6) Laki lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun
         lain muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Leena Rauhala /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni koskee lasten kotihoidon ja
            yksityisen hoidon tuesta annetun lain muuttamista. Lakialoitteessa
            ehdotetaan korotettavaksi lasten kotihoidon tuen hoitorahan ja hoitolisän
            perustasoa sekä kotihoidon tuen maksamisen laajentamista. Samoin
            yksityisen hoidon tukeen ehdotetaan tasokorotuksia. Lakialoite liittyy
            kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän esittämään
            vaihtoehtobudjettiin, jossa on varattu 200 miljoonan markan lisäpanostus,
            jolla parannetaan pienten lasten kotihoidon edellytyksiä.
         
         
         Perheiden hyvinvoinnista, lasten hyvinvoinnista on tässä salissa
            keskusteltu paljon. Lapsiperheiden asema on heikentynyt viime vuosina. Nyt
            jos koskaan on etsittävä erilaisia vaihtoehtoja,
            joilla lasten ja koko perheen hyvinvointia voidaan parantaa. Lasten
            hoitaminen kotona on arvokasta työtä sekä lapsen
            kasvun ja kehityksen kannalta että myös yhteiskunnallisesti.
            Tämän työn arvostus tulee tunnustaa ja
            osoittaa se myös päätöksenteossa.
            Tämän toteuttaminen vaatii erilaisia vaihtoehtoja.
            Kotihoidon tukeen oikeuttavan ikärajan nostaminen on yksi
            niistä. Tavoitteena tulee olla, että kotihoidon
            tukea voitaisiin maksaa kaikille alle esikouluikäisille.
            Kuitenkin tässä on askel siihen suuntaan, että ikärajaa
            laajennetaan.
         
         
         Kotihoidon tukijärjestelmä toimii pienten
            lasten kunnallisen päivähoidon vaihtoehtona. Viime
            hallituskaudella lasten kotihoidon tukea leikattiin siten, että tuen
            perusosa aleni 1 908 markasta kuukaudessa 1 500
            markkaan, ja vastaavasti alenivat sisaruskorotus ja pienituloisia
            ja keskituloisia koskeva kotihoidon tuen lisäosa.
         
         
         Nykyinen laki lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta
            tuli voimaan siis vuonna 97. Sen perusteella perheelle maksetaan
            hoitorahaa 1 500 markkaa kuukaudessa yhdestä alle
            kolmevuotiaasta lapsesta ja kustakin seuraavasta alle kolmevuotiaasta
            500 markkaa ja alle oppivelvollisuusikäisestä lapsesta
            300 markkaa. Hoitolisää maksetaan vain yhdestä perheen
            hoitorahaan oikeuttavasta lapsesta. Me tiedämme, että hoitolisän määrä on
            nykyisin noin 1 000 markkaa.
         
         
         Lakisääteisen kotihoidon tuen supistamisen jälkeen
            joissakin kunnissa on otettu käyttöön kuntalisiä,
            jotta kotihoidon tuki olisi todellinen vaihtoehto päivähoidolle.
            Tämä on johtanut siihen, että eri kunnissa
            asuvat perheet ovat eriarvoisessa asemassa lasten kotona hoitamisen mahdollisuuksien
            suhteen. Nostamalla kotihoidon tuen tasoa riittävästi
            lasten päivähoitovaihtoehdot asetettaisiin tasa-arvoisempaan
            asemaan.
         
         
         Pienten lasten hoitojärjestelmiä kehitettäessä tavoitteena
            on ollut tarjota lapsiperheille erilaisia vaihtoehtoja, jotta perheiden
            erilaiset tarpeet voitaisiin ottaa mahdollisimman hyvin huomioon.
            Pienten lasten vanhemmilla tulee olla mahdollisuus valita keskenään
            tasa-arvoisista lastenhoitomuodoista lapsen ja perheen elämäntilanteen
            kannalta sopivin.
         
