5) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus toiminnastaan vuonna
         2000
      
       
         					jatkuu:
      
      
         
         Eduskunnan oikeusasiamies Lauri Lehtimaja
         
         Arvoisa rouva puhemies! Kiitän edustajia viime perjantain
            keskustelussa saadusta arvokkaasta palautteesta. Yritän
            vastata muutamiin esille tulleisiin kysymyksiin.
         
         
         Ensinnäkin edustajat Vistbacka ja E. Lahtela kiinnittivät
            huomiota kanteluiden käsittelyaikoihin ja ennen kaikkea
            siihen, että Oikeusasiamiehen kansliassa on vireillä vielä sellaisia
            kanteluja, jotka ovat peräisin viime vuosituhannelta. Totta
            kai tämä on epäkohta ja eräänlainen
            akilleenkantapää oikeusasiamiehen toiminnassa, koska
            oikeusasiamies joutuu usein arvostelemaan muiden viranomaisten pitkiä käsittelyaikoja.
            On terveellistä, että tästä asiasta
            meitäkin muistutetaan.
         
         
         En yritä esittää puolusteluja mutta
            eräänlaisena lieventävänä asianhaarana
            mainitsisin sen, että kiireelliset asiat toki pyritään
            hoitamaan nopeasti ja samalla yritetään pitää huolta
            siitä, etteivät ihmisille tärkeät
            määräajat kulu umpeen. Tähän
            tähdätään muun muassa niin sanotuilla
            pikavastauksilla, joita siis annetaan sellaisissa tapauksissa, joissa
            on heti ensi näkemältä selvää,
            että kantelijaa ei voida auttaa. Jos kantelu on esimerkiksi
            tullut aivan väärään osoitteeseen
            tai on sisällöltään täysin
            puutteellinen, kantelijalle ilmoitetaan tästä välittömästi.
            Tällaista yhteydenottoa meillä ei edes kirjata
            varsinaiseksi kanteluksi, vaan asianomaiselle koetetaan heti neuvoa,
            kenen puoleen hänen kannattaisi kääntyä.
            Pikavastauksia antaa meidän kansliamme päivystävä neuvontalakimies
            joko henkilökohtaisesti, puhelimitse, sähköpostilla,
            faksilla tai kirjeitse. Tavoitteena on parantaa palvelua, vähentää byrokratiaa
            ja nopeuttaa vastausten saantia yksinkertaisissa tapauksissa. Pikavastauksia
            ei tietenkään anneta sellaisissa asioissa, joissa
            tarvitaan asian selvittämistä.
         
         
         Voidaan tietysti kysyä, miksi jotkin asiat meillä kuitenkin
            ovat vireillä vuodesta toiseen. Monet näistä asioista
            ovat monimutkaisia, ja eräissä asioissa tilanne
            niin sanotusti elää koko ajan: Kanteluasiassa
            tapahtuu jotakin uutta, ja kantelija lähestyy silloin meitä usein
            kymmenilläkin lisäkirjeillä varsinaisen
            kantelun jälkeen ja esittää niissä aivan
            uusia väitteitä. Tällöin kantelun
            kohdetta täytyy vastaavasti kuulla moneen kertaan. Myös
            vastineessa saatetaan laajentaa kantelua ja esittää uusia
            väitteitä. (Hälinää)
         
         
         
            
            Ensimmäinen   varapuhemies:
             (koputtaa)
            
            
Arvoisa oikeusasiamies, ihan pieni hetki!
            
          
         
         
         
         Näissäkin tapauksissa myös kantelun kohdetta
            täytyy kuulla uudestaan. Tietysti oikeusasiamiehen olisi
            mahdollista viheltää peli poikki jo varhaisemmassa
            vaiheessa, mutta tämä ei aina olisi välttämättä kantelijan
            itsensä kannalta paras lopputulos, hänen etunsa
            mukaista, jos tässä asiassa on niin sanotusti
            tilanne päällä ja se elää koko
            ajan. Kantelijan edun mukaista voi olla se, että hänen
            asiansa on oikeusasiamiehen seurannassa.
         
         
         Kaikki kanteluasiat eivät siis välttämättä makaa
            meillä odottamassa käsittelyvuoroaan, vaan niitä käsitellään
            koko ajan ja niissä myös tapahtuu koko ajan jotakin
            uutta. Esimerkiksi siinä kaksi vuotta vireillä olleessa
            pohjoiskarjalaista rajavartijaa koskevassa kanteluasiassa, johon
            ed. E. Lahtela perjantaina nimenomaisesti viittasi, on käyty
            meiltä käsin tiiviitä neuvotteluja, joiden
            tavoitteena on ollut myötävaikuttaa kantelijan
            kannalta myönteisen ratkaisun saamiseen. Jos olisimme alun
            perin ajatelleet pelkästään käsittelyaikatilastoja,
            sama kantelu olisi toki voitu ratkaista hyvinkin nopeasti mutta
            kantelijaa tuskin silloin olisi voitu auttaa niinkään
            paljon kuin nyt.
         
         
         Kerron tämän vain korostaakseni sitä,
            että kantelujen käsittelyajat eivät ole
            kokonaan mustavalkoinen kysymys. Tärkeintä on
            mielestäni se, että jokainen kansalainen saa ja
            tuntee saavansa oikeusasiamieheltä yksilöllisen
            kohtelun eikä hänelle anneta sellaista vaikutelmaa,
            että vakavassa mielessä tehtyjä kanteluja
            pannaan liukuhihnalta halki, poikki ja pinoon. Toisaalta on selvää, ettei
            myöskään kantelun kohteita voida koskaan tutkimatta
            hutkia. Sitä en kuitenkaan halua kieltää,
            ettei oikeusasiamiehen käsittelyajoissa olisi paljonkin
            parantamista.
         
         
         Ed. Vistbacka puuttui myös kysymykseen siitä,
            milloin oikeusasiamiehen pitäisi ottaa tutkittavakseen
            yli viisi vuotta vanhoja asioita. Meidän johtosääntömme
            mukaanhan näitä asioita ei tutkita, ellei tutkimiseen
            ole erityisiä syitä. Myönnän,
            että tätä vanhentumissääntöä on
            meillä tulkittu nykyisessä juttutilanteessa aika
            tiukasti. Vanhojen asioiden selvittäminen on hankalaa, ja
            niissä ovat yleensä kaikkien oikaisumahdollisuuksienkin
            määräajat jo kuluneet umpeen. Mielestäni
            on järkevää antaa ihmisille sellainen
            viesti, että valitukset ja kantelut kannattaa aina tehdä mahdollisimman
            aikaisessa vaiheessa.
         
         
         Ed. Bremer oli puolestaan huolissaan oikeusasiamiehen ja oikeuskanslerin
            toimintojen mahdollisista päällekkäisyyksistä.
            Näiden instituutioiden tehtävät ja toimivalta
            on määritelty uudessa perustuslaissa, mutta tietenkin
            on lainsäätäjän asiana miettiä,
            tarvitaanko mahdollisia muutoksia. Haluan kuitenkin omasta puolestani
            ainoastaan vakuuttaa, että päällekkäisen
            toiminnan vaaraa ei nykyisin juuri ole, koska virastomme ovat läheisessä keskusteluyhteydessä,
            sekä ihmiset että tietokoneet, ja saamme välittömästi
            tiedon siitä, jos saman sisältöisiä kanteluita
            tulee kumpaankin paikkaan. Laillisuusvalvonnan yleisen tehokkuuden
            kannalta voi olla päinvastoin jopa eduksi, että laillisuusvalvojiakin
            voidaan tällä tavalla kilpailuttaa. Tehtävien
            jako on kuitenkin käytännössä aika
            selvä.
         
         
         Ed. Vistbacka hämmästeli viime perjantaina apulaisoikeusasiamies
            Jaakko Jonkan kannanottoa, joka koski poliisin käyttämää neekeri-nimittelyä,
            viittausta etniseen taustaan. En halua puuttua tämän
            tapauksen yksityiskohtiin, mutta aivan yleisesti haluaisin todeta
            sen, että tämänkin tyyppiset linjanvedot
            kuuluvat oikeusasiamiehen arkiseen työhön. On
            mielenkiintoista todeta, että Ruotsissa on takavuosina
            käyty aivan saman sisältöinen keskustelu
            oikeusasiamiehen, poliisin ja julkisuuden välillä.
            Tässä ei ole kysymys kuitenkaan siitä,
            että oikeusasiamies toimisi ikään kuin
            valtiovallan kielipoliisina.
         
