5) Hallituksen esitys laiksi työeläkevakuutusyhtiöistä annetun
lain muuttamisesta
Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On todella hyvä, että voidaan
tämä neljän lain paketti käsitellä yhtenä kokonaisuutena,
koska se on kokonaisuus, joka parhaiten sillä tavoin käsiteltynä tulee
selvitetyksi.
Haluan ihan ensimmäisenä todeta, että tämä eläkepolitiikkahan
on ollut hyvin keskeinen keskustelunaihe eduskunnassa jo pitemmän
aikaa, ja kun näitäkin taustoja, jotka nyt tavallaan
liittyvät näihin neljään lakiesitykseen,
lähdin kaivelemaan, niin löysin yhtymäkohdan
jo Harri Holkerin hallituksen ajoilta. Silloin perustettiin Eläkekomitea
1990, tehtävänään miettiä kestävän
eläkepolitiikan keinot. Voi sanoa, että kun sitä eläkekomitean
mietintöä on sitten tullut seurattua, niin se
alkaa olla vasta nyt, vuonna 2006, näitten lakien hyväksymisten
jälkeen kokonaisuudessaan käsitelty — ei
tarkoita sitä, että eläkepolitiikan sisältökeskustelu
loppuu, mutta tarkoittaa kuitenkin sitä, että pitkässä juoksussa
tällainen kestävän eläkepolitiikan
linja tulee läpikäydyksi.
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävinä olevissa neljässä esityksessä on
kyse kolmesta asiakokonaisuudesta: työeläkelaitoksen
sijoitustoiminnan uudistamisesta, työeläkeyhtiöiden
hallinnon uudistamisesta sekä työeläkelaitoksiin
kohdistuvan valvonnan ja tarkastustoiminnan selkeyttämisestä.
Lakipaketin tavoitteena on pitkällä tähtäimellä turvata
eläkejärjestelmän maksukyky ja hillitä työeläkemaksujen
nostopainetta.
Eläkejärjestelmän maksukyky halutaan
varmistaa antamalla sijoituksia koskevissa hallituksen esityksissä 77
ja 79 eläkelaitoksille mahdollisuus lisätä osakesijoitusten määrää,
jotta mahdollistetaan korkeampien sijoitustuottojen tavoittelu.
Eläketurvakeskuksen laskelmien mukaan työeläkemaksuun
on nykynäkymien mukaan tulossa 5—7 prosenttiyksikön
korotus vuoteen 2030 mennessä. Kun kaikkien työeläkerahastojen
sijoituskanta on yli 100 miljardia euroa, hillitsisi 1 prosenttiyksikön
sijoitustuottojen kasvu työeläkemaksun nousupainetta
arviolta vähintään 2 prosenttiyksiköllä.
Pyrkimys työeläkevarojen sijoitustuottojen kasvattamiseen
on siten perusteltua.
Tuotto-odotuksen lisääminen edellyttää sijoitusten
riskillisyyden kasvattamista eli käytännössä sijoitusten
suuntaamista osakkeisiin. Osakesijoittaminen on historiallisesti
tarkastellen pitkällä aikavälillä tuottanut
paremmin kuin pienemmän riskin sijoituskohteet. Esityksissä ehdotettu sääntely
antaisi aikaisempaa paremmat mahdollisuudet osakesijoittamisen lisäämiseen
ja riskin hajauttamiseen. Kate- ja vakavaraisuussäännösten
muutoksilla varaudutaan suuremman sijoitusriskin aiheuttamien sijoitusten
arvon heilahteluihin. Laitosten vastuuvelkaan ehdotetaan lisättäväksi
uusi osaketuottosidonnainen puskurirahasto, joka tasaa sijoitusten
riskejä koko järjestelmän tasolla.
Nyt käsiteltävä lakipaketti on työeläkejärjestelmän
kestävyyden kannalta hyvin tärkeä. Sosiaali-
ja terveysvaliokunnan näkemyksen mukaan on erittäin
tärkeää, että ohjaavaksi periaatteeksi on
nostettu sijoitusten hajauttamisvaatimus ja velvoite sijoitusten
arviointiin niiden todellisen riskin mukaan. Kun uusi lainsäädäntö velvoittaa tuomaan
sijoitusten tosiasiallisen riskin esiin, on jatkossa sekä eläkelaitoksella
että valvontaviranomaisella nykyistä paremmin
tiedossa laitosten todellinen vakavaraisuus. Tätä seikkaa
on pidettävä erittäin merkityksellisenä eläkejärjestelmän luotettavuuden
kannalta.
Valiokunta piti sijoitustoimintaa koskevia ehdotuksia perusteltuina.
Valiokunta katsoi kuitenkin aiheelliseksi muistuttaa, että vaikka
eläkevarojen sijoittaminen on pitkäjänteistä,
se ei merkitse osakesijoittamiseen liittyvän riskin pienentymistä.
Tästä syystä valiokunta piti erittäin
tarpeellisena sijoitustoiminnan valvonnan tehostamiseen tähtääviä ehdotuksia,
jotka pääosin sisältyvät hallituksen
esitykseen 78.
