6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Teijon kansallispuistosta
Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Itse asiassa tämä eduskunta
kokonaisuutena tulee jäämään
ehkä historiaan siitäkin asiasta, että tämän
eduskuntakauden aikana meille tulee neljä uutta kansallispuistoa
elikkä Selkämeri, Sipoonkorpi, Etelä-Konnevesi
ja nyt Teijo. Se on huippusaavutus. Onneksi olkoon, koko eduskunta,
tällaisesta historiallisesta saavutuksesta.
Arvoisa puhemies! Nyt meillä on käsittelyssä laki
Teijon kansallispuistosta. Tässä lakiehdotuksessa
ehdotetaan perustettavaksi uusi Teijon kansallispuisto Salon kaupungin
alueelle Varsinais-Suomeen. Kyseessä on Suomen 39. kansallispuisto.
Teijon puistoon sisältyisi yhteensä 3 385
hehtaaria valtion omistuksessa olevia maa- ja vesialueita. Pääosa
alueista kuuluu Natura 2000 -verkostoon ja on tällä hetkellä valtion
retkeilyaluetta.
Ympäristövaliokunta katsoo mietinnössään, että kansallispuistoksi
esitettävä Teijon alue täyttää luontoarvojen
perusteella erittäin hyvin luonnonsuojelulain 10 §:n
2 momentin yleiset ja 11 §:n erityiset edellytykset
kansallispuiston perustamiselle.
Teijon kansallispuiston perustaminen parantaa nykyisen kansallispuistoverkoston
edustavuutta. Puiston erityispiirre on alueen järvien huomattava
korkeusero merenpinnasta varsin lähellä merenrantaa.
Teijo muodostaa geologisen puistoparin Saaristomeren kansallispuiston
kanssa.
Alueen luonto on erittäin monipuolinen sisältäen
kalliomänniköitä, erityyppisiä soita,
muutamia lehtoja sekä niukkaravinteisia ja ruskeavetisiä järviä.
Valiokunta toteaa, että Teijon kansallispuiston perustaminen
edistää varsinaissuomalaiseen kulttuurimaisemaan
kuuluvan salomaan säilyttämistä ja kehittämistä eheänä ja
erämaisena kokonaisuutena.
Arvoisa puhemies! Teijon puistoalueelta on löydetty
24 uhanalaista ja 25 silmälläpidettävää eliölajia.
Alueen linnustoon kuuluu sekä järvi- ja suolajeja
että kalliokankaiden ja -männiköiden lajeja.
Alueen puroissa elää uhanalaiseksi luokiteltu
taimenen sisävesikanta.
Teijon alueella on monipuoliset mahdollisuudet luontoharrastuksiin
ympäri vuoden. Nykyinen retkeilyalue on suosittu, kävijöitä vuositasolla
noin 70 000. Uusi salomaille perustettava kansallispuisto
tuo uusia mahdollisuuksia Meri-Teijon matkailun kehittämiseen
osana vanhaa kulttuuriympäristöä.
Arvoisa puhemies! Ainoa kansallispuiston perustamisessa keskustelua
enempi herättänyt kysymys on hirven ja valkohäntäpeuran
metsästys. Alueella on esiintynyt runsaasti hirvieläimiä,
joten asia on tästä näkökulmasta
katsottuna myös tärkeä.
Muistutan aluksi siitä lähtökohdasta,
että metsästys luonnonsuojelulain mukaan lähtökohtaisesti
on kielletty kansallispuistoissa. Tämä kielto koskee
eteläistä Suomea metsästyslain 8 §:ssä mainittujen
alueiden ulkopuolella. Metsästyskiellosta voidaan säätää poikkeuksia
kansallispuiston perustamista koskevassa laissa.
Luonnonsuojelulain pääsäännöstä poiketen Teijossa
esitetään hirven ja valkohäntäpeuran metsästys
sallittavaksi erityissäännöksillä.
Esityksen 3 §:n 3 momentin mukaan kansallispuiston
alueella voidaan metsästää hirveä ja
valkohäntäpeuraa lokakuun puolivälistä joulukuun
loppuun. Metsästys sallitaan Metsähallituksen
antamalla luvalla.
Tällä metsästyksellä halutaan
torjua tieliikenteeseen sekä maa- ja metsätalouteen
kohdistuvia merkittäviä vahinkoja. Kyseessä on
pitkässä ja huolellisessa valmisteluprosessissa
syntynyt kompromissi, jonka ympäristöministeriö ja
maa- ja metsätalousministeriö yhdessä ansiokkaasti sorvasivat.
Tärkeää on huomioida se, että hirvi-
ja valkohäntäpeurakantojen metsästys
lakiehdotuksen mukaisesti ei estä Teijon kansallispuiston
sijoittamista Maailman luonnonsuojelujärjestön IUCN:n
suojelukategoriaan II eli kansallispuistoihin. Tämä on
erittäin olennainen asia Teijon puiston statuksen ja sen
tulevaisuuden kannalta ja nimenomaan aluetalouden kannalta.
Arvoisa puhemies! Valiokunta toteaa mietinnössään,
että lakiehdotuksessa määritelty metsästys
antaa mahdollisuuden hirvieläinkantojen asianmukaiseen
sääntelyyn silloin, kun kävijämäärät
ovat puistossa pienimmillään. Valiokunta on painottanut
sitä, että metsästyspoikkeusta koskevien
lupien myöntämisen tulee olla sujuvaa ja pitkäjänteistä.
Hirvieläinkantojen suunnitelmallinen hoito Teijon kansallispuistossa
edellyttää riittävää metsästyslupien
määrää useammaksi vuodeksi kerrallaan,
kuten esimerkiksi viideksi vuodeksi. Metsästyksen pitkäjänteisyys
tulee ottaa huomioon myös alueen hoito- ja käyttösuunnitelmissa,
joissa tehdään hirvieläinkantojen sääntelyä koskevat
linjaukset. Valiokunta painottaa sitä, että hirvieläinten
metsästystä koskevien lu-pien myöntäminen
tulee Metsähallituksessa järjestää joustavasti
ja ilman turhaa byrokratiaa. Maa- ja metsätalousministeriö,
ympäristöministeriö ja Metsähallitus
ovat jo keväällä 2014 sopineet, että Metsähallituksen
julkisten hallintotehtävien yksikkö kehittää metsästysseurojen
ja Metsähallituksen yhteistoimintaa Teijossa.
Arvoisa puhemies! Metsästyskysymykset ovat ympäristövaliokunnan
mielestä saaneet ehkä vähän
liikaakin huomiota asian käsittelyssä huomioiden
Teijon kansallispuiston kokonaisarvon. Tärkeää on
muistaa, että Teijossa saamme suojeltua upean ja harvinaisen
osan varsinaissuomalaista salomaata niin meille kuin tulevillekin
sukupolville.
Arvoisa herra puhemies! Ympäristövaliokunnan
mietintöön sisältyy kaksi vastalausetta,
jotka koskevat esityksen 3 §:n 3 momenttia eli
tätä metsästyskohtaa, ja ne varmaan asianomaiset esittelevät
vuorollaan. — Kiitos.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset ehdottavat, että käsittelyssä oleva
lakiehdotus hyväksytään muutoin ympäristövaliokunnan
mietinnön mukaisena, paitsi että 3 §:n
3 momentti muutettuna seuraavasti:
"Vastalauseen muutosehdotus
3 §, Rauhoitussäännökset
(1 ja 2 momentti kuten ympäristövaliokunnan mietinnössä)
Kansallispuiston perustamistarkoitusta vaarantamatta alueen
hallinnasta vastaavan viranomaisen luvalla voidaan metsästää hirveä metsästyslaissa
(615/1993) tarkoitettuna metsästysvuotena sekä valkohäntäpeuraa
1.11.—31.1. tieliikenteeseen sekä maa- ja metsätalouteen
kohdistuvien merkittävien vahinkouhkien torjumiseksi. (4
momentti kuten ympäristövaliokunnan mietinnössä)"
Arvoisa puhemies! Edustaja Korhonen kuvasi esittelypuheessaan
hyvin Teijolle perustuvan kansallispuiston runsasta kasvistoa ja
eliöstöä, mutta kuitenkin tästä metsästysasiasta
minun täytyy olla eri mieltä, kuten myöskin
maa- ja metsätalousvaliokunta oli esityksessään,
että metsästys pitäisi sallia nykyisenlaisena.
