4) Laki omaishoidon tuesta annetun lain ja tuloverolain muuttamisesta
Anneli Kiljunen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Omaishoitajien tilanne on maassamme
tällä hetkellä kohtuuttoman turvaton.
Isoja ongelmia on useita eri puolilla Suomea. Nyt käsittelyssä olevan
lakialoitteeni tavoite on ratkoa näitä vaikeita
kysymyksiä ja parantaa omaishoitajien asemaa. Aloitteen
sisältämät toimet vastaavat myös
Omaishoitajat ja Läheiset -liiton tavoitteita.
Heillä on omaishoidon arjesta vahva kokemus ja asiantuntijuus
ja sitä kautta saatu näkemys tuen oikeudenmukaisesta
ja kestävästä kehittämisestä.
Arvoisa puhemies! Muutamia huomioita nykytilasta.
Ensinnäkin omaishoidon tukijärjestelmä on hyvin
epätasainen eri puolilla maatamme. Tähän on
useita eri syitä. Vuonna 2006 hyväksytty omaishoitolaki
ei anna subjektiivista oikeutta omaishoitoon, ja hoito on määrärahasidonnaista. Niinpä
kunnat
saavat tehdä itsenäisesti oman harkintansa mukaan
sopimuksia omaishoidosta. Omaishoidon tukea arvioidaan epätasaisesti,
sillä kunnissa voi olla hyvinkin erilaisia näkemyksiä omaishoidon
tuen tarpeesta. Kun valtakunnallisia kunnollisia kriteereitä ei
ole määritelty, ei myöskään
omaishoidon moninaisuutta ja yksilöllisyyttä huomioida
riittävästi.
Omaishoidon hoito- ja palvelusuunnitelmat, joiden pitäisi
olla koko hoidon perustana, ovat usein ylimalkaisia. Sen vuoksi
hoidon tueksi annetut palvelut ovat pääosin vähäisiä ja
jopa olemattomia. Omaishoitotilanteissa perheet helposti jätetään
selviämään yksin, vaikka hoitosopimuksen
kunnan kanssa pitäisi olla molempia osapuolia velvoittava
kantamaan oman vastuunsa ja toimimaan yhteistyössä.
Tällä hetkellä omaisilta odotetaan sitoutumista
hoitoon, mutta kunnilta ei. Oman vaikeutensa tähän
epätasaisuuteen tuo nyt myös kuntien taloudellinen
tilanne. Kun useissa kunnissa on ajauduttu säästölistojen
laatimiseen, omaishoitajasopimukset ja hoidon tukipalvelut ovat
joutuneet vaaravyöhykkeelle. Näin korostuvat entisestään
kuntien väliset suuret erot ja omaishoitajien turvaton
asema.
Arvoisa puhemies! Ongelmia on myös omais-hoitajien
lakiin perustuvien vapaapäivien pitämisessä.
Monet omaishoitajat eivät voi pitää kolmea
lakisääteistä vapaapäiväänsä kuukaudessa, koska
kunta ei järjestä sopivaa sijaishoitoa hoidettavalle
vapaapäivien ajaksi. Myöskään
yhä yleistynyt palvelusetelin käyttö vapaapäiväjärjestelynä ei
toimi tyydyttävästi, ja palvelusetelin arvo jää usein
niin alhaiseksi, että se riittää vain osaan
niistä palveluista, joita vapaapäivien viettäminen
edellyttäisi.
Omaishoitajien työ on usein raskasta ja sitovaa, kokonaisvaltaista
vastuun ottamista, ja ilman vapaapäiviä työ on
monella tavalla uuvuttavaa. Yksinäisyys ja uupuminen ovat
lisänneet myös riskiä masentumiseen ja
oman terveyden menettämiseen. Omaishoitajalla on oltava
oikeus myös oman elämänsä elämiseen,
omiin harrastuksiin ja sosiaalisiin suhteisiin.
Arvoisa herra puhemies! Esitän lakialoitteessani, että omaishoidolle
viimein luodaan koko maahan soveltuvat samanlaiset kriteerit ja
omaishoidon taloudellisen tuen maksatus siirretään Kelalle.
Omaishoidossa Kelan ja kuntien työnjaon on oltava selkeä.
Kela maksaa omaishoidon tuen omaishoitajalle, mutta kunnat huolehtivat omaishoitajaperheiden
tukipalveluista. Olennaista on, että kunta ja omaishoitajaperhe
tekevät omaishoitoon liittyvän palvelusopimuksen, joka
perustuu yksilölliseen hoito- ja palvelusuunnitelmaan.