Eläkelaitosten sijoitustoiminnan rinnalla toinen tärkeä uudistus
tässä lakipaketissa on työeläkeyhtiöiden
hallinnon uudistaminen, joka sisältyy hallituksen
esitykseen 76. Suomessa lakisääteisen yksityisalojen työeläketurvan toimeenpano
ja varojen hallinnointi on kaikkien muiden EU-maiden järjestelmistä poiketen
harvinaislaatuisella tavalla uskottu yksityisoikeudellisille työeläkevakuutusyhtiöille,
lailla perustetuille eläkelaitoksille sekä eläkekassoille
ja -säätiöille. Työeläkevakuutusyhtiön
lakisääteisenä tarkoituksena on hoitaa
lakisääteistä työeläketurvaa
ja sitä varten kertyneitä varoja vakuutettujen
edut turvaavalla tavalla. Lakisääteiseen työeläketurvaan
kuuluvien etuuksien myöntäminen on julkisen vallan
käyttöä. Työeläkevakuutusyhtiön
toiminta poikkeaa normaalista liiketoiminnasta monin osin muun muassa
siksi, ettei yhtiön tarkoitus ole tuottaa voittoa, yhtiön
omistajan oikeus varoihin eroaa muuta liiketoimintaa harjoittavan osakeyhtiön
omistajan oikeuksista ja erityisesti siksi, että työeläkevakuutusyhtiöt
yhdessä edellä mainittujen muiden eläkelaitosten
kanssa ovat yhteisvastuussa eläketurvasta. Yhteisvastuujärjestelmä sinänsä rajoittaa
yhtiöiden kilpailua muusta liike-elämästä poikkeavalla
tavalla.
Työeläkevakuutusyhtiöiden toiminnan
sääntelyä tarkasteltaessa on valiokunnan
näkemyksen mukaan tarpeellista korostaa työeläkevakuutusyhtiöiden
toiminnan erityisluonnetta sosiaaliturvan toimeenpanijoina ja julkisoikeudellisen
tehtävän
hoitajina. Tästä syystä hallituksen esityksen
pyrkimys selkeyttää työeläkevakuutusyhtiötoiminnan
luonnetta sekä lisätä toiminnan läpinäkyvyyttä ja
hallinnon tasapuolisuutta on varsin perusteltu.
Lakiehdotuksen 9 a ja 9 d §:n mukaan yhtiön hallintoneuvostossa
ja hallituksessa säilytettäisiin ennallaan vakuutuksenottajien
ja vakuutettujen edustajien kiintiöt ja valintatapa. Kuten
talousvaliokuntakin toteaa, tältä osin sääntely poikkeaa
osakeyhtiöiden tavanomaisesta toiminnasta. Työeläkejärjestelmämme
ominaispiirteisiin kuuluu, että työmarkkinajärjestöt
osallistuvat keskeisesti järjestelmän kehittämiseen
ja hallinnointiin. Työeläketoiminnan kehittäminen
on pitkälti kolmikantaisen neuvottelujärjestelmän varassa,
ja työeläkejärjestelmä on kiinteä osa suomalaisen
työelämän sopimusjärjestelmää. Koska
työeläkevakuutusyhtiöiden toiminta on keskeinen
osa lakisääteistä eläkejärjestelmää,
pitää valiokunta vakuutuksenottajien ja vakuutettujen
kiintiöiden säilyttämistä yhtiöiden
hallinnossa ehdotetulla tavalla perusteltuna.
Esityksellä on tarkoitus vahvistaa työeläkevakuutustoiminnan
riippumattomuutta muusta vakuutustoiminnasta. Tämä ehdotetaan
tehtäväksi rajoittamalla työeläkevakuutusyhtiön
johto- ja hallintohenkilöstön oikeutta osallistua
muuta vakuutus- tai liiketoimintaa harjoittavan yhtiön
johtoon tai hallintoon.
Lakiehdotuksen 12 §:ssä säädettyjen
yhtiön johdon erityisten kelpoisuusvaatimusten mukaan hallintoneuvoston
ja hallituksen puheenjohtajan sekä kahden kolmasosan muista
jäsenistä tulee olla henkilöitä,
jotka eivät olisi saman tai toisen vakuutusyhtiön
tai vakuutusomistusyhteisön, luotto- tai rahoituslaitoksen
taikka rahastoyhtiön palveluksessa tai luottamustehtävissä. Tältä osin
kelpoisuusvaatimukset tiukentuvat merkittävästi.
Tiukentamisella pyritään korostamaan sitä lähtökohtaa,
ettei työeläkevakuutusyhtiöllä saa
olla muita toiminnan tavoitteita kuin lakisääteisen
työeläkejärjestelmän hoitaminen.
Talousvaliokunta on kiinnittänyt lausunnossaan huomiota
sääntelyn pienille yhtiöille tuomaan
ongelmaan. Hallituksen esityshän lähtee siitä,
että hallinto on järjestettävä samalla
tavalla yhtiön koosta riippumatta. Myös sosiaali-
ja terveysvaliokunta toki näkee, että ongelmia
saattaa aiheutua, koska joissakin yhtiöissä joudutaan hallintoa
nyt muokkaamaan. Työeläkevakuutusyhtiöiden
itsenäisyyden korostaminen lähtee kuitenkin työeläkeyhtiöiden
toiminnan sosiaalisista päämääristä.