Teijollahan on säilynyt hyvä hirvieläin-
ja peurakanta riippumatta siitä, että siellä on
aina metsästetty. Nuoruuteni asuin Perniössä,
siinä ihan 5—6 kilometrin päässä tästä Teijon
kansallispuistoalueesta, ja muistan vieläkin 70-luvulta
koulumatkoiltani, että linja-auton ikkunasta näkyi
siinä Strömman kartanon pellolla, mikä oli
noin 5 hehtaarin alue, parhaimmillaan 28 hirveä oraspellolla
syömässä yhtä aikaa. Ja oli
huono päivä, jos ei syksyllä kouluun
mennessä näkynyt linja-auton ikkunasta kymmentä hirveä pellolla
syömässä. Sieltä alueelta varmasti
löytyy kymmeniä ihmisiä, jotka ovat nähneet
ihan saman kuin minä, että voitte käydä kyselemässä ikäisiltäni
ihmisiltä, jotka asuvat sillä suunnalla. No, kuulemma asiantuntijoitten
mukaan tällä hetkellä ei ihan yhtä paljon
hirviä ole.
Siellä Germundsvidjan kartanossa oli silloin tämmöinen
päihdeongelmaisten huoltolaitos, mitä siihen aikaan
kutsuttiin alkoholistiparantolaksi, ja siellä oli 12 perhettä suurin
piirtein henkilökuntaa. Vajaan kymmenen vuoden aikana näistä kolme
ajoi hirvikolarin siinä alueella, tosin onneksi, kun tiesivät
hirvien olemassaolon, sen verran alhaista nopeutta noudattaen, että vain autot
menivät käyttökelvottomiksi mutta ihmishenget
säilyivät. Että siinä mielessä,
jos jätetään tämmöinen
luonnonpuistoalue tuolle alueelle, äkkiä hirvikanta
ja peurakanta ovat lisääntyneet niin suuriksi,
että tieliikenne vaarantuu huomattavasti.
Tässä on Metsähallituksen mukaan
lähes koko Teijon alue metsästyskäytössä nykyisin.
Olisi perusteltua, että valkohäntäpeuran,
hirven ja pienpetojen pyynti jatkuu ilman uusia rajoituksia. Myös
maa- ja metsätalousvaliokunta on antanut asiasta perusteellisen
ja perustellun lausunnon.
Perussuomalaisten mielestä metsästysaikaa pitäisi
jatkaa tammikuun loppuun saakka tieliikenteeseen sekä maa-
ja metsätalouteen kohdistuvien merkittävien vahinkouhkien
torjumiseksi. Siitä on myös tehty vastalause,
jota kaikki ovat varmasti lukeneet tuolla valiokunnissa. Esitys
ei heikennä alueen luonnon monimuotoisuutta vaan päinvastoin
antaa meille kaikille lisää mahdollisuuksia luonnosta
nauttimiseen.
Suomen riistakeskus, paikalliset metsästysseurat, Suomen
Metsästäjäliitto — Finlands
Jägarförbund ry ja Metsänomistajien liitto
Länsi-Suomi toivovat, että hirvenmetsästys
saisi jatkua. Varsinais-Suomen maakuntaliittokin tukee metsästyksen
sallimista. Lisäksi on hyvä, että Salon
kaupungin lausunto meriyhteydestä on huomioitu. Lainaus
yleisperusteluista: "Lausunnon perusteella puistoon on rajattu noin
15 hehtaarin suuruinen alue, joka mahdollistaa meriyhteyden syntymisen."
Edellä mainitun lisäksi on korostettava kuitenkin,
että kansallispuiston saaminen Salon seudulle on upea asia.
Perussuomalaisten valiokuntaryhmä piti hyvänä,
että luodaan uutta käytäntöä puhtaan
ja turvallisen ympäristön puolesta. Tähän
on helppo yhtyä. Varsinaissuomalaista salomaata pitää suojella
ja vaalia. Kulttuurimaisema ja siihen liittyvät suojelutavoitteet
ovat tärkeitä meille kaikille.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Varsinaissuomalaisena kansanedustajana ja
Salon seutulaisena haluan ensiksi todeta, että Teijon kansallispuistoon
ja sen perustamiseen on sinänsä suhtauduttu maakunnassa
erittäin myönteisesti, myös Salon seutukunnassa.
Ainoa ongelma on ollut normaalin metsästyksen ja riistanhoidon
salliminen, tai pikemminkin se, että sitä ilmeisesti
ei tulla sallimaan. Hallituksen esityksen mukaan metsästyksen
periaatteet on tarkoitus linjata kansallispuistolle laadittavassa
hoito- ja käyttösuunnitelmassa. Metsähallitus neuvottelisi
puiston alueella toimivien metsästysseurojen kanssa alueista,
joilla kannansääntely voidaan tehdä mahdollisimman
tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti. Kunpa vain tähän
voisi luottaa. Metsähallitus on perinteisesti suhtautunut
aika lailla sitkeän tahmeasti metsästyksen ja
normaalin riistanhoidon sallimiseen.
Alueen hirvikanta on keskiarvoa korkeampi. Teijon esitetyn kansallispuiston
alueella ammuttiin vuonna 2013 yhteensä 14 hirveä.
Riistavahinkorekisterin mukaan kansallispuiston läheisyydessä tapahtuu
vuosittain 5—10 hirvikolaria ja 50 valkohäntäpeurakolaria.
Kansallispuiston perustaminen voi johtaa alueella hirvieläinten runsastumiseen
ja hirvieläinkolarien todennäköisyyden
kasvuun, ellei hirvieläinkantoja säännellä riittävän
tehokkaasti.
Teijon alueella on harjoitettu pitkään metsästystä,
eikä se ole selvitysten mukaan vaikuttanut kielteisesti
eläinkantoihin tai alueen luonnon tilaan. Metsähallituksen
tekemien selvitysten mukaan lähes koko alue on tällä hetkellä metsästyskäytössä ja
alueen merkitys metsästykselle on suuri. Kahdelle metsästysseuralle
Metsähallituksen alueet muodostavat valtaosan metsästysmaista.
Keskusta ehdottaa ympäristövaliokunnan mietintöön
liitetyssä vastalauseessa 2 lain tarkistamista siten, että hirven
ja valkohäntäpeuran metsästys voi jatkua
nykyisen kaltaisena metsästyksenä ilman luonnonsuojelulain
poikkeuslupaluonnetta. Samoin tulee huolehtia pienpetopyynnin jatkumisesta.
Metsästyslain mukaan myönnettäessä hirvieläinten
pyyntilupia on huoleh-dittava siitä, että hirvieläinkanta
ei metsästyksen johdosta vaarannu ja että hirvieläinten
aiheuttamat vahingot pysyvät kohtuullisella tasolla.
Keskusta ehdottaa lisäksi valkohäntäpeuran metsästyksen
sallimista myös tammikuussa esitetyn marras-joulukuuksi
määritellyn metsästysajan sijaan — tai
paremminkin lisäksi. Tammikuussa Teijon alueen kävijämäärät
ovat pienimmillään, sekä yleensä tammikuuhun
ajoittuvan lumipeitteen muodostumisen takia metsästystä on
helpompi harjoittaa kuin loppuvuodesta.
Keskusta tulee tekemään huomenna äänestysesityksen
vastalauseen 2 mukaisesti tuon lakiehdotuksen 3 §:n
rauhoitussäännöksiä koskevan säännöksen
muuttamiseksi.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En minä jaksa oikein nyt ymmärtää,
että keskusta ja perussuomalaiset vastustavat kansallispuiston
perustamista Varsinais-Suomeen, koska siihenhän tämä teidän
esitys johtaisi, että se alue ei tulisi saamaan kansainvälistä kansallispuiston
statusta, joka on kumminkin miljoonien eurojen, ehkä kymmenten,
parhaimmillaan ehkä useammankin työpaikan synnyttämistä mahdollistava
hanke sille nimenomaiselle alueelle. Ei niin kalliita hirviä kyllä voi
kellään olla, mihin te nyt tähtäätte
tuolla omalla esityksellänne.
