Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen sisällä näyttää olevan
kaksi näkemystä siitä, miten biopolttoaineitten
käyttöä tullaan lisäämään.
Toisaalla kannatetaan puusta ja turpeesta valmistettavaa biodieseliä ja
toisaalla ehdotetaan bioetanolitehtaitten tukemista. On käynyt
ilmi, että viljasta tuotettu bioetanoli pikemminkin lisää kuin
vähentää päästöjä.
Kun koko tuotantoketjun päästöt lasketaan
mukaan, ympäristötase menee miinukselle.
Nämä ovat niin sanottuja ensimmäisen
sukupolven biopolttoaineita. Nyt pitäisi ottaa käyttöön
jo toisen sukupolven polttoaineet. Muun muassa UPM on ilmoittanut
investoivansa biopolttoaineisiin ja nimenomaan biokaasutukseen. Ympäristötase
on tässä tekniikassa parempi. Toki on hyvä asia,
että isot yritykset kiinnostuvat biopolttoaineista, mutta
kun yksityiset pörssiyritykset lähtevät
mukaan bioenergiatuotantoon, on toiminnalle laitettava selkeät
yhteiskunnan reunaehdot. Yritykset ottavat riskin isoilla investoinneillaan,
mutta voiton tavoittelussa pitää huolehtia siitä,
että ympäristötase on plussalla. Voittoja
ei saa takoa ympäristön kustannuksella.
Olemme tilanteessa, jossa ei enää ole varaa kokeilla,
mitä kaikkea ilmakehä kestää.
Seuraukset ovat jo nähtävissä. Energiaa
pitää ruveta tuottamaan niin, että haitat
ilmakehälle ovat mahdollisimman vähäiset.
Jopa USA on myöntänyt, että tässä on
todellinen ongelma kyseessä. Päästökauppa
pitää saada laajenemaan maailmanlaajuiseksi nopeasti.
EU:n osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on
vain reilut 10 prosenttia.
Suomessa käytetään biopolttoaineita
paljon varsinkin voimateollisuudessa, joten kansantaloudellisesti
biopolttoaineet ovat meille tärkeitä. Bioenergian
käyttöä pitää lisätä,
mutta ei markkinoitten kustannuksella. Bioenergian lisääntyminen
ei saa vaarantaa esimerkiksi metsäteollisuuden raaka-aineen
saantia. Nythän meillä jo Suomessa on häviämässä kuitu-
ja lastulevyteollisuus. Tähän puoleen pitää kiinnittää huomiota.
Niissä maissa, joissa käytetään
enemmän etanolia, nähdään jo
sen vaikutus hintoihin. Amerikassa maissin hinta on noussut, koska
maissimarkkinoille ovat tulleet energiayhtiöt. Suomessakin
jo epäillään, että ruuan hinta
voi näistä syistä nousta. Viljan käyttämistä etanolin
valmistukseen voidaan ajatella myös eettisenä kysymyksenä.
Toinen puoli maailman väestöstä näkee
nälkää, ja meillä käytetään
peltoalat energiantuotantoon.
Asiantuntijoitten mukaan nopein tapa vähentää kasvihuonekaasujen
määrää on poistaa dieselvero.
Dieselautojen hyviä puolia ovat niitten kestävyys
ja ympäristöystävällisyys. Yhteiskunnan
tulisi tukea dieselautoilua, samoin hybridiauton käyttöä.
Joukkoliikennetuet ovat myös tärkeä tekijä,
mutta tosiasia on, että ihminen kulkee autolla ja monille
se on työväline. Ympäristöystävälliseen
autoiluun pitää panostaa.
Olen samaa mieltä vastalauseen allekirjoittajien kanssa
windfall-voitoista, joiden maksajiksi joutuvat kaikki sähkön
ostajat kohonneen sähkön hinnan kautta. Kannatan
järjestelmää, jossa tällaisia
voittoja syntyy mahdollisimman vähän ja entistä suurempi
osa voitoista palautuu valtiolle. Kannatan ed. Uotilan ja ed. Kuopan
tekemää esitystä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Puheenvuoro syntyisi itse asiassa siitäkin,
että palauttaisin mieleen, mitä ed. Kangas juuri
totesi, ja sanoisin jokaiseen asiaan, että ei se nyt ihan noin
ollut. Mutta enpä nyt viitsi muuta kuin todeta hänelle,
että kannattaa erittäin tarkasti, ed. Kangas,
kuunnella, mitä valiokunnassakin asiantuntijat sanovat,
eikä keksiä tarinoita tuossa matkalla tänne
puhujakorokkeelle.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta
annetun lain muuttamista. Tällöin teollisuuden
sähköveroa alennettaisiin puoleen nykyisestä sekä puulla
tai puupohjaisilla polttoaineilla, metallurgisten prosessien jätekaasuilla ja
kemiallisten prosessien reaktiolämmöllä tuotetun
sähkön verotuki poistettaisiin, mutta kuitenkin
muiden sähköntuotannon tukien, kuten tuulivoiman,
pienvesivoiman, kierrätyspolttoaineen, metsähakkeen
ja biokaasun, tukien käyttäminen jatkuisi vuoden
2006 jälkeen, jos Euroopan yhteisöjen komissio
hyväksyy niitä koskevan valtiontukihakemuksen.