Työeläkeyhtiöt on perustettu toimeenpanemaan
työeläketurvaa osana sosiaalivakuutusta ja vain
sitä. Tämän turvaamiseksi hallituksen
jäsenten on oltava riittävän itsenäisiä suhteessa
muiden yhteisöjen liiketoimiin. Jos merkittävä osa
työeläkevakuutusyhtiön hallituksen jäsenistä olisi
jonkin toisen vakuutusyhtiön tai esimerkiksi luottolaitoksen
palveluksessa tai luottamustehtävissä, olisi riski
roolien sekaantumisesta. Uudistus vahvistaa samalla EY-liittymissopimuksen
yhteydessä edellytettyä työeläkevakuutustoiminnan
eriyttämistä muusta vakuutustoiminnasta. Valiokunta
piti tällaista erillisyyden ja riippumattomuuden vahvistamista perusteltuna.
Hallituksen jäseniltä ja toimitusjohtajalta edellytettäisiin
lakiehdotuksen 9 d §:n mukaan hyvää työeläkevakuutustoiminnan
tuntemusta. Hallituksessa olisi myös oltava hyvää sijoitustoiminnan
asiantuntemusta. Nämä vaatimukset merkitsevät
käytännössä pätevyystason
nostamista. Talousvaliokunta on lausunnossaan kiinnittänyt
huomiota tiukentuneiden pätevyysvaatimusten erityisesti
pienille yhtiöille aiheuttamaan ongelmaan. Sosiaali- ja
terveysvaliokunta piti kuitenkin vaatimusten tiukentamista asianmukaisena
ottaen huomioon, että hallituksen samanaikaisesti antamilla
esityksillä mahdollistetaan työeläkevarojen
sijoitustoiminnan riskillisyyden kasvattaminen. Sosiaali- ja terveysvaliokunta piti
tärkeänä, että sijoitustoiminnan
monipuolistuessa ja riskinoton lisääntyessä hallituksen
asiantuntemusta ehdotetulla tavalla vahvistetaan. Pätevyysvaatimusten
tiukentuminen edellyttää eläkeyhtiöiltä lisäpanostuksia
koulutustoimintaan. Tämä tehtävä toki
tulee olemaan vaativa erityisesti pienemmille yhtiöille.
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä olevan
lakipaketin arvo on siinä, että sen avulla pyritään ennakolta
varautumaan eläkejärjestelmän kestävyyteen
myös siinä tilanteessa, että maksutuotot pienenevät
ja sijoitustuotot ovat entistä ratkaisevammassa asemassa
eläketason turvaamisessa ja maksujen nousun hillitsemisessä.
Työeläkejärjestelmämme kesti
sijoitusten arvon merkittävän laskun lamavuosina.
On viisautta varautua ennakolta eläkejärjestelmän
kestävyyden turvaamiseen myös tulevaisuudessa.
Valiokunta on mietinnöissään käsitellyt
monia kysymyksiä, joita en tässä ottanut
esille mutta jotka eivät silti ole vähämerkityksellisiä.
Valiokunnan kannanotot muun muassa sijoitusten suuntaamisesta, sijoitustoiminnan
eettisyydestä, eri laitosten kilpailuedellytyksistä sekä valvontatoiminnan
luotettavuuden ja julkisuuden lisäämisestä ovat
luettavissa mietinnöistä, enkä käytä aikaa
niiden läpilukemiseen. Kuten mietinnöistä näkyy,
valiokunta on yksimielinen koko lakipaketin osalta, ja haluankin
kiittää valiokuntaa rakentavasta ja hyvästä yhteistyöstä.
Erityiskiitokset haluan omalta osaltani osoittaa valiokuntaneuvos
Eila Mäkipäälle, jonka laaja-alainen asiantuntemus
on erinomaisella tavalla edesauttanut asian käsittelyä valiokunnassa.
Tältä osin ei ole muuta sanottavaa.
Ed. Heidi Hautala merkitään
läsnä olevaksi.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edellinen ja nykyinen eduskunta ovat
eläkepolitiikan osalta laatineet lainsäädäntöä,
jolla pyritään katsomaan kauas, katsomaan kauas
tavalla, jolla lainsäädännöllä luodaan
edellytykset sille, että eläkejärjestelmämme
on uskottava eläkkeensaajan kannalta. Hän tulee
saamaan sen tasoisen eläkkeen ja ne etuudet, jotka hänelle
on luvattu, kun on luotu pohjaa kestävälle eläkepolitiikalle. Olemme
varautumassa vähintäänkin 50 vuoden päähän,
jos ei pidemmälle.
Toinen näkökulma kuin eläkkeensaajan
näkökulma on se, että eläkejärjestelmämme
rahoitus on kunnossa. Suurella työeläkeuudistuksella, joka
laitettiin liikkeelle pääministeri Lipposen toisen
hallituksen aikana ja jota on tämän vaalikauden
aikana jatkettu, on luotu rahoitukselle perusteet tilanteessa, missä paineet
eläkevakuutusmaksujen nousuun ovat merkittävät.