Suunnitelmassa paitsi määritellään avun
ja tukipalveluiden tarve myös arvioidaan niiden saatavuus.
Näin hoitaja ja hoidettava voivat luottaa hoidon jatkuvuuteen
ja kunnan tukeen.
Aloitteessa puututaan myös tuen määrään
ja sen verotukseen. Alimmaksi tuen määräksi
ehdotetaan 450:tä euroa kuukaudessa ja ympärivuorokautisessa
hoidossa 850:tä euroa kuukaudessa. Lisäksi kunnat
voivat edelleen maksaa raskaaseen ja ympärivuorokautiseen
hoitoon kunnallista omaishoidon tukea. Esitän, että omaishoidon tuen
palkkiosta peritään vain pakolliset eläke-
ja sotumaksut, jolloin vero ei missään tilanteessa nousisi
yli 10 prosentin. Terveyttä ja työssäjaksamista
ajatellen on myös tärkeä saada omaishoitajat
työterveyshuollon piiriin, ettei oma terveys pääse
unohtumaan ja heikentymään hoitotyössä. Esitän,
että työterveyshuollosta vastaa se kunta, jonka
kanssa omaishoitaja on sopimuksen tehnyt. Koska omaishoidon rahamääräinen
tuki aiheuttaa ongelmia muun muassa varhaiseläkkeellä olevalle
omaishoitajalle ja vaikuttaa muutenkin sosiaalietuuksiin, ehdotan,
että tuki olisi etuoikeutettua tuloa sosiaalietuuksista
päätettäessä.
Aloitteessa esitetään myös, että omaishoitajalla
tulee olla mahdollisuus saada työttömyysturvaa,
jos hän on työmarkkinoiden käytettävissä.
Omaishoitajan mahdollisuudet saada työttömyysturvaa
on selvennettävä lainsäädännöllä, koska
työministeriön ohjeet eivät ole osoittautuneet
riittäviksi. Työvoimatoimikunnat ovat yleensä aivan
kategorisesti evänneet omaishoitajilta mahdollisuuden työttömyyskorvaukseen. Myös
työttömyysturvan työssäoloehtoa
laskettaessa tulee laskea työksi aika, jonka henkilö on
ollut omaishoitajana.
Arvoisa puhemies! Myös sosiaaliturvan uudistamista
pohtiva Sata-komitea on työskennellyt omaishoidon uudistamiseksi.
Erilaisista vaihtoehdoista on puhuttu, mutta yhteistä näkemystä ei
vielä julkisuuteen ole esitetty. Ajatuksia on ollut tuen
siirtämisestä Kelaan sekä hoitotukien
yhdistämisestä omaishoitotukeen. Suhtaudun erittäin
kriittisesti hoitotukien ja omaishoidon yhdistämiseen.
Jos yhdistäminen tehdään, se ei saa heikentää tuensaajien
asemaa. Eläkkeensaajan hoitotuet ja omaishoidon tuki ovat
pieniä, toimeentuloa turvaavia etuuksia, joiden muutokset voivat
vaikuttaa olennaisesti pienituloisten ihmisten talouteen. Kun kyse
on päivittäisestä elämää turvaavasta
rahasta, on selvää, että sillä on suora
yhteys myös terveydentilaan ja hyvinvointiin. Sata-komitean
tekemien muutosten onkin syytä olla hyvin perusteltuja
ja kokonaishyvinvointia lisääviä, jotta
ne voidaan hyväksyä.
Sata-komitean tehtävänä on myös
tehdä omaishoidosta aito ja houkutteleva vaihtoehto. Yhteiskunta
ei selviä ilman omaishoitajia. Ei voi myöskään
olettaa, että omaishoito on ihmisille itsestäänselvyys.
Omaishoidon pitää perustua vapaaehtoisuuteen.
Omaisia ei saa ajaa nurkkaan ja pakottaa omaishoitoon sen takia,
ettei yhteiskunta kanna huolta ja ota omaa vastuutaan ihmisten hyvinvoinnista
ja elämästä. Vastuu on yhteinen, ja tämä yhteisvastuu
konkretisoituu hyvin laadukkaalla ja toimivalla omaishoidolla.
Arvoisa herra puhemies! Lopuksi vielä muutama sana
kuntataloudesta.
