3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain muuttamisesta
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen lakiesitys
on saanut paljon kritiikkiä myös kansalaisilta.
Suomi Oy on yritys, jota tämä hallitus johtaa
kepillä eikä porkkanalla. Hallitus kepittää tällä tasaverotyyppisellä maksulla
eniten pienituloisia, joille auto on usein työssä käymisen
edellytys. Suomi on harvaan asuttu, pitkien etäisyyksien
maa, jossa auto on monelle välttämättömyys.
Ilman autoa moni jäisi jopa ilman työtä.
Perusteluina käytettiin, että ihmisiä kannustetaan
ostamaan vähäpäästöisempiä autoja.
Valitettavasti uusiin autoihin kaikilla ei kuitenkaan ole varaa.
Suomessa on keskimäärin kaksi autoa perhettä kohden,
ja näin ollen perheen kulut nousevat pahimmassa tapauksessa
yli 100 euroa, joka on iso raha lapsiperheille. Joidenkin laskelmien
mukaan suosituimpien henkilöautojen verotus voisi nousta
jopa yli 40 prosenttiyksikköä.
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset ovat valtiovarainvaliokunnassa
jättämässään vastalauseessa
todenneet hallituksen jatkavan linjaa, jolla se on heikentänyt
suomalaisen ostovoimaa vuodesta toiseen. Perussuomalaiset arvioivat, että esityksen
fiskaalinen verotuotto jää pienemmäksi,
jos sivuvaikutukset kulutuskäyttäytymiseen lasketaan
mukaan. Mikäli hallituksen esitys tulee voimaan, Suomessa
eniten käytetyn autotyypin ajoneuvovero on kaksinkertaistunut
vuodesta 2012. Tämän ei voida katsoa olevan mitenkään
kohtuullista tai perusteltua.
Arvoisa puhemies! Ensi vuoden budjetissa ajoneuvoveroa korotetaan
180 miljoonalla, tak-sien sekä muuttoautojen verotuet poistetaan,
lisäksi bensaveroa korotetaan 42 miljoonalla eli yhteensä autoilijoita
kuritetaan yli 250 miljoonalla eurolla lisää.
Samaan aikaan perusväylänpidosta leikataan yli
80 miljoonaa euroa, vaikka nykyinenkin taso on täysin kestämätön.
Arvoisa puhemies! Tulemme toisessa käsittelyssä esittämään
tämän lain hylkäystä.
Sampsa Kataja /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä siis
ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvoverolakia siten, että ajoneuvoveron
perusveron tasoa korotetaan verotuottojen lisäämiseksi
ja veron ohjausvaikutuksen parantamiseksi. Tämäkin
on yksi niistä verotuloja lisäävistä toimista,
joista on sovittu vuosia 15—18 koskevassa julkisen talouden suunnitelmassa.
Tällä tavoitellaan 180 miljoonan euron lisäystä ajoneuvoveron
vuotuiseen tuottoon vuoden 2016 alusta. Ensi vuoden tuloarvio on
tätä pienempi, 80 miljoonaa euroa.
Tässä ehdotetut korotukset koskevat ajoneuvon
perusveroa, ja ne kohdistuvat vuotuisina veroina koko ajoneuvoverokantaan.
Tämä korostaa veron ohjausvaikutusta ja pitää yksittäiset
korotukset maltillisina, keskimäärin noin 60—61 euron
suuruisina vuodessa. Lisäksi päästöperusteista
korotusta painotettaisiin ohjausvaikutuksen tehostamiseksi niin,
että se kasvaisi jyrkimmin sillä välillä,
johon kuuluu eniten liikenteessä olevia ajoneuvoja. Yksittäiset
korotukset vaihtelisivat siten vuositasolla 12—69 euron
välillä, ja kokonaismassaan perustuvalle verolle
se olisi 60 euroa kaikissa painoluokissa.
Tätä esitystä valiokunta pitää kaikkiaan
perusteltuna ja vaikutuksiltaan hallittavana. Ajoneuvoveron tuotto
on fiskaalisesti merkittävä, viime vuonna 866
miljoonaa euroa, minkä lisäksi vero takaa vuosittain
kannettavan vakaan veropohjan.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Tämän hallituksen
esityksen mukaan ajoneuvon perusveroa ollaan nostamassa ja tuotto on
suunnilleen 180 miljoonaa.
