Pertti Salolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Esitän kysymyksen pääministeri
Vanhaselle.
Lissabonin sopimus astuu voimaan muutaman viikon kuluttua, ja
yleisen käsityksen mukaan se johtaa melkoiseen tehostumiseen
ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikan osalta Euroopan unionin
puitteissa. Tähän pyrkii myöskin Euroopan
unionin turvallisuusstrategia. Nyt te, pääministeri,
olette todennut täällä eduskunnan pöntöstä,
että Suomi on valmis antamaan ja vastaanottamaan apua,
jos joku maa joutuu hyökkäyksen tai uhan kohteeksi.
Ruotsin puolustusministeri Tolgfors on katsonut asialliseksi jo
toisen kerran toistaa, että mikäli jotain tämäntapaista
tapahtuu lähialueilla, niin Ruotsi ei ole välinpitämätön.
Tässä on nyt uuden pohtimisen paikka, millä tavalla
näihin kysymyksiin suhtaudutaan, kun tämä ulko-,
turvallisuus- ja puolustuspolitiikka tehostuu, ja kysyisin nyt teiltä,
pääministeri:
Minkälaista valmistelua tai ajattelua teillä on hallituksen
piirissä tähän uuteen tilanteeseen suhtautumisessa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Meillä tämä ajattelu
ei liity pelkästään lähialueisiin
vaan koskee Lissabonin sopimuksen mukaisesti kaikkia EU:n jäsenvaltioita,
ei vain pääministerin täällä sanomana,
vaan myös puolustusselonteossa todettiin se sama asia hyvin
selkeästi: Suomi antaa apua ja odottaa, että vastaavasti
saa sitä muilta. Eli tämä on lausuttu nyt
useampaan kertaan, ja arvelisin näin, että myös
jatkossa aina sopivissa yhteyksissä ulkopoliittinen johto
tulee tämän toteamaan. Olen keskustellut tästä myös
tasavallan presidentin kanssa, ja myös hän korostaa
sitä, että Lissabonin sopimus tältä osin
on myös Suomen kannalta vakava sitoumus, jonka olemme antaneet.
Ehkä vahvimmin tämä sitoumus on todettu
sillä, että Lissabonin sopimus on allekirjoitettu
ja ratifioitu Suomen osalta ja se seisoo tässä sopimuksessa. Meillähän
sitten selonteon pohjalta puolustushallinto tekee omaa selvitystyötään
sen suhteen, mitä Lissabonin sopimus tulee puolustushallinnolta
edellyttämään, ja tämä työ on
käynnissä.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Viitaten tässä pääministerin
lausumaan ja siihen valmisteluun, jota puolustusministeriössä varmasti tehdään
asioitten osalta, kysyn puolustusministeriltä:
Minkä tyyppisiin uusiin valmisteluihin tämän johdosta
on Suomessa ajateltu ryhdyttävän?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on helppo yhtyä siihen, mitä Ruotsin
kollega on todennut, eli meidän selonteossamme on aivan
samansuuntaisesti linjattu tuon keskinäisen avunannon artiklan
merkitystä ja velvoittavuutta. Se on vahva poliittinen
sitoumus ja velvoittaa jäsenmaita, mutta pitää korostaa
tietysti sitä, että se on jäsenmaiden
keskistä. Korostan myöskin sitä, että EU:lla
ei ole ikään kuin sotilaallista koneistoa tämän
avunantovelvoitteen takeeksi, eli kysymys on siitä, että jäsenmaat
keskenään sitten määrittelevät
sen, minkälaista apua pyydetään tai minkälaista
apua annetaan. Korostan sitä, että keskustelu
tältä osin on varmasti vielä aluillaan.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Kun tätä ohjelmaa kansalaiset
katsovat, niin luulen, että monen kansalaisen mielessä on
se kysymys, mihin tässä nyt sitten Natoa tarvitaan.
Tämähän käytännössä tarkoittaa
sitä, Lissabonin sopimus, että jäsenmaat
ovat velvollisia auttamaan toinen toisiaan. Sen takia minusta tämä vahventaa
sitä näkemystä, että ei ole
Suomella mitään syytä haikailla Naton
jäseneksi.