Kunnat ovat kuluneen vuoden aikana kiristäneet omaishoitajien
tilannetta karsimalla palveluja, irtisanomalla voimassa olevia omaishoitosopimuksia
ja jäädyttämällä uusien
sopimusten teon. Omaishoitajia ei ole kuultu eikä asiakkaan etua
tai kokonaistilannetta ole huomioitu, vaan on toimittu yksipuolisesti
sanellen.
Omaishoitajat ja Läheiset -liiton delegaatio kävi
syyskuun lopussa jättämässä oikeusasiamiehelle
kantelun omaishoidon tilasta. Haluamme tietää,
onko lakia rikottu, kun omaishoitajat on jätetty monessa
tilanteessa yksin vastaamaan hyvinkin vaativista hoidoista eikä korvaavia
palveluja ole tarjottu eikä pyydettäessä annettu.
Usein omaishoitotilanne vaikeutuu ajan myötä,
kun hoidettavan kunto heikkenee. Tällöin sopimuksiin
on nimenomaan lisättävä tukipalveluja.
Kunnat ovat perustelleet omaishoitosopimisten purkamisia tai
heikennyksiä taloudellisilla syillä. Se ei voi
olla kestävä perustelu. Jos omaishoitajat sanoisivat
sopimukset irti ilmoittaen, etteivät enää suostu
hoitotyöhön, se tulisi todella kalliiksi yhteiskunnalle.
Pelkästään ne 60 000 laitoskuntoista
ihmistä, joita omaishoitajat tällä hetkellä hoitavat
kotonaan, maksaisivat laitoksissa jopa yli miljardi euroa. Omaishoitajat tekevät
taloudellisesti ajatellen erittäin arvokasta työtä.
Kuntien taloudellinen ahdinko ei saisi johtaa lyhytnäköisiin
ratkaisuihin, joilla heikennetään ihmisten elämänlaatua
ja pitkällä aikavälillä lisätään
kunnan kustannuksia. Järkevää, inhimillisesti
ja taloudellisesti kannattavaa kuntapolitiikkaa olisikin panostaa
omaishoitoon eikä päinvastoin.
Me sosialidemokraatit olemme vaatineet toistuvasti vaihtoehtobudjetissamme
hallitukselta vahvempaa kuntapalveluiden rahoittamista. Olen jättänyt
ensi vuoden budjettiin myös oman aloitteeni, jossa esitän
30 miljoonan kohdennettua määrärahaa
omaishoidon tuen ja tukipalveluiden vahvistamiseen kunnissa.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Haluan esittää vahvan
tukeni ed. Anneli Kiljusen tekemälle lakialoitteelle, ja
perustelen sitä sillä omakohtaisella kokemuksella
vuosista 1988—1996, kun sain omaishoitajan pienenä tyttärenä seurata
sitä kamppailua siinä ajassa, jolloin ei ollut
vielä yhtään ainutta vapaapäivää,
ei rahallista tukea ja vielä vähemmän
henkistä tukea.
Kyllä täytyy sanoa, että se tehtävä on
niin haasteellinen ja vastuullinen, että sitä,
joka sen tänä päivänä omalle
kontolleen ottaa, täytyy kyllä yhteiskunnan ja
poliittisen koneiston arvostaa ja toimia siihen suuntaan, että niin
omaishoitajan korvaus, verotus, eläke-edut kuin se apu,
mitä omaishoitajalle voidaan tarjota, ovat kohdillaan. Mikään
ei ole niin surullista kuin seurata läheltä ja
nähdä sitä tuskaa, mitä ensinnäkin
omaisen sairastuminen perheessä tuottaa ja mitä se
toimeentulon, työpaikan ja käytännössä koko
ehkä yhden kymmenvuotisen ihmiselämän
osuuden menettäminen sillä hetkellä tarkoittaa
ja mitä se yhteiskunnallisesti myös pitkällä juoksulla
merkitsee.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Omaishoitajat ovat viime vuodet eläneet
lähinnä tyhjillä lupauksilla. Vuodesta
toiseen omaishoitajille on vakuutettu, että juuri nurkan
takana on odottamassa se parannus, jonka hyvä hallitus
tuo ja jonka myötä omaishoitajien kaikki huolet
katoavat.
No, näin ei ole valitettavasti tapahtunut. Siksi mielestäni
onkin hienoa, että täällä eduskunnassa
samanaikaisesti on useampia omaishoidon tukeen ja omaishoitajien
asemaan liittyviä lakialoitteita, joista yksi on vasemmistoliiton
omissa nimissä menevä lakialoite, joka on hyvin
saman sisältöinen kuin nyt ed. Anneli Kiljusen
täällä esittelemä aloite. Toinen
on vuoden takainen ed. Merja Kyllösen verovapausaloite.