Kun ajatellaan, että autoveron tuotto kokonaisuudessaan
on lähemmäs miljardi, niin me emme voi hyväksyä verojen
korotusta ainakaan siitä syystä, että maaseudulla,
missä minäkin asun, ei kyllä näistä korotuksista
ole mitään hyötyä. Täälläkin
liikenneministeri mainitsi ja on tehty, että täällä Kehä kolmosen
puolella tehdään suuria liikenneparannuksia — mutta
nämä maaseudun sivutiet, kyllä me saamme
olla siellä ihan omilla arvoilla. Juuri me maaseudun ihmiset
tarvitsemme autoa, olimmepa köyhiä tai rikkaita.
Emme voi tätä hyväksyä,
ja niin kuin edustaja Louhelainen sanoikin, tulemme esittämään
hylkyä, kun tämä on toisessa käsittelyssä.
Kun veroja korotetaan, niin niitä pitäisi myös
sitten tasapuolisesti kohdentaa, ettei vain nähdä,
että Pisara-rata on täällä Helsingin
alueella tarpeellinen, että maaseudun pikkukyliinkin olisi
mukava mennä, etteivät ole tiet kuoppia täynnä.
Jos liikenneministeri tulisi katsomaan, mitä ovat esimerkiksi
Pirkanmaan sivutiet, niin ehkä sinne varmaan muutama milli
heruisi. Mutta tämä on ihan oikein, että emme
ole hyväksymässä tämmöistä esitystä.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa puhemies! Olemme juuri täällä eduskunnassa
käyneet keskustelua valtiontalouden tilasta, ja sehän
on heikko. Näin ollen verojaoston jäsenenä olen
ollut hyväksymässä tätä hallituksen
esitystä, ja jaoston puheenjohtaja Kataja esitteli asian
minun mielestäni erittäin hyvin.
Yhteen asiaan minä haluaisin kiinnittää huomiota:
Kun tämä vero vaihtelee 70 eurosta sinne runsaaseen
600:aan, se ero on 9-kertainen, niin kuin tässä mietinnössä kerrotaan.
Ja tämä pieni vero näillä sähköautoilla — minä uskon,
että kovin köyhä ihminen ei sähköautoa
pysty ostamaan vaan sen tekee todella varakas henkilö. Näin
ollen esitin kyllä silloin jo jaostonkin käsittelyssä huoleni
siitä, että sähköautojen verotus
on minun mielestäni liian alhainen. Katsoin justiin Fingridin
kartalta, että meille tuodaan 2 000 megawattia
sähköä tälläkin hetkellä,
eli me emme ole sähkössä omavaraisia.
Näin ollen ei voida sanoa, että sähkö liikkuu
kotimaisella polttoaineella. Haluaisinkin tämän
asian nostaa tässä esille, niin että jatkossa
sitten — kun näitä joudutaan varmaankin
jatkossakin vielä tarkastelemaan — otettaisiin
huomioon myöskin tämä oikeudenmukaisuus.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ajoneuvovero ja ajoneuvoveron korotus jälleen kerran
lyö korvalle köyhiä ihmisiä ja
duunareita ja sellaisia ihmisiä, jotka eivät asu
pääkaupunkiseudulla niinkään
vaan asuvat nimenomaan Pohjanmaalla ja Pohjois-Suomessa — sellaisia
ihmisiä, jotka joutuvat käyttämään
autoa joka ikinen päivä päästäkseen
töihin ja päästäkseen töistä takaisin.
Meillä on tulossa nyt käsittelyyn tännekin
erilaisia edellytyksiä, mitä työttömän
täytyy tehdä, jotta hän voisi etuutensa
säilyttää. Siellä on esimerkiksi
sellainen kohta, että töihin pitää mennä 80
kilometrin päähän, ja jos on käytettävissä oma auto,
niin sitä omaa autoa on käytettävä.
Nämä ovat kestämättömiä asioita.
Minusta on ihan käsittämätöntä,
että SDP:n puolelta kehdataan esittää tällaisiin
asioihin korotusta tällä hetkellä, kun maalla
ja ihmisillä menee muutoinkin huonosti. Nyt pitäisi
saada ostovoimaa, nyt pitää saada ihmisille käteistä rahaa,
rahaa, jolla voidaan ostaa tavaroita, koska vain kulutus ja kysyntä takaavat sen,
että tavaroita tehdään, ja kun tavaroita
tehdään, niin silloin tulee uusia työpaikkoja.
Tavaroita ei synny ilman, että ihmiset niitä tekisivät.
