10) Hallituksen esitys laeiksi kuntalain muuttamisesta ja kuntalain
muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen
muuttamisesta
Tapani Tölli /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen hyväksyminen
tekee mahdolliseksi osallistumisen kunnallisten toimielinten kokouksiin
myös videoneuvotteluyhteyden avulla. Tämä on
merkittävä tekniikan hyväksikäyttö ja
hyvin ajankohtainen asia.
Lakiehdotuksen mukaan lisäksi tarvitaan valtuuston
työjärjestyksen tai muun johtosäännön muutos
valtuuston kokouksiin osallistumisesta videoneuvotteluyhteyden avulla
ja muun toimielimen osalta hallintosäännön
muutos. Hallintosääntö on ainoa pakollinen
johtosääntö, jossa valtuusto antaa tarpeelliset
määräykset kunnan hallinto- ja päätöksentekomenettelystä.
Kokouksiin osallistutaan pääsääntöisesti
edelleen olemalla fyysisesti läsnä kokouspaikalla.
Valiokunta pitää kokousten vuorovaikutteisuuden,
julkisuusperiaatteen samoin kuin kokousasioiden asianmukaisen käsittelyn
kannalta perusteltuna, että kokoukseen osallistuvilla on
keskeytymätön puhe- ja näköyhteys
toisiinsa. Niin ikään toimielimen kokouksella
tulee olla myös varsinainen kokouspaikka, jossa kokouksen
puheenjohtajan ja sihteerin tulee olla läsnä kokouksen
aikana sen asianmukaisen kulun turvaamiseksi.
Valiokunta toteaa, että valtuuston on hallintosäännössä määrättävä tilat,
joista toimielimen kokouksiin voidaan osallistua videoneuvotteluyhteyden
avulla. Tällaisia tiloja voivat olla esimerkiksi koulut
ja kirjastot. Hallintosäännössä voidaan
myös määrätä, että kokouksiin
voidaan osallistua erityisestä syystä muuallakin
kuin kunnan osoittamissa tiloissa. Tällaisten syiden osalta
valiokunta yhtyy hallituksen esityksen perusteluihin, joissa mainitaan
esimerkkiluettelossa perusteena muun muassa henkilön liikuntarajoitteisuus.
Valiokunta toteaa mietinnössään,
että lakiehdotus mahdollistaa sanamuodon perusteella kunnallisen
toimielimen kokoukseen osallistumisen videoneuvotteluyhteyden avulla
tai muuta soveltuvaa teknistä tiedonvälitystapaa
käyttäen. Valiokunta pitää erilaisista
teknisistä mahdollisuuksista huolimatta termiä "videoneuvotteluyhteys" sopivana
kuvaamaan yleisesti erilaisia teknisiä neuvotteluyhteysmahdollisuuksia.
On syytä korostaa, että tämä on
mahdollisuus ja niillä paikkakunnilla, joilla on esimerkiksi
pitkiä etäisyyksiä tai muuten syitä käyttää tätä tekniikkaa,
tämä on suuri ja hyvä mahdollisuus.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä hyvin
tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja valiokunta puoltaa lakiehdotuksen
hyväksymistä muuttamattomana. Valiokunta oli tässä asiassa
hyvin yksimielinen.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Millään tavalla aliarvioimatta
hallintovaliokunnan osaamista tässä asiassa, ja
varsinkin, kun tämä on mahdollistava, joutuu kyllä hieman tekemään
myös kysymyksiä. Onko näin, kun 24 vuotta
itse olen ollut valtuutettuna ja aika pitkään
puheenjohtajana, että valtuuston kokouksetkin olisivat
videokokouksia? Kyllähän siinä, kun valtuuston
kokoukset esimerkiksi ovat yleisölle sallittuja, ja tässäkin
tietysti mahdollistetaan se, että on yleisö valtuustosalissa,
vaikka siellä ei olisi kuin puheenjohtaja seuraamassa valtuuston
kokousta, niin kyllähän siinä ehkä hieman
se poliittinen jännite, sanotaan, jos sitä niissä kokouksissa
on, katoaa kyllä aika kauaksi. Eivät ne valtuuston
kokoukset varmaan ole ihan samanhenkisiä niin kuin ne tänä päivänä ovat, kun
ne tapahtuvat siinä toinen toistensa läsnä ollessa.
