5) Hallituksen esitys laiksi kuljetusten alueellisesta tukemisesta
         annetun lain muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Klaus Bremer /r:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Tätä lakia ehdotetaan
            jatkettavaksi kahdella vuodella, vuoden 2003 loppuun.
         
         
         Rouva puhemies! Suomi on logistiikan kehitysmaa. Suomella ei
            olisi varaa siihen, että se on kehitysmaa logistiikan alueella.
            Suomen sijainti edellyttää huipputehokkuutta logistiikassa. Olemme
            kaukana isoista markkinoista, me tarvitsemme huipputehokasta logistiikkaa,
            jotta me pärjäisimme.
         
         
         Valitettavasti ministerien Lipponen, Niinistö ja Heinonen
            lausumat sekä tonnisto- ja merenkulkutuista että Finnairin
            valtiontuista viime aikoina todistavat sellaista henkilökohtaista
            tietämättömyyttä logistiikan
            perusasioista, että tuskin on toivoa edetä sillä tavalla
            logistiikan kehityksessä kuin esimerkiksi Keski-Euroopassa
            kovin monet maat. Meillähän pitäisi olla
            Hollanti suurena esikuvana. Se on todennäköisesti
            maailman kehittynein logistiikkamaa. Sen takia se myöskin
            hallitsee maantiekuljetuksia ja merikuljetuksia yhä edelleen.
            (Hälinää)
         
         
         
            
            Ensimmäinen   varapuhemies:
            (koputtaa)
            
            
Ed. Bremer, ihan pieni hetki. (Puhemies koputtaa) Ed. Bremer
               voi jatkaa.
            
            
          
         
         
         
         Kiitos, rouva puhemies! — Uskon, siltä näyttää kuitenkin,
            että sekä pääministerin, valtiovarainministerin
            että liikenneministerin kohdalla astrologia ja mystiikka
            ovat tutumpia asioita kuin logiikka ja logistiikka, jotka nekin
            tietysti ovat täysin eri asioita.
         
         
         Puhemies! Alueellisen kuljetustuen jatkaminen on todellisuudessa
            logistiikan kehityksen sabotoimista. Mitään kilpailukykyistä tasokasta
            logistiikkaa ei synny eikä voi syntyä niin kauan, kuin
            kuljetuksia avitetaan valtion tuilla. Valtiontuet poistavat sen
            tarvittavan pakon, joka pakottaa kuljetusten kehittämiseen,
            taloudellisimman kuljetusvälineen ja tehokkaimman varastointi-
            ja kuljetusketjun löytämiseen. Niin kauan kuin
            alueellisia kuljetustukia edelleen jaetaan, niin kauan kuljetetaan
            surutta pieniä paketteja liian suurilla autoilla, liian
            suurilla kuljetusvälineillä; niin kauan kuin kuljetustukia
            jaetaan, on varaa pitää tarpeettomia varastointeja
            kuljetusketjussa, hoitaa varastoinnit tehottomilla siirtovälineillä.
         
         
         Alueelliset kuljetustuet, rouva puhemies, ovat kyllä suureksi
            vahingoksi säästöihin pyrkivässä valtiontaloudessa,
            joka käsittämättömässä taitamattomuudessaan
            ja ymmärtämättömyydessään kieltää sitten
            valtiontuet merenkululta ja lentoliikenteeltä, joissa meillä ei
            ole valinnanvaraa, joissa on pakko pelata viidakon säännöillä,
            jos kerran viidakkoon on menty yhdessä muiden tukia jakavien
            maiden kanssa. Mutta näissä omissa ympyröissä meillä on
            mahdollisuuksia ja meidän pitäisi tehostaa omaa
            kotimaista logistiikkaamme, joka todella on kehittämisen
            arvoinen ja jossa on paljon kehittämisen varaa.
         
         
         
            
            Ensimmäinen  varapuhemies:
            
            Vastauspuheenvuoro ed. Kuosmanen, vastauspuheenvuoron pituus
               enintään minuutti. Kehotan niitä, jotka
               haluavat nyt vastauspuheenvuoron, painamaan V-painiketta.
            
            
          
         
         
       
      
         
         Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Bremerin kanssa olen aivan eri mieltä tästä kuljetustuesta
            siinä mielessä,
            että Ruotsin valtio maksaa kuljetustukea kaikille suuryrityksillekin
            ja summa vaihtelee vuosittain Suomen markoissa noin 600:sta 700
            miljoonaan markkaan.
         
         
         Suomessa kuljetustukea maksetaan ainoastaan Itä- ja
            Pohjois-Suomessa sijaitseville yrityksille, ja asukasluku EU-ohjeiden
            mukaan on 12,5 asukasta neliökilometriä kohti.
            Esimerkiksi ed. Kääriäisen Pohjois-Savo
            ei pääse sen takia kuljetustuen piiriin, kun asukkaiden
            lukumäärä on siellä 15 henkilöä neliökilometriä kohti.
         
         
         Mutta tämä tuen määrä 20
            miljoonaa todella on tarpeen niille yrityksille, jotka ovat sijoittaneet
            haja-asutusalueille. Siellä ei mikään
            tehostettu logistiikka auta, kun yrittäjän on
            vietävä tuotteet markkinoille ja raaka-aine tuotava
            tehtaille, joten lämpimästi kannatan tätä esitystä.
         
         
       
      
         
         Pauli Saapunki /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Kaikki eivät helikopterilla
            liiku pitkiä matkoja niin kuin ed. Bremer sinne Pohjois-Suomeen.
            Minulla on selviä esimerkkejä, että kun
            kuljetustuki otettiin pois Etelä-Savosta aikanaan, niin
            sieltä lähti kiviteollisuus eli elementtiyrittäjä siirtyi
            Helsinkiin Pääkaupunkiseudulle juuri sen takia,
            kun kuljetustuki otettiin pois. Eli mielestäni on työllisyyden
            sabotointia, jos otetaan pois muutama kymmenen miljoonaa markkaa.
            Sen sijaan on erinomainen asia, että tämä on
            budjetissa olemassa.
         
         
       
      
         
         Kari   Rajamäki   /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Nopeat ja turvalliset kuljetukset ja kapasiteetti
            ja vetokyky ovat tietysti tärkeitä logistiikkaa
            kehitettäessä. Meillä ongelmahan on pitkät
            etäisyydet ja ohuet tavaravirrat. Tässä suhteessa
            juuri kuljetustuellahan ei vääristetä lainkaan
            kilpailuasetelmaa yritystoiminnan ja elinkeinojen kesken, vaan saatetaan
            Itä- ja Pohjois-Suomen teollisuus Helsinki-mittakaavaan
            kilpailun suhteen. Eli näiden pitkien etäisyyksien
            kalliimmat tuotantokustannukset — logistiikka saattaa olla
            jopa 15—20 prosenttia, kuljetuskustannukset, tuotteen loppuhinnasta — saatetaan
            Helsinki-mittakaavaan.
         
         
         EU-logiikkaa kyllä kuvaa se, että asukasta
            per neliökilometri on ikään kuin etäisyydestä aiheutuvien
            kuljetuskustannusten mittari, joka Pohjois-Savon jättäisi
            ulkopuolella. Tämä täytyy eduskunnan
            budjettikäsittelyssä korjata, koska eihän
            tällä ole mitään tekemistä kuljetuskustannusten
            kanssa.
         
         
       
      
         
         Matti   Huutola  /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Bremer ei ilmeisesti tiedä,
            ketkä saavat kuljetustukea ja millä ehdoilla.
            On muistettava, että näin pienestä tuesta huolimatta
            yhdelläkään yrittäjällä ei
            ole mahdollisuutta leväperäisesti hoitaa kuljetustansa.
            Heidän on pakko etsiä mahdollisimman taloudellinen
            tapa se suorittaa. Se on välttämätön
            tuki niille yrityksille, jotka aikovat elää ja
            kehittyä myös muualla kuin Pääkaupunkiseudulla.
         
         
       
      
         
         Marja-Liisa  Tykkyläinen  /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Jos ajatellaan sitä, että yritykset
            voivat elää myöskin eri alueilla, on
            välttämätöntä, että me
            saamme hoidettua kuljetustuen. Muun muassa täällä ed.
            Rajamäki totesi, että Pohjois-Savo on nyt ulkopuolella
            ja nämä alueet pitää saada hoidettua
            sen johdosta, että silloin jos ei saada kuljetustukia,
            monet yritykset joutuvat konkurssiin ja lopettamaan toimintansa. Tämä merkitsee
            sitä, että alueelle tulee työttömyyttä ja
            myöskin nämä alueet tulevat autioiksi.
         
         
       
      
         
         Mauri Salo /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Tuet eivät saa olla kilpailua
            vääristäviä, ja uskon, että tämä 20
            miljoonaa markkaa, joka nyt osoitetaan kuljetustukiin, ei voi kilpailua
            vääristää. Kilpailutukien jakajilla pitää myös
            olla terve harkinta siinä, että otetaan huomioon
            se, että jos on etelässä tuotantoa, niin miksi
            sitä sitten pohjoisesta tänne kuljettaa. Kansantalouden
            kannalta kuitenkin tärkeää on se, että koko
            maa pyritään pitämään
            ja pidetään asuttuna. Työn pitäisi
            olla siellä, missä ovat tekijätkin.
         
         
       
      
         
         Klaus   Hellberg   /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Kyllä tässä täytyy
            todeta se, että kyse on erittäin pienistä rahasummista,
            joilla nyt näitä pieniä yrityksiä,
            jotka sijaitsevat kaukana ruuhkakeskuksesta, koetetaan jotenkin
            pitää pystyssä. Ed. Kuosmanen tuossa hyvin
            selvitti, mistä on kysymys. Minusta on tärkeää,
            että eduskunta lähtee mukaan tähän
            hankkeeseen. Tämä on pieni tuki, joka kuitenkin
            on erittäin tarpeellinen. Tässä olisi
            kyllä erittäin kielteinen signaali näille
            alueille, jotka sijaitsevat kaukana Etelä-Suomesta, siitä miten
            valtiovalta yleensä suhtautuu niihin toimintaedellytyksiin,
            mitä siellä on.
         
         
       
      
         
         Leena Luhtanen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Vastauspuheenvuoroni ed. Bremerin puheeseen
            koskee vain sitä osaa, kun hän kritisoi pääministeriä tai
            liikenneministeriä siitä, että he eivät
            ole kyenneet kehittämään logistiikkaa.
            Talousvaliokunta edellytti jo aikoja sitten — joka vuosi
            käsitellään tätä alueellista kuljetustukea — että lähtökohtana
            pitäisi olla siirtymisen uudenlaiseen logistiseen systeemiin.
         
