21) Laki toimeentulotuesta annetun lain 7 ja 9 §:n
muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Ajattelin, että luonnollisesti ed. Marjaana
Koskinen käyttää ensimmäisen
puheenvuoron. Totean ihan alkuun, että luettuani tämän
aloitteen pidän tätä erittäin
hyvänä lakialoitteena. Ed. Marjaana Koskinen varmasti
tämän esittelee. Totean omalta puoleltani, että kun
me puhumme köyhyydestä, nimenomaan ne ongelmat,
mitä lakialoite käsittelee, muun muassa 7 prosentin
toimeentulon omavastuu asuntomenoista, joka on toimeentulotuen sisään
rakennettu, lisäävät köyhyyttä ja
ongelmia. Toivon, että lakialoitteen ensimmäinen allekirjoittaja
käyttää puheenvuoron.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Hyvät edustajat! Tällä kaudella,
ainakin avustajani tietojen mukaan, ei lakialoitteita toimeentulotuesta
ole tehty. Tietenkin, jos tietoni ei pidä paikkaansa, toivon,
että joku oikaisee.
Kun muistan viime kaudelta toimeentulotukilain käsittelyä eduskunnassa,
tilanne lähetekeskustelussa oli sen tyyppinen, että toimeentulotukilakia
käsiteltiin iltamyöhään. Harvat
edustajat olivat paikalla. Tiedotusvälineitä ei
ollut paikalla lainkaan.
Mennäkseni tämän päivän
lakialoitteeseen 121 tässä esitetään,
että toimeentulotuen perusnormia korotettaisiin 20 prosenttia.
Se tarkoittaisi sitä, että ykköskuntaluokassa
yksinäisen tai yksinhuoltajan perusnormi nousisi 2 428
markkaan. Se on tällä hetkellä vähän
yli 2 000 markkaa. Niin sanottuun perusosaan sisältyvä 7
prosentin asumismenojen omavastuu poistettaisiin. Asumismenojen
omavastuu on heikentänyt toimeentulotukiperheiden kuukausituloja
toimeentulotuen kautta keskimäärin 150 markkaa
per perhe. Kolmantena esitetään niin sanotun työssäkäyvän
lisän määrittelyä, jonka suuruus
olisi toimeentulotukilain 9 §:n mukaisen toimeentulotuen
perusosasta viikon normi. Tämä kohta lakiesityksestä on
rinnakkaislakiesitys hallituksen esitykseen 155, jossa ehdotetaan
muutettavaksi väliaikaisesti toimeentulotuesta annettua
lakia siten, että 20 prosenttia toimeentulotukea hakevan henkilön
tai perheen ansiotuloista, kuitenkin enintään
100 euroa kuukaudessa, jätettäisiin ottamatta
huomioon toimeentulotukea myönnettäessä.
Perusteluina lakialoitteelle ovat tuloerot, jotka Suomessa ovat
viime vuosien aikana kasvaneet. Tilastomme osoittavat sen, että toimeentulotukiasiakkaitten
määrä on pikkuisen pudonnut. Arvion mukaan
vuonna 2000 toimeentulotukiasiakkaita olisi noin 460 000,
kun vielä vuonna 1997 oltiin luvussa 593 800,
eli 8,9 prosenttia väestöstä turvautuu
vuonna 2000 toimeentulotukeen.
Osaltaan asiakasmäärän laskua selittää se,
että viime hallituskaudella nimenomaan säädettiin asumiskulujen
7 prosentin omavastuu. Sitten toteutettiin toimeentulotuen lapsinormien
leikkaus. Pitää myös muistaa, että toimeentulotuen
indeksitarkistus on toteutettu vuodesta 99 lähtien, mutta
vuonna 94 ja vuosina 97 ja 98 toimeentulotuen indeksi kokonaan jäädytettiin.
Lakialoite lähtee siitä, että tulin
aika yllättävän havainnon tehneeksi:
niin sanottu toimeentulotuen perusosan ruokaosuus, joka on 48 prosenttia
toimeentulotukinormista — ykköskuntaluokassa se
on 1 133 markkaa kuukaudessa, kakkoskuntaluokassa 988 markkaa — tarkoittaa
sitä, että yksinäisen henkilön
tai yksinhuoltajan kohdalla tämä normi on vain
32,90 markkaa päivässä. Kun aikoinaan
toimin sosiaalityöntekijänä vuonna 93,
meillä Varsinais-Suomessa oli käytössä niin
sanottu toimeentulotuen suppea perusosa. Tällöin
suppea perusosa oli 1 300 markkaa kuukaudessa ja se oli
suurimmaksi osaksi, yli 90-prosenttisesti, vain ruokaan käytettävää rahaa. Normi
oli silloin 43 markkaa päivässä, eli
se oli noin 40 markkaa päivässä yksinäisen
henkilön kohdalla. Kahdeksan viime vuoden aikana todellisuudessa
on käynyt niin, että ruoan osuus perusnormista
on pienentynyt. Tämä on mielestäni erittäin
huolestuttava ilmiö, koska toimeentulotukiasiakkaitten
määrä on pysynyt korkeana ja tiedetään
ihan tarkkaan, että hinnat ovat kuitenkin nousseet. Jossain
vaiheessa perusteltiin, että kun EU:hun liitytään,
ruoan hinta laskee, ja pientä laskua olikin, mutta kuluttajahinnat
ovat uudestaan lähteneet nousuun.
Muistan myös, että 21. päivänä joulukuuta vuonna
95 Esko Ahon porvarihallituksen aikana säädettiin
valtioneuvoston päätöksellä niin,
että toimeentulotukiasiakkaitten lapsilisät laskettiin toimeentulotukinormiin,
mikä tarkoittaa, että siitä lähtien
myös toimeentulotukiperheiden lapsilisät on "syöty".
Ne lasketaan tulona, ja sitä kautta toimeentulotukiperheet
menettävät ne. Kun nyt on sovittu budjetin yhteydessäkin
esimerkiksi työmarkkinatuen korotuksesta ja jos emme samanaikaisesti
toteuta sitä, että toimeentulotuen perusnormia
korotetaan, tämä yhtälö on sikäli ongelmallinen
näitten henkilöitten tai perheiden kannalta, että toimeentulotuki
leikkaa sen, mitä muiden etuuksien kautta tulee. Jos nyt
lähdetään korottamaan toimeentulotuen
perusosaa esimerkiksi 20 prosentilla, se tarkoittaa sitä,
että ensisijaisen etuuden korottaminen myös jää käteen näille
perheille. Muuten näin ei tule käymään.
Arvoisa rouva puhemies! Toimeentulotukeen säädetty
7 prosentin asumiskulujen omavastuu on mitä ilmeisimmin
aiheuttanut lisääntyvien häätöjen
määrän. Tarkistin asiaa sosiaali- ja
terveysministeriöstä. Tätä asiaa
ei sieltä vahvisteta, mutta kuntakohtaisesti, kun olen
tarkastellut esimerkiksi Varsinais-Suomea, häätöjen
määrä toimeentulotukiperheiden kohdalla
on lisääntynyt. Toinen syy tietenkin, minkä takia
näin on voinut käydä, on se, että kun
aikaisemmin ei toimeentulotuen kautta ollut 7 prosentin asumiskulujen omavastuuta,
voitiin suoraan toimeentulotuesta sosiaalitoimesta maksaa perheiden
vuokra, kun asumistuki meni myös esimerkiksi sosiaalitoimeen.