         
         Jonkan tapauksessa ei ollut kysymys yksittäisen sanan
            merkityksistä sinänsä vaan siitä,
            miten ja missä tarkoituksessa poliisi oli tätä sanaa
            käyttänyt. Huolenaiheena oli viime kädessä poliisin toiminnan
            puolueettomuus ja ennen kaikkea poliisin suhtautuminen etnisiin
            ja muihin vähemmistöihin. Itse pidän
            näitä kysymyksiä myös perusoikeusnäkökulmasta äärimmäisen
            tärkeinä, ei vähiten nykyisessä kriisissä,
            johon maailma on syyskuun 11. päivän tapahtumien
            jälkeen ajautunut. Tämä kriisi ei koske
            pelkästään fyysistä turvallisuuttamme.
            Se koskee myös meidän kaikkien perus-
            ja ihmisoikeuksia. Mielestäni julkisen vallan tulisi näyttää päättäväistä esimerkkiä
            rasismin
            ja muukalaisvihan torjunnassa, ja näissä talkoissa
            myös oikeusasiamies tuntee itsensä velvolliseksi
            kantamaan kortensa kekoon.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kiitän mahdollisuudesta osallistua
            tähän hyödylliseen keskusteluun, joka seuraavaksi
            jatkunee perustuslakivaliokunnassa.
         
         
       
      
         
         Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Oikeusasiamies totesi vapaasti lainaten, että käsittelyaika
            ei ole mustavalkoinen asia. Ei se tietenkään ole mustavalkoinen
            asia. On tarpeen, jos lisäselvityksiä saadaan,
            että ne tutkitaan. Mutta kantelijan oikeusturvan kannalta
            käsittelyaika on aivan olennainen. Tällä hetkellä mielestäni
            kansalaisten oikeusturvaa loukkaavat vakavasti pitkät käsittelyajat
            myöskin Oikeusasiamiehen kansliassa ottaen huomioon, että usein
            nämä asiat on käsitelty jo kaikissa valitusasteissa
            eli kolmiportaisessa järjestelmässä ja
            siellä on asiassa kulunut jo kaksi kolme vuotta.
         
         
         Minulla on parhaillaan eräs asia Oikeusasiamiehen kansliassa.
            Tämä asia on kokonaisuudessaan viipynyt viisi
            vuotta, nyt Oikeusasiamiehen kansliassa ehkä puolitoista
            vuotta. Vastaukset te olette saaneet viranomaisilta vuosi sitten,
            ja nyt on luvattu, että ehkä lokakuussa päätös
            tulee. Tämän henkilön oikeusturvaa, kun
            on kysymys Kansaneläkelaitoksen myöntämistä etuuksista, on
            ilmiselvästi loukattu. Uskallan käyttää näin voimakasta
            ilmaisua tässä asiassa. Tämä henkilö ei
            pääse eteenpäin omalla paikkakunnallaan, koska
            asiaa ei oteta uudestaan käsittelyyn. Vakuutusoikeudesta
            on lähtenyt 15 esittelijää pois. Vakuutusoikeuden
            päätökset kestävät
            valtavan kauan, ja se heijastuu tässä samassa.
         
         
         Myöskin Oikeuskanslerinvirastosta meille on vastikään
            tullut melkein kolme vuotta käsittelyssä olleita
            ratkaisuja. Ne olivat hyviä ratkaisuja, mutta niissä on
            aivan sama ongelma, tässä tapauksessa potilaiden
            oikeusturvan kannalta: He ovat menettäneet sellaisia oikeuksia,
            mitä muilla kansalaisilla tässä maassa
            on. En käy selittämään asiaa,
            mitä se koski.
         
         
         Vaikka on kaksi korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä samasta
            asiasta — Lapin hallinto-oikeus teki päätöksen
            korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisujen mukaisesti — niin
            eikö mitä: Me uskoimme, että nyt tämäkin
            kunta uskoo, että tämä laki tarkoittaa
            tätä, mutta kunta vain lähti valittamaan.
            Mitä oikeusasiamies aikoo tehdä näiden
            oikeusturvakysymysten turvaamiseksi?
         
         
       
      
         
         Ben  Zyskowicz  /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Oikeusasiamies puheenvuorossaan käsitteli
            kysymystä siitä, miksi kantelut viipyvät
            kohtuuttomasti Oikeusasiamiehen kansliassa. Yksi syy tähän
            on se, että Oikeusasiamiehen kansliassa noudatetaan normaalia
            lyhyempää työaikaa. Siellä työaika
            on 6 tuntia, vaikka normaali työaika yhteiskunnassa ja
            julkisella sektorilla on paljon pitempi, 7 tuntia 15 minuuttia käsittääkseni
            päivässä. Oikeusasiamiehen kansliassa
            maksetaan palkka kokopäivätyöstä,
            mutta siellä tehdään työtä vain
            6 tuntia päivässä. Kaikessa Oikeusasiamiehen
            kanslia mielellään vertaa itseään
            Oikeuskanslerinvirastoon, mutta työajan osalta Oikeusasiamiehen
            kansliassa tehdään lyhyempää päivää,
            vaikka vaaditaan, että palkkaus ja kaikki muut ehdot määräytyvät samoiksi
            kuin Oikeuskanslerinvirastossa.
         
         
         Minun mielestäni oikeusasiamiehen pitäisi ryhtyä välittömästi
            toimenpiteisiin, jotta myös Eduskunnan oikeusasiamiehen
            kansliassa noudatettaisiin normaaleja työaikoja, ja se
            toivottavasti säteilisi sillä tavoin, että muutoinkin
            eduskunnassa ryhdyttäisiin virkamiesten osalta noudattamaan
            normaaleja työaikoja. Kysyn oikeusasiamieheltä:
            Mihin toimenpiteisiin hän on ryhtymässä,
            jotta Oikeusasiamiehen kansliassa noudatettaisiin normaaleja työaikoja
            ja näin tältäkin osin saataisiin kansalaisten
            kanteluiden käsittelyyn vauhtia?
         
         
       
      
         
         Juha Karpio /kok:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Eduskunnan oikeusasiamies totesi juuri
            näiden kanteluiden käsittelyajoista. Eräänä ratkaisukeinona
            nyt on otettu käyttöön neuvontalakimiehet, eli
            pikavastauksia annetaan. Tullaanko painottamaan tulevaisuudessa
            entistä enemmän pikavastausten antamista, ja mikä kansalaisten
            oikeusturva tulee siinä olemaan? Oikeusasiamies ei kommentoinut
            virkamiesten viivyttelyä asioiden hoidossa. Otin yhtenä esimerkkinä viime
            perjantaina esille korkeimman hallinto-oikeuden kansliapäällikölle
            annetun huomautuksen. Minusta on aika erikoista, että tällainen
            joudutaan antamaan, kun asioita viivytellään myöskin
            siellä.
         
         
       
      
         
         Raimo  Vistbacka  /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ymmärrän oikeusasiamiehen
            puheenvuoron nimenomaan siltä osin, kun on vaikeita tapauksia, jotka
            vaativat selvityksiä hyvinkin paljon ja varsinkin silloin,
            jos asia elää. Mutta monta kertaa tilanne on se — on
            useampiakin saman tyylisiä esimerkkejä kuin ed.
            Stenius-Kaukosella — että kun tulee ylemmän
            oikeusasteen ratkaisu, alemmalla tasolla sen jälkeen sitä ei
            noudatetakaan, vaan lähtee uusi valituskierre. Se tuntuu
            täysin käsittämättömältä,
            jos olosuhteet ovat periaatteessa samat kuin asiassa, joka on jo
            ratkaistu. Eli jotakin tällaisille asioille pitää tehdä,
            ja minä en valitettavasti tiedä, mitä,
            koska meillä on normaali valitusprosessijärjestelmä.
            Sen johdosta joissakin tilanteissa olen kääntynyt
            myös eduskunnan oikeusasiamiehen puoleen. Silloin kun asiat
            viipyvät pitempään siellä, tulee
            outo tunne nimenomaan siitä, että oikeusturva
            ei ole kaikille samanlainen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Vielä neekeri-sanaan: Varmasti tilanne
            on niin, että sanojen merkitys on viimeisen 40 vuoden aikana
            muuttunut oleellisesti. Silloin kyllä koulukirjoissa, ainakin
            niissä kirjoissa mitä minä yritin opiskella,
            neekereistä aika paljon puhuttiin eikä sitä missään
            vaiheessa luokiteltu rasismiksi. Tässä tulee ongelmia
            monta kertaa; nykyaikaiset ihmiset ajattelevat ehkä asiaa
            toisella tavalla sanan merkityksen puitteissa. Mutta pitääkö sitten
            kirjoittaa "perinteiseen kansallispukuun" tai "pussihousuihin pukeutunut"
            taikka jotain muuta? Eli mitä sanaa käytetään:
            "kotimainen tummaihoinen", "mustaihoinen" tai mitä? Jotakin
            selventävää olisin odottanut, kun päädytään
            siihen, mihin apulaisoikeusasiamies Jonkka ratkaisussaan päätyi.
            Jonkinlaista ohjetta olisin odottanut.
         
