6) Hallituksen esitys laiksi sotilasvammalain 6 §:n
muuttamisesta
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta on ollut erittäin iloinen
siitä, että hallitus on tuonut eduskunnalle tällaisen
esityksen, jossa sotilasvammalain invaliditeettiprosenttia nyt pudotetaan
viidellä yksiköllä. Olemme kuitenkin
halunneet liittää kannanottoomme lausumaehdotuksen,
joka kuuluu seuraavasti: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus selvittää mahdollisuudet
pikaisesti alentaa sotainvalideille sosiaalihuoltolain ja kansanterveyslain
mukaan järjestettävien avopalvelujen korvaamisen
edellytyksenä olevaa työkyvyttömyysasteprosenttia
tai poistaa sen kokonaan."
Miksi tulimme tähän tulokseen? Syynä siihen on
se, että nämä meidän miehemme
ovat jo erittäin vanhoja kaikki ja voisi olla kohtuullista
lopettaa tavallaan näillä prosenteilla operointi
ja pyrkiä todellakin nopeassa tahdissa siihen tilanteeseen,
että kaikille hoitoa ja apua tarvitseville voitaisiin vastaavalla
tavalla suoda tämä etuus. Viimeiset vuodet ovat
tässä asiassa nyt menossa. Tällainen
tapa hoitaa asioita lisää kuitenkin erittäin
paljon hallinnoinnin kustannuksia eikä välttämättä ole
paras tapa lähestyä asiaa. Toinen seikka on se,
että näemme, että joka vuosi säästyy
rahoja, kun miehet kuolevat toisesta päästä. Näin
ollen rahoitukseenkin voitaisiin suhtautua vähän
leppeämmin kuin kenties tällä hetkellä on tehty.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
sotilasvammalain 6 §:n muutos on mielestäni erittäin
hyvä ja perusteltu, niin kuin täällä valiokunnan
puheenjohtaja jo mietintöä esitellessään
toi julki. Mutta toisaalta on niin, että me vuodesta vuoteen
käsittelemme tässä salissa veteraanisukupolven
asioita, myöskin sotainvalidien asioita, ja kun keski-ikä, kuten
täällä jo kuulimme, on jo 82 vuotta ylittänyt
koko veteraanisukupolven ja invalidienkin kohdalla, niin toivoisi
jotenkin sitä, että nämä asiat
voitaisiin niin käsitellä, että tälle
veteraanisukupolvelle, joka tämän isänmaan
itsenäisyyden ja vapauden on meille luonut ja sen myöskin pitänyt,
nämä asiat voitaisiin nopeasti hoitaa.
Tosiasiassa tämä lakiesitys on erittäin
hyvä, ja valiokunnan mietintöön liitetty
lausumaehdotus, jossa lähdetään siitä,
että nämä prosentit tulisi poistaa kokonaan,
on aivan perusteltu. Nythän rintama-asiain neuvottelukunta
esitti, että nyt olisi menty jo 20 prosenttiin. Jos se
olisi tehty tänä vuonna, se olisi tiennyt lisäkustannuksia
valtiolle noin 14,7 miljoonaa euroa, ja kun tämän
kustannus on vajaa 6 miljoonaa euroa, niin ajattelee sitä,
eikö näitä rahoja sitten suomalaisessa
yhteiskunnassa löytyisi veteraanisukupolven ja tässä tapauksessa
lievävammaisten invalidien aseman parantamiseen.
Minusta on erittäin hyvä, että tämä lakiesitys on
tänne saatu ja voidaan yksimielisesti eteenpäin
viedä, mutta olisin kyllä hartaasti toivonut, kun
täällä on monia sekä lakialoitteita
että toimenpidealoitteita jätetty tästä asiasta,
että nyt kerrankin olisi asia voitu ratkaista ja päätyä jo siihen,
mitä sosiaali- ja terveysvaliokunta mietinnössä esittää. Kyllä mielestäni
veteraanisukupolvi ja ennen kaikkea sotien invalidit ovat tämän
ansainneet.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Vihriälän
toivomukseen tietysti voi kaikella syyllä yhtyä,
mutta kun valiokunta nyt kuitenkin yksimielisesti opposition tuella
on ilman vastalauseita tämän hyväksynyt,
niin tähän lienee tässä vaiheessa
tyytyminen. Mutta hallitukselle tietysti viestiksi ja ministeri
Perholle erityisesti, että tässä nyt
sitten on valtakirja, kun eduskunta tämän valiokunnan
ponnen todennäköisesti hyväksyy, tuoda
mahdollisimman pian uusi esitys, jolla tätä prosenttia
alennetaan ja mieluummin poistetaan sitten kerralla kokonaan. Olen
kyllä samaa mieltä, että nyt eletään
jo sitä vaihetta, että kannattaisi nopeasti edetä,
niin että kaikki lievävammaisetkin sotainvalidit
voisivat kotipalveluja ja kunnan palveluja saada. Luulen, että tähän
kannanottoon eduskunnassa kaikki yhtyvät.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä valiokunnan lausumaehdotus
on erittäin hyvä. Tällä hetkellähän
moni sotainvalidi käy ikään kuin uudelleen
kamppailua siitä, että saisi oman työkyvyttömyysasteprosenttinsa
nousemaan. Näitä paperisotavaiheita on jatkuvasti menossa
aika tavalla. Niitä käsitellään
vakuutusoikeudessa ja niistä valitetaan, kun ne eivät
mene lävitse ensimmäisellä lääkärin
tekemällä E-lausunnolla. Tietysti on niin, että tuon
sotavamman vaikutus vuosien mittaan kasvaa silloin, kun asianomaisen
yleiskunto heikkenee, jolloin tämän prosentin
nousu on perusteltu. Mutta se on usein hyvin vaikea läpiviedä ja
tämä asia johtaa varsin kummallisiin tilanteisiin.
Näin ollen tämäkin asianlaita tukee koko
prosenttijärjestelmän poistamista.
Lopuksi, puhemies, on myöskin toive siitä, että uusiinkin
tapauksiin, joita tulee jatkuvasti, koska kaikkia vammautumisia
ei ole kirjattu vuosina 44—45 sotaa käyneiden
lähtiessä pois ja kotiutuessa, pystyttäisiin
suhtautumaan asianmukaisesti.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietinnön lausumaehdotus
on täysin perusteltu. Mutta minua hämmästyttää kyllä se,
että kun tiedetään, että keski-ikä on
82 vuotta, niin kehdataan enää puhua työkyvyttömyysasteesta.
Kyllähän me nyt kaikki ymmärrämme sen,
että jos on rintamalla vuosikausia ollut ja ikää on
yli 82 vuotta, ei siellä kyllä paljon työkykyä enää ole
jäljellä. Jotenkin naurettavaa on puhua jostakin
20 prosentista jne. Kun on muutama vuosi jäljellä elinaikaa
näillä, jotka vuosikausia rintamalla olivat, tuntuu
oudolta, että me täällä salissa
keskustelemme joistakin työkyvyttömyysprosenteista.
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusasen puheenvuoroon lisään
vielä sen, että kun useampia valituksia olen kirjoittanut
ja nähnyt sen prosessin, mikä on, niin tiedän,
että monta kertaa tilanne on se, että siitä tapahtumasta
ei sotapäiväkirjasta tahdo löytyä mitään,
vaan aseveljiltä pitää saada todistuksia,
ja nyt kun heitä on poistunut meidän keskuudestamme
niin paljon, niin niitä todistuksiakin on erittäin
vaikea enää saada. Toivoisin, että ensi
vuonna meidän ei enää tarvitse keskustella mistään
työkyvyttömyysprosenteista sotainvalidien kohdalla.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Minäkin kiinnittäisin
kaikkien tässä salissa olevien voimakasta huomiota
siihen, että valiokunnan lausuma johtaisi suurempaan kuin mitä itse
asiassa lausuma pitää sisällään.
