Täysistunnon pöytäkirja 114/2010 vp

PTK 114/2010 vp

114. TIISTAINA 16. MARRASKUUTA 2010 kello 14.01

Tarkistettu versio 2.0

23) Hallituksen esitys laeiksi opintotukilain sekä lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuesta annetun lain muuttamisesta

 

Päivi Räsänen /kd:

Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan siis muutettavaksi opintotukilakia sekä lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuesta annettua lakia.

Tämän hallituksen esityksen suurin ongelma on se, että siinä ei puututa opintotuen korotukseen eikä sen sitomiseen kansaneläkeindeksiin. Se työryhmä, joka pohti opintotuen kehittämistä päätoimista opiskelua tukevaan suuntaan, esitti tuen sitomista indeksiin. Samoin opetus- ja kulttuuriministeriö esitti vuoden 2011 valtion talousarvioon opintorahan sitomista elinkustannusten kehitykseen, mutta tuo ehdotus karsittiin.

Opintotuki on nyt ainoa perustoimeentuloa turvaava etuus, joka on jäämässä vaille indeksisuojaa. Työurien pidentämiseksi on tavoitteena nopeuttaa opiskelijoiden valmistumista, mutta kyllä valmistumisen viivästymisen merkittävimpiä syitä ovat juuri toimeentulovaikeudet, jotka pakottavat työntekoon opintojen aikana. Opintotuen indeksisidonnaisuuden kustannukset ovat mielestäni pienet verrattuna valmistumisen nopeutumisesta saatavaan yhteiskunnalliseen hyötyyn.

Opintotukilaissa tulisi myös huomioida opiskelijavanhempien tilanne lisäämällä huoltajakorotus opintotukeen, ja tämäkin on sellainen ehdotus, jota me kristillisdemokraatit olemme useaan kertaan esittäneet, ja tällä vaalikaudella jo aikanaan ilahduin, kun muun muassa ministeri Hyssälä esitti, että tämä huoltajakorotus tulisi palauttaa, mutta valitettavasti sille nyt ei ole tehty mitään. Lapsen saaminen ei saisi vaikuttaa opintojen kulkuun eikä opiskelijavanhempien taloudellisen tilanteen heikkenemiseen. Opiskelijan kulut nousevat lapsensaannin myötä, ja kyllä tämä tulisi huomioida opintotuen määrässä, ettei opiskelijavanhempi joutuisi eriarvoiseen asemaan muiden opiskelijoiden kanssa.

Esityksessä ei myöskään oteta kantaa vanhempien tulojen vaikutukseen alle 20-vuotiaiden muissa kuin korkeakouluissa opiskelevien opiskelijoiden opintotuen osalta. Tämä epäkohta on vaivannut lukioiden ja ammattioppilaitosten opiskelijoita jo pitkään, ja tällä hetkellä vanhempien tulot vaikuttavat opintotuen määrään alle 20-vuotiaalla, vaikka opiskelija ei edes asuisi enää vanhempiensa luona. Nykyinen tilanne aiheuttaa hyvin ongelmallisia tilanteita kotoaan toiselle paikkakunnalle opiskelemaan muuttaneille nuorille.

Arvoisa puhemies! Ehdotan, että eduskunta hyväksyisi tuohon vastalauseeseen 1 eli ed. Leena Rauhalan tekemään vastalauseeseen sisältyvät kolme lausumaa, jotka kuuluvat seuraavasti, eli vastalauseen lausumaehdotukset:

1) Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy pikaisesti toimenpiteisiin, joilla opintotuki sidotaan kansaneläkeindeksiin.

2) Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy pikaisesti toimenpiteisiin, joilla huoltajakorotus lisätään opintotukeen.

3) Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin poistaakseen vanhempien tulojen huomioon ottamisen alle 20-vuotiaiden toisen asteen opiskelijoiden opintotuen myöntämisessä.