Sitten valiokunta toteaa lakonisesti, että valiokunta puoltaa
lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Tähän voitaisiin vaikka mitä kommenttia
nyt sanoa. Tässähän on semmoinen yksinkertaistettu malli,
joka on tilauksesta hallituksessa tuotettu, mutta siitä ei
tässä vaiheessa enempää. Se
tuli keskusteltua jo lähetekeskustelun aikana.
Arvoisa puhemies! Tässä kiinnittää huomiota sellaisiin
asioihin, jotka tavallaan eivät ole tässä asiassa
sisässä ollenkaan. Täällä on
peräti kahdelle palstalle saatu tekstiä muun muassa
aiheesta ruokohelpin — pitäisi olla ruokohelven — verotuki.
Yhtäkkiä ruvetaan pohdiskelemaan semmoista asiaa,
jossa ei ole mitään pohdiskelemista. Mutta onhan
se sillä tavalla, että meillä on hieno
henkilökunta täällä eduskunnassa,
korkeasti oppinutta ja kielenkäytöltään
sujuvaa porukkaa, ei siinä mitään. Ja
kun tilillä on rahaa, niin että voi painatuslaskun
maksaa, niin passaahan sitä pohdiskella kaikenlaisia asioita,
kuten — väärin kirjoitettuna — ruokohelven
tukiasioita.
Arvoisa puhemies! Asia on nimittäin täysin kunnossa
tällä hetkellä sillä tavalla,
että kysymys on maataloustuen piiriin kuuluvasta tukijärjestelmästä,
johonka tulee Euroopan yhteisön oma energiatuki hehtaarikohtaisena.
Ei siihen mitään kotimaisia lisiä tarvita,
ja minä en ymmärrä oikein, pitääkö valtiosihteeri
Raimo Sailasta ärsyttää tällä tavalla,
että valiokunnan mietintöön, joka menee
varmasti valtiovarainministeriön luettavaksi, sitten laitetaan
tällaisia pohdiskeluja, joissa ei ole suoraan sanottuna
päätä eikä häntää.
Ja minkä takia ei ole päätä eikä häntää?
Ensinnäkään ei ole tarvetta, ja toisekseen erittäin
tärkeää tämmöisessä maatalousmaan käytössä on
se, että jos niin katsotaan, niin se ruokohelven tuotanto
lopetetaan kertaheitolla ja se sama maa käännetään
ympäri ja laitetaan viljantuotantoon esimerkiksi ja sillä siisti.
Ja kun se on maatalousmaata ja se on maataloustukien piirissä,
niin se asia on täysin hallinnassa ja sillä siisti.
Elikkä tässä on jotakin sellaista asiantuntemattomuutta,
josta ei oikein tahdo ymmärtää yhtään
mitään.
Sitten sitä mukaa kuin tuo raakaöljyn hinta nousee,
sitä selvemmäksi tulee, että näitä tukia
ei myöhemmin tarvita senkään vertaa kuin
nyt sitten sen muun maatalouden yhteydessä tarvitaan tukia.
Kysymyshän on siis siitä, että tavallaan maankäytöllisesti
kilpailevat sillä samalla peltolohkolla bioenergiantuotanto
ja sitten toisaalta elintarviketuotanto. No, elintarviketuotantoon me
tarvitsemme vain sen 1,5 miljoonaa hehtaaria, ja siinä kaikki,
ja se 750 000 hehtaaria on käytettävissä näihin
bioenergiatarkoituksiin, jos niin halutaan.
Mutta siinäkin, ja nyt viittaan ed. Kankaan äskeiseen
puheenvuoroon, pitää muistaa, että silloin
kun ovat kysymyksessä viljelykasveista rypsi taikka ohra,
ensisijaista siellä pelloilla on valkuaisravinnon tuottaminen
kotieläinkantaa varten ja sekundaarista, toissijaista,
on tuottaa bioetanolia ja biodieseliä, ja siinä ei
eettisiä ongelmia ole, tai sitten eettinen ongelma on se,
että kotieläimiä pidetään.
Tällä tavalla ämä ed. Kankaan
puhe äsken meni vähän persoonallisille urille.
Sitten, arvoisa puhemies, täällä on
vastalause, jossa pohdiskellaan windfall-voittojen leikkausta. Kauppa-
ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen on yrittänyt asiaa
lehtitietojen mukaan hoitaa, mutta on siinä vähän
niin kuin epäonnistunut vastustuksesta johtuen, kuten lehtikirjoituksista
oli luettavissa. Tässä ed. Anni Sinnemäki
ja kumppanit ovat sitä mieltä, että nyt löytyisi
tässä ratkaisu antaa tukea Mauri Pekkariselle,
että tämmöinen windfall-voittojen leikkaussysteemi
toteutettaisiin. Sehän kuitenkin järkevästi
toteutettuna merkitsisi fiskaalisesti 220 miljoonan euron vuosituloa
valtiolle käytettäväksi viisaisiin tarkoituksiin,
vaikkapa bioenergiatarkoituksiin, jolloin se bioenergiatarkoitus
ovat tietysti laiteinvestoinnit ja vastaavat. Ei kaikkien pidä mennä tukemaan
itse tuotantoa sen enempää kuin tällä hetkellä tuetaan.
Yleiskeskustelu päättyy.