Molemmat myös ovat samalla lailla tukemassa sitä todellisuutta,
että omaishoitajat tällä hetkellä ovat
myös taloudellisesti erittäin kurjassa asemassa.
Mielestäni on erinomaista, että nämä aloitteet ovat
täällä yhtä aikaa, koska ne
mielestäni osoittavat, että oppositiolla on ollut
kyky luoda muutosta kohtuullisen pienistä eväistäkin,
koska meillä ei ole sitä samaa koneistoa käytettävissä, mikä hallituksella
on lakien tuomiseen. Meillä kohtuullisen pienilläkin
eväillä olemme pystyneet näyttämään,
että muutos parempaan omaisten elämässä on
mahdollista. Niinpä onkin pakko sanoa, että tämä hallituksen
viivytystaktiikka, omaishoitajien hautaaminen Sata-komiteaan vuosiksi
on ihan selkeää viivytystaktiikkaa, jonka tarkoituksena
ei olekaan ehkä tuottaa parasta mahdollista tulosta omaisille.
Kyllä minun mielestäni hallituksen vakavasti pitäisi
miettiä sitä, että jos me oppositiossa
ilman sitä ministeriön sisäistä koneistoa
pystymme tuottamaan näin hyvää tulosta,
niin omaishoitajan aseman parantaminen ei todellakaan ole kiinni
ajasta, vaan se on kiinni tahdosta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä oleva
lakialoite tuo erittäin hyviä asioita esille,
ja toivon, että ne saavat valiokunnassa ansaitsemansa huomion
ja kannatuksen. Omaishoitajat, niin kuin täällä on
tässä yhteydessä ja monta kertaa aiemminkin
sanottu, tekevät hyvin arvokasta työtä.
Jos sen arvo mitattaisiin yhteiskunnan laitoshoidon hinnalla, niin
puhuttaisiin hyvin moninkertaisista euromääristä verrattuna
siihen, mitä omaishoidon korvaukset valitettavasti tällä hetkellä ovat.
Täällä on tuotu ajatus, että omaishoito
saataisiin Kelan korvattavaksi. Se olisi mielekäs siinä mielessä,
että kuntien eriarvoisuus tässä suhteessa
poistuisi. Kannatan sitä, että nämä esitetyt
asiat saavat myöskin huomion Sata-komiteassa, ja todella
toivon, että niistä syntyisi aikanaan myös valmisteltu
hallituksen esitys.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Kannatan myöskin ed. Kiljusen lakialoitetta
ja sen sisältöä. Kiinnitän tässä yhteydessä huomiota
siihen, että kun tarkastusvaliokunta teki selvityksen ja
raportin informaatio-ohjauksen toimivuudesta sosiaali- ja terveyspalveluissa,
siellä kiinnitettiin erityisesti kahteen asiaan huomiota.
Toinen oli kouluterveydenhoito ja toinen oli omaishoito. Ne selvitykset
kiistatta osoittivat sen, että riippuen siitä,
missä kunnassa asukkaat on, missä kunnassa he
ovat omaishoidon tarpeessa tai ovat omaishoitajia, niin nämä palvelut
ovat hyvin eritasoisia. Vaikka minimistä on säädetty ja
reunaehtoja on asetettu, niin tämä perustuslaillinenkin
oikeus saada hoivaa omaishoidon muodossa vaihtelee asuinkunnasta
riippuen.
Sen vuoksi tämä ed. Kiljusen lakialoite siltäkin
osin, että se tähtää yhdenmukaisiin
kriteereihin ja yhdenmukaiseen kohteluun kansalaisten kesken riippumatta
asuinkunnasta, on juuri oikea. Omaishoitajat tekevät arvokasta
työtä, ja mikäli se työ jollain
muualla tavalla järjestettäisiin, niin se olisi
inhimillisesti huonompaa ja ennen kaikkea se olisi yhteiskunnalle
huomattavasti kalliimpaa. Eli kaikki tuki omaishoitajille ja heidän
tekemälleen arvokkaalle työlle.
Jouko Laxell /kok:
Herra puhemies! Omaishoitajan työ on todella arvokasta,
kuten täällä on useassa puheenvuorossa
tietysti todettu, mutta mielestäni siitä saatava
palkka on todella huomiota herättävän
alhainen.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kerkisin juuri ruveta kirjoittamaan,
että kehu ed. Laxellin puheenvuoroa. Se loppuikin yllättäen siihen.
