tähän
laajaan asiayhteyteen: siihen, missä ympäristössä talouslainsäädännön,
verolainsäädännön suhteen yritykset
toimivat ja mikä kansainvälisten liikeyritysten,
kansainvälisten jättien, liikkumatila siinä tilanteessa on.
Ja kyllä se nyt on aika lailla huomattavan paljon parempi
kuin esimerkiksi suomalaisilla pienyrittäjillä.
Brittiparlamentissa Googlea on kuulusteltu näistä verojärjestelyistä kahteenkin
otteeseen. Siellä asianomaisen valiokunnan johtaja Margaret
Hodge on kutsunut yhtiötä pahaksi ja moraalittomaksi.
Minä olen ihan varma siitä, että brittiparlamentissa
ei ole varmaan veljespuolueen eikä veljesryhmän
edustajia. Silti siellä käytetään
tällaista kieltä, mitä edes minä en
käytä.
Kyllä minä kytken tämän
siihen, kuinka pitkälle Suomella on varaa mennä kansainväliseen verokilpailuun
mukaan, ja minä väitän, ettei kauhean
paljon varaa. Silloin jos kyetään tukipäätöksen
ja veroratkaisun välille rakentamaan yhteys, niin että tästä päätöksestä syntyy
investointeja ja investoinneista syntyy verotettavaa tuloa, työpaikkoja
ja että se monipuolistaa ja lujittaa suomalaista elinkeinoelämää,
minä olen valmis lähtemään mukaan
semmoisiin tukimuotoihin, mutta en semmoiseen haulikolla ampumiseen,
missä tätä asiayhteyttä ei ole
kyetty osoittamaan. On aivan selvä asia, että sekä tämmöinen
fyysinen infra että esimerkiksi suomalainen sosiaalijärjestelmä ja
koulutusjärjestelmä ovat aivan eri mittaluokassa
suhteessa kuitenkin tällaiseen marginaaliseen euromääräiseen
tukeen, mikä tämmöiselle kansainväliselle
yritykselle tulee.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On aivan selvä asia, että useat
monikansalliset yhtiöt harrastavat aggressiivista veronvälttelyä,
ja en ymmärrä, kuinka kauan valtiot katsovat tätä asiaa
läpi sormien. Totta kai, mikään yksittäinen
valtio ei yksin pysty tätä verojärjestelmää muuttamaan,
mutta on outoa, ettemme saa kansainvälistä päätöksentekoa
näistä asioista eteenpäin. Miksei esimerkiksi
veroparatiisimaita tai pahempia maita, jotka rikkovat moraalia näissä asioissa,
pistetä kauppasaartoon? Kyllä sitä muuallakin
pystytään tekemään.
Mutta siitä, millä me voisimme niitä arvokkaita
vientituloja saada: Meillä ruoan tuonti on 4,5 miljardia
ja vienti vain 1,5 miljardia. Jos nämä luvut olisivat
toisinpäin, jos kauppatase olisi 3 miljardia toisin, saisimme
75 000 ihmiselle töitä. Jos energiaomavaraisuutemme
olisi toisenlainen, kauppatase voisi nopeastikin parantua 2—3 miljardilla
eurolla. On surullista, että tämä hallitus
ei halua tukea kotimaisia polttoaineita vaan haluaa verotuksella
heikentää niiden asemaa.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Kannan korteni kekoon tässä veroparatiisikeskustelussa.
Kyllä tässä ovat tietysti nämä globaalit
ratkaisut tärkeimpiä suhteessa veroparatiiseihin, mutta
yksi keino torjua tämäntyyppistä aggressiivista
verosuunnittelua on sopiminen maakohtaisesta kirjanpidosta. Mutta
kyllä merkitystä on myöskin julkisuudella.
Minä en käyttäisi kuitenkaan mistään
yrityksestä tämmöistä sanaa
kuin "paha" tai "moraaliton" ilman rajuja perusteita — kun
edustaja Mustajärvikään ei käytä,
niin en käytä minäkään.
Mutta kyllä yrityksille julkisuus on erittäin
merkittävä asia. Yrityksen brändi muotoutuu
julkisuuden mukaan, ja sitä kautta sillä on vaikutuksia
asiakasvirtoihin. Kyllä minä uskon, että maakohtaisen
kirjanpidon hyväksyminen ja tämäntyyppisten
asioitten julkisena pitäminen tuottavat ajan myötä tulosta,
aika nopeallakin aikataululla.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on vähän
hurskastelua esittää kansainvälisestä verokilpailusta
sellaisia vaihtoehtoja, että se voitaisiin lopettaa yhteispäätöksellä.
Edes Euroopan unionin jäsenvaltiot eivät ole suostuneet yritysverotuksen
ja pääomaverotuksen, yhteisöverotuksen,
ja ylipäätänsä minkään
verotuksen harmonisointiin sen takia, että monille maille, ennen
kaikkea Luxemburgille ja ehkä muutamalle muullekin, se
on merkittävä kilpailuetu ja tulee aina olemaan.
He pitävät siitä kiinni, koska heidän
kansantaloutensa kannalta on aivan keskeistä, että finanssisektori
haluaa kotipaikakseen Luxemburgin.
Kun yritysverotusta verrataan yrityksen maksamien palkkojen
verotukseen ja yrityksen maksamaan voitosta olevaan vero-osuuteen,
niin yleensä nämä palkkaverot ovat vähintään
kymmenkertainen osuus ja tulevat suoraan yhteiskunnalle, ja siitä on
välillisesti myös muita myönteisiä vaikutuksia.