Näin ei tullut vuokrarästejä. Tämä mekanismi
on voinut kokonaisuudessaan vaikuttaa niin, että häätöjen
määrät ovat lisääntyneet.
Sitten myös politiikka on tiukentunut niin, että neuvotteluvaraa
ei ole: jos on olemassa rästivuokria ja pienituloisia perheitä,
asunto- ja kiinteistöyhtiöt eivät ole
kovin halukkaita enää tällaisten pienituloisten
perheiden kanssa neuvottelemaan. Mutta 7 prosentin asumismenojen
omavastuu on ollut sen tyyppinen toimenpide, että se on
erittäin byrokraattinen ja hankala jo pelkästään
laskutoimituksena nimenomaan sitä kautta, että häädöt
ovat lisääntyneet, ja kerta kaikkiaan voidaan
osoittaa, että se on heikentänyt toimeentulotukiperheiden
taloutta noin 150 markkaa kuukaudessa eli se on leikannut myös
ruoan osuudesta käytettävää rahaa.
Kolmantena lakialoitteessa esitetään niin
sanotun työssäkäyvän lisän
säätämistä. Oikeastaan työssäkäyvän
lisä tai ministeri Soininvaaran ja hallituksen esitys 155/2001
on mielestäni turha, koska toimeentulotukilaissa sanotaan,
että kaikkia tuloja, vähäiseksi katsottavia
avustuksia ja ansiotuloja ei tuloina oteta huomioon. Tämä asia olisi
voitu ohjeistaa oppaassa toimeentulotukilain soveltajille. Nyt kun
tästä on haluttu tehdä lakiesitys, jonka
hallitus on määräaikaisena lakina esittämässä,
olen tähän kohtaan tehnyt rinnakkaisen esityksen,
joka lähtee siitä, että otettaisiin käyttöön
vanha työssäkäyvän lisä,
joka aikoinaan oli toimeentulotuen suppeassa perusosassa. Työssäkäyvän
lisä lisätään toimeentulotuen
normilaskelman menoihin, ja se huomioi perhekoon. Soininvaaran malli
taas lähtee siitä, että jätetään
huomioimatta 20 prosenttia tuloista tiettyyn tuloluokkaan asti.
Työssäkäyvän lisässä taas,
kun se on perusosan viikon suuruus, huomioidaan myös perhekoko,
eli jos on useampilapsinen perhe, työssäkäyvän
lisä on suurempi kuin yksinäisen henkilön
kohdalla.
Tämä työssäkäyvän
lisä, joka tässä lakialoitteessa on,
lähtee siitä, että pienemmistäkin
tuloista, esimerkiksi 1 000 markan tuloista, jätetään
huomioimatta 60 prosenttia, kun taas ministeri Soininvaaran malli
lähtee aina siitä, että 20 prosenttia
tiettyyn tuloluokkaan asti (Ed. Kuoppa: 3 000:een asti!) — 3 000
markkaan asti jätetään huomioimatta.
Eli niistä kohderyhmistä, jotka se tavoittaa,
kaikkein parhaiten se tavoittaa ne asiakkaat, jotka ovat pelkän
toimeentulotuen varassa, mutta ne henkilöt taas ovat yleensä työssäoloehtolaisia,
jotka eivät ole kauhean helposti työmarkkinakykyisiä.
Sitä kautta mielestäni tämä malli
ei kauheasti motivoi ottamaan vastaan lyhytaikaisia työsuhteitakaan.
Olen ymmärtänyt, että taustalla kuitenkin
on, että se olisi aktivoiva elementti kaiken kaikkiaan.
Tämä lyhykäisyydessään
lakialoitteesta. Ja minkä takia tämä lakialoite
on tehty? Tämä tosiaan on tehty sen takia, että ne
ihmiset, jotka ovat tässä yhteiskunnassa kaikkein
heikko-osaisimpia ja joutuvat turvautumaan toimeentulotukeen, saisivat
laajemman kokonaispaketin. Me puhuimme keväällä köyhyyspaketista,
ja olisin odottanut, että hallituksen taholta olisi tehty
tämän tyyppisiä esityksiä, ja
odotinkin, ettei se olisi jäänyt ihan siihen,
mitä keväällä pelkästään
oli.
Lakialoitteen muutosten kustannusvaikutuksia ei ole laskettu,
mutta ne on kyllä aika helppo laskea, eli jos ajatellaan,
että toimeentulotuen perusosaa korotettaisiin 20 prosentilla,
se tekee useita satoja miljoonia markkoja. Mutta täytyy muistaa,
että tämän tyyppistä tasokorotusta
ei ole toteutettu ja on ollut tosiaan joitakin vuosia, kun inflaatiotarkistuksetkin
ovat kokonaan olleet tekemättä.
Tätä aloitetta on tukenut 41 kansanedustajaa aloitteentekijän
lisäksi, ja tämä tulee sosiaali- ja terveysvaliokuntaan,
tai ei voi luvata, että se tulee käsiteltäväksi,
mutta toisaalta tämä on tietenkin rinnakkaisaloitteena
hallituksen esitykselle n:o 155, eli se mitä ilmeisimmin
tulee sinne käsittelyyn.
Toivon tosiaan, että myös se linja muuttuu, jonka
esimerkiksi toinen hallituspuolue, kokoomus, on ottanut, eli budjettilausunto
vuodelle 2002, joka lähtee valtiovarainvaliokuntaan: ei saa
lausua enää mitään toimeentulotuesta,
sen tasosta eikä ensisijaisista etuuksistakaan ponnen muodossa
niin kuin viime vuonna tehtiin. Vaikuttaa siltä, että kokoomuksen
linja on entisestään vain tiukentunut köyhien
ihmisten kohdalla. Toivottavasti jossain vaiheessa tulisi se tilanne, että nähdään,
että kyllä näidenkin ihmisten pitää vähän
enemmän saada käyttövaraa ruoan ostoon päivässä kuin
32 markkaa 90 penniä. Me jokainen tiedämme tarkkaan,
mitä kaupasta sellaisella summalla saa. Jos joudut vielä elämään
sillä summalla vuosikaudet, se ei ole todellakaan mikään
iso markkamäärä ruokaan käytettäväksi.
Toivon, että aloite saa asiallisen käsittelyn
ja käydään tästä tänään
vilkas keskustelu.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. M. Koskisen aloite on siinä mielessä hyvä,
että tämä koskee juuri sitä kohtaa
hallitusohjelmassa, jossa puhutaan köyhyyden ja syrjäytymisen
estämisestä. Tässä ovat sillä tavalla,
niin kuin ed. Koskinen perusteli, ne kohdat oleellisia, jotka tällä hetkellä hallituksen
esityksenä eivät vielä eduskunnassa ole.
Eli tässä normia korotettaisiin vähän
edes inhimillisemmälle tasolle. Sitten 7 prosentin asumismenojen
omavastuu poistuisi sanotaanko leipänormista. Tosin siinä on
joitakin muitakin ritskuja seassa, mutta kuitenkin leipänormiksi
sitä voi sanoa; se on sitä jokapäiväistä leipää.
Sitten työssäkäyvän lisä olisi
sillä tavalla parempi, että se ottaisi perheet
huomioon eikä olisi pelkästään
sokeasti kaikille sama.
Hiljattain käytiin keskustelua juuri työmarkkinatuen
lapsikorotuksista ja niistä monista hyvistä esityksistä,
joita toisaalta hallitus on tehnyt. Mutta siihen sisältyy
se pointti, jotta vaikka toimeentulotuen varassa olevien lapsikorotus
nouseekin, toisaalta jos tämän tyyppisiä korjauksia
ei tehdä niin kuin ed. Koskinen esittää,
se leikkautuu joidenkin ihmisten osalta pois toimeentulotuesta.