         
         Kauppa- ja teollisuusministeriö on kyllä kuunnellut
            ja ryhtynyt toimenpiteisiin logistisen toiminnan kehittämiseksi.
            Ministeriö teetti Viatekilla selvityksen logistiikasta
            tullen siihen tulokseen, että tällaiseen ei ole
            mitään mahdollisuutta ainakaan siten, että se
            parantaisi nykytilannetta. Mutta, jos ed. Bremer luki talousvaliokunnan mietinnön
            tästä asiasta, hän huomasi siinä todettavan,
            että meidän saamamme tiedon mukaan kauppa- ja
            teollisuusministeriö on kuitenkin mukana liikenne- ja viestintäministeriön
            käynnistämässä uudessa hankkeessa,
            jonka eräänä tehtävänä on
            selvittää myös tämän
            alueellisen kuljetustuen uutta logistiikkaa.
         
         
       
      
         
         Markku Rossi  /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Bremer on varmaan varsin looginen
            omassa täsmäpommituksessaan. Hän osuu
            kylläkin tällä kertaa asiaan, jolla ei
            ole logistiikan eikä kuljetustuen kanssa käytännöllisesti
            katsoen mitään tekemistä. Ei ole myöskään
            markkinatalouden edun mukaista se, että kuljetustuki lopetettaisiin.
            Pohjoisen ja itäisen Suomen yritykset tarvitsevat kuljetustukea, ja
            on varmasti niin, että se samalla estää tämän maan
            keskittymisen yhä tiukemmin etelään ja Kehäkolmosen
            sisälle, noin pelkistetysti sanottuna. Kuljetustukea tarvitaan
            jatkossakin. On hyvä, että nyt mennään
            vähän pidemmällekin kuin vain vuosi kerrallaan
            eteenpäin. Siitä on saatava pysyvä käytäntö.
         
         
         Täällä todettiin, että Pohjois-Savo
            ei ole mukana, se pitää paikkansa. Kangaslammin
            kunta siirtyy osaksi Pohjois-Savoa vuodenvaihteessa, ja tällöin
            tuo maaginen 12,5 asukkaan raja alenee 12,43:een ja näin
            ollen Pohjois-Savollakin on edellytykset päästä kuljetustuen
            piiriin.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Klaus Hellberg on varmasti logistiikan
            asiantuntija yleisesti ottaen, mutta tässä asiassa
            on kyllä syytä olla vahvasti eri mieltä hänen
            kanssaan, niin kuin moni kollega on ollut. (Ed. Laakso: Ed. Bremer!) — Anteeksi,
            ed. Klaus Bremerin kanssa.
         
         
         Todellakin, arvoisa puhemies, kuljetusten alueellinen tukeminen
            on kyllä eri asia kuin lentoliikenteen tukeminen, ja myöskin
            laivaliikenteen tukemiseen vertaaminen on varsin hankala asia. Finnairin
            kohdalla, mihin ed. Bremer viittasi, on kyllä syytä katsoa,
            että Suomi todellakin pitää huolta omasta
            lentoliikenteestään.
         
         
         Vielä haluan todeta, että ed. Hellbergin kanssa
            olen siis samaa mieltä.
         
         
       
      
         
         Matti  Kangas  /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Parasta logistiikkaa olisi maan kannalta,
            että pidettäisiin tiet hyvässä kunnossa
            ja tuotteita voitaisiin viedä satamiin. Hallituksen esitys
            kuljetustuesta on oikean suuntainen ja tulee tarpeeseen sekä tasoittaa
            yritysten sijoittumista koko maahan. Se on parasta aluepolitiikkaa,
            ja siihen suuntaan pitäisi edetä, että sitä lisättäisiin
            ja laajennettaisiin. Muun muassa Keski-Suomi jää kuljetustuen
            ulkopuolelle.
         
         
         Tuen pitäisi olla, niin kuin täällä on
            todettu, useampi sata miljoonaa, ja sen tulisi olla kuten Ruotsissa
            on. Tämä ennen kaikkea on pieniä ja keskisuuria
            yrityksiä varten, ne tätä tarvitsevat, eivät
            niinkään suuret vientiteollisuusyritykset. Ihmettelen
            ed. Bremerin kantaa, että hän vastustaa pienten
            ja keskisuurten yritysten kehittymistä muualla maassamme
            kuin Helsingin seudulla.
         
         
       
      
         
         Klaus Bremer /r(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Kyllähän tässä järkyttävällä tavalla
            on tullut todistetuksi se, kuinka kaukana takametsät ja
            takametsien miehet ovat logistiikasta ja sen huippusaavutuksista
            esimerkiksi Hollannissa, jonka pitäisi olla meille kaikille esimerkki
            ja tavoite.
         
         
         Ed. Saapunki oli täällä ainoa, joka
            esitti sellaisen esimerkin, johon osittain voin yhtyä,
            mutta sitäkään hänen esimerkkiään
            ei ratkaista alueellisella kuljetustuella. Te tiedätte
            kyllä kaikki, että tällaiset pikkurahat
            vääristävät kilpailua ja tulevat
            jakoon eräänlaisen suosikkijärjestelmän
            perusteella, joka lopullisesti miinoittaa ja upottaa muut pienyrittäjät,
            jotka eivät sitä tukea saa.
         
         
         Ed. Luhtaselle sanoisin kaikkein kohteliaimmin, että KTM:n
            ja liikenneministeriön virkamiehet ovat yhtä kaukana
            nykyaikaisesta logistiikasta kuin takametsät. Ei ole mikään
            ihme, että Suomi on siinä pisteessä logistiikkansa
            suhteen kuin missä se on.
         
         
       
      
         
         Eero Lämsä /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kuljetustukiasia on ollut tälle eduskunnalle
            hyvin tärkeä asia. Kun ed. Bremer puhui logistiikasta, en
            voi kyllä yhtyä hänen näkemyksiinsä.
            Minusta hän kyllä ampuu nyt haulikolla kärpästä.
            Kuljetustuki kaiken kaikkiaan on hyvin vähäinen
            ja koskettaa hyvin pientä määrää yrityksiä.
            Jos kuljetustuki lopetettaisiin, ei se veisi logistiikan kehittämistä eteen-
            eikä taaksepäin eli sillä ei sinällään
            ole mitään merkitystä. Kuitenkin kuljetustuki
            on ollut hyvin tärkeä tälle eduskunnalle.
         
         
         Huomasin, kun pyysin puheenvuoron, että listalla oli
            vain ed. Bremerin ja minun puheenvuoroni. Kun ed. Bremer ikään
            kuin provosoi tätä asiaa, sinne tuli kahdeksan
            puheenvuoroa ja ilmeisesti kymmenen vastauspuheenvuoroa. Tämäkin
            osoitti sen, että kuljetustuki on eduskunnalle tärkeä asia.
            Voisi kysyä, onko kuljetustuki eduskunnan kummilapsi. Tämä nousee
            joka vuosi aina esille hyvin tärkeänä asiana.
         
         
         Historiahan kuljetustuelle on se, että Lipposen ensimmäinen
            hallitus lakkautti esityksellään kuljetustuen,
            ja perusteluna sille oli, että tällaista elinkeinotukea
            ei tarvita, se on elinkeinotoimintaa vääristävää tukea.
            Silloin viitattiin myös siihen, että se on EU:n
            vastainen tukijärjestelmä. Eduskunta ei kuitenkaan
            hyväksynyt hallituksen esitystä. Sitten on edetty
            ed. Karjalaisen lakialoitteen pohjalta ja näin kuljetustuki
            on aina saatu pidettyä voimassa. Tämä on
            ollut erittäin tärkeä tuki niille yrityksille,
            joita se on koskettanut.
         
         
         Ed. Karjalaisen lakialoitteessa, joka on vuodelta 2000, tuodaankin
            vähän esille sitä, mitä kuljetustuki
            on merkinnyt. Tässähän tuodaan esille,
            että alueellisella kuljetustuella on Pohjois- ja Itä-Suomen
            pk-yritystoimintaan ja työllisyyteen selkeästi
            myönteinen vaikutus. Tämä pohjautuu seurantaan,
            mikä kuljetustukeen on kohdistunut. Tässä myös
            todetaan: "Pitkät etäisyydet suurille markkina-alueille
            aiheuttavat yrityksille moninkertaiset kuljetuskustannukset keskimääräisiin
            kustannuksiin verrattuna. Polttoaineiden hinnannousu on lisännyt
            kuljetuskustan-nuksia. Maan reuna-alueilla logistiikka on kehittymättömämpää" — se
            on todella myönnettävä — "ja
            kuljetusvaihtoehdot ovat vähäisemmät." Eli
            nämä ovat erittäin tärkeitä tekijöitä.
         
         
         Hyvin merkittävä asia on se, että Ruotsissa kuljetustuen
            kokonaismäärä on paljon suurempi ja koko
            Pohjois-Ruotsi on sen vaikutuspiirissä. Silloin vuosina
            95—96, kun liikennevaliokunnassa tätä asiaa
            käsiteltiin, Lapin yritykset olivat todella huolestuneita
            siitä, että niistä siirtyy yritystoimintaa
            Ruotsiin, jos kuljetustuki loppuu. Tämähän
            koskettaa pääasiassa raskasta teollisuutta: betonituoteteollisuutta,
            metalliteollisuutta jne.
         
         
         Nyt sitten, kun kuljetustukiasia on tullut hallituksen esityksenä,
            hallitus on aivan oikein myöntänyt, että hallitus
            on menetellyt virheellisesti ja toiminut väärin,
            ja otti nyt eduskunnan näkemyksen huomioon. Nyt jatketaan
            tämän vaalikauden loppuun saakka hallituksen esittämän
            kuljetustuen pohjalta. Tämähän on hyvin
            pitkälle saman muotoinen kuin ed. Karjalaisen tekemä kuljetustukilakialoite
            on ollut.
         
         
         Ongelmana tässä on ollut aina se, että tietyt alueet
            eivät ole päässeet kuljetustuen piiriin. Nämä yritykset
            muutoin kyllä ovat pitkien etäisyyksien takana
            ja niillä on samat ongelmat kuin niillä yrityksillä,
            jotka ovat kuljetustuen piirissä. Yhtenä tähän
            alueeseen kuuluu Pohjois-Savo. Pohjois-Savo ei ole päässyt
            kuljetustuen piiriin. Ed. Rossi toi esille, että syynä on
            väestötiheys 12,5 henkeä neliökilometrillä.
            Nyt on laskettu, että jos Kangasniemi liittyy Pohjois-Savoon, päästään
            lukuun 12,43 eli nyt olisi myös Pohjois-Savon mahdollista
            päästä kuljetustuen piiriin.
         
