6) Laki vakuutetun sairausvakuutusmaksun ja työnantajan
sairausvakuutusmaksun suuruudesta vuonna 2010 ja sairausvakuutuslain
7 luvun 4 §:n ja 18 luvun 4 §:n muuttamisesta
Kari Uotila /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite vakuutetun
sairausvakuutusmaksun ja työnantajan sairausvakuutusmaksun
suuruudesta vuonna 2010 ja sairausvakuutuslain 7 luvun 4 §:n
ja 18 luvun 4 §:n muuttamisesta on vasemmistoliiton
eduskuntaryhmän yhteisaloite, ja aloite liittyy ed. Sirnön
esittelemään ryhmäaloitteeseemme vanhempainvapaajärjestelmän
uudistamisesta. Lakialoitteessa esitetään 6+6+6-mallille
rahoitusratkaisuja. Kiitän puhemiestä siitä,
että voimme käydä keskustelun näistä lakialoitteista
yhdessä, koska ne liittyvät oleellisella tavalla
toisiinsa.
Tässä lakialoitteessa ehdotetaan nykyisen äitiys-,
isyys- ja vanhempainvapaajärjestelmän uudistamista
niin sanotun 6+6+6-mallin mukaiseksi
yhtenäiseksi vanhempainvapaaksi. Näin vanhempainvapaa
koostuisi kolmesta reilun kuuden kuukauden jaksosta, joista yksi
kuuden kuukauden jakso kuuluisi äidille, yksi isälle
ja yksi kuuden kuukauden jakso olisi jaettavissa vanhempien sopimalla
tavalla. Ed. Sirnö esittelee omassa puheenvuorossaan monipuolisesti
mallin positiivisia vaikutuksia.
Tasa-arvoasiain neuvottelukunnan miesjaoston puheenjohtajana
haluan korostaa, että vain isälle suunnattu puolen
vuoden osuus olisi merkittävä uudistus. Miehen
perinteisen roolin murtuminen ja monipuolistuminen on tehnyt sosiaalisesti
hyväksyttävämmäksi miehen jäämisen
kotiin hoivaamaan lasta. Nykyisät haluavat olla osa lastensa
elämää sen alkutaipaleesta asti.
Viime vuosina tapahtuneesta kulttuurin hitaasta muuttumisesta
huolimatta edelleenkin vain 12 prosenttia isistä käyttää vanhempainvapaata;
valtaosa isistä pitää vapaata vain isäkuukautensa.
Kokemukset Suomessa ja muissa Pohjoismaissa osoittavat, että isät
käyttävät yleisimmin heille erityisesti
nimettyjä vapaita. Islannissa samankaltaiseen malliin siirtyminen
toi hyviä tuloksia: isät ryhtyivät aktiivisesti
käyttämään vapaitaan. Vain isille
suunnatulla vanhempainvapaakaudella on väliä.
Kulttuurimme muuttuu jatkuvasti tasa-arvoisempaan suuntaan.
Työ- ja perhe-elämän alueella muutos
on toisinaan valitettavan hidasta. Näin 6+6+6-malli
on keino nopeuttaa kulttuurillista murrosta, jossa työ-
ja perhe-elämä eivät enää ole sukupuoleen
sidottuja asioita. Malli lisää sekä miesten
että naisten valinnanvapautta ja helpottaa perheiden elämää.
Malli tunnustaa perheiden moninaisuuden. Sen puitteissa oikeus vanhemmuuteen
toteutuisi tasavertaisesti sateenkaariperheissä, yhden
vanhemman perheissä, opiskelijoiden, varusmiesten ja yrittäjien
perheissä. Pidän äärimmäisen
tärkeänä, että myös
etävanhemmat saavat tasavertaisen aseman vanhempainvapaamallissa.
Miehen halu hoitaa perheen uutta tulokasta tyssää usein
omiin tai työnantajan asenteisiin tai loppupeleissä rahaan.
Tarvitsemme kannustimia, jotta isyysvapaan pitäminen tulisi
mahdolliseksi ja houkuttelevammaksi yhä useammalle isälle.
Esittämässämme mallissa perheiden
talous tulee turvatuksi nykyjärjestelmää paremmin.