Eli kaikkein kurjimmassa asemassa olevien ihmisten osalta ei käteen
jäävässä tulossa tapahdu mitään.
Sellaistahan köyhyyden ja syrjäytymisen estäminen
ei voi olla.
Nekään ihmiset eivät ole kovin vahvassa
asemassa, jotka eivät satu toimeentulotukea tarvitsemaan,
mutta ovat työttöminä. He eivät
ole missään ruhtinaallisessa asemassa. He saavat
peruspäivärahaa ja lapsikorotus nousee, mutta
heidän asemansa on vähän parempi. Mutta
niiden, jotka ovat toimeentulotukiloukussa, asema on kaikkein kurjin.
Sen takia valiokunnan pitäisi ehdottomasti tehdä nämä muutokset.
Toivon mukaan löytyy sitä tahtoa, niin kuin ed.
Koskinen puheenvuorossaan totesi, myös kokoomuksen riveistä.
Sieltä joskus on puhuttu hirveän kauniita asioita,
tosin ei salissa tämän keskustelun yhteydessä.
Kun viime kaudellakin puhuttiin toimentulotuesta, muistelen, että ei
hyvin paljon tuolta oikealta puolelta porukkaa löytynyt,
mikä kuvastanee sitä, että ei ilmeisesti
mielenkiintoa tai ystäväkuntaa hirveän
paljon sillä puolella ole, että ei koeta huoltakaan
näistä ihmisistä. Enemmänkin
koetaan huolta siitä, millä tavalla isotuloisten
verohelpotuksia saadaan aikaan tai parempiosaisten asioita hoidetaan.
Mutta jos nyt kuitenkin sosiaali- ja terveysvaliokunnassa olisi
enemmän semmoista porukkaa, joka kokee ja tuntee sosiaalista vastuuta
myös heikommista ihmisistä.
Toimeentulotuessahan on aika paljon lisäksi vielä ongelmia:
on kuntakohtaisia eroja siinä, millä tavalla muun
muassa joitakin tuloja otetaan huomioon, kun normeja lasketaan.
Nythän on poistunut ainakin ylläpitokorvaus, josta
piti säätää jopa laki, jotta
kunnat lähtisivät siihen käytäntöön,
että ylläpitokorvaus ei olisi tuloa. Sitä ennen
hallinto-oikeuksissa pyöri paljon juttuja, joissa eri kunnat
hakivat tulkintoja siihen. Jotkut menivät vielä läpi,
että ylläpitokorvaus on tuloa, vaikka perussävelen
piti olla semmoinen, että se on korvausta matkakustannuksista
ja ylläpidosta, kun lähdetään
koulutukseen toiselle paikkakunnalle tai omalle paikkakunnalle,
mutta se on kuitenkin ylimääräisiä kustannuksia,
kun lähdetään kodista johonkin muualle.
Sitten toinen asia, joka on ihan viime aikoina tullut esiin.
Oikeastaan se paljastui viime viikolla erään toimeentulotukiasiakkaan
soitosta. Tiedän ainakin kaksi kuntaa, jotka ovat lähteneet jopa
semmoiseen, että kun kaupat antavat bonuksia eli ostoista
kertyy bonusta, kun ostaa jotakin, ja siitä saattaa muutaman
satasen ostokortti vuodessa tulla, niin nyt sitten kunnat ovat vaatineetkin
esittämään jo nämä bonukset
ja ottaneet toimeentulotukilaskelmassa ne huomioon. Tämä tuntuu
sillä tavalla omituiselta, jotta kohta varmaan, kun menee
kumisaappaita ostamaan ja onnistuu tinkimään hinnasta,
sekin pitää jo tuloksi ilmoittaa, jotta sai tingittyä kaksikymppiä hinnasta.
Tämä kuvastaa sitä tiukkuutta.
On tietysti arvoista kysymys ja kunnissa haetaan säästöjä,
mutta joissakin tapauksissa ammutaan kyllä pahasti yli.
Sitähän kuuluisi jo järjen mukaan kannustaa,
jos ihminen pyrkii saamaan edullisesti jotain tai bonusta keräämään.
Ei tämmöistä pitäisi missään
tapauksessa käydä enää tuloksi
lukemaan, kun se tulee hyvin pitkältä aikajänteeltä kaiken
lisäksi. Jos vuoden ostoista tulee bonus, en tiedä paljonko
se on, saattaa 700—800 markkaa tulla.
Sen takia, kun ohjeistuksia tehdään, niitä pitäisi
täsmentää yhä enemmän.
Ministeriöhän tekee kaiken näköisiä ohjeistoja,
aina kun epäkohta tulee ilmi, pitkän viiveen jälkeen.
Mahdollisesti kansanedustajien kirjallisten kysymystenkin kautta
voidaan vaikuttaa siihen. Kun kuvataan epäkohta, niin se
tulee tietoon ja sitten selvitellään, onko asia
näin. Tiedän tapauksia, joissa ohjeistoja on annettu
myös sitä kautta erinäköisissä asioissa.
Muun muassa yksi tapaus oli, joka koski venäläisiä turisteja — tiedän
sen, tein siitä kirjallisen kysymyksen — ja jossa
rajattiin se, jotta toimeentulotukea ei tarvitse antaa siinä tapauksessa,
jos on kyse niin sanotusta turistista, vaan ensisijainen on terveydenhoito
ja kuskaus rajalle. Kansanedustajilla on sinällään
mahdollisuus vaikuttaa näihin asioihin.
Oikeastaan näillä lyhyillä kommenteilla
kannatan vahvasti aloitetta. Toivon, että ne valiokunnan
jäsenet, jotka ovat salissa läsnä, voivat ottaa
kantaa siihen valiokunnassa. Koska ilmeisesti ed. M. Koskinen itse
sattuu olemaan siellä valiokunnassa, jos sattuu olemaan
paikalla ja todennäköisesti kyttää oikein
tämän tilanteen, niin olette, valiokunnan enemmistö,
sitten sitä mieltä, että tämä otetaan
käsittelyyn rinnan hallituksen esityksen kanssa.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt kun kuntien budjetit ovat vielä levällään
ja valtion budjettikin vähän auki, tuntuu siltä,
että kaikkien pitäisi saada tästä nollakasvusta
ainakin pari prosenttia, mielellään viisi, heidän
tietysti vähän enemmän, jotka ovat aikaisemminkin
saaneet enemmän. Kansaneläkkeen pohjaosalla, peruspäivärahalla,
omaishoidon tuella, toimeentulotuella elävät ja
muut tyytyvät kohtaloonsa. Heillä ei ole voimia
puhua puolestaan. Nytkin heidän puolestaan puhumista edes
kuuntelee vain yhdeksän edustajaa.
Kun luulen, että kaikki edustajat eivät tunne niitä ihmisiä,
joita ed. M. Koskisen aloite tarkoittaa, esittelen heistä kaksi.
Olisin toivonut, että myös salin oikea siipi olisi
ainakin tämän esittelyosan kuunnellut, mutta toivottavasti
kuulevat tuolla bunkkereissaan.
Nimet ovat fiktiivisiä, Einari ja Taavi, henkilöt
olemassa olevia ihmisiä siltä ajalta, kun olin kahdeksan
vuotta peruspalvelulautakunnan puheenjohtajana. Tunnen heidän
tilanteensa, kun he pitävät edelleen yhteyttä.
