15) Hallituksen esitys laeiksi opintotukilain sekä lukiokoulutuksen
ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuesta annetun
lain muuttamisesta
Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä käsiteltävänä on
opintotukea ja koulumatkatukea koskeva esitys. Opintotukea on tällä vaalikaudella
kehitetty useaan otteeseen: opintorahan tasoa on nostettu 15 prosentilla,
opiskelijan omia tulorajoja korotettu 30 prosentilla, opintotuen
ja sairauspäivärahan yhteensovitusta on selkeytetty.
Paljon on siis tehty, ja tässä on lisää.
Pääasiallinen esitys tässä on
varmasti se, että myöntämiskäytäntöä halutaan
esittää muutettavaksi siten, että opintotuki
myönnettäisiin erikseen ensin alemman korkeakoulututkinnon
suorittamiseen ja sitten sen jälkeen vasta ylemmän korkeakoulututkinnon
suorittamiseen. Yhteenlaskettu enimmäistukiaika on kuitenkin
tutkintojen yhteenlasketun laajuuden perusteella sama kuin nykyisinkin.
Valiokunta kävi paljon keskustelua siitä,
miten yliopistot ovat valmiita noudattamaan tätä opintotukilakia
ja miten ne ovat valmiita muuttamaan opetuksensa siten, että opinnot
on mahdollista suorittaa tavoiteajassa. Yliopistolla on siis hyvin
suuri vastuu tämän opetuksen järjestämisessä.
Yliopistolla on myöskin muita käytäntöjä olemassa,
opintojen ohjaus ja juuri tämä opintojärjestelyjen
koordinointi.
Muita asioita, jotka tähän esitykseen liittyvät, ovat
muun muassa ne, että tukikuukausikohtainen opintojen määrä nousee
5 opintopisteeseen, lisäksi opintotuen myöntäminen
tieteellisiin, taiteellisiin ja ammatillisiin jatko-opintoihin rajataan
9 tukikuukauteen. Vielä halutaan määrittää myös
asumislisäkuukausi tukikuukaudeksi, mitä se nyt
ei ole ollut, ja opiskelijat ovat saattaneet jäädä opinnoissaan
pelkälle asumistukilisälle eivätkä ole
nostaneet opintotukea vaan ovat säästäneet
sitä. Kaiken kaikkiaan tämä esitys haluaa edistää opintojen
suorittamista ja niistä suoriutumista tavoiteajassa.
Koulumatkatuen osalta tulee myös muutoksia siinä mielessä,
että ne opiskelijat, jotka suorittavat ammatillista perustutkintoa
näyttötutkintona tai pelastusalan tai vankeinhoitoalan
ammatillista tutkintoa, otetaan koulumatkatuen piiriin. Samoin näitä kriteerejä myöskin
väljennetään siten, että koulumatkakustannuksissa
huomioidaan myös 100 kilometrin ylittävät
koulumatkat, kun opiskelija käyttää joukkoliikennettä tai
sitten koulutuksen järjestäjän järjestämää kuljetusta.
Joiltakin osin voitaisiin hakemuksesta erikseen hyväksyä myös
oman matkustustavan perusteet. Koulumatkatukea ehdotetaan myönnettäväksi
myös pidemmäksi ajaksi kuin 9 kuukaudeksi, ja
lisäksi säädetään muutoksia
tuetun lipputuotteen ensimmäisestä ja viimeisestä osto-päivästä.
Kaiken kaikkiaan valiokunta kuitenkin totesi, että jotta
päätoiminen opiskelu olisi mahdollista, niin välttämättä nämä esitykset
eivät ole riittäviä, vaan tätä opintotukijärjestelmää tulee
jatkossakin kehittää. Tällaisia asioita,
kehittämisen kohteita, valiokunta löysi muun muassa
opintorahan indeksisidonnaisuudesta, huoltajakorotuksesta ja toisen
asteen opintotuen kehittämisohjelmasta mutta totesi myös,
että näitä tulee kehittää asteittain
valtiontaloudellisten edellytysten mukaisesti.
Arvoisa puhemies! Tämä mietintö ei
ollut yksimielinen, tähän jätettiin kolme
vastalausetta.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Tarja Filatov.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ennen viime eduskuntavaaleja näimme massiivisen
opiskelijaliikkeen vaatimassa tasokorotusta opintorahaan, sen kuromista
umpeen, mitä opintotuki, opintoraha, oli jäänyt
jälkeen vuosien varrella, noin 15 prosenttia. Tämän eduskuntatalon
edessä tuhannet opiskelijat osoittivat mieltä opintorahan
korottamisen puolesta, paikkakunnilla ympäri Suomea opiskelijat
marssivat opintorahan korottamisen puolesta. Opiskelijat loivat
sellaisen paineen, että jokainen puolue joutui lupaamaan
opintorahan korottamisen. Opiskelijat omalla taistelullaan saavuttivat
sen, että tämä eduskunta yksimielisesti
korotti opintorahaa. Se taistelu oli opiskelijaliikkeen voitto.
Se oli taistelu, jonka johdosta, olisi hallituspohja ollut mikä tahansa,
vaalien aikaiset puheet olisi ollut pakko toteuttaa, ja siitä pitää nostaa
ylioppilashattua opiskelijaliikkeelle.
Arvoisa puhemies! Valitettavasti tämän opiskelijaliikkeen
taistelun saavuttaman opintorahan korotuksen jälkeen opintotuelle
ei ole tehty parannuksia. Se on liian alhaisella tasolla, ja se
on siitä lähtien jäänyt jälleen
jälkeen. Tänä vuonna opiskelijoiden ostovoima
tulee laskemaan, ja se tulee tällä esityksellä laskemaan
myös ensi vuonna. Itse asiassa tämä nyt
käsittelyssä oleva esitys ei paranna opiskelijoiden
asemaa vaan se heikentää sitä. Sen vuoksi
opiskelijaliike käsittelyn alkaessa osoitti mieltä,
jakoi kansanedustajille purkkeja, joissa oli keltaista nestettä viestinä siitä,
mitä mieltä ollaan siitä, että opintotuki
ollaan jakamassa ylempään ja alempaan tutkintoon,
siitä, että pisterajoja ollaan kiristämässä,
siitä, että jatkossa ei pysty nostamaan asumislisää niiltä kuukausilta,
jolloin ei nosta opintorahaa. Sen sijaan niitä lupauksia,
joita opiskelijaliikkeelle valtiosihteeri Markus Rantalan vetämässä työryhmässä luvattiin,
indeksiin sitomista, huoltajakorotusta, ei tuotu tähän
lakiesitykseen. Eli opiskelijaliike ehkä liian kiltistikin
hyväksyi heikennyksiä sillä lupauksella,
että tulee indeksiin sitominen ja toisaalta huoltajakorotus,
mutta näitä lupauksia ei tässä esityksessä toteuteta.
Arvoisa rouva puhemies! Erityisen irvokasta on se, että kaikki
muut sosiaalietuudet, perusturvan etuudet, ollaan nyt sitomassa
indeksiin paitsi yksi. Opintotukea ei olla sitomassa indeksiin siitä huolimatta,
että opintotuen sitominen indeksiin maksaisi vain 9,4 miljoonaa
euroa. Tämä on selkeä viesti, selkeä osoitus
kokoomukselta, keskustalta, vihreiltä ja Rkp:ltä,
että he eivät välitä opiskelijaliikkeen
yhtenäisestä vaatimuksesta. He ovat sitä mieltä,
että opiskelijoiden pitää tässäkin
asiassa olla erilainen ryhmä kuin kaikki muut, ainoa ryhmä,
jonka perusetuuksia ei ole sidottu indeksiin.