         
         Tiedämme jo tutkimusten ja selvitysten perusteella,
            että monet äidit haluaisivat jäädä kotiin, jos
            mahdollisuus ja erilaisia tukimuotoja siihen löytyisi.
            Nykyinen lastenhoitojärjestelmä suosii selvästi
            lasten kunnallista päivähoitoa muiden hoitojärjestelyjen
            sijaan. Nykyisellään kotihoidon tuen määrä on
            niin alhainen, että siitä ei muodostu todellista
            vaihtoehtoa monellekaan vanhemmalle, joka jo haluaa hoitaa lastaan
            kotona.
         
         
         Lasten kotihoidon tuella järjestetty hoito on toimiva,
            lasten ja perheiden edun mukainen sekä yhteiskunnalle edullinen
            pienten lasten hoidon muoto. On hyvin luontevaa, että pieni
            lapsi saa olla omassa kodissaan oman vanhemman hoitamana. Saa nukkua,
            syödä ja leikkiä oman rytminsä mukaan,
            saa olla turvallisessa suhteessa läheisiin, siis vanhempiin.
            Täällähän on monissa monissa
            keskusteluissa peräänkuulutettu aikuisuutta, aikuista
            lapsen rinnalle, ja mikä parempi kuin että se
            voisi olla vanhempi, isä ja äiti.
         
         
         Kuopiolainen lastenpsykiatrian erikoislääkäri Anna
            Tuliharju on todennut muun muassa seuraavaa: Jos lapsi aloittaa
            päivähoidon alle kolmevuotiaana, se on riski lapsen
            kehitykselle. Olisikin aika myöntää,
            ettei lakia lapsen päivähoidosta tehty lapsen
            tarpeista vaan aikuisten ja työelämän
            tarpeista. Nykykäytännön seurauksia ja
            pitkäaikaiskustannuksia ei haluta nähdä.
            Päivähoitojärjestelmä toimii
            hyvin, mutta lapset voivat huonosti. Kylläkin tiedämme
            ja on todella hyvä tunnustaa, että meillä on
            hyvää päivähoitoa. Ei ole kysymys
            siitä, että siellä kaikki olisi huonosti.
            Päivähoitojärjestelmä toimii
            hyvin, mutta lapset voivat kuitenkin huonosti. Tämä on
            joka tapauksessa todettava.
         
         
         Kun ajattelemme maamme tulevaisuutta, meillä ei yksinkertaisesti
            ole varaa hyväksyä sitä, että lapsemme
            voivat huonosti. Kaikin tavoin perheitä tukemalla on pyrittävä tukemaan
            lapsia heidän kasvussaan tasapainoisiksi aikuisiksi. Professori
            Lea Pulkkinen on todennut muun muassa, että pienen lapsen
            vanhempien runsas erilläänolo heikentää heidän
            välistään tunnesidettä, joka
            taas saattaa merkitä sitä, että heikentyy
            ja vaikeutuu lapsen psyykkisten tarpeitten ymmärtäminen,
            siis se, millä tavalla vanhemmat ymmärtävät
            lapsen psyykkistä kasvua.
         
         
         Kotihoidon tuen piirissä on nykyisin 85 000 perhettä,
            joissa hoidetaan 128 000 lasta. Pienten lasten hoidon tukeen käytetään
            vuodessa noin 2 miljardia markkaa. Lisäpanostus, mitä kristillisdemokraattisessa
            vaihtoehtobudjetissa tulemme esittämään,
            on suuruudeltaan 200 miljoonaa markkaa ja merkitsisi vajaan 10 prosentin
            tasokorotusta, kun samalla tuensaajien piiri hieman laajenisi. Korotus
            pienten lasten hoidon tuessa kannustaa vanhempia valitsemaan lapsilleen
            tällaisen hoitomuodon kunnallisen päivähoidon
            sijaan. Tätä kautta kunnilta vapautuu varoja päivähoidon
            järjestämisestä ja näitä varoja
            kunnat voivat käyttää kuntakohtaisiin
            lisiin. Korotus kuntakohtaisissa lisissä taas entisestään
            kannustaa kotihoidon valitsemiseen kunnallisen päivähoidon sijaan.
            Näin voidaan pienin askelin muuttaa pienten lasten hoitojärjestelmää ja
            saada kotihoidosta todellinen vaihtoehto.
         