Entinen monitoimimies, moniammattilainen, sittemmin yrittäjä,
nyttemmin ylivelkaantunut pitkäaikaistyötön
Taavi asuu kalustamatonta kerrostaloluukkua ja katselee keittiön
ikkunasta, miten tehokkuus ajaa kaikin herkuin maustetulla Audilla
tai Bemarilla ohi. Taavi hyödyntää niitä virikkeitä,
joita vielä jäljellä on. Hän
on tilannut Hesarin sunnuntainumeron, maksaa maakuntalehden kestotilauksen
ja Internet-liittymän. Hänen hallinnassaan ovat
tiettyjen järjestelyjen kautta ulosottomieheltä suojassa
atk-laitteet, auto ja kopiokone. Hän ostaa päivärahastaan
ja toimeentulotuestaan koneisiin paperia ja pulveria, autoon bensiiniä ja
tyydyttää vielä liikennevakuutusyhtiöidenkin
tarpeet.
Taavi voi liikkua monen kilometrin säteellä, lukea,
käyttää puhelinta, kirjoittaa ja kopioida. Taavilla
on vielä yhteys ympäröivään
maailmaan, hän tietää USA:n seuraavan
siirron samana päivänä. Hänen
velkasummansa kasvaa 98 markkaa tunnissa, runsaat pari tonnia päivässä. Maksukyvyn
velka ylitti viimeistään silloin, kun toinenkin
devalvaatio tehtiin valtiovarainministerin kuolleen ruumiin yli.
Velkoja pitää velassa virtaa teettämällä määräajoin
yhteiskunnan kustannuksella toivottoman ulosottoyrityksen.
Kaikki Taavin menot sisältyvät päivärahaan
ja toimeentulotukeen, myös virikkeiden ylläpito. Taavin
toimeentulo laski 7 prosenttia silloin, kun toimeentulotuen asumisen
7 prosentin omavastuu säädettiin. Ravinnon tarpeen
Taavi tyydyttää siten, että hän
ostaa yhdeksän pussia kaurahiutaleita kympillä.
Vesi sisältyy vuokraan. Aliravitsemus pitää huolen,
että vaatteet eivät kutistu kaapissa. Aikanaan
se tietenkin johtaa, mihin johtaa, mutta Taavi elää vielä,
ainakin vielä lauantaina eli. Puuttuva toimeentulo tietenkin
maksetaan aikanaan moninkertaisesti sairaanhoitokuluina — ja
samasta kukkarosta, mistä toimeentulotuki.
Einari on myös jo yli 50:n, mutta eläke vielä kovin
pitkissä puissa, se eläke, mitä ylipäätään on
nyt kertynyt. Hänkin on pitkäaikaistyötön.
Se alkoi silloin, kun tienvarteen toimitetun kiintokuution hakkuuhinta
meni alle kolmenkympin. Hänkin saa pari tonnia kuussa,
kun muistaa ilmoittaa olevansa olemassa. Lopun välttämättömän
toimeentulonsa hän saa toimeentulotukena. Hänenkin
elintasonsa laski sen 7 prosenttia silloin, kun asumisen omavastuu
säädettiin.
Einarilla ei ole puhelinta, ei kännykkää,
ei lehtiä, ei televisiota. Ei ole antenniakaan, kun katvealue
loppuu 30 kilometriä siihen suuntaan, mistä ne
ylilennot tehdään, jos kenraalit niin päättävät.
Taavin ja Einarin lasten onni on se, että he ovat jo
jalat oman pöytänsä alla.
Olin kahdeksan vuotta keskikokoisen kunnan peruspalvelulautakunnan
jäsen, mistä toisen jakson puheenjohtaja. Käsittelimme
joka kokouksessa puolestakymmenestä 51:een toimeentulovalitusta,
siis toimeentuloasiakkaan tyytymättömyyttä virkamiehen
päätökseen. Silloin jo tulin tuntemaan
Einarin ja Taavin. Olin lautakunnassa muistaakseni puheenjohtaja
silloin, kun 7 prosentin asumisen omavastuu tuli, ja häätöjä tuli. Tämän
kokoisissa kunnissa vuokra-asuntokanta on monissa tapauksissa rakennettu
70- ja 80-luvulla, jopa 60-luvulla, ja pieniä asuntoja
ei yksinkertaisesti ole.
Tämän 7 prosentin omavastuun tavoitehan oli se,
että toimeentulotuella elävät hakeutuisivat pienempiin
ja halvempiin asuntoihin, mutta kun sellaista asuntoa ei ole ja
kunnassa on pari, kolme, neljä vuokrataloyhtiötä,
heitä häädetään yhtiöstä toiseen,
pallotellaan yhtiöstä toiseen, siihen saakka,
kunnes he alistuvat välitystiliasiakkaiksi, toisin sanoen
alistuvat vapaaehtoisesti holhoukseen ja ohjaavat päivärahan
ja toimeentulotuen välitystilinpitäjälle,
joka sitten maksaa vuokrat ja muut välttämättömät
menot. Mutta sitten ei enää ostetakaan sätkäpaperia
eikä kirjoittimeen paperia eikä ylläpidetä virikkeitä.
Näistä ihmisistä tässä lakialoitteessa
on kysymys.
Toivon, että aloite ainakin asumisen omavastuun osalta
menestyisi valiokuntakäsittelyssä.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Toimeentulotuen tarvehan pääsääntöisesti
johtuu siitä, että meidän ensisijaiset
sosiaalietuutemme ovat liian alhaiset. Puhutaan siitä,
että työmarkkinatuen korotuksesta ei mitään
jää käteen, koska toimeentulotuesta leikataan
vastaava summa pois. Sehän korjaantuu sillä, että työttömyysturvaa,
sairauspäivärahoja ja muita vastaavia ensisijaisia
sosiaaliturvan muotoja korotetaan sille tasolle, että normaalielämässä kohtuullinen
toimeentulo saavutetaan, ilman että tarvitsee turvautua
toimeentulotukeen. Toimeentulotukihan on tarkoitettu tilapäiseksi,
lyhytaikaiseksi tukimuodoksi, ei pysyväksi tueksi, jota
tarvitaan jatkuvasti.
Mielestäni sosiaalipoliittinen ajattelukin on mennyt
pieleen, elikkä tämä pitäisi
korjata siihen suuntaan, mikä alun perin toimeentulotuen tarkoituskin
on ollut. Täällä oikeisto, joka nyt ei ole
paikalla, on viime päivinä puhunut lapsiperheiden
ongelmista ja siitä, että lapsiperheet ovat menettäneet
paljon. Se pitää pitkälti paikkansa, mutta
nämä samat valittajat, jotka nyt puhuvat lapsiperheitten
menetyksistä, ovat olleet itse nimenomaan vaatimassa ja
päättämässä niistä leikkauksista,
jotka ovat kohdistuneet lapsiperheisiin: työmarkkinatuen
lapsikorotusten leikkaaminen, kansaneläkkeellä olevien
lapsikorotusten leikkaaminen — tarkoitus oli kokonaan lopettaa se
järjestelmä — ja lapsilisän
alentaminen. Myöskin toimeentulotuessa, silloin kun uudistus tehtiin,
lapsikorotuksia leikattiin. Koko toimeentulotukiuudistus oli sosiaalipoliittisesti
todella rujo ratkaisu, joka kohdistui juuri niihin yhteiskunnan
heikoimpiin ihmisiin, jotka eivät pystyneet, eivätkä pysty,
puolustamaan itseään.