Me olemme nyt käsittelemässä lakipakettia, kokonaisuutta,
jossa puhutaan, jos verrataan suuruusluokkaa, kaksi ja puoli kertaa
yhden vuoden valtion budjetista eli puhutaan noin 100 miljardin
euron suuruisen pääoman hallinnoinnista, sijoitustoiminnasta
ja sen valvonnasta, niin että eläkkeet olisivat
maksettavissa tehtyjen päätösten mukaisesti
työeläkelainsäädännön
ja työeläkelainsäädännöstä johtuvan
muun lainsäädännön perusteella.
Haemme kestävää linjaa siihen, miten
työeläkevaroja, voidaan sijoittaa. Haetaan hallinnon
uudistamista tavalla, jolla pyritään lisäämään
läpinäkyvyyttä. Toisaalta pyritään
siihen, että ne ihmiset, joita asia koskee, ovat niissä pöydissä,
missä päätöksiä tehdään.
Kolmanneksi, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja Valto Koski täällä totesi,
valvontaan ja tarkastustoimintaan haetaan selkeyttä.
Jos pyydetään etukäteen ja tässä lain
säätämisvaiheessa uskottavaa ja varmaa
perustaa sille, että kaikki menee niin kuin valmistelu-
ja päätöksentekovaiheessa kaavaillaan,
jos haetaan varmaa vastausta, sellaista tuskin kukaan pystyy antamaan.
Valmistelu on tapahtunut laajapohjaisesti ja tavalla, joka ei juurikaan
huomautettavaa osalleen jätä.
On tärkeää, että työeläkerahastoihin
kerättyjen pääomien sijoitustoiminnalla
saadaan mahdollisimman hyvä tuotto. Niin kuin todettu on, meillä on
työeläkemaksuihin 5—7 prosentin korotuspaineet
lähimpien vuosikymmenten aikana, ja kuten todettua, jos
sijoitustoiminnan kautta saadaan yhdenkin prosentin kasvu sijoitustoiminnan
tuottoihin, se tarkoittaisi 2:ta prosenttia alenemana työeläkevakuutusmaksuun,
mikä on merkittävää. Vakuutettujen
kannalta kyse on aivan keskeisestä asiasta. Kun
olemme lisäämässä riskinottomahdollisuuksia, tätä kautta on ymmärrettävää että
myös
valvontaa lisätään ja valvonnalle asetetaan
entistäkin isompia vaatimuksia. Tällä lainsäädännöllä pyritään
julkisuutta lisäämään samoin
kuin läpinäkyvyyttäkin.
Ei niin hyvää, ettei jotain pientä huomautettavaa,
kommentoitavaa. Totean, että valiokunta oli kokonaisuudessaan
yksimielinen, ja asia, jonka seuraavaksi otan esille, pohjautuu
talousvaliokunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle antamaan lausuntoon.
Talousvaliokunta toteaa, että voimassa oleva lain sanamuoto
tilanteessa, missä puhutaan näitten työeläkevakuutusyhtiöitten hallinnosta,
on sallinut puolelle hallituksen ja hallintoneuvoston jäsenistä toimimisen
jonkin toisen vakuutusyhtiön tai esimerkiksi luottolaitoksen
palveluksessa. Jatkossa näin ei mahdollista ole, ja tästä saattaa
syntyä — ja on näköpiirissä,
että voi syntyä — muutamien vakuuttajien osalta
ongelmia. Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa pidimme kuitenkin tämän
kaltaisen lainsäädännön ja yhdenmukaistamisen
lainsäädännössä perusteltuna
ja perusteltuna sitä kautta, että kun riskit lisääntyvät,
niin osaamista ja ammattitaitoa tarvitaan ja useampia henkilöitä niihin
tilanteisiin, missä tietoa ja osaamista tarvitaan.
Tämä kyseisen lain 12 §:n 3 momentti,
totean uudemman kerran, ei ole aivan ongelmaton, mutta uskoisin,
että nekin yhtiöt, joita tämä koskee, tulevat
tästä selviämään. Me
olemme tilanteessa, missä työeläkevakuuttajatkin
ovat yhä laajemmin ja avoimemmin keskinäisessä kilpailutilanteessa,
ja meidän lainsäätäjinähän
ei tulisi ainakaan tuolle kilpailulle esteitä asettaa.
Toisaalta on sitten tilanne, missä, mistä puheenvuoronikin aloitin,
tämän järjestelmän tulee olla
uskottava ja vakaa ja tämän lainsäädännön
aivan keskeisestä sisällöstä meidän
tulee pitää kiinni. Toivoa sopii, että tällä päästään
tuon sijoitustoiminnan osalta niihin tavoitteisiin, jotka sille
on asetettu, jotta tuossa suuressa asiassa, työeläkevakuutusmaksujen
korotuspaineessa, päästäisiin hieman
helpommalla kuin miltä tällä hetkellä näyttää.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin kyse on yli 100 miljoonan euron
asiasta. Silti asia ei tunnu kovin paljon kiinnostavan. Mediaparvikin
on tyhjä, samoin sali. Muutaman kymmenen sateenkaariperheen
hedelmöityshoitoasia kiinnosti sen sijaan enemmän.