Tämä kohderyhmähän on yli 80-vuotiaita,
niin kuin täällä on sanottu. Silloin
on kysymys niin henkilökohtaisista avopalveluista, että ei
niitä voida millään muulla hoitaa kuin
henkilökohtaisesti sotainvalideja kotioloissa tapaamalla
ja siitä mittarilla katsomalla, mitä palveluita
he tarvitsevat. Koen kyllä suorastaan masentavana sen,
että tämmöisiä prosentteja jatkossa
halutaan vielä vedättää heidän
päälleen. Niitä vielä näköjään
pidetään jonkinlaisena ehtona avopalveluiden saamiseksi.
Ymmärtäisin paremmin, jos sotainvalideilla tästä olisi
jonkinlainen selvä lisähyöty ollut, joku
erityinen kuorrutus jonkinlaisen kotipalvelun päälle.
Ajatustapa on minusta meidän suomalaisissa virkamiehissämme
hyvin omituinen tämän asian suhteen. Kuten muutkin
puhujat, toivon, että nämä prosentit
poistuvat.
Seppo Kanerva /kok:
Arvoisa puhemies! Tämähän on Sotainvalidien
Veljesliiton esityksen mukainen, paitsi tietenkin toiveena oli,
että olisi voitu mennä 20 prosenttiin, mutta se
on ollut rahakysymys. Mutta problematiikka ei ole tässä, vaan
problematiikka on siinä asiassa, jolla lähestyin
kaikkia kansanedustajia tässä viikonvaihteessa
kirjelmällä.
Kunnat, jotka voisivat panna kuntapalvelun tämän
lain perusteella valtion piikkiin, kieltävät vaikeavammaisilta
sotainvalideilta nämä avopalvelut. Siellä on
kateus- tai muita syitä. Siksi niitä ei haluta
toteuttaa. On lukuisa määrä kuntia, jotka
eivät piittaa siitä. Tällöin
tullaan älyttömyyteen. Me luomme lain täällä,
teemme hyviä asioita, mutta kunnat eivät siitä piittaa.
Käykö tämän 25 prosentin joukon
kanssa samalla lailla, että kuntien sosiaalijohto sanoo,
että me käsittelemme sotainvalideja aivan samalla
lailla kuin muita vanhuksia? Siellä ei älytä,
että tässä on hyvä keino pistää tietty
joukko asioita valtion piikkiin, kun me olemme täällä luoneet
sen mahdollisuuden.
Tähän kaikki kansanedustajat alueellaan voivat
vaikuttaa, jotta eri kunnissa tämä hoidetaan juuri
sillä tavalla kun eduskunta on halunnut vaikeavammaisten
kohdalta ja haluaa nyt 25 prosentin kohdalta ja jatkossa 20 prosentin
kohdalta toteutettavaksi niin pitkälle kuin raha antaa
periksi.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Valiokunta on tehnyt tässä rohkean
ponsiehdotuksen, ja olen samaa mieltä valiokunnan kanssa
tästä.
Ed. Vistbackalle sanoisin, että kun valiokunnassa keskustelimme
tästä työkyvyttömyysprosentista,
ihmettelimme ihan samaa asiaa. Mutta kun laissa näin mainitaan
yhä edelleen, niin ei sitä valiokunnassakaan voitu
enää muuksi muuttaa.
Ed. Tiusanen muistutti, että on monia henkilöitä,
jotka eivät ole aikoinaan hakeneet invaliditeettiprosenttia.
Tiedän sellaisiakin ihmisiä, joilla esimerkiksi
toisesta korvasta meni kuulo silloin, mutta halusivat nopeasti kotiin
eivätkä halunneet mihinkään
tutkimuksiin. Nyt myöhemmin, kun kuulo on mennyt toisestakin
korvasta, huomataan, että tämä ongelma
onkin paljon isompi kuin silloin nuorena miehenä tuli ajateltua.