Täällä on kolmessa puheenvuorossa
puhuttu jo tästä asumiskustannusten omavastuuosan
7 prosentin määrästä. Sillä selvästi
alennettiin heti suoraan toimeentulotuella olevien ihmisten toimeentuloa.
Toimeentulotuen taso tänä päivänä on
täysin riittämätön kohtuulliseen,
ihmisarvoiseen elämään, jos sillä joutuu
vähänkin pitemmän aikaa olemaan. Näin
ollen toimeentulotuen tasoa tulisi nostaa, ja siinä mielessä ed.
Marjaana Koskisen lakialoite on paikallaan ja oikea, olen itsekin
sen allekirjoittanut, ja tässä tilanteessa, kun
meillä on varaa antaa miljardien verohelpotukset myöskin
tämän maan rikkaimmille kansalaisille, meillä pitäisi
olla myöskin varaa ja sosiaalista oikeudentuntoa, että myöskin
kansakunnan heikoimmassa asemassa olevista ihmisistä pidetään
huolta.
Tässä keskustellaan samanaikaisesti nyt kokoomuksen
taholta erityisesti suurituloisimpien ihmisten lasten päivähoitomaksuista.
Se osoittaa varsin hyvin sen hengen, mikä on olemassa tässä yhteiskunnassa:
ne joilla paljon on, he eivät ole valmiit maksamaan penniäkään.
Silloin kun lasten päivähoitomaksu-uudistusta
tehtiin, nimenomaan lisättiin pieni- ja keskituloisten
lapsiperheiden päivähoitomaksuja ja suurituloisten
maksuja alennettiin tuntuvasti. Nyt tässä keskustelussa,
mitä on näitä lukuja näkynyt
julkisuudessa, ei edes läheskään palauteta
edes päivähoitomaksuja sille tasolle kuin ne aikaisemmin
olivat suurituloisimmilla ihmisillä. Edelleenkin muistutan siitä,
että siellä saadaan erittäin huomattavat
verohelpotukset ja näin ollen pitäisi olla mahdollista
maksaa myöskin ne suhteellisen vaatimattomat päivähoitomaksukorotukset,
joita nyt kaikkein suurituloisimmille esitetään.
Periaatteessa tietenkin on niin, että pitäisi
pystyä, jos sosiaalipuolta kehitetään,
turvaamaan yhteiskunnan lapsille ilmainen päivähoito,
mutta se on nyt varmasti vielä liian optimistinen ajatus,
että semmoiseen joskus päästään.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Kuoppa, huomautan, että nyt käsitellään
toimeentulotuesta annetun lain 7 ja 9 §:n muuttamista.
En pidä hyvänä, että laajennetaan
liikaa päivähoitoon.
Arvoisa puhemies! Toimeentulotukilaki käsittelee myöskin
lasten osuutta niistä kustannuksista, mitkä lapsiin
kohdistuvat, ja kuten jo aikaisemmin mainitsin, toimeentulotuen
uudistuksessa leikattiin merkittävästi lapsikorotuksia
toimeentulotuesta ja se on aiheuttanut myöskin erityisesti
lapsiperheille omat ongelmansa. Siinä mielessä on
tietenkin hyvä, että päivähoitoon
on nyt subjektiivinen oikeus elikkä myöskin ne
perheet, jotka saavat toimeentulotukea, voivat käyttää päivähoitopalveluja
hyväkseen. Monta kertaa näissä toimeentulotukiperheissä on myöskin
monia muita ongelmia, ja näin ollen ei erotella ihmisiä,
ovatko heidän isänsä tai vanhempansa
työttömiä tai toimeentulotuen saajia, vaan
lapsia kohdellaan siltä osin tasavertaisesti.
Mielestäni tähän toimeentulotukiasiaan
tulisi eduskunnan ja myöskin hallituspuolueryhmien paneutua,
sillä ratkaisut, joita täällä tehdään,
varmasti tulevat takaisin toista kautta vähentyneinä terveydenhoito-
ym. menoina. Esimerkiksi mielenterveysongelmat hyvin helposti tulevat,
jos taloudellinen tilanne menee todella ahtaaksi, eli saattaa syntyä myöskin
mielenterveysongelmia, ja ne ovat varmasti paljon kalliimpia, kuin
että maksettaisiin kohtuullinen toimeentulo, jolla ihminen
pystyisi tulemaan ihmisarvoisesti toimeen.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Kunnissa, joissa on korkea työttömyys,
siellä myös nämä toimeentulomenot
ovat suuret eli nämä selvästi korreloivat
keskenään. Toisaalta myös kuntien suhtautuminen
on hiukan erilaista eri kunnissa, toisissa kunnissa menetellään
tiukemmin, kun näitä toimeentulotukitupäätöksiä tehdään.
Toimeentulotukimenothan ovat kasvaneet viime vuosina voimakkaasti
juuri niissä kunnissa, joissa muutenkin resurssit ovat
vähentyneet, viittaan työttömyyteen,
muuttotappioon, ja niinpä osoittelen hiukan valtiota siinä mielessä,
että muun muassa veroratkaisujen kautta on resursseja vähennetty
eikä kompensaatiota ole tehty.
Toimeentutukiloasiakkaistahan noin puolella on pääasiallisena
tulolähteenä työttömyysturva, ja
tähän työttömyysturvalakiin
suuremmat heikennyksethän tehtiin vuonna 1996; tällöin
ansiosidonnaisen työttömyysturvan työssäoloa
ja paluuehtoa kiristettiin merkittävästi. Tämän
virheen korjaamiseksi täällä on tehty
monia aloitteita, ja uskon, että tätäkin
kautta näitä toimeentulotukimenoja voitaisiin
huomattavasti pienentää.
Ed. Marjaana Koskisen aloite on erittäin hyvä,
ja itsekin haluan kiinnittää tuohon yhteen kohtaan
erityisesti vielä huomiota. Tämän 7 prosentin
asumismenojen omavastuun, toivoisi — totta kai nämä muutkin
parannukset tulisi tehdä — erittäin nopeasti
poistuvan, koska käytännössä tämänkin
maksavat sitten kunnat monesti toimeentulotukimenojen kautta.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Marjaana Koskisen lakialoitteessa esitetään,
että lakia toimeentulotuesta muutetaan kolmella tavalla,
ja kannatan näitä kaikkia kolmea tapaa. Ensinnäkin
esitetään, että korotetaan toimeentulotuen
perusosaa 20 prosentilla ja se olisi 2428 markkaa kuukaudessa. Toinen
on se, että perusosaan sisältyvä 7 prosentin
asumismenojen omavastuu poistetaan; tämä on myös
kannatettava asia 7 prosentin omavastuuosuuden useasti toimeentulotuensaaja
joutuu hakemaan sosiaalitoimesta eli samalta luukulta, että pystyy
sen maksamaan. Tässä vain niin kuin laitetaan
rahaa taskusta toiseen ja sitten siirretään taskusta
toiseen. Itse saaja siitä ei hyödy mitään.
Se on iso raha, 150 markkaa, kun perheen toimeentulot ovat kuukaudessa
pienentyneet. Mielestäni vuokrakatto pitäisi Suomessa
saada vähintään, kun vuokrat meinaavat
karata pilviin.