         
       
      
         
         Klaus  Bremer /r:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
            monessa puheenvuorossa jo palattu pitkiin käsittelyaikoihin.
            Olen samaa mieltä, mutta en käytä sanoja
            enempää siihen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ruskean talouden torjunta eli yhteiskunnan
            hallintorakenteiden aiheuttaman piiloverotuksen torjunta vaatii
            kyllä myöskin eduskunnan oikeusasiamiehen ja oikeuskanslerin
            järjestelmien päällekkäisyyksien
            purkamista ja virtaviivaistamista. Onko tässä varaa
            toivoa samaa oma-aloitteisuutta hallinnon tehostamiseksi, jota vaaditaan
            kaikilta veronmaksajilta ja yrittäjiltä ihan pienintä yksinyrittäjää myöten?
         
         
       
      
         
         Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On ihan hyvä, että oikeusasiamies
            on nyt osallistunut tähän keskusteluun. Voidaan
            sanoa, että tältäkin osin oikeusasiamiehen
            kertomus on tullut avoimemmaksi, että voimme keskustella niistä epäkohdista,
            jotka tällä hetkellä vallitsevat, paremmin
            kuin aiemmin.
         
         
         Ottaisin esille yhden kysymyksen koskien pankkikriisiä ja
            siitä seuranneita tilanteita ja monien suomalaisten ihmisten,
            lähinnä yrittäjien, puolelta olleita
            kärsimyksiä. Eli ulkolaiset luotot ja niiden aikana
            tapahtuneet terminoinnit ovat aiheuttaneet monille kärsimyksiä.
            Näistä olen saanut käydä keskusteluja
            oikeusasiamiehen kanssa ja olen iloinen siitä, että hän
            ottaa kansalaiset tasavertaisina eli asianosaisen, jonka kanssa
            olen saanut käydä tätä keskustelua.
            Mutta toivoisin, että näissäkin asioissa
            voitaisiin edetä ja saada asiallisia vastauksia edelleenkin
            ja että ihmiset saisivat sen oikeudellisen arvon, mikä kuuluu: Pankit
            eivät voi viedä ihmisiltä omaisuuksia.
         
         
         Haluan puuttua siihen kysymykseen, joka otettiin esille liittyen
            Oikeusasiamiehen kanslian työaikaan. Sanoisin tässä,
            että mielestäni asiat ovat hoituneet hyvin ja
            mitä tulee työaikoihin yleensäkin eduskunnassa,
            niistä käydään laajempi keskustelu
            myöhemmin kansliatoimikunnassa. Luulen, että se
            ei ole tämän asian yhteydessä oleva keskustelu.
         
         
       
      
         
         Ben  Zyskowicz  /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Tykkyläinen otti osaa tähän
            Oikeusasiamiehen kanslian työaikaan koskevaan keskusteluun
            ja sanoi, että hänen mielestään
            asiat ovat hoituneet hyvin. En ymmärrä, että voidaan
            sanoa, että asiat ovat hoituneet hyvin, kun tähän
            saakka tässä keskustelussa on nimenomaan todettu,
            että kantelut viipyvät siellä kohtuuttomasti.
            Tämä kanteluiden viipyminen johtuu tietysti monista
            eri tekijöistä.
         
         
         Mutta onhan työaika yksi tekijä. Jos joka
            päivä kaikki kanslian työntekijät,
            kanteluiden käsittelijät ja valmistelijat, tekevät
            normaalia lyhyempää työpäivää ja
            tämä jatkuu viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen,
            vuodesta toiseen, niin totta kai sillä on vaikutusta kanteluiden
            käsittelyaikaan. Tätä vaikutusta on pyritty
            lievittämään sillä, että on
            palkattu ylimääräisiä henkilöitä käsittelemään
            kanteluita. Jotta siellä voitaisiin tehdä normaalia
            lyhyempää työpäivää,
            rasitetaan veronmaksajien kukkaroa palkkaamalla sinne ylimääräisiä ihmisiä.
            Kyllä kai normaali ratkaisu on se, että tehdään
            normaalia työpäivää. Sitten
            jos sen jälkeen tarvitaan lisää väkeä,
            palkataan lisää väkeä.
         
         
         Kuten sanoin, toivon, että nämä Oikeusasiamiehen
            kansliassa tehtävät ratkaisut työajan
            normalisoimiseksi säteilisivät myös muuhun
            eduskuntaan niin, että täällä koko
            talossa rupeaisivat työajat olemaan normaaleja eivätkä normaaleja lyhyempiä niin
            kuin tällä hetkellä on asianlaita. Ed.
            Tykkyläinen viittasi kansliatoimikuntaan. Kansliatoimikunta
            on luvannut asettaa toimikunnan tätä asiaa ratkaisemaan,
            vaan eipä ole vielä kuulunut. Sen takia yritän
            myös tältä paikalta saada aikaiseksi
            osaltani painetta tämän asian ratkaisemiseksi. 
         
         
       
      
         
         Marja-Liisa  Tykkyläinen  /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Vastauspuheenvuorossa haluan todeta, että kansliatoimikunta on
            käynyt keskustelua näistä työajoista
            ja tämmöinen työryhmä tullaan
            nimeämään. Tätä keskustelua
            on käyty, ja tältä kohdin asiat hoituvat.
         
         
         Mitä tulee siihen asiaan, että minua arvosteltiin
            siitä, että puhuin, että jotenkin olisin
            halunnut viitata työaikaan siinä, että kanteluasiat
            eivät hoidu, tarkoitin kyllä lähinnä kokonaisvaltaisesti oikeusasiamiehen
            työskentelyä ja työn laatua. Meillä oli
            kyllä nyt tässä vähän
            erilaisia näkemyksiä, ja toivoisin, että tältä osin
            ymmärrettäisiin myöskin tämä tilanne.
            Otan kyllä myöskin tämän asian
            vakavasti, mitä tuli esille liittyen näihin työaikoihin,
            ja pyrin itse vaikuttamaan kansliatoimikunnan jäsenenä,
            että tämä asia tulee korjattua.
         
         
       
      
         
         Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Oli hyvä, että ed. Tykkyläinen
            tarkensi sitä, mitä hän tarkoitti; kyllä Oikeusasiamiehen
            kansliasta tulee paljon laadukkaita päätöksiä,
            jotka auttavat niitä henkilöitä, jotka
            kantelevat kohtelusta tai päätöksistä, joita
            ovat saaneet.
         
         
         Mutta tämä asioiden viipyminen on todella
            vakava ongelma. Siinä mielessä ed. Zyskowiczin kanssa
            olen kyllä samaa mieltä, että tämä työaikakysymys
            olisi mitä pikimmin selvitettävä ja myöskin
            se, että riittävät henkilöstöresurssit
            on oikeusasiamiehen käytettävissä kaikilta
            osin.
         
         
         Mitä tulee siihen, että eduskunnassa noudatetaan
            lyhyempää työaikaa, eduskunnassa kyllä mielestäni
            hyvin monet virkamiehet kansanedustajien lisäksi noudattavat
            keskimäärin tavallista pidempää työaikaa,
            mutta tämä jakautuu hyvin epätasaisesti.
         
         
         Mutta oikeusasiamiehen kanteluiden viivästymiseen selvästi
            vaikuttaa myöskin se, että niillä viranomaisilla,
            jotka näitä päätöksiä käsittelevät, jo
            niillä ensimmäisillä viranomaisilla,
            ei ole riittäviä resursseja käytössään.
            Tässä kertomuksessa on esimerkiksi eräs
            työttömyysturva-asian käsittelyn viivästymisasia,
            johon oikeusasiamies on kiinnittänyt huomiota.
         
         
         Tämä on kyllä mielestäni
            hyvin vakava ongelma. Kun perustuslain mukaan julkisen vallan on turvattava
            riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut esimerkiksi,
            miten oikeusasiamies tähän puoleen voi vaikuttaa,
            että sekä kunnat että erityisesti valtio,
            ministeriöt, huolehtivat siitä, että on
            riittävä henkilökunta tekemään
            ne kaikki tehtävät, jotka lainsäädännön
            mukaan heille kuuluvat? Esimerkiksi toimeentulotukiasiat pitäisi
            käsitellä viivytyksettä. Välittömästi
            kärsii kansalaisen oikeusturva, jos muut asiat viipyvät
            ja jos vielä tämä viimesijainenkin etuus
            viipyy eikä sitä käsitellä viikossa,
            niin kuin pykälissä sanotaan. Meillä on
            kuukausienkin jonot monessa kunnassa tällä hetkellä.
         
         
       
      
         
         Eero Akaan-Penttilä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Viime perjantaina kiinnitin erityisesti huomiota
            terveyspalveluihin ja ihmisoikeuksiin. Siinä yhteydessä lainasin
            sanatarkasti apulaisoikeusasiamies Riitta-Leena Paunion tekstiä,
            jossa hän sanoo, että "oikeudet terveyspalveluun
            eivät toteudu lainsäädännön
            edellyttämällä tavalla". Olisin toivonut,
            että oikeusasiamies olisi jotenkin kommentoinut tätä asiaa,
            ja pyydän, että teette sen tänään
            tässä täysistunnossamme. Omassa puheenvuorossani
            käytin esimerkkinä muun muassa erilaisia maksusitoumusasioita
            ja myöskin mietin, minkälaisella sanktiolla viranomaiset saadaan
            tekemään oikeita päätöksiä esimerkiksi potilaiden
            subjektiivisissa oikeuksissa. Tämä on liian tärkeä asia,
            että siitä kokonaan vaiettaisiin.
         
         
       
      
         
         Petri Salo /kok:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! On varmasti paikallaan tämä keskustelu,
            jota tässä salissa käydään,
            erityisesti sen johdosta että nämä käsittelyajat — monesti
            todettu, jo useampana vuonna, että samat asiat nousevat
            pintaan — ovat pitkiä.
         
         
         Täällä kiinnitetään
            jatkuvasti huomiota kantelijan oikeusturvaan, joka odottaa sitä päätöstä tulevaksi
            mahdollisimman pian. Minä haluaisin kiinnittää huomiota
            myöskin toiseen näkökulmaan eli kanneltavan
            oikeusturvaan, josta hyvin vähän puhutaan. Tunnen
            paljon hyvin virkansa hoitavia virkamiehiä, jotka joutuvat
            tähän kurimukseen. Sehän tapahtuu käytännössä niin,
            että samanaikaisesti kun kantelu lähetetään
            oikeusasiamiehelle tai oikeuskanslerille, faksataan tiedotusvälineille
            kantelusta kopio, mikä johtaa siihen, että vastuullisetkin
            virkamiehet roikkuvat ikään kuin vapaassa hirressä,
            löysässä hirressä, pitkän
            aikaa odottaen päätöstä, ovatko
            he syyllistyneet virkavirheeseen vai ei ja onko heidän
            tekonsa ollut moitittava vai ei.
         
         
         Tämä johtaa siihen, että monet henkilöt
            joko joutuvat sairaslomalle, kun eivät kestä sitä julkista
            painetta, tai hakeutuvat jollekin muulle alalle ja näin
            julkinen sektori menettää hyviä työntekijöitään.
            Tämänkin johdosta erityisesti toivoisi, että julkista
            henkilöä koskevat kantelut, jotka ovat ilmeisen
            perusteettomia, käsiteltäisiin nopeutetussa käsittelyssä,
            jos siis todettaisiin, että niitä ei kannata syvemmälti
            tutkia. Näin saataisiin myös virkamiehet jälleen
            tekemään sitä työtä,
            mihin heidät on tarkoitettu.
         
         
       
      
         
         Anne Huotari /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Voisiko ajatella, että valitusmenettelyä voitaisiin
            keventää siten, että hallintomenettelylain
            perusteella voitaisiin useammin käyttää asian
            uudelleenkäsittelyä? Olen sitä muutamille
            ihmisille silloin tällöin neuvonut, koska mielestäni
            päätös pitäisi muuttaa jo sillä paikallistasolla,
            jolla alkuperäinen päätös on
            tehty, jos on osoittaa uusia tietoja. Mutta näyttää siltä,
            että monesti paikallisilla viranomaisilla on niin herkät
            varpaat tai asiasta tulee arvovaltakysymys, että silloinkin,
            kun on aivan selvästi osoitettavissa, että päätös
            on ollut väärä ja dokumentit ovat olemassa,
            uudelleenkäsittelyä ei aloiteta ja sanotaan vain,
            että valittakaa asiasta. Pitäisikö näille
            virkamiehille kertoa, kuinka paljon tämä valitusprosessi
            kaiken kaikkiaan maksaa, ettei tällaisia turhia valitusprosesseja
            käytäisi?
         
         
         Toinen asia on potilasasiamiesjärjestelmä, joka
            ei toimi mielestäni tällä hetkellä puolueettomasti.
            Se on ihan selvää, koska potilasasiamiehet ovat
            saman järjestelmän palkkalistoilla, jota vastaan
            heidän pitäisi valitukset tehdä. Pitäisikö potilas-
            ja sosiaaliasiamiesjärjestelmä teidän mielestänne
            siirtää lääninhallituksen alaisuuteen,
            jolloin puolueettomuus tulisi selkeämmin esille?
         
         
         Sitten vielä ihan lyhyesti yksi asia: Työvoimapolitiikassa
            kaikissa asioissa ei hetikään ole valitusoikeutta.
            Monet henkilöt kokevat tulleensa väärin
            kohdelluiksi, eikä sillä puolen ole myöskään
            asiakaslakia, joka turvaisi heidän oikeutensa. Oletteko
            törmännyt tällaiseen ongelmaan?
         
         
       
      
         
         Klaus Bremer /r:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Täällä toistuvasti
            vuodesta toiseen arvostellaan samoja heikkouksia oikeusasiamiesjärjestelmän ja
            myöskin oikeuskanslerijärjestelmän toiminnassa.
            Tuntuu todella hedelmättömältä aina
            samoja asioita tuoda esille. Tässä on perustuslakivaliokunta
            viime aikoina pullistellut lihaksiaan jopa tasavallan presidentille
            ja korkeimmalle oikeudelle. Ehkä nyt olisi toivoa siitä,
            että perustuslakivaliokunta puuttuisi niihin asioihin,
            jotka jatkuvasti vuodesta toiseen tulevat esille täällä,
            ja tekisi joitakin rakentavia ehdotuksia.
         
         
         Edelleen oikeusasiamies totesi, että tehtäväjako
            oikeusasiamiehen ja oikeuskanslerin välillä on
            hyvin selvä ja perustuslaissa määritelty.
            Tämä on aivan selvästi epäselvää kansalaisille,
            jotka tekevät näitä selvityspyyntöjä.
            Pyytäisin, että työnjako toitotettaisiin
            niin selväksi kansalaisille, että he osaisivat
            osoittaa valituksensa oikeaan kohteeseen, ettei tarvittaisi tällaista
            hedelmätöntä etsimistä ja hakuammuntaa
            oikeusasiamiehen ja oikeuskanslerin välillä samoissa
            asioissa.
         
         
       
      
         
         Raimo  Vistbacka  /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vielä eduskunnan oikeusasiamiehen
            johtosäännön 3 §:n 2 momentin
            tulkintaan viiden vuoden säännöksestä ja
            niistä erityisistä syistä, jotka asianomainen
            kohta mainitsee: Tuntuu joskus hieman vaikealta ymmärtää niitä joissakin
            tilanteissa. Kun oikeusasiamies totesi, että voi olla,
            että tämä johtuu jopa siitä,
            että on työruuhka jne., niin jotenkin tuntuu hieman
            oudolta tällainen peruste. Olisin toivonut, että oikeusasiamies
            jollakin sanalla kuvaisi sitä. Olen lukenut lehdestä muistaakseni
            erään mustasaarelaisen tapauksen, joka otettiin
            käsittelyyn, vaikka uusi johtosääntö oli
            voimassa ja oli kulunut pitkästi yli viisi vuotta. Tiedän,
            että joitakin tapauksia on otettu, mutta onko yleistä periaatteellista kantaa
            siihen, minkä tyylisiä asioita mahdollisesti sisältyy
            näihin erityisiin syihin?
         
         
         Arvoisa puhemies! Vielä ihan lyhyesti: Kun otin viime
            perjantaina esille Suomen Posti Oy:n uuden jakelukäytännön
            pakettien osalta ja kun täällä eduskunnassa
            postipalvelulain muuttamisen yhteydessä myöskin
            perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja puuttui tähän
            ongelmaan — puheenvuorossani totesin, ettei viitsisi lähteä tekemään
            kanteluja tai selvityspyyntöjä tällaisista asioista — niin
            olisin toivonut, että oikeusasiamies jollakin tavoin olisi
            mahdollisesti kommentoinut lähinnä sitä,
            kun tässä on nyt viikonvaihde kulunut, olisiko
            mitään mahdollisuutta saada jonkinlainen lyhyt
            selvitys omana aloitteena suorittaa, koska tämän
            tilastotiedon mukaan myös omia aloitteita otetaan käsittelyyn.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! 2 713 kantelusta tai lausuntoasiasta
            terveydenhuoltoviranomaisiin kohdistuu noin 210, ja aivan oikein,
            vuodesta toiseen saman tyyppisiä kysymyksiä on
            ollut esillä. Haluan todeta, että apulaisoikeusasiamies
            Paunio on kyllä toiminnallaan aivan yleisesti tukenut eduskuntaa
            ja lausunnoillaan vahvistanut nimenomaan sitä yritystä,
            mikä täälläkin on ollut, että potilaiden
            pääsy hoitoon, hoidon laatuun liittyvät
            kysymykset, terveyspalvelujen saatavuus ja potilaiden kohtelu, ne
            kaikki, paranisivat.
         
