15) Laki perusopetuslain muuttamisesta
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessa esitetään
perusopetuslakia muutettavaksi siten, että koulujen kasvatusvastuuta
vahvistetaan ja nimenomaan kunnat velvoitettaisiin ottamaan vastuulleen
erityisesti alle 12-vuotiaiden koululaisten aamu- ja iltapäivähoito.
Alle 12-vuotiaathan joutuvat nykyisin olemaan koulupäivän
jälkeen monissa tapauksissa yksin. Esimerkiksi alakoululaisilla
koulupäivän keskimääräispituus
on usein vain neljä tuntia päivässä, mikä tarkoittaa
sitä, että iltapäivän he ovat
kotonaan ja pahimmassa tapauksessa yksin.
Suomalaisessa koulujärjestelmässä,
jossa alakoululaisten koulupäivät ovat näinkin
lyhyitä, on agraarisen käsityöläisyhteiskunnan
perinnettä, jossa periaatteellinen vastuu koululla on rajoittunut
vain lukemis-, kirjoitus- ja laskemistaidon opettamiseen ja muut
elämäntaidot on opittu lähinnä kotipiirissä.
Agraariyhteiskunnan perinnettä on myöskin sen
suhteen, että etäisyydet koulun ja kodin välillä ovat
siinä määrin pitkiä, että on
katsottu, että alakoululaisille erityisesti mahdollistettaisiin
kotiinpaluu päiväsaikaan pitkien etäisyyksien
vuoksi.
Tämä kuitenkin heijastaa, kuten sanottu, vanhaa
perinnettä ja elämme jo pitkälle urbanisoituneessa
yhteiskunnassa, jossa koulutuksella, kasvatuksella ja nimenomaan
koululla on laajempi koulutuksellinen ja kasvatuksellinen vastuu
kuin aikaisemmin. Tässä suhteessa on välttämätöntä pyrkiä aikaansaamaan
kokonaisvaltaisempi ajankäyttö myöskin
koulun osalta suhteessa pieniin lapsiin. Tämä seikka,
että pienet lapset joutuvat olemaan pitkältikin
yksin, urbaaneissa yhteisöissä erityisesti, joissa
molemmat vanhemmat ovat töissä, synnyttää monia
haittoja, synnyttää ei ainoastaan levottomuutta
vanhempien keskuudessa vaan myöskin turvattomuutta itse
lapsienkin käyttäytymisessä.
On tehty tutkimuksia siitä, että niillä lapsilla, jotka
joutuvat viettämään koulupäivän
jälkeen yksin kotona aikaansa, on myöskin suhteellisesti enemmän
käytöshäiriöitä kuin
lapsilla, jotka voivat viettää joko vanhempiensa
seurassa tai muulla tavalla ohjatusti iltapäivänsä.
Tämä on selkeä epäkohta, josta
on paljon keskusteltu. Meillä on ollut hyvinkin vilkas
keskustelu Suomessa tästä aiheesta.
Kun perusopetuslakia säädettiin eduskunnassa,
silloin edellytettiin hallitukselta toimenpiteitä aamu-
ja iltapäivätoiminnan järjestämisen osalta.
Lipposen hallituksen ohjelmassakin on tähän liittyviä huomioita,
mutta olennaisinta on se, että ohjelmat ovat kuitenkin
tässä vaiheessa olleet suosituksia eivätkä ne
nimenomaisesti velvoita kuntia. Sen vuoksi, kun iltapäivätoimintaa lapsille
on nyt järjestetty — sitä on alettu järjestää myöskin
Suomessa yhä enemmän — valitettavasti
tässä on ongelmia. Laatu vaihtelee, toiminta on
monenkirjavaa, erilaiset järjestäjätahot ovat
tätä tekemässä, on erityyppisiä vapaaehtoisjärjestöjä,
jotka ovat tässä toimineet. Tässä suhteessa
lapset ovat selkeästi eriarvoisessa asemassa eri puolilla
Suomea.