Toisaalta, arvoisa rouva puhemies, opiskelijat ovat tämän
esityksen jälkeen entistä voimakkaammin ainoa
väestöryhmä, jonka perustoimeentulon
katsotaan nojautuvan lainaan. Tällä esityksellä itse
asiassa halutaan painottaa entistä enemmän lainaa
opintojen rahoittamisessa. Haluan sanoa harvinaisen selvästi
sen, että vasemmisto haluaa kehittää opintotukea
opintorahapainotteisesti. Jokaisella pitää olla
oikeus toimeentuloon niin, ettei tarvitse elää lainarahan
varassa. Me emme ole siinä kuorossa mukana, joka vaatii paluuta
menneisyyteen, paluuta aikaan, jolloin opintoja piti rahoittaa lainan
kautta.
Arvoisa rouva puhemies! Tässä ensimmäisessä käsittelyssä vasemmisto
tulee esittämään selkeitä parannuksia
opiskelijoiden asemaan. Me esitämme, että opintoraha
sidotaan indeksiin niin kuin kaikki muutkin etuisuudet. Se sidotaan
indeksiin niin kuin opiskelijoille luvattiin, mutta lupaus on syöty.
Me tulemme esittämään opintorahaan 100:n
euron tasokorotusta. Sen jälkeen korkeakouluopiskelijoiden
opintorahan taso on pikkusen vajaa 400 euroa. Se ei riitä sekään
vielä elämiseen, mutta se on askel kohti vasemmiston tavoitetta
siitä, että meidän perusturva, meidän perustoimeentulo,
on yhtenäinen niin, että kaikki ryhmät
saavat 750 euroa kuukaudessa, sellaisen tuen, jolla todella pystyy
elämään. Oleellista on se, että tämä tuki
pitää sitoa indeksiin, jotta ei käy niin
kuin silloin, kun opiskelijaliike tuhansin ja tuhansin marssi ja
vaati sitomista indeksiin, ettei käy niin, että joudutaan
tasokorotusta vaatimaan, kun opintotuki jää koko
ajan, joka ikinen vuosi, jälkeen.
Arvoisa rouva puhemies! Jos nostaa yksittäisen kaikkein
ongelmallisimman kohdan opintotuessa, suurimman vääryyden,
se on se, että toisella asteella opiskelevat alle 20-vuotiaat
itsenäisesti asuvat eivät saa opintotukea samalla
tavalla kuin korkeakouluissa opiskelevat. Heidän opintotukensa,
opintorahansa, taso on sidottu vanhempien tuloihin. Vaikka opiskelija
asuisi toisella paikkakunnalla, eläisi täysin
omaa, itsenäistä elämää,
siitä huolimatta opintorahan taso on kiinni vanhempien
tuloista riippumatta siitä, tukevatko vanhemmat täysi-ikäistä opiskelijaa.
Me esitämme muutosta opintotukilakiin niin, että jatkossa
vanhempien tulot eivät vaikuta toisella asteella myöskään
alle 20-vuotiaiden itsenäisesti asuvien opintorahan tasoon.
Arvoisa puhemies! Miksi opintorahan taso on niin tärkeä kysymys?
Se on tärkeä koulutuksellisen tasa-arvon kannalta.
Se on tärkeä sosiaalisen tasa-arvon kannalta.
Se on tärkeä sen vuoksi, että opiskelijat
pystyvät keskittymään siihen, mikä on
pääasiallinen työ opiskelijalle: opintojen
eteneminen. Tänä päivänä opiskelijat
joutuvat käyttämään suuren määrän
aikaa työskentelyyn, joka on pois opintojen suorittamisesta.
Kun täällä hurskaasti puhutaan siitä,
että opintoja pitää nopeuttaa, pitää nopeammin
tulla työelämään, niin ainoa
todellinen ja toimiva keino siihen on se, että opiskelijat
todella pystyvät keskittymään opintoihinsa.
Se on mahdollista vain opintotuen selvällä korottamisella
ja nimenomaan opintorahan kautta opintotuen korottamisella. Jos
todella halutaan, että opiskelijat valmistuvat aikaisemmin,
silloin opiskelijoiden elämisen mahdollisuuksia pitää tukea.
Arvoisa rouva puhemies! Tässä esityksessä todella
on ne huononnukset, heikennykset, joita työryhmä esitti,
mutta ei yhtään niistä parannuksista,
joita työryhmä esitti. Esitämme meidän vastalauseessamme
sitä, että kaksiportaisuudesta opintotuessa luovutaan,
ja myös sitä, että opintotuen asumislisää voi
nostaa myös kesäkuukausina, vaikka ei nosta opintorahaa.
Ja itse asiassa olemme sitä mieltä, että opiskelijan
asumislisän pitää olla ympärivuotinen.
Opiskelijat eivät asu vain 9 kuukautta vuodessa, vaan he
asuvat samalla tavalla 12 kuukautta, kuten kaikki muutkin ihmiset.
Arvoisa rouva puhemies! Nyt mitataan huomisessa äänestyksessä puheiden
ja tekojen väli, ovatko puheet ristiriidassa siitä,
että halutaan tukea opiskelijoita, halutaan alle 20-vuotiaiden
toisen asteen opiskelijoiden opintotukea parantaa, halutaanko sitoa
indeksiin. Tässä on nyt mahdollisuus niillä,
jotka ovat puhuneet tämän puolesta, erityisesti
Rkp:n ja vihreiden edustajilla, mutta myös monilla kokoomuksen
ja keskustan edustajilla, jotka tämän puolesta
ovat puhuneet. Huomenna teillä on mahdollisuus näyttää rohkeasti, että te
olette opiskelijoiden puolella, te painatte äänestyksessä nappia
opiskelijoiden aseman parantamisen puolesta. Jos te ette näin
tee, teidän puheenne ovat tyhjää sanahelinää,
tiedotteiden lähettämistä. Nyt mitataan
sitä, mitkä puolueet ovat opiskelijoiden puolueita.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ettei jäisi epäselväksi
ed. Arhinmäelle: olen hallituksen esityksen puolella ja
tulen äänestämään sen
mukaisesti.
Tämä opintotuki- ja koulumatkatukilaki sivistysvaliokunnassa
on herättänyt paljon keskustelua koko opintorahan
ja opintojen kokonaissosiaalisesta tarkastelusta, koska tämäkin
laki valitettavasti on sitä tilkkutäkkiä,
että yksi asia muuttuu paremmaksi, toinen ehkä huonommaksi, mutta
kokonaisuudessaan opintososiaalisia asioita on pyritty ja pyritään
tällä hallituskaudella viemään
eteenpäin. Tämän lain hallituksen esityksen
lähetekeskustelussa totesin, että laki tuo keppiä mutta
myöskin porkkanaa opintojen etenemiseen niin korkeakoulu-
kuin toisen asteen opiskelijoidenkin osalta. Totta vieköön
meillä poliitikoilla pitää olla mahdollisuus
tarttua tähän tilanteeseen näillä keinoin.
Taustalla tähän koko hallituksen esitykseen ovat
toimet työurien pidentämiseksi, koska meillä Suomessa
valmistuneet korkeakouluopiskelijat päätyvät
ja tulevat työmarkkinoille keskimäärin
paljon vanhempana kuin Keski-Euroopassa ja Pohjoismaissa ylipäätänsäkin.
Meillä on paljon tehtävää tämän
suhteen.
Valiokunnassa asiantuntijakuulemisen yhteydessä kysyin
moneen otteeseen niin opiskelijajärjestöjen kuin
muidenkin edustajien tai asiantuntijoiden ollessa läsnä,
mikä olisi sopiva opintotuen taso rahallisesti. Jokainen
sanoi, että kovin kaukana tästä nykyisestä ei
varmasti olla. Jonkunlaista korotusta tietysti opiskelijajärjestöt toivoivat,
mutta tuo 800 euroa kuukaudessa, kun ottaa kaikki asumistuet ja
muut siihen mukaan, on kohtuullinen. Mutta kun tiedämme
asumisen kustannukset esimerkiksi täällä pääkaupunkiseudulla,
silloin tullaan vaikeuksiin, ja moni opiskelija joutuu toimeentulotukeenkin
turvautumaan.