         
         Mutta on kuulunut huolestuttavia uutisia siitä, että kun
            lasketaan alueen neliöitä, niin ei vesistöjä oteta
            siinä laskennassa ilmeisesti enää huomioon,
            onko otettu aikaisemminkaan, mutta joka tapauksessa nyt on tullut
            tietoon, että vesistöjä ei oteta huomioon
            ja tämä estäisi Pohjois-Savon pääsyn
            kuljetustuen piiriin. Tietysti ratkaisu tässä olisi
            se, että tyhjennettäisiin jokin iso järvi
            eli saataisiin maa-aluetta vähän lisää,
            mutta sekin tuo omat ongelmansa.
         
         
         Mutta minä toivon joka tapauksessa, että nyt, kun
            kauppa- ja teollisuusministeriö tekee ratkaisun siitä,
            mitkä alueet pääsevät kuljetustuen
            piiriin, siinä olisi myös Pohjois-Savo mukana.
            Ei voi olla näin, että pieni asukastiheyden ero
            estää kuljetustuen saamisen. Kysymys on nimenomaan
            siitä, että meillä on yrityksiä,
            jotka tarvitsevat kuljetustukea. Niiden toiminnan jatkuvuus perustuu
            nimenomaan siihen, että ne pystyvät kuljetustukea
            tulevaisuudessa hyödyntämään. Nyt
            pitäisi ajatella näitä yrityksiä ja
            työpaikkoja. Ne ovat ihan yhtä tärkeitä kuin
            Lapille, Pohjois-Karjalalle ja Kainuulle, jotka ovat kuljetustuen piirissä.
         
         
       
      
         
         Leena  Luhtanen  /sd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Tämä on todella tärkeä asia
            eduskunnalle monestakin eri syystä. Minä korostan
            vielä sitä, että kun talousvaliokunta
            on käsitellyt eri vuosina tätä asiaa
            aloitteiden pohjalta ja sitä kautta saanut tämän
            asian eteenpäin, me olemme uskoakseni joka kerta toivoneet,
            että tätä asiaa pitää viedä eteenpäin
            nimenomaan siihen suuntaan, että voisimme saada koko alueellisen
            tuen pohjaksi uudenlaista logistiikkaa.
         
         
         Minä vielä korostan sitä, että valiokunta
            on esittänyt tällaisen toivomuksen ja tällaisen
            näkökohdan ja tätä asiaa on
            siis selvitetty. Kun nyt näin on, että asiaa on
            selvitetty eikä KTM:n logistiikkaselvityksen puolelta tullut
            mitään uutta tähän asiaan, voin
            sanoa näin, että kyllä talousvaliokunta
            oli siitä erittäin tyytyväinen, että tämä asia
            nyt kerrankin tuli hallituksen esityksenä suoraan eduskunnan
            käsittelyyn ja vältyttiin kaikilta neuvotteluilta
            ja muilta toimenpiteiltä eli pääsimme
            suoraan käsittelemään hallituksen esitystä, koska
            olemme ymmärtäneet niin, että tämä asia on
            tärkeä eduskunnalle ja tämä tulee
            tavalla tai toisella esille, jos ja kun meillä ei ole muuta
            mallia esitettävänä. Niinpä sitten
            lähdimme käsittelemään tätä asiaa.
         
         
         Sinänsä tietysti — menen vielä ed.
            Bremerin puheeseen — on hyvä asia minun mielestäni,
            että täällä käsitellään
            myös sitä, onko juuri tämän muotoinen
            alueellinen kuljetustuki tarkoituksenmukainen. Tässähän
            on paljon kehitettävää, jos näin
            katsotaan. Täällä on tuotu erilaisia
            epäkohtia esiin. On nähty epäkohtana
            se, että kuljetustukea ei anneta Suomessa suurteollisuudelle,
            toisin kuin vastaavasti Ruotsissa tehdään. On
            nähty epäkohtana se, että tämä ei
            ole myöskään kehitettävien alueiden
            kannalta tasapuolinen.
         
         
         Täällä on jo viitattu siihen, että muun
            muassa Pohjois-Savo jää tämän
            tuen ulkopuolelle. Kun me tunnemme näitä Suomen
            alueita, niin tietysti ajattelee ihan välittömästi,
            minkä ihmeen takia esimerkiksi Pohjois-Savo on jätetty
            ulkopuolelle. Siinä ovat Euroopan unionin laskelmat mukana,
            ja tällä hetkellä raja on 12,5 henkilöä neliökilometriä kohti.
            Kun valiokunta selvitti lähetekeskustelun innoittamana,
            onko näitä rajoja syytä tarkistaa, esimerkiksi
            onko asukasmäärä muuttunut Pohjois-Savon
            kohdalla viime aikoina — meillä olisi ollut valmiutta
            lähteä tätä asiaa viemään
            eteenpäin — saimme asiantuntijoilta vastauksen,
            että tällä hetkellä Pohjois-Savon
            asukastiheys on 15,4 henkilöä neliökilometriä kohti
            eli väkiluku on mennyt tässä mielessä huonompaan suuntaan,
            joten pitäydyimme tällä hetkellä perusesityksessä emmekä lähteneet
            tätä sitten sen kummemmin selvittelemään.
         
         
         Mutta asiantuntijakuulemisessa, kun pidimme edelleen tärkeänä sitä,
            että tätä asiaa on tavalla tai toisella
            kehitettävä eteenpäin, saimme selville,
            että liikenneministeriö on tätä selvittelemässä yhteistyössä KTM:n
            kanssa eli kauppa- ja teollisuusministeriö on mukana liikenneministeriön
            uudenlaisessa logistiikkaselvityksessä. Valiokunta totesi,
            että on erinomainen asia, että tämä asia
            ei ole pelkästään hautautunut siihen
            toteamukseen, että ei ensi kerralla päästy
            eteenpäin tässä asiassa, vaan uuden selvityksen
            valmistuttua meillä on mahdollisuus — niin ainakin uskomme
            ja toivomme — tätä asiaa käsitellä uudelleen,
            tietysti mielellään siten, että eri alueita olisi
            mahdollista kohdella niin tasapuolisella tavalla kuin mahdollista
            eli että tuki olisi kaikin tavoin, mikä sen muoto
            olisikaan, oikeudenmukainen ja pääsisimme ikään
            kuin väliaikaismuotoisesta käsittelystä eteenpäin.
         
         
       
      
         
         Seppo   Kääriäinen   /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässähän on lupaavaa
            se, että talousvaliokunnan mietintö on ymmärtääkseni
            yksimielinen mietintö jatkon osalta. Se myös kertoo
            laajemmasta toiveesta, pitempiaikaisesta toiveesta, saada logistinen
            systeemi pysyvämpänä, useampivuotisena.
            Tämähän merkitsee vain lievähköä tasoittamista
            yritysten toimintamahdollisuuksiin. Se on pienehkö vastaantulo,
            eikä se mitään kilpailua tietenkään
            vääristä. Summa on hyvin mitätön,
            ja se käytetään edellytysten tasoittamiseen.
         
         
         Pohjois-Savosta lyhyesti: Kun Kangaslampi liittyy Pohjois-Savoon
            vuodenvaihteessa, silloin raja alittuu Pohjois-Savon osalta, mikä mahdollistaa
            kuljetustuen maksamisen. Eduskunta on sitä edellyttänyt
            aiemmin ja edellyttää ehkä tälläkin
            kertaa, toivottavasti. Sen jälkeen pallo on ihan puhtaasti
            valtioneuvoston eli KTM:n käsissä. Toivotaan,
            että sielläkin riittää ymmärtämystä Pohjois-Savoamme
            kohtaan.
         
         
       
      
         
         Hannes Manninen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Minusta ed. Bremerin puheenvuoro oli todella
            hämmästyttävä, mutta ilmeisesti
            kuuluu hänen linjaansa, että kaiken on ahtauduttava
            ja pakkauduttava tänne Pääkaupunkiseudulle.
            Erityisen hämmästyttävältä tämä tuntuu,
            kun tänä päivänä viimeksi
            on valtiovaroissa kuunnellut puhetta Pääkaupunkiseudun
            asunnottomuus- ja muista ongelmista ja vaikeuksista, jotka maksavat
            kansantaloudelle muuttoliikkeen johdosta 10 miljardia markkaa vuositasolla.
            Siinä olisi pikkuisen tukea tai on aika paljon tukea tälle
            hommalle. Olisi syytä siirtää sitä tukea
            vähän muualle.
         
         
         Eilen viimeksi neljä pohjoisinta maakuntaliittoa jätti
            pääministerille Kajaanissa ehdotuksen Pohjois-Suomen
            kehittämiseksi nimellä "Puoli Suomea samalle viivalle".
            Siinä nimenomaan korostetaan yritystoiminnan edellytysten
            parantamista ja erityyppisiä tukia, jos sillä nimellä haluaa
            niistä puhua.
         
         
         Mietintö sinänsä on ihan hyvä.
            Logistiikan kehittäminen on tärkeää,
            mutta minun logiikkani kyllä sanoo, että millään
            logistiikalla pitemmiltä matkoilta kuljetusta ei saada
            halvemmaksi tai yhtä halvaksi kuin lyhyiltä matkoilta.
            En ainakaan minä ymmärrä sellaista logistiikkaa.
            Olisi ehkä toivonut, että sen lisäksi,
            että logistiikkaan kiinnitetään huomiota,
            olisi päinvastoin ehkä mietinnössä korostettu
            ja ehkä ponsikin hyväksytty siitä, niin
            kuin täällä puheenvuoroissa on todettu,
            että kuljetustuen alueellista soveltamista, ehkä yrityskohtaistakin,
            pitäisi laajentaa ja tasoa pitäisi nostaa. Elikkä 20
            miljoonan sijasta meillä pitäisi olla vähintään
            200 miljoonaa kuljetustukeen. Silloin oltaisiin oikealla tasolla.
         
         
       
      
         
         Kalervo Kummola /kok:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Tässä on tullut niin
            paljon sanottua, jo lähes kaikki varmasti, etten toista.
         
         
         Toteaisin lyhyesti vain, että tässä lakiesityksessä on
            hyvää se, minkä ed. Lämsäkin
            täällä totesi: että se tulee
            hallituksen esityksenä ja kaksivuotisena. Saadaan vähän
            hengähdysaikaa. Tähän astihan sitä on
            viime vuodet väännetty täällä eduskunnassa
            yksivuotisena eduskunnan toimesta.
         
         
         Mitä tulee ed. Bremerin puheenvuoroon, hän on
            hyvin looginen ollut vastustaessaan kaikkia mahdollisia subventioita,
            mutta tässä kohdassa esimerkiksi Pirkanmaan kansanedustajana
            pitää kyllä puolustaa kuljetustukea.
         