Vanhempainrahan taso nousee ja vanhempainrahakausi pitenee. Nyt
lapsen hoitaminen kotona 10 kuukauden iästä eteenpäin
tehdään kuntien rahoittaman kotihoidon tuen turvin.
Osa kunnista myöntää kotihoidon tukeen
kuntalisiä, joiden ehdot vaihtelevat kunnittain. En ole
kuullut yhdestäkään kunnasta, jossa lisän
edellytyksenä olisi isän kantaminen osansa lapsen
hoitovastuusta.
Ajan viettäminen perheen kanssa ja aktiiviseen isyyteen
kasvaminen on hyväksi sekä miehille, naisille
että heidän lapsilleen. Tasa-arvon kannalta on
tärkeää huomata, että isien
aseman tasa-arvoistuminen perheissä lisää naisten
aseman tasa-arvoistumista työelämässä.
Mallin myötä isä voisi pitää nykyistä pidemmän
perhevapaan, sillä isä voisi hoitaa lasta 6—12
kuukautta perheen toiveista riippuen. Kuten nykyisinkin, isä voisi
myös pitää pelkän isyysvapaan
tai jättää vapaat kokonaan käyttämättä.
Ketään ei voi pakottaa aktiiviseen isyyteen, mutta kannustimien
lisääminen voi johtaa nopeaankin isyyden kulttuurin
muuttumiseen koko yhteiskunnan laajuisesti.
6+6+6-malli selkeyttää,
tasa-arvoistaa ja pidentää vanhempainvapaata.
Lisäksi uudistus parantaa lapsiperheiden taloustilannetta,
sillä vanhemmat voivat hoitaa lasta ansiosidonnaisella vanhempainrahalla
kotihoidon tuen sijaan. Ehdotuksemme vanhempainvapaasta ja päivärahasta
merkitsisi, että molemmat vanhemmat saisivat vanhempainrahaa
90 prosenttia veronalaisista ansioista ensimmäiseltä 75
arkipäivältä ja tämän jälkeisiltä päiviltä 80
prosenttia. Ehdotus nostaisi päivärahoja arviolta
noin 10—15 prosenttia, koska nykyisen korvauksen tulorajoja
on tässä hiukan nostettu.
Arvoisa puhemies! Pidentyvien vanhempainvapaajaksojen rahoittamiseen
tarvitaan ennakkoluulottomia ratkaisuja. Uudistuksen nettokustannus
vuonna 2010 olisi arviomme mukaan 250 miljoonaa euroa. Ehdotamme
tässä aloitteessa, että valtio maksaa
näistä kustannuksista puolet eli 125 miljoonaa
euroa. Tämä osuus rahoitettaisiin valtion talousarvion
kautta kiristämällä verotusta. Työnantajilta
perittävän sairausvakuutusmaksun korotuksella
katettaisiin 30 prosenttia kustannuksista eli 75 miljoonaa euroa.
Tämä merkitsisi vuoden 2010 osalta 0,1 prosenttiyksikön
korotusta työnantajan sairausvakuutusmaksuun. Palkansaajat
ja yrittäjät maksaisivat kuluista viidenneksen
eli 50 miljoonaa euroa. Vuodelle 2010 ehdotamme, että palkansaajan
päivärahamaksu olisi hallituksen ehdottaman 0,97
prosentin sijasta 1,05 prosenttia eli korotusta olisi 0,08 prosenttiyksikköä.
Yrittäjien päivärahamaksu olisi hallituksen
ehdottaman 1,12 prosentin sijasta 1,20 prosenttia.
Arvioimme, että uudistuksen toisessa vaiheessa noin
viiden vuoden kuluttua sen kokonaiskustannukset nousisivat bruttomääräisesti
laskettuna 700 miljoonaan euroon vuodessa, mistä syntyisi
julkisella sektorilla 200 miljoonan euron säästöt,
koska perheet eivät tarvitsisi enää niin paljon
kotihoidon tukea ja julkista ja yksityistä päivähoitoa
kuin ennen uudistusta. Valtion verotuloilla rahoitettaisiin 250
miljoonaa euroa eli puolet uudistuksen täysimääräisistä kustannuksista.