         
         Mutta haluan viitata siihen ja todeta, että ongelma
            ei ole tietenkään niinkään oikeusasiamiestoiminnassa
            vaan yhteiskunnassa yleensä, koska nämä ongelmat
            varmasti tulevat lähivuosina vielä lisääntymään.
            Vielä enemmän tulee ongelmia hoitoon pääsystä.
            Jonot ovat pitkät ja kasvavat. Sairaanhoito ja terveydenhoito
            on menossa todella kriisiin tai on kriisissä tällä hetkellä.
         
         
         Asia, minkä ed. Huotari hyvin otti esille, on potilasasiamiesasia
            yksityisellä sektorilla, jonka osuus tulee kasvamaan jatkuvasti.
            Muun muassa yrityksen johtaja, toimitusjohtaja, voi toimia muodollisesti
            potilasasiamiehenä. Tässä on todellakin
            silloin intressiristiriita olemassa.
         
         
       
      
         
         Pekka Nousiainen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Kertomuksesta ilmenee, että oikeusasiamies
            on tehtyjen kantelujen perusteella 319 tapauksessa lausunut käsityksensä asian
            johdosta. Käsitys voi olla joko moittiva tai ohjaava, ja
            kertomuksessa todetaan, että näitä ei
            tilastollisesti ole eroteltu.
         
         
         Niiden kannalta, jotka ovat kantelun kohteeksi joutuneet, tämä on
            myöskin oikeusturvakysymys. Olisi toivottavaa, että ohjaavat
            ja moittivat ratkaisut myöskin tilastoitaisiin ja toisaalta
            se näkyisi myöskin päätöksessä,
            jotta julkisuudessa ei synny väärää kuvaa
            silloin, kun ohjaava käsitys lausutaan, että se
            tulkittaisiin huomautukseksi. Tämä on hyvin yleinen
            tilanne, ja julkisuudessa näitä näkyy
            kovin paljon. Siksi myöskin tähän toivoisin
            kiinnitettävän huomiota.
         
         
       
      
         
         Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun tarkastelee, kuinka laaja on oikeusasiamiehen
            työtehtävä, on laidasta laitaan aina koulutuksesta
            sosiaali- ja terveysasioihin, jne. Myöskin kuntapäätöksenteon
            puolelle meneviä kanteluja ja valituksia on jouduttu käsittelemään,
            eli työpaine on melkoinen. Tämän johdosta
            on tietenkin paikallaan, että on riittävä määrä työntekijöitä.
         
         
         Haluaisin kuitenkin pöytäkirjoihin merkittäväksi
            sen, että pääsihteeri Tiitisen työryhmä käsitteli
            työaikaa ja sen perusteita. 12.2.2001 tämä merkittiin
            tiedoksi kansliatoimikunnassa, ja tästä on olemassa
            myöskin julkaisu 2/2001. Näin ollen tämä varmasti
            sisältää sellaista aineistoa, jota kannattaa
            hyödyntää, koska nyt on tullut esille vielä muitakin
            ongelmia työaikaan liittyen.
         
         
         Totean tämän asian, ja ne, jotka eivät
            ole tutustuneet asiakirjoihin, voisivat tutustua. Tämä on
            meidän yhdessä hoidettava eteenpäin kansliatoimikunnan
            ja johdon kanssa, jotta ne ongelmat, mitkä ovat tällä hetkellä niin
            Oikeusasiamiehen kansliassa kuin muuallakin, tosiaankin tulevat
            korjatuiksi.
         
         
       
      
         
         Pekka Kuosmanen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus
            toiminnastaan vuodelta 2000 on mielestäni erittäin
            hyvin laadittu ja oikeusasiamies Lehtimaja on hyvin hoitanut tehtävänsä.
         
         
         Olisin puuttunut virkamiesten esteellisyyskysymykseen siinä mielessä,
            että julkishallinnon piirissä hyvin usein tapahtuu,
            varsinkin kunnanhallituksissa, että asianomaiset kunnanhallituksen
            jäsenet eivät jäävää itseään
            omissa asioissaan, mutta kuitenkin asioitten käsittely
            Oikeusasiamiehen toimistossa kestää monta kertaa
            jopa viisi vuotta. Siinä ajassa sitten rakennuslupa-asiat
            jne. ehditään toteuttaa.
         
         
         Kysyn oikeusasiamieheltä: Mihin toimenpiteisiin oikeusasiamies
            ryhtyy tämän tyyppisissä esteellisyyskysymyksissä?
         
         
       
      
         
         Eduskunnan oikeusasiamies Lauri Lehtimaja
         
         Arvoisa puhemies! Yritän lyhyesti vastata esitettyihin
            kysymyksiin, sikäli kuin osaan.
         
         
         Ensinnäkin pitkät käsittelyajat ovat
            tulleet hyvin selvästi esille. En tarkoittanut suinkaan omassa
            puheenvuorossani vähätellä ongelmia. Kerroin
            ainoastaan muutamia niihin vaikuttavia tekijöitä,
            mutta totesin ja totean vielä uudestaan, että tässä on
            parantamisen varaa. Suhtaudun erittäin vakavasti siihen
            kritiikkiin, mikä eduskunnan taholta on tässä asiassa
            tullut.
         
         
         Mitä sitten tulee Oikeusasiamiehen kanslian virkamiesten
            työaikoihin ja eduskunnan virkamiesten työaikoihin
            yleisemminkin, tämä on ongelma, josta on keskusteltu
            eri työryhmissä ja työpaikoilla. Voin
            todeta, että työnantajan näkökulmasta
            olen itse periaatteessa täysin samaa mieltä kuin
            ed. Zyskowicz siitä, mikä merkitys tällä asialla
            on. Kuten tiedämme, työsuhteen ehtoja koskevat
            kysymykset ovat aika mutkikkaita työnantajan ja työntekijöiden
            välillä ja tästä syystä niiden
            ratkaiseminen yksipuolisella sanelupolitiikalla on vaikeaa. Tästä syystä olen
            nähnyt asian niin, että kun työaikakysymykset
            ovat laajemminkin eduskunnassa käsiteltävinä ja kansliatoimikuntakin
            on tässä asiassa ollut aloitteellinen, silloin
            myös Oikeusasiamiehen kanslian työajat
            täytyy sovittaa niihin ratkaisuihin, joita tehdään
            yleisemmällä tasolla.
         
         
         Mutta tietysti Oikeusasiamiehen kanslian näkökulmasta
            on myönnettävä, että meidän
            työmme on saman tyyppistä kuin esimerkiksi Oikeuskanslerinviraston
            työ. Silloin ne perusteet, jotka esimerkiksi eduskunnan
            keskuskanslian virkamiehillä puoltavat poikkeuksellisia
            työaikajärjestelyjä, eivät todellakaan
            koske meidän kansliaamme. Toivon henkilökohtaisesti,
            että tässä päästään
            nopeasti jonkinlaiseen ratkaisuun, jossa myös veronmaksajien
            oikeutetut odotukset tulevat otetuiksi huomioon.
         
         
         Ed. Karpio, viittasitte pikavastauksiin. Totean vielä sen,
            että pikavastauksia annamme nimenomaan sellaisissa tapauksissa,
            joissa kantelu on ilmeisen puutteellinen tai ilmeisen perusteeton tai
            sitten kantelu on tullut väärään
            osoitteeseen. Tällöin pyrimme tekemään
            mahdollisimman pian selväksi kantelijalle sen, että joko
            yhteydenotto on tullut väärään
            paikkaan tai sitten häntä ei yksinkertaisesti
            voida auttaa.
         
         
         Muiden viranomaisten viivyttelyyn, esimerkkinä korkeimman
            hallinto-oikeuden kansliapäällikön tapaus,
            puututaan yhä uudestaan. Jos tämä toistuu
            saman viranomaisen kohdalla tai saman tyyppisissä tilanteissa,
            toki äänilaji silloin kovenee, ja näin
            on monta kertaa käynytkin. Mainitussa korkeimman hallinto-oikeuden
            tapauksessa ei kantelijan oikeusturva ollut konkreettisesti kärsinyt,
            mutta siinä oli tapahtunut sellainen kauneusvirhe, että vastaus
            oli annettu sen jälkeen, kun oikaisumahdollisuudelle säädetty
            määräaika oli kulunut umpeen. Se ei vaikuttanut
            asian konkreettiseen lopputulokseen, mutta menettely näytti
            pahalta.
         