         
         Mitä tulee logistiikkaan ja tutkimuksiin, en itse kovin
            paljon myöskään usko niihin. Tässä on kysymyksessä kuitenkin,
            vaikka jätetään Pohjois-Savo pois, maantieteellisesti
            puoli Suomea. Jos jokin keskus esimerkiksi perustettaisiin jonnekin
            Rovaniemelle, se ei kovin paljon auttaisi, päinvastoin
            ehkä monessa tapauksessa kuljetukset pitenisivät.
            Tässä on niin pienistä määristä, kuten
            ed. Kuosmanen totesi, kysymys, että normaalit lain säännökset,
            jotka Etelä-Suomessa purevat, eivät tähän
            auta.
         
         
         Pontta ei tällä kertaa valiokunnan toimesta
            siihen vielä tullut, koska odotamme vielä kauppa- ja
            teollisuusministeriön sekä liikenne- ja viestintäministeriön
            käynnistämää tutkimusta. Niin kuin
            jo totesin, en kovin paljon siltä odota, mutta kyllä tähän
            jokin pysyvä ratkaisu pitäisi saada. Tietysti
            suomalaiset suuryritykset esimerkiksi ovat huomattavasti heikommassa
            asemassa kuin vastaavasti ruotsalaiset yritykset; siellä myöskin voidaan
            tukea suuryrityksiä.
         
         
       
      
         
         Klaus  Hellberg  /sd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Tällaiset tuethan ovat minusta
            mahdollisia ainoastaan poikkeustilanteissa tai poikkeuksellisissa
            olosuhteissa. Näinhän Suomessa yleensä on pyritty
            toimimaan. Valitettavasti vain kansainvälisesti tilanne
            on täysin toinen. Jos ajatellaan esimerkiksi telakkatukikysymystä,
            jossa Suomi on koettanut toimia sen mukaan, ettei tukia maksettaisi,
            niin siihen vain valitettavasti joudutaan taas ilmeisesti menemään
            mukaan, kun kansainvälinen kauppajärjestö ei
            saa näitä asioita järjestykseen.
         
         
         Tässä on minusta vähän samantapaisesta
            tilanteesta kysymys, mutta tosi pienistä rahasummista.
            Jos katsotaan, että Ruotsi tosiaan 600—700 miljoonalla
            antaa tukea ja meillä nyt 20 miljoonaa esitetään,
            niin tässähän on todella mitättömästä summasta
            kysymys.
         
         
         Minusta on tärkeää nyt se, että liikenne-
            ja viestintäministeriön käynnistämässä selvityksessä saataisiin
            jotain aikaan, kun tutkitaan pienten ja keskisuurten yritysten logistiikan
            kehittämistä. Tässä on nyt kaksi
            vuotta aikaa, jos tämä hyväksytään,
            saada jotain kehitettyä ja selvitettyä. Sitten
            sen mukaan lähdetään tekemään
            päätöksiä, ettei joka vuosi
            tarvitsisi täällä eduskunnassa kinata,
            onko tässä mitään järkeä vai
            eikö ole.
         
         
       
      
         
         Esko-Juhani  Tennilä  /vas:
            		
         
         
          Rouva puhemies! Eri osissa maata toimivilla yrittäjillä on erilaisia
            kustannuksia kuljetusten osalta riippuen tosiaan siitä,
            missä osassa maata he toimivat. Näin ollen kuljetustukijärjestelmä on
            täysin perusteltu ja täysin oikeudenmukainen järjestelmä, koska
            ei siinä kilpailua vääristetä.
            Siinä vain tasataan kilpailun lähtökohdat.
         
         
         Ruotsissa kuljetustukeen käytetään
            vuosittain yli 200 miljoonaa kruunua. Ruotsin järjestelmä on
            paljon vahvempi. Siellä ovat isommatkin yritykset kuljetustuen
            piirissä. Meillä pitääkin pyrkiä ja
            päästä siihen vaalien jälkeen,
            että seuraavaan hallituksen ohjelmaan otetaan kuljetustukijärjestelmän
            vakinaistaminen ja vahvistaminen. Pitää päästä suurin
            piirtein sille tasolle, jolla meillä oltiin kuljetustuen
            kokonaismäärän osalta kymmenisen vuotta
            sitten, eli pitää päästä yli
            100 miljoonan markan tason, eli kuljetustuen viisinkertaistaminen
            on tarpeen. Se on taatusti viisasta tälle maalle ja sen
            yrittäjäkunnalle kokonaisuudessaankin.
         
         
       
      
         
         Iivo  Polvi  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Kuljetusten alueellista tukemista koskevan
            lain jatkaminen kahdella vuodella on aivan oikea toimenpide, johon
            esitykseen valiokunta näyttää yksimielisesti
            päätyneenkin. On selvää, että valtiontalouden
            kannalta kuljetustuella ei ole oleellista merkitystä. Sen
            sijaan moniin pienyrityksiin sillä on selvät vaikutukset.
         
         
         Ehkä ed. Bremer on osittain oikeassa puhuessaan siitä,
            että logistiikan kehittäminen on avainasia kuljetusten
            ja kuljetuskustannusten osalta. Mutta siltä osin hän
            on väärässä, että kuljetustuki
            jollakin tavalla vääristää kilpailua.
            Sillä korvataan osa niistä ylimääräisistä kustannuksista,
            jotka pitkistä etäisyyksistä aiheutuvat.
         
         
         Tällä hetkellä tietenkin Pohjois-Savon
            kannalta on kielteinen se asetelma kaiken kaikkiaan erityisesti
            siitä syystä, että niin pohjois-, etelä-
            kuin itäpuolella kuljetustukia tällä hetkellä maksetaan.
            Rajaksi on muodostunut asukastiheys 12,5 asukasta neliökilometriä kohti,
            jonka Pohjois-Savo tähän saakka on ylittänyt.
            Mutta ensi vuoden alusta Kangaslammin liittyessä tuo raja-arvo alittuu
            eikä mitään perusteita kuljetustuen maksamatta
            jättämiselle Pohjois-Savon alueella ole. Kysymys
            on ratkaistavissa valtioneuvoston päätöksellä,
            joka nuo alueet tarkemmin määrittelee. Raja-arvohan
            määräytyy liittymissopimuksen yhteydessä sovitusta
            rajasta. Siltä osin on tietenkin todettava se, että liittymissopimuksessa
            neuvoteltiin huonot edut. Sehän on oikeastaan syy siihen,
            miksi Pohjois-Savo tähän saakka on jäänyt
            tämän tukijärjestelmän ulkopuolelle.
         
         
       
      
         
         Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Rouva puhemies! Aivan lyhyesti vain se, että kuljetustuki
            on EU-järjestelmän hyväksymä.
            Nyt kannattaa olla tässäkin mielessä tarkkana,
            ettei sitten mennä ojasta allikkoon eli ajeta niin hyvää ratkaisua,
            että EU ei sitä enää sitten hyväksykään,
            kun lähdetään logistiikkatukia ja niiden
            laajentamisia miettimään. Kuljetustuki on nyt
            EU:n hyväksymä, ja Ruotsi käyttää sitä myös.
            Tämä pitää pitää mielessä.
            Pohjois-Savolle tuki kuuluu, ja kaikin mokomin heti, kun siihen
            edellytykset löytyvät, se pitää ottaa
            käyttöön. Tästä pitää eduskunnassa
            olla myös selvä yhtenäinen kanta, koska
            sinne, minne se kuuluu, sen pitää myös
            tulla.
         
         
       
      
         
         Pekka  Kuosmanen  /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Polvelle totean, että todella
            Suomi neuvotteli heikosti EU:n kanssa tämän sopimuksen,
            koska sisäjärviä ei otettu siinä pinta-alassa
            huomioon. Jokainen meistä ymmärtää,
            että kuljetusmatka pitenee, kun järvi joudutaan
            kiertämään. Keski-Euroopassa esimerkiksi
            vuoristoalueet hyväksyttiin mukaan silloin, kun laskettiin
            väestötiheyttä.
         
         
         Toinen asia, johon puuttuisin: Ruotsin kuljetustuki vääristää kilpailua
            Pohjois-Suomessa erityisesti sen takia, että kilpailutilanne
            on semmoinen, että suurteollisuus saa tukea ja markkinoi Pohjois-Suomeen
            omia tuotteitaan eikä Suomen suurteollisuus saa tukea samoilla
            alueilla. Tämä vääristymä minun
            mielestäni pitäisi EU:n taholta oikaista. Sitten
            täytyy muistaa, että Norjassa maksetaan kanssa
            voimakkaasti kuljetustukea ja sitä kautta erittäin
            halpaa lohta virtaa Pohjois-Suomeen ja kaikkialle Suomeen kuljetustuen
            ansiosta.
         
         
       
      
         
         Esa  Lahtela  /sd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Ed. Hellberg aikaisemmin totesi sillä tavalla,
            jotta tämmöisiä tukia pitäisi
            olla vain poikkeustilanteissa. Suomi nimittäin on kaiken
            kaikkiaan poikkeustilanne siinä mielessä, ja tätä tarvitaan jatkuvasti.
            Ensinnäkin Suomen väestö on keskittynyt;
            etelässä ovat isot kulutuskeskukset, ja muu maa
            on sitten harvaanasuttua. Lisäksi asutaan semmoisella vyöhykkeellä,
            että kun katsotaan mahdollisuudet jatkossa, niin vaikka
            logistiikkaa kuinka kehitettäisiin, pohjoisessa päin
            ei ole hirveitä kulutusmahdollisuuksia, kun Jäämeri
            on edessä. Kun katsotaan Venäjälle päin,
            siellä on talous sen verran heikossa kunnossa, että sinnepäin
            ei valtavia tavaravirtoja ole menossa.
         
         
         Logistiikkaa pitää kehittää,
            mutta sen lisäksi jatkossakin tarvitaan ihan pitkässä pelissä joitakin
            toimenpiteitä kuljetustuen muodossa tai millä nimellä se
            maksetaankin, tasaamaan kustannuksia, jos halutaan, jotta ihmiset
            voivat asua syrjemmässäkin ja osallistua tuotannontekoon siellä.
            Tai sitten siinä käy sillä tavalla, että tuotanto
            pikkuhiljaa valuu, joitakin harvoja asioita jää,
            mutta kaikki muu valuu sitten tänne lähelle kulutuskeskuksia.
            En usko, että kenenkään etu se tulee
            olemaan. Sen takia näen nyt ihan hyväksi, jotta
            selvitellään logistiikkajärjestelmien
            kehittäminen, mutta sillä ei ratkaista koko asiaa.
         
         
       
      
         
         Antti Rantakangas /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Eilen Pohjois-Suomen maakunnat jättivät
            pääministerille ehdotuksen Pohjois-Suomen strategiasta
            ja niistä toimista, joita valtion pitäisi toteuttaa
            Pohjois-Suomen elinkeinoelämän vahvistamiseksi.
            Siinä mielessä olisi hyvin outoa, jos tämä perusväline,
            olemassa oleva aluepoliittinen tehokas väline, ajettaisiin
            alas. On tietysti mieluisaa, että täällä on
            näin vahva kannatus kuljetustukijärjestelmälle.
         
