Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa puhemies! Ympäristönsuojelu ei toimi, tästä kertovat loka-autojen lastien purkamiset suoraan luontoon. Tuottavuusohjelmansa nimissä hallitus vähentää aluehallinnosta 625 työntekijää, näistä vajaan kolmanneksen ympäristöhallinnosta. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset, niin kutsutut elyt, tulevat vastaamaan ympäristökeskusten tehtävistä työ- ja elinkeinoministeriön ohjauksessa. Ympäristöhallinnon lupa- ja valvontatehtävät siirretään aluevirastoihin, niin kutsuttuihin alluihin, joita ohjaa valtiovarainministeriö. Ympäristökeskukset menettävät siis itsenäisyyttään ja määrä vähenee. Ympäristö- ja luonnonsuojelulupakäytännöissä lyhyen aikavälin taloudelliset intressit saattavat painaa entistä enemmän. Arvoisa ympäristöministeri, kysynkin:
Säilyykö ympäristöhallinnon ja ympäristölupamenettelyn riippumattomuus hallinnonuudistuksessa ja pystymmekö säilyttämään edes nykyisen luonnon- ja ympäristönsuojelun tason aluehallinnon uudistuksen ja tuottavuusohjelman leikkausten jälkeen?
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Lupajärjestelmähän sinänsä kuuluu siis tämän uuden allun alaisuuteen, ja uskon, että tämän lupajärjestelmän riippumattomuus voidaan kyllä tässä turvata. Muu ympäristöpolitiikka jää sitten tänne elyyn tai ellyyn, siis elinkeino- ja ympäristökeskusten piiriin.
Toisin kuin mainitsitte, että se toimii TEMin ohjauksessa, niin kyllä substanssiministeriön vahva tulosohjaus sinne säilyy. Minusta ei lähtökohtaisesti ole huono asia, jos aluetasolla varhaisemmassa vaiheessa, kun suunnitellaan elinkeinopolitiikkaa, otetaan ympäristönäkökulmat huomioon, ja toisinpäin, ei ole lähtökohtaisesti huono asia, jos ympäristöpolitiikassa otetaan elinkeinonäkökulmiakin huomioon. Kyllä tässä yhteenliittymässä on myös positiivisia elementtejä olemassa.
Arvoisa puhemies! Hallintouudistuksessa puhutaan strategisesta ohjauksesta. Mutta lisäkysymykseni kuuluu:
Ympäristöhallinto ja ympäristökeskukset ovat joillekin viholliskuvia. Alueellista ympäristöhallintoa syyllistetään sen noudattaessa Suomen lakia ja sitoumuksiamme sekä kansainvälisiä velvoitteita. On havaittavissa poliittista harrastusta vähentää ympäristöhallinnon riippumattomuutta sovittamalla sen ylle teollisuuden ja elinkeinoelämän etujen päällystakkia. Saman suuntaista on hallituksen piirissä aloitteellisuus muuttaa ympäristöministeriö osaksi toiveissa elävää luonnonvarainministeriötä. Tätä harrastetaan muun muassa maa- ja metsätalousministeriössä. Kysynkin, arvoisa ministeri Lehtomäki:
Totesitte vaalikauden alussa, ettei mallia sovelleta tällä vaalikaudella. Onko riippumaton ympäristöministeriö mielestänne tarpeellinen myös tämän vaalikauden jälkeen?
Arvoisa puhemies! Kyllä on tarpeellinen. Meillä on kyllä lisääntyvässä määrin yhteistyötä MMM:n kanssa, ja niin pitää ollakin, mutta näillä on kuitenkin selvästi omat profiilit ja uskon, että pitkällä aikajuoksulla on myöskin.
Kun mainitsitte, että joillekin on suorastaan viholliskuva tämä ympäristöhallinto, niin kehotan kyllä niitä tahoja tutustumaan siihen paremmin, että tämmöiset vihollisuudet pääsisivät kaikkoamaan.
Meillähän on olennaista se, että ihmiset toteuttavat ympäristöpolitiikkaa, koska yli 75 prosenttia ympäristöhallinnon toimintamenoista on nimenomaan palkkakuluja. Sen takia olen pitänyt tiukasti kiinni tässä uudistuksessa siitä, että meillä substanssiministeriönä pitää olla mahdollisuus edelleen ohjata sitä, kuinka paljon meillä on väkeä missäkin. Mutta toistan vielä sen, että ei laaja-alainen katsantokanta ja hallinnonalojen välinen lisääntyvä yhteistyö lähtökohtaisesti ole huono asia, vaan se on hyvä asia.
Puhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.