Tekisin kysymyksen siitä, mitä mieltä Stubb on
tästä. Eikö asia ole objektiivisesti
ottaen, ministeri Stubb, näin?
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Objektiivisesti ottaen oletan, että ed.
Gustafsson on myös kansalainen. (Ed. Gustafsson: Eikö ministerikin
ole?) — Kyllä, ilman muuta.
Lähtökohta on se, että me saamme
nyt Lissabonin sopimuksessa avunantovelvoitteen ja solidaarisuuslausekkeen,
ja tämä vahvistaa Euroopan unionin sisäistä ja
sen jäsenmaiden välistä avunantovelvoitetta,
mutta on myös itsestäänselvää,
että ne 21 EU:n jäsenmaata, jotka ovat Naton jäseniä,
saavat tänä päivänä turvatakeensa Natosta.
Meidän intressissämme ei ole missään
nimessä vähätellä Euroopan unionin
turvatakeiden merkitystä, kuten me olemme selonteossa selkeästi
todenneet: "- - lujittaa jäsenvaltioiden keskinäistä solidaarisuutta
ja velvoittaa kaikkia jäsenmaita yhtäläisesti.
Suomi antaa muille jäsenmaille apua avunantovelvoitteen
mukaisesti ja odottaa muiden jäsenmaiden toimivan samoin."
Poliittinen sitoumus on erittäin vahva. Meille kysymys
ei ole joko—tai vaan sekä—että.
Ensimmäinen varapuhemies:
Tämä on merkityksellinen kysymys, joten myönnän
tähän useamman lisäkysymyksen: edustajille
Laakso, Korkeaoja, Kimmo Kiljunen, Haavisto ja Sasi.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! On tietenkin olennainen ero Euroopan unionin
niin sanotun turvatakuulausekkeen ja Naton turvatakuulausekkeen
välillä: ensimmäinen ei tee Euroopan
unionista sotilasliittoa, Naton turvatakuulauseke taas merkitsee
sotilasliittoa, sotilaallista yhteistyötä Yhdysvaltain
kanssa. (Ed. Zyskowicz: Sehän on kauheata!) Tämä on
se olennainen ero näiden kahden välillä.
Tässä nykyisessä tilanteessa on mielenkiintoista,
että eräät tulkinnat tästä Lissabonin
sopimuksen voimaanastumisesta yrittävät ikään
kuin ulottaa tätä EU:n keskinäistä vastuuvelvoitetta myös
laajemmaksi, jopa aina Afganistaniin saakka. Tämä saakin
minut kysymään, kun nyt ensi viikolla Yhdysvallat
ja Nato tulevat tekemään päätöksen
lisäjoukkojen lähettämisestä Afganistaniin:
Onko jo nyt tällä hetkellä valmisteilla
myös Suomen osalta lisäjoukkojen lähettäminen
Afganistaniin, koska satun tietämään,
että myös Suomelle tällainen pyyntö tullaan
nyt esittämään?
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Nyt tässä menevät
kyllä puurot ja vellit todella pahasti sekaisin. EU:n avunantovelvoitteella
ei ole mitään tekemistä Afganistanin
toiminnan kanssa. (Ed. Laakso: Ei minunkaan mielestäni!)
Suora vastaus kysymykseen: Me toimimme niiden päätösten
puitteissa, jotka on Afganistanin suhteen jo tehty, ja keskustelemme
tästä yhdessä tasavallan presidentin
kanssa, ennen kuin minkään näköisiä päätöksiä tehdään.
Varsinaista suoraa pyyntöähän tai teesiä Yhdysvalloilta
vielä tässä vaiheessa ei ole tullut.
Mikä sitten liittyy EU:n avunantovelvoitteeseen suhteessa
Naton avunantovelvoitteeseen: On myös heitä, jotka
argumentoivat, että EU:n avunantovelvoite menee pidemmälle
kuin Naton avunantovelvoite, koska siinä käytetään
sanaa "obligation". Se, että Naton artiklassa mainitaan erikseen
asevoiman käyttö, ei tee siitä millään
tavalla velvoittavampaa. EU:n avunantovelvoite kattaa kaikki jäsenvaltioiden
käytettävissä olevat voimavarat.