Vaikka ymmärrän hyvin, mitkä mahdollisuudet
siihen sisältyy, että työeläkevakuutusyhtiöt ottavat
suurempia riskejä, niin kyllä valvontaa ja läpinäkyvyyttä olisi
uskallettava lisätä. Kyse ei ole mistään
liiketoiminnasta, jonka päätökset tulee
tehdä pimennossa, vaan ihmisten tulevaisuuden rahoista.
Vaikka työeläkevakuutusyhtiöiden riippumattomuutta
halutaan korostaa, toimintaa ei ole järkevää vapauttaa
nykyistä enempää. Meidän työeläketurvamme
on hyvin liberaali jo nykyiselläänkin. Työeläkevakuutusyhtiön
lakisääteisenä tarkoituksena on jatkossakin
hoitaa lakisääteistä työeläketurvaa
ja sitä varten kertyneitä varoja vakuutettujen
edut turvaavalla tavalla.
Työeläkeyhtiöiden päätöksenteossa
tulee olla tasapaino palkansaajien, eläkkeensaajien ja
yritysjohtajien edustuksella. Työeläkeyhtiöt
hoitavat julkista tehtävää. Palkansaajat
kantavat mahdollisten huonojen sijoitusten riskin kohoavina TEL-maksuina
ja tulevien eläke-etuuksien heikennyksinä. Eläkkeensaajat
eivät ole palkansaajien tapaan riskinkantajia, mutta pahimmassa
tapauksessa he voivat joutua kärsijöiksi, kuten muistamme,
mitä 1990-luvulla koettiin.
Työeläkeyhtiöiden päätöksenteon
tulee olla asiantuntevaa, mutta itsenäistä ja
riippumatonta siinä mielessä, että ei
synny jääviysongelmia. Ei ole oikein, että yhtiön
hallituksessa istuisi henkilö, jonka omaan yritykseen sijoitetaan
eläkerahoja. Nykyään lähes kaikki
pankit ja vakuutusyhtiöt toimivat samoissa ryhmittymissä.
Tästä syystä onkin tärkeää varmistaa,
että eläkevakuutusyhtiö voi toimia itsenäisesti
ryhmittymässä ja etteivät ryhmittymään
kuuluvien muiden yritysten riskit tule eläkevakuutusyhtiön
kannettavaksi. Itse olisin eläkerahojen sijoittamisessa
kyllä kansallismielisempi. Sijoittaisin rahoja infrastruktuuriin, kuten
esimerkiksi teihin ja nopeampiin langattomiin internet-verkkoihin.
Arvoisa puhemies! Eläkeläiset Vammalan torilla
kauhistelivat taannoin niitä hirvittäviä rahamääriä,
mitä työeläkerahastoissa on, ja kyselivät,
eikös sieltä voisi aikaistaa eläkkeiden
korotusta, kun he, nykyiset eläkeläiset, ovat
niitä maksuja sinne maksaneet. Sanoin, että voi,
voi, kun niiden eläkerahojen pitäisi riittää vähän
pidempäänkin, seuraavillekin sukupolville. Tämä on
monesti vaikea asia kansalaisille käsittää,
että katastrofi tulisi, jos työeläkerahat
loppuisivat.
Mutta kuten sanoin, eläkerahojen sijoittaminen esimerkiksi
tieväyliin, kansallisomaisuuteemme, voisi luoda todellakin
hyvän tuoton ja varman tuoton, ei tietenkään
niin korkean kuin ehkä nämä spekulatiiviset
sijoitukset. Pienessä mittakaavassahan eläkerahoja
käytetäänkin infrahankkeisiin. Vaikkapa
Turku—Pietari-tie ja maan läpi kulkeva Nelosmoottoritie
voitaisiin rahoittaa tulevaisuudessa eläkerahoilla. Rahat
kerättäisiin takaisin tietulleilla, niin kuin
Wienin kaupunki muun muassa tekee, tai niin, että valtio maksaisi
pikkuhiljaa elinkaarimallilla. Se jättäisi maahamme
kunnolliset väylät, ja liikenteen kasvaessa rahat
tulisivat eläkkeensaajille varmasti takaisin. Näin
ehkä työeläkemaksuja ei tarvitsisi korottaa
niin paljon kuin valtiovarainministeri Heinäluoma tässä taannoin
ennusteli eräässä eduskuntakeskustelussa.
Lopuksi haluaisin sanoa vielä kommenttina, vaikka me
puhumme tänään työeläkkeistä,
että meidän ei pidä tietenkään
unohtaa lähitulevaisuudessa peruseläkkeellä olevia
kansalaisia.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Sirkka-Liisa Anttila.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kyse on yli 100 miljardin summasta eikä,
niin kuin ed. Alatalo sanoi, 100 miljoonasta. Sinällään
se on valtava summa, ja se on meidän yhteistä pääomaamme.