Arvoisa puhemies! Kun Oecd:n arviointiryhmä kävi
Suomessa, siellä kummasteltiin sitä, että Suomessa
koululaisten aamu- ja ennen kaikkea iltapäivätoiminta
on niinkin vähäistä ottaen huomioon sen,
että meillä on perheellä nimenomaan subjektiivinen
oikeus päivähoitoon lasten osalta. Kun lapset
siirtyvät sitten kouluun, yhtäkkiä kuitenkin
tällainen, joku käyttää jopa
termiä heitteillejättö, on monissa tilanteissa
havaittavissa. Monissa muissa maissa on edetty tässä suhteessa. Itse
olen aikoinani opiskellut Englannissa pienten lasten kanssa, ja
siellä oli jo aivan alakoululaisilla pitkät koulupäivät,
mutta olennaisinta siinä oli se, että koulupäivä ei
ollut sillä tavalla tiedollisesti ladattu kuin meillä vaan
siihen liittyy monen tyyppisiä luovia toimintajaksoja,
harrastustoimintaa, liikuntatoimintaa, taideaineita. Tässä suhteessa
koulupäivää kevennettiin, ja olennaista
oli myöskin, että läksyt tehtiin koulussa.
Näin ollen koulupäivä saattoi olla yhdeksästä neljään
viiteen, ja joka tapauksessa pienellekin lapselle se oli mahdollista,
kun se organisoitiin tällä tavalla. Ruotsissa
koululaisten iltapäivätoiminta on lakisääteistä ollut
jo vuodesta 1980.
Arvoisa puhemies! Tämän lakialoitteen perussisältö on
siis se, että kunnat ottaisivat vastuulleen tämän
koululaisten iltapäivähoidon. Se merkitsisi sitä,
että opettajien palkkauksessa täytyisi siirtyä kokonaistyöaikaan,
ja se merkitsisi myöskin sitä, että koulutilojen
pitäisi olla, ei ainoastaan opettajakunnan käytettävissä periaatteessa, vaan
myöskin siten, että siinä muut toimijat,
jotka voivat tulla mukaan tähän koululaisten iltapäivätoimintaa
järjestämään, voisivat käyttää koulutiloja.
Tällä pohjalla voisimme erään
epäkohdan suomalaisessa yhteiskunnassa poistaa.
Ed. M. Pietikäinen merkitään
läsnä olevaksi.
Opetusministeri Maija Rask
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kiljusen tekemä lakialoite
on hyvin ajankohtainen senkin tähden, että juuri
tänä päivänä ministeriössä olen
allekirjoittanut päätöksen työryhmästä,
jossa opetusministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön
virkamiehet yhdessä ryhtyvät pohtimaan sitä,
millä parhaalla mahdollisella tavalla turvattaisiin lasten
iltapäivähoito. Tässä työryhmässä tulevat
olemaan mukana muun muassa Kuntaliiton edustajat, ja myös
kuullaan asiantuntijana opettajien ammattijärjestöä.
Ehkä halusin todeta tämän, kun näin
ollaan yhtä jalkaa astumassa eduskunnan kanssa tärkeässä kysymyksessä.
Siihen en halua ottaa kantaa, mikä tämän lakialoitteen
sisältö olisi.
Omana henkilökohtaisena mielipiteenä ajattelen
kyllä, että jos ajatellaan, että koko
kylä kasvattaa, niin mielestäni pitää kyllä vastuuttaa
sitten iltapäivällä myös niitä eri
ihmisiä, jotka kyläyhteisössä tai
kortteliyhteisössä ovat käytettävissä,
jotta lasten hyvä iltapäivähoito voitaisiin turvata.
Kovin innostunut en ole siitä, että tällä vastuutettaisiin
opettajia.
Pirkko Peltomo /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kiljusen lakialoite on ihan kannatettava.
Sillä pyritään luomaan turvallisuutta
pienten koululaisten arkeen erityisesti aamulla ja iltapäivällä.