Jos 14 hirveä kaadetaan jahtikauden aikana, joka alkaa
15.10. ja päättyy 31.12., niin se on keskimäärin
vähän reilu hirvi per viikko. En minä semmoista
hirvenajoakaan ole tavannut, ettei yhtä hirveä viikossa
saada noin 3 000 hehtaarin alueelta nurin. Se on aivan,
voisin sanoa, populismia tällainen puhe, joka nyt vaalien
alla yritetään metsästäjien
eduksi kääntää, jossa ei ole mitään
rationaalista järkeä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kaksi vastauspuheenvuoroa, ja sitten mennään puhujalistaan,
koska lista on niin kovin lyhyt. Edustajat Heikkilä ja
Kiviranta, ja sitten listaan.
Lauri Heikkilä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jotenkin on käsittämätöntä, miten
nyt edustaja Korhonen sanoo, että koko kansallispuistohanke
kaatuisi sen takia, (Martti Korhonen: En minä niin sanonut!)
että metsästyskohtaa kritisoidaan. En ymmärrä.
Se on hirveää narsismia minun mielestäni
hallituksen puitteista, jos siihen takerrutaan, koska siellä on
aina metsästetty ja Pohjois-Suomessa saadaan metsästää kansallispuistoissa.
Kun Suomeen tulee näitä kansallispuistoja ihan
enemmän, niin on aina vain enemmän alueita, missä paikallinen
väestö kärsii siitä, että sattuvat
ne omat metsästysalueet menemään kansallispuistoalueiksi,
ja menettää oikeuden metsästää taikka
sitten siitä luvanhankinnasta tulee monimutkaisempi. Pitää anoa
lupaa erikseen, ja se on aina pitkässä narussa,
saadaanko niitä lupia vai eikö saada.
Esko Kiviranta /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sanoin sen ja sanon vielä uudestaan,
että keskusta ei tietenkään vastusta
Teijon kansallispuiston perustamista. Edustaja Korhonen ilmeisesti
itse sortui tässä populismiin, kun hän
toisteli ympäristöministeriön ammattisuojelijavirkamiesten
kantoja kansallispuistosta.
Toivoisin, että tähän suhtauduttaisiin
asiallisesti. Metsästys ja riistanhoito ei voi olla uhka yhdellekään
kansallispuistolle.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Käydään läpi nyt nämä muutamat
listapuheenvuorot ja debatoidaan sitten, jos se on aivan välttämätöntä.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tällä hallituskaudella
on perustettu kansallispuistot Etelä-Konnevedelle ja Selkämeren
alueelle ja nyt ollaan perustamassa siis Salon Teijoon. Lisäksi
Koloveden kansallispuistoa on päätetty laajentaa.
Meillä on Suomessa tämän jälkeen
39 kansallispuistoa, ja tahti on oikein hyvä. Hallitus
on tehnyt ympäristön kannalta merkittäviä päätöksiä.
Kiitos myös edelliselle ministerille asioiden eteenpäinviemisestä,
ex-ministeri Niinistölle kiitos siis.
Kansallispuistoverkoston laajentaminen on merkittävä teko
myös matkailun, yrittäjyyden ja työllistämisen
näkökulmista. Teijon kansallispuistoon myönteisen
näkökulman ottaneita ja aloitteellisia ovat olleet
Salon kaupunki, Varsinais-Suomen Liitto ja alueen matkailuyrittäjät.
Kustannuksista. Teijon kansallispuiston perustamiskustannukset
ovat noin 410 000 euroa. Nykyisin vuosittaiset Teijon retkeilyalueen
käyttö- ja ylläpitokustannukset ovat
185 000 euroa. Kansallispuiston perustaminen lisäisi
vuosittaisia kustannuksia arviolta 16 000 eurolla Metsähallituksen
mukaan. Ympäristövaliokunnassa saamamme näkemyksen
mukaan matkailun, yritystoiminnan ja työllistämisen
kannalta investointi ja nämä vuosittaiset pienet
lisäkulut ovat perusteltuja, kun ajatellaan kansantaloutta
ja suurempaa kuvaa ja kokonaisuutta. Tietysti on myös muistettava,
että kun kansallispuistoja perustetaan, niin tässä ei
olla pelkästään euroja laskemassa ja
lähestymässä asiaa ikään
kuin taloudellisesta näkökulmasta, vaan tässä on
hyvin paljon perusteellisemmat ja syvemmälle menevät
arvot kysymyksessä, kun puhutaan luonnosta ja sen säilymisestä jälkipolville.
Metsästysasiaa on tässä nyt sivuttu,
en siihen syvällisemmin enää mene. Ympäristövaliokunnan
puheenjohtaja, edustaja Korhonen esitteli asian ymmärrettävästi,
ja itse olen tyytyväinen käsittelyyn, hallituksen
esitykseen ja siihen, mitä nyt olemme täällä puolustamassa.
Metsästys on ihan kannatettava asia, mutta joku järjellinen
ja hyväksyttävä raja kansallispuistossa
asian suhteen on oltava. Tässä on nyt kuultu kaikkia
osapuolia, ja tulos on oikein hyvä.
Mielelläni, jos puhemies suo, lopussa debatissa kuulisin
ympäristöministeri Sanni Grahn-Laasosen näkemyksiä siitä,
miten te näette Enontekiön Kilpisjärven
alueella suurtuntureiden kansallispuistoajatuksen. Hallituskauden
alussa meillä oli useampi, muistaakseni 17, hanke harkittavana
ja ministeri Niinistö niistä poimi realistisimmat,
jotka saatiin eteenpäin. Mutta itse näen, että tämä suurtuntureiden
alue on niin arvokas osa suomalaisuutta, Suomen luontoa ja niin
poikkeuksellinen, että se ansaitsisi kansallispuistostatuksen.
Tiedän, että asia ei ole ristiriidaton. Kunta,
paikallinen väestö ja yrittäjät
näkevät asian omalta näkökulmaltaan,
mutta uskon, että hyvällä valmistelulla,
paikallisia kuulemalla, sopivasti kompromisseja tehden asiassa voitaisiin
tulevaisuudessa edetä. Mutta ministerin näkemys
olisi mielenkiintoista kuulla, että miten te näette
tämän asian jatkossa. — Kiitos.
Ville Niinistö /vihr:
Kunnianarvoisa puhemies! Silloisena ympäristöministerinä muistan sanoneeni,
että se päivä, kun tämä Teijon
esitys annettiin, oli yksi urani upeimpia päiviä.
Teijon alueella olen 10-vuotiaana poikana samoillut, ihaillut näitä upeita
kohteita ja sitä varsinaissuomalaista salomaata, pirstaleisia
suoluontokohteita, upeita rantakallioita. Kyllä täytyy
sanoa, että itse kun olen miettinyt ympäristön
ja luonnon tilaa eteläisessä Suomessa, niin tämä oli
viimeinen tilaisuus eteläisessä Suomessa, erityisesti lounaisella
rannikolla, pelastaa yhtenäinen, suhteellisen erämainen
luontokokonaisuus meidän kruununjalokiveen eli kansallispuistoverkkoon.
Olen todella iloinen ja onnellinen siitä, että eduskunnan
ympäristövaliokunta on nyt päättänyt
esityksen tuoda eteenpäin eduskunnan hyväksyttäväksi.
Yhteistyöhän tässä on ollut
hyvää. En enää voi ministerin
ominaisuudessa kiittää, mutta haluan edelleen
kansanedustajana kiittää kaikkia tahoja, että tämä viime
vuosien työ kansallispuistoverkon kehittämiseksi
on saanut todella vahvaa tukea maakunnista. Kunnat ovat olleet aktiivisia.
Erilaiset yrittäjät ovat nähneet sen
hyödyn, että kansallispuistobrändi itsessään tuo
matkailulle mahdollisuuksia, mutta on tiedostettu myös
se, että matkailu elää siitä,
että luontoa ja luonnonlajeja myös vaalitaan,
että nähdään se, että luonto
tuo työpaikkoja, ja se luonnon itseisarvon puolustaminen
ja ihmisen hyvinvoinnin puolustaminen kulkevat käsi kädessä.