Viro esimerkiksi on poistanut yritysverotuksen siltä osin,
jos ei yrityksestä makseta ulos osinkoja, puhumattakaan
Irlannista, joka on kymmeniä vuosia suosinut pääomasijoituksia
verokilpailun avulla ja saanut myös valtion asiat ihan
toiseen malliin kuin 40—50 vuotta sitten oli. Kansainvälisesti
verotus onkin siirtymässä kiinteistöverotukseen
ja arvonlisäverotukseen, joiden välttäminen
on huomattavasti vaikeampaa kuin verosuunnittelu on yritysten sijainnin
tai kotiutuksen siirtohintojen välityksellä sellaisessa
maassa, jossa verokanta on alhainen. Suomen kannattaisi pohtia,
kannattaisiko sittenkin osallistua vähän enemmän
tähän verokilpailuun, ettei käy niin
kuin tällä hetkellä käy, että kotimaassa
sijoitukset, jos menevät yritystoimintaan, silloinkin menevät
rahastojen kautta muiden maiden pörssien kautta muiden
maiden kansantalouden tukemiseen. Suomi on menettämässä koko
ajan pääomia, mikä on huolestuttava piirre.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä näistä investoinneista
Suomeen. Kaiken kaikkiaan on tänä päivänä paljon
puhuttu Googlesta: entinen investointi 350 miljoonaa, nyt 450 miljoonaa.
Ei taida kotimaasta vain tällaisia rahoja löytyä.
Kyllä minä olen tässä tilanteessa
ja monessa muussakin tilanteessa ihan valmis siihen, että tätä veroluokkaa
tiputetaan tuohon kakkoseen. Kyllä se omalta osaltaan mahdollistaa myöskin
sen, että tätä ulkolaista rahaa tänne
saadaan, ja sitähän me, herra paratkoon, tarvitsemme.
Me tarvitsisimme sitä paljon, paljon enemmän,
vaikka sinne kaivannaisteollisuuteen.
Veroparatiiseista: Tänä aamuna satuin tutkimaan
yhtä aviisia, ja niitä on noin 70 erinäköistä aluetta
maailmassa luokiteltu veroparatiisiksi, ja kyllä nämä globaalit
ratkaisut ovat tietenkin se asia, jolla ne pystytään
sitten kuriin saamaan. Taitaa seuraava pykälä esityslistalla
tänä päivänä olla sellainen,
joka koskee näitä kahdenvälisiä maakohtaisia
sopimuksia verotiedoista ym. tämäntapaisista asioista.
Totta kai, kun näköjään ei näitä Euroopan
unioninkaan valtioita saada yhteiseen pöytään
ja sopimaan asioista, näitä tietenkin pitää tehdä.
Vielä se, mikä täälläkin
on tänä päivänä tullut moneen
kertaan esille, että joku yhtiö ei maksa meidän
maahamme niin paljon veroja kuin pitäisi maksaa monen mielestä.
Kyllähän siis yritysten käyttäytymistä ohjaa
myöskin se julkisuus, ja minun mielestäni on äärimmäisen
tärkeä asia, että nämä asiat
nostetaan julkisuuteen. Sitä kautta me sitten pidemmällä aikavälillä saamme
niitä muutoksia aikaiseksi, jos saamme. Mutta jos ollaan
ihan hiljaa vain, niin ei tule mitään.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kärnän kommenttiin,
löytyykö maasta 300—400:aa miljoonaa:
löytyy kymmeniä kertoja 300—400 miljoonaa,
koska työeläkeyhtiöiden sijoitukset ulkomaille
ovat noin kaksi kolmasosaa rahastoidusta pääomasta
ja vähän pörssikursseista riippuen summa
on 120—150 miljardin suuruinen.
Alun alkaen, kun suomalainen työeläkejärjestelmä rakennettiin
1960-luvulla, tarkoituksena oli, että pääomat,
jotka kerätään rahasto-osuutena, säilyvät
pääosin kotimaassa. Mutta tällä hetkellä tilanne
on se, että pääosa on ulkomailla ja ehkä keskimäärin
4—5 prosentin tuotolla. Se on vakava puute, koska tätä pääomaa
tarvittaisiin nimenomaan suomalaisen teollisen toiminnan ja elinkeinoelämän
kapasiteetin kasvattamiseksi. Mutta kun pörssikin on aika
lailla nuivettunut ja ennen kaikkea työeläkeyhtiölainsäädännössä listaamattomien
yhtiöiden kohtelu on vakavaraisuuden osalta vähintäänkin
omituista, koska niille ei käytännössä lasketa
ollenkaan arvoa, niin kyllä kotimaassa, nimenomaan tässä talossa,
voitaisiin tehdä päätös, jossa
sitä asiaa korjattaisiin, minkä jälkeen
pääomiakin alkaisi pysyä Suomessa ehkä tulevaisuudessa.
Vielä energiasta: Olen huolestuneena seurannut, kuinka
kantaverkon kauppa, tämä Fortumin siirtoverkkojen
kauppa, saattaa vielä ajautua ulkolaisiin käsiin,
missä kuitenkin tuotto on 7—8 prosenttia. Kyllä tässä omassa
maassakin olisi tekemistä lainsäätäjällä.
Keskustelu päättyi.