         
         Minusta ed. Tennilä linjasi tulevaisuutta hyvin, eli
            nyt pitää katse kääntää jo
            uuden hallituksen ohjelmaan ja siellä vakiinnuttaa tämä järjestelmä,
            laajentaa sitä ja lisätä rahaa myös
            täällä. Se on tehokkain ja hyvin tehokas
            keino parantaa pitkien etäisyyksien alueella yritystoiminnan edellytyksiä.
            Se on selkeä järjestelmä, hyväksi havaittu
            myöskin yrittäjien näkökulmasta
            ja todella käyttökelpoinen väline jatkossakin
            näillä parannuksilla, joita äsken mainitsin.
         
         
       
      
         
         Mirja  Ryynänen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Minäkin kuulun niihin, jotka kovasti
            hämmästelevät ed. Bremerin kantaa. Olen
            aikaisemmin häneltä kuullut hyvin ymmärtäviä puheenvuoroja alueellisesta
            kehittämisestä. Minusta hän on ollut
            niitä harvoja, jotka ovat selkeästi ymmärtäneet,
            että alueellisesti tasapainoinen kehittäminen
            on myöskin Helsingin etu. Sen takia tämä oli minusta
            kovasti ristiriitainen sen suhteen, koska kyllä kuljetustuki
            monien yritysten sijoittumiselle on ihan avainasia.
         
         
         Ed. Mannisen tavoin minäkään en usko,
            että mikään logistiikkaselvitys sinänsä voi
            muuttaa sitä tosiasiaa, että pitkistä etäisyyksistä on
            kustannuksia, joita on korvattava. Siihen todella selvää tukea
            tarvitaan, että nykyinen kilpailun vääristyminen
            voitaisiin edes osittain poistaa. Nythän olemme juuri vääristyneessä kilpailutilanteessa
            pitkien etäisyyksien ja alueitten kannalta, eli tuella
            pyritään tasa-arvoisempaan tilanteeseen.
         
         
         Olen myöskin hyvin iloinen siitä, että eduskuntakeskustelussa
            on syntynyt laaja, voisi sanoa: lähes yhtenäinen,
            tuki sille, että Pohjois-Savo on välttämätöntä saada
            kuljetustuen piiriin. Haluan uskoa, että valtioneuvosto
            tämän asian tällä kertaa hoitaa.
         
         
       
      
         
         Kyösti Karjula /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Kuljetustuki on pääosin
            perusteiltaan oikea. Se tasaa etäisyyden tuomia kustannushaittoja.
            Mutta nykyisellään kuljetustuen määrä merkitsee
            sitä, että se jää kuitenkin
            aika marginaaliseksi, ja tässä mielessä minusta
            edellä käytetyt puheenvuorot olivat hyviä,
            että pitäisi pystyä käymään
            se periaatteellinen keskustelu, että jos kuljetustuki jatkuu,
            niin kuin toivon sen jatkuvan, se nostetaan sille tasolle, että se
            myös todella toimii niin kuin lähtökohtaisesti
            lain henki on.
         
         
         Ed. Bremerin kanssa olen siitä asiasta samaa mieltä,
            että kyllä logistiikan kehittämiseen
            meidän pitää panostaa. Meidän
            pitää löytää logistiikkaan
            sellaiset ratkaisut, jotka pitkien etäisyyksien haitat
            ovat järjestelminäkin poistamassa. Siksi toivoisin,
            että Pohjois- ja Itä-Suomi löytäisivät yhteistyötä logistiikan
            tutkimus- ja koulutustoiminnan kehittämisessä.
            Ajattelen, että siitä olisi meille suurta etua,
            jos tässä löytäisimme nykyistä parempaa
            yhteistyötä ja myös Kalottialueen ongelmien
            osalta voisimme poistaa sitä kilpailuhaittaa, mikä tällä hetkellä on
            Ruotsin ja Norjan korkeammasta kuljetustuesta.
         
         
       
      
         
         Tero Rönni /sd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
            kovasti moitittu Suomen logistiikkajärjestelmää ja
            oltu sitä mieltä, että liikenne- ja viestintäministeriö tekee
            siitä sellaisen esityksen, että hokkuspokkus se
            laitetaan kuntoon. Olen itse 25 vuotta toiminut ketjun alapäässä eli
            siellä, missä toteutetaan niitä toimintoja,
            ja väitän, että ei tämä Suomen
            järjestelmä mikään huono ole
            eikä maantiellä yhtään tyhjää autoa
            turhan takia liiku. Mielestäni sitä on kymmenen
            vuoden ajan kiristetty niin kovasti, että ei siellä ole
            kenenkään varaa ajella pyörät
            pystyssä tyhjiltään eessuntakaisin.
         
         
         Siitä olen kyllä ed. Bremerin kanssa samaa mieltä,
            että ministeriön näkökannasta
            asioita ei pystytä hoitamaan. Kirjoituspöydän
            takana ei kyllä saada aikaan mitään sellaisia
            ideoita ja asioita, joita pystyisi käytännössä toteuttamaan.
         
         
         Ehkä suurimpana syynä, kuten tässä on
            tullut esiin, on se, että jos hyväksytään
            se, että pienillekin paikkakunnille viedään
            tavaraa enemmän kuin kerran viikossa, silloin se maksaa
            ja siitä joudutaan maksamaan. Jos taas mennään
            siihen, että vain kerran viikossa kuljetetaan tai kuljetetaan
            vain isoille paikkakunnille, silloin voidaan ajatella, että ketjua
            voidaan kehittää ja hintatasoa tuoda alas kuljetuksissa.
         
         
         Vähän toistakymmentä vuotta sitten
            pari yrittäjää keskusteli keskenään,
            että mitä se tämä logistiikka
            on. Toinen sanoi, että se on taksojen alentamista, ja sitä se
            kyllä varmasti on ollut. Tämän kymmenen
            vuoden aikana olen nähnyt, miten sitä on kehitetty
            ja miten taksoja on pudotettu alaspäin. Minä en
            usko tähän, että näillä eväillä voitaisiin
            sitä kehittää niin, että voitaisiin
            luopua alueellisesta kuljetustuesta. Minusta sillä ei ole näitten
            asioitten kanssa mitään tekemistä.
         
         
       
      
         
         Olli Nepponen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! On hyvä, että jokavuotisen
            keskustelun jälkeen kuljetustuki saadaan edes kahdeksi
            vuodeksi voimaan, mutta kyllä tällä on
            sen verran merkitystä, että se tulisi saada jatkossa
            pysyväksi ja siihen pitäisi myöskin pystyä panostamaan enemmän.
            Kyllä alueilla tarvitaan pienyrityksille, pk-sektorin yrityksille,
            tukea, jotta ne pystyvät kilpailemaan täällä varsinaisessa
            Ruuhka-Suomessa olevien yritysten kanssa. Tämä ei
            tule vääristämään kilpailua.
         
         
         Hämmennyin myöskin kohdaltani ed. Bremerin
            pienestä kiihkosta kuljetustukea vastaan. Mutta niin kuin
            ed. Karjulakin olen sitä mieltä kuin talousvaliokuntakin,
            että logistiikkaketjuja pitää kehittää.
            Se on myöskin eräs keino, jolla kilpailukykyä syrjäisemmillä alueilla
            kehitetään, eikä se välttämättä ole
            taksojen alentamista vaan järkevää kuljettamista.
         
         
         Kyllä Etelä-Savossakin tällä on
            ollut merkitystä joillekin yrityksille ja on varmasti jatkossakin.
            Erityisesti tietenkin iloitsen, vaikka Kangaslammin menettäminen
            on tappio Etelä-Savolle, jos se sitten on plussaa tässä mielessä Pohjois-Savolle,
            että saadaan Pohjois-Savokin tuen piiriin — olkoon
            sitten näin. Mutta edelleenkin olemme kaihomielin jättämässä Kangaslammin.
         
         
       
      
         
         Leena Luhtanen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Itse asiassa ed. Rönnin puheenvuoroon
            se, että eihän tässä kukaan
            ole luopumassa vaihtoehtona logistiselle kehittämiselle mistään.
            Sitähän ei ole missään uloskirjoitettu. Itse
            asiassa se, että nyt liikenneministeriö lähtee tekemään
            yhteistyössä KTM:n kanssa tätä,
            antaa mielestäni sen lähtökohdan, että koko
            asiaa voidaan katsoa laajemmin. Nythän tätä 20
            miljoonan rahamäärää jakaa 250
            yritystä eli tuki on pieni. Siitä voi jo päätellä,
            että se ei kata läheskään kaikkea.
         
         
         Eli logistiikan kehittämiseen voi liittyä tiestön kehittämistä,
            monipuolista kehittämistä — ja olen todella
            tyytyväinen, että se tapahtuu useamman ministeriön
            yhteistyönä — mutta myös erilaista
            rahallista tukea, jos niikseen tulee. Nämä eivät
            ole vaihtoehtoja. Korostaisin vielä, että kyllä nyt
            voisimme olla tyytyväisiä, että saimme
            tämän edes näin ja todella kahden vuoden
            ajaksi, että meillä on aikaa kehittää tätä eteenpäin.
            Tämä keskustelu käy hyvänä evästyksenä.
         
         
       
      
         
         Jaakko Laakso /vas:
            		
         
         
         Rouva puhemies! Mielestäni eduskunnan on syytä onnitella
            itseään tässä yhteydessä sen
            takia, että mehän olemme itse asiassa olleet 13-vuotisessa
            sodassa oikeastaan kulloisenkin hallituksen kanssa. Ensimmäisen kerran
            kuljetustukea yritti poistaa muistaakseni valtiovarainministeri
            Erkki Liikanen vuonna 1988. Sen jälkeen me tiedämme,
            että hallitus toisensa jälkeen on yrittänyt
            samaa. Aika kova kädenvääntö käytiin
            Lipposen ensimmäisen hallituksen aikana, jolloin koko hallitus
            todellakin työskenteli aktiivisesti kuljetustuen poistamiseksi.
            Ilman eduskunnan laajapohjaista yhteistyötä kuljetustuesta
            olisi jo ajat sitten luovuttu.
         
         
         20 miljoonan markan määräraha on
            tietenkin liian pieni, varsinkin kun se jakautuu 250 eri yritykselle.
            Kun nyt saamme vuoden hengähdystauon, että me
            emme käsittele tätä ensi vuonna, kun kyseessä on
            nyt kaksivuotinen laki, kyllä meidän pitää alkaa
            jo tehdä työtä sen puolesta, että todellakin
            määräraha moninkertaistetaan.
         