Tällä seudulla tämä Teijon
kansallispuisto nyt merkittävänä isona
aluekokonaisuutena tarjoaa mahdollisuuksia eteläisen, lounaisen
Suomen koululaisille, eläkeläisille, erilaisille
ihmisille päästä merkittävään
luontokohteeseen. Nyt kun rahatkin on varattu sen kehittämiseen,
niin uskon, että nopeasti tämä lähtee
kehittymään. Tämä kansallispuiston
palvelutarjonta tuo aluetalouteen tuloja, ja Salon seudullahan niitä tosiaan
tällä hetkellä kaivataan.
Toivoisin, että nyt kun tämä yksi
osa kansallispuistoproblematiikkaa eli metsästyskysymykset
ovat nousseet esille, niin kaikki kuitenkin tunnistavat sen laajan
tuen ja innostuksen, mikä tällä kansallispuiston
perustamisella Varsinais-Suomessa ja Salon seudulla on, ja osattaisiin
laittaa asiat perspektiiviin.
Minä koen, että tämä menettely,
mikä tässä otettiin käyttöön,
eli tämmöinen poikkeuksellisen laaja mutta silti
luonnonsuojelulain mukainen luvanvarainen metsästysmahdollisuus,
hoitaa riistanhoidon ja liikenneturvallisuuden näkökulmasta
kysymyksen siitä, että hirvikantaa ja peurakantaa
voidaan säännellä niin paljon kuin on
näistä syistä tarpeen. Se on huomattava
myönnytys normaalista kansallispuistoperiaatteesta, ja laajempaa
myönnytystä ei ole mahdollista tehdä, ilman
että menetetään Kansainvälisen
luonnonsuojelujärjestön kansallispuiston kategoriastatus.
Myöskään lainsäädännön
näkökulmasta se ei olisi mahdollista Etelä-Suomen
kansallispuistojen järjestämisperiaatteiden pohjalta.
Pitää muistaa, että ne noin 10—15
hirveä, joita tällä alueella on viime
vuosina vuosittain ammuttu, ammutaan aivan tämän
alueen reunamilla. Eli iso osa niistä samoista hirvistä on
mahdollista ampua riistanhoidollisesti alueen ulkopuolella, ja sitten
on tämä luvanvaraisuusmenettely, eli tosiasiassa
mitään haittaa riistanhoidolle tästä kansallispuistosta
ei tule, mutta kansallispuiston normaali kehittäminen muihin
käyttötarkoituksiin on mahdollista, kun tämä alue
ei ole niin laajamittaisen metsästyksen piirissä kuin
muut alueet. Etelä-Suomessa näitä metsästysalueita
kuitenkin myös tällä seudulla riittää.
Lopuksi, arvoisa puhemies: Ehkä toivon myös uudelta,
nykyiseltä ympäristöministeriltä — hienoa,
että hän on paikalla — muutamia kommentteja
siitä, miten tätä aluetta nyt lähdetään
kehittämään.
Sitten näihin muihin asioihin, mitä edustaja Kiuru
toi esille, että miten kansallispuistoverkon kehittäminen
nyt loppuhallituskaudella on tarkoitus viedä eteenpäin.
Siellähän on muutamia asioita, jotka ovat edelleen
kesken.
Yksi on se, että on tosiaan myönnettävä, et-tä kansallispuistoverkon
kehittämisessä suurin, luontoarvoiltaan merkittävin
yksittäinen kohde, joka on edelleen puiston ulkopuolella
mutta joka olisi mahdollista mukaan ottaa, on Käsivarren suurtunturialue.
Erityisesti Saanan ja Haltin seudut ovat täynnä uhanalaisia
hot spot -lajeja, arvokkaita lajeja. Siellä pitäisi
löytää sellainen kehittämiskonsepti,
että jotta kansallispuistostatus, joka on edelleen jatkotyössä yksi
kehittämismahdollisuussuunta, olisi mahdollinen, niin se
edellyttäisi sitä, että luontomatkailu
ja taloushyödyt pystyttäisiin paikallisyhteisön
kanssa näkemään niin, että siinä olisi
yhteinen etu myös siellä. Tähän
mennessä siihen ei ole päästy. Olisi
hyvä kuulla, miten ministeri näkee sen jatkotyön.
Toinen on kysymys siitä, että on valmistumassa
selvitykset Suomenlahteen rajautuvien merellisten kansallispuistojen
kehittämisestä. Siellä on nykyisissä kansallispuistoissa
kehittämistä, mutta samassa yhteydessä arvioidaan
myös Porkkalan mahdollista asemaa kansallispuistona. Itse olen
ajatellut sitä, että kun meillä on Suomen 100-vuotisitsenäisyysjuhlavuosi
tulossa ja meidän kansallinen luontoperintö on
aivan keskeinen osa Suomen kansallista tarinaa, niin olisi tosi hienoa,
että sen yhteydessä voitaisiin juhlistaa myös
Suomen kansallista luontoa. Jokin luontokohde, esimerkiksi kansallispuistokohde,
soveltuisi erittäin hyvin osaksi 100-vuotisjuhlallisuuksia,
ja mikä kohde voisi paremmin heijastaa Suomen moninaista
historiaa, meidän luontosuhdetta mutta myös kulttuurista
suhdetta luontoon kuin Porkkalan alue, johon liittyy myös
kulttuurihistoriallisesti paljon kiinnostavia kysymyksiä, merellisiä,
merenkulkuun liittyviä kysymyksiä ja saaristoluontoon
liittyviä kysymyksiä. Tämäkin on
noussut esille, pitäisikö Porkkalan mahdollisen
kansallispuistoaseman olla osa 100-vuotisjuhlallisuuksia. Miten
ministeri näkee sen?
Mika Raatikainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan edustaja Heikkilän
esittämää vastalausemuutosehdotusta.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Nyt käsittelyssä oleva
laki Teijon kansallispuistosta otetaan ilolla vastaan Varsinais-Suomessa
ja vielä tarkemmin sanottuna Salon seudulla Teijossa.
Aluksi muistutus siitä, miksi olemme tässä tilanteessa.
Uskallan väittää, että emme
käsittelisi tätä kansallispuistolakia,
ellei tulevalla kansallispuistoalueella olisi jo olemassa Teijon
retkeilyalue, joka on perustettu vuonna 1991. Teijon retkeilyaluetta
ei olisi taas ilman kansanedustaja Jukka Roosia. Edustaja Roos teki
tässä merkittävän työn
ja ponnistuksen verkostojensa ja eri toimijoiden, poliittisten päättäjienkin
avulla.
Teijon alue on nykyisin retkeilyalueena hyvin tunnettu ja vetovoimainen.
Alueen kävijämäärät ovat
olleet noin 70 000 henkilöä vuodessa.
Alueen palvelurakenteet on rakennettu retkeilyalueen perustamisen
jälkeen. Alueella on myös yrittäjien
ja paikallisten keskuudessa sellainen positiivinen pöhinä,
että tiedän heidän olevan valmiit panostamaan
palveluvarustuksen jonkinasteiseen parantamiseen kansallispuistopäätöksen
jälkeenkin. Se on paitsi välttämätöntä myös
järkevää tilanteessa, jossa kävijämäärät
seudulla ja alueella tulevat varmasti kasvamaan. Teijosta saamme
upean lisän kansallispuistoverkkoomme, ja puistosta tulee
myös merkittävä matkailuvaltti meidän
seudullemme. Teijon kansallispuiston perustamiskustannusten arvioidaan
olevan noin 410 000 euroa, jotka on tarkoitus kattaa valtioneuvoston
kevään kehysriihessä osoitetuilla määrärahoilla,
siis siitä 5 miljoonan euron summasta, jonka valtioneuvosto
panosti liittyen kansallispuistojen sekä luonto- ja kulttuurikohteiden
infraan ja palveluiden parantamiseen. Onneksi teki niin, kiitos
siitä.
Arvoisa puhemies! Metsästys kansallispuistossa on herättänyt
keskustelua molemmissa valiokuntakäsittelyissä.
Haluan myös todeta, kuten ympäristövaliokunnan
puheenjohtaja Korhonenkin, että metsästys on saanut
kohtuuttoman huomion lain valmistelun yhteydessä, koska
tärkeintä on puiston kokonaisarvo omalle seudullemme.
Maa- ja metsätalousvaliokunnassa olimme lähes
yksimielisiä, että metsästys pitäisi
sallia tulevassa kansallispuistossa nykyisen kaltaisena. Lisäksi
esitimme valkohäntäpeuran metsästyksen
sallimista myös tammikuussa. Korostimme lausunnossamme
Metsähallituksen ja metsästysseurojen keskinäistä yhteistyötä liittyen
metsästyksen mitoitukseen ja toteutukseen. Painotimme myös
sitä, että haitallisten vieraslajien, supikoiran
ja minkin, vähentämiseen tulevan kansallispuiston
alueelta tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Sanomattakin on selvää, että ilman pienpetopyyntiä vieraslajien
kannat kasvavat. Kan-noimme huolta siitä, että mikäli
alueen metsästysseurojen mahdollisuudet metsästykseen
kaventuvat, se vaikuttaa myös metsästäjien
intoon pienpetopyyntiin. Se on kuitenkin välttämätöntä ja
laiminlyötynä vaikuttaa erityisesti maassa pesivien
lintujen kantojen laskuun.
Ympäristövaliokunnan enemmistö mietintövaliokuntana
hyväksyi hallituksen esityksen, jossa esitetään
hirven ja valkohäntäpeuran metsästys
sallittavaksi Teijossa erityissäännöksellä siten,
että perustamistarkoitusta vaarantamatta alueen hallinnasta
vastaavan viranomaisen luvalla voidaan metsästää hirveä ja
valkohäntäpeuraa 15.10.—31.12. tieliikenteeseen
sekä maa- ja metsätalouteen kohdistuvien merkittävien
vahinkojen torjumiseksi.
Mitä tulee sitten kalastukseen tulevalla kansallispuistoalueella,
kalastusrajoitusten osalta hallituksen esityksessä on päädytty
kirjolohen istuttamisen ja virkistyskalastuksen jatkamiseen. Olen
ratkaisusta iloinen. Se on osoitus joustavasta lainvalmistelusta,
jossa yleislaista poikkeavalla erityissääntelyllä saavutetaan
yleistä hyötyä alueen ihmisille ja matkailijoille
luontoarvoista tinkimättä.
Arvoisa herra puhemies! Se tapa, millä Teijon kansallispuistohanketta
on viety eteenpäin, on ollut positiivinen kautta linjan.
Siinä kaikessa on tarvittu useita aktiivisia vaikuttajia,
seudun asukkaita ja puuhaihmisiä, luottamushenkilöitä,
uskoa ja sitä tärkeää tekemisen
meininkiä. Itse haluan alueelta tulevana edustajana kiittää kaikkia virkamiehiä ja
kollegoita tämän lain eri käsittelyvaiheista.
Erityiskiitos molemmille käsittelyyn osallistuneille valiokunnille
siitä intensiivisestä tavasta, jolla lakia on
käsitelty. Molemmilta nimittäin löytyi
myös aikaa käydä paikan päällä Teijossa.
Lopuksi voisi sanoa: Salon seutu ja Teijo kiittää.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Teijon kansallispuisto on yksi niistä kansallispuistoista,
joista paikalliset toimijat ja aktiiviset kansalaiset tekivät
ehdotuksia siinä vaiheessa, kun ympäristöministeriö muutamia
vuosia sitten lähti tällaisia ideoita eri puolilta
Suomea keräämään. Olen itse
iloinen siitä, että me olemme nyt tässä pisteessä päättämässä tästä kansallispuistosta.
Selvästi tämä tapa valmistella asioita,
kerätä ideoita ja aloitteita eri puolilta Suomea,
on ollut hyvä ja hedelmällinen tapa, koska näillä kahdella
kansallispuistolla, jotka on tällä metodilla viety
eteenpäin, on ollut myös täällä eduskunnassa
hyvin laaja kannatus. Tätä henkeä kuvasti myös
alueen kansanedustajan, edustaja Taimelan, puheenvuoro, jossa hän
nosti esille juuri sen, että tämä on
edennyt hyvässä yhteistyössä ja
että nimenomaan sillä alueella varsinkin nyt tässä hyvin
vaikeassa taloudellisessa tilanteessa, jossa Salon kaupunkikin on,
Teijon kansallispuisto on nähty yhtenä niistä asioista,
jotka tuovat alueelle uutta toivoa uusista työpaikoista
ja paremmasta tulevaisuudesta.
Arvoisa puhemies! Tietenkin kansallispuistoihin liittyy monia
näkökantoja. Ne ovat syystäkin paikkoja,
joissa matkailun ympärille kehittyy työtä.
Kansallispuistot on tarkoitettu paikoiksi, joissa ihmiset retkeilevät,
joissa ihmiset nauttivat kotimaamme luonnosta, mutta totta kai kysymys
on myös siitä työstä, jota teemme
luonnon monimuotoisuuden heikkenemisen pysäyttämiseksi.
Suomessa on tälläkin hetkellä paljon
uhanalaisia lajeja, niin suolajeja, metsälajeja kuin perinnebiotooppien
lajeja, ja näillä kansallispuistopäätöksillä omalta
osaltaan pyritään huolehtimaan siitä,
että saavuttaisimme sen tavoitteen, johon kansainvälisesti
olemme sitoutuneet, eli että luonnon monimuotoisuuden hupeneminen pysähtyisi
vuoteen 2020 mennessä. Teijon kansallispuisto on osa tätä työtä.
Arvoisa puhemies! Tämä on epäilemättä se viimeinen
kansallispuistopäätös, jota nykyinen eduskunta
tulee tekemään. Jos katsoo tästä vähän
taaksepäin kahden edellisen ministerin aikaa, ministeri
Lehtomäen valmistelusta perustettiin Selkämeren
kansallispuisto — prosessi ei ollut pelkästään
helppo — ja ministeri Lehtomäen aikana perustettiin
Sipoonkorven kansallispuisto, molemmat hyviä päätöksiä,
jotka ovat jo osoittaneet tarpeellisuutensa. Ministeri Niinistön
aikana on perustettu Etelä-Konneveden kansallispuisto,
kaksinkertaistettu Koloveden kansallispuisto, ja nyt olemme perustamassa
tätä Teijon kansallispuistoa. Eli sekä ministerit
että eduskunta ovat olleet aktiivisia täydentämään kansallispuistoverkkoamme
ja sitä kautta tuomaan Suomen kansalaisille ja miksei myös
ulkomaisille turisteille enenevässä määrin
mahdollisuuksia nauttia Suomen luonnosta.
Haluaisin myös itse kysyä edustajien Niinistö ja
Kiuru tavoin ministeri Grahn-Laasoselta, jolla on nyt ilo päästä osalliseksi
myös tästä Teijon kansallispuistosta
ja sen perustamisesta, millä tavalla ministeri näkee
nyt tulevaisuuden tästä eteenpäin. Keskustelussa
on nostettu esiin kysymys suurtunturien kansallispuistosta, joka
on luonnonarvojen, luonnon kannalta erittäin iso kysymys,
vaikka toki myös paljon ristiriitoja ja keskusteluja herättävä.
Melko pitkälle päästiin Olvassuon valmistelussa,
mutta ehkä törmättiin ennen kaikkea näihin
metsästyskysymyksiin. Sitten on vielä kysymys
Porkkalan kansallispuistosta ja sen liittymäkohdista näihin
merellisiin kansallispuistoihin, ja olisi mielenkiintoista kuulla,
miten tällä hetkellä ministeriössä nähdään,
miten näitä asioita viedään
eteenpäin, viedäänkö niitä eteenpäin
ja minkälaisista aikatauluista puhutaan.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Tämä on erityisen hieno päivä.
Tämä on hieno päivä sen vuoksi,
että nyt voidaan jälleen perustaa uusi kansallispuisto,
mikä on todella merkittävää erityisesti
Etelä-Suomen kannalta. Kuten varmaan kollegat tietävät,
Etelä-Suomessa on vanhoista metsistä suojeltu
noin 2 prosenttia, ehkä jonkun verran alle, siis noin 2
prosenttia. Sen takia tämä on merkittävää,
koska tämä nimenomaan tätä eteläistä suomalaista
luontoa suojelee, ja siitä tulee merkittävä kansalaisten retkeilykohde.
