11) Hallituksen esitys eräiksi metsäverotusta
koskeviksi muutoksiksi
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä on merkillinen hallituksen
esitys. Tätä on virtuaaliesityksenä maa-
ja metsätalousvaliokunta käsitellyt koko syksyn,
vaikka ei ole olemassa mitään hallituksen esitystä,
mutta on olemassa virtuaaliesitys, jota on pitänyt Kemera-lain
muutoksen yhteydessä käsitellä ja ottaa
huomioon.
Arvoisa puhemies! Tämä suomalainen yhteiskunta
on EU-jäsenyydessä muuttunut Dm-Finlandiaksi,
De minimis Finlandiksi, joka on nyt siis suomalaiselta nimeltään
Vähämerkityksisen tuen valtakunta. Ja nyt, kun
pitäisi yhdistää erilaisia lainsäädäntöjä,
joissa kaikki on tukea nyt yllättäen, ja sitten
vielä tulee katto sille tuelle per yrittäjä,
joka sitä tukea saa, kyllä tämä on
varsinainen viidakko. Jos niillä, jotka olivat kriittisiä näihin
asioihin silloin joskus vuonna 1994, olisi nämä tällaiset
tapaukset, niin kuin tämä virtuaalileikki ja -peli,
jota on käyty valiokunnassa koko syksyn, ollut de facto
-tietona vuonna 1994, niin EU-jäsenyydestä ei
olisi tullut yhtään mitään.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin täytyy antaa
hallitukselle kiitosta siitä seikasta, että tämä esitys
on saatu tänne meidän pöydillemme ennen
tämän lähetekeskustelun alkamista. Se
on erinomainen asia.
Sitten toinen asia on tietysti se, että täytyy
kehua tietysti näitä hallituksen peruslinjauksia,
jotka siellä on tehty. Silloin 23.7. tiedotteessa kerrottiin
tästä puun myyntitulon veronhuojennuksesta, ja
23. huhtikuuta annetussa tiedotteessa kerrottiin näistä metsävähennyksen
hienoisista parannuksista sen jälkeen, kun tämä puhtaitten metsätilojen
sukupolvenvaihdosten perintö- ja lahjaverohuojennus oli
ajautunut karille.
Mutta tämä käytännön
toteutus on ollut aika vitkasta. Suoraan sanoen minullakin oli aika
pitkä veroura ennen eduskuntaa, mutta en koskaan muista,
että hallitus olisi näin aktiivisesti tiedottanut
hyvistä veroasioista, ja sitten kestää kuukausikaupalla,
jopa puoli vuotta ja ylikin puoli vuotta, ennen kuin näkyy
pykälän pykälää. Parempi
järjestys olisi se, että annettaisiin hallituksen
esitys, josta tiedotettaisiin samana päivänä; siinä olisi
ikään kuin järjestystä vähän
enemmän.
Sitten voisi todeta, että tähän esitykseen
sisältyy paljon aika hankalia yksityiskohtia, pienempiä ja
suurempia, ja varsinkin tähän valtiontukiproblematiikkaan
tietysti täytyy voida paneutua valtiovarainvaliokunnan
verojaostossa ja valiokunnassa niitten todennäköisesti
neljän päivän aikana, jotka tämän
esityksen käsittelyyn on tarjolla.
Ihmettelen vaan ainakin sitä seikkaa, miten metsävähennyksestä on
saatu valtiontukea tässä esityksessä.
Metsävähennyshän on luonnollinen vähennys.
Siinähän vähennetään
tietty pieni osa puuston hankintamenosta metsätalouden
juoksevassa tuloverotuksessa, ja puun myyntitulon verotuksessa tietysti
tämän puuston hankintamenon vähennysosuuden
metsän hankintamenosta pitäisi olla itse asiassa
paljon suurempi. Eli tämä on ihan luonnollinen
elementti tässä puun myyntitulon verotuksessa,
jossa nyt ollaan.
Tietysti tilanne oli täysin toinen silloin, kun verotettiin
kasvun perusteella pinta-alaperusteisen metsäverotuksen
aikana. Silloin ei tietenkään voinut olla mitään
metsävähennystä, koska verotettiin kasvusta.
Nyt verotetaan koko puun myyntitulosta ja puuston hankintameno,
joka on todennäköisesti kaikissa tapauksissa melkein
yli 90 prosenttia metsän hankintamenosta — loppu on
maapohjan osuutta — pitää tietysti saada
jollakin tavalla vähentää. Se voi tämänkin
esityksen mukaan tuloutua aikanaan silloin, kun metsäkiinteistö luovutetaan.
Enkä mitenkään voi ymmärtää,
että tämä ristiin vähentäminen
metsävähennykseen oikeuttavilta tiloilta tekisi
tämän metsävähennyksen valtiontueksi.
Se on kuitenkin edelleen puuston hankintamenoa, joka voi siis jopa
tuloutua aikanaan silloin, kun metsäkiinteistö luovutetaan.
Eli kyllä tässä minusta on haksahdettu
pahasti virkamiesjohtoiseen esitykseen.
Sitten voisin todeta, että on hyvä sinänsä,
että nyt sitten valtaosin nämä muut metsävähennykseen
liittyvät ongelmat on tässä syksyn mittaan hoidettu.
Aika vähän tähän on tullut mitään
muutoksia vajaan kolmen kuukauden aikana, niin että siinä mielessä syksy
on kulunut toimettomuuden merkeissä.
