13) Hallituksen esitys laeiksi perusopetuslain 9 §:n
sekä opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain
9 ja 17 §:n muuttamisesta
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on kyseessä perusopetuslain
9 §:n sekä opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta
annetun lain 9 ja 17 §:n muuttamisesta. Esityksessä on
mukana valmistavan opetuksen lisääminen sekä opetusryhmäkokojen
pienentäminen. Viime viikolla äänestimme
jo lakipykälien sisällöstä ja
niihin liittyvistä vastalauseista, ja nyt esitän
sivistysvaliokunnan mietintöön liittyvän
tekstivastalauseen.
Opetusryhmien koolla on merkitystä oppimistavoitteiden
saavuttamisen turvaamiseksi. Monessa kunnassa oppilaita joudutaan
opettamaan yli 30 oppilaan ryhmissä, jolloin yhden opettajan aika
ei riitä oppilaiden omien oppimisedellytysten mukaisen
oppimisen tukemiseen. Lisäksi luokissa on usein liikaa
erityistä tukea ja huomiota vaativia oppilaita, joiden
oikeampi opiskelupaikka olisi selvästi pienemmissä ryhmissä.
Sosialidemokraatit totesivat talousarvioaloitteessaan vuoden
2009 budjettiin, että hallituksen esittämä määräraha
ryhmäkokojen pienentämiseen on täysin
riittämätön. Esitimme siihen kohdennetusti
30 miljoonaa euroa hallituksen 16 miljoonan euron sijaan. Kun hallitus
ei oletettavasti ole valmis panostamaan enemmän, olisi äärimmäisen
tärkeää, että määräraha
kohdentuisi juuri ryhmäkokojen pienentämiseen.
Taloudellisista syistä kunnat kuitenkin säästävät,
eikä ole takuita, että näin tapahtuu.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että sivistysvaliokunnan
mietinnön perustelujen Perusopetuksen opetusryhmät
-luvun kolmannen kappaleen jälkeen lisätään
perusteluteksti seuraavasti:
"Kuntia ja yksityisiä opetuksen järjestäjiä tulisi
lakisääteisesti velvoittaa rajaamaan ryhmäkoon
maksimiksi alakoulun kahdella ensimmäisellä luokalla
16, alakoulun muilla luokilla 20 ja yläkoulun luokilla
25 oppilasta ryhmää kohti. Kunnat tulisi myös
velvoittaa seuraamaan tilannetta kouluissa ja raportoimaan, miten
lakia noudatetaan."
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Me olemme keskustelleet täällä päivän
ja illan aikana vuoden 2009 talousarvion täydentämisestä.
Keskustelun ytimenä on ollut kansainvälinen erittäin
vaikea finanssitilanne, joka on vaikuttanut ja heijastunut vahvasti
myös Suomen ja kuntien talouteen.
Me olemme voineet kuulla eri puolilta Suomea, kuinka kunnat
velkaantuvat ja nostavat veroäyriä. Veroäyrin
korotus vaikuttaa yli 800 000 ihmisen arkeen. Siitä huolimatta
kuntien velkaantuminen jatkuu edelleen tulevan vuoden aikana. Tilanne
ihmisten ja kuntien kannalta näyttää erittäin
vaikealta. Luottamus tulevaisuuteen on heikkoa. Yleensä tällaisissa
tilanteissa kärsivät eniten ne ihmiset, jotka
eivät saa ääntään kuuluviin.
Näin on myös lasten laita.
Arvoisa puhemies! Kannamme suurta huolta siitä, että kunnat
säästävät opetuksen laadusta. Olemme
kuulleet huhuja opettajien lomautuksista esimerkiksi Kuopiossa.
Kuinka tässä tulevaisuudessa käy, sen
aika näyttää. Selvää on
kuitenkin, että kuntien vaikean taloudellisen tilanteen takia
on suuri riski, että säästöjä haetaan
myös opetuksesta ja opetuksen laadusta ja että luokkakokoja
tullaan siten kasvattamaan, ellei sitä ole säädelty
riittävän selkeästi laissa.
Lapsiin kohdistetut eurot kasvavat korkoa ja vaikuttavat myönteisesti
tulevaisuuteen terveempinä ja tasapainoisempina kansalaisina,
tulevina veronmaksajina. Tästä syystä on
erittäin tärkeää, että laadukas
ja yksilöllinen opetus ja kasvatus tukevat myös
lapsen kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä ja oppimisen
edellytyksiä. Tähän oleellisesti liittyy
myös opetusryhmien koko.
Arvoisa puhemies! Tästä syystä kannatan
ed. Peltosen esitystä mietinnön perustelutekstin
lisäyksestä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Sivistysvaliokunnan mietinnön yhteydessä on käsitelty
kolme lakialoitetta, jotka kaikki, niin kuin tapa on, esitetään
hylättäväksi. Näissä lakialoitteissa
ed. Lapintie ja ed. Forsius esittävät 20 oppilaan
enimmäisryhmäkokoa ainakin alaluokilla, osittain
ehkä koko peruskoulussakin, perusopetuksessa. Ed. Räsäsen
lakialoitteessa ehdotetaan, että ryhmäkoosta säädettäisiin
valtioneuvoston asetuksella. Nyt sosialidemokraatit esittävät
vastalauseessaan, että opetuksen järjestäjä tulisi
lakisääteisesti velvoittaa rajaamaan nämä 16,
20, 25 oppilaan kokoiset ryhmät. Eli tavoitteet ovat varmasti
kaikilla samat, ne on vähän eri tavalla esitetty.
Se, pitäisikö näistä näin
tarkasti säätää laissa, on tietysti
mielenkiintoinen kysymys, koska rahoitus pitää kyllä silloin
myös järjestää kunnille. Kunnilla
on erinomaiset vaikeudet, ja toivoisinkin, että sosialidemokraatit
kiinnittäisivät vielä voimakkaammin huomiota
siihen, että kuntatalous ei kyllä tässä mallissa
eikä tämän hallituksen kuntapolitiikan
pohjalta ole sellaisessa valmiudessa, että voisi näistä säätää laissa
näin tiukasti, ilman selkeää rahoitusta.
Tietysti voi kysyä, tarkoittaako tämä sosialidemokraattien
esitys, kun se on konditionaalissa ja kun sanotaan, että "lakisääteisesti"
tulisi velvoittaa, nimenomaan näitten määräämistä laissa vai
voisiko tulla kysymykseen tämä meidän eduskuntaryhmämme
esittämä malli, että niistä säädettäisiin
valtioneuvoston asetuksella. Myönnän, että asetuksella
säätäminen ei ole kovin vankka pohja,
mutta kuitenkin tulisi oppilaan oikeudet paremmin turvata säädöspohjaa
vahvistamalla kuin nyt tapahtuu, koska nyt on tavattoman paljon
liian suuria luokkakokoja.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tähän ed. Kankaanniemen
kysymykseen: Toki tämä asetuksella säätäminenkin
myös sillä tavalla on jo tie siihen suuntaan,
ja siinä mielessä olimme mukana äänestämässä tässä aloitteen mukaisessa
lakisisällössä. Mutta meidän
mielestämme tässä pitäisi mennä vielä pitemmälle
ja sillä tavalla varmistaa tämä riittävä oikea
suunta näissä ryhmäkokoasioissa.
Keskustelu päättyi.