Mutta joka tapauksessa tämä lakiesitys kannustaa
siihen, että opintotuen käytön suunnitelmallisuutta,
tukiaikojen riittävyyttä ja päätoimista
opintoihin keskittymistä tapahtuisi entistä enemmän
silloin, kun opintotukiaikaa käytetään.
Uuden mallin mukaan opiskelija saisi ylemmän korkeakoulututkinnon
suorittamiseen yhteensä 55 tukikuukautta, joka jaetaan
todellakin kahteen osaan. Tukiajan joustoja tehtäisiin
ainoastaan perustelluista syistä erillisillä hakemuksilla,
ja niitä voitaisiin pidentää hyvistä perusteluista.
Tämän kaksiportaisen tukimallin ei pidä missään
nimessä johtaa siihen, että kandidaatin tutkinto
olisi välitavoite tai että olisi tavoite siirtyä sen
jälkeen työmarkkinoille. Mutta ei ole myöskään
tavoite se, että vastustetaan tätä mallia
sen vuoksi, että jäisi käyttämättä tai
haluttaisiin siirtää näitä tukikuukausia
myöhempään ajanjaksoon, koska kysehän
on siitä, että valtiohan siinä säästää,
jos opiskelija opiskelee reippaasti, asianmukaisesti, tavoitellussa
ajassa. Jos tukikuukausia jää esimerkiksi kandidaatin
tutkinnon jälkeisestä ajasta käyttämättä,
kaikkihan on yhteisessä veropussissa silloin käytettävissä joihinkin
muihin asioihin, ja tämä hyvä.
Muutos tulee siis voimaan 1.8. ensi vuoden puolella silloin,
kun opiskelijat aloittavat opintonsa. Silloin, jos ajatellaan korkeakouluopiskelijoita,
on ajateltu, että 10 000—20 000
korkeakouluopiskelijaa on siinä tilanteessa, että lukuvuosittain
pitäisi enemmän tehdä opintosuorituksia
tai vähentää opintotuen käyttöä.
Tämä on sitten se todellinen keppi näille
opiskelijoille.
Erityisen hyvää tässä laissa
on se, että koulumatkatuen parannuksia tehdään
koulutuksen saavutettavuuden nimissä ja parannetaan etenkin toisen
asteen opiskelijoiden toimeentuloa. Näyttötutkinnon
suorittaneet saavat tämän koulumatkatuen, ja todellakin
tämä yli 100 kilometrin raja silloin, kun opiskelija
käyttää joukkoliikennettä, poistuu
ja silloin tätä koulumatkatukea saa käyttöönsä.
Yksi painoarvo, joka tässä hallituksen esityksessä näkyy,
on opintolaina, jota ei aikaisemmin oikeastaan ole opintososiaalisissa
etuuksissa tällä kaudella juurikaan käsitelty.
Tällä hetkellä 48 prosenttia korkeakouluopiskelijoista
ottaa vuosittain lainaa ja ainoastaan ja vain 27 prosenttia toisen
asteen opiskelijoista turvautuu opiskeluiden rahoittamiseen lainalla.
Nyt helpotetaan lainan ottamista niin, että valtion lainatakaus
koskee kaikkia opintorahaa saavia itsenäisesti asuvia opiskelijoita.
Ulkomailla opiskelevia opiskelijoita lainatakuu koskee myöskin,
ja he saavat 600 euroa kuukaudessa maksimissaan tätä opintolainaa
ottaa. Korkoavustuksen tulorajoja ehdotetaan myöskin korotettavaksi.
Asiantuntijakuulemisessa minut yllätti todellakin se,
että esitettiin painokkaasti erilaisia malleja siitä,
että lainapainotteista opintojen rahoitusmallia täytyisi
kehittää tulevaisuudessa. Tämä lainapainotteisuuskaan
ei ole ollut ensisijaisesti minun omassa listassani opintojen rahoittamiseksi,
mutta tätä oli mietitty monella taholla. Lainapainotteisuutta
kommentoitiin esimerkiksi tällaisilla lauseilla: "Ripeää valmistumista
tukisi opintolainan osittainen muuttaminen opintorahaksi verovähennyksen
muodossa valmistumisen jälkeen." "Lainan takaisinmaksussa
huomioitaisiin tulotaso valmistumisen jälkeen." Elikkä saataisiin
osaksi tätä lainaa anteeksi ja takaisin. Näitä malleja
täytyy miettiä, kannustaisivatko ne sitten nopeampaan
valmistumiseen ja sitoutumiseen opiskeluihin, mutta valtion lainatakuu
tulee kyllä varmasti nyt tarpeeseen.
Arvoisa puhemies! Tietysti tällä vaalikaudella,
niin kuin tässä edellä on tullut monesti
sanottua, on opintososiaalisia etuja parannettu useampaan kertaan.
Opintorahan tasoa on korotettu 15 prosentilla, opiskelijoiden omia
tulorajoja 30 prosentilla, puolison tulojen huomioimismenettelyä on
tarkennettu, ja opintotuen ja sairauspäivärahan
yhteensovittamista on myöskin selkeytetty. Eli tekoja on,
mutta varmasti lista opiskelijoiden ja opintojen suorittamisen vaatimuksista on
loputon, kun mietitään, mitä kaikkea
parannusta tarvitaan ja voitaisiin edistää.
Kehittämistarpeita itse näen ainakin seuraavia:
Asumistuen tulisi olla varmasti vuokratasoon nähden paljon
korkeampi, ja tämän toisen asteen opiskelijoiden
vanhempien tulorajojen poiston pitää olla tavoitteena
tulevina vuosina. Perusteellinen opintososiaalisten etuuksien remontti
on tarpeen, ettei tehdä näitä uudistuksia pätkittäin.
Opintotuen sitominen indeksiin on sekin varmasti tavoiteltavissa
oleva asia seuraavalla vaalikaudella.
Sitten yksi kehittämisasia, joka ei ole ehkä tämän
salin asia, on se, että opintojärjestelyitä kokonaisuutenaan
täytyy tehostaa. Asiantuntijakuulemisessa tuli esille se,
että korkeakoulussa on tällä hetkellä paljon
väljyyttä ja paljon tehostamiskohteita, joihin
oppilaitosten itse pitää tarttua, miten niitä asioita
voidaan edistää siellä paikallisesti
opiskelijoiden ja opettajien keskuudessa.
Lyhykäisyydessään tässä kommenttini
hallituksen esitykseen ja valiokunnan mietintöön. Paljon
on tehty, mutta paljon on vielä tekemättä.
Paavo Arhinmäki /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Vehkaperä ihan ansiokkaasti
kävi läpi niitä keppejä, joita tässä nyt
opiskelijoille annetaan. Kun pitkään kuunteli,
sieltä tuli se, mikä on porkkanakin, ed. Vehkaperän
mielestä se, että opintolainan saamista helpotetaan
ja siihen kannustetaan entistä enemmän. Samaan
aikaan kuitenkin meillä akateeminen työttömyys
on korkeampi kuin koskaan aikaisemmin. Tutkinnon jälkeen
työpaikan saaminen on entistä haasteellisempaa.
On täysin ymmärrettävää,
että opiskelijat eivät halua nojata lainaan vaan
haluavat turvattua toimeentuloa. Samaan aikaan, kun täällä valtiovarainministeri Katainen
koko ajan puhuu siitä, että lainalla ei pidä elää,
täällä nyt juhlitaan suurena saavutuksena
sitä, että opiskelijoiden on entistä helpompi elää lainalla.