         
       
      
         
         Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Useammassa puheenvuorossa on jo puolustettu
            kuljetustukea ja että sitä laajennetaan. On vain
            vähän vastustusta, mutta se varmaan riippuu siitä,
            että täällä on vähemmän
            Etelä-Suomen edustajia paikalla. Oma näkemykseni
            olisi se, että me voisimme lisätä määrärahaa
            tulevaisuudessa. Olisin myös sitä mieltä,
            että voisimme toteuttaa määrärahan
            lisäämisen aiemmin kuin kahden vuoden perästä.
         
         
         Mitä tulee Pohjois-Savoon, totean vielä edelleenkin,
            että Kangaslammin kunnan liittyminen Pohjois-Savoon osaltaan
            vaikuttaa siihen, että olemme mukana kuljetustukialueena,
            mikäli valtioneuvosto hyväksyy sen.
         
         
         Tässä yhteydessä haluan todeta, että tässä eduskunnalla
            on jälleen vaikuttamisen paikka. Eduskuntahan on aiemmin
            tehnyt päätökset, että kuljetustuki
            ei ole poistunut, vaan me olemme voineet tämän
            säilyttää. Nyt meillä on mahdollisuus
            saada se ensi vuoden kuluessa myös Pohjois-Savoon. Tämähän
            merkitsee sitä, että valtiovarain jaostot voivat
            mietinnössään tehdä lausuman.
            Se tarkoittaa sitä, että jaostojen on kuultava asiantuntijoita,
            niin kauppa- ja teollisuusjaoston kuin liikennejaoston. Sitä kautta
            asia tulee valtiovarainvaliokuntaan. Toivoisinkin, että asianomaiset
            edustajat, jotka ovat näissä jaostoissa, myös
            tämän ottaisivat huomioon ja voisimme saada tämän
            korjauksen aikaan, että Pohjois-Savo saa sille kuuluvan
            edun eli kuljetustuen, joka auttaa yrityksiä säilymään
            niillä alueilla, missä ne tällä hetkellä ovat.
         
         
       
      
         
         Esko-Juhani   Tennilä   /vas:
            		
         
         
          Rouva puhemies! Kuljetustuki mahdollistaa pohjoisille yrityksille
            yleensä toiminnan. Se tasaa kuljetuskustannukset. Näin
            kasvaa, ed. Bremer, koko maan kokonaistuotanto ja myös
            Suomen kokonaisvienti. Kuljetustuki ei ole miltään
            suomalaisfirmalta pois. Se on sitä, että se lisää koko
            maan puitteissa tuotantotoimintaa ja myös Suomen vientiä.
            Näin kuljetustuella saadaan siis käyttöön koko
            maan resurssit. Tämä on muunkin aluepolitiikan
            perimmäinen idea. Pitää katsoa myös isommasta
            näkökulmasta, ed. Bremer, näitä asioita.
         
         
       
      
         
         Unto  Valpas  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Bremerin puheenvuoro oli käsittämätön,
            eikä siinä ollut mielestäni ainakaan
            logiikkaa, vaikka logistiikkaa jotkut edustajat siitä tuntuivat
            löytävän. Näyttää siltä,
            että ed. Bremer ei tunne riittävästi
            pitkien etäisyyksien yrityksille aiheuttamia ongelmia.
            Olisinkin toivonut, että ed. Bremer olisi kertonut, miten
            Pohjois- ja Itä-Suomen yritykset saadaan samalle lähtöviivalle
            esimerkiksi hänen edustamansa alueen Pääkaupunkiseudun
            yritysten kanssa ilman kuljetustukea.
         
         
         Kuljetustuki on mielestäni aivan välttämätön esimerkiksi
            Pohjois-Suomen yrityksille. Siitä tulee tehdä pysyvä aluepoliittinen
            keino niillä alueilla, missä pitkät kuljetusmatkat
            heikentävät yritysten toimintaedellytyksiä.
            Täällä on hyvin tuotu esille, että kuljetustuki
            on pieni kädenojennus maamme reuna-alueille, joita ei ole
            kyllä kovin hellästi viime aikoina käsitelty.
         
         
         Täytyy kyllä sanoa, että ilman eduskunnan
            aktiivisuutta ei tätä tukea olisi enää lainkaan
            olemassa. Tämä on niitä harvinaisia asioita,
            joissa eduskunta on käyttänyt isännän ääntä,
            joka sille kuuluu. Eduskuntahan on joutunut huolehtimaan vuodesta
            toiseen tästä tuesta, kun hallitus on suhtautunut
            asiaan hyvin nihkeästi. Nyt kuitenkin kuljetustukea aiotaan
            jatkaa ihan hallituksen esityksestä vaalikauden loppuun.
            Eli kovapäiset hallitukset ovat jotain ottaneet opiksi.
         
         
         Mielestäni Suomen tulisi ottaa mallia Ruotsin kuljetustukikäytännöstä,
            jossa tuki on suurempi ja ulottuu paljon laajemmalle alueelle. Eli
            meidän malliamme pitäisi kehittää tämän
            mallin mukaisesti.
         
         
         Meillähän vuoteen 95 saakka kuljetustukea voitiin
            maksaa 60 prosentilla alennettuna myös suurille yrityksille.
            Ruotsissa kuljetustukea voidaan edelleen maksaa suurillekin yrityksille.
            Olisi hyvä asia, että myös suuret yritykset
            voisivat toimia Pohjois-Suomessa meillä samoin edellytyksin
            kuin naapurimaassamme Ruotsissa ja Etelä-Suomessa. Meillähän
            annetaan tukea jo Etelä-Suomen suurille telakoille. Miksei
            siis myös muutamille Pohjois-Suomen suurille yrityksille voitaisi
            kuljetustukea antaa? Pohjois-Suomessa sijaitsevat yritykset ovat
            aivan eri asemassa, kun ajatellaan kilpailutilannetta ja verrataan
            niitä Ruuhka-Suomen yrityksiin.
         
         
         Hallituksen tulisikin etsiä myös muita keinoja,
            jotta Pohjois- ja Itä-Suomessa olevien yritysten kilpailuedellytyksiä voitaisiin
            vahvistaa. Kuljetustuen lisäksi pitäisi pohtia
            uusia aluepoliittisia keinoja. Ministeri Korhonen on aikonut esittää kolmelle
            Pohjois-Suomen kunnalle Norjan-mallin mukaisesti alueellisia verohelpotuksia
            työnantajamaksuihin. Tämä kokeiluehdotus pitäisi
            saada laajennetuksi useammalle alueelle Pohjois- ja Itä-Suomeen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluaisin lopuksi muistuttaa, että tieverkon
            kunnossapito liittyy kuljetuksiin. Se on tärkeää elinkeinoelämän
            kannalta. Hyvällä tieverkolla ylläpidetään
            yritysten toimintaedellytyksiä myös maamme reuna-alueilla.
            Valitettavasti viime vuosina tiet ovat näillä alueilla
            päässeet pahasti rapautumaan. Tämäkin heikentää yritysten
            toimintaedellytyksiä näillä alueilla.
         
         
         Kaiken kaikkiaan perusteita kuljetustuelle löytyy hyvinkin
            paljon Pohjois- ja Itä-Suomen kannalta.
         
         
       
      
         
         Klaus Bremer /r:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Ed. Valpas viimeksi totesi, että ed.
            Bremerin puheet ovat käsittämättömiä.
            Huomasin sen, huomasin, että niitä ei käsitetty
            ainakaan ed. Valppaan pulpetin takana eikä monen muunkaan pulpetin
            takana.
         
         
         Meillä on ed. Tennilän kanssa yhteinen suosikkirunoilija
            Bertolt Brecht, joka muistaakseni paetessaan New Yorkiin lauloi
            runossaan siellä saamistaan kokemuksista, että "luteita
            ravitsin, keskinkertaisuudet ahmaisivat minut". Siltä minusta
            tuntuu, kun kuuntelen tätä logistiikkakeskustelua.
         
         
         Puhemies! Sana syvänmerensukellus sisältää enemmän
            osaamista täällä esitetyissä puheissa logistiikasta
            kuin sana logistiikka. Olisin toivonut, että se olisi tuonut
            paljon enemmän asiapitoisuutta tähän
            keskusteluun, kun edustajilla olisi vaihtunut sana logistiikka joka
            puheenvuorossa sanaan syvänmerensukellus, mutta muuten jatkunut
            samalla tavalla. Siinä olisi ollut varmaan paljon enemmän
            aineksia ihan asiaan.
         
         
         Ed. Rönni, logistiikka ei ole kuin murto-osaltaan autokuljetuksia,
            todellakin. Uskon, että täällä useimmiten
            kuvitellaan, että tässä puhutaan joistain
            rekkakuljetuksista silloin, kun puhutaan logistiikasta. Se on täysin
            väärin, ja tulee taas mieleen, että keskinkertaisuudet
            tässä ahmaisevat tämän asian.
         
         
         Ed. Nepponen toteaa, että alueelle tarvitaan pienyritystoimintaa.
            Se ei todellakaan ratkea kuljetustuella, ei todellakaan. Se on aivan
            muista asioista kiinni, mutta ed. Nepposen menneisyyteen tuskin
            kuuluu niiden asioiden ymmärtäminen ja osaaminen.
         
         
         Ed. Laakso ilahdutti kovasti todetessaan, että on ollut
            ministereitä hamasta menneisyydestä saakka, jopa
            kokonainen hallitus, joka on nähnyt kuljetustuen mielettömyyden.
            Jotenkin se palauttaa uskon siihen, että jotain järkeäkin
            on näissä pohdinnoissa.
         
         
         Puhemies! Talousvaliokunta on kuullut kahta kauppa- ja teollisuusministeriön
            asiantuntijaa tässä asiassa. Voi, että on
            köyhällä pohjalla! Kyllä on
            köyhällä pohjalla, kun kuunnellaan kahta kauppa-
            ja teollisuusministeriön edustajaa, kahta virkamiestä,
            näissä asioissa!
         
         
         Ruotsi on tullut monen mielestä täällä mallimaana
            esille kuljetustuen oikeasta jakamisesta. Pitää muistaa,
            että Ruotsi ensinnäkin on melkein samanlaisissa
            pohjanoteerauksissa logistiikan kannalta kuin Suomi ja toisaalta
            vielä kuljetustuki, joka siellä jaetaan, on todellisuudessa
            rautateiden piilotukea, rautateiden piilotukea hyvin vahvasti, eikä sitä pidä todellisuudessa
            sekoittaa sellaiseen kuljetustukeen, josta täällä nyt
            puhutaan ja joka on pienyrittäjille tarkoitettu.
         