Korottamalla työnantajien sairausvakuutusmaksua 0,2 prosenttiyksikköä kerättäisiin
150 miljoona euroa. Vakuutetuilta ja palkansaajilta kerättäisiin
100 miljoonaa euroa korottamalla nykyisiä maksuja 0,15
prosenttiyksiköllä.
Arvioimme, että uudistuksen toteuduttua valtion panos
viiden vuoden päästä nousisi 250 miljoonaan
euroon, mikä on 50 prosentin osuus 500 miljoonasta. Työnantajan
30 prosentin osuus uudistuksen kustannuksista merkitsisi sitä,
että työnantajan sairausvakuutusmaksua tulisi
korottaa vuoden 2010 tasoon, 2,37 prosenttia, nähden vielä 0,1
prosenttiyksiköllä lisää. Vuonna
2015 työnantajan sairausvakuutusmaksu olisi siis 2,47 prosenttia
palkkasummasta. Vuonna 2015 vakuutetuilta eli palkansaajilta ja
yrittäjiltä kerättäisiin 100
miljoonaa euroa 0,15 prosenttiyksikön korotuksella nykyisiin
sairausvakuutusmaksun päivärahamaksuihin nähden.
Vanhempainvapaan aiheuttamat lisäkustannukset jaettaisiin
siis jatkossakin valtion, työnantajien ja vakuutettujen
kesken siten, että valtion osuus kustannuksista olisi puolet,
työnantajan osuus olisi noin kolmannes ja vakuutettujen osuus
noin viidennes. Kustannukset ovat kieltämättä suuria,
mutta uudistuksen merkitykset yhteiskunnalle ovat niin arvokkaita,
että hinta kannattaa maksaa. Kysymys on siitä,
mitä ollaan valmiita maksamaan naisten tasavertaisesta
mahdollisuudesta olla mukana työelämässä ja
miesten tasavertaisesta asemasta ja mahdollisuudesta olla läsnä lastensa
elämässä ja perheiden mahdollisuudesta
elää elämäänsä parhaaksi
katsomallaan tavalla.
Isien vanhempainvapaiden käytön lisääminen korottamalla
päivärahaetuutta ja perimällä erillistä vanhempainvakuutusmaksua
tasaisi työnantajan kustannuksia. Tällä hetkellä perhevapaiden käyttö ja
perheestä aiheutuvat kustannukset jakautuvat liian epätasaisesti
eri työnantajien kesken. Esittämämme
vakuutusjärjestelmän avulla voidaan tehokkaasti
tasata perhevapaista aiheutuvia kustannuksia eri alojen työnantajien
kesken. Rahastomallilla voidaan ratkaista myös esimerkiksi
pätkätyöläisten, opiskelijoiden
ja työttömien vanhemmuuden kustannuksiin liittyviä ongelmia.
Työttömyysvakuutusrahaston kautta hoidetaan jo
nyt esimerkiksi vuorotteluvapaat, joten rahastointimallin toimimisesta
on jo kokemuksia.
Vanhemmuuteen liittyvien oikeuksien ja etuisuuksien jakaminen
tasan sukupuolten kesken on yhteiskuntaa tasa-arvoistavaa politiikkaa.
Perhevapaiden uusjako rohkaisee miehiä rikkomaan perinteiset
tavat ja toteuttamaan aktiivista isyyttä toivon mukaan
siten, että uudistuksen toteuduttua tuleville sukupolville
aktiivisesta vanhemmuudesta tulee luonnollista ja helppoa niin miehille
kuin naisillekin.
Minna Sirnö /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! Vanhempainvapaakauden
pidentäminen on pitkään ollut pienten
lasten vanhempien eniten kannattama perhevapaiden uudistus. Erityisesti
isälle tai sille toiselle vanhemmalle on haluttu antaa
nykyistä näkyvämpi rooli lapsen elämässä ja
erityisesti silloin, kun lapsi on vielä pieni. Silti perhevapaajärjestelmämme
on jämähtänyt 20 vuoden takaiseen aikaan,
eikä se pienin isäkuukausikorjauksinkaan vastaa
nykyiseen 2000-luvun perhe-, ihmis-, yhdenvertaisuus- tai tasa-arvokäsitykseen. Miksei
yhteiskuntamme esimerkiksi tunnusta isän oikeutta lapsensa
lapsuuteen? Ja toisaalta, miksi yhteiskunta sallii äitien
syrjäyttämisen työmarkkinoilla?