         
         Ed. Akaan-Penttilä mainitsi terveydenhuollon oikeusturvakysymykset
            ja sosiaalisten oikeuksien toteutumisen laajemminkin. Tämä on
            asia, joka on tullut uuteen valoon perusoikeusuudistuksen jälkeen,
            kun laillisuusvalvojien erityiseksi tehtäväksi
            uskottiin perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen valvonta myös
            käytännön tasolla. Kysymys on siitä,
            että enää ei voida tyytyä teknisen
            lainmukaisuuden toteamiseen, pykäläjuridiikkaan,
            vaan on nähtävä myös pykälien
            taakse, siihen, mitä käytännössä todella
            tapahtuu, jotta oikeus toteutuu myös käytännössä eikä vain
            paperilla. Tämä on perinteisen laillisuusvalvonnan kannalta
            aika uusi näkökulma. Noin kuuden vuoden aikana,
            kun uutta perusoikeussäännöstöä on sovellettu,
            on yritetty löytää sellaisia mekanismeja,
            joilla voitaisiin myös sosiaalisten oikeuksien toteutumista
            valvoa siten kuin lainsäätäjä on tarkoittanut.
            Mutta kuten Riitta-Leena Paunion puheenvuorokirjoituksesta kertomuksessa
            ilmenee, on vaikea löytää sellaisia sanktioita,
            jotka olisivat käytännössä riittävän
            tehokkaita. Perinteinen rikosoikeudellinen orientaatio ei aina ole varmaankaan
            oikea vastaus, mutta tietysti avoimessa yhteiskunnassa silläkin,
            että näihin kysymyksiin toistuvasti kiinnitetään
            huomiota ja muistutetaan myös laillisuusnäkökulmasta,
            on uskoakseni tehoa ja merkitystä.
         
         
         Ed. Salo toi esille kantelun kohteen oikeusturvan ja nimenomaan
            sen, että kun kantelu havaitaan ilmeisen perusteettomaksi,
            asia ratkaistaan nopeasti. Tämä on yksi sellainen
            kiireellisyysperuste, jota olemme johdonmukaisesti yrittäneet soveltaa.
            Pikavastauksissa se ilmenee juuri siinä, että kun
            kantelu todetaan ilmeisen perusteettomaksi, asia pyritään
            heti ratkaisemaan. Jos perusteettomuus ei ole ensi näkemältä ilmeistä,
            silloin seuraava kynnys on se, että yhteydenotto kirjataan
            kanteluna ja se pyritään ratkaisemaan noin kolmessa
            kuukaudessa. Yhtenä tavoitteena on nimenomaan ottaa huomioon
            myös se, että kukaan kantelun kohde, virkamies,
            ei joutuisi aiheettomasti roikkumaan löysässä hirressä,
            vaan tapaus ratkaistaisiin nopeasti.
         
         
         Siinä, miten näistä asioista tiedotetaan
            julkisuudessa, toki pyritään ottamaan huomioon myös
            kantelun kohteen oikeusturva. Kaikki meidän asiamme, esimerkiksi
            uutiset keskeneräisistä kanteluasioista, eivät
            välttämättä tule julkisuuteen
            kanslian aktiivisen tiedottamisen kautta. Jos ne eivät
            ole lain mukaan salassa pidettäviä asioita, toimittajat
            käyvät säännöllisesti
            selaamassa niitä kansliamme diaarista. Jos siellä on
            heitä kiinnostavia asioita, silloin he löytävät
            ne oma-aloitteisesti ja tiedottavat niistä. Tältä osin
            ei ole kysymys välttämättä kanslian
            aktiivisesta tiedotuspolitiikasta.
         
         
         Ed. Huotari toi esille kysymyksen uudelleenkäsittelymahdollisuudesta.
            Meidän oikeussuojajärjestelmässämme
            on selvä suuntaus keveämpään
            itseoikaisutyyppiseen menettelyyn. Esimerkiksi verotusmenettelyssä sitä on
            viety aika pitkällekin. Käsittääkseni
            uudessa hallintolaissa yritetään edelleen kehittää järjestelmää siihen suuntaan.
            Tämä on nähdäkseni aivan oikea
            suuntaus, koska perinteinen muutoksenhaku on raskas menettely ja
            itseoikaisu on usein nopeampi, halvempi ja tarkoituksenmukaisempi.
         
         
         Mitä tulee potilasasiamiesjärjestelmän
            siirtämiseen lääninhallituksen alaisuuteen,
            niin tämä saattaisi olla hyvä keino välttää riippuvuusongelmia,
            jotka tuotiin esille. Myönnän avoimesti, että tämä on
            asia, johon en ole niin hyvin perehtynyt, että uskaltaisin
            ottaa siihen tältä seisomalta kantaa. Olen kirjannut
            tämän ongelman ja tulen perehtymään
            asiaan tarkemmin.
         
         
         Ed. Bremer palasi vielä kysymykseen työnjaosta
            oikeuskanslerin ja oikeusasiamiehen välillä. Mainitsin
            itse, että työnjako on käytännössä selvä.
            Näkökulmani oli tältä osin viranomaisnäkökulma.
            Tarkoitin sitä, miten työnjako käytännössä toimii
            virastojemme välillä. Myönnän,
            että varmasti tässä on epäselvyyttä kansalaisilla.
            Ei kai siihen muuta keinoa ole kuin avoimempi ja ymmärrettävämpi
            tiedottaminen. Toisaalta olen ollut havaitsevinani, että monet
            ihmiset tiedottamisesta huolimatta saattavat kääntyä mahdollisimman
            monen kanteluviranomaisen puoleen. Tältä osin
            tätä ongelmaa ei voida täysin tiedottamisellakaan
            poistaa, mutta silloin juuri tarvitaan sisäisiä kontrollimekanismeja,
            joilla pyritään estämään
            päällekkäinen työ. Niiden toimivuus
            on a ja o, koska saman sisältöisiä kanteluita
            lähetetään kumpaankin paikkaan. Sitä ei
            käy kiistäminen. Eikä kaikki todellakaan
            varmaan johdu pelkästään tiedon puutteesta.
         
         
         Ed. Vistbacka pyysi esimerkkejä siitä, miten johtosäännön
            3 §:n "erityistä syytä" yli viisi vuotta
            vanhoissa tapauksissa on sovellettu. Lähinnä voisin
            mainita kaksi esimerkkiä erityisistä syistä.
            Ensimmäinen on se, että kantelija esittää painavan
            oikeusturvanäkökohdan, minkä takia hänen
            tapauksessaan on niin isoista asioista kysymys, että asia
            pitäisi ajan kulumisesta huolimatta tutkia ja käsitellä.
            Toki tämä on sellainen argumentti, joka otetaan
            huomioon. Toinen esimerkki erityisestä syystä voi
            olla se, että kantelija on itsestään
            riippumattomasta syystä myöhässä tämän
            asian hoidossa. Hän on saanut esimerkiksi asiasta tiedon
            niin myöhään tai hänellä on ollut
            erityinen aihe olla tekemättä kantelua aikaisemmin.
            Jos tällainen syy on perusteltu, se otetaan huomioon ja
            se sopii nähdäkseni hyvin johtosäännön
            vaatimaksi erityiseksi syyksi.
         
         
         Ed. Vistbacka mainitsi postipalvelulain uudistamisen ja postisalaisuusasian,
            joka oli niin sanotuissa itsenoutotapauksissa esillä. Tämä on
            sama asia, johon kiinnitin erään kantelun yhteydessä huomiota
            jo vuonna 1996. Postin huomiota kiinnitettiin postisalaisuuden säilyttämiseen.
            Silloin ei asia antanut aihetta sen tiukempaan puuttumiseen, mutta
            kun tämä keskustelu on nyt uudestaan noussut esille,
            tämä on varmasti uuden tutkimisen paikka. Tulen
            ottamaan selvää, onko tässä asiassa
            tapahtunut mitään uutta sen jälkeen, kun
            siihen viimeksi on oikeusasiamiehen taholta puututtu.
         
         
         Ed. Nousiainen toi esille oikeusasiamiehen käsitys
            -nimisen toimenpiteen kahtiajakoisuuden, sen että meillä on
            toisaalta moittivia ja toisaalta ohjaavia käsityksiä.
            Tämä oli esillä jo viime kesäkuussa
            käydyssä keskustelussa edellisen vuoden kertomuksesta.
            Silloin lupasin, että tämä ohjaavien
            ja moittivien käsitysten erottelu otetaan tilastoissamme
            huomioon. Näin on kuluvana kalenterivuotena tehtykin, ja
            ensi vuoden kertomuksessa meillä tullaan erikseen mainitsemaan,
            minkälaisista käsityksistä on milloinkin ollut
            kysymys. Tämä uudistus on sen jälkeen
            toteutettu.
         