Mutta ei panna nyt tässä puuroja ja vellejä sekaisin.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Salolaisen alkuperäinen kysymys koski siis Lissabonin
sopimuksen vaikutuksia Suomen kansainväliseen asemaan.
Pysytellään suurin piirtein tässä aihepiirissä.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomessa on aika paljon puhuttu Lissabonin
sopimuksen keskinäisen avunannon lausekkeesta. Ehkä kuitenkin
käytännössä suurempi merkitys tulee
olemaan rakenteellisen yhteistyön kehittymisellä.
Kaikki tiedämme, että kaikkinainen yhteistyön
tiivistyminen, lisääntyminen, myöskin lisää turvallisuutta.
Tässä mielessä kysyn asianomaisilta ministereiltä:
Miltä näyttää kehitys tässä mielessä?
Me tiedämme, että pohjoismainen yhteistyö on
hyvässä vauhdissa, meritilannekuvakysymys on hyvässä vauhdissa.
Miten nämä asiat yleisemmin kehittyvät?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Lissabonin sopimuksen rakenteellisen yhteistyön
kohta todellakin mahdollistaa paljon, siis EU-maiden yhteistyötä vaikkapa
yhteisten puolustusvoimavarojen kehittämiseksi, ja, aivan
oikein, eräällä tavalla vaikkapa pohjoismaistakin
yhteistyötä, jossa on mukana maita, jotka eivät
ole Euroopan unionin jäseniä, voi pitää yhtenä esimerkkinä.
Kaikkia meitä ajaa sama tavoite: säästää kustannuksia,
löytää yhteisiä intressejä.
Suomi on korostanut omalta osaltaan, että tuon yhteistyön
tulee olla avointa kaikille jäsenmaille, jotka täyttävät
kriteerit. Itse odotan tältä rakenteelliselta
yhteistyöltä paljon, ja varsinkin Suomen kaltaiselle
pienelle maalle se on äärimmäisen tärkeätä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Lissabonin sopimuksessa, kuten täällä on
jo tuotu esille, on todellakin solidaarisuuslauseke, turvatakuulauseke
ja myöskin puolustusyhteistyöhön liittyvää muuta
sisältöä, joka selkeästi on
sotilasliitolle tyypillistä rakennetta. Mutta mehän kaikki
tiedämme, että Euroopan unioni on laaja turvallisuusyhteisö,
jossa on nimenomaan koheesioturvallisuus ytimenä, taloudellista
integraatiota, poliittista yhteistyötä aivan toisessa
mittakaavassa kuin sotilasliitolla, joka rajautuu näihin
turvatakuuartikloihin.
Haluaisin myöskin jatkaa siihen kysymykseen, että kun
me puhumme sotilaallisesta liittoutumisesta Suomessa — ainakin
kokoomus on tätä tuonut esille — onko
siihen todellisuudessa tarvetta, koska ainoa turvatakuulausekkeiden kautta
oleva ero suhteessa unionin artiklatasoiseen sidonnaisuuteen on
se kapasiteettiero. Ja se kapasiteettiero liittyy olennaisesti tietysti
Pohjois-Amerikan Yhdysvaltoihin. Haluaisin vain kysyä:
Emmekö me voisi jo arvioida tilannetta niin, että me
eurooppalaisella tasolla näemme tämän yhteistyöjärjestelmän
vahvuuden myöskin Suomen laajemman turvallisuuden kannalta?
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Vastaus tuohon on, että ilman
muuta me näemme Euroopan unionin laajan turvallisuuskäsitteen
kautta. Miten me sitten määrittelemme meidän
oman sotilaallisen toimintamme; itsestäänselväähän
on se, että Suomi ei enää ole puolueeton
maa, on itsestäänselvää, että Suomi
ei enää määrittele itseään
sotilaallisesti liittoutumattomana maana, (Ed. Laakso: Kyllä me
määrittelemme!) vaan Suomi määrittelee
itsensä maana, joka ei kuulu tänä päivänä sotilasliittoon.