Sitten voisin ihan pari yksityiskohtaa vielä ottaa
tässä esille. Tässä 43 b §:ssä,
sen 3 momentissa, puhutaan näistä osaksi vähennyskelpoisista puun
myyntitulon hankkimisesta johtuvista menoista. Siellä on
kummallinen kohta, että osittain vähennyskelvottomina
menoina pidetään "muun ohessa", ja sitten on kolme
kohtaa, mitä menoja pidetään osittain
vähennyskelvottomina menoina. Minusta tämmöinen
"muun ohessa" ei täytä riittävää verolainsäädännön
täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden vaatimusta.
Tämmöinen mielestäni pitää täällä eduskunnassa
poistaa. Kyllä verovelvollisen täytyy tietää,
mitkä hänen metsätaloudesta johtuneet
menonsa ovat vain osittain vähennyskelpoisia. Kyllä se
pitää voida verolaista katsoa eikä vasta
verohallinnon ohjeista.
Meillä on verojaostossa kyllä ihan työntäyteiset
ajat tiedossa, ja jääköön nyt
tällä kertaa tähän tämä referointi.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täytyy ensinnäkin antaa
kiitosta ed. Kivirannalle. Hän on käyttänyt
nyt tämän istunnon aikana kolme aivan erinomaista
puheenvuoroa, ja joutuu toteamaan, että niitten puheenvuorojen
sisältöön voi vain täysin yhtyä,
tai lähes täysin. Hallituksen toiminnan kritisointia
nyt olisin jättänyt itse hiukan vähemmälle.
Mutta joka tapauksessa kokonaisuutena nämä metsäveroratkaisut,
mitä hallitus nyt esittää, ovat myönteisiä. Metsätalouden
kannalta verohuojennus omalta osaltaan on lisäämässä metsäteollisuudelle äärettömän
tärkeää puukauppaa. Ongelmallista tietysti
on se, että kaikki tämä keskustelu, mikä nyt koko
alkuvuoden on vellonut, on saanut aikaan sen, että puukauppa
on tällä hetkellä aika vähäistä,
mutta toivon mukaan, kun nämä ratkaisut tästä selviävät,
myös puukauppa lähtee liikkeelle.
Yksi suomalaisen metsätalouden suuria ongelmia tulevaisuudessa
on se, että metsätilat pirstoutuvat, ja siinä mielessä on
aivan oikea suuntaus, että myös tätä metsävähennystä nyt
korjataan eteenpäin. Tosin kaikki se kritiikki, mitä ed.
Kiviranta tuohon sisällytti, on aivan oikeaa.
Tätä pirstoutumisproblematiikkaa pitäisi
ehdottomasti pystyä hoitamaan, ja totta kai metsäveroratkaisut
ovat siinä parhaita keinoja. Yksi ohjauskeino voisi olla
jatkossa luovutusvoittoverovapaus metsätilan myyjälle,
jolloin kaiken kaikkiaan metsätilan myynti tulisi nykyistä merkittävästi
houkuttelevammaksi, ja toivoisi, että vaikka sitä nyt
ei hallitusohjelmassa tällä sanalla ole tehty,
niin sitä kuitenkin lähdettäisiin jollakin
aikataululla valmistelemaan.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Tässä metsäverouudistusesityksessä,
niin kuin aika monessa muussakin viime aikoina tulleessa esityksessä ja
ennen kaikkea valmistelussa ja keskustelussa, on tullut esille yhä laajempi
valtiontukisääntöjen uudenlainen tulkinta,
jossa lähes kaikkea, myös verotus mukaan lukien,
niin kuin ed. Kiviranta täällä äsken
totesi, tulkitaan valtion tueksi. Jos me menemme tässä puhdasotsaisesti eteenpäin
tällä linjalla, tämähän
merkitsee sitä, että me kavennamme meidän
talouspoliittisten välineidemme käyttömahdollisuutta
merkittävästi, mikä tietää sitä,
että me emme pysty saavuttamaan niitä tavoitteita,
vaikkapa nyt tämän metsäveron osalta,
joita me toisaalla olemme asettaneet vaikkapa uusiutuvan energian
käytön lisäämiseksi. Tämähän
ei voi olla meidän tarkoituksemme, vaan meillä pitää olla,
valtiovallalla, riittävät välineet tehdä ja
päästä eteenpäin kohti niitä tavoitteita,
joita me olemme asettaneet. Siksi mielestäni myöskin
tuolla Euroopan unionin tasolla pitää käydä uusi
keskustelu siitä, kuinka nämä asiat on
oikeasti päätetty, ja ennen kaikkea Suomessa siitä,
kuinka niitä tulkitaan. Ei voi olla oikein se, että me
menemme kohti tasaveromallia tällä järjestelmällä.
Silloinhan me kysymme sitä, onko esimerkiksi pääomien
osalta tämä oikein, kun meillä on nyt
kaksi verokantaa, pääomavero- ja yhteisöverokanta?
Jos se tulkinta vedetään tiukaksi, niin ei ole,
vaan me joudumme menemään yhteen ainoaan verokantaan
ja sillä me taas kavennamme näitä liikkumavaroja.
Elikkä tämän asian ulos perkaaminen on
minusta erittäin tärkeä asia myöskin
tämän lainsäädännön uudistuksen
kohdalla ja varsinkin tästä eteenpäin.
Tämä tulkinta ei voi olla oikea.
Keskustelu päättyi.