         
         Se, miten näitten käsitysten ero näkyy
            päätösten ja kannanottojen sanamuodossa,
            on asia, johon on yritetty aikaisemminkin kiinnittää huomiota.
            Eli jos kysymyksessä ei ole arvostelu vaan pelkästään
            ohjaavassa mielessä annettu käsitys, kyllä tämä on
            yritetty sanamuodossa ottaa huomioon. Joskus käy niin,
            että kun toimittajat tulkitsevat sanamuotojamme, siinä äkkiä käsitys muuttuu
            huomautukseksi ja ohjaus muuttuu moitteeksi. Tämä on
            tietysti valitettavaa. Meidän pitää tietysti
            entistä selkeämmin valita käytettävät
            termit ja sanonnat, jottei tällaisia väärinkäsityksiä tulisi.
            Toisaalta emme voi määrätä sitä,
            miten toimittajat näistä asioista kirjoittavat. Toki
            viranomainen on ainakin välillisesti vastuussa siitä,
            miten hänen ratkaisuistaan tiedotetaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Muistiinpanojeni mukaan tässä tulivat
            ainakin tärkeimmät näkökohdat
            esille. Mutta mielelläni vastaan vielä jatkossa
            kysymyksiin, jos olen jotain epähuomiossa jättänyt pois.
         
         
       
      
         
         Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Oikeusasiamies Lehtimaja ilmeisesti koki esittämäni
            kysymykset liian laajakantoisiksi, koska hän ei yhteenkään
            niistä vastannut. En käy toistamaan niitä.
            Kysymykseni koskivat nimenomaan järjestelmän toimivuutta,
            ei vain sitä, että asioiden käsittelyyn
            menee aikaa. Näiden aikojen lyhentäminen ei ole
            mikään vastaus siihen, että sosiaaliturva
            toteutuu, potilaiden oikeudet toteutuvat ja he saavat lain mukaiset
            palvelut ja etuudet. Keskeinen kysymys on se, että viranomaisilla,
            joiden tehtäviksi nämä kuuluvat, on riittävästi henkilökuntaa
            hoitamaan ne tehtävät. Lainsäädännön
            toteutuminen edellyttää, että nämä palvelut
            lainmukaisesti turvataan, mutta esimerkiksi kunnissa, ministeriöissä tai
            muissa paikoissa ei ole riittävästi henkilökuntaa.
            Tämä on kysymys, johon mielestäni oikeusasiamiehen
            pitäisi ottaa kantaa, mutta ehkä me voimme jatkaa
            (Puhemies koputtaa) keskustelua myöhemmin.
         
         
       
      
         
         Virpa Puisto /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Oikeusasiamies käsitteli kanteluiden
            ja käsiteltyjen asioiden julkisuutta. Ymmärrän
            sen, että julkisuuslain mukaan, kun asiat on valmiiksi
            käsitelty, ne ovat löydettävissä oikeusasiamiehen
            diaarista. Onko keskusteltu julkisuutta käsittelevän
            virkamiehen kanssa, onko mahdollista saada julkisuuslakiin poikkeus,
            että kaikki asiat eivät olisi välttämättä julkisia?
            Se saattaa rajata ihmisten mahdollisuutta ja rohkeutta etsiä oikeutta
            ja tehdä kanteluja, koska pelätään
            julkisuutta; mieluummin kärsitään ehkä vääryyttä.
         
         
       
      
         
         Eduskunnan oikeusasiamies Lauri Lehtimaja
         
         Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti: Ymmärsin, että ed.
            Stenius-Kaukonen tarkoitti esimerkiksi terveydenhuoltoon liittyvissä tapauksissa resurssipulaa,
            miten puuttuviin voimavaroihin voidaan laillisuusvalvonnan taholta
            puuttua. Kyllä tällaisiakin käsityksiä ja
            suosituksia on esitetty. En nyt pysty terveydenhuollon alueelta mainitsemaan
            konkreettisia esimerkkejä, mutta esimerkiksi tuomioistuimissa
            on ollut ruuhkia ja hitaita käsittelyjä. Tällöin
            on kiinnitetty huomiota myös tuomioistuinten voimavaroihin,
            koska joskus syy puutteellisiin suorituksiin löytyy myös
            voimavarapuolelta. Tietysti siinä on kysymys rahojen jaosta,
            joka taas on pitkälti yhteiskunnallisen päätöksenteon
            piiriin kuuluva asia, jolloin laillisuusvalvojan suositus tietysti
            jää vain huomion kiinnittämiseksi tällaiseen
            asiaan, mutta kyllä laillisuusvalvonnassa on valmiutta
            myös ottaa esiin näitä näkökohtia.
         
         
         Ed. Puisto mainitsi kanteluasiakirjojen julkisuudesta. Uudessa
            julkisuuslaissa on aivan uusi salassapitosäännösmahdollisuus
            vireillä olevissa kanteluasioissa. Jos asian julkitulo
            saattaisi vahingoittaa joko asian selvittämistä tai
            kantelijan tai kantelun kohteen oikeusturvaa, silloin voidaan kanteluasiakirjat
            pitää tällä perusteella salassa.
            Tämä on parannus tai tarkennus aikaisempaan lakiin.
         
         
         Tietysti kanteluihin liittyy luottamuksellisuusnäkökohtia,
            jotka ovat vielä paljon monimutkaisempia kuin julkisuuslain
            soveltaminen. Miten esimerkiksi suhtaudutaan a) nimettömiin
            kanteluihin ja b) niin sanottuihin luottamuksellisiin kanteluihin,
            kun kantelija ei halua, että hänen nimensä tulee
            kantelun kohteen tietoon? Pääsääntönä on
            meidän järjestelmässämme se,
            että jos jotakin virkamiehen menettelyä ryhdytään
            tutkimaan, silloin tutkinnan kohteella on oikeus saada tietoonsa,
            kuka häntä on syyttänyt, millä perusteella
            ja mistä. Tämä on oikeusturvanäkökohta.
            Tietysti on mahdollisuus suojata luottamuksellisuutta myös
            sillä, että asiaa ei käsitellä varsinaisena
            kanteluna, vaan laillisuusvalvoja selvittää asiaa
            omasta aloitteestaan yleisellä tasolla, jolloin joko nimetöntä tai
            luottamuksellista yhteydenottoa voidaan pitää yhtenä vihjeenä tai
            tietolähteenä, jota ei ole välttämätöntä paljastaa.
         
         
         Nämä ovat hyvin herkkiä asioita.
            Itse olen kuitenkin nähnyt sen, että luottamuksellisuuden suojaaminen
            on käytännössä tärkeää ja
            kuuluu laillisuusvalvonnan luonteeseen. Monissa ulkomaisissa järjestelmissä luottamuksellisuus
            on nostettu vielä paljon korkeammalle jalustalle kuin meillä Suomessa,
            missä pääsääntö on
            kuitenkin kantelumenettelyn julkisuus.
         
         
         Esimerkiksi oikeusasiamiehen vankila- ja varuskuntatarkastuksilla
            ja myös muilla laitostarkastuksilla luottamukselliset keskustelut
            vankien, varusmiesten ja potilaiden kanssa ovat hyvin tärkeä osa
            laillisuusvalvontaa. Tämä on hyväksytty
            osaksi oikeusturvajärjestelmää myös
            laitosten henkilökunnan taholta. Mutta joka päivä tulee
            uusia tilanteita, missä julkisuuden, yksityisyyden ja luottamuksellisuuden
            jännitteet tulevat uuteen valoon ja tätä varten
            joudutaan kehittämään uusia pelisääntöjä.
         
         
       
      
         
         Ben   Zyskowicz   /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olisin ensinnäkin kiittänyt
            herra oikeusasiamiestä hyvin asiallisista ja hyvistä vastauksista
            edustajien kysymyksiin. Olen myös omalta osaltani tyytyväinen
            siihen, että herra oikeusasiamies toi ilmi periaatteellisen
            myönteisen kantansa Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslian
            työaikojen normalisoimiseen. En haluaisi väheksyä tämän asian
            merkitystä kanteluaikojen kannalta. Kun koko väki
            siinä toimistossa joka päivä, joka viikko,
            joka kuukausi, joka vuosi tekee normaalia lyhyempää työpäivää,
            onhan sillä väistämättä vaikutusta
            kanteluaikoihin.
         
         
         Oikeusasiamies totesi, että työsuhteen ehdot ovat
            kovin mutkikkaita asioita. Niin ovat monesti mutkikkaita ne kanteluasiatkin,
            jotka teidän käsittelyynne tulevat. Niin suurta
            herraa ei maasta kuitenkaan löydy, ettette toimivaltanne
            puitteissa asianmukaisesti puuttuisi havaitsemiinne epäkohtiin.
            Ei voi olla niin, että työsuhteen ehdot, jotka
            tältä osin kuitenkin säännellään
            oikeusasiamiehen johtosäännössä,
            ovat niin ylivoimaisia asioita, että oikeusasiamies olisi
            tosiasiassa vallaton tämän haasteen edessä ja
            olisi tosiasiassa kyvytön normalisoimaan Oikeusasiamiehen kanslian
            työaikoja.
         