Mitä taas tulee sähköautojen hintoihin:
kun me tiedämme sen, että sähköauto
on kuitenkin kaiketi tällä hetkellä ympäristöystävällisempi kuin
bensiiniversio, niin ehkä kannattaisi kiinnittää huomiota
siihen, millä hinnalla niitä autoja saa, eikä niiden
osalta ainakaan pitäisi hintaa veroilla nostaa, vaan ne
pitäisi saada myöskin ihan keskiluokkaisen ihmisen
ostettavaksi. Myöhemmin, kun ne tulevat vähän
vanhemmiksi, köyhemmätkin voivat niitä ostaa,
koska tässä maassahan köyhät
ihmiset eivät saa uutta autoa koskaan, kulkipa se dieselillä,
bensalla tai sähköllä. Aina on tyydyttävä 10—15
vuotta vanhaan autoon. Tämä on muuten yksi tapa
pitää se autokanta varsin vanhana ja epä-liikenneturvallisena.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Varsinkin tuolla maaseudulla tämä rokottaa
työväenpuolueen, sos.demien, sanotaan nyt, kannattajia.
Meillä on töissä porukkaa, joka kulkee 40—50
kilometriä omalla autolla. Varmasti vaikuttaa niihin kustannuksiin,
mitä he käyttävät. Siinä ei
ole muuta vaihtoehtoa kuin yrittää nostaa palkkaa,
että kaveri pääsee kulkemaan töissä. Kun
puhutaan, että koko maa pysyy asuttuna, niin näillä keinoilla
tämä pysyy asumattomana. Se metro ei tule joka
puun juurelle, eivätkä tuolla maaseudulla kulje
linja-autot eikä mitkään enää. Pakko
on olla oma auto. No, tämmöisessä pakossa
on hyvä ottaa rahat pois siltä kurjaltakin vielä. Että en
minä nyt kyllä ymmärrä tämmöistä,
että tämmöistä esitystä tehdään.
Sitten vielä kun näitä kuljetustukia
ollaan leikkaamassa, niin otetaanpa esimerkiksi Kuhmo. Siellä on
puuteollisuutta, ja sieltä lähtee noin 30 rekkakuormaa
päivässä tavaraa satamaan, mutta se kaupunki
tai kylä ei tarvitse kuin ehkä 3—4 rekkakuormaa
elintarvikkeita ja muuta, mitä he tarvitsevatkaan siellä.
Elikkä he eivät saa meno-paluurahteja. Muualla,
Keski- ja täällä Etelä-Suomessa,
pystytään toimimaan sillä lailla me-pa-systeemillä,
mutta sieltä, missä sitä kuljetustukea
tarvitaan, tuolla maaseudulla, syrjäseuduilla, se otetaan
nyt pois ja kustannukset nousevat, ja aivan varmasti teollisuus
ja työpaikat lähtevät näillä keinoilla
pois sieltä. Tämä on täysin
järjetöntä hommaa.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin, että kiinnitettäisiin
huomiota myös Suomen talouden yleiseen kuvaan. Meillä tehdään vuosittain
miljardikaupalla alijäämää,
ja jostakin verotuloja on kerättävä.
Tämän hallituksen, edellisen hallituksen ja sitä edellisen
hallituksen, ymmärtääkseni laajalti koko
eduskunnan yhteinen näkemys on ollut, että pyritään
suosimaan sellaisia veroratkaisuja, joilla saadaan talous kasvamaan,
ja välttämään sellaisia veroratkaisuja,
jotka talouskasvua haittaavat. Ja tällöin työn
verotusta on pyritty keventämään ja kulutus-
ja haittaveroja on sitten painotettu enemmän.
Samalla kiinnittäisin huomiota siihen, mikä valiokunnassakin
nousi tärkeänä asiana esiin, että esitys
on hyvin linjassa myös yleisten ympäristötavoitteiden
kanssa ja ajoneuvovero on osa ympäristöperusteista
liikenteen verotusta yhdessä autoveron ja liikennepolttoaineiden
veron kanssa.
Toisaalta muistutan myös siitä, että vero
on päiväkohtainen ja mikäli ajoneuvoja
ei tarvitse, niin silloin auton voi ottaa pois rekisteristä eikä tätä veroa
kerry.
Mika Raatikainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä uudeksi ajoneuvoverolaiksi on muutamia kohtia,
minä haluaisin puuttua lähinnä yhteen,
mikä kiinnitti huomiota, eli tähän niin
sanottuun muuttoautojen verovähennysoikeuden poistamiseen.