Mutta haluaisin vielä varmistaa ed. Kiljuselta, miten rahoitus
on tarkoitus järjestää, koska hänen
lakialoitteessaan nimenomaan tähdätään
siihen, että tämä olisi kunnan velvollisuus
järjestää. Jos tällaista hyvää aamu-
ja iltapäivätoimintaa järjestettäisiin,
niin näkisin kyllä, että siinä pitäisi
olla kunnan, valtion ja myös vanhempien omalla osallaan
rahoittamassa tätä toimintaa.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Yksi näkökulma vielä lisää tähän
ed. Peltomon puheen jatkoksi. Minusta kuitenkin suomalaista työelämää pitäisi
katsoa myös sillä silmällä,
ja toivoisin, että myös ministeri Rask ottaisi
huomioon sen, kun tuolla valmistellaan näitä asioita,
millä tavalla voitaisiin vaikuttaa siihen, että työnantajien
asenteet saataisiin muuttumaan ja työmarkkinapelisäännöt siihen
suuntaan, että otetaan huomioon enemmän näiden
lapsiperheiden asiat, se tarve, mikä on lapsien hoitoon
ja osin myös se vastuukysymys. Välttämättä en
sysäisi kokonaan koulun kontolle näitä asioita,
vaan olisi katsottava kaikki sektorit, ja kyllä minusta
kaikkein paras on kuitenkin vanhempien antama hoito. Sen takia työelämä vaatisi
siltä osin joustoja kanssa.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tässä vastuukysymyksessä on
täysin selvää, että vanhemmilla
on viimekätinen vastuu lastensa kasvattamisesta. Mutta
tässä lakialoitteessa lähdetään
myöskin liikkeelle siitä, että me vanhempina,
ihmisinä suomalaisessa yhteiskunnassa, olemme yhteistoimin
käyttämässä julkista sektoria
hyväksemme tietyn tyyppisten kasvatustehtävien
hoitamisessa ja koululla luonnollisesti tässä on
oma tehtävänsä. Meillä vain
on se erikoinen tilanne, kuten lakialoitteessa tuotiin esille, että koulupäivä on
kovin lyhyt ja silloin nimenomaan alakoululaisille erityisesti muodostuvat
nämä tyhjät iltapäivät
ongelmiksi. Kun ed. Peltomo kyseli sitä, kuinka rahoitus
tässä jouduttaisiin hoitamaan, niin se liittyy
samaan logiikkaan, että me yhdessä silloin tietysti
käytämme julkista sektoria tässä hyväksemme
tämän kasvatustehtävän, iltapäivähoidon,
järjestämisessä ja luonnollisesti, jos tämä tehtävä kunnille
lankeaa, kunnat joutuvat sitten rahoituksen siihen järjestämään.
Tapio Karjalainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kiljunen aloitteensa perustelussa toteaa,
että nykyisissä iltapäiväkerhoissa
on se ongelma, että niiden laatu ja kattavuus ovat monenkirjavia. Toiminta
perustuu järjestöjen ja vapaaehtoisten aktiivisuuteen,
työllistämistukiin ja vaihtuviin, usein nuoriin
ohjaajiin. On hyvin järjestettyä toimintaa, mutta
on myös alueita, joissa toimintaa ei ole ollenkaan tai
se on järjestetty huonosti. Minusta tämä on
olennainen asia tämän aloitteen perusteluissa.
Tuo ministerin äsken mainitsema kyläyhteisö on
ihanteena hieno, siinä on vain pari kysymystä:
mistä löytyy nykyään se kyläyhteisö?
Toisaalta parhaimmillaankin toimien se on rikkaus, mutta siinä on
myös vaaransa, ja niistä vaaroista on jo tähän
saakka esimerkkejä.