Anneli Kiljunen /sd:

Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin heti aluksi haluan kannattaa ed. Räsäsen tekemää kolmea lausumaa. Meillä sosialidemokraateilla on, voisiko sanoa, linjat suhteellisen samanlaiset kuin kristillisdemokraateilla, minkä takia näitä ed. Räsäsen tekemiä esityksiä on sinällään helppo tukea.

Me sosialidemokraatit olemme myös esittäneet opintotuen sitomista indeksiin, ja meillä on tästä esitys, jota asiaa käsiteltiin myös täällä eduskunnassa viime viikolla. Näkemyksemme on myös, että jos opiskelija nostaisi asumislisää kesäaikana, sitä ei tulisi huomioida opintotukikuukautena. Perusteluna tähän meillä on se, että kesäaikana opiskelijat eivät pysty opiskelemaan täysimääräisesti ja kesäaikana opiskelu on kaiken kaikkiaan kevyempää jo siitä syystä, että oppilaitokset eivät pysty järjestämään opiskelijoille täysipainoista opiskeluaikaa. Siinä mielessä, jos opiskelijat eivät pysty hyödyntämään tätä kesäaikaa täysimääräisesti ja kun he sitten tästä syystä joutuisivat nostamaan asumislisää, niin on kohtuutonta, että tämä huomioitaisiin opintotukikuukautena.

Opiskelijat elävät myös köyhyydessä, ja tästä syystä, aivan kuten ed. Räsänenkin omassa puheenvuorossaan totesi, varsinkin niissä tilanteissa, joissa opiskelijalla on perhettä ja on pieniä lapsia, heidän taloudellinen tilanteensa on erittäin vaikea. Tästä syystä on myös tärkeää, että näille opiskelijoille maksetaan huoltajakorotus.

Asia, joka on ollut myös lähellä sydäntäni, on ollut nimenomaan alle 20-vuotiaat itsenäisesti asuvat toisen asteen opiskelijat. Heitä on mielestäni kohdeltava ehdottomasti yhdenmukaisesti ja vastaavasti kuin korkeakouluopiskelijoita. Nykyisen toisen asteen opiskelijoilla huomioidaan heidän vanhempiensa tulot, kun he hakevat opintotukea. Näin kaikki itsenäisesti asuvat alle 20-vuotiaat toisen asteen opiskelijat eivät saa opintotukea tai saavat sitä vähemmän kuin toiset riippuen heidän vanhempiensa taloudellisesta tilanteesta. Voi olla myös tilanne, että nämä vanhemmat eivät osallistu minkäänlaisiin opiskelijoiden kustannuksiin, mikä sinällään tuo jo todella vaikean ongelman näille nuorille opiskelijoille. Tästä syystä minusta on ehdottoman tärkeää, että tämä epäoikeudenmukainen tilanne näitten opiskelijoiden kohdalla korjataan.

Antti Vuolanne /sd:

Arvoisa puhemies! Minulla on aivan erityisen mieluisa mahdollisuus tukea näitä kahta erinomaista edellistä puheenvuoroa. Olen joskus nuorempana toiminut niin Suomen Lukiolaisten Liiton varapuheenjohtajana kuin Turun yliopiston ylioppilaskunnan edustajiston jäsenenä opiskelijoiden edunvalvontatyössä. Ajatukseni noilta ajoilta ei ole muuttunut mihinkään vaan päinvastoin vahvistunut. Ei ole minkäänlaista järkevää perustelua sille, että vain yksi ihmisryhmä jätetään alle sen vähimmäisturvan, minkä yhteiskunta muuten ihmisille takaa. Eikä ole mitään perustelua syrjiä tiettyä ryhmää, tässä tapauksessa opiskelijoiden ryhmiä, niin, että merkittävä osa päivittäisestä toimeentulosta joudutaan kattamaan pankkivelalla. Tällaisten sosiaalisten perusoikeuksien pitäisi kuulua kaikille, ja opintoraha tulisi nostaa tasoltaan vähintään toimeentulotuen tasolle. Asumislisä ei ole millään tavalla realistisella tasolla verrattuna asumiskustannuksiin. Nyt tämä, että jätetään opintotuki ilman indeksisuojaa, on pelkästään syrjimistä. Ymmärrän, että opiskelijoiden ääni ei täällä eduskunnassa kuulu riittävästi, jotta tähän asiaan olisi saatu kunnollista muutosta, mutta pyrin kuitenkin toimimaan siihen suuntaan, niin kuin aikaisemmatkin puheenvuoron pitäjät. Siksi erittäin mielelläni tuen niitä lausumaehdotuksia, mitä tässä on edellä esitetty.