Kummallisinta voimassa olevassa perhevapaajärjestelmässä on,
etteivät edes pahimmatkaan konservatiivit halua perhepolitiikkaa,
jolla sidotaan äiti hellan ja nyrkin väliin, vaan
kaikilla puolueilla on tavoitteenaan mahdollistaa parhaalla mahdollisella
tavalla kaikille vanhemmille aidot edellytykset työn ja
perheen yhteensovittamiseen tavalla, jossa luotetaan perheiden omaan
kykyyn arvioida, mikä on parasta lapselle ja vanhemmille
itselleen.
Vaikka olemme siis ottaneet aimo harppauksia kohti aitoa yhdenvertaisuutta
perheen ja työn yhdistämiseen liittyvissä arvoissamme,
tilastot viime vuosilta osoittavat, että isät
eivät kuitenkaan kovin helposti jää hoitovapaalle,
vaan vanhempainrahasta jopa 95 prosenttia maksetaan edelleen naisille.
Isyyslomiakin käyttää vain noin kaksi
kolmesta isästä, mikä on yllättävän vähäistä,
kun tiedetään, että kyseessä on
etuus, joka ei vähennä äidin mahdollisuutta äitiys-
tai vanhempainvapaaseen millään tavalla.
Syitä tähän on varmasti monia. Muun
muassa isien tietoisuutta omista oikeuksistaan ei ole nykyisin varmistettu
riittävästi. Vanhempainvapaajärjestelmämme
on äärettömän monimutkainen ja
pohjautuu pitkälti vanhanaikaiseen ajatukseen äidistä ainoana
tärkeänä huoltajana varhaislapsuudessa.
Toisaalta työpaikoilta tuleva paine vaikuttaa sekin varmasti
osaltaan isien päätöksiin olla jäämättä perhevapaille.
Työnantajien suhtautuminen nuorten miesten isyysvapaisiin
on usein jopa vihamielistä, eikä ole harvinaista,
että isyysvapaata suunnittelevalle vihjataan, ettei työpaikkaa
ole enää vanhempainlomajakson jälkeen
odottamassa. Ei muuten liene sattumaa, että tämä kalskahtaa
kovasti samalta argumentilta, mitä käytetään
nuoriin naisiin työelämässä.
Arvoisa puhemies! Nykyinen järjestelmä on joustamaton äidillekin.
Lähes 4 000 äitiä on saanut
vähimmäispäivärahaa siksi, että he
ovat olleet työssä muutamia päiviä äitiys-
ja vanhempainrahakaudellaan, päivärahan maksukautta
ja vapaata kun ei voi myöhentää siihen
aikaan, kun työtä ei enää olisi
tarjolla.
On totta, että Suomessa on kansainvälisesti katsottuna
korkea naisten työllisyysaste, mutta toisaalta yhtä totta
on, että suomalaisten pienten lasten äitien työllisyysaste
on eurooppalaisittain hyvin alhainen. Lähes puolelta vanhempainrahaa
saavista äideistä puuttuu työsuhde, samoin yli
puolelta kotihoidon tukea saavista äideistä. Monelle
perheelle äidin vanhempainrahajakso on yksinkertaisesti
reitti pitkäaikaisköyhyyteen. Nykyjärjestelmämme
ei siis yksinkertaisesti tue vanhempia vanhemmuudessaan eikä todellakaan
ole parasta, mitä voimme yhteiskuntana tarjota pienelle
lapselle.
Arvoisa puhemies! Suomalainen perhekäsitys on muuttunut
myös lain tasolla ratkaisevasti viime vuosien aikana. Yksinhuoltajaperheet,
etäisät ja etä-äidit sekä samaa
sukupuolta olevat vanhemmat ovat aivan yhtä tavallista
arkea lapsillemme kuin perinteinen ydinperhe, samoin lainsäädännöllemme.
