8) Hallituksen esitys laiksi vuokra-asuntojen rakentamislainojen
valtiontakauksesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ympäristövaliokunnan
mietintö 12 hallituksen esityksestä 173 on siis
yksimielinen. Tämä koskee lakia vuokra-asuntojen
rakentamislainojen valtiontakauksesta. Tämä on
osa sitä laajaa lakipakettia, jonka hallitus on tuonut
asuntopoliittisen ohjelman pohjalta pääosin, ja
tällä pyritään lisäämään
vuokra-asuntojen tuotantoa ikään kuin uudella
tavalla.
Tässä ehdotetaan säädettäväksi
laki vuokra-asuntojen rakentamislainojen valtiontakauksesta niin,
että tässä ei ole Ara-tuotannon kaltaisia
rajoituksia asukkaiden valinnan suhteen, vaan asukasvalinta voi
olla ehdotuksen mukaan vapaata. Samoin Ara-tuotantoon verrattuna
on muutenkin vähäisemmät rajoitukset.
Oikeastaan ainoa rajoitus on se, että 20 vuoden ajan pitää käyttää vuokra-asuntotarkoituksessa
näitä asuntoja.
Tämä tilanne asuntorakentamisen suhteen ei kylläkään — ja
se tuli esille myös tämän hallituksen
esityksen käsittelyn yhteydessä — ratkea vain
näillä hallituksen esityksillä. Hallitus
onkin luvannut lisäesityksiä, niin kuin tästä valiokunnan
kannanotostakin käy ilmi. Valtion korkotukilainoituksen
piirissä olevaa asuntorakentamistukea pyritään
uudistamaan.
Tässä on siis kysymys ikään
kuin välimallista täysin vapaan vuokra-asuntotuotannon
ja sitten tämän entisen aravan, nykyisen Ara-tuotannon tyyppisen
tuotannon välissä.
Kuitenkin valiokunta siis painottaa, että hallituksen
tarkoittaman välimallin tarkoituksena ei ole, että järjestelmä kilpailisi
yleishyödyllisen Ara-tuotannon kanssa, ja tämä ajatus
on sinänsä tärkeä, koska on
myös saatava vuokra-asuntotuotantoa, joka kelpaa tai joka
on pienituloisten ihmisten käytössä,
voi sanoa myöskin sillä tavalla keskituloisten,
että esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla
niiden, jotka saavat elantonsa esimerkiksi valtion palveluksessa
poliisina taikka sitten terveydenhoidon työntekijöinä,
sairaanhoitajat, perushoitajat, lähihoitajat, palkkataso
on sitä luokkaa, että vuokra-asuntoa ei vapailta
markkinoilta hankita, siihen tarvitaan usein tällaista
yleishyödyllistä tuotantoa tai muuta erityistä kuten esimerkiksi
työsuhdeasunnot.
Puhemies! Haluaisin tässä painottaa sitä seikkaa,
että vanha kunnon aravasäädöstö vaatisi ehkä asetuksen
tasoista tarkastelua niin, että siitä tulisi jälleen
kilpailukykyinen ja pystyttäisiin tuottamaan myös
valtion tukemana asuntotuotantona sellaisia asuntoja, että niiden
vuokrat ovat siedettäviä, ja tällöin
tämä tuotantomalli voisi nimenomaan nyt tässä taloudellisessa
tilanteessa ja siinä, joka on tiedossa vielä vaikeampana
edessä, auttaa aidosti vuokra-asuntotuotantoa, asuntotuotantoa
yleensä ja työllisyyttä. Tässä mielessä haluan
tämän arava-asian ottaa esille.
Valiokunta siitä keskusteli, mutta ei yltänyt ihan
siihen, että se olisi tullut mietintöön
mukaan. Se kuitenkin, kun se ajantasaistetaan, saattaa olla yksi
apuneuvos tähän hyvin ongelmalliseen rakennusteollisuuden
ja rakentamisen lamaan, joka tällä hetkellä jo
Suomessa on.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! On erittäin tärkeää tukea
työllisyyttä varsinkin rakennusalalla paitsi pienten
aliurakoitsijoiden työllistämisen turvaamiseksi
myöskin kasvukeskusten asuntotuotannon parantamiseksi.