Lissabonin sopimus vahvistaa ilman muuta Euroopan unionin ulko-,
turvallisuus- ja puolustuspoliittista sekä myös
sotilaallista ulottuvuutta, ja me olemme sitoutuneet tähän
sopimukseen sataprosenttisesti.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun Lissabonin sopimusta valmisteltiin ja
sinne luotiin nämä postit EU:n ulkoministerille
ja EU:n presidentille, pidettiin hyvin tärkeänä,
millaiset henkilöt alussa ottavat nämä postit,
siltä kannalta, miten sopimus lähtee toteutumaan.
Kysymyksenä oikeastaan pääministerille:
Te olitte mukana näiden henkilöiden valintaprosessissa
ja näitte sen. Olisin kysynyt, mikä oli teidän
ensireaktionne, kun näitte nämä valinnat. Lehdistöhän
on reagoinut niin, että nämä ovat hyvin
matalan profiilin henkilöitä, eivät ennestään
tunnettuja. Tuleeko tämä johtamaan siihen, että suuret
jäsenmaat dominoivat EU-prosessissa, vai tulevatko nämä henkilöt
sitten ajan myötä vahvistumaan todellisiksi EU:n
johtajiksi?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Mikäli Eurooppa-neuvoston puheenjohtajaksi
olisi valittu henkilö, joka oli kaikkein eniten esillä kuukausia
ja joka olisi ollut niin sanotusti korkean profiilin puheenjohtaja,
niin kritiikki olisi ollut juuri päinvastaista, että nyt
valittiin puheenjohtaja, jolla on liian korkea profiili, koska ensi
sijassa kuitenkin Eurooppa-neuvostolle haettiin, voisi sanoa, sisäisen
yhteistyön rakentajaa, sitä puheenjohtajan roolia,
jota myös eduskunta aikanaan omissa sopimusneuvotteluissaan painotti
erittäin paljon.
Ulko- ja turvallisuuspolitiikan korkeaksi edustajaksi taas saatiin
henkilö, joka varmasti tulee luomaan erittäin
hyvät, toimivat yhteydet kaikkiin kollegoihinsa. Uskon,
että hän tulee saamaan kyllä tämän
uuden tehtävän hyvin otteeseensa.
Tämän jälkeen meillä on
käytettävissä kolmikko, Eurooppa-neuvoston
puheenjohtaja, komission puheenjohtaja ja korkea edustaja, joka edustaa
yhtenäisellä ja yhdellä äänellä puhuvaa Euroopan
unionia. Tämä on siis Suomen tavoite, ja siellä näiden
kansallisten äänenpainojen niissä asioissa,
joissa meillä on yhteinen kanta, pitää jäädä taka-alalle.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin Lissabonin sopimus tuo ensi tiistaina
jo Suomelle eurooppalaiset turvatakuut, ja Ruotsikin on todennut,
että niillä on todella jopa merkitystä myöskin
jopa sotilaallisesti.
Haluaisin vielä hieman pohdintaa tästä merkityksestä.
Jos me ajattelemme Eurooppaa, niin oikeastaan Pohjoismaat ja Baltian
maat kuuluvat yhteen. Onko ajatusta, että nämä maat
jollakin tavalla keskenään valmistelisivat yhteistä turvallisuuden
takaamista? Tapahtuisiko se Naton puitteissa, vaikka emme ole Naton
jäseniä, vai tapahtuisiko se näiden maiden
keskinäisillä konsultaatioilla? Sen lisäksi
olisin vielä kysynyt, miten tämä yhteistyö voisi
ilmentyä. Voitaisiinko ajatella esimerkiksi yhteisiä sotaharjoituksia
näiden maiden kesken? Tällähän
on historiallisesti aika suuri merkitys tällä sotaharjoituskysymyksellä myöskin
Suomen historiassa. Voitaisiinko ajatella Ilmavoimien välistä yhteistyötä,
jotta voidaan todellakin pitää huolta, että turvatakuilla
on merkitystä?