Rahoituksen osalta tällainen hanke on tietenkin julkisen
talouden kannalta vaikea, varsinkin kun ajatellaan sitä vuosittaisten
budjettien momenttikohtaisena asiana. Mutta jos ajatellaan kansantaloudellisesti
jo tällä hetkellä tänä päivänä ja
ennen kaikkea tulevaisuuden kannalta, uskon, että tässä säästöt
ovat menoihin verrattuna moninkertaiset. Lapsissa on tulevaisuus
ja heidän maailmastaan on kysymys. On todettava, että kun
tämä koulun puitteisiin olisi siirtymässä tämän
myötä entistä enemmän, se ei
saa tarkoittaa tietenkään puuduttavan koulupäivän
pidentymistä, muitakin vaihtoehtoja siihen on. Olen iloinen
siitä, että ministeriössä ollaan
tässä liikkeellä, ja omalta osaltani
olen allekirjoittanut aloitteen ennen kaikkea juuri tämän
keskustelun käymiseksi.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä asia on tavattoman
tärkeä, ja on todella annettava tunnustus ministeri
Raskille, että hän on työryhmän
asettanut tätä valmistelemaan.
Ed. Kiljunen tovereineen on laatinut pitkän ja perusteellisen
lakialoitteen. Sekin on ihan hyvä. Perustelut ovat asialliset,
mutta puutteelliset aivan keskeisen ratkaisevalta osin, mikä tässä jo tuli
esille. Tässä annetaan subjektiivinen oikeus itse
asiassa perheille saada aamu- ja iltapäivähoito
lapsille kuuden ikäluokan osalta. Jos lasketaan varovaisesti,
että noin kolmannes ikäluokasta olisi tämän
piirissä, se olisi ehkä noin 20 000 lasta
ikäluokkaa kohti, ja kuudella kerrottuna 120 000
lasta, koululaista, olisi tämän piirissä. Voi
olla, että jopa enemmän. Sitten kun puhutaan samassa
yhteydessä opettajien kokonaistyöaikaan siirtymisestä ja
muun henkilöstön palkkaamisesta kuntien toimesta
ilman, että pohditaan henkilöstövaikutuksia
yksityiskohtaisemmin tai taloudellisia vaikutuksia, jotka esityksessä on
kokonaan unohdettu, niin ollaan isojen kysymysten kanssa tekemisissä.
Todellakin minäkin kyselisin sitä, mitkä ovat kokonaiskustannukset,
miten ne jaetaan, onko valtio valmis vastaamaan osuudestaan perusopetuslainsäädännön
mukaisesti, mikä on vanhempien osuus, miten järjestöjä ja
seurakuntia käytetään hyväksi
ja mikä jää sitten kunnan osuudeksi.
Pelkään pahoin, että suuri osa Suomen
kunnista ei ole valmis tällaiseen määrään
tässä. Kaiken näköiset kustannukset,
henkilöstömenot, kuljetukset jne., kasvavat kuitenkin
jossakin määrin, ja summa on tavattoman suuri
näinä aikoina. Toivon, että nämä selvitetään
tavattoman perusteellisesti. Ehkä nyt ed. Kiljusen kotikunta
Vantaa on vauras, mutta useimmat kunnat eivät ole valmiita
ottamaan tällaisia tehtäviä ilman valtion voimakasta
mukaantuloa. Siihenkin näyttää olevan
näinä aikoina aika lailla tiukkaa mennä mukaan.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kiljusen tekemä lakialoite on
tärkeä ehkä enemmän keskustelun
avaajana kuin loppuun hiottuna ja ajateltuna aloitteena. Toivon,
että laajemminkin havahduttaisiin siihen, että myös
pieniä ensiluokkalaisia vanhemmat lapset tarvitsevat aikuisen
läsnäoloa. Eräässä tutkimuksessa
todettiin, että juuri yläasteikäiset
12—14-vuotiaat oppilaat kärsivät siitä,
että he joutuvat viettämään
ilman aikuisen läsnäoloa aikaansa, mistä seuraa
nimenomaan oppimisvaikeuksia ja millä on yhteys käytöshäiriöihin
ja myös päihdeongelmiin.
Lapset ovat todellakin eriarvoisessa asemassa siitäkin
näkökulmasta, että iltapäivähoidon
maksut vaihtelevat aivan saman kunnankin sisällä riippuen
siitä, kuka hoidon järjestää.