Eli varmasti on monia sellaisia ihmisiä, jotka tämän
prosentin saisivat nyt, jos olisi vielä elossa niitä kavereita,
jotka voisivat tämän asian todistaa.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Useat puhujat ovat puhuneet siitä,
että ei pitäisi käyttää työkyvyttömyysprosenttia.
No, ei tietysti, kun puhumme sotainvalideista, jotka ovat sodan
aikana vammautuneet. Mutta tämähän on
sotilasvammalaki, joka koskee myöskin nykyaikana esimerkiksi
asepalveluksessa olevien varusmiesten vammoja. Sen vuoksi työkyvyttömyysprosentti
on
täällä välttämätön.
Mutta voidaan tietysti tehdä erillinen laki, millä näiltä sodan
aikana vamman saaneilta tämä prosentti poistettaisiin
kokonaan.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys on mielestäni
hyvä, ja se on viety eduskunnassa erinomaisesti eteenpäin. Mielestäni
lopputuloksen tulisikin olla se, että mahdollisimman moni
pääsee tämän avohoidon piiriin.
Eli ehkä mahdollisesti päästään
siihen, että jopa kaikki nämä prosenttiasteet
voidaan poistaa.
Ainakin Hämeessä sotiemme veteraanit, haluan
sen mainita tässä kohtaa, haluaisivat vielä auttaa
enemmän toinen toisiaan ja ovatkin aktiivisesti toimineet
siihen suuntaan, että saisivat tietoa toisista apua tarvitsevista
sotiemme veteraaneista. Nykyisen lainsäädännön
on katsottu estävän tämän. Siksi
pitäisikin pyrkiä kaikin keinoin toimimaan siihen
suuntaan, että ne sotiemme veteraanit, jotka haluavat auttaa
veljiään, saisivat tiedon näistä henkilöistä,
jotta he voisivat auttaa toinen toisiaan niin että, niin
kuin he omin sanoin sanovat, voisivat yhdessä kohdata viimeisen
iltahuudon. Kuten sanottu, lainsäädäntö tämän
rekisterinpidon — tätä termiä siitä kai
käytetään — estää,
mutta Kelassa tällainen olisi olemassa. En ymmärrä,
miksi sitä ei voisi tähän hyvään
tarkoitukseen sotiemme veteraaneille antaa käyttöön.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On hyvä suuntaus, että avopalveluja korostetaan
ja myös kuntoutuspuoli painottuu varmasti jatkossa yhä enemmän
avokuntoutukseen, mutta se sisältää myöskin
erään epäkohdan. Sitä myöten,
mitä enemmän avopalveluihin turvaudutaan kuntoutuspuolella,
sitä hankalampi on myöskin veteraanien invalidien
puolisoiden päästä heille tarkoitettuun
kuntoutukseen.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Yhdyn kaikkiin niihin, jotka ovat todenneet
valiokunnan lausumaehdotuksen edistysaskeleeksi. Alun pitäenhän
prosenttien laskeminen perustui veteraaniliittojen valtuuskunnan
esitykseen, budjettineuvotteluihin, joissa tosin esitys ulottui
20 prosenttiin, jonneka sen olisi pitänyt ulottua. Mutta
yhdyn myöskin niihin — muun muassa ed. Vihriälä otti
tämän esiin — joiden mielestä meidän
pitäisi saada kaikki rintamaveteraanitunnuksen omaavat
vuosittaiseen kuntoutukseen. Siinä meillä on haasteita,
koska useat vain pelkän rintamaveteraanitunnuksen omaavista
veteraaneista ovat huonommassa kunnossa kuin sotainvalidit, jotka
pääsevät vuosittain kuntoutukseen. Pitäisi
päästä vähitellen samaan kaikkien
ryhmien osalta, jotta voisimme maksaa sen kunniavelan, mikä meillä on
sotiemme veteraaneja kohtaan.
Sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho
Arvoisa puhemies! Veteraanietuuksien kehittämisessä on
olennaista se, millä tavalla esimerkiksi kuntoutus järjestetään.