         
         Siinähän voi aloittaa varovaisemmin. Suosittelen
            sitä, että kun eduskunnassa tällä hetkellä on poikkeuksellisen
            lyhyet työajat ja Oikeusasiamiehen kansliassa on vielä poikkeuksellisen
            lyhyet työajat verrattuna eduskunnan poikkeuksellisen lyhyisiin
            työaikoihin, ensi vaiheessa normalisoisitte Oikeusasiamiehen
            kanslian työajan vastaamaan eduskunnan työaikaa
            eli 6:ta tuntia 15:tä minuuttia. Samoin ensi vaiheessa
            voitaisiin aloittaa uusista työsuhteista. Ne, jotka hakeutuvat
            Oikeusasiamiehen kansliaan töihin, tuskin hakeutuvat sinne
            tekemään osapäivätyötä,
            tai ainakin heille voi tehdä selväksi, että siellä noudatetaan
            normaaleja työaikoja, jolloin jokainen hakeutuessaan sinne
            tietää, mihin ryhtyy. Näin päästäisiin
            liikkeelle.
         
         
         Ed. Tykkyläiselle totean, että olen lukenut
            virkamiesselvityksen eduskunnan kanslian työajoista. Siinä piti
            selvittää, miksi täällä on
            poikkeuksellisen lyhyet työajat. Sellaista ei siitä ...
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies:
            
            Ed. Zyskowicz, pyydän teitä jatkamaan puhujakorokkeelta,
               koska 2 minuuttia on ylittynyt!
            
            
          
         
         
         
         ... kyllä ilmi käynyt. Odotan tässä asiassa
            tuloksia.
         
         
       
      
         
         Juha  Karpio  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Keskustelussa on keskitytty lähinnä pitkiksi
            väitettyihin kantelujen käsittelyaikoihin. On rehellisyyden
            nimessä todettava, että oleellista muutosta aikaisempiin
            vuosiin ei ole tapahtunut. On hyvä, että arvovaltaiselta
            taholta otettiin nyt esille myös Oikeusasiamiehen kansliassa
            noudatettavat työajat. Myöskin sen panin tyydytyksellä merkille,
            että oikeusasiamies totesi, että tässä asiassa
            on pohtimista ja myöskin parantamisen varaa. Ymmärrän
            hyvin, että tämä on pitkälle myöskin
            työmarkkinapoliittinen kysymys niin Oikeusasiamiehen kansliassa
            kuin yleensäkin eduskunnassa, muitten virkamiesten osalta.
            Uskoisin, että myöskin valtiovarainvaliokunnan hallinto-
            ja tarkastusjaosto tulee tähän asiaan puuttumaan
            ainakin mietinnön muodossa.
         
         
       
      
         
         Petri Salo /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Minäkin olen kohtuullisen tyytyväinen
            niihin vastauksiin, joita sain kysymykseeni. Huomasin, että eduskunnan
            oikeusasiamiehen toiminta on ollut yhä vakavampaa myöskin
            niitten virkamiesten kohdalta, jotka joutuvat kantelun kohteiksi.
            Huomasin myöskin, että annoitte vastauksen siltä osin, miten
            Oikeusasiamiehen kanslia tiedottaa diaareista ja käsiteltävinä olevista
            asioista.
         
         
         Mutta haluan vielä tarkentaa sitä, että tätä en pidä ollenkaan
            ongelmana, vaan ongelmana pidän nimenomaan niitä,
            jotka kantelun alun perin tekevät ja suorittavat. Kun he
            lähettävät kantelun oikeusasiamiehelle,
            he samalla faksaavat sen myöskin lehdistölle tiedotteena.
            Tämän pohjalta lehdistö kiinnostuu tästä niin
            sanotusta on syytä epäillä -kantelusta
            ja tekee siitä uutisen miettimättä ollenkaan
            sitä, onko siinä välttämättä ollenkaan
            perää, jos kantelija esittää julkisuuteen tällaisia
            väitteitä. Sanoisin, että varmasti perusperiaate
            näissä asioissa on julkisuus, mutta niissä tapauksissa,
            joissa virkamiehen todetaan toimineen aivan oikein ja moitteettomasti,
            hän on ainakin kärsinyt julkisen moitteen, joka
            menee muittenkin kuin kantelijan tietoon.
         
         
       
      
         
         Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On pakko vielä puuttua työaikoihin. Valtiovarain
            hallinto- ja tarkastusjaosto käsittelee parhaillaan ensi
            vuoden budjettia. Siinä yhteydessä olemme selvittäneet
            muun muassa Tarkastusviraston työaikoja ja niihin liittyviä kysymyksiä.
            Näyttää siltä, että tätä kuulemista
            on jatkettava, niin kuin ed. Karpio on todennut. Tässä yhteydessä varmastikin
            tullaan kuulemaan, toivottavasti ehdimme kuulla, Oikeusasiamiehen kanslian
            puolelta näitä asioita ja vielä, missä muualla
            on ongelmia.
         
         
         Sen sijaan haluaisin korjata pöytäkirjaan
            yhden virheen. En ole ihan täysin samaa mieltä siitä,
            että kaikkien virkamiesten ja työntekijöiden kohdalla
            työaika olisi sitä, mitä täällä on
            mainittu. Eduskunnan työntekijöiden työaika
            on pidempi, koska he joutuvat rytmittämään
            työaikansa eduskunnan istuntojen mukaisesti, joten nämä eivät
            ole sillä lailla verrannollisia. Viittaan myöskin
            tällä hetkellä korokkeella oleviin pääsihteeriimme
            ja sihteeristöömme, että he joutuvat
            joustamaan työajoissaan. Tämä väite
            ei kaikilta osin pidä paikkaansa.
         
         
       
      
         
         Raimo  Vistbacka  /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Eduskunnan oikeusasiamies totesi, että vuonna 1996
            on kanslian toimesta puututtu Postin salassapitosäännöksiin.
            Nämä tapaukset, joihin noin kaksi viikkoa sitten
            ensi kertaa suuressa salissa puututtiin nimenomaan Suomen Posti
            Oy:n osalta, ovat ilmeisesti lähteneet liikkeelle viime
            kesänä. Ainakin omalla paikkakunnallani muutostöitä tehtiin
            ja ne on nyt toteutettu. Näin on monessa muussakin postissa,
            jotka Suomen Posti Oy itse hoitaa. Tämän johdosta
            tyydytyksellä panin merkille, että eduskunnan
            oikeusasiamies totesi, että näistä jonkinlaista
            selvitystä tehdään.
         
         
         Lähinnä otin tämän puheenvuoron
            sen johdosta, koska koko ajan tätä muutostyötä Suomen Posti
            Oy:n toimesta tehdään. Jos Eduskunnan oikeusasiamiehen
            kanslia näkee, että on joitakin perustuslaillisia
            ongelmia nimenomaan salassapitosäännösten
            osalta, olisi hyvä, että siihen nopeasti ainakin
            joiltakin osin puututtaisiin siten, että näitä turhia
            muutostöitä ei tehtäisi tai sitten muutokset
            tehtäisiin sillä tavoin, että tulos täyttää voimassaolevat
            salassapitosäännökset, koska Suomen Posti
            Oy on ainakin toistaiseksi vielä meidän veronmaksajien
            omistama.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Joudun vielä ed. Tykkyläisen
            puheenvuoron vuoksi toteamaan, että on hyvä, että eduskunnan
            hallinto- ja tarkastusjaosto tätä asiaa tarkastelee.
            Se virkamiestyöryhmä, johon edellisessä puheenvuorossa
            viittasitte — olin sanomassa, vaikka aika loppui kesken — selvitti,
            mitkä ne työajat ovat tänä päivänä eduskunnassa
            ja mihin ne perustuvat. Kävi ilmi, että täällä noudatetaan normaalia
            lyhyempiä työaikoja, ja kävi myös
            ilmi, että niille ei tänä päivänä ole
            olemassa mitään erityisiä perusteita.
         
         
         Mitä sitten tulee siihen, mikä on virkamiesten tosiasiallinen
            työaika tässä talossa, kyllä se,
            mitä sanoin siitä, että täällä noudatetaan
            6 tunnin 15 minuutin työaikaa, pitää paikkansa,
            koska kun siitä yli mennään, niin siitä maksetaan
            erikseen. Totta kai normaali työaika on se, mistä maksetaan
            normaali palkka. Se, mitä maksetaan sitten ylitöistä istuntolisän
            nimikkeellä, on sitten eri asia. Täällä normaali
            työaika on 6 tuntia 15 minuuttia, ja siitä yli
            menevältä ajalta maksetaan erikseen. Minä lähden
            siitä veronmaksajien edustajana, että eduskunnassa
            pitäisi noudattaa normaalia työaikaa ja normaalin
            työajan ylimenevästä maksetaan sitten
            ylityökorvauksia, jos sellainen järjestelmä on.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.