Tällä viikolla minulle soitti ekaluokkalaisen äiti,
joka kertoi, että hänen lapsensa koulun tiloissa
järjestetty iltapäivätoiminta maksaa
800 markkaa kuukaudessa, kun taas naapurikoulussa se maksaa 150 markkaa
kuukaudessa, eli ero on varsin huomattava.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kiljusen tärkeä aloite
on ajankohtainen. Mehän näemme lasten ongelmat
ja myöskin heidän ajankäyttönsä ongelmat.
Ed. Kiljusen olisi ehkä kannattanut myöskin lukea
kristillisdemokraattien ja minun tekemä aloite jo noin
vuoden takaa, jolloin vaadimme nimenomaan kunnalta koordinaatiovastuun
ottamista iltapäiväkerhotoiminnasta. Vantaalaisina
me tiedämme, että velkaa hörpätään
jo näilläkin velvoitteilla aivan runsaasti, eivätkä kunnat
varmaan ole tähän riemumielin valmiita.
Ed. Karjalainen epäili hieman laatukysymystä.
Olen varma siitä, että myös vapaaehtoistoiminnassa,
seurakuntien, urheiluseurojen jne. järjestämässä,
on tavattoman suuri laatutietoisuus ja ihmisrakkaus myöskin
tässä työssä. Voi olla epätasaisuutta,
mutta hyvällä mielellä sitä työtä tehdään.
Joku päiväkerhonvetäjä käytti
hauskaa ilmaisua: hampaattomat hirviöt. Hän silti
suhtautuu tavattoman suurella lämmöllä näihin
iltapäiväkerholaisiin, ja heillä on todella
upeita muistoja kaikesta yhteisestä. Epäilen,
että tässä muodossa tähän
nyt ei ole resursseja, mutta koordinaatiovastuu voisi olla sellainen
käytännön askel, jolla sekä laatua
että määrää voitaisiin samalla
lisätä.
Tapio Karjalainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Jääskeläiselle:
Omalta osaltani totesin sen kirjavuuden, joka on suuri heikkous
myös tässä nykyisessä järjestelyssä. Siellä on
erinomaisia esimerkkejä, mutta on sitten pelottaviakin
esimerkkejä. Jollakin taholla pitäisi olla sillä tavalla
kokonaisvastuu tästä, että vanhemmat
voisivat lapsensa jättää.
Leena-Kaisa Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! On positiivista, että lasten ja
nuorten iltapäivätoiminnasta keskustellaan ja
sitä halutaan kehittää. Tuntuu kuitenkin
siltä, että vanhemmuuden vastuu valuu yhä enemmän
ja enemmän julkiselle sektorille. Minun mielestäni
iltapäivätoiminnan tulisi olla ensisijaisesti
perheiden velvollisuus, perheiden verkostojen velvollisuus. Pitäisi
paremminkin kehittää nykyjärjestelmiä ja kolmannen
sektorin ja koulun yhteistyötä. On hyviä esimerkkejä.
Toki puutteitakin on, mutta kehittämällä järjestelmiä ja
yhteistyötä ja nimenomaan laatua uskon, että päästäisiin
jo pitkälle.
Nyt tuntuu siltä, kun päivähoitomaksujen
korottamisesta kovasti keskustellaan, että ollaanko tässä luomassa
uutta subjektiivista oikeutta erilaisine maksuportaineen.
Toinen näkökulma: Eikö olisi järkevämpää tuntijakouudistuksen
yhteydessä keskustella siitä, että lasten
koulupäivän pituutta pohdittaisiin tai että koulupäivän
alkua myöhennettäisiin ja toisesta päästä mahdollisesti
sitten pidennettäisiin. Niin perheiden kuin lastenkin rytmit,
ja näin ollen elämän rytmi on muuttunut.
Koulu voisi omalta osaltaan vastata siihen tarpeeseen.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Sanotaan, että pitkäkin
matka alkaa ensimmäisellä askeleella. Tässä on
nyt vähän sen kaltainen tilanne, että se
pitkä matka on edessä ja ensimmäinen
askel pitää ottaa näin aloitteen muodossa.