Minä olen tästä lainapainotteisuudesta
täysin toista mieltä. Minun mielestäni
pitää painottua siihen, että opiskelijat
pystyvät perusopintorahalla tulemaan toimeen.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Silloin, kun tätä opintotukiuudistusta
valmisteltiin, annettiin opiskelijoille hyvin selkeästi ymmärrys,
että luvassa on parannuksia mutta myös joitakin
tiukennuksia. Tämä työryhmä,
johon täällä on jo viitattu useamman
kerran, esitti tosiaan tätä kaksiportaisuutta
ja myös sitä, että tuen saamiseen vaadittavien
opintosuoritusten määrää nostettaisiin
ja myös tämä asumislisäkuukausi
määriteltäisiin tukikuukaudeksi. Mutta työryhmä suositteli
myös sitä, että opintotuki sidotaan samalla
indeksiin, niin että se sitten automaattisesti nousee,
kun elinkustannuksetkin nousevat. Opiskelijaperheiden kohdalla suositeltiin, että
oikeus
opintorahan huoltajakorotukseen olisi opiskelijalla, joka on alle
18-vuotiaan lapsen huoltaja. Mutta sitten hallituksen budjettiriihessä kuitenkin
ainoastaan nämä tiukennukset toteutuivat, ja tämä esitys
sisältää hyvin vähän
helpotuksia tai opintotuen riittävyyttä parantavia
ehdotuksia.
Me näemme kyllä, että tämä uudistus
ei kokonaisuutena tue sitä tavoitetta päätoimiseen
opiskeluun kannustamiseksi ja opintoaikojen lyhentämiseksi,
vaan näitten opintotuen ehtojen kiristäminen saattaa
pahimmillaan johtaa opintotuen käytön vähentymiseen
ja opiskelijoiden työssäkäynnin lisääntymiseen.
Arvoisa rouva puhemies! SDP on sitä mieltä, että rankaisusta
ei ole opintojen nopeuttajaksi. Tässä esityksessä opiskelijan
käytettävissä olevien tukikuukausien
lukumäärä pienenee, jos opiskelija käyttää alemman
korkeakoulututkinnon suorittamiseen vain vähän
tukikuukausia. Olemme sitä mieltä, että opintotukiuudistus
ei saa vähentää tukikuukausien määrää ja
esitetty malli rankaisee nimenomaan niitä opiskelijoita,
jotka suorittavat alemman tutkinnon hyvin nopeasti ja vähäisillä tukikuukausilla.
Olemme myös sitä mieltä, että asumislisäkuukauden
määritteleminen tukikuukaudeksi ei ole mikään
keino nopeuttaa opintoja vaan sillä voi olla päinvastainen
eli negatiivinen vaikutus suunnitelmalliseen ja päätoimiseen
opiskeluun, joka täällä esimerkiksi ed.
Vehkaperän mielestä oli täysin toteutettu
tässä esityksessä. Eli ne opiskelijat,
jotka nostavat ainoastaan asumislisää, ovat yleensä kaikkein
pienituloisimpia ja suorittavat eniten opintoja. Jos ajatellaan
kesäaikaakin, niin monessa oppilaitoksessa on hyvin hankalaa
täysipäiväisesti suorittaa opintoja kesäaikaan.
Arvoisa rouva puhemies! Tämä indeksiin sitominen
olisi kyllä ollut aika perusteltua kaikkien näiden
puheiden jälkeen ja varsinkin sitten, kun täällä on
jo monta kertaa mainittu, että kaikki muut etuudet, kuten
lapsilisät ja kotihoidon tuki, ollaan valmiita sitomaan
indeksiin mutta ei opintotukea. Kyllä tämä on
aika kurjaa opiskelijoille selittää, miksi hallitus
nyt näin ajattelee ja näin päättää tehdä.
Me olemme sitä mieltä, että tämä indeksiin
sitominen olisi pitänyt tehdä ja että siinä olisi
pitänyt olla myös huoltajakorotus, eli olisi kyllä hyvin
järkevää ja johdonmukaista, että myös
opiskelijoiden ostovoimaa voitaisiin parantaa.
Sitten vielä lisäksi toisen asteen opintotuki, joka
on eriarvoisessa asemassa ihan ajatellen korkeakouluopiskelijoita,
eli nimenomaan näiden alle 20-vuotiaiden, jo itsenäisesti
asuvien opiskelijoiden asema on todellakin eriarvoinen verrattuna
vastaaviin korkeakouluopiskelijoihin. Tässä on
semmoinen asia, jossa voidaan tehdä parannuksia, jos siihen
halutaan todella muutosta. Ja myöskään
vanhempien tulotasoon pohjautuva asia ei ole oikeudenmukainen.
Tässä tulisi myös ottaa huomioon
tämä käsittelyaika eli myös
se, miten tuolla Kelassa toimeenpanoaikaa on käytettävissä.
Vähintään 12 kuukautta lakimuutosten
hyväksymisestä niiden voimaantuloon pitäisi
olla käytettävissä, elikkä ajankohta
näille olisi ollut parempi elokuussa 2012.
Arvoisa rouva puhemies! Me olemme tehneet vastalauseen tähän
esitykseen, ja valiokunnassa äänestimme useammassa
kohdassa, 7, 7 b, 14 ja 19 §:ssä vasemmistoliiton
esitysten mukana, ja sitten myös olemme 48 §:ssä omalla
lakialoitteella vaatimassa tätä indeksiin sitomista,
eli näistä jätämme sitten esitykset.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
siis muutettavaksi opintotukilakia sekä lukiokoulutuksen
ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuesta annettua
lakia. Eli on opintotuki- ja koulumatkatukilaista kysymys.
Valiokunnassa kävimme hyvän asiantuntijakuulemisen,
yleiskeskustelun ja valmistavan keskustelun. Se, mitä mietinnössä todetaan,
erityisesti mietinnön loppuosassa, opintotukijärjestelmän
kehittämisestä, on sen suuntainen, että voi
sanoa, että yhteisesti myös me oppositiossa olevat
näimme erittäin tärkeänä,
että tässä opintotukijärjestelmän
kokonaiskehittämisessä olisi päästy
pidemmälle kuin nyt tässä hallituksen
esityksessä. Myöskään sitten
valiokunta mietinnössään ja käsittelyssään
ei tehnyt siihen muutoksia. Sen vuoksi tähän valiokunnan
mietintöön sisältyvät nämä vastalauseet
kaikilta oppositiopuolueilta, jotka valiokunnassa ovat.
Vastalauseesta 1, joka on meidän kristillisdemokraattisen
linjauksemme mukaisesti, nostan lähinnä kolme
asiaa esille, jotka esitän lausumaehdotuksina, joilla haluan
nimenomaan painottaa näitä asioita, mitä meillä on
ollut myös lakialoitteina. Ihan kaikkia ei nyt tässä mainita,
mutta ne ovat olleet eri vuosien aikana lakialoitteina esillä.
Tässä hallituksen esityksessähän
ei puututa opintotuen korotukseen eikä sen sitomiseen kansaneläkeindeksiin,
vaikka työryhmä, joka pohti opintotuen kehittämistä päätoimista
opiskelua tukevaan suuntaan, esitti tuen sitomista indeksiin. Sitten
tapahtui niin, että opetus- ja kulttuuriministeriö esittikin
vuoden 2011 valtion talousarviossa opintorahan sitomista elinkustannusten kehitykseen,
mutta ehdotus on nyt sitten karsittu. Näin ollen tämä on
tässä meidän vastalauseessamme lausumaehdotuksena,
ja tämä on meillä ollut myös
lakialoitteena.
Opintotuki on nyt ainoana perustoimeentuloa turvaavana etuutena
jäämässä vailla indeksisuojaa.
Työurien pidentämiseksi on tavoitteena nopeuttaa
opiskelijoiden valmistumista. Valmistumisen viivästymisen
merkittävin syy ovat toimeentulovaikeudet, jotka pakottavat
työntekoon opintojen aikana. Näin opintotuen indeksisidonnaisuuden
kustannukset ovat pienet verrattuna valmistumisen nopeutumisesta
saatavaan hyötyyn, vaikka näitä kustannuksia
ilmeisesti on laskettu siksi, että ne ovat niin suuret,
koska tämä on karsittu. Samoin nyt sitten valiokuntakin
mietinnössään toteaa tästä opintotukijärjestelmän
kehittämisestä, että valiokunta pitää sitä tärkeänä, mutta
opintotuen rakenteellisen kehittämisen johtoryhmän
ehdotukset opintorahan indeksisidonnaisuudesta ja huoltajakorotuksesta
sekä johtoryhmän laatima toisen asteen opintotuen
kehittämisohjelma toteutetaan asteittain valtion taloudellisten
edellytysten mukana. Tietysti tämä on varmasti
realismia, mutta näen, että kun on tämä ilmaus
"valtion taloudellisten edellytysten mukana", niin se voi samalla
merkitä sitten sitä, että tätä ei
priorisoida, että se tulisi samalle tasolle, kun näitä muita
tukia on nostettu indeksisuojaksi. Näin näen,
että se on. Ja todella tässä toisessa käsittelyssä tulen
esittämään tämän ykköslausumaehdotuksen
tästä opintotuen sitomisesta kansaneläkeindeksiin.
Sitten toiseksi, opintotukilaissa tulisi huomioida opiskelijavanhempien
tilanne lisäämällä huoltajakorotus
opintotukeen. Lapsen saaminen ei saisi vaikuttaa opintojen kulkuun
eikä opiskelijavanhempien taloudellisen tilanteen heikkenemiseen.
Opiskelijan kulut nousevat lapsen saannin myötä,
ja tämä tulisi myös huomioida opintotuen
määrässä, ettei opiskelijavanhempi
joutuisi eriarvoiseen asemaan muiden opiskelijoiden kanssa. Näin
tämä toinen lausumaehdotus vastalauseessa 1 on,
että eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy pikaisesti toimenpiteisiin, joilla huoltajakorotus lisätään
opintotukeen.
Kolmantena asiana vastalauseesta 1 nostan esille sen, että esityksessä ei
oteta kantaa vanhempien tulojen vaikutukseen alle 20-vuotiaiden,
muissa kuin korkeakouluissa opiskelevien opiskelijoiden opintotukeen,
ei siis toisen asteen. Tämä epäkohta
on vaivannut lukioiden ja ammattioppilaitosten opiskelijoiden elämää jo pitkään,
siis vaikeuttanut, heikentänyt heidän taloudellista
tilannettaan suhteessa muihin. Tällä hetkellä vanhempien
tulot vaikuttavat opintotuen määrään
alle 20-vuotiaalla, vaikka opiskelija ei asuisi enää vanhempiensa
luona. Nykyinen tilanne aiheuttaa ongelmallisia tilanteita kotoaan toiselle
paikkakunnalle opiskelemaan muuttaneille nuorille. Siis tärkeää olisi,
että saataisiin tämä lausumaehdotus toteutumaan,
että eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy toimenpiteisiin poistaakseen vanhempien tulojen huomioon ottamisen
alle 20-vuotiaiden toisen asteen opiskelijoiden opintotuen myöntämisessä.
Nämä ovat tämän vastalauseen
1 sisällöt.
Tämän lisäksi, niin kuin täällä ed.
Peltonenkin toi esille, äänestimme valiokunnassa,
ja itse olin mukana tukemassa myös niitä määrättyjä pykäliä,
mitä täällä vastalauseessa 2
ed. Arhinmäki on nostanut esille, ja näen erittäin
tärkeäksi myös, että ne toteutuisivat.
Siellähän olivat 7 § ja 7 b § ja
erityisesti myös nämä uudet, mitkä tulivat
tähän asumislisään, 14 §,
ja osa koskettaa näitä samoja asioita, jotka tässä vastalauseessa
1 ovat lausumaehdotuksina. Esimerkiksi tuo uusi 42 § on
tätä opintotuen korotusta, uusi 19 § on vanhempien
tulojen huomioon ottamista ja 14 §, joka on myös
uusi, on tähän asumislisään
liittyvää. Näitä olen myös äänestyksen
yhteydessä tukenut. Todella toivoin — toivoin
jo valiokuntakäsittelyssä — että tästä olisi
saatu vielä vahvempi mietintö kuin mihinkä nyt
päädyimme, ja sen vuoksi olivat nämä vastalauseet.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelemme tänään
jälleen yhdestä teosta opintotukikokonaisuudessa.
Tätä opiskelijatilannetta tarkasteltaessa on pakko
tietysti katsoa hieman pidempää aikajännettä:
mitä on tehty ja minkälaisia valintoja on tehty.
Niin kuin tuossa edellisen keskustelun aikana kuvasin ja kerroin
sitä arkea, joka oli opiskelijoilla ennen vuotta 2007,
eli silloin opiskelijat opiskelivat 15 vuotta aiemmin korotetulla
opintorahalla eli samalla opintorahalla, jolla 1990-luvun puolivälissä opinnot
aloitettiin, samansuuruisella opintorahalla piti tulla toimeen vielä nuo 14
vuotta myöhemminkin. Kyllähän se oli
täysin kestämätön tilanne. Silloin
tietysti taloudessa olisi ollut mahdollisuuksia tehdä tuo
tasokorotus jo sosialidemokraattienkin ollessa hallituksessa, jota
täällä ed. Heinäluoma tänään
esille toi, mutta kun hän oli valtiovarainministeri, niitä korjauksia
ei silloin tehty, ja sen jälkeen, kun tämä nykyinen
hallitus aloitti, aloitimme määrätietoisesti
opintotukikokonaisuuden kehittämisen.
Hallitusohjelman mukaisesti keskustan ja kokoomuksen johdolla
opintotukea on kuluvalla vaalikaudella kehitetty turvaamaan päätoimisen opiskelun
aikaista toimeentuloa ja edistämään tehokasta
opiskelua ja tutkinnon suorittamista tavoiteajassa. On tärkeää meidän
tulevaisuutemme kannalta, että nuorten opinnot etenevät
ja nuoret valmistuisivat työmarkkinoille mielellään
nykyistä hieman aikaisemmin. Toiset toki tänä päivänä jo
suorittavat tutkintonsa hyvinkin nopeasti esimerkiksi opettajankoulutuslaitoksissa
ja ammattikorkeakouluissa, mutta sitten tietyillä yliopiston
linjoilla opinnot tahtovat venyä. Yhtenä syynä siihen
on se, että opintotukikokonaisuus on ollut sellainen, että se
ei ole mahdollistanut täysipainoista, täysipäiväistä opiskelua.
Tämän takia opintorahan tasoa korotettiin
15 prosentilla 1.8.2008 ja vuoden 2008 alusta lukien opiskelijan
omia tulorajoja 30 prosentilla. Opintotuen riittävyyttä parannettiin
uudelleen luovuttaessa vuoden 2009 alusta lukien puolison tulojen
huomioonottamismenettelystä asumislisää myönnettäessä.
Lisäksi opintotuen ja sairauspäivärahan
yhteensovitus selkeytyi tämän vuoden elokuun alussa,
ja siitä uudistuksesta on tullut myös runsaasti
kiitosta.
Enimmäismääräinen opintotuki
on nyt korkeampi kuin koskaan mutta hieman lainapainotteisempi kuin
opintotukijärjestelmää uudistettaessa perusteellisesti
1990-luvun alussa. Opintotuen enimmäismäärä itsenäisesti
asuvalla täysi-ikäisellä korkeakouluopiskelijalla
on noin 800 euroa kuukaudessa ja muussa oppilaitoksessa opiskelevalla
noin 748 euroa kuukaudessa.
Hallituksen esityksen mukaan opintotuen kokonaistaso on kuitenkin
niukka, kun sitä verrataan minimitoimeentulon mittareihin.
Opiskelijan toimeentulo on kohtuullinen vasta silloin, kun opiskelijalla
on käytettävissä opintotuen lisäksi
työtuloja, opiskelija hyödyntää myös
opintolainan valtiontakauksen ja hänellä on kohtuuhintainen
asunto. Eli aika monta palasta täytyy olla kohdallaan,
että tuo toimeentulo on edes kohtuullisella tasolla. Ymmärrän
hyvin sen, että tässä työtä tulevaisuudessakin
tulee riittämään.
Siinä mielessä olen erittäin tyytyväinen,
että myös tällä hallituskaudella
oppositiopuolueet ovat lähteneet aktiivisesti mukaan tähän
opintotuen kehittämistyöhön. Niin ed.
Arhinmäen johdolla vasemmistoliitto kuin myös
sosialidemokraatit ovat nyt sitten tulleet siihen kelkkaan, jonka
me avasimme, eli haluamme määrätietoisesti opintotukea
kehittää. Tällaisia äänenpainoja
ei sos.dem. ryhmästä vielä edellisellä hallituskaudella
kuulunut, taikka puhetta ehkä kuului mutta ei ainakaan
tekoja, kun niiden aika olisi ollut.
Opintotuen 939 miljoonan euron määrärahoihin
sisältyy tulevalle vuodelle lisäystä 49
miljoonaa euroa, joista 38 miljoonaa euroa kohdentuu uusiin opintotuen
saajiin ja 4,1 miljoonaa euroa johtuu opintolainojen lainamenojen
kasvusta ja 3,4 miljoonaa euroa koulumatkatukikustannusten kasvusta
matkalippujen hinnan vuoksi. Varsinaisista opintotuen ja koulumatkatuen
kehittämisehdotuksista aiheutuva lisämeno on noin
3,5 miljoonaa euroa. Ensi vuonna olemme helpottamassa opiskelijoiden
tilannetta myös niin, että opintoaikojen nopeuttaminen
olisi mahdollista, ja tähän tähtäämme
sillä, että panostamme lukioihin opiskeluhuoltoon
ja opinto-ohjauksen parantamiseen 10 miljoonaa euroa, ammatillisen koulutuksen
läpäisyn tehostamisohjelmaan 5 miljoonaa euroa
ja korkeakoulujen hakujärjestelmän uudistamiseen
ja opinto-ohjaukseen 3,7 miljoonaa euroa, ja nämä ovat
hyvin tiiviisti tähän opintotukikokonaisuuteenkin
nivoutuvia asioita.
Arvoisa puhemies! Kokoomuksella on ollut koko ajan hyvin selkeä,
määrätietoinen linja siinä,
miten me olemme halunneet opintotukea ja opiskelijoiden asemaa kehittää,
ja siitä kertovat nyt nämä kolmen ja
puolen vuoden aikana tehdyt korjaukset, joita siis odotettiin osaltaan
jopa yli 14 vuotta, lähes 15 vuotta. Kokoomus on sitä mieltä,
että meidän on tulevaisuudessa uudistettava, ja
olisimme itse asiassa toivoneet jo tässä vaiheessa,
että opintotukiasioista vastaava ministeri, ministeri Stefan
Wallin, olisi lähtenyt määrätietoisemmin
uudistamaan tätä opintotukikokonaisuutta, myös
rakenteellisesti pohtimaan sitä, ja oltaisiin tehty rohkeampi
uudistus nimenomaan siihen suuntaan, mitä on toivottu,
eli että opinnot etenevät määrätyssä tahdissa.
Siihen ei nyt valitettavasti kaikilta osin päästä,
vaikka tänäänkin tiettyjä toimenpiteitä siihen
tehdään.
Kokoomus on nostanut vahvasti esille muun muassa oman mallin.
Vuonna 2003 esitimme oman mallin opintotuen kehittämisestä,
ja sitä olemme pitäneet esillä nyt myös
tätä työtä tehtäessä.
Olemme esittäneet mallia, jossa opintorahaa korotettaisiin
selkeästi opintojen alkuvaiheessa, ja näin kannustettaisiin
opiskelijoita etenemään. Olemme myös
esittäneet kokoomuksen toimesta, että tällainen
pilotointi aloitettaisiin mahdollisimman pian, ja toivotaan, että se
saataisiin käyntiin tulevina vuosina ja voitaisiin kokeilla,
mitä merkitystä aidolla rakenteellisella uudistuksella
tässä opintotuessa olisi näiden opintojen
etenemisen näkökulmasta.
Olemme myös esittäneet, että opintotuen
kokonaisuudistuksessa olisi tärkeää myös
edelleen tarkastella opiskelijan tulorajoja ja korottaa niitä edelleen
ja sitoa myös ne tulevaisuudessa ansiotasoindeksiin niin,
että myös nuo opiskelijoiden tulorajat seuraisivat
kehitystä ansiotasoindeksin mukaisesti. Olemme myös
määrätietoisesti nostaneet esille sen,
että me olemme halunneet, että tietyt tuet sidotaan
indeksiin niin, että ei tarvitse kinata vuodesta toiseen,
nousevatko ne, eikä syntyisi tällaisia 15 vuoden
odotteluja, kun arvovalinnat eivät osu kohdalleen ja korotuksia
ei tehdä. Tämän takia esimerkiksi lapsilisät
sidotaan ensi vuoden alusta indeksiin ja olemme lukuisia muita korjauksia
tehneet. Se on valitettava tosiasia, että tällä hetkellä valtiontalous
ei anna periksi siinä, että olisimme voineet tehdä tuon
indeksiinsitomispäätöksen myös
opintotuesta jo ensi vuoden alusta. Näin ollen joudumme
vielä sitä odottamaan.
Opintotuen roolia tulee pohtia siis tulevaisuudessa, nähdäänkö opintotuki
jatkossakin harkinnanvaraisena sosiaalietuna vai entistä voimakkaammin
opiskeluun kannustavana toimeentulojärjestelmänä.
Nykytilanteessa opintotuen ollessa harkinnanvarainen ja ensisijainen
perustoimeentuloa turvaava sosiaalietuus on kohtuullista meidän
mielestämme, että opintotuki sidotaan ensi hallituskaudella
muiden vastaavien, muun muassa lapsilisän, tapaan elinkustannusindeksiin.
Mutta me olemme siinä rehellisiä, että me toteamme
samaan aikaan, että tällä hetkellä valitettavasti,
arvon opiskelijat, meillä ei ole suomalaisena yhteiskuntana
varaa tehdä sitä korjausta ensi vuoden alussa.
Mutta toivotaan, että kun talous tästä nyt
elpyy ja saamme talouden ja valtion budjetin tasapainoon tulevina
vuosina, voimme hoitaa seuraavan hallituskauden aikana niin, että myös
tuo opintotuki sidotaan indeksiin.
Olemme myös nostaneet määrätietoisesti
esille alle 20-vuotiaiden itsenäisesti asuvien opintotuen,
ja se on sellainen asia, joka on ensi hallituskaudella pidettävä tässä samassa
ketjussa esillä, jota olemme nyt kolme ja puoli vuotta
tehneet. Kokoomus on esittänyt, että vanhempien
tulojen vaikutuksesta täysi-ikäisen opiskelijan
opintotukeen tulee luopua, ja tämä on meidän
tavoitteemme myös tulevaisuudessa.
Olemme myös esittäneet arvioitavaksi, että päätoimisille
perheellisille opiskelijoille myönnettäisiin 145
euron opiskelijakorotus Kelan maksaman lapsilisän yhteydessä,
kun lapsilisää saavalle opiskelijalle Kela myöntää myös
opintotuen. Tämä on yksi meidän tulevaisuuspohdintamme,
jota olemme esille nostaneet. Toivomme, että tällaisia
rohkeita rakenteellisia uudistuksia ollaan valmiita tekemään
myös tulevina vuosina niin, että opintotuesta
tulee aidosti sellainen, että se mahdollistaa täysipäiväisen
opiskelun ja myös (Puhemies: Keskustelussa on 10 minuutin
suositus!) tavoiteajassa onnistumisen.
Haluan kiittää ed. Arhinmäkeä ja
myös sosi-alidemokraattien kansanedustajia, sivistyspoliitikkoja
sosialidemokraateista, siitä, että olette tulleet
nyt myös meidän linjallemme ja olette halukkaita
tulevaisuudessa kehittämään opiskelijoidenkin
asemaa aivan eri tavalla kuin edellisellä hallituskaudella.
