Suvi Lindén /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite liittyy
kokoomuksen opintotukimalliin ja koskee tuloverolain 127 d §:n
muuttamista liittyen opintolainan verovähennysmahdollisuuteen.
Tällä hetkellähän on olemassa
jokunen vuosi sitten, vuosi sitten, uudistettu opintotukilaki, jossa
on käytössä tämä verovähennys,
mutta se lähtee siitä, että tähän
verovähennykseen kuuluu 2 500 euron omavastuu ja
30 prosenttia on mahdollisuus vähentää veroista.
Kokoomus on omassa opintotukimallissaan, joka on 2003 esitelty,
lähtenyt siitä periaatteesta, että opintotuen
yksi osa-alue on opintolaina. Tällä hetkellä valitettavasti
vain 30—40 prosenttia opiskelijoista ottaa lainaa, ja siihen
on tietysti monia syitä, miksi tätä lainan
ottamista pelätään. Kun lähdemme
siitä, että laina on kuitenkin osa tätä opintotukea,
niin silloin täytyy löytää niitä työkaluja,
joilla kannustettaisiin sitten opiskelijoita ottamaan lainaa.
Me olemme lähteneet siitä, että riittävä kannustin
tähän lainanottoon olisi se, että tässä verovähennysmahdollisuudessa
ei ole omavastuuta ja se on puolet siitä lainan määrästä.
Me ihan aidosti ja vakaasti uskomme siihen, arvoisa puhemies, että sillä on
suuri merkitys, että ei ole tätä omavastuuta.
Tällä hetkellä keskimäärin
korkeakouluopiskelija ottaa lainaa vähän yli 5 000
euroa, ja jos ajatellaan, että siinä on ensin
se 2 500 euron omavastuu ja sen jälkeen 30 prosenttia
mahdollisuus vähentää, niin nykyjärjestelmän
mukaan silloin vähän yli 800 euroa olisi se kannustin,
verovähennysoikeus, sitten opiskelijalle, joka ottaa sen
5 300 euroa lainaa. Me lähdemme siitä,
että ilman tätä omavastuuta ja sillä,
että vähennysoikeus on 50 prosenttia, olisi vähän
yli 2 600 euroa tämä verovähennys,
joka sitten valtion tuloverosta valmistumisen jälkeen kymmenen
vuoden aikana olisi mahdollista tehdä.
Tällä on ilman muuta fiskaalisia vaikutuksia. Lakialoitteemme
mukaan kustannukset alkaisivat noin 2010 ja täydessä tehossaan
purisivat 2015, jolloin 2007 opiskelunsa aloittaneet ovat valmistuneet;
kustannukset olisivat noin 39 miljoonaa euroa. Mutta aivan varmasti
myös se vaikutus, että on tällainen verovähennysmahdollisuus,
kannustaisi sitten siihen työelämään
pyrkimiseen ja työllistymiseen.
Aivan eri asia on, jos lähdetään
miettimään koko opintotukijärjestelmämme
peruselementtejä uusiksi ja lähdetään
siitä, että opintolainaa ei enää lasketa
osaksi tätä opintososiaalista kokonaisuutta. Me
kokoomuksessa olemme sitä mieltä, että laina
on yksi osa sitä, ja sen vuoksi haluamme tällä lakialoitteella
parantaa ja tehdä kannustavamman tästä verovähennystyökalusta, joka
nykyisessä järjestelmässä on
voimassa.
Kaiken kaikkiaan tässä salissa viime kevään
ja tämän syksyn aikana on hyvin moneen otteeseen puhuttu
opiskelijoitten opintososiaalisen aseman parantamisesta. Todella
olisi toivottavaa, että eduskunta ja suomalainen yhteiskunta
tässä vaiheessa, kun valtiontalouden raamit hieman enemmän
antavat periksi kuin ehkä jokunen vuosi sitten, panostaisi
siihen ehkä tärkeimpään pääomaamme
elikkä osaaviin ja opiskeleviin nuoriin ja lähdettäisiin
siitä, että todellakin toteutettaisiin, vaikka
vasta seuraavalla hallituskaudella, se nykyisen hallituksen hallitusohjelmassa
oleva kirjaus, että opintotukijärjestelmää uudistetaan siten,
että se takaa ja mahdollistaa täysipäiväisen opiskelun
silloin, kun opiskelijat näin haluavat.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin ed. Pulliaiselle kertoa sen, että tämä on
osa kokoomuksen opintotukimallia. Meillä kuuluu siihen
myös opintorahan korotus ja tulorajojen korottaminen. Ne
ovat sitten eri paketissa, kun ne eivät kuulu tuloverolain
alaisuuteen. Tämä verovähennysmalli alkaa
fiskaalisesti vaikuttaa, kun kolmen neljän vuoden päästä ensimmäiset
opiskelijat valmistuvat, jotka pääsisivät
tämän järjestelmän piiriin.
Aivan varmasti se, että mahdollistamme täysipäiväisen
opiskelun, nopeuttaa opiskelijoiden valmistumista ja varmasti edesauttaa tätä yhteiskuntaa,
ja todellakaan näitä asioita ei voi punnita niin,
että toisessa vaa’assa on tuloverojen alentaminen
ja toisessa vaa’assa on esimerkiksi opintotuen korottaminen.
Keskustelu päättyy.