         
         Ed. Polvi ja moni muu epäilivät sitä,
            että kuljetustuki vinouttaa kilpailua. Johan Pohjois-Savo on
            aika suuri esimerkki siitä; jos tällainen osa Suomea
            jää ilman kuljetustukea, siinä on vinoutuman
            ensimmäinen todistus ja osoitus. Sitten jokainen tietää täällä,
            että sen pienen rahan, jota jaetaan kuljetustukena, saavat
            ne henkilöt, ne yrittäjät, jotka ovat
            lähellä kunnanjohtajaa tai elinkeinojohtajaa.
            Jopa uskonnollinen ajatussuuntaus on jakanut kuljetustukia sillä tavalla, että mistään
            tasapuolisuudesta ei voi olla puhettakaan tuolla pohjoisessa. Vihdoin
            viimein, jos 250 yritystä jakaa kuljetustukia, muistutan,
            että Suomessa on 225 000 yritystä eivätkä ne
            kaikki muut miinus 250 ole Pääkaupunkiseudulla,
            vaan kyllä niistä aika moni on susirajan takana.
            (Ed. P. Salo: Pohjanmaalla!) — Kyllä.
         
         
         Puhemies! Uskon, että jos jaettava kuljetustuki 20
            miljoonaa olisi laitettu infrastruktuurin parantamiseen ja kehittämiseen
            ja tiestön parantamiseen, olisi saavutettu enemmän
            hyödyllisiä tuloksia kuljetusten tehostamiseksi
            kuin niin, että täällä jaetaan
            valituille 250 yrittäjälle näitä tukia.
         
         
         Ed. Manninen tavoitti täällä täydellisen
            pohjanoteerauksen, kun hän epäili, että Bremerin
            linja on se, että kaikkien on pakkauduttava Pääkaupunkiseudulle.
            Jos nyt saan sanoa täällä kaikkien teidän
            todistajien läsnäollessa, että älkää ihmeessä — koettakaa
            nyt pitää kiinni niistä kansalaisista
            siellä takametsissä ja omissa kylissä — älkää päästäkö niitä Helsinkiin!
            Täällä Pääkaupunkiseudulla
            ihmiset, jotka tänne tulevat, maaseudulta karkaavat pois
            ja tulevat tänne, ovat myrkkyä helsinkiläisille.
            He aiheuttavat niin paljon sosiaalikulujen lisäämisiä,
            koululaitokseen on lisättävä hirvittävästi
            rahaa, asuntorakentamiseen aivan hirvittäviä määriä.
            Pitäkää ihmeessä ne siellä omissa
            kotikylissänne, älkää tulko
            Helsinkiin eikä Pääkaupunkiseudulle!
         
         
         Lopulta, arvoisa puhemies, on todettava — niin kuin
            epäilin alussa — että logistiikka on
            yhtä selkeä käsite täällä kuin
            mystiikka tai astrologia. Logistiikka on kuljetusketju raaka-aineesta
            loppukuluttajalle, siis raaka-aineesta jalostettuun tuotteeseen,
            edelleen siitä loppukuluttajalle, joka saattaa olla maapallon
            toisella puolella. Siihen liittyy kaikki varastointi, välivarastointi,
            kaikki se. Ja uudelleen palaan ed. Rönnille sanomaan, että autokuljetukset
            ovat vain murto-osa logistiikasta.
         
         
       
      
         
         Ensimmäinen varapuhemies:
         
         Arvoisa ed. Bremer, huomautan lopuksi siitä, että ei
            ole hyvien tapojen eikä myöskään
            perustuslain 31 §:n mukaista aliarvioida muiden ymmärryskykyä.
         
         
       
      
         
         Leena Luhtanen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Sen kummemmin enää kommentoimatta
            toteaisin vain sen, että talousvaliokunta tiesi varsin
            hyvin, mitä on logistiikka. Me olemme käsitelleet
            tätä asiaa varsin monta vuotta ja olemme nimenomaan
            toivoneet ja esittäneet — minä vielä kertaan
            sen toivomuksen — että tätä asiaa
            pitäisi uudenlaisen logistiikan pohjalta lähteä kehittelemään.
            Mutta niin kuin me kaikki täällä hyvin
            tiedämme, yhdelläkään valiokunnalla
            ei ole omaa valmistelukoneistoa lähteä selvittelemään
            pitkiä, vaikeita, monimutkaisia, vaikka sinänsä kuinka
            hyviä asioita valiokunnan toimesta. Meidän on
            pitäydyttävä siihen, mitä meidän
            ministeriöissämme tehdään ja
            valmistellaan.
         
         
         Tästä syystä, kun tässä vaiheessa
            on koko tämä kuljetustukiasia, pitäydyimme
            itse asiassa ihan tyytyväisinä siihen — kun
            KTM:n logistinen selvitystyö veti ikään
            kuin vesiperän — että liikenneministeriö on
            yhteistyössä KTM:n kanssa jatkanut tätä asian
            selvitystä, ja näinpä sitten meillä on
            tässä väliajalla mahdollisuus lähteä käsittelemään
            tätä asiaa perusteellisesti. Tästä johtuu,
            että ei todellakaan nähty enää tarpeelliseksi kuulla
            muita asiantuntijoita, koska ed. Bremerin tapaan me näimme,
            että logistinen kehittäminen on ikään
            kuin keskeinen asia tässä.
         
         
       
      
         
         Mirja Ryynänen /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Logistiikan kehittämisen osalta viittaan
            ed. Luhtasen puheenvuoroon. Varmasti kaikki olemme täällä sitä mieltä,
            että kyse on tavattoman tärkeästä asiasta.
         
         
         Mutta vielä haluan korostaa, ettei jäisi väärää käsitystä,
            sitä että kuljetustuki on todella vain yksi ja
            hyvin pieni keino, tasoltaan äärettömän vaatimaton
            keino. Ei kukaan täällä kuvittele, että sillä ratkaistaan
            alueellisen kehittämisen suuret ongelmat tai yrittäjyyden
            ongelmat. Sillä on merkitystä tietyille yrityksille
            ja tietyillä alueilla ja ehkä vielä enemmän
            tämmöistä symboliarvoa. Se siis on oikean
            suuntainen toimenpide, mutta sinänsä ihan riittämätön,
            eli tarvitaan paljon muita ja paljon vaikuttavampia toimia, ennen
            kuin alueellisesta tasa-arvosta voi puhua, mutta se ei saa olla
            syy tämänkin pienen tuen poistamiseen.
         
         
         Ed. Bremer, vielä: Kyllä me yritämme
            kaikkemme, että voisimme pitää kiinni
            omista ihmisistä siellä alueilla. Me jopa toivomme,
            että Pääkaupunkiseudulta mahdollisimman
            monet voisivat muuttaa sinne alueelle ja voisimme yhdessä toimia
            sen puolesta, että näitä edellytyksiä olisi.
         
         
       
      
         
         Marja-Liisa Tykkyläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Puhemies puuttui jo siihen ed. Bremerin kohtaan,
            jossa hän aliarvioi edustajien käyttämiä puheenvuoroja.
            Toivoisinkin, että jokainen edustaja antaisi arvon jokaiselle
            toiselle edustajalle, koska me ajattelemme omana persoonallisuutenamme
            eri tavalla asioista. Muun muassa, mitä tulee pienyrittäjien tukikysymykseen,
            johon ed. Bremer puuttui — ja täällä ei
            ole vastaamassa ed. Nepponen, jolle hän kohdisti puheenvuoronsa — totean,
            että pienyritykset tarvitsevat tukea ja se on heille elämän
            ja kuoleman kysymys joskus, vaikka kuljetustuki onkin vielä liian
            vähäinen.
         
         
       
      
         
         Antti  Rantakangas  /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Luhtanen kuvasi
            minusta hyvin valiokunnan asennoitumista tähän
            kysymykseen. Kaikella tavalla kannustamme, että kuljetustuen rinnalle
            ja täydentäjäksi kehitetään
            muita logistiikkajärjestelmiä ja niiden eteenpäinviemistä. Esimerkiksi
            Oulun seudullahan ollaan varsin pitkällä EU-rahoitteisissa
            hankkeissa, joissa on tällainen logistiikkakeskushanke
            vireillä. Tarkoituksena on tietotekniikkaa hyödyntäen
            ja myöskin kuljetusketjuja kehittäen tehostaa
            kuljetusten toimivuutta, mutta se ei todellakaan poista sitä ongelmaa,
            mikä pitkistä etäisyyksistä aiheutuu niille
            yrityksille, jotka Pohjois- ja Itä-Suomessa toimivat. Eivät
            nämä pitkät etäisyydet ja niistä tulevat
            kustannukset miksikään sinänsä muutu, mutta
            toki näitä täydentäviä järjestelmiä tarvitaan.
            Siinä pitää myöskin eduskunnan
            esittää vahvaa tahtoa, jotta uusia aluepolitiikan
            välineitä entisten rinnalle tulee mutta ei niin,
            että entisiä ajetaan alas.
         
         
       
      
         
         Liisa  Hyssälä  /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Bremer totesi, että älkää päästäkö niitä ihmisiä tänne
            Helsinkiin, ikään kuin hänellä itsellään
            ei olisi mitään vastuuta aluepolitiikasta. Ed.
            Bremer, te olette hallituspuolueen kansanedustaja, teillä on
            vastuu hallituksen noudattamasta aluepolitiikasta. Osaltaan sen
            seurauksena ihmiset pakkautuvat kiihtyvällä vauhdilla
            tänne Pääkaupunkiseudulle. Teillä pitää olla
            myöskin omia lääkkeitä. Te vetoatte meihin
            ikään kuin syyllistäen, että älkää päästäkö.
            Se on meidän yhteinen asiamme, niin kuin ed. Ryynänen
            totesi, meidän kaikkien asia, mutta vastuu hallituksen
            aluepolitiikasta on hallituksella ja sen eduskuntaryhmillä.
         
         
       
      
         
         Pekka  Kuosmanen  /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Totean ed. Bremerille, että Suomessa
            on rakennettu maailman hienoin ja modernein logistiikkaketju varsinkin
            suurteollisuudessa. Jokainen meistä tietää,
            jos otamme vaikka metsäteollisuuden, kuinka puu kulkee
            tehtaalta ja vedetään eteenpäin maailmanmarkkinoille.
            Jos te tutustutte esimerkiksi suuryhtiöiden logistiikkaketjuihin,
            itse olette melko vanhanaikaisesti ajatteleva kansanedustaja tässä tapauksessa.
         