Tämä saattaa vaikuttaa muun muassa kriisinhallintatehtäviin
hakeutumiseen tai jopa pahimmassa tapauk-sessa estää tällaista
vapaata liikkumista. Nyt kuka tahansa, joka on asunut ulkomailla
tämän säädetyn ajan, jolla on
ollut siellä ulkomailla ostettu auto, joutuu sitten maksamaan
siitä veroa, kun tulee Suomeen, tai yrittämään
myydä sen sitten paikan päällä halvalla,
ja tämä ei minun mielestäni ole kauhean
järkevää.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan verojen keräämisestä,
niin kannattaisi ehkä kerätä niitä veroja
sieltä, missä on ottaa jotakin. Jos nyt ruvetaan
rokottamaan ihmisiä, jotka asuvat maaseudulla, pitävät
maaseudun elävänä ja eläväisenä,
joutuvat kulkemaan töissä niillä vetopaikkakunnilla,
suuremmilla paikkakunnilla, ja jollei ole yksinkertaisesti olemassa
julkista liikennettä, sinne on mentävä omalla
autolla, mutta jos se tehdään niin kalliiksi,
että työnteko ei enää kannata,
niin se tarkoittaa sitä, että ihmiset jäävät
pois töistä, tavalla tai toisella, siirtyvät
yhteiskunnan elätettäväksi. He tarvitsevat
sen jälkeen tulonsiirtoja, jotta he tulevat toimeen, ja
silloin ei tietenkään tarvitse kyllä ollenkaan
verottaa tästä autostakaan yhtään
mitään, koska auto varmasti seisoo, kun ei yksinkertaisesti
ole rahaa ostaa sitä bensiiniä eikä yksinkertaisesti
ole varaa käyttää sitä autoa.
Kyllä minusta semmoinen jonkinlainen inhimillisyys
pitäisi löytyä tässä maassa
verotettavaan tuloon ja siihen, että miten sitä tehdään.
Me voisimme tätä Wahlroos-veroa, joka tuli edelliseltä valtiovarainministeriltä —
kiitos
hänelle edelleenkin siitä, että hän
ajoi Wahlroos-veron läpi — tätä korotettua
verokantaa, ryhtyä perimään myös
ihmisiltä, jotka tienaavat 70 000 euroa kuukaudessa.
Tiedän, että tämä kirpaisee
nytten teihin, kun sanon näin, koska teillä on
kansanedustajan palkka ja se on yli 70 000 euroa vuodessa.
Mutta minä olisin valmis maksamaan kyllä vähän
enemmän, vähän enemmän veroa
siitä, jotta jollakin sellaisella kanssaihmisellä,
joka ei tienaa aivan yhtä hyvin — joka elää esimerkiksi
alle sen 16 100:n, missä on valtionverotuksen raja — menisi
vähän paremmin, edes sen verran paremmin, että hän
saisi kompensaatiot lapsilisäleikkauksista, jotka nekin
kohdistuivat näille kaikkein pienituloisimmille, kaikkein
hankalimmissa tilanteissa oleville ihmisille.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Edelleenkin siitä maaseudusta, jatkan
tuosta Tolppasen puheesta. Meille tulee nyt tämä jätevesilaki.
Siellä vanhoilla ihmisillä on eläke jotakin
1 000 euroa kuukaudessa, ja he joutuvat investoimaan tämmöisen
investoinnin. Auto on pakko olla, se on joku vanha romu, kovapäästöinen
peli, jota joutuu korjaamaan koko ajan. Sille laitetaan lisää maksuja.
Tällä tavallako tätä yhteiskuntaa
hoidetaan, että maaseutu tyhjennetään
verottamalla olematonta? Tyhjästä on huono nyhjäistä.
Ei näillä ihmisillä ole rahaa maksaa tämmöisiä ja
yhteiskuntaa pönkittää. Se on ihan hölmöläisten
hommaa. — Kiitos.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti vain, kun keskusteluun nousivat myös
muuttoautot, totean, että tässä esityksessä, jota
nyt käsittelemme, puhutaan vuosittaisesta ajoneuvoverosta.
Muuttoautojen verotus ja autoverotus muutoinkin on tulossa sitten
lähiaikoina saliin, jolloin siitä voimme jatkaa.
Harry Wallin /sd:
Olisin myöskin, arvoisa puhemies, kiinnittänyt
huomiota tähän, että täällä on
puhuttu taksien verohuojennuksesta, autoverosta ja muuttoautojen
verotuksesta. Ne eivät ole tämän mietinnön
sisällä, vaan niistä tulee erikseen.
Valtiovarainvaliokunnan verojaosto ja valtiovarainvaliokunta harkitsevat
sitten, minkä kannan eduskunta niihin ottaa.
Yleiskeskustelu päättyi.