Lainoitus-, korkotuki- ja takuujärjestelmät yksityiseen
rakentamiseen aikarajalliselle vuokra-asumiselle ovat yksi hyvä niistä keinoista,
joita asuntoministerin johdolla tällä hetkellä valmistellaan.
Asumisen hinta on kuitenkin varsinkin Pääkaupunkiseudulla
ja pienillä palkkatuloilla eläville
korkea, kuten ed. Tiusanenkin äsken totesi, oli asumismuoto
mikä tahansa. Asuntoyhtiöissä olevat,
yhtiölle vuokratuloa tuovat liikehuoneistot ovat hyvä tapa
pitää asuminen talossa kohtuuhintaisena ja varautua
myöskin talon huoltokorjauksiin. Siksi näissä välimuototaloissa
olisi itse asiassa hyvä sallia myös muu kuin asuminen tuomaan
vuokratuloja yhtiölle, jotta esimerkiksi haja-asutusalueilla
rakennusten liiketiloissa myöskin palvelut voisivat kehittyä palvelemaan
ympäristön asukkaita. Näitä palvelutiloja
voisivat olla esimerkiksi ravintola-, pesu-, sauna- ja liikuntatilat,
kampaamot jne. Samalla vuokrataso saataisiin pidettyä mahdollisimman alhaalla.
Kun tässä oli puhe aravarakentamisesta, niin täytyy
myöskin muistaa, että aravalainaa saivat silloin,
kun Ara-järjestelmä perustettiin, ainoastaan ne
ihmiset, joilla oli varma työpaikka, jotta voitiin tietää,
että he pystyivät maksamaan lainan ajallaan takaisin.
Jo silloin näitä Ara-lainojen saajia olivat nimenomaan
pienipalkkaiset julkisen sektorin työntekijät,
kuten esimerkiksi opettajat ja veroviraston työntekijät.
Siihen nähden Ara-laina on muuttanut hieman muotoaan siinä suhteessa,
että sillä on rakennettu asuntoja nimenomaan niille
henkilöille, joilla ei oikeastaan ole ollut lainkaan tuloja
asumista varten, elikkä tulorajat vedettiin jo niin alas,
että normaali työssä käyvä perhe
jäi näiden Ara-lainojen ulkopuolelle. Sikäli
on erittäin hyvä, että nyt kehitetään
uusia muotoja asumisen järkeistämiseksi.
Se, mikä on myös hyvä asia, niin
tässä lakiesityksessä myöskin
mahdollistetaan valmiiden ja rakenteilla olevien asuinrakennuskohteiden
hyväksyminen valtion korkotukilainoitukseen. Niillä lainoilla
toivottavasti saadaan nyt seisahtuneet rakennuskohteet rakennettua
valmiiksi ja saadaan myös myymättömät
asunnot kenties tällaisen tukijärjestelmän
piiriin.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
laki vuokra-asuntojen rakennuslainojen valtiontakauksesta. Asia
on varsin hyvä ja sopii hyvin tähän suhdannetilanteeseen.
Tässä on selkeästi tavoitteena se, että rahoituskustannukset
alenisivat ja rahoituksen saatavuus paranisi. Mutta sitten se, missä määrin
tätä ruvetaan käyttämään,
on jo toinen asia. Itse vähän epäilen, onko
tähän hirvittävästi halukkuutta
tosiasiassa, kun tässä kuitenkin on tämä 20
vuoden raja, jonka jälkeen tätä kohdetta
voi käyttää muunakin kuin vuokra-asuntona.
Tässä esityksessä ei mistään
ilmene maksun suuruus, kun täällä puhutaan,
että takauksesta peritään takausmaksu.