Hallitusohjelmassa on kohta, jossa luvataan köyhyys
poistaa maastamme. Jos näin menetellään
kuin tässä lakialoitteessa esitetään,
se silloin kohdistuu köyhimpiin ihmisiin ja perheisiin. Näin
hallitusohjelmaan saataisiin luun ympärille lihaa, että köyhillekin
tulisi enemmän rahaa.
Pitkään sanottiin köyhille, että on
ollut niin paha lama, ettei voida korottaa esimerkiksi toimeentulotukea.
Siihen meni vuosia. Nyt sanotaan, että on lama tulossa,
ei voida antaa toimeentulotukeen lisää. Kyllä tämän
maan köyhät ovat joutuneet väliinputoajiksi
ehkä kaikista pahiten. Lapsilisiä ei tulisi laskea
tuloiksi, kun määritellään toimeentulotukea.
Sen verran pitäisi lapsiperheitä tukea. Hekin
ovat joutuneet aika kovan kohtelun alle. Toivon mukaan valiokuntatyössä tämä lakialoite
saa myönteisen kohtelun.
Pertti Turtiainen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin edellinen puhuja totesi, hallitusohjelma
pitää sisällään köyhyyden
ja syrjäytymisen poistamisen. Toimeentulotukiasiahan osaltaan
liittyy olennaisena osana köyhyyden ja syrjäytymisen
poistamiseen. Mutta siitä, millä tapaa hallitus
on sitten osaltaan vaikuttanut tähän tilanteeseen
toimeentulotukiasiakkaiden kohdalla, voidaan kyllä vakavasti
keskustella. Sen vuoksi on aivan paikallaan, että ed. Marjaana Koskisen
tekemä lakialoite toimeentulotuen perusosan korottamisesta
ja asumistuen 7 prosentin osuuden poistamisesta on aivan paikallaan. Vaikuttavuus
näillä on tuntuva, jos ymmärretään se
merkitys niille ihmisille, joita tämä lakiehdotus
koskee. Jos hallitusohjelma pitää sisällään köyhyyden
ja syrjäytymisen poistamisen, myös käytännössä pitää silloin
toimia siihen suuntaan, että huomioidaan silloin ne ihmiset,
jotka joutuvat heikompaan tilanteeseen.
Ed. Kangas viittasi vallitsevaan suhdannetilanteeseen, joka
on taantumaan päin. Nyt jos koskaan on se paikka, jolloin
pitää huomioida myös ne ihmiset, joista
hyvin moni ilman omaa syytään joutuu toimeentulotukiasiakkaaksi
ja turvautumaan yhteiskunnan apuun. Nyt pitäisi juuri korottaa
toimeentulotuen eri osioita ja poistaa ne, sanotaan, esteellisyydet
siitä, että käteenjäävä tulon
osa on suurempi, mitä se tällä hetkellä on,
sillä toimeentulotukiasiakkaat ovat oikeutettuja samalla
tapaa kuin muutkin kansalaiset normaaliin elämiseen ja
siihen, että heillä on mahdollisuus harrastuksiin
ja kaikkiin tämän tyyppisiin asioihin kuten muillakin
ihmisillä, jotka työssä käyvät
ja joilla on työpaikka turvattu.
Mutta niin kuin ed. Kuoppa totesi, että toimeentulotuki
on tarkoitettu tilapäiseksi eikä pysyväksi
ratkaisuksi, siinä mielessä osaltaan auttaa se,
että tämä lakiesitys käsitellään
valiokunnassa sillä tapaa, mitä ed. Marjaana Koskinen
on esittänyt.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Koska olen itsekin aloitteen allekirjoittaja,
muutama sana on asiasta paikallaan.
Nykyinen hallitus on luvannut ohjelmassaan poistaa köyhyyttä ja
syrjäytymistä, niin kuin täällä on
useissa puheenvuoroissa todettu. Hallitusohjelman toteuttaminen
vaatiikin mielestäni juuri nyt esillä olevan aloitteen
kaltaisia käytännön toimenpiteitä.
Vaikka hallitus on jo tehnyt joukon köyhyyttä estäviä toimenpiteitä,
ne eivät ole missään nimessä riittäviä,
kun ajatellaan kaikkein heikoimmassa asemassa olevien toimeentuloa.
Toimeentulotukeen joutui maassamme turvautumaan vielä arvion
mukaan vuonna 2000 yli 4 000 kansalaistamme, eli asia koskee
varsin suurta joukkoa. Kysymys ei ole mistään
pienestä asiasta. Köyhyysongelma ja tuloerojen
kasvu on todettu maassamme hyvin suureksi ongelmaksi. Asiasta on
paljon puhuttu täälläkin. Myöskin
kirkon edustajat ovat varoitelleet päättäjiä tästä kasvavasta
ongelmasta. Nyt olisi korkea aika hallituksenkin ottaa köyhyysongelma
vakavasti. Rahaa varmasti tämänkin aloitteen vaatimiin
toimenpiteisiin valtiolta löytyy, löytyihän
rahaa useita miljardeja muun muassa suurituloisten verohelpotuksiin.
Arvoisa puhemies! Esillä oleva aloite edesauttaa hallitusohjelman
toteuttamista, ja hallitusohjelmaa pitää toteuttaa
myös köyhien osalta. Tällä asialla
alkaa olla kiire, kun otetaan huomioon, että tämän
hallituksen loppukausi häämöttää ja kuitenkin
köyhyysongelma on edelleen olemassa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Marjaana Koskinen on nostanut jälleen
hyvin aiheesta köyhyyskeskustelun saliin. Valitettavasti
köyhyyttä on myös täällä salissa
eli edustajat ovat muissa askareissa, toivon mukaan työhuoneissaan
kuuntelevat ja sydämessään pohtivat,
eivätkä vain aivoillaan, tätä problematiikkaa,
joka tähän asiaan sisältyy.
Arvoisa puhemies! Tässä aloitteessa on allekirjoittajina
pääosin hallituspuolueitten edustajia, mutta on
siellä minunkin nimeni ja muutamien muiden oppositionkin
edustajien nimiä. Vain salin oikea laita loistaa poissaolollaan
tämän aloitteen takaa. Se valitettavasti kertoo
paljon myös siitä, että hallituksen politiikka
tällä sektorilla on ollut hyvin heikkoa. Puhetta
on ollut paljon, köyhyysohjelmia on tehty, lupauksia on
runsaasti annettu, mutta tulokset ovat olleet valitettavasti varsin
laihoja. Me olemme eläneet noin seitsemän lihavaa
vuotta. Niin kuin muistamme sosiaali- ja terveysministeriön
tilastosta, jonka puolitoista vuotta sitten otin täällä esille
ja josta lähti se laaja köyhyyskeskustelu, joka
tuotti myös köyhyysohjelman, sen tilaston mukaan meillä oli
vuonna 1994 eli Ahon hallituksen loppumetreillä 120 000
köyhää EU:n laskentaperiaatteitten mukaan
laskettuna ja vuonna 2000 meillä oli 200 000 köyhää samoilla
periaatteilla laskettuna. Lipposen ensimmäisen ja toisen
hallituksen alkuvuoden aikana köyhien määrä Suomessa
nousi 120 000:sta 200 000:een. (Ed. E. Lahtela:
Paljonko nyt on?) — Nyt on tietysti hyvä kysymys,
paljonko nyt on.