Yhteiskunnallisen kehityksen seurauksena tämä tarve
on tullut yhä ilmeisemmäksi. Tämä on myös
suuri tasa-arvokysymys. Niin kuin täällä on
todettu, tilanne tällä hetkellä maassa
on kovin hajanainen. Tämän vuoksi kyllä pitäisi
lähteä siitä, että kun tarve
on ilmeinen, niin jokaisella suomalaisella lapsella pitäisi
olla tasavertaiset mahdollisuudet päästä tällaisen
toiminnan piiriin.
Vapaaehtoistahoja, jotka nyt näin tärkeästä asiasta
pääasiassa vastaavat, ei voida velvoittaa tämän
enempää. Ne ovat venyneet jo nyt aivan riittävästi.
Se on myös epävarma järjestelmä.
Ei niitä voida myöskään syyttää nykytilanteesta. Kolmas
sektori on tullut apuun, täydentänyt tilannetta
ja vastannut haasteeseen, mutta tämä asia ei voi
vain ja ainoastaan nojata vapaaehtoistahojen kapeisiin hartioihin.
Aivan lopuksi, arvoisa rouva puhemies, ilmoitan, että myöskin
valtion liikuntaneuvosto, aivan niin kuin edustajakollega Leena
Harkimo tietää, on yksimielisesti näillä linjoilla,
että tämä tulisi pysyvämmällä ja
vahvemmalla tavalla järjestää. Tämä toiminta
on niin tarpeellista ja arvokasta. Tällä hankkeella
on kyllä hyvin laaja tuki.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Olen ensinnäkin iloinen, että lakialoite
herätti näinkin paljon keskustelua, mikä kuvaa
kyllä sitä, että eduskunnassa on tahtoa
pyrkiä tähän asiaan tarttumaan ja se
ratkaisemaan. Sitä suuremmalla syyllä olen vielä iloinen
siitä, mitä ministeri Rask kertoi, että ministeriössä on
pantu työryhmä pohtimaan tätä asiaa,
koska silloin me voimme olettaa, että joitain selkeitä,
konkreettisia esityksiä tässä asiassa
tulee.
Edustajien Kankaanniemen ja Harkimon puheenvuoroissa pelättiin
sitä, onko tästä tulossa subjektiivinen
oikeus. Tämä on iso asia, kuten he muotoilivat.
Aivan totta, kyseessä on erittäin iso asia, mutta
edelleenkään en ymmärrä, miksi
se olisi niin suuri ongelma puhua subjektiivisesta oikeudesta, kun
me olemme muutamia vuosikymmeniä aikaisemmin tehneet todella
paljon isompia ratkaisuja koskien itse perusopetusta ja nyt sitten
viimeksi tietysti koskien lasten päivähoidon järjestämistä.
Tämä on nyt kuitenkin enää vain
täydentävä osatekijä johtuen
siitä, että meillä koulupäivät
ovat niin poikkeuksellisen lyhyitä erityisesti ala-asteella.
Sen vuoksi tähän ongelmaan täytyy tarttua.
Sen vuoksi sen minun nähdäkseni jopa pitäisi
olla ihan yksinkertaisesti subjektiivinen oikeus, jossa kunnalla
on viimekätinen järjestämisvastuu.
Täällä on puhuttu rahoituksesta useampaan kertaan.
Olen aivan varma, että alkuvaiheessa ainakin tähän
voisi myöskin järjestää jonkin
tyyppisen vanhempiin liittyvän vastuun koskien maksatuksia.
Voisi hyvin olla mahdollista, että aivan kuten päivähoidossa
tähänkin tulisi jonkinlainen maksatusjärjestelmä,
joka kuitenkin olisi sillä tavalla saman kaltainen, että eri
puolilla Suomea asuvat ja samassa kunnassa asuvat kuntalaiset olisivat
samanarvoisessa asemassa toisiinsa nähden. Tässä tulee
se, mihin ed. Jääskeläinenkin viittasi,
että kunta ottaisi tässä vahvemman roolin.
Kristillisdemokraattien aloitteessa puhuttiin koordinaatiovastuusta.
Itse näkisin kylläkin tärkeänä,
että kunta ottaisi enemmän kuin koordinaatiovastuun
tässä asiassa.
Keskustelu päättyy.