Minä vaan sitä mietin, että jos valtuutetut
ovat kotona, mikä on sitten kotijoukkojen merkitys siinä,
mitä kerrotaan, että sano tämä seuraavaksi ja
sano tämä seuraavaksi. Toivon kuitenkin, että tämä ei
yleisty hyvin merkittävästi. Saattaa olla, että se
johtaa siihen, että entisestään avoimuus
ja kiinnostavuus häviävät näistä kokouksista.
Mutta ymmärrän toisaalta ne näkökulmat,
jotka tulivat tässä erinomaisessa valiokunnan
puheenjohtajan esittelypuheenvuorossa esille, joten sikäli en
aio vastustaa tätä. Mutta tätä joutuu
itse kukin mielessään miettimään,
että tähän sisältyy myös niitä omia
kielteisiä näkemyksiä.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
on mielestäni hyvin perusteltu sen takia, että tämän
päivän tekniikkahan mahdollistaa käytännöllisesti
katsoen melkein mitä tahansa. Välimatkojen hävittäminenhän
oikeastaan tämän nykytekniikan myötä palvelee
koko yhteiskuntajärjestystämme siltä osin,
että voidaan osallistua kokouksiin pitkistä välimatkoista
huolimatta. Esimerkiksi sellainen henkilö voi osallistua
kokoukseen, joka on vaikka liikuntaesteen takia tilapäisesti
estynyt tulemasta itse paikalle.
Mutta tärkeintä tässä lakiesityksessä on
mielestäni huomata se, että kunnanvaltuusto itse
ottaisi kantaa asiaan, sallisiko se tällaisen mahdollisuuden
työjärjestyksessään, ja sitten
muuttamalla hallintosääntöä määrittelisi
tarkat rajat, missä sitä voidaan toteuttaa ja
millä lailla. On huomattava myös se, että ymmärtääkseni
tämän hallituksen esityksen puitteissa on mahdollista, että tällainen
kokous voitaisiin tarkasti taltioida ja sitten voitaisiin myöhemmin
tarkastaa, ovatko tehdyt päätökset ja
pöytäkirjat kokouksen kulun mukaisia. Tämä on
tärkeää, että voidaan dokumentoida,
ettei jälkikäteen synny selittelyjä.
Olen itsekin paria videoneuvottelua ollut seuraamassa enkä nähnyt
siinä tilanteessa mitään ristiriitaa
siihen nähden, mikä oli kokouksen tavoite. Esityslistat
olivat esillä, keskustelu käytiin ja päätökset
tehtiin. Siitä sitten, totta kai, myöhemmin tulivat
varmennuksetkin, että näin on päätetty,
ja asianomaiset tahot itse hyväksyivät sen.
Valiokuntakäsittelyssä varmasti myös
tämän lakiesityksen dubiot ja riskikohdat käydään
huolella läpi. Toivon, että siinä yhteydessä,
kun tätä käsitellään,
otetaan kantaa myös tähän perustuslailliseen
näkemykseen, onko tässä sitten perustuslain
kannalta, kunnallisen demokratian kannalta, jotain riskiä.
Uskon, että sekin tutkitaan ja päädytään
tulokseen, josta sitten eduskunta aikanaan päättää mietinnön
muodossa.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä varmaan kaikki täällä tiedämme,
että tämän päivän tekniikka
sen mahdollistaa täysin hyvin. Toisaalta kyllä tulee
mieleen sekin, kun tiedämme kaikki, että kuntatalous
on aika tiukoilla, onko kunnan tarvis hankkia tätäkin
tekniikkaa. Varmaan tulisi edullisemmaksi tukea kuljetuksilla ja
muilla niitä, joilla on pitempi matka näihin kokouksiin,
ja lähteä siitä yleispalveluperiaatteesta,
että kuntalaiset ja yleisö voisivat seurata kaikkia
face to face, ilmein ja puhein, miten ne kokoukset sujuivat kaiken
kaikkiaan. En vastusta tätä, mutta joka tapauksessa
näen, että tähän sisältyy
semmoisia piirteitä, jotka saattavat olla kansalaisdemokratian
näkökulmasta hieman kielteisiä.
Yleiskeskustelu päättyi.