Meillä ei varmaan aivan tuoreita tilastoja ole, mutta
voimme miettiä, mitä on kahden viime vuoden aikana
tapahtunut tässä maassa. Täytyy sanoa,
että muutamia pieniä muutoksia on ehkä tapahtunut,
työllisyystilanne on hivenen parantunut, mutta sekään
ei ole parantunut pitkäaikaistyöttömien
osalta erityisesti, vaan ne, jotka ovat olleet ehkä vähän
aikaa työttöminä, ovat päässeet
entistä helpommin nyt töihin. Mutta syvällä maakunnissa,
missä köyhyys on kaikkein kärjistyneintä — toki
kaupunkiköyhyyttä on kaikkialla — ja
pahinta, sanoisinko väestön määriin
nähden suurinta, työllisyystilanne ei ole parantunut. Oikeastaan
se on parantunut suhteellisesti vain sen tähden — no,
ei suhteellisestikaan — että väki on
poistunut sieltä, eli hallituksen politiikka on johtanut
siihen, että ihmiset ovat muuttaneet maakunnista Ruuhka-Suomeen
ja toisenlaiset ongelmat ovat heitä kohdanneet, esimerkiksi asumiskustannusten
hirvittävän suuri nousu, joka onkin nyt ed. Koskisen
ym. aloitteessa otettu esille sillä tavalla, että 7
prosentin asumismenojen omavastuuosuus esitetään
poistettavaksi. Mielestäni siihen tulisi mennä.
Siis köyhien määrä ei ole
merkittävästi varmastikaan laskenut, toivottavasti
ei ole kasvanutkaan kahden viime vuoden aikana, eli meillä varmaan
on se lähes 200 000 köyhää EU:n
laskelmien mukaan määriteltynä edelleen.
Mitä sitten on tehty? Aivan selvä asia on,
että verouudistukset ovat olleet tämän
hallituksen, erityisesti nyt Lipposen toisen hallituksen, aivan kirkas
painopistealue. Valtion velan lyhentäminen on ollut tarpeen,
järkevää ja oikein. Mutta sen rinnalla
on ollut keskeisenä painopisteenä verotuksen ja
nimenomaan tuloverotuksen keventäminen. Siinäkään
ei olisi vielä niin paljon moittimista, mutta se on tapahtunut
hyvätuloisia suosien, erityisesti markkamääräisesti
laskien hyvätuloisia on suosittu. Hyvätuloisten
verotus on keventynyt erittäin voimakkaasti. Siihen on ollut
varaa vuodesta toiseen.
Samanaikaisesti, niin kuin asumismenojen omavastuuosuudenkin
toteuttaminen osoittaa, on tehty tämän suuntaisia
ratkaisuja hallituksen toimesta, jotka ovat iskeneet suoraan kaikkein
heikoimmassa asemassa oleviin Suomen kansalaisiin, meidän
siskoihimme ja veljiimme tämän talon ulkopuolella.
Tämä on ollut se linja, jota olen ihmetellyt,
kun tiedän, että maassa on vasemmistovetoinen
hallitus. Vaikka molemmat vasemmistopuolueetkin ovat mukana hallituksessa, kerta
toisensa jälkeen tämä linja on mennyt
täällä läpi: veronkevennykset
hyvätuloisille, leikkaukset köyhille.
Meidän suomalaisten tasavertainen kohtelu edellyttää sitä,
että perusturvasta pidetään huoli. Sitä ei
leikata vaan sitä kehitetään, sen ongelmat kartoitetaan,
ja kartoittamistyön tulee olla jatkuvaa, koska tilanteet
hieman vaihtelevat. Tällaista ei ole riittävässä määrin
tapahtunut. Perusturvaa on leikattu, ja leikkaukset ovat kohdistuneet
aivan kohtuuttomalla tavalla heikoimmassa asemassa oleviin.
Perusturvan etuuksien rinnalla meidän on pidettävä huoli
peruspalveluista. Tämä lakialoite ei nyt tietystikään
niihin kohdennu, koska tämä on toimeentulotukea
koskeva aloite, mutta mikäli arvoisa puhemies sallii, totean,
että myös peruspalveluiden osalta me olemme kulkemassa
laajoilla alueilla ja melkeinpä koko maassa kohti kriisiä,
josta heikoimmassa asemassa olevat ihmiset eniten kärsivät.
Kuntien järjestämät, toteuttamat peruspalvelut
ovat heikentyneet jatkuvasti terveydenhuollon, sairaanhoidon ja
sosiaaliturvan puolella.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Kankaanniemi, toivon, että siirrytte takaisin aloitteeseen.
Nämä muodostavat, arvoisa puhemies, sellaisen
kokonaisuuden, jota on syytä yhtä aikaa tarkastella,
koska meistä jokainen ja erityisesti heikoimmassa asemassa
olevat ovat erityisesti riippuvaisia näistä peruspalveluista.
Arvoisa puhemies! Äsken ed. Valpas totesi, että lakialoitteen
mukaisella toimenpiteellä on kiire. Se on totta. Tämä vaalikausi
on kääntymässä loppuun. Nyt
tehdään toiseksi viimeistä budjettia.
Nyt on aika todellakin korjata epäkohtia. Jos ei mennä ihan
näin pitkälle kuin ed. Koskinen esittää — olisi
syytä mennä — ainakin selvä askel
pitäisi nyt ottaa tällä tiellä kohti
oikeudenmukaisuutta, kohtuutta ja heikoimmassa asemassa olevien
kansalaisten tasavertaista kohtelua. Minulle sopii, että mennään
vaikka vielä pitemmälle. Olen aina köyhän
asialla. Mutta tiedän sen, että vaikeudet ovat
nyt suuret. Silloin pitäisi ehkä perua tehtyjä hyvätuloisten
veronkevennyksiä. Tiedän, että se ei
ole poliittisesti kauhean realistista, ennen kuin hallitus kaatuu
ja hallituspohja vaihtuu oikeudenmukaisempaa politiikkaa suosivampaan
suuntaan.
Arvoisa puhemies! Kiitän ed. Koskista, että hän
on asian nostanut esille ja näitä asioita ajaa. Tällaista
otetta toivoisin koko vasemmistolta.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Hyvät edustajat! Ihan mukava
kuulla opposition puheenvuoro lakialoitteeseen liittyen.
Totean vain ed. Kankaanniemelle, että voi olla ehkä hieman
vaikeaa seuraavaa hallitusta koota, kun keskustalaiset tulevat lakialoitteen
taakse, niin kristillisetkin, mutta ei kokoomusryhmästä löydy
henkilöitä, jotka voisivat tämän
tyyppistä lakialoitetta allekirjoittaa. Mielenkiintoisen
hallituspohjan luo se, jos lähdetään
tätä lakialoitetta vahvasti viemään
eteenpäin.
Ed. Kuoppa toi esille sen, että toimeentulotuen pitäisi
olla lyhytaikainen tuki. Se on ihan totta. Mutta viime vuosien aikana
vain on käynyt niin, että ihmiset, jotka joutuvat
toimeentulotuen varaan, ovat entistä pitemmän
aikaa toimeentulotukiasiakkaina. Myös siitä tarpeesta,
että 32,90 markkaa kakkoskuntaluokassa on ruoan osuus per
päivä ja markkamäärä on
kahdeksan viimeisen vuoden aikana vain pienentynyt, on lakialoite
lähtenyt liikkeelle.
Ed. Kangas otti esille sen, että yhtenä ratkaisuna
näihin ongelmiin on vuokrakatto. On ihan totta, että on
paljon välineitä, joita voidaan käyttää: kunnallisveron
perusvähennyksen korottaminen, asumistuen omavastuun poistaminen
ja esimerkiksi kunnallisveron ansiovähennyksen piiriin
takaisin ottaminen. Sosiaalietuudet ovat yksi vaihtoehto. Näitä vaihtoehtomalleja
on paljon, mutta tässä on lähdetty siitä,
miten toimeentulotuen kautta pystyttäisiin puuttumaan ihan
kaikkein heikko-osaisimpien ja köyhimpien ihmisten tilanteeseen.