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Tässä ei varmaankaan kannata
maalata piruja seinille. Näkisin niin, että Nato
tällä hetkellä hakee omaa strategista
konseptiaan. Sen takiahan on perustettu heille viisaiden ryhmä,
jota johtaa Madeleine Albright, jonka puitteissa sitten käydään
tällaisia strategisen konseptin seminaareja. EU:lla on
nyt omat avunantovelvoitteensa, solidaarisuuslausekkeensa, ja kuten
sekä pääministeri että puolustusministeri totesivat,
ne sitovat jäsenmaita, eivät EU:n instituutiota,
ihan samalla tavalla kuin Naton avunantovelvoite ei sido Natoa instituutiona
vaan Naton jäsenmaita. Veikkaisin, että jos tällaiseen
hätätapaukseen joudutaan, niin jokainen tilanne
katsotaan tapauskohtaisesti periaatteella kaveria ei jätetä.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Kysymykseen sisältyi myöskin osia
pohjoismaisesta yhteistyöstä liittyen myöskin
yhteistyöhön Baltian maiden kanssa.
Pohjoismainen yhteistyö ei ole eikä pyri olemaan
puolustusliitto. Se on konkreettista puolustusyhteistyötä,
ja pitää muistaa, että eri Pohjoismailla
on erilaiset turvallisuusratkaisut. Tanska ja Norja ovat Naton jäseniä ja
Suomi ja Ruotsi eivät esimerkiksi. Eli tämä on
tietysti merkittävä tekijä.
Viittaus sitten vaikkapa yhteistyöhön Ilmavoimien
osalta: Ne ovat tulevaisuuden isoja kysymyksiä, liittyvät
pitkälti myöskin siihen kysymykseen, mihin taloudelliset
rahkeet riittävät, mutta ovat ennen kaikkea hyvin
poliittisia. Kuinka syvälle tässä puolustusyhteistyössä Pohjoismaiden
kesken mennään, se tulee varmasti lähivuosina
sitten päätettäväksi. Tällä erää se
on hyvin konkreettista, operatiivista yhteistyötä,
jonka tavoitteena on kustannusten säästäminen.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Lissabonin sopimus, sen turvalausekkeet,
todellakin ovat Suomen etujen mukaisia ja vahvistavat Suomen turvallisuutta
myös osaltaan. Olkaamme niistä iloisia. En ole
huomannut, että hallitus olisi tällä alueella
tehnyt mitään uusia linjauksia.
Sen sijaan uutisista olemme tällä viikolla
voineet kuulla, että hallituksessa on käytetty
paljon energiaa sen pohtimiseen, kuka edustaa Suomea Euroopan unionin
kokouksissa jatkossa. Erityisesti on käytetty energiaa
sen pohtimiseen, voisiko Lissabonin sopimuksesta löytää jonkun
väylän, jolla voitaisiin Suomen perustuslaki tulkita tältä osin
uudelleen. Tämä siis lehtitietojen mukaan. Edelleen
kerrotaan, että hallituksessa on ministereitä,
jotka ovat sitä mieltä, että presidentti
ei jatkossa saisi osallistua EU:n huippukokouksiin siitä huolimatta,
että presidentin läsnäolo on ollut kiistatta
Suomen kansallisten etujen ajamiselle edullinen asia ja on toiminut
erittäin hyvässä yhteistyössä ja
sen mukaisesti, mitä meidän valtiosäännössämme
lukee ulkopolitiikan johtamisesta. Kysyn nyt pääministeriltä:
Pitääkö paikkansa, että hallituksessa
on ministereitä, jotka haluavat syrjäyttää presidentin EU:n
kokouksiin osallistumisesta? Lisäksi, mitä aiotte
huomenna tästä asiasta presidentille esittää,
kun tapaatte hänet?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tietysti käymme presidentin kanssa
keskustelun siitä, mitä Lissabonin sopimus tulee
tarkoittamaan, kun Euroopan neuvostosta tulee instituutio, toimielin,
joka tekee juridisesti sitovia päätöksiä,
mitä se merkitsee. Tämä tullaan käymään
lävitse. Hallitus ei ole mitenkään ylenmääräisesti
käyttänyt tällä viikolla tähän
aiheeseen energiaa.