Valitettavasti vain perhevapaajärjestelmämme ei
tätä arkea tunnista.
Vielä keväällä tasa-arvoministeri
Stefan Wallinkin liputti vahvasti muun muassa STTK-lehdessä ja
muissa julkisissa esiintymisissään perhevapaaremontin
puolesta. Arvon ministerin mukaan yhdenvertaisen perhevapaajärjestelmän
toteuttamista puoltaa muun muassa se asia, että isä, joka
on tyytyväinen omaan panokseensa kotona, on myös
motivoituneempi työntekijänä. Samalla Wallin
viestitti Vanhasen hallituksen vahvaa sitoutumista uudistuksen toteuttamiseen.
Toisin ilmeisesti on kuitenkin käymässä:
huhun mukaan nimittäin jo työryhmätasolla
aloitettu perhevapaajärjestelmän täysremonttihanke
uhkaa valtioneuvoston tahdosta hautautua tai vesittyä täysin.
Hyvät toverit! Harvalukuiset toverit oikealla! Vasemmistoliiton
mielestä juuri nyt on aika lunastaa perheille annetut lupaukset.
Edes taantumaa ei saa käyttää tekosyynä harjoittaa
perhepolitiikkaa, joka on viime vuosituhannelta. 2000-luvun henkeä vasemmistoliitossa
kuvaa myös se, että täällä tänään
esiteltävät kaksi lakialoitetta on tehty vasemmistoliiton
miespoliittisen työryhmän ja vasemmistonaisten
vahvassa yhteistyössä. Samaa henkeä kuvastaa
myös se, että molempien ryhmien puheenjohtajat
ovat vasemmistoliiton lakialoitteiden ensimmäisiä allekirjoittajia. Meidän
mielestämme perhevapaissa on pitkälti kyse isän
oikeudesta vanhemmuuteen ja äitien oikeudesta työelämään.
Kun isät ovat kotona, suhde lapseen kehittyy tiiviimmäksi
ja samalla perheenä edesautetaan äitien urakehitystä.
Vasemmistoliiton nimeäni kantavan lakialoitteen pohjana
on Islannin niin sanottu 3+3+3-malli. Islannissa
mallista on saatu erinomaisia kokemuksia. Heti muutoksen jälkeen
80 prosenttia isistä jäi vanhempainvapaalle ja
nyt, muutaman vuoden jälkeen, jo 90 prosenttia. Ennen uudistusta
ainoastaan 0,3 prosenttia islantilaisisistä käytti mahdollisuuttaan
vanhempainvapaaseen, vaikka sellainen jo silloin oli olemassa. Isiä tukeva
järjestelmä on Islannissa tuottanut muutenkin
hyviä tuloksia: syntyvyys on noussut selvästi,
ja isät muutenkin viettävät enemmän
aikaa lastensa kanssa.
Islannin kokemusten rohkaisemana vasemmistoliitto esittää,
että Suomessa otetaan käyttöön
niin sanottu 6+6+6-malli, koska se parhaiten takaa
vähintään nykyiset oikeudet perhevapaisiin.
Vasemmistoliiton mallissa yksi 6 kuukauden jakso on korvamerkitty äidille,
toinen isälle ja kolmannen käytöstä vanhemmat
päättäisivät itse. Toteutuessaan
vasemmistoliiton esitys takaisi äidille vähintään
nykyisin voimassa olevan äitiys- ja vanhempainvapaan pituisen
vapaajakson eli 9 kuukautta, mikäli vanhemmat päättävät
puolittaa jaettavissa olevan vapaakauden. Vanhempien niin halutessa äidin
vapaa voisi olla myös selvästi nykyistä pidempi,
jopa 12 kuukautta, jos äiti käyttäisi
jaettavissa olevan kauden kokonaan. Vasemmistoliiton mallin mukaan 18
kuukauden jakson voi käyttää joustavasti
ja perheen elämäntilanteeseen soveltuvasti vähintään
2 kuukauden jaksoissa siihen asti, kun lapsi täyttää 3
vuotta. Osan hoitovapaasta vanhemmat voisivat jopa pitää yhtä aikaa.