Ed. E. Lahtela toi puheenvuorossaan esille sen, että bonukset,
joita esimerkiksi joistakin kauppaketjuista saa, on toimeentulotuessa
huomioitu normilaskelmassa. Mielestäni se on aika perusteetonta,
koska toimeentulotukilain 11 §:ssä todetaan, että vähäisiksi
katsottavia avustuksia ja ansiotuloja ei tuloina oteta huomioon. Ehkä tämä on
taas sen tyyppinen asia, josta pitää laittaa maininta
oppaaseen toimeentulotukilain soveltajille. Kun esimerkiksi toimeentulotukiasiakkaat
saavat veronpalautuksia, siitä on olemassa ihan tietyt
säännöt, millä tavalla veronpalautuksia
otetaan huomioon. On totta, että kunnissa toimeentulotuen
saantikriteerit vaihtelevat. Sosiaalijaostot ovat yleensä tehneet
tulkintoja, millä tavalla toimeentulotukea tulkitaan ja
miten sitä annetaan.
Ed. Erkki Kanerva toi esille välitystiliasiakkaat.
Näen niin, että niin sanotut välitystiliasiakkaat
ovat ne henkilöt, jotka ovat välitystilillä asiakkaina,
ja se on heidän kohdallaan etu. Monta kertaa on kyse semmoisesta
perheestä tai henkilöstä, joka esimerkiksi
olisi saanut häädön tai saamassa häätöä,
ja sosiaalitoimessa sosiaalityöntekijä mahdollistaa
sen, että henkilön rahaliikenne hoidetaan sosiaalitoimen
kautta ja sitä kautta pystytään myös
maksamaan vuokria. Silloin tietenkin ollaan tiukasti kiinni toimeentulotuen
normilaskelmassa niin kuin aina, kun toimeentulotukea myönnetään.
Ed. Kuoppa, kuten muutkin edustajat, toi esille 7 prosentin
asumiskulujen omavastuun. Se todella on heikentänyt toimeentulotukiperheiden taloudellista
tilannetta noin 150 markkaa per perhe per kuukausi.
Jos nyt vielä päivähoitoasioita tai
päivähoitomaksuja, lapsikorotusten leikkaus- ja
lapsilisäasioita ottaa esille, tosiaan toimeentulotuen
kohdalla vuoden 95 alusta lähtien toimeentulotukiperheet
ovat myös joutuneet syömään
lapsilisät, eli nämä otetaan toimeentulotuen
normilaskelmassa huomioon. Kun muistetaan, että viime kaudella
vuonna 97 lapsikorotusten määrää leikattiin
tietyn ikäisestä lapsesta, muistaakseni alle 10-vuotiaan
lapsen normia 5 prosentilla, koko aikana toimeentulotukilapsiperheiden
tilannetta on moneen kertaan heikennetty.
On ihan totta, mitä ed. Kähkönen
toi esille, eli työssäoloehdon kiristäminen,
mikä myös toteutettiin viime kaudella, on heikentänyt
tilannetta ylipäätänsä ja merkinnyt
sitä, että on entistä vaikeampi päästä ansiosidonnaisen
työttömyysturvan piiriin ja monet henkilöt
ovat joutuneet siirtymään joko työmarkkinatukeen
tai peruspäivärahaan. Toimeentulotuella yleensä kompensoidaan
henkilöiden tilannetta, jos vuokran määrät ovat
sen suuruisia, että toimeentulotukimahdollisuus tulee.
Työssäoloehdon kiristäminen, nostaminen
10 kuukauteen, oli erittäin ikävä toimenpide.
Sen palauttamisesta 6 kuukauteen on keskusteltu. Se olisi tietysti
myös yksi keino vähentää toimeentulotukiasiakkaitten
määrää, jos ajatellaan, että ihmiset
saavat enemmän ansiosidonnaista työttömyysturvaa,
joka on keskiarvona noin 220 markkaa päivässä ja
on vaikuttanut siihen, että silloin ei toimeentulotukea
tarvitse hakea.
On erittäin vaikea asia koko sosiaalipoliittinen kenttä ja
koko köyhyysasia, mutta ajatellaan toimenpiteitä,
joita lakialoitteessa esitetään, olen vähän
huolestunut siitä, että toinen suuri hallituspuolue
ei anna minkään näköistä tukea
siihen, että toimeentulotukea parannettaisiin. Ei nähdä sitä ongelmaa,
mikä niillä ihmisillä on, jotka toimeentulotuen
varassa joutuvat olemaan. On ihan kyse kertakaikkisesta jokapäiväisestä ruoasta
ja siitä, että raha, mitä ruokaan voidaan
laittaa, on niin pieni, että se ei kerta kaikkiaan riitä.
Olen myös hämmästyneenä seurannut
sitä, että ministeri Soininvaaran on pakko saada
puumerkkinsä joka paikkaan, että hänen
piti tehdä työssäkäyvän
lisästäkin "lakiesitys" ja ajaa se hallituksen
määräaikaisena lakina läpi,
koska asia olisi tosiaan voitu hoitaa niin, että siitä olisi ohjeistettu
toimeentulotukioppaassa. Ei olisi tarvinnut säätää ollenkaan
erillislainsäädäntöä.
Toivon, että asia etenisi hyvässä hengessä, mutta
pelkään, että toinen suuri hallituspuolue kokoomus
ei lähde tämän tyyppiseen ideologiaan.
Sen puolesta ehkä joskus tulevaisuudessa saadaan vietyä näitä asioita
eteenpäin ja myös niiden ihmisten tilannetta,
jotka suomalaisessa yhteiskunnassa ovat viime vuosien aikana paljon menettäneet,
voitaisiin parantaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. M. Koskinen kävi hyvin
läpi esiin tulleet kohdat. Kauppojen bonuskysymys — kaupat
antavat bonuksia toimeentulotukiasiakkaille, ja nyt ovat jotkut
sosiaalivirastot lähteneet ottamaan huomioon näitä tuloina — on
ihan todellinen, ja toivoisin, että valiokunnassa voitaisiin
ottaa tähän kantaa ja oppaaseen tulisi näkyviin
selkeä ohjeistus tässä.
Itse asiassa pyysin puheenvuoron ed. Kankaanniemen puheenvuoron
jälkeen. Hän on tosin poistunut salista. Olin
jo huolestunut hänen loppukommenteistaan, siitä jotta
hän alkoi lipsua jo lakialoitteen asioissa ja epäillä,
pääseekö tähän. Se
on uskon puutetta, jos ei näitä haluta viedä läpi.
Ed. Kankaanniemi oli ainut porvaripuolen edustaja ja edusti
oppositiota, ja siinä mielessä täytyy
hänet tyydytyksellä panna merkille. Hän on
lähellä keskustaa kuitenkin. Jos tekisi tällaisen
yhtymäkohdan: Ainakin joissakin vaaleissa kristilliset
ovat olleet vaaliliitossa keskustan kanssa, joten tästähän
voi syntyä hyvä punamultayhteistyön pohja,
kun ed. Kankaanniemi teki tällaisen päänavauksen.
Toivoisi, että hän kestää jämynä sosiaalipuolen
asioissa.
Keskustelu päättyy.