Tälle vuodellehan nostettiin veteraanikuntoutuksen määrärahoja
noin 10 prosentilla. Mikäli entistä enemmän
annettaisiin avokuntoutusta omalla asuinpaikkakunnalla laitoskuntoutuksen
sijaan, jonne moni veteraani ei enää jaksa lähteä tai
ei halua lähteä ilman puolisoa, varmasti tähän
ed. Nepposen esittämään tavoitteeseen
paremmin päästäisiin. Olen myös itse
sitä mieltä, että kun veteraanien poistuma vuosittain
on noin 12 000, varmasti lähivuosina on paikallaan
toimia sillä tavoin kuin valiokunta mietinnössään
ehdottaa elikkä antaa mahdollisuudet näihin palveluihin
kaikille sotiemme veteraaneille.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä suunta on oikea, mutta
tässä käy nyt aivan kirjaimellisesti
niin, että kerkiää kurki kuolla ennen
kuin suo sulaa, tällä vauhdilla. Kyllä suotta
täällä puhutaan prosenteista ja väitetään,
että se on rahakysymys. Se on tahtokysymys tältä salilta
hoitaa tuo asia kuntoon. Joka vuosi poistuu niin paljon veteraaneja
keskuudestamme, että sieltä jää käyttämättä niin
suuri summa rahaa, että sillä rahalla saataisiin
nämä asiat kuntoon aivan heittäen. Todella
tämän ed. Nepposen ehdotuksen, että kaikki
rintamatunnuksen omaavat pääsevät vuosittaiseen
kuntoutukseen, toteuttaminen olisi vähintä, mitä tässä asiassa voitaisiin
tehdä.
Seppo Kanerva /kok:
Arvoisa puhemies! Jatkaisin vielä äskeistä puhettani
sen verran, että ei tunnu kovin mielekkäältä,
että me laadimme täällä hyviä lakeja,
jotka sitten kunnat vesittävät jostain käsittämättömästä syystä,
kun laeissa ei ole mitään sanktioita ja kunnille
jää jonkinlainen harkintavalta, vaikka vamma-asiat
sinänsä eivät ole koskaan olleet mitään
tulosidonnaisia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Nepponen toi tärkeän
asian esille. Kaikki veteraanitunnuksen omaavat ovat varmasti kuntoutuksen
tarpeessa ja myöskin tämän oikeutuksen pitäisi
toteutua heidän kohdallaan. Laajemmin vielä, koko
sodankäyneen sukupolven, myöskin kaikkien kotirintamalla
olleiden ihmisten, elämään varmasti sota
on kohdistanut sillä tavalla vaikutuksensa ja sodan aika,
että se myöhemmällä iällä tulee
terveyskysymyksenä ja terveyden huonontumisena esille.
Kun aikaa kuluu, niin vaivat ja vammat nuortuvat kyllä,
ja kuntoutusvarojen säilyttäminen budjetissa on
erittäin tärkeä asia, ja tulee jatkuvasti
laajentaa kohderyhmää.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ministeri Perho nosti esiin täällä lähikuntoutuksen.
Minä nostaisin esiin sosiaali- ja terveysministeriön
ohjeet vuodelta 2000, Rintamaveteraanien kuntoutus ja hoito. Se
on erinomainen ohje kunnille koskien kaikkia veteraaneja, ja se
korostaa juuri lähikuntoutusta. Sitä vain ei vieläkään
tahdota tuntea kunnissa, ja näin ollen toivoisin, että kaikki
muutkin veisivät viestiä veteraaniyhdistyksille
tästä ja velvoittaisivat kuntia toimimaan sen
mukaisesti. Pienilläkin rahoilla saadaan paljon enemmän
aikaan, mutta se ei poista sitä, että meidän
on syytä lisätä määrärahaa.