         
       
      
         
         Liisa Hyssälä /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Keskustan eduskuntaryhmä on ja keskustalaiset
            kansanedustajat ovat kautta vuosien täällä salissa
            puhuneet kotihoidon tuen puolesta. Puolueemme ideologiaan ja arvopohjaan
            kuuluu arvostaa kodeissa tehtävää työtä,
            on se sitten omaishoitoa, lastenhoitoa tai muuta työtä.
            Tältä pohjalta olemme katsoneet, että perheillä tulisi
            olla valinnan mahdollisuuksia myöskin lastenhoidon suhteen. Valinnan
            mahdollisuuksia täytyy yhteiskunnan olla valmis tukemaan.
            Ihan noin vain ne eivät synny, ellei niissä ole
            mukana poliittista päätöksentekoa.
         
         
         Ikäväksemme viime vuosina päätöksenteko on
            suosinut perheen ja kodin ulkopuolista hoitoa perheissä ja
            kodeissa tapahtuvan hoidon kustannuksella. Mielestämme
            näiden pitäisi olla saman veroisia, ihan kuten
            edellinen puhuja juuri totesi. Jos yhteiskunnalla on varaa maksaa
            laitospäivähoidosta keskimäärin
            esimerkiksi alle kolmivuotiailla 4 000 markkaa kuukaudessa, mihin
            eivät sisälly vielä rakennuskulut useinkaan,
            kiinteistön ylläpitokulut, niin kyllä kai
            silloin täytyy yhteiskunnalla olla varaa myöskin
            tukea kodeissa tehtävää hoitotyötä.
            En tarkoita, että tuen tarvitsisi olla samaa luokkaa kuin
            laitospäivähoidon kulut, mutta jos se olisi murto-osakin
            siitä, varmasti perheet arvostaisivat sitä. Tästähän
            on esimerkkejä ja myöskin tutkimuksia tehty, mikä on se
            rahasumma ja ne reunaehdot, joilla perheet voisivat toteuttaa valinnan
            vaihtoehtoa. Siitä on todellakin selvityksiä,
            joista hetken kuluttua kerron.
         
         
         Nyt ilokseni olen tänä syksynä huomannut lehdissä useita
            artikkeleita, joissa on alettu kiinnittää huomiota
            kodeissa tapahtuvaan hoitoon. Pontimena näille artikkeleille
            ovat tutkimustulokset, joita on nyt laajasti julkaistu ja jotka
            kertovat lasten varhaiskehityksestä. Esimerkiksi tänään
            olen valiokunnassa kuullut lastenpsykiatrian professorin lausunnon
            siitä, että syrjäytymiskehitys — oli
            kysymys huumenuorista — on tutkimusten mukaan havaittavissa
            lapsissa ennen kouluikää. Se alkaa sieltä ennen
            kouluikää, joten kuinka tärkeä on
            lapsuusvaihe tässäkin? Huumenuori ei ole aineenkäyttäjä sinänsä,
            vaan kyse on oireyhtymästä, ja siinä oireyhtymässä ne
            juuret tutkimusten mukaan ovat useimmin varhaislapsuudessa. Tämä oli
            meillä valiokunnassa esillä.
         
         
         Minulla on tässä mukana muutamia lehtiartikkeleita,
            jotka ovat aivan tuoreita, juuri hiljattain ilmestyneitä.
            Olen ilokseni huomannut, että asiantuