6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tupakkaverosta annetun
lain liitteen muuttamisesta
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän lain perusteella on
tarkoitus korottaa tupakkaveroa terveyspoliittisin ja valtiontaloudellisin
perustein. Tupakkatuotteiden hintaan ja verotukseen vaikuttavien
toimenpiteiden on todettu olevan tehokkaita keinoja tupakoinnin
vähentämiseen. Kehitys on ollutkin suotuisaa maassamme,
sillä päivittäin tupakoivien nuorten
määrä on puolittunut viime vuosina ja työikäisten
päivittäin tupakoivien määrä on
samaten selvästi vähentynyt. Myönteisestä kehityksestä huolimatta
Suomessa arvioidaan edelleen olevan noin miljoona tupakoivaa henkilöä. Toimenpiteitä
tupakoinnin
vähentämiseksi on siis edelleen jatkettava kaikilla
rintamilla.
Valiontalouden kannalta huomionarvoista on myös se,
että vaikka tupakointi on vähentynyt, niin tupakkaveron
tuotto on kasvanut vuoden 2008 jälkeen lähes 20
prosentilla. Tupakkatuotteiden hinnannousu lisää todennäköisesti
ainakin jonkun verran matkustajatuontia ja kenties myös
salakuljetusta. Erityisesti Venäjän matkustajaliikenne
on erityishaaste, koska matkustajien mukanaan tuomista laillisistakin
savuke-eristä päätyy aika paljon laittomaan
myyntiin. Maahantuonnin tehokkaan valvonnan turvaaminen onkin tärkeä asia.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä tupakkaveroa
korotettaisiin 10 prosenttia. Korotuksen seurauksena savukkeiden
hintojen arvioidaan nousevan 7,7—8,5 prosenttia tuotteesta
riippuen. Korotuksen odotetaan vähentävän
tupakkatuotteiden kokonaiskulutusta noin 2 prosentilla. Samalla
kuitenkin verotulojen arvioidaan kasvavan noin 50 miljoonalla eurolla
vuodessa. Molemmat ovat siis myönteisiä muutoksia.
Veronkorotusta voidaan perustella terveyspoliittisin ja valtiontaloudellisin
perustein, kuten sosiaali- ja terveysvaliokunta on lausunnossaan
todennut.
Tupakoinnin suhteen Suomessa on tapahtunut myönteistä kehitystä.
Esimerkiksi päivittäin tupakoivien nuorten määrä on
puoliintunut vuodesta 2001 lähtien. Veronkorotukseen liittyy
pieni riski, ja se on siinä, että sekä laillinen
että laiton maahantuonti saattavat lisääntyä.
Hintaerot lähialueisiin verrattuna ovat kieltämättä merkittäviä. Valtiovarainvaliokunnan
näkemyksen mukaan korotus on kuitenkin maltillinen ja tilanteen
uskotaan pysyvän tasapainossa ja hallinnassa.
Eduskunnan remontin myötä viimeiset tupakointitilat
voitaisiin poistaa myös tästä työyhteisöstä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitus tosiaan esittää maltillista
tupakkatuotteiden hinnankorotusta, eli veroa korotetaan niin, että hinta
nousisi noin 7,5 prosenttia. Tällä on jossain määrin
ristiriitaisia tavoitteita: pyritään maksimoimaan
valtion verotuotto, mutta samalla pyritään myöskin
siihen, että tupakointi vähenisi, mutta ei aivan
liikaa, jotta verotuotto ei sitten alkaisi putoamaan. Kaiken taustalla
on sitten se, että hinnannousu täytyy mitoittaa
sillä tavalla, että harmaa tuonti lähinnä idästä,
ei olennaisesti lisäänny ja sitä kautta
pudota sitten näitä valtion verotuloja. Mutta
kaiken kaikkiaan voi sanoa, että tämä valittu
linja on semmoinen, joka nämä kaikki tavoitteet
ehkä parhaalla mahdollisella tavalla toteuttaa, ja tällä tavalla
voidaan päätyä hyväksyttävään
lopputulokseen.
Terveyspoliittinen elementti kuitenkin tässä hallituksessa
tulee erityisesti sitä kautta, että nyt veronkorotus
kohdistetaan nimenomaan perusveroon, ei suhteelliseen veroon, vaan
perusveroon, mikä tarkoittaa sitä, että meillä noin
puolet savukkeista on perusveron piirissä, ne ovat halvimmat
savukkeet, ja sitä kautta pyritään pitämään
huolta siitä, että nimenomaan tupakointi vähenisi.
Eli halvempien savukkeiden hinta suhteellisesti nousee jonkin verran
enemmän, ja sillä uskotaan olevan terveyspoliittisia
vaikutuksia.
Tässä ehkä täytyy todeta,
että tupakan verotus kokonaisuudessaan perustuu yksikköveroon muissa
Pohjoismaissa. Myöskin WHO on antanut suosituksen siitä,
että vero pitäisi kohdistaa tuohon perusveroon,
eli se olisi samansuuruinen lähtökohtaisesti kaikille
savukkeille. Nyt tässä otetaan selkeästi
askel tähän suuntaan. Näin on tehty tässä parin
edellisenkin veronkorotuksen aikana, eli se perusvero nousee, suhteellisen
veron osuus ei muutu. Tällä tavalla pyritään
näitä verotuspoliittisia vaikutuksia johdonmukaisesti mutta
ilman radikaaleja muutoksia edistämään.
Valtiovarainvaliokunta mietinnössään
kiinnittää huomiota siihen, että huomattava
osa savukkeista tulee Venäjältä joko
suoraan tai kolmannen maan kautta. Tietysti tämä on
asia, jota ehdottomasti täytyy seurata, että salakuljetus
ei olennaisesti lisäänny. Tietysti turistit tuovat
savukkeita, mutta sitten on kysymys aika suurista eristä,
joita voidaan tuoda rekkalasteissa tai muualla. Tältä osin
on hyvin tärkeätä, että Tulli
pitää yllä valvontaansa ja että myöskin,
jos tämmöisiä eriä tulee markkinoille,
kansalaiset raportoisivat siitä, jotta tällainen
harmaatuonti voitaisiin estää.
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi tupakkaverosta annetun lain liitteen verotaulukkoa.
Veroa korotettaisiin keskimäärin noin 10 prosenttia,
ja korotukset kohdistuisivat pääosin tupakkatuotteiden
yksikköveroon. Korotuksen seurauksena arvioidaan savukkeiden
hintojen nousevan keskimäärin 7,7 prosenttia ja
savukkeiksi käärittävän, hienoksi
leikatun tupakan hintojen keskimäärin 8,5 prosenttia.
Korotuksen odotetaan vähentävän tupakkatuotteiden
yhteenlaskettua kokonaiskulutusta noin 2 prosenttia nykyisestä ja
lisäävän verotuloja noin 50 miljoonaa euroa
vuodessa.
Tupakkaveron tuotto on kasvanut vuoden 2008 jälkeen
20 prosenttia, vaikka verotettujen savukkeiden määrä on
vähentynyt samaan aikaan noin 5 prosenttia ja irtotupakan
määrä noin 15 prosenttia. Kokonaisuudessaan
viime vuoden verokertymä oli 752 miljoonaa euroa, joten
tupakkaveron tuotto on merkittävä.
Todettakoon, että tupakoinnista aiheutuvien sairauksien
välittömät kustannukset terveydenhuollolle
ovat 300 miljoonaa euroa. Suomessa arvioidaan olevan noin 1 miljoona
tupakoitsijaa. Todettakoon, että verotuksella voidaan tehokkaasti
vaikuttaa tupakkatuotteiden käyttöön
ja erityisesti nuorten tupakoinnin vähentämiseen
ja siten ehkäistä tupakoinnin terveyshaittoja.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tällä hallituksen esityksellä tavoitellaan
verotulojen kasvattamista ja myöskin tupakoinnin vähentämistä.
Tämä veroasteen korottaminen liki 10 prosenttia
voi kuitenkin johtaa siihen, että harmaa talous kasvaa,
salakuljetus lisääntyy ihan jo pelkästään
sen takia, että se on jo nyt kannattavaa ja jatkossa entistä kannattavampaa,
nyt kun tähän liitetään vielä lisäksi
se, että EU on kieltänyt mentholsavukkeet ja Pietariin
on rakennettu kaksi tehdaslinjastoa pelkästään
mentholsavukkeille sen takia, että ne jossain vaiheessa
jotakin kautta EU-alueelle tuodaan.
Mitä tulee tupakointisairauksiin, niin tietenkin se
on yhteiskunnalle iso kuluerä, minkä tupakka aiheuttaa
näitten sairauksien vuoksi, mutta sitten kolikon kääntöpuoli
on se, että jonkun verran kyllä sitten säästetään
myöskin eläkemenoissa. Tupakoitsijat eivät
yleensä nauti kovin pitkistä eläkkeistä.
Mutta kaiken kaikkiaan kannattaa ja pitääkin seurata
jatkossa sitä, miten harmaa talous ja salakauppa sitten
yli EU-rajojen jatkossa kehittyvät.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Varmasti tämä Turusen esittämä näkökulmakin on
huomioon otettava, mutta kyllähän tähän
on suhtauduttava nyt myönteisesti. Mielestäni
tässä tupakka-asiassa onkin Suomessa päästy
yllättävän nopealla aikataululla, jos
ajatellaan nyt viime vuosikymmenten kehitystä, hyvään
suuntaan. Sehän on selvä, että tupakoinnin
vähentymisellä ja sillä, että yhä harvempi
nuori aloittaa sen, on erittäin isoja kansanterveydellisiä vaikutuksia,
ja tähän suuntaan — uskon ja luotan siihen — tämäkin
esitys osaltaan vaikuttaa.
Varsinaisesti tähän asiaan ei kuulu seuraava kommenttini,
jonka kuitenkin tähän liitän. Nimittäin
jos me ajattelemme sitä, mitenkä vähittäistavarakaupoissa
on tupakan näkyvillä oloa ja ikään kuin
saatavuutta vaikeutettu ja sillä varmasti osaltaan sitten
pystytty vaikuttamaan siihen, että kulutus on pienentynyt,
niin toisaalta sitten me tiedämme, että alkoholin
kansanterveydelliset kielteiset vaikutukset ovat moninkertaiset,
ja totean vain, että ainakin päivittäistavarakaupoissa, joissa
miedot alkoholijuomat ovat ikään kuin tyrkyllä,
tämä puoli on Suomessa vielä ratkaisematta,
mitenkä voidaan vaikuttaa tässä asiassa
isoihin, kansanterveyden kannalta merkittäviin asioihin.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy sanoa, että sosiaali-
ja terveysvaliokunnan jäsenenä, kun tätä asiaa
on käsitelty vuosien varrella, olen ollut todella iloinen
siitä, että olemme saaneet yhteisen tavoitteen
niin sosiaali- ja terveysvaliokunnassa kuin eduskunnassakin, että tupakkalakiin
on kirjoitettu näin, että tupakkalain tavoitteena
on savuton Suomi. Käytännössä se
kertoo myös siitä, että me käytämme
erilaisia toimenpiteitä siihen, että tavoitteena
on, että yhä harvempi nuori ja yhä harvempi
ihminen aloittaa tupakanpolton tai yhä useampi ihminen
lopettaa tupakanpolton.
Tämän lain tavoitteena on ennen kaikkea tukea
tätä tavoitetta. On myös todettu se,
että hinnalla on usein todettu olevan yhtenä suuri
merkitys sille, että tupakanpolttoa yleisestikin vähennetään.
Viime vuosien hinnankorotukset ovat vähentäneet
tupakan kulutusta ja olleet vaikuttamassa Suomessa tupakasta luopumiseen
ja sitä kautta tukeneet myös kansantaloutta sekä ennen kaikkea
ihmisten terveydentilaa. Voisiko sanoa, että kun kulutusta
on vähennetty, niin siitä huolimatta myös
verotulojen tuotto on noussut, mikä sinällään
sekin on osaltaan hyvä asia.
Haluan tässä yhteydessä oikeastaan
vielä todeta sen, että on ehdottoman tärkeä ja
hyvä asia se, että nuorten keskuudessa tupakanpoltto
on viime vuosien aikana vähentynyt. Se ei esimerkiksi ole
enää sellainen asia, jolla nuori omaa itsetuntoaan
samalla lailla kohentaa, vaan päinvastoin ilmapiiri tupakanpolttoa
kohtaan on tullut entistä kielteisemmäksi ja sitä kautta
tukenut myös nuorten tupakanpolton aloittamista siihen suuntaan,
ettei tupakanpolttoa aloiteta.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi tässä lyhyesti,
niin ettei jää semmoista väärää kuvaa.
Kyllä itse kannatan tätä esitystä kaikkinensa.
Mutta kun edustaja Rundgren sanoi tästä tupakan
saannin vaikeuttamisesta kaupan kassalla, niin minä pidän
sitä kyllä pikkuisen siinä mielessä outona,
että kyllähän ne piilossa voivat siellä olla,
mutta jos myyjälle sanoo, että haluaa tietyn merkkisen
savukkeen, niin olisi tämmöinen normaali palvelutilanne,
että myyjä sitten sen sieltä kaivaa esille.
Nyt siellä on semmoinen numerotaulu, josta täytyy
sitten arpoa, ja eri kaupparyhmittymissä on eri numerolla
aina se merkki, mitä polttaa, ja siellä sitten
arvotaan ja tämmöinen ostotapahtuma voi kestää useita
minuutteja ja jopa pitempäänkin, niin että sitten
siinä jonossa ihmiset hermostuvat.
Kaikki keinot eivät ole järkeviä,
mutta pääsääntöisesti
olen edustaja Kiljusen kanssa täysin samaa mieltä,
että tupakointi vähenee ja saavutetaan se savuton
Suomi ainoastaan sillä, että me pystymme muuttamaan
tupakointikulttuuria, ylipäänsä sitä kulttuuria,
että päästään niistä Marlboro-miehistä ja
niitten ihannoinnista johonkin muuhun ja ne voitaisiin jättää sitten
historiaan.
Mutta lopuksi sanottuna, kaiken kaikkiaan tämä esitys
on mielestäni ihan hyvä.
Yleiskeskustelu päättyi.