129 kansanedustajaa tästä salista on allekirjoittanut
talousarvioaloitteen, jossa ehdotetaan lisättäväksi
määrärahaa muutamalla miljoonalla tulevan
vuoden budjettiin, jolloin päästään
tähän vuosittaiseen tavoitteeseen.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt kun elämme itsenäisyyden
85. juhlavuotta, on ilo todeta, että tässä salissa
on näin laaja yksimielisyys siitä, miten veteraanisukupolvea
pitäisi nyt tästä eteenpäin
hoitaa.
Ed. Nepponen otti vahvasti esille tämän kuntoutuskysymyksen.
Minusta on täysin perusteltua, että niiden veteraanisukupolvesta,
ennen kaikkea sotien veteraaneista, jotka kuntoutusta haluavat,
pitäisi se joka vuosi saada. Kyllä tähän on
helppo liittää myöskin ne kotirintamalla
työskennelleet naiset, joista hyvin vähän
puhutaan, jotka totta kai ovat normaalin vanhustenhuollon piirissä,
mutta erityisesti nimenomaan kotirintamanaisille osoitettua kuntoutusta
tulisi voida lisätä, ja sen takia varmaan näitä kuntoutusmäärärahoja,
vaikka veteraanien määrä supistuu, ei suinkaan
ole tässä vaiheessa syytä pienentää vaan
ne tulee pitää niin, että pystytään
hoitamaan laajemmin tätä koko veteraanisukupolvea.
Mitä ed. Seppo Kanerva otti esille, niin kyllä varmasti
on niin, että kunnissa on eroja. Siellä ei ole
riittävästi paneuduttu näihin kysymyksiin. Oli
mielenkiintoista lukea ed. Kanervan tekemä tilinteko siitä,
miten kunnat ovat näitä asioita hoitaneet. Jos
tämä pitää paikkaansa, kyllä on monessa
kunnassa syytä katsoa peiliin, miksei asioita ole kunnissa
hoidettu.
Rakel Hiltunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kanervalle tässä haluan
kertoa, että kyllä hänen oma kotikuntansa Helsinki
on kuitenkin kunnioitettavasti pyrkinyt hoitamaan niiden 10 000
veteraanin asioita, jotka vielä elävät
Helsingissä. Olemme perustaneet erityisen veteraaniasiamiehen
viran, ja tässä työssä, arvoisa
puhemies, on kyllä tullut esille, että monet veteraanit
ja heidän omaisensa ovat niin väsyneitä,
että he eivät jaksa aktiivisesti itse hakea näitä palveluitaan,
eli kuntien toimijoilta kyllä edellytetään
sitä, että veteraaneja lähestytään
aktiivisesti ja heille tarjotaan mahdollisuuksia kuntoutukseen.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! On suuri ilo kuulla, että nimenomaan
näin voimakkaasti tässä salissa kannetaan
yhteistä vastuuta siitä, että sotiemme
veteraanit saisivat sen arvostuksen, mikä heille kuuluu,
ja ennen kaikkea koko veteraanisukupolvi tulisi nyt huomioiduksi,
myöskin kotirintamalla toimineet naiset. Siinä mielessä yhdyn
niihin vaatimuksiin — käytän ihan sanaa
vaatimuksiin — että tämän syksyn
aikana kävisimme keskustelua siitä, että löytyy
mahdollisuus lisätä määrärahaa
veteraanien kuntoutukseen muutamia miljoonia euroja ja sillä tavalla
nimenomaan, että tuo määräraha kohdennetaan
lähikuntoutukseen. Mutta on myöskin niin, että on
siellä aviopuolisoita ja veteraaneja ja invalideja, joille
on nimenomaan laitoshoito se paras mahdollinen, koska jo kulkeminen
avohoitoon on joillekin vaikeaa.