Täällä puheenjohtaja Korhonen ansiokkaasti kuvasi
jo tuon kansallispuiston erityisominaisuuksia, ja myöskin
täällä on käytetty hyviä puheenvuoroja
kansallispuistoista Niinistön ja Kiurun toimesta. Nostaisin
esille sen, mitä täällä Niinistökin
totesi, että vuonna 2017 Suomen tasavalta täyttää sata
vuotta. Sen juhlistamiseksi olisi todella upeata, jos saisimme vielä täydennystä tähän
kansallispuistoverkostoon.
Erityisesti nostaisin esille täällä jo
mainitunkin Porkkalan kansallispuiston, joka on tietyllä tavalla
jo suunnitelmissa. Toivon, että meidän uusi ministerimme
Grahn-Laasonen ottaisi tämän ohjelmaansa ja virittäisi
tämän Porkkalan kansallispuiston valmistelun jo
tästä eteenpäin. Olisi erittäin
hieno myöskin tämä suurtunturien alue,
joka täällä on parissa puheenvuorossa
tullut esille, Saana—Halti-alue.
Kun katsomme, mitä nämä kansallispuistot ovat
merkinneet, niin otetaan hyvä esimerkki tästä Nuuksion
kansallispuistosta aivan tässä Helsingin läheisyydessä.
Oletteko tietoisia, että siitä on tullut valtava
kansainvälinen vetovoima? Kävin siellä pari
kolme kertaa tässä kesän aikana, ja olivat
täynnä ulkomaalaisia turisteja se opastuskeskus
ja ne metsäpolut, joita siellä on. Voidaan jopa
sanoa sillä tavalla, että ne metsäpolut
alkavat olla kohta Nuuksiossa ylikulutettuja. Ne polut ovat valtavasti
levinneet ja ylikulutettuja.
Toisin sanoen tämä vain kuvastaa sitä,
miten valtava paine on ihmisillä päästä luontoon,
koska — niin kuin monet tutkimukset ovat osoittaneet — luonto
onnellistuttaa ihmisiä. Kun menee metsään
ja hengittää sitä raikasta ilmaa ja katselee
ympärilleen, eläimiä ja luontoa, kauniita
puita ja muuta, se tekee ihmiset onnellisiksi. Tämä on
tutkimusten mukaan todettu, että näin käy.
Me kiireiset, stressatut kaupunkilaiset ja henkilöt, jotka
ovat työelämässä, tarvitsemme senkaltaista
virkistystä. Sen vuoksi nämä kansallispuistot
ovat todella äärettömän tärkeitä.
Tässä on pikkuisen hankalaa se, että tämän hienon
asian yhteydessä on tullut kitkaa nyt tästä metsästyksestä.
Se on minun mielestäni aika turhaa sen takia, että tässä on
kysymys siitä, että me säilytämme
tämän puiston kansainvälisen kansallispuiston
statuksen, ja se olisi erittäin tärkeätä,
että se säilyy. Näin ollen tämä pieni
kysymys siitä, metsästetäänkö jonkun
kuukauden aikana enemmän vai vähemmän,
ei saisi sotkea tätä hienoa päätöstä,
jota tässä nyt ollaan tekemässä. Hirven
ja valkohäntäpeuran — tai niin kuin sanotaan
nykykielellä, valkohäntäkauriin, sehän
on luokiteltu uudelleen kauriiksi — metsästys
on edelleenkin sitten sallittua tietyillä rajoituksilla, jotka
yhdessä metsästäjien kanssa sovitaan.
Tietenkin haitallisten vieraslajien, kuten minkin ja supikoiran,
on oltava metsästyksen kohteena.
Meillä on nyt 39 kansallispuistoa, ja meillä olisi
ainutlaatuinen mahdollisuus saada tämä kymmenluku
täyteen 40:een sillä tavalla, että saisimme
hyvin pitkälle viedyksi tämän Porkkalan kansallispuiston
vielä tämän eduskunnan aikana. Tässä katson
vetoavasti kyllä tähän meidän
uuteen nuoreen, tehokkaan näköiseen ministeriin.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Otetaan tähän väliin kaksi vastauspuheenvuoroa ja
sitten mennään puhujalistaan ja ministerin puheenvuoron
jälkeen voidaan jatkaa debatointia.
Edustaja Rajamäki, olkaa hyvä, 1 minuutti.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan tästä Teijosta todeta, että on
erittäin tärkeätä, että eduskunta
on aktiivinen. Tämä on tyypillinen esimerkki,
jossa eduskunnan aktiivisuus on konkretisoitunut myös tähän
kansallispuistopäätökseen. Aikoinaan
edustaja Roosin aloite otettiin maa- ja metsätalousvaliokunnassa
käsittelyyn poikkeuksellisesti ministeri Pietikäisen
ja ministeri Hemilän aikana. Silloin laitettiin tämä prosessi
tosiaan kansanedus-tajien tahdon mukaisesti liikkeelle.
Minä haluaisin tukea edustaja Salolaista, sen verran
Lapin-hulluja kun ollaan, että Käsivarren tunturien
ja Käsivarren maiseman suojelu vaatii nyt kyllä tekoja.
Meillä pitää pystyä tekemään niistä kansallispuistoratkaisu
sen takia, että hyvin herkästi tehdään
tämmöisen kunnan rakennustarkastajan näkökulmasta
mökkikaupunkeja Saanan herkille alueille, ja se ei ole
yhden kunnan rakennustarkastajan hommaa, kyse on kansallisvarallisuudesta
ja kansallisomaisuudesta. Kannustan kyllä tekoihin hyvin
nopeasti siinä asiassa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Edustaja Korhonen, vastauspuheenvuoro, niin ikään
1 minuutti.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ettei jää väärää kuvaa
edustajien Heikkilä ja Kiviranta puheista, niin tämä lakiesityshän
pitää sisällään rajoitetun metsästysoikeuden.
Sen rajoitetun metsästysoikeuden sille hirvikannalle kaikilla
järkevillä laskelmilla pitää riittää:
kaksi ja puoli kuukautta on aikaa metsästää kymmentä,
ehkä kahtakymmentä, siihen väliin, olevaa
hirveä. Se on kyllä kohtuullisen mittava aika.
Se, mitä sanoin: En sanonut, että ei tulisi
kansallispuistoa. Minä sanoin, että se ei pääsisi
kansainväliseen luokitteluun, jos tätä rajoitettua
metsästysoikeutta ei siellä käytettäisi.
Jos se olisi vapaa, niin silloin se ei pääsisi
niihin luokitteluihin. Niin kuin tässä on nyt
tullut todistettua, kansallispuiston kansainvälinen status
on se, joka tuo sinne sen kansainvälisen matkailijavirran. Teijon
alueellahan se rakentuu myös Helsinki-Vantaan lentokentän
läheisyyteen, niin että sinne saataisiin mahdollisimman
paljon ulkolaista vierasta.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ja sitten listaan.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Salolainen hienosti kuvasi, kuinka
luonto tekee onnelliseksi. Nuuksio pääkaupunkiseudulla on
aivan poikkeuksellinen alue. Näissä kuluissa aina
täytyy miettiä ja muistaa se, että vaikka
se jotakin maksaa, niin aivan varmasti, kun mennään
tämän siiloajattelun ulkopuolelle, vaikutuksia
terveyteen, mielenterveyteen on lähes mahdoton mitata,
mutta niitä hyötyjä sieltä tulee
aivan varmasti.
Edustaja Niinistö Salolaisen ohella otti esille ajatuksen
Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden hankkeesta.
Siinähän on tavoitteena rakentaa koko Suomea koskeva
ohjelmakokonaisuus. Tämähän on aivan
loistava ajatus. Ministeri Grahn-Laasoselta haluaisin kuulla, onko
teillä halua ja mahdollisuuksia viedä tätä asiaa
eteenpäin. Kiirehän tässä tulee,
mutta voitaisiinko saada Porkkala tai suurtunturit 100-vuotisjuhlahankkeeseen
vielä mukaan?
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Minä en yleisesti ottaen tähän
Teijon kansallispuistoon mitenkään puutu. Jos
täällä nyt 2 prosenttia on suojeltuja
alueita, niin se varmasti on ihan hyvä, mutta tuolla pohjoisessa
päin on semmoinen tilanne, että siellä on
suojeltu 17 prosenttia talousmetsistä, jotka me tarvitsisimme
nyt tässä taloudellisessa tilanteessa käyttöön.