Olen samaa mieltä ed. Laxellin kanssa, että korvaus,
joka tällä hetkellä omaishoitajatyöstä annetaan,
on liian alhainen, mutta vielä pahempi seikka on se, että niin
kuin ed. Uotila sanoi, sitä korvausta jaetaan Suomessa
eriarvoistavin kriteerein, jotka muun muassa jättävät
mielenterveyskuntoutujien omaiset lähes täysin
ilman edes sitä vähäistä korvausta.
Mielestäni se hätä, mikä tällä hetkellä kentällä on,
johtuu paitsi tästä yhdenvertaisuusnäkökulmasta,
siitä, että omaishoidon tuesta maksettava korvaus
ei ole riittävä, myös siitä,
että tätä tilannetta pahentaa vielä se,
että hallitus on sitoutunut vähentämään
laitospaikkoja terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden osalta, sitoutunut
vähentämään niitä suorastaan
rajusti. Se tarkoittaa käytännössä sitä,
että tämä hoito- ja hoivavastuu siirtyy
entistä enemmän sinne perheille, entistä enemmän
niille omaisille, joista vain osa saa edes sitä aivan liian
pientä korvausta nykyiselläänkään.
Mielestäni omaishoitajien tuella ja omaishoitajan aseman
parantamisella ei yksinkertaisesti enää voi leikitellä vuodesta
toiseen vaalilupausten muodossa vaan sen pitää olla
asia, jonka me hoidamme, ennen kuin hallitus alkaa toteuttaa tätä erittäin
rankkaa laitoshoitopaikkojen alasajoa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan kiittää näitä kaikkia
edellisiä puheenvuoroja siitä vahvasta tuesta,
jonka laki-aloitteeni on nyt saanut tässä keskustelussa.
Täytyy myös todeta se, että kuten meidän
perheessämme on ollut omaishoitosuhde, niin näkee,
että myös kollegat ovat saaneet kokea tämän
saman tilanteen omassa perheessä, mikä tietenkin
tuo ihan uudenlaisen ulottuvuuden koko tähän omaishoitokeskusteluun.
Omaishoitajat ja Läheiset -liitto on kantanut
nimenomaan tätä samaa huolta, ja me olemme kantaneet
puolueena samaa huolta siitä, että meillä valtakunnassa
ei ole yhtenäisiä kriteerejä siitä,
miten omaishoito pitäisi nähdä ja arvioida.
Aivan kuten ed. Sirnö toi yhden esimerkin mielenterveyskuntoutujien
osalta, niin käytännössä heidät
on sivuutettu kokonaan koko omaishoidosta.
Nyt olemme käyneet keskustelua ministeriön kanssa
tästä asiasta, ja Omaishoitajat ja Läheiset -liitto
on yhdessä Raha-automaattiyhdistyksen kanssa rakentanut
yhteiset valtakunnalliset kriteerit, joissa huomioidaan niin omaishoidettavan tilanne,
hoitajan tilanne, koko sen perheen tilanne kuin olemassa olevat
fyysiset tilanteet, mikä tuo sen omaishoitajuuden kokonaisuuden
entistä paremmin näkyväksi ja arvioitavaksi.
Silloin se mahdollistaa myös sen, että kun omaishoidon
tuki toivottavasti tulevaisuudessa siirretään
Kelalle, niin näitten yhtenäisten kriteereitten
rakentaminen Kelan arvioitavaksi on silloin parempaa ja silloin
se on myös oikeudenmukaisempaa ja se huomioi muun muassa
sellaiset ryhmät kuten mielenterveyskuntoutujat, huomioi
myös heidät paremmin tässä koko
kriteeristössä. Valitettavasti tällä hetkellä on
lähestytty rava-pisteiden avulla tai hoidettavan fyysisten
probleemien kautta tai sitten joittenkin sitovuuskäsitteitten
kautta yksipuolisesti arvioidaan, mikä se omaishoidon kokonaistilanne
on. Toivoisin, että myös tämä kriteeristö,
jonka Omaishoitajat ja Läheiset -liitto yhdessä Raha-automaattiyhdistyksen
kanssa on rakentanut, tulisi myös sitten vahvempaan jatkokäyttöön
myös ministeriön ja Sata-komitean valmistelussa.
Keskustelu päättyi.