Täysistunnon pöytäkirja 114/2006 vp

PTK 114/2006 vp

114. TIISTAINA 14. MARRASKUUTA 2006 kello 14

Tarkistettu versio 2.0

4) Hallituksen esitys laiksi sähköisen viestinnän tietosuojalain muuttamisesta

 

Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Lyhyeksi esittelyksi tästä laista:

Kyse on siitä, että tällä lailla esitetään muutettavaksi sähköisen viestinnän tietosuojalain tietoturvamaksua koskevia säännöksiä. Lähtökohtana on se, että tänä päivänähän teleyritykset maksavat noin 600 000 euroa Viestintävirastolle tietoturvamaksua. Kun on käynyt ilmi, että myöskin muut kuin teleoperaattorit, jotka ovat siis ensisijaisia maksuvelvollisia, hyötyvät Viestintäviraston Cert-fi-yksikön toiminnasta, on katsottu, että tätä tietoturvamaksua voidaan pienentää juuri sen takia, että siitä hyötyjiä on monia muitakin elinkeinoelämän toimijoita kuin maksuvelvolliset teleyritykset. Sen takia lähdetään siitä, että maksu voisi olla pienempi, ei niin, että sitä olisi ulotettu myöskin muiden maksettavaksi.

Hyvin tärkeä kysymys tässä on kaiken kaikkiaan tämä tietoturvakysymyksestä huolehtiminen, koska tietoturva on kaikenlaisen verkkoasioinnin perusta. Elleivät kansalaiset tai yritykset voi luottaa, että verkossa asiointi on turvallista, on turha myöskään kuvitella, että sähköinen asiointi tulee yhteiskunnassa laajemmin leviämään. Siksi on tavattoman tärkeätä, että tietoturvasta huolehtimista pidetään yhteiskunnan toimivuuden kannalta sellaisena kriittisenä tekijänä, johon kiinnitetään merkittävällä tavalla huomiota kaikissa niissä tietoyhteiskuntastrategiaan liittyvissä avauksissa, mitä poliittisesti päätetään.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! On ihan selvää, että maksuja pitää periä oikeassa suhteessa niitten tarpeeseen ja ottaa muuttuva tilanne huomioon.

Kiinnitän vaan huomiota siihen, mitenkä vaikeata on valiokunnan mietinnön johtopäätösosan tekeminen, kun toisessa kappaleessa selvitetään, että pienennetään ja viedään alaspäin, ja heti perään, kun mennään seuraavaan kappaleeseen, siellä päivitellään, että tietoyhteiskunta on haavoittuvainen ja pitää tehdä "toimenpide-ehdotuksia haavoittuvuuden riskien vähentämiseksi", ja vielä huipennetaan se virkkeeseen, että "valtioneuvosto pitää riittävästä tietoturvasta huolehtimista yhteiskunnan toimivuuden kannalta kriittisenä tekijänä". Siis sanotaanko näin, että suo siellä, vetelä täällä, ja siinä jossakin kai se semmoinen keskustalainen keskiviiva löytyy.

Markku Laukkanen /kesk:

Arvoisa puhemies! Kyllähän tällä on tietysti tietty yhteys myöskin ed. Pulliaisen usein esillä pitämään ja vaalimaan huoltovarmuuskysymykseen ja -problematiikkaan. On aivan selvää, että Suomen täytyy myöskin huolehtia siitä, että tietynlaisissa kriisitilanteissa tiedetään, että tietoverkot voidaan tiettyjen pelisääntöjen mukaan ottaa kriisitilanteessa kansalliseen haltuun ja valvontaan, jotta elintärkeät toiminnot voidaan turvata.

Mutta, herra puhemies, vielä Viestintävirastosta vaan se, että tämä on sikäli rakenteellisesti aika erikoinen laitos, että lailla on määrätty teleoperaattorit, joita valvotaan, maksamaan sen valvovan viranomaisen eli Viestintäviraston kustannukset. Tässähän on käynyt nyt viime vuosina sillä tavoin, että Viestintävirasto Vivi on paisunut aika tavalla, ja tuntuu siltä, että mitä pidemmälle tietoyhteiskuntakehitys etenee ja uusia palveluja tulee, uusia sisältöjä tulee, uusia tietoverkkoja tulee, sitä enemmän tarvitaan siellä henkilökuntaa ja virasto entisestään paisuu.

Tässä yhteydessä haluan vaan todeta sen, että varmasti tulevalla hallituskaudella Suomi joutuu määrittelemään kantansa myös siihen, tarvitaanko eurooppalaista viestintävirastoa vai katsotaanko, että kansalliseen sääntelyyn tässä on parempi järjestelmä nykymuodossa, nykymallissa, nykyisellä rahoitusrakenteella, sen sijaan että lähdetään ajamaan voimakkaasti suurta eurooppalaista viestintävirastoa, jonka määräysvalta sitten ulottuisi koko unioniin sille kuuluvan toimivallan tapaan. Siinä on tiettyjä hyviä puolia, esimerkiksi tällaisten tietoturvan haitallisiin sisältöihin liittyvien kysymysten kannalta, mutta erittäin ongelmallisia tilanteita sitten niissä tilanteissa, joissa maiden, esimerkiksi uusien jäsenmaiden ja edistyneiden vanhojen jäsenmaiden, teknologiakehitys poikkeaa kovasti toisistaan.

Mikko Alatalo /kesk:

Arvoisa puhemies! Todellakin tietoturvamaksua lievennetään teleyrityksiltä ja nyt ne tulevat oikeaan suhteeseen, ja mitä tulee siihen, mitä ed. Laukkanen mainitsi tuosta Viestintävirastosta, niin sen rooli tulee todellakin kasvamaan hyvin voimakkaasti. Koko ajan tämä on kasvava ala. Nimenomaan tietoturva on erittäin kriittinen asia, se on kuin kirjesalaisuus, ja teollisuusvakoilua, kaikenlaista väärinkäytöstä tällä alueella varmasti esiintyy.

Kiinnittäisin huomiota tuohon kriisitilanteeseen, kuinka haavoittuva meidän yhteiskuntamme on itse asiassa, jos terroristit tai muut rikollisjärjestöt pääsevät kiinni meidän tietoturvajärjestelmäämme. Tuossa ed. Laukkanen puhui siitä, että pitäisi olla koko Euroopan kattava viestintävirasto. Itse asiassa olin Euroopan uhkia käsittelevässä konferenssissa, ja kyllä siellä todettiin, että myös tällaiset kansalliset erot ovat aika suuret ja tietoverkon levinneisyydessä on aika suuret erot, että mahtaisiko tuollainen koko Euroopan kattava virasto olla tarpeellinen ja onko se jopa vaarallinen, koska silloin itäisen Keski-Euroopan maiden kautta päästään siihen käsiksi, mutta ehkä jotain yhteissääntelyä siinä voisi olla Euroopan unionin tasolla.

Yleiskeskustelu päättyy.