Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa puhemies! Haluan vielä palata täällä aiemmin mainittuun Rikosseuraamuslaitoksen toimitilavisioon aluepoliittisesta näkökulmasta. Kyseisen raportin ensisijaisen vision mukaan vain Pohjois-Karjalan Pyhäselän vankilasta luovuttaisiin vuonna 2020. Aiemmin on sovittu, että jos jollakin alueella on vaarana työpaikkojen merkittävä väheneminen valtion päätösten seurauksena, tehdään kokonaisarviointi kyseisen päätöksen alueellisista vaikutuksista.
Pyhäselän vankilan tulevaisuus herättää huolta omalla alueellaan, ja kysynkin vastaavalta ministeriltä: onko tässä tapauksessa toimitilavisiota laadittaessa tehty alueellisten vaikutusten kokonaisarviointia? Samoin kysyn: kenen ohjauksessa raportin tekemistä linjanneet kriteerit ovat muodostuneet?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Tämä Risen toimitilavisio, joka julkaistiin nyt tiistaina, on nimenomaan Rikosseuraamuslaitoksen oma visio. Se on tehty siellä Rikosseuraamuslaitoksessa, ja se tuli myös minulle nyt tiistaina tiedoksi. En ole ehtinyt vielä perehtyä kaikkiin yksityiskohtiin, mutta se on hyvä, että tämmöinen työ on tehty. Se on hyvä, että Rikosseuraamuslaitoksella on oma visio siitä, miten he haluaisivat kehittää vankilaverkostoa ja niin edelleen, mutta se on sitten toinen asia, mihin hallitus päätyy. Me otamme kantaa siihen vasta sen jälkeen, kun olen itse ehtinyt perehtyä tähän ja ministeriössä ollaan ehditty myös perehtyä siihen, ja sitten katsotaan ne jatkotoimenpiteet.
Arvoisa puhemies! Kun vankiloiden tulevaisuutta pohditaan, on vähintään yhtä tärkeää keskustella siitä, mikä on vankiloiden toiminnan laatu, vankien olosuhteet ja vankien kuntoutumisen mahdollisuudet. Tällä tarkoitamme nimenomaan vankien kuntoutumismahdollisuutta takaisin yhteiskuntakelpoisiksi kansalaisiksi ja pärjäämistä myöhemmässä elämässä vankilakauden jälkeen. Arvoisa ministeri, aikooko ministeri ottaa huomioon myös nämä inhimilliset näkökulmat vankiloiden toiminnan laatuun liittyen, kun lähdette käsittelemään tätä visiota jatkossa?
Arvoisa puhemies! Totta kai se on niin, että kun hallitus tekee päätöksiä myös tämänkaltaisista asioista, niin pitää tehdä tämmöinen kokonaisvaltainen arviointi sen vaikutuksista.
Niin kuin tässä aikaisemmin tänään sanoin, niin Rikosseuraamuslaitos on hyvin tiukassa taloudellisessa tilanteessa, ja jos meillä olisi rahaa vaikka kuinka, niin meillä ei olisi niin suuria ongelmia, mutta nyt sitä rahaa ei ole, ja silloin pitää miettiä, minkälaisiin toimenpiteisiin ryhdytään. Tärkeätä on se, että meillä on vankiloissa kuntoutusta, on ohjelmia ja niin edelleen, koska, ihan niin kuin edustaja sanoi, päämääränä pitää olla se, että kun henkilö tulee takaisin yhteiskuntaan, niin hän on myös saanut sitä tukea ja saanut kehittää niitä valmiuksia, mitä tarvitaan, ja kyllä me pyrimme siihen, että tämä otetaan myös huomioon jatkotyössä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämä kysymys on tällä erää käsitelty.
Ehdimme ottaa vielä yhden kysymyksen.