Siellä on käynyt semmoinen tilanne, että nämä parhaat käytössä olevat
metsät on suojeltu, siis tämä on alueellinen
ongelma. Ja nyt sahat tarvitsisivat sitä parasta puuta,
suurinta, mistä tulee paras tulos, ja se lahotetaan sinne
pystyyn ja syötetään koppiaisille. Siinä ei
ole minun mielestäni järkeä. Jos siellä tuntureita
on ja semmoisia erityisalueita, totta kai ne pitää suojella
ja laittaa, mutta kun on tämmöinen talousmetsäalue,
mikä on. Jos me teemme pellonkin tuonne, niin me odotamme, että se
kasvaa jotakin, ja otamme siitä sadon pois. Tämmöisiä alueita
ei tarvitse suojella.
Tästä metsästyksestä vielä.
Meillä on täällä luonnossa semmoisia
tullut kuin minkki, supi, piisami. Tämmöiset eläimet
eivät saa kuin tuhoa aikaan. Minkki esimerkiksi meillä päin
kaikki kanalintujen ja vesilintujen pesät tuhoaa, ei syödäkseen,
vaan se löytää vain pesän, tuhoaa
sen ja tuhoaa seuraavan ja seuraavan ja seuraavan ja tappaa vain
tappamistaan. Se on semmoinen tappokone. Kyllä tämmöisiin
pitää pystyä puuttumaan myös
siellä Teijon kansallispuistossa, että nämä eivät
pääse villiintymään ja leviämään
joka paikkaan. Ne saavat tuhoa vain aikaan.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Rohkenen otaksua, ministeri Grahn-Laasonen, että edustaja
Hiltunen voi käyttää puheenvuoronsa,
niin pääsette vetämään
koko keskustelun sitten yhteen. — Edustaja Hiltunen, olkaa
hyvä. Ministerin jälkeen sitten käymme
debattiin.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että on
ollut ilo saada olla mukana ympäristövaliokunnan
työssä, ja tällä kaudella olemme
erityisesti voineet saada jotakin aikaiseksi, kun tehdään
sitten saldoa keväällä tästä kaudesta.
Kyllä tämä 39. kansallispuisto on hieno
juttu. Yhdyn edustaja Salolaisen tuntemuksiin tavallaan ilosta ja
onnesta sen vuoksi, että meillä suomalaisella
yhteiskunnalla vielä on malttia hillitä ahneuttamme
ja jättää upeita luontokokonaisuuksia
eri puolille Suomea kansalaisten avoimeen käyttöön
ja luonnon moniarvoisuus säilyttäen.
Metsästys nousee kaikissa näissä kansallispuistohankkeissa
esille: kesällä Konneveden kansallispuiston laajennuksessa
ja tällä kaudella myös Selkämeren
kansallispuiston yhteydessä kalastuksen oikeutus tuli vahvasti
esille ja vaatimuksena. Mutta sopusointu on löydetty, niin kuin
myös tässäkin asiassa, eli hirvenmetsästys sallitaan
poikkeuksellisesti myös lokakuun lopusta vuoden loppuun.
Ympäristövaliokunta korosti, että Metsähallitus
yhdessä metsästysseurojen ja muiden toimijoiden
kanssa menettelee niin, että saadaan pitkäaikaisia
lupapäätöksiä ja joustavuutta
tähän luvankäsittelymenettelyyn. Ja näin
uskon, että tyytyväisyys tämän
hankkeen myötä siirtyy siihen elinvoimaan, joka
syntyy myös retkeilyn ja monimuotoisen, tulevia kävijöitä palvelevan
palvelutoiminnan kautta tälle alueelle.
Hienoa, että asutuksen keskelle tämä kansallispuisto
syntyy.
Ympäristöministeri Sanni Grahn-Laasonen
Arvoisa puhemies! Alkuun haluaisin muutaman kiitoksen sanan
sanoa: Ensinnäkin edeltäjälleni Ville
Niinistölle siitä työstä, jonka
hän on tehnyt tämän Teijo-esityksen tuomisesta
eduskunnalle. Hän on tehnyt siinä perusteellista
ja tärkeää työtä tärkeänä pitämänsä asian
hyväksi. Samoin valiokunnat molemmat ovat tehneet hyvää työtä.
Myöskin haluan ottaa kutsun vastaan — kun on esitetty — että mielelläni
tulen itsekin sinne Teijoon tutustumaan myöhemmin tässä vielä syksyn
aikana.
Kansallispuistot ovat meidän luonnonsuojelualueidemme
aatelia, ja täällä on paljon puhuttu siitä,
kuinka myös matkailun brändinä ja vetovoimatekijänä kansallispuistot
ovat yhä nousevassa merkityksessä. Oikeastaan
voi sanoa jopa, että ne Unescon maailmanperintöalueiden
jälkeen ovat sellaisia alueellisia vetovoimatekijöitä.
Suomen puistot ovat tänä päivänä aluetaloudellisesti
yhä merkittävämpiä, ja siitä syystä niiden
perustamista eivät ehdota ainoastaan luonnonsuojelujärjestöt
vaan myöskin kunnat ovat tässä hyvin
aktiivisia. Teijon tapauksessa yksi aloitteen tekijöistä on
ollut Salon kaupunki, niin kuin näissä edellisissä puheenvuoroissa
on todettu. Salon kaupunki on halunnut kansallispuiston avulla paitsi
olla mukana arvokkaan luonnon suojelussa myöskin tukea
matkailun yritystoimintaa ja luoda tätä kautta
uusia kipeästi sille alueelle kaivattuja työpaikkoja.
Tämä Teijon 3 385 hehtaarin kansallispuisto säilyttäisi
upean salomaan keskellä varsinaissuomalaista kulttuurimaisemaa.
Ehdotettu kansallispuisto täydentäisi nykyistä 38
puiston verkostoa erityisesti lakikallioiden, erilaisten pienvesien, suotyyppien
ja lintuvesien osalta. Kyse on, niin kuin on todettu, upeasta varsinaissuomalaisesta
luonnosta
ja kulttuurimaisemasta, josta alueella ollaan ihan syystä ylpeitä.
Tämä metsästyskysymys on noussut
tässä käsittelyssä minunkin
mielestäni hyvin isoon rooliin siihen nähden,
miten tärkeästä hankkeesta alueelle on
ollut kysymys. Esitykseen Teijon kansallispuiston perustamisesta
sisältyy poik- keuksia luonnonsuojelulain rauhoitusmääräyksistä kalastuksen
ja metsästyksen osalta. Metsästyksen avulla voidaan
torjua tieliikenteeseen ja maa- ja metsätalouteen kohdistuvia
vahinkoja. Kuitenkin tämä metsästysmahdollisuuksien
jatkuminen on aiheuttanut huolta. Tämä metsästä-jien
huoli on otettu hyvin huomioon valiokunnan mietinnössä:
esimerkiksi riittävä metsästyslupien
määrä useammaksi vuodeksi kerrallaan
on tärkeää pitkäjänteisen
kannan sääntelyn varmistamiseksi. Pidän
myös tärkeänä sitä,
että valiokunta turvasi Teijolle kansainvälisen
kansallispuistostatuksen tässä mietinnössä.
Sitten kysyttiin runsaasti tästä kansallispuistoverkostomme
jatkotyöstä ja siitä kehittämisestä. Tämä hallitushan
on tehnyt tässä todella hyvää työtä.
On laajennettu meidän kansallispuistoverkostoa ja haluttu
siihen panostaa ja satsata ja nähdä myöskin
sen arvo juuri näistä edellisissä puheenvuoroissa
hienosti kuvatuista syistä eli siitä, mikä merkitys
luonnolla on myöskin ihmisten hyvinvoinnille ja mikä merkitys
esimerkiksi kansallispuistoilla on vaikkapa ympäristökasvatuksessa.
Kun Suomikin kaupungistuu yhä enemmän, niin se,
että meillä on mahdollisuuksia luontokokemuksiin
meidän lapsille ja nuorille ja että siihen kannustetaan
ja että siihen tarvitaan palveluja, on kyllä arvokasta
ja tärkeää.
Osana tätä kuluvaan Suomenlahti-vuotta, joka on
nyt käynnissä, selvitetään parhaillaan
Porkkalan suojeluvaihtoehtoja, ja tätä selvitystä odotan ja
sen valmistumista ja siitä sitten tehtäviä johtopäätöksiä myöskin.
Sitten täällä nousivat esiin Lapin
Käsivarren suurtuntureiden mahdolliset suojelutarpeet ja kansallispuiston
perustamistarpeet. Metsähallitus muun muassa on selvityksissään
nostanut esiin, että Lapin Käsivarren suurtunturien
ja Olvassuon kansallispuistot olisivat hyvä lisä nykyiseen
puistoverkostoon.
Ymmärrettävästikään
tämän hallituksen aikana, niin kuin edustaja Sinnemäkikin
kuvasi, emme uusia kansallispuistojen perustamispäätöksiä ehdi
tehdä, mutta minä suhtaudun tähän keskusteluun
ja jatkotyöhön hyvin positiivisesti.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Nyt on mahdollisuus käyttää vastauspuheenvuoro. Jos
siihen on tarvetta, niin V-painike ja seisaalleen nousten.
Pertti Salolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Alun perin pyysin puheenvuoroa, kun täällä edustaja
Hakkarainen käytti puheenvuoron ja minulle jäi
sellainen vaikutelma siitä puheenvuorosta, että hän
kuvitteli, että näitä vieraslajeja, minkkiä ja
supia, ei saisi metsästää eikä sitä pidettäisi
hyvänä. Olen ollut koko ikäni luonnonsuojeluliikkeessä mukana
ja pidän erittäin tärkeänä,
että näitä pienpetoja tuhotaan ja poistetaan
suomalaisesta luonnosta. Ne eivät kuulu tänne
ja aiheuttavat todella valtavaa tuhoa erityisesti vesilinnustossa
ja muutenkin. Eli kyllä tämä haitallisten
vieraslajien poistaminen on edelleenkin ohjelmassa ja hyvin tärkeätä.
Sitten olin iloinen siitä, mitä tässä ministeri
totesi näistä uusista kansallispuistohankkeista,
joita lähdetään selvittämään.
Toivoisin myöskin, että nyt saataisiin päätös
aikaan tästä soidensuojeluohjelmasta, joka on
erittäin ajankohtainen. Siinä pitäisi
päästä eteenpäin vielä tämän
hallituskauden aikana. Ja sitten Metso-ohjelma laahaa jäljessä jatkuvasti,
siinä myöskin pitäisi panna vähän
lisää vauhtia.
Katja Taimela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ihan lopuksi. Niin kuin tässä keskustelussa
on tullut tänään esille muutaman kollegan
puheenvuoroista, Salon seutu on kokenut tosi voimakkaan, jopa maamme
voimakkaimman rakennemuutoksen, ja tämä maamme
39. kansallispuisto tuo paitsi upean lisän tähän
kansallispuistoverkkoon myös merkittävän matkailuvaltin
meidän seudullemme. Se on meidän yksi uusi mahdollisuutemme
siellä Salon seudulla. Voitte, kollegat, uskoa, että jokainen työpaikka,
jokainen mahdollisuus on meille tällä hetkellä ääreisarvokas,
ja itse alueen edustajana näen tämän
kansallispuiston tällaiseksi.
Itse koen myös, että sijaintimme mahdollistaa myös
ulkomaisten matkailijoiden runsaan kävijämäärän,
mutta se vaatii tietysti markkinointia ja palvelujen kehittämistä alueella.
Elikkä siinä mielessä pallo siirtyy nyt
sitten seudun yrittäjille ja kaupungille.
Tässä salissa on tietysti myös helppo
toivoa, että nämä kollegat, jotka täällä salissa
ovat, ja vähän runsaamminkin, löytävät
tiensä tulevalle Teijon kansallispuistoalueelle, ja toisaalta
oli myös aivan ilo kuulla, että jopa ministeri
Grahn-Laasosella olisi vielä mahdollisuus tulla tämän vaalikauden
aikana käymään siellä meillä.
Kiitos siitä jo etukäteen.
Lauri Heikkilä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hyvä kuulla, että edustaja Salolainenkin
oli sitä mieltä, että niitä vieraslajeja
saa metsästää vielä tuolla kansallispuistoalueella.
Sitten toisekseen, jotkut edustajat unohtivat tässä tämän
valkohäntäpeuran tai metsäkauriin metsästyksen,
ja siinä on tietysti oleellista se tammikuu, koska Varsinais-Suomessa
monesti lunta ei juurikaan ole ennen kuin tammikuussa, ja peuranmetsästyksessä on
hyötyä niistä maastojäljistä,
ja sen takia se tammikuussa metsästämisen salliminen
on hyvin toivottavaa.
Minäkin ihmettelen, miksi tästä metsästyksestä on
tullut suuri kysymys, kun siellä ovat ihmiset aina saaneet
metsästää. Ja sehän on ihmisten tasa-arvoa,
että metsästysoikeus säilyy, tietysti näitten
metsästyslupien normaaleissa rajoissa. Jotenkin tuntui
semmoiselta pikkunäppärältä byrokratialta,
kun jossain vaiheessa hallituksen esityksessä oli, että metsästää saisi
vain ajamalla niitä hirviä ja peuroja sieltä luonnonpuiston
alueelta ulos. Suomessahan perinteisesti metsästys on tapahtunut
seurojen omilla alueilla eikä sitten muitten alueilla,
ja siitäkin on vähän sitten, jos on kaatanut
toisen seuran maalle, (Puhemies koputtaa) pitänyt kompensaationa
antaa jotain hirvenlihaa tai rahaa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Edustaja Korhonen, meillä on täällä pieni
probleema: teillä on yhtä aikaa varsinainen puheenvuoro
ja vastauspuheenvuoro. Puhutteko te ensin varsinaisen puheenvuoron
ja vastaatte sitten itsellenne, vai yhdistämmekö nämä?
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies ei nyt seuraa ajan kulkua. Ei ole enää varsinaista
puheenvuoroa, se on poistunut. Tämä tekniikka
toimii.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Näin ne puhumalla ongelmat selviävät.
Olkaa hyvä.
Arvoisa herra puhemies! Minä ensinnäkin haluan
kiittää ministeri Grahn-Laasosta siitä, että piditte
päänne tämän metsästysasian
kanssa. Siinä varmaan ajan paine oli kohtuullisen kova jossakin
vaiheessa. Tämä on kumminkin Salon alueen ja sen
kansallispuiston kannalta ainut oikea, viisas ratkaisu, mitä tässä pystyttiin
nyt tekemään.
Ja tässä esittäisin kyllä vetoomuksenkin
edustajien Heikkilä ja Kiviranta kautta vanhalle oppositiolle,
että luopuisivat tuollaisesta vanhakantaisesta politisoinnista.
Alue on tärkeä, alue on ainutlaatuinen, ja siellä metsästysmahdollisuus säilyy,
vieraslajit poistetaan, ja 2,5 kuukautta aikaa metsästää valkohäntäpeuraa
ja hirveä riittää varmasti niihin aikoihin,
niin että siinä ei ole mitään
ongelmaa.
Minä vielä kerran toivoisin, että tulisitte
järkevälle linjalle ja jättäisitte äänestämättä,
tulee yhtenäinen näkemys eduskunnastakin, että Salon alueelle
halutaan kansallispuisto.
Lauri Heikkilä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Korhonen ei malta olla politisoimatta
tätä kysymystä tai tekemästä siitä populismia.
Mehän vain näemme tämän
metsästäjien tarpeen jatkaa sitä metsästysharrastustaan
tärkeäksi, ja me olemme puolustaneet sitä ihan
tämän lakiesityksen alusta asti. Myöskin
aikaisempien päätösten kohdalla, tuossa
Koloveden kansallispuiston kohdalla, oli kovasti puhetta maa- ja
metsätalousvaliokunnassa ja täällä täysistunnossakin
tästä metsästysoikeuden säilyttämisestä.
Tämä on semmoinen periaate, että kun
näitä kansallispuistoja tulee lisää,
niin myöskin eteläsuomalaisilla pitää olla
mahdollisuus metsästää siellä alueella,
niin kuin Pohjois-Suomessa on.
Yleiskeskustelu päättyi.