Päivi Räsänen /kd:

Arvoisa puhemies! Muistutan vielä siitä, että opiskelijat ovat merkittävä osa sitä väestönosaa, joka elää köyhyydessä, aivan absoluuttisessakin köyhyydessä, ja vielä sitten lapsiperheiden joukosta nimenomaan nämä opiskelijaperheet ja heidän lapsensa kuuluvat sinne köyhien joukkoon. Siinä mielessä näiden tavoitteiden toteuttaminen, mitä nyt täällä olemme esittäneet, olisi erittäin tärkeää myös köyhyyden torjumisen kannalta, toki myös opintojen nopeuttamisen ja edistämisen näkökulmasta.

Kiinnitin huomiota siihen, että myös valiokunnan mietinnössä ymmärretään tämä ongelma. Siellä valiokuntakin pitää tärkeänä, että indeksisidonnaisuus ja huoltajakorotus sekä toisen asteen opintotuen kehittämisohjelma hoidettaisiin, mutta valiokunnan enemmistöltä ei ole sitten löytynyt riittävää ryhtiä tätä asiaa tässä vaiheessa hoitaa kuntoon.

Antti Vuolanne /sd:

Arvoisa puhemies! Oikein ilahduttavia puheenvuoroja, ja tässä edellisessä puheenvuorossa aivan oikein asiaan tartutaan. Ihmisillä on paljon elämäntilanteita, jotka eivät millään tavalla vastaa sitä käsitystä, mikä työelämästä on. Nämä meidän järjestelmämme perustustuvat joihinkin 1950-luvun työelämän käsityksiin niin opintotuesta kuin erilaisista opiskelijoitten ohjausmekanismeistakin. Ne eivät tunnusta minkäänlaista elinikäistä oppimista eivätkä sitä, että esimerkiksi sellainen ihminen, joka ei ole saanut vaikka lastenhoidon vuoksi, perhetilanteiden vuoksi opintojaan loppuun ja on joutunut sitten tämmöiseen pätkätyökierteeseen, ei voi palata esimerkiksi tekemään gradua ilman, että menettää ansiosidonnaisen työttömyysturvan tai oikeuden soviteltuun päivärahaan. Työvoimaviranomaiset ovat sitten pakotettuja nimenomaan valvomaan sitä, että ihminen ei syyllisty opiskeluun eikä edes salaa opiskele. Nämä yhteensovittamisongelmat ovat todellisia kymmenilletuhansille nuorille aikuisille.

Anneli Kiljunen /sd:

Arvoisa puhemies! Sen verran vielä tähän asiaan, että nuorten ongelmat ovat herättäneet hyvin paljon keskustelua. Perusteluna tähän on ollut se, että nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet viimeisten vuosien aikana. On äärettömän tärkeätä se, että me puutumme kaikkiin niihin epäkohtiin, joissa me pystymme ennalta ehkäisemään nuorten mielenterveysongelmia.

Kun opiskelijoitten selvityksiä on kuunneltu, siellä yhtenä erittäin harmillisena ongelmana ovat olleet nimenomaan taloudelliset ongelmat. Taloudellinen epävarmuus lisää ongelmia niin opintojen suoriutumisessa kuin myös sen oman elämäntilanteen hallinnassa. Tästä syystä myös nämä asiat, joista täällä on äsken käyty keskustelua, tukisivat sitä, miten me pystyisimme entistä paremmin tukemaan opiskelijoiden taloudellista tilannetta. Se auttaa ja tukee myös heidän elämänhallinnassaan ja myös mielenterveydellisissä kysymyksissä.

Keskustelu päättyi.