Tuula Peltonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tämä kuulostaa kyllä aika
mielenkiintoiselta, tämä ed. Heinosen luoma maailmankuva.
Elikkä täällähän nyt
periaatteessa näyttäisi vähän
siltä, että kun kokoomus luo ympäristön,
niin opiskelijat ovat taivaassa tällä hetkellä elikkä täällähän
on kaikki järjestetty ja hyvin.
Mutta tätä viittausta en kyllä ymmärrä,
että olemme nyt vihdoin tulleet heidän linjoilleen. Minun
mielestäni meillä on ollut ihan oma ja hyvä opiskelijapolitiikka
tähän päivään asti
ja kaikkia etuja on ajettu yhtä lailla. Eli en kyllä ymmärrä tällaista
puhetta ed. Heinoselta nyt ollenkaan.
Paavo Arhinmäki /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pitää ihan varmaan tarkistaa
viime kauden teot, ketkä esittivät opintorahaan
korotuksia silloin. Kun ed. Heinonen sanoi, että on hienoa,
että vasemmistoliitto on tullut kokoomuksen kannalle siinä,
että opintotukea pitää kehittää,
niin minä luulen, että kun tarkistellaan, mitä viime
kaudella on tehty, niin silloinkin vasemmisto on tainnut olla etunenässä näitä ajamassa,
jos ihan rehellisiä, ed. Heinonen, ollaan.
Siihen kiinnitin huomiota, kun sanoitte, että ministeri
Wallin ei ollut tarpeeksi rohkea. Samaan aikaan te kuitenkin torppasitte
ministeri Wallinin esityksen. Nimenomaan kokoomus torppasi ennen
muuta tämän indeksiin sitomisen. Sanoitte, ettei
siihen ole varaa, 9,4 miljoonaa euroa vuodessa. Samaan aikaan Kataisella
on yhdellä tammikuun puheella varaa antaa pois valtion
kassasta 1,1 miljardia euroa kelamaksun poistona.
Viimeisenä sanon sen, että tulorajoja voidaan katsoa
mutta oleellista on muistaa, (Puhemies: Minuutti!) että tulorajojen
korottaminenkin maksaa ja ensisijaisesti niiden tukea, jotka eivät
saa työtuloja, pitää nostaa eikä niiden,
joilla on myös työtuloja opintorahan lisäksi.
Toinen varapuhemies:
Ed. Heinonen, minuutin vastauspuheenvuoro, ja sen jälkeen
puhujalistaan!
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viittasin siihen, että vuonna 2007
sosialidemokraattienkin kansanedustajista osa esitti opintorahan
korotusta. Silloin valtiovarainministerinä toimineella
Eero Heinäluomalla olisi ollut mahdollisuus. Oli hyvä taloudellinen kehitys
maassa, ja 15 vuotta opiskelijat olivat odottaneet opintorahan tason
korotusta, mutta sitä arvovalintaa te ette silloin tehneet.
Ja nyt olen tyytyväinen siihen, että olette tulleet
keskustan ja kokoomuksen kanssa ja vasemmistoliiton kanssa nyt samoille
linjoille kehittämään opiskelijoiden
asemaa. Kyllä ainakin minä haluan vahvana opiskelijoiden
puolestapuhujana pitää täällä vahvasti
esillä sitä yhteistä joukkoa, joka näitä uudistuksia
eteenpäin vie, on sitten hallituspohja mikä tahansa.
Pyydän anteeksi, ed. Arhinmäki, jos väärin
sanoin teidän puolueestanne. Tiedän, että vasemmistoliitto
on vahva opiskelijapuolue kokoomuksen rinnalla, ja on hyvä,
että näitä asioita vahvasti yhdessä haluamme
eteenpäin viedä.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Meillä, kokoomuksella, näyttää olevan
vähintään yhtä pitkä parannuslista
kuin teillä, oppositiolla tai ed. Arhinmäellä.
Näyttää vahvasti siltä, että tulevaisuus
on valoisa opiskelijoitten kannalta, koska meillä kaikilla
täällä on valtava halu parantaa opiskelijoitten
asemaa puolueesta riippumatta. Ja täysin varma asia on
tällä hetkellä se, että ensi
vaalikaudella yksi voittajaryhmä tulee olemaan opiskelijat
ja heidän asemansa tulee varmasti paranemaan, ja se on
tietysti hienoa. Opiskelu nopeutuu, kun opiskelu on päätoimista,
ja sen eteen me yritämme tehdä koko ajan erilaisia
toimenpiteitä.
Sitten kysymys tästä, tuleeko opintotuen olla lainapainotteinen
vai opintorahapainotteinen. On mielenkiintoista verrata kansainvälisesti
näitä tilanteita: Opintotuki on lainapainotteinen
Ruotsissa ja Norjassa, ja Islannissa se on kokonaan lainalla rahoitettava.
Meillä Suomessa se on opintorahapainotteinen, kuten myös
Tanskassa. Mutta tämä Suomen opintotuki on kyllä tällä hetkellä Pohjoismaiden
alhaisin, ja jos verrataan Eurooppaan, niin siinä suhteessa
se on keskitasoa. Eli kyllä sitä täytyy
korottaa, ja asiantuntijat siellä valiokunnassa olivat
hyvin yksimielisiä siitä, että se 800
euroa olisi semmoinen hyvä määrä. Parempi
on, että opintorahapainotteisuus on aluksi, että päästään
nopeasti opintojen pariin, ja sitten laina myöhemmin, koska
työllistymiseen tarvitaan myöskin sitä työelämäkokemusta,
jota sitten siellä opintojen loppupuolella on hyvä saada.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Meillä on huomenna mahdollisuus
tehdä niin, että ensi vaalikaudelle parannuslista
ei ole niin pitkä, kun äänestämme
joitain parannuksia jo nyt voimaan. Erityisen tärkeätä se
on opiskelijoille, joilla ei ole aikaa odottaa sitä pitkää parannuslistaa.
Niitä listoja ei voi syödä mutta sen
sijaan sitä opiskelijaruokalasta saatavaa ruokaa voi, jota
on varaa ostaa silloin, jos opintoraha on indeksiin sidottu ja sen
tasoa on korotettu. Toivoisin, että te, ed. Vahasalo, ette
syötä vain paperia opiskelijoille vaan ihan ravitsevaa,
proteiinipitoista ruokaa.
Arvoisa rouva puhemies! Vasemmistoliitto on johdonmukaisesti
ollut opiskelijoiden puolella, vienyt eteenpäin parannuksia
opintotukeen. Yhdessä asiassa voin rehellisesti sanoa,
että olen tyytyväinen ja ylpeä siitä,
nimittäin tämä alle 20-vuotiaiden itsenäisesti
asuvien toisen asteen opiskelijoiden opintotukikysymys on noussut
nyt niin vahvasti kaikkien puolueiden listalle. Nimittäin
muistan, kun Vasemmistonuorten silloisena puheenjohtajana 2000-luvun
alussa lähdin tätä viemään
eteenpäin ja sanoin, että tämä on
kaikkein suurin yksittäinen ongelma meidän opintotuessa.
Silloin ei itse asiassa yksikään puolue ollut
vielä havahtunut tähän näin,
ja nyt täällä salissa vallitsee yksimielisyys,
ei aikataulusta mutta siitä, että tämä asia
pitää korjata. Siitä olen äärimmäisen
tyytyväinen. Pitää muistaa, että tämä aikaisemmin
koski myös korkeakouluopiskelijoita mutta silloinen ministeri
Claes Andersson korjasi korkeakouluopiskelijoiden osalta tämän asian
kuntoon mutta toisen asteen opiskelijoiden osalta se jäi
korjaamatta. Jo aikaisemmissa valiokuntakuulemisissa on käynyt
ilmi, että tämä on jäänne
viime laman ajalta, jota ei ole korjattu. Nyt on hienoa, että on
vihdoin kaikkien puolueiden tietoisuudessa, miten suuri vääryys
ja ongelma tämä on ihan toisella paikkakunnalla
itsenäisesti asuville toisen asteen opiskelijoille.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! On syytä vastata vielä ed.