Sen takia niiden toimenpiteiden, mitä eläkerahastojen
osalta tehdään, pitäisi olla hyvin hallittuja
ja sillä tavalla linjassa, jotta emme tee niin, että hävitetään
se pääoma. Siinä mielessä ed.
Alatalo puhui ihan asiaa. Kyse on siitä, millä tavalla
tämä säilyy.
Minä olen ollut huolissani siitä erityisesti,
että kun käytiin viime kevättalvella
Ilmarisessa, niin siellä puhuttiin siihen malliin, jotta
pitää yhä enemmän sijoittaa
pörssiosakkeisiin. Minun huolenaiheeni on siinä,
jotta kun katsoo menneitä vuosia ja vuosikymmeniä,
niin ne taloussyklit joka tapauksessa ovat sillä tavalla,
jotta siinä tulee nousuja ja laskuja. Odotettavissa on
taas, jotta nytkin jossakin aikataulussa tapahtuu sillä tavalla,
että mennään alaspäin. Jos pahimmillaan käy
joku tämmöinen iso katastrofi, niin siinähän tapahtuu
sillä tavalla, jotta meidän eläkevaroistamme,
siis varannoista, jotka on rahastoitu, puhalletaan osa pois.
Sen takia pidän huomattavasti turvallisempana sitä vaihtoehtoa,
jotta osa meidän varoistamme sijoitettaisiin kotimaahan
semmoisiin kohteisiin, jotka katsotaan kuitenkin tuottaviksi, ja vaikkapa
valtiontalouden näkökulmasta ne investoinnit pitäisi
hoitaa, jotka ovat tuottavia ja turvallisia. Sen takia tämän
ajatuksen, mitä ed. Alatalokin edellä kuvasi,
minä näkisin järkevänä.
Pitäisi katsoa, minkä takia sijoitamme valtaosan,
yli puolet, kuitenkin ulos niistä rahoista ja sitten on
olevinaan niin, että kotimaassa kärsitään
pääomien puutteesta jossakin tilanteessa. (Puhemies
koputtaa)
Mutta itse tämä esitys on sinällään
hyvä. Tässä pyritään
turvaamaan eläkkeiden maksu. Mutta lakiesityksessä on
joitakin rajoja, jotka väljentävät tätä sijoitustoimintaa,
ja sen takia se on vähän vaarallista.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä työeläkelaitosten
toimintaa ja työeläkevaroja koskevassa lakipaketissa
on kysymys todella merkittävästä asiasta.
Näiden työeläkevarojen kokonaissumma
ja sijoitettava pääoma on runsaasti yli 100 miljardia
euroa. Se on lähes kolme kertaa valtion budjetti. Ja näiden
varojen määrä kasvaa koko ajan. Se, millä tavalla
näitä varoja hallinnoidaan, millä pelisäännöillä näitä varoja sijoitetaan
ja millä tavalla näistä varoista turvattavat
eläkkeet tai niiden maksu turvataan, on hyvin tärkeä asia.
Tässä on meidän koko yhteiskuntataloutemme
kannalta kysymys yhdestä perusasiasta. Siksikin olisi toivonut,
että tämä asia olisi kiinnostanut vähän
suurempaa joukkoa kansanedustajia kuin mikä tällä hetkellä salissa
on.
Tähän lakipakettiin on huolella valmistauduttu
ja tätä on sinänsä varsin perusteellisesti
käsitelty. Tässä esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi työeläkevarojen sijoittamiseen,
työeläkeyhtiöiden hallintoon ja vakuutusvalvontaan
liittyviä lakeja sekä ehdotetaan uudistettavaksi
eläkelaitosten vakavaraisuusrajan laskemiseen ja vastuuvelan
kattamiseen liittyvää sääntelyä.
Nämä esitykset muodostavat kokonaisuuden, jonka
tavoitteena on nykyaikaistaa lainsäädäntöä.
Lisäksi on tavoitteena tehostaa eläkelaitosten
hallinnon toimivuutta, samoin lisätä mahdollisuuksia
sijoitustuottojen kasvattamiseen ja siten alentaa vastaisuudessa
tarvetta eläkemaksujen korotuksiin.
Sijoitustuotto-odotusten nostaminen lisää riskinottoa,
ja tämän vuoksi esitetään, että eläkelaitosten
valvontaa ja ohjausta tehostettaisiin. Osaltaan riskinhallintaa
edistäisi riskiarvioiden perustuminen jatkossa todelliseen
riskiin. Tässä kokonaisuudessa varaudutaan tulevaisuuteen.
Tällä hetkellä elämme tilanteessa,
jossa vuosittain siirtyy eläkkeelle enemmän väkeä kuin
tulee työmarkkinoille. Yhteiskunnassammehan syntyvyys on noin 55 000, ja
tällä hetkellä suurin elossa oleva ikäluokka
on vuonna 1948 syntyneet, joita on 30 000 enemmän.