Edellytän, että tämän kohderyhmän
kuntoutus on täsmäsuunniteltua. Silloin se kyllä edellyttää siellä kunnissa
ohjausta, niin kuin tässä ed. Rakel Hiltunen toi
erinomaisesti esiin: mikä on se kuntien vastuu, miten siellä ohjataan
niin, että sekä sotainvalidit että koko
veteraaniryhmä saavat tuon tiedon. On varmasti tarpeen
lisätä esimerkiksi kotikäyntejä näiden
henkilöiden luokse joko kotisairaanhoitopalveluina tai
kansanterveyspalveluina niin, että sinne todella viedään tämä viesti
ja sitten katsotaan se raha, mistä se otetaan, tuleeko
se tämän lainsäädännön
kautta vai onko kuntien peruspalveluissa mahdollisuus myöskin
lisämäärärahaa kohdentaa tähän.
Eli kuntien valionosuudet ovat kyllä niukentuneet, mutta
siitä huolimatta viesti olkoon se, että kunnat
myöskin tekevät oman osuutensa tässä asiassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Hyvän keskustelun pitäisi
aina tietysti johtaa johonkin, ja kun on kuullut arvoisien edustajakollegoiden
puheenvuoroja, ei voi olla tulematta siihen johtopäätökseen,
että tässä olisi nyt paikka veteraaniperustulolle,
joka näistä prosenteista ja kaikesta riippumatta
tulisi sille harvenevalle veteraanisukupolvelle, joka vielä on
elossa ja joka nyt luonnonlain mukaan harvenee tässä pikkuhiljaa
koko ajan. Sitä voisi esimerkiksi palveluseteleinä käyttää,
jokainen juuri sillä tavalla kuin viisaaksi katsoo, oma
henkilökohtainen elämäntilanne huomioon
ottaen. Tällä tavalla tämä homma
tulisi kerralla hoidettua eikä tarvittaisi tällaisia
nippelilakeja.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Sotilasvammalain mukainen työkyvyttömyyden määritelmä on
hyvin kaukaa historiasta. Tämä varmaan on hyvä tapa,
että se on lainsäädännössä näin
kirjoitettu, mutta antaa kuitenkin prosenttiosuutta kantavan vanhuksen
työkyvystä varmasti tänä päivänä jo
täysin väärän käsityksen.
Eduskunnassa on käyty keskustelua näistä kuntouttamis-
ja kuntoutusmäärärahoista, ja toivon
myös ed. Nepposen tavoin, että tämä eduskunta
tekee viisaita päätöksiä siltä osin,
että saadaan kuntoutusmäärärahoja
lisää. Erityisesti meidän on pyrittävä ja
voitava laajentaa sitä kuntoutettavien joukkoa niin, että sotiemme
veteraanit ja kotirintamilla vastuuta kantaneet pääsevät myös
mukaan tähän. Sotaveteraanien kohtelu on puheessa
ollut erittäin korkeatasoista, mutta käytännössä toimenpiteet
ovat jääneet vaillinaisiksi. Toivottavasti tämä syksy
kaiken muuttaa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Valiokunnassa keskusteltiin siitä,
pitäisikö ponteen asettaa joku tarkka aikaraja,
esimerkiksi niin, että selvitystyön tulokset pantaisiin käytäntöön
vuoden 2003 aikana, jolloin ennätettäisiin vaikuttaa
vuoden 2004 budjetin valmisteluun. Kuitenkin päädyimme
korostamaan sitä, että tämän
prosentin poiston tai alentamisen pitäisi tapahtua pikaisesti.
