Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan tässä puheenvuorossani vielä tuoda esiin, että tässä hallituksen esityksessä on useita hyviä elementtejä, joita on ilo olla tässä kannattamassa. Erityisesti pidän hyvänä sitä, että tässä on nyt tavoitteena saada muutettua näitä aiemmin sosiaalipuolellekin syntyneitä käytäntöjä ja parantaa tilannetta siten, että nyt vahvistetaan muistutusmenettelyn asemaa suhteessa kantelukäytäntöihin. Näillä valiokunnan täsmennysesityksillä pidän tätä erittäin kannatettavana esityksenä ja uskon, että parhaimmillaan tällä tulee olemaan monia myönteisiä vaikutuksia sosiaalihuollon asiakkaan asemaan ja oikeusturvaan, mutta tällä myös varmasti parannetaan päätösten antajien asemaa ja myös heidän oikeusturvaansa.
Lähtökohtaisesti pidän tärkeänä, että tavoite on, että asiakkaan ei tarvitse koskaan olla huolissaan siitä, johtaako epäkohtien esiin tuominen vielä, sanotaan, huonoon kohteluun, ja ettei asiakkaan tarvitse kokea pelkoa siitä, että nostaessaan näitä epäkohtia esiin hän ehkä saisi sitten itselleen epäedullisia päätöksiä tulevaisuudessa. Aina pitää muistaa, että sosiaalihuollon asiakkaat ovat lähtökohtaisesti jo hyvin heikossa asemassa eivätkä välttämättä pysty omaa asiaansa ajamaan parhaalla mahdollisella tavalla, joten pidän tärkeänä, että näiden lakiesitysten myötä heidän asemaansa pyritään kaikin tavoin parantamaan.
Keskustelu päättyi.