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliiton esittämän
uudistuksen myötä naisten ja miesten asema vanhempina
työmarkkinoilla tasoittuisi. Koska vanhemmat voisivat hoitaa
lasta ansiosidonnaisen vanhempainrahan turvin kotihoidon tuen sijaan,
kohenisi myös lapsiperheiden taloudellinen tilanne samanaikaisesti.
Hoitovapaan ja kotihoidon tuen käyttö todennäköisesti
vähenisi, koska lasta voitaisiin hoitaa kotona 18 kuukauden
ajan.
Kokemukset Suomesta ja muista Pohjoismaista viittaavat siis
siihen, että isät käyttävät
yleisemmin niitä vapaita, jotka on heille nimitetty. Niiden
käyttöä helpottaa se, että myös
työnantaja tunnistaa silloin isälle kuuluvat oikeudet.
Lisäksi isät käyttävät
vapaita, jos perhe ne muuten menettäisi. Esittämämme
uudistus siis kannustaisi isiä käyttämään
nykytilannetta selvästi pidempää 6 kuukauden
vapaajaksoaan. Isän puolen vuoden itsenäinen hoitojakso
toimii vankkana perustana isän ja lapsen suhteen rakentumiselle
myös myöhempien vuosien osalta.
6+6+6-mallin myötä on kuitenkin
myös huolehdittava siitä, että isille
ja äideille tiedotetaan yhtä lailla heidän
oikeuksistaan vapaisiin. Samoin mallin toteutuessa on huolehdittava
siitä, että vanhempien on yhtä helppo
konkreettisesti hakea vanhempainvapaata, että työelämäesteet poistuvat
ja toisaalta byrokraattiset hakemiseen liittyvät esteet
ovat menneisyyttä.
Arvoisa puhemies! Haluan myös korostaa sitä, että vasemmistoliiton
vanhempainvapaauudistus pitää sisällänsä uudenlaisen
perheen käsitteet. Se pitää sisällänsä sen,
että yksinhuoltajaisien ja yksinhuoltajaäitien
perheissä on vastaava oikeus 18 kuukauden vanhempainvapaaseen,
vaikka toista vanhempaa ei olisikaan jakamassa tätä vanhempainvapaata.
Lisäksi vanhemmuuteen mielestämme liittyvät
oikeudet ja etuudet on ulotettava yhdenvertaisesti koskemaan myös
niitä perheitä, joissa molemmat vanhemmat ovat
samaa sukupuolta. Haluamme myös ulottaa perhevapaat nykyistä selvästi
paremmin koskemaan myös etävanhempia.
Arvoisa puhemies! Mielestämme olemme arvokkaalla asialla,
sillä meidän mielestämme jokainen isi,
jokainen äiti ja jokainen lapsi on yhteisen ajan arvoinen.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliiton kansanedustajana ja eduskunnan naisverkoston
tämänhetkisenä puheenjohtajana kannatan
lämpimästi meidän yhteistä aloitettamme
eteenpäin ihan jo silläkin tiimoin, että eduskunnan
naisverkosto teki vuonna 2008 yhteisen aloitteen tästä 6+6+6-mallista.
Järjestimme tilaisuuden, jossa luovutimme vetoomuksen ja
esityksen tasa-arvoministeri Stefan Wallinille. Olen ollut varsin
surullinen siitä tiedosta ja informaatiosta, mitä olemme
saaneet tämän asian eteenpäin menon venymisestä ja
hautaamisesta. Tietyllä tavalla sitä pidetään
esillä, mutta suurelta osin on tullut semmoinen mielikuva,
että perheiden yhteisen ajan ja perhekäsityksen,
perheystävällisyyden lisäämiseksi
ei kuitenkaan löydy riittävää poliittista
tahtoa tällä hetkellä tästä maasta.
Haluankin kiittää omaa eduskuntaryhmääni siitä,
että on löydetty yhteinen sävel ja yhteinen tahto
ja kyetty huomioimaan monenlaiset perheet, niin yksinhuoltajaperheet
kuin sitten niin sanotut normaaliperheiksi Suomessa kuvattavat perheet
ja katsottu äidin ja isän asemaa tasavertaisina
vanhempina.