         
         Mitä tulee kuljetustukeen yleensä, edelleen näen
            asian näin, että kun Suomi on harvaanasuttu maa,
            niin jos joku siellä haluaa pistää koko omaisuutensa
            likoon ja käydä pk-sektorin yrittäjäksi
            harvaanasutulle seudulle, kyllä kai eduskunnan tehtävä on
            muun muassa tukea kaikin tavoin sitä, että yritystoiminta
            säilyy sillä alueella ja tehostuu. Kaikki palvelut,
            mitä yhteiskunnan puolesta voidaan yrittäjälle
            tarjota, tiestö, postitus, kaikki nämä,
            meidän täytyy hoitaa, ei puheitten vaan tekojen
            kautta.
         
         
       
      
         
         Esa  Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Ed. Bremer yksinkertaisti asioita liikaa.
            Hän totesi, jotta tiestöä parantamalla
            20 miljoonalla saataisiin sama aikaan. Tähän vain
            yksi esimerkki. Kun eletään markkinatalousjärjestelmässä,
            ostajat maksavat määrätyn hinnan, siis
            ottavat aina edullisimman, eivät osta kalliimpaa, jos on
            samanlaisesta tuotteesta kysymys. Jos Helsingin sataman kupeessa
            tai Tuupovaaran Öllölässä on
            huopatossutehdas ja molemmat vievät Afrikkaan, silloin
            afrikkalainen ostaja katsoo, kummasta ottaa, ja ero tulee juuri
            välimatkasta.
         
         
         Jos halutaan, että Tuupovaaran Öllölässä ihmiset
            kestävät ja voivat tehdä tuotettaan siellä, vaaditaan
            tasaavia toimenpiteitä, ja ilman tasaavaa järjestelmää,
            mikä kuljetustuki on, sitä ei voida tehdä.
            Ei se vaikuta, millainen asfalttitie tai kiitorata sinne tehdään.
            Siinä tulee polttoainekustannuksia joka tapauksessa, ja
            ihmisten palkat ja kuljetus maksavat.
         
         
       
      
         
         Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Bremerin puhe kirvoitti muodoltaan kipakan
            keskustelun aluepolitiikasta. Luulen, että me kuitenkin
            jaamme yhteisen huolen siitä, että tasapainoinen
            aluekehitys on kaikkien intressi ja hallitsematon maassamuutto ei
            ole kenenkään etu. Se ei ole etu niille alueille, jotka
            ovat muuttotappioalueita. Se ei ole myöskään
            etu Pääkaupunkiseudulle, jonne väestöä tulee
            Ruuhka-Suomeksi asti eli liikaa suhteessa siihen palvelurakenteeseen,
            joka meillä täällä on.
         
         
         Tässä suhteessa on tarpeetonta myöskään moittia
            hallitusta, koska hallitus on tehnyt voitavansa ja pyrkii edelleenkin
            tekemään voitavansa sen suhteen, että tasapainoinen
            aluekehitys pystyttäisiin turvaamaan. Siinä vaan
            on monia erilaisia instrumentteja. Kuljetustuki on vain detalji, josta
            täällä on tänään
            puhuttu. Tietysti tärkeintä on se, että me
            aikaansaisimme talouskasvua ja taloudellista toimeliaisuutta myöskin
            muualla Suomessa kuin keskittyneessä Etelä-Suomessa.
         
         
       
      
         
         Esko-Juhani  Tennilä  /vas:
            		
         
         
          Rouva puhemies! Brecht kirjoitti eräässä toisessa
            runossaan, että "hyvä propagandisti tekee roskankaatopaikastakin
            retkeilykohteen". Älkää te, ed. Bremer, yrittäkö tehdä kuljetustuesta
            roskaa. Kuljetustukijärjestelmä on hyvä.
            Se auttaa pohjoisen pienyrityksiä ja siten omalta osaltaan,
            pieneltä osaltaan tosin, mutta omalta osaltaan kuitenkin,
            estää vielä isompaa muuttoliikettä,
            joka varmasti on haitallinen sekä pohjoiselle että Helsingin seudulle.
            Tunnen tämänkin alueen ongelmat ja tiedän
            täällä ihmisten tunnot ja todellisen
            tilanteen.
         
         
         Ed. Bremer iski rajunlaisesti ed. Nepposta. Minä puolustan
            Suomen armeijaa. Kenraalit ovat olleet aluepolitiikan vahva tuki,
            ja kuinkas muuten, armeijahan puolustaa koko maata. Ihmisiä pitää myös
            olla koko maassa, jotta edes tästä koko maan perustarpeesta
            voidaan huolehtia.
         
         
       
      
         
         Unto Valpas /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Bremerin puheenvuoro ei saanut minua ymmärtämään
            hänen näkemyksiään yhtään.
            Mitään perusteluja sille, että kuljetustukea
            ei tarvita, ei tullut ed. Bremerin puheenvuorossa. Ed. Bremer väittää,
            että kuljetustuki on merkityksetön yrityksille.
            Miten se sitten voi väärentää yritysten välistä kilpailua?
            Jos se kerran on merkityksetön, ei kai se ainakaan silloin
            voi myöskään väärentää kilpailua.
         
         
         Ed. Bremerin tulisi mielestäni kantaa huolta koko maasta,
            joka on harvaanasuttu, eikä pelkästään
            ajatella Pääkaupunkiseutua. Ihan koko maan ongelma
            on se asia, minkä takia me Pohjois-Suomen edustajat kannamme
            huolta myöskin kuljetustuesta, joka on sellainen asia,
            joka saa yritykset edes jossain määrin samalle
            viivalle kilpailutilanteessa.
         
         
       
      
         
         Klaus Bremer /r:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Valpas totesi aikaisemmin niin kuin
            moni muukin, että se, mitä olen sanonut logistiikasta, on
            käsittämätöntä. Se
            loukkaa minua erittäin paljon. Olen yrittänyt
            sanoa, että asiantuntemattomuus tässä on
            ongelmana. Ymmärtämättömyys johtuu
            asiantuntemuksen puutteesta.
         
         
         Ed. Valpas, kuljetustuki pienuudessaan on merkityksetön,
            koska se on niin pieni, että se on merkityksetön,
            kun sitä jaetaan. Sillä ei todellisuudessa ole
            paljoa merkitystä, ja se vinouttaa sen takia, että kaikki
            saman arvoiset kilpailijat eivät sitä saa siellä maakunnissa.
         
         
         Ed. E. Lahtelalle ja ed. Tennilälle haluan sanoa seuraavaa,
            ja moni muu on todennut, että pitkistä välimatkoista
            johtuen on pakko saada jotain, joka tasoittaa kustannuksia: Arvoisa
            puhemies! Työvoimakustannukset ja elinkustannukset ovat
            aivan ratkaisevasti paljon edullisempia, kun lähdetään
            Kehäkolmosen pohjoispuolelle. Siinä on tasoittavaa
            tekijää erittäin paljon. Monen mielestä Pääkaupunkiseudulla
            on paljon enemmän lisäkustannuksia kuin on kohtuullista. Tasoittavia
            tekijöitä on luonnostaan, ja on aika yksipuolista
            lähteä sanomaan, että kuljetustuki on
            ainoa elinehto, sillä pitää tasoittaa
            kilpailua. Näin ei todellakaan voi olla.
         
         
         Ed. Kuosmanen, metsäteollisuuden logistiikkaketju on
            mahdollisimman pitkälle kehitetty meillä Suomessa,
            mutta se taistelee epätoivoista taistelua sitä ymmärtämättömyyttä vastaan,
            joka logistisessa rakenteessa Suomenmaassa esiintyy. Se ei pääse
            kehittämään itseään
            niin tehokkaaksi kuin pitäisi. Tässä,
            te tiedätte yhtä hyvin kuin minäkin,
            riehuu keskustelu Vuosaaren satamasta ja mahdollisista vaihtoehdoista.
            Tässähän yritetään,
            ja jos kukaan ei ole huomannut, niin minä ensimmäisenä yritän,
            saada jotain järkeä siihen logistiikkaketjuun,
            jossa nimenomaan metsäteollisuus on osallisena. Sille ei
            käy Vuosaaren satama, ei sitten millään,
            ja se on kuitenkin meidän tärkein vientituotteemme
            yhä edelleen, varsinkin nyt kun it-teknologia on alamaissa.
         
         
         Ed. Hyssälä, hallituspuolueen edustajana vastaan
            omalta osaltani siitä, että yritetään
            tasapuolistaa elinolosuhteita ja toimeentulo-olosuhteita koko maassa.
            Minä olen ensimmäisenä varmasti täällä kaikkein
            eniten arvostellut hallituksen aluepolitiikkaa ja todennut, kuinka
            epäjohdonmukaista ja epäoikeudenmukaista se on
            alkaen auto- ja liikenneverotuksesta, joukkoliikenteen kohtelusta
            jne. En voi nyt ottaa ihan vakavasti sitä arvostelua vastaan,
            jonka te tässä asiassa annoitte.
         
         
       
      
         
         Olli Nepponen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Vaikka en ollut paikalla, kuulin kuitenkin viestejä,
            mutta en aio provosoitua.
         
         
         Nyt tuntuu, että logistiikka on lyönyt yli
            ed. Bremeristä ja mitään muuta sieltä ei
            tule kuin sitä. Itse, kun hän sanoi, että minulla
            ei ole mitään kokemusta, tunnen omaavani kuitenkin
            kokemusta logistiikasta, joka on yksi tärkeä Puolustusvoimien
            huoltojärjestelmän osa, jota on jouduttu pohtimaan
            ja laskemaan. Yritystoimintakaan ei ole mitenkään
            vierasta, jos katsoo sitä, missä itse olen ollut.
            Ei pienyritystoiminta niin ongelmallista ole, ettei siihen voida
            40 työvuoden työuran aikana perehtyä,
            ed. Bremer. On aika järkyttävää,
            että te täällä arvioitte ihmisiä sen
            perusteella, että on ollut Puolustusvoimien palveluksessa.
            Käsillä olevat asiat ovat sen verran tuttuja,
            jos ei muuten, viimeistään nyt ovat tulleet tutuiksi.
            Ed. Bremer, ei tämä asia ole niin ongelmallinen,
            että sen vuoksi tarvitsee täällä näin
            suureen ääneen arvioida ihmisiä. Katson
            oikeudekseni tämän tuoda esiin.
         
         
       
      
         
         Unto Valpas /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Bremerille vielä: Yritykset eivät
            ole Etelä-Suomessa yhtä pitkien kuljetusetäisyyksien
            päässä kuin Pohjois-Suomessa. Tämän
            takiahan kuljetustuki tarvitaan. Kyllä kai tämä täysin
            selvä asia on, jos se halutaan ymmärtää.
            Annetaanhan tällä hetkellä muun muassa
            Etelä-Suomeen telakkatukea, jota ed. Bremer ei ainakaan
            täällä ole mitenkään
            kritisoinut. Minä ymmärrän telakkatuen. Silläkin
            on tärkeä merkitys, ja se tulee tänne
            Etelä-Suomeen.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.