Valiokunnan mietinnössäkään
sitä ei ole avattu, minkä suuruinen tämä takausmaksu
on. Ainakin se palaute, mikä minulle on tullut, on sen
kaltainen, että takausmaksu jossakin määrin
laimentaa tätä nyt esityksessä olevaa
takuun käyttöä, ja se varmasti ei ole
hyvä tilanne.
Hyvää tässä on selkeästi
se, että takauslainan saajien piiri olisi laajempi kuin
normaalissa Ara-tuotannossa, ja myös se, että asukasvalinta
on vapaamuotoisempi eikä näitä sosiaalisia
rajoitteita ole samassa määrin. Tämä tietysti
on erittäin hyvä asia. Myös se, että valiokunta
on todennut, että valmiit tai rakenteilla olevat kohteet
voivat myös tulla välimallin piiriin, on erinomaisen hyvä asia.
Mutta täällä on avattu jo keskustelu
siitä, että vuokrat ovat korkealla tasolla ja
sillä on hyvin paljon kytköksiä rakentamisen
hintaan, ja näin tietysti tilanne on. Kuitenkin on tämänkin
päivän keskustelussa hieman menty minusta väärille
raiteille. On muistettava, että jos puhumme esimerkiksi
2 000 euron neliöhinnan kerrostaloasunnosta, niin
valtio tai kunnat saavat erilaisina veroina tai maksuina tästä 2 000
eurosta reilun kolmanneksen itselleen takaisin. Siihen kun vielä lisätään
eläkevakuutusmaksut, tonttikustannukset, niin ollaan jo
lähes 45 prosentissa.
Kyllähän valtio saa kaikista rakennuskustannuksista
merkittävästi verotuloja takaisin, eli kyllä rakentamisen
yhteiskunnallinen merkitys on erittäin suuri. Yleensä puhutaan
niin, että yksi rakennusammattimies telineillä työllistää kaksi kolme
henkilöä muualla, eli isoista asioista on kaiken
kaikkiaan kysymys. Kyllä on totta, että tämä on
yksi avaus, eikä tällä rakentamisalan työllisyyskehitystä ratkaista,
vaan tarvitaan varmasti muita tukielementtejä.
Silloin kun puhumme rakentamisen kustannuksista, niin on pakko
nostaa esille myös se, että tulisi olla kohtuuhintaisia
tontteja, mutta myös kaavoituksen tulisi olla pitkäjänteistä ja
sen kaltaista, että se ainakaan ei nostaisi merkittävästi kokonaishintaa.
Varmaan tässä tilanteessa on myös perusteltua
se, että neuvoteltuja urakoita, kun yrityksillä on
omaa tonttivarantoa, tulisi Ara-tuotannossa hyödyntää ja
kehittää entistä enempi. Minusta tässä myös
muita kannustimia tulee ottaa vahvasti käyttöön.
Mutta kaiken kaikkiaan näen, että tämä lakiesitys,
joka nyt on käsillä, on hyvä avaus. Toivottavasti
siihen nyt aktiivisesti myös yrittäjät
tarttuvat.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Reijonen tiedusteli tästä takausmaksusta.
Se on 8 §:ssä tässä, ja se on
0,5 prosenttia myönnetyn takauslainan pääomasta.
Arja Karhuvaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olisin äsken nimenomaan korjannut
tämän saman: 0,5 prosenttia takaussummasta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämän valiokunnan mietinnön
perustelutekstin viimeisessä kappaleessa käsitellään
seuranta-asioita ja kiinnitetään aivan oikein
huomiota siihen, että yleishyödyllisen Ara-tuotannon
kanssa tämä välimalli ei saisi kilpailla.
Tämä on kirjoitettu sillä tavalla, että tämä on
ikään kuin ponsilauselman perusteluteksti, mutta
se itse ponsi, jolla olisi jotakin merkitystä, on unohdettu
tehdä tähän. Elikkä toisin sanoen
eduskunta niin kuin ulvahtaa, mutta ei niin kuin kontrolloi. Näinkin
voi tehdä, mutta en pidä sitä eduskunnan
kannalta hyvänä ratkaisuna.
Yleiskeskustelu päättyi.