Kun ottaa huomioon, miten iäkkäästä ryhmästä on
kysymys, mielestäni pitäisi olla itsestäänselvää,
että selvitystyöhön ryhdyttäisiin
ministeriössä heti, kun eduskunta on tämän
ponnen hyväksynyt, ja valmisteltaisiin esitykset työkyvyttömyysasteprosentin
poistamisesta kokonaan tai reilusta madaltamisesta todellakin niin,
että seuraavassa budjettikäsittelyssä meillä olisi — tai
niillä edustajilla, jotka täällä sitten
ovat asiaa tutkimassa — se esitys käsiteltävänä.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Vaikka tämä nyt menee
esitetyssä muodossa, niin hyvän kuukauden kuluttua
käsittelemme tässä samassa salissa budjettia,
ja kyllä minä yllätyn suuresti, mikäli
tähän tarkoitukseen ei tule lisää rahaa,
kun molemmat laidat ja myöskin keskeltä kaikki
ovat olleet herttaisen yksimielisiä siitä, että pitäisi
toimia niin, että veteraanit pääsevät
kuntoutukseen. Kun edustaja kiertää maata ja käy
toreilla ja turuilla, niin yllätys oli kyllä tänä kesänä se,
että niin moni veteraani tuli kertomaan, että ei
ole muutaman vuoteen päässyt kuntoutukseen, kun
taas naapurikunnassa jokainen veteraani pääsee
joka vuosi kuntoutukseen. Eikä se saisi olla kiinni siitä,
asunko minä kunnassa a vai kunnassa b, ei sitä kysytty
rintamalla, mistä kunnasta tulet. Kyllä kaikkia
veteraaneja tulisi kohdella samalla lailla ja meidän tulee
varata niin paljon määrärahaa, että jokainen
veteraani pääsee kerran vuodessa kuntoutukseen. Edellytän,
että tähän tulee lisää rahaa,
kun budjettia käsitellään.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Niiden henkilöiden joukkoa
on laajennettava, jotka saavat siis kuntoutusta ja ovat kärsineet
sodistamme. Haluan vielä tarkentaa, että omassa
aiemmassa puheenvuorossani tarkoitin tietenkin myös niitä naisia,
jotka ovat omalta osaltaan osallistuneet yhteiskunnan ylläpitoon sodan
aikana. Jatkossa varmasti on sitten mietittävä hyvinvoinnin
lisääntyessä ja kun nämä varat
ovat olemassa tavallaan korvamerkittynä näihin
tarkoituksiin, voidaanko edunsaajien piiriä laajentaa koskemaan
muita tahoja, jotka ovat kärsineet sodista — ajattelen
tässä lähinnä nyt sotalapsia.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kaikki sotiemme veteraanit ja veteraanitunnuksen
omaavat ovat ansainneet kerran vuodessa kuntoutuksen. On hyvä tietysti,
että sotainvalidit, joilla on ollut korkeampi invaliditeettiprosentti,
ovat jo aiemmin saaneet kerran vuodessa kuntoutuksen. Tänä päivänä iän
karttuessa voi sanoa, että ne veteraanit, jotka eivät
ole haavoittuneet mutta jotka ovat saaneet harvoin kuntoutusta,
ovat monessa tapauksessa heikommassa kunnossa yleisesti kuin ne,
jotka ovat joka vuosi saaneet kuntoutusta. Mielestäni hallitukselta
on silkkaa näpertelyä tällainen 5 prosentin invaliditeetin
alentaminen. Ei olisi liian suuri asia eikä liian suuri
rahamäärä, jos kaikille sotiemme veteraaneille
annettaisiin tämä oikeus. Sitä paitsi,
kun sen määrärahan tarve lähivuosina selkeästi
alenee, olisi lopultakin oikein lunastaa veteraaneille annettuja
lupauksia kerralla, niin että ei joka vuosi tarvitsisi
ruinata rahaa sotiemme veteraaneille.
Martti Tiuri /kok:
Arvoisa puhemies! Eduskunnassa ei ole muita sotaveteraaneja
enää kuin minä. Minä onneksi
selvisin muutamalla kuukaudella rintama-alueella, muuta suuri osa
on ollut vuosia sodassa aikoinaan, ja kyllä minusta suomalaiset
ovat kovin hitaita olleet muistamaan heitä. Kyllä nyt
olisi korkea aika saada tämä ponsi todella toimimaan,
mikä valiokunnan mietinnössä on. Osa
sotaveteraaneista varmaan on vielä kohtalaisessa kunnossa — minäkään
en ole tarvinnut kuntoutusta — mutta luulen, että aika moni
niistä, jotka ovat pitempään olleet rintamalla,
kyllä sitä tarvitsee. Sekin asia on tärkeä hoitaa.
Yleiskeskustelu päättyy.