Heinoselle, joka jatkaa tätä historiankirjoitustaan
kokoomuksen puoluetoimiston kirjoittamilla nuoteilla.
Kun kokoomus on ollut nyt hallituksessa lähes 20 vuotta
viimeisen 24 vuoden aikana, niin joudun toteamaan, että on
kovin vähän sellaisia epäkohtia yhteiskunnassa,
mitkä olisivat osuneet niihin vajaaseen 4 vuoteen, jolloin
kokoomus ei ollut hallituksessa. Että jos jotain on jäänyt
tekemättä tai joku ongelma syntynyt, niin voi
sanoa, että 95 prosentin varmuudella kokoomus on ollut
sitä ongelmaa synnyttämässä tai
jättänyt jotain tekemättä.
Mitä tulee sitten viime vaalikauden vaihtoehtoihin,
niin voidaan sanoa, että kun hallitus aloitti, se jakoi
vielä sellaista kansallisvarallisuutta, joka oli huomattavasti
pienempi kuin se, minkä sai perinnöksi se hallitus,
joka aloitti vuonna 2007. Ed. Gustafsson sanoi täällä,
että vuonna 2007 Suomi oli 30 miljardia euroa rikkaampi kuin
vuonna 2003, 30 miljardia euroa. Se oli se jakovara, jota tämä hallitus
ryhtyi käyttämään, ja siihen
ei mahtunut esimerkiksi opintotuen sitominen indeksiin.
Mutta se, miksi olen peräänkuuluttanut sekä edellisessä eduskunnassa
että nykyisessä sitä, että puolueet
tekevät oppositiossa ollessaan nämä vaihtoehtoiset
ehdotukset, perustuu juuri siihen, että sitten voidaan
katsoa näitä asiallisia eroja, jotka puolueiden
välillä ovat. Nyt esitänkin ed. Heinoselle
kysymyksen: kun kokoomus oli oppositiossa, niin kuuluiko sen vaihtoehtobudjettiin
opiskelijoiden toimeentulon parantaminen?
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että tämä keskustelu
on nyt käyty ja on vahva yhteinen näkemys siitä,
että tulevaisuudessakin opiskelijoiden asemaa halutaan
kaikissa puolueissa — itse asiassa vihreät ja
perussuomalaiset eivät täällä ole
olleet paikalla — niin salin vasemmalla laidalla ed. Arhinmäen
johdolla kuin täällä oikeallakin kokoomuksen
ja keskustan johdolla aktiivisesti parantaa. Se on hyvä viesti
suomalaisille opiskelijoille, että meillä on yhteinen
vahva tahto siitä.
Mutta, ed. Arhinmäki, syytitte kokoomusta, että se
torppasi indeksiin sitomisen. Se oli tässä vaiheessa
tietysti hallituksen kokonaispohdinnan lopputulos, jossa todettiin,
että vuoteen 2014 tähdättäessä ei
tämä taloudellinen tilanne anna siihen varaa.
Ja myönnän: se oli minulle itselleni henkilökohtaisesti
iso pettymys. Olisin mielelläni nähnyt sen, että myös
tämä opiskelijoiden opintoraha olisi voitu sitoa
nyt indeksiin samalla tavalla kuin lapsilisät sidotaan
ja kaikki muut, jotka olemme nyt tässä hoitaneet.
On hyvä, ed. Arhinmäki, että meille
jää vielä tehtävää seuraavallekin
hallituskaudelle. Toivotaan, että olemme silloin vasemmistoliiton
kanssa vaikka samassa hallituksessa hoitamassa näitä opiskelijoiden
asioita. Näyttää siltä, että se
olisi Suomen opiskelijamyönteisin hallitus, kun siinä olisi
vasemmistoliitto ja kokoomus yhtä aikaa.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! On myöskin niin, että yleinen
asenne yhteiskunnassa opiskelijoita kohtaan on muuttunut, koska
aikaisempina vuosina, puhun pitkällä tähtäimellä, kauan
aikaa sitten, se asenne oli vähän niin, että ajateltiin,
että on ihan ok, että se opiskeluaika on sitä köyhää aikaa,
koska nähtiin, että se on semmoinen tilapäinen
olotila, joka sitten paranee, kun sinä valmistut ja pääset
työelämään. Mutta nyt asenne
on muuttunut sillä tavalla, että nähdään
tämä opiskelu hyvin tärkeäksi
ja nähdään, että myös
opiskelijoiden, jotka ovat siellä köyhyysloukussa,
tilannetta parannetaan. Ja siinä mielessä on hyvä pohja
lähteä näitä kehittämään.
Ja kuten valiokunnan mietinnössä todettiin, valiokunta
on vähän linjannut, mitä sitten tulevina
hallituskausina pitäisi tehdä. Ja siellä on
tämä opintorahan indeksisidonnaisuus ihan ykkösasiana
ja huoltajakorotus ja se toisen asteen opintotuen kehittäminen,
juuri ne asiat, ja meillä on hyvin hyvä yksimielisyys
näistä ollut valiokunnassa, että ne ovat
näitä, plus myöskin asiantuntijakuulemisessa,
heidän kohdallaan, eli he ovat samaa mieltä.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Jotta todella voitaisiin vertailla eri vaihtoehtoja myös
viime vaalikaudelta, nyt me tarvitsisimme sen viime hallituksen
politiikan rinnalle tämän kokoomuksen vaihtoehtobudjetin.
Voitaisiin nähdä, mitä te olisitte tehneet
toisin viime vaalikaudella. Sehän antaisi tämän
todellisen vertailukohdan.
Hallitus siis aloittaessaan teki päätöksen,
että se parantaa sosiaaliturvaa 150 miljoonalla eurolla,
ja sitten vaalikauden kuluessa se teki ratkaisut, joissa se päätyi
siihen, että tämä ei riitä,
ja lisäsi tätä summaa kahdella merkittävällä pienituloisten
asemaan tähdänneellä paketilla, jotka
molemmat olivat kooltaan 100 miljoonaa euroa, siis yhteensä 350
miljoonaa euroa, joka on suurin piirtein sama summa, mitä tämä hallitus
on päättänyt tehdä tämän
hallituksen vaalikauden puitteissa. Sitten on eri asia ne uudistukset,
jotka on lykätty seuraavalle vaalikaudelle, seuraavan hallituksen
rahoitettavaksi.
Aikaisemmin, kun täällä vertailuja
on tehty, olemme nähneet sellaisen ilmiön, että kokoomuslainen
valtiovarainministeri on ryhtynyt laittamaan tämän
hallituksen aikaansaannoksiksi sellaisia lakimuutoksia, jotka on
tehty viime vaalikaudella, niin kuin esimerkiksi kansaneläkkeen paikkakuntakalleusluokan,
toisen kalleusluokan, poiston, joka merkitsi monissa kunnissa kansaneläkeläisille
erittäin huomattavaa eläkkeiden korotusta. Ei
ole mielestäni ihan rehtiä ottaa omiksi aikaansaannoksikseen
sellaisia, jotka edellinen eduskunta on päättänyt.
Mutta tämä 350 miljoonaa tulee siis koko saldosta,
joka on toteutettu edellisen vaalikauden puitteissa sillä rahoituksella,
jonka edellinen hallitus on osaltansa toteuttanut.
Mutta palaan vielä lopuksi tähän
vertailuun, koska ilmeisesti ed. Heinosen aika loppui kesken, hän
ei ehtinyt vastata kysymykseeni. Tiedustelenkin nyt, miten oli kokoomuksen
vaihtoehtobudjeteissa viime vaalikaudella: oliko siellä varattu
rahaa näihin opintotuen parannuksiin?
Yleiskeskustelu päättyi.