Tämä kertoo nopeasta väestörakenteen
muutoksesta ja siitä, että meidän on
varauduttava tulevaisuuteen. Siinä mielessä on
erittäin tärkeää, että tämä järjestelmä on
läpinäkyvä, toimiva ja turvallinen, niin
että se säilyttää yhteiskunnassamme
tietyn vakauden. Tämän asian toimivuutta meidän
on syytä tarkastella tulevaisuudessakin, niin että pystymme
takaamaan sen, että eläkkeet kohtuullisena maksetaan
tulevaisuudessa.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Todellakin ed. Esa Lahtela tuossa korjasi oikein.
Kyseessähän on siis 100 000 miljoonan potti,
elikkä 100 miljardia oli todellakin se summa, ja halusin
sitä konkretisoida tuossa vaan kansankielelle, paljostako
on kysymys.
Mutta vielä palaisin tähän infraan
sijoittamiseen. Todellakin eläkerahathan periaatteessa ovat
kansallista rahaa, ja ne ovat sisässä tässä maassa,
ja ne kannattaisi nimenomaan sijoittaa kansallisiin hankkeisiin,
esimerkiksi tiehankkeisiin. Tietenkään se voitto
ei välttämättä ole niin suuri
kuin ehkä kansainvälisiin yhtiöihin sijoittamisessa,
mutta myöskin riskit ovat pienemmät ja raha varmasti
palaa takaisin ja ennen kaikkea siitä jää tämä kansallisomaisuutemme.
Eläkevakuutusyhtiöthän ehdottivatkin
sitä taannoin, että he antaisivat mielellään
rahat: Ottakaa, valtio, rahaa, he antavat sitä lainaa kyllä näihin
tiehankkeisiin. Mutta vielä ei ole poliittista tahtoa ollut niin
pitkälle, että päästäisiin
tätä rahaa käyttämään
ja saataisiin Suomen tiestö sille tasolle, mitä se
on muuallakin Euroopassa.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtelalle vaan haluaisin lainata
muutaman kohdan hallituksen esityksestä 79/2006
vp.
Täällähän todetaan, että eläkelaitoksen
vakavaraisuutta laskettaessa otettaisiin huomioon työeläkevarojen
sijoittamiseen liittyvät riskit nykyistä täsmällisemmin,
mikä jo sinänsä on hyvä asia.
Sen lisäksi "eläkelaitoksen olisi hajautettava
sijoituksensa riittävästi", mikä myöskin
nyt sisältyy sekä ed. Lahtelan että ed.
Alatalon puheenvuoroon.
Llisäksi eläkelaitoksen olisi katettava sitoumuksistaan
aiheutuva vastuuvelka. Vastuuvelasta ja siihen liittyvästä tekstistä lainaan
yhden kohdan: "Yksittäiset riskikeskittymät on otettu
huomioon määrittelemällä useita
prosenttimääräisiä rajoja yksittäisiksi
riskikeskittymiksi katsottuihin kohteisiin sijoittamiselle. Näin
rajoitetaan esimerkiksi saman yhteisön osakkeisiin ja osuuksiin sekä yksittäiseen
kiinteistöön sijoittamista."
Lopuksi vielä tämän sijoitustoiminnan
järjestämisestä: Sijoitustoiminnasta
vastaa eläkelaitoksen hallitus, jonka on muun muassa laadittava
eläkelaitokselle sen varojen sijoittamista koskeva sijoitussuunnitelma.
Pätevyysvaatimuksista tai muista jo esittelypuheenvuorossani
tulin maininneeksi.
Markku Koski /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä laki työeläkevakuutusyhtiöiden
lain muuttamisesta on erittäin tärkeä.
Mielestäni tähän pitää ottaa
myöskin pitempi näkökulma sillä tavalla,
että kun vuonna 2010 suomalaiset ovat siirtymässä eläkkeelle
tämän suuren ikäluokan osalta voimakkaimmin,
se tarkoittaa sitä — eräät selvitykset
osoittavat — että tarvittaisiin noin 5 prosentin
korotus silloin lähinnä näitten varojen
keräämiseen. Jos se heitetään
kokonaisuudessaan yritysten maksettavaksi, se aiheuttaa kyllä sellaisen
kustannusongelman yrityspuolella, että se tuo suoranaisia
kannattavuusongelmia. Tällä vapautuksella, mikä lainmuutoksen
kautta ollaan tekemässä, annetaan eläkeyhtiöille
mahdollisuus sijoitustoimintaan. Kun se hoidetaan hallitusti, sillä voidaan
kattaa tätä korotustarvetta semmoinen 1,5 prosenttia,
mikä on tärkeä asia ajatellen tulevaisuuden
vajetta.
Toisaalta myöskin on lähdettävä siitä,
että todennäköisesti tämä tulevaisuuskuva
aiheuttaa tilanteen, että on myöskin pohdittava
sitä, mikä on eläkkeen suuruus, kun sitä ajatellaan
palkkatasoon nähden. Tällä hetkellä puhutaan
60 prosentista. Voi olla, että tulevaisuudessa se ei olekaan 60
prosenttia palkasta, vaan voi olla 45 tai siellä välissä.
Elikkä mielestäni on viisasta tässä vaiheessa käydä keskustelua
siitä, mihinkä tämä suomalaisten
eläköityminen tulevaisuudessa johtaa. Tämä lakimuutos
on eräs osa siitä. Todennäköisesti
tulevaisuudessa voi myöskin vaikutusta olla sillä, minkälainen
määrä Suomeen tulee ulkolaisia työntekijöitä.
Se voi edesauttaa myöskin sitä, että eläkekertymät
ovat silloin tarvittavat, elikkä se voi helpottaa myös
tuota tilannetta.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Työeläkerahastot ovat
varsin suuret, 100 miljardia euroa, vähän päällekin,
elikkä se on hyvin haasteellinen potti sijoitettavaksi
markkinoille turvallisesti. Tätä lakia nyt kun
käsitellään, meillä on takana
muutama varsin kova kasvun vuosi esimerkiksi arvopaperimarkkinoilla.
Ehkä taas kerran joiltakin osin sumenevat silmät
ja riskinottokykyä kuvitellaan olevan enempi kuin sitä käytännössä on.
Merkittävää olisi työeläkerahojen
sijoittamisen osalta, että katsottaisiin myöskin
yhteiskunnan näkökulmasta sijoituskohteiksi turvallisen tuoton
omaavia suuria kansallisia, suomalaisia, yhtiöitä,
joilla on suuri merkitys kansallisten toimijoiden osalta. Erityinen
huolenaihe on huoltovarmuuteen liittyvien toimijoiden, kuten laivanvarustamoiden,
ulosliputus, elintarviketeollisuuden ulosliputus. Näissä olisi
myöskin eläkerahastoille tuoton turvaavia sijoituskohteita,
ja näillä olisi näin ollen myöskin
huoltovarmuuden ja kansantalouden kannalta suuri merkitys. Voivat olla
kenties turvallisempia kuin kivitalot tuolla maailmalla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Voisi tässä sanoa aluksi,
että aivan juuri niin, arvoisa ed. Mauri Salo, juuri näin
pitää tässä tilanteessa ajatella.
Se olisi kaikkein pahinta, mitä olla voi, että me
keskittyisimme vain semmoisen kymmenen vuoden aikavälillä sihtaamaan
näitä asioita ja turvaavia sijoitustoimintoja,
jolloinka se perspektiivi kohdistuisi ikään kuin
välittömään huomiseen. Sen sijaan
meidän täytyy tähdätä pitemmälle
aikavälille ja katsoa, millä tavalla niille tuleville
eläkeläisille ja sitten päiväkohtaisille
eläkkeitten maksajille oikea, turvallinen elinympäristö taataan,
ja sillehän on kysyntä, siis sen turvallisen elämän
turvaamiselle, sille on varma kysyntä, sitä ei
voi hävittää mihinkään,
tai sitten elämä loppuu.
Tässä vaan kiinnittää silloin
huomiota juuri siihen asiaan, johonka ed. Mauri Salo kiinnitti huomiota,
elikkä siihen, että huoltovarmuusasioiden pitäisi
olla kunnossa. Minusta oli erinomaisen hienoa, että kauppa-
ja teollisuusministeri uskalsi ottaa tämän asian
tällä tavalla esille. Nimittäin taustallahan
oli se, että Huoltovarmuuskeskuksen johtaja jostakin käsittämättömästä syystä oli
ottanut vähän aikaisemmin semmoisen vähättelevän
kannan näihin asioihin perinteistään
poiketen. Nyt ministeri otti terävän, oikeasuuntaisen
kannan, ja sehän tarkoittaa sitä, että valtion
pitää tavallaan pitää huoli
siitä omistuksen kautta, että huoltovarmuusjärjestelmät ovat
toiminnassa. Me olemme saarivaltio. Kun ajatellaan aikaa kymmenen
vuotta sitten, niin kaikki olivat samaa mieltä tästä asiasta.
Sitten yhtäkkiä tämä kansainvälistyminen
meni niin älyttömään buumiin
kuin olla voi. Nyt meillä on syytä palata siitä vanhaan
ruotuun jonkun verran takaisin ja satsata tämmöiseen.
Sitten, mikä koskee kotimaata, mikä olisi
sen turvaavampi järjestely kuin että rakennettaisiin näillä varannoilla,
jotka ovat siellä rahastoissa nyt sijoitettuna työeläkkeitä ajatellen,
biokaasujärjestelmäverkosto koko maahan? Voisiko
olla mitään tämän turvaavampaa
tulevaisuutta ajatellen? Kaikki olisi kotimaista, näitten
kyläkohtaisten laitosten luominen, niihin liittyvän
logistiikan ja käyttöjärjestelmien luominen
ja huoltojärjestelmien luominen, koko se kokonaisuus. Kaikissa
säästyisi rahojen meneminen ulkomaille, eurot
pysyisivät kotimaan puolella, ja lisäksi olisi
halpa energia turvattu pitkiksi ajoiksi eteenpäin. Juuri
tällä tavalla pitäisi suhtautua näihin asioihin.
Sama koskee ympäristöinvestointeja, aivan puhtaasti
niitä: niille on kysyntä, ne toimivat kaikkien
hyväksi, ja riskit ovat nolla.
Ed. Rakel Hiltunen merkitään
läsnä olevaksi.
Yleiskeskustelu päättyy.