Ylipäätänsäkin on tärkeää kokonaiskeskustelu siitä,
minkälaiset mahdollisuudet suomalaisessa yhteiskunnassa
nuorilla naisilla on työmarkkinoilla, ja kysymys siitä,
täytyykö aina työnantajan kysyä lainausmerkeissä tai
rivien välistä, olettekohan te mahdollisesti jäämässä pian äitiyslomalle,
että jospa me palkkaammekin tuosta tuon nuoren miehen,
joka todennäköisesti ei ole nopeasti jäämässä lomille.
Muutoksen kautta voisimme mahdollistaa sen, että tällainen
ajattelu poistuisi ja isillä ja äideillä olisi
yhtäläinen oikeus ja mahdollisuus ja naiset ja
miehet olisivat tässä suhteessa tasavertaisia.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Molemmat lakialoitteet ovat hyvin mielenkiintoisia,
ansiokkaita puheenvuoroja perhepolitiikkaan, ja toivon, että ne
saavat valiokunnassa asianomaisen, hyvän käsittelyn.
Se, että halutaan vahvistaa perheitä silloin,
kun on pieniä lapsia, on hyvin tärkeä asia.
Tänä aikana tajutaan entistä enemmän
myös se, että isän läsnäolo
on lapsen varhaislapsuuden aikana erittäin tärkeää ja
se vaikuttaa hyvin monella tavalla lapsen kehitykseen. Se, että vanhemmilla
olisi myöskin yhteistä aikaa silloin, kun lapset
ovat pieniä, ja aikaa lapsille, on hyvin arvokas asia, jolla
autetaan lapsien kehitystä, mutta tällä tuetaan
myöskin perheitten koossa pysymistä. Näin rohkenen
lujasti otaksua, että tällä on hyvin myönteisiä vaikutuksia,
jos erilaisia vaihtoehtoja ja erilaisia ratkaisuja perheitten hyvinvointiin
ja lasten kotona tapahtuvaan hoitoon voidaan kehittää silloin,
kun lapset ovat pieniä. Minusta nämä molemmat
aloitteet ovat mielenkiintoiset ja hyvät puheenvuorot asiassa,
ja toivon, että ne saavat sen huomion, mitä aloitteentekijät
ovat halunneet näillä esittää.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti totean vielä sen, että tasa-arvoasiain
neuvottelukunnassa, joka on yksi tasa-arvoviranomainen tässä maassa
ja toimii sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä,
ovat edustettuna kaikki merkittävät poliittiset
parlamenttipuolueet. Myös tasa-arvoasiain neuvottelukunnassa
ollaan kyllä huolissaan siitä, että tämä vanhempain-vapaajärjestelmä ei
ole etenemässä niin kuin se vielä jonkin
aikaa sitten näytti olevan. Ja huoli on yhteinen kaikkien
tasa-arvoasiain neuvottelukunnassa olevien poliittisten ryhmien
taholla.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan myös muistuttaa siitä,
että itse asiassa aikoinaan, kun Islanti lähti
kehittämään omaa 3+3+3-mallia,
Islantikaan ei keksinyt sitä tyhjästä,
vaan taustalla oli EU:ssa hyväksytty 6 kuukauden vanhempainvapaadirektiivi,
jonka ideana oli se, että 3 kuukautta äidille,
3 kuukautta isälle. Valitettavasti vain Suomi tuolloin
jostain syystä oli niiden maiden joukkueessa, jotka vesittivät
tämän direktiivin eteenpäinmenoa. Toivon
kuitenkin, että nyt tälle 6+6+6-mallille
ei ole käymässä samoin.
Samoin haluan myös muistuttaa siitä, että pelkästään
Suomessa isän oikeudesta perheeseen ja lapsien lapsuuteen
ei keskustella, vaan aika tuore artikkeli englantilaisessa Guardian-lehdessä kertoo
ihan samanlaisesta tilanteesta myös monissa monissa muissakin
maissa. Se on aivan tutkittu asia, että liian vähän
itse asiassa, kun puhutaan perheestä, puhutaan niistä isän
oikeuksista ja katsotaan sitä harjoitettua perhepolitiikkaa myös
sieltä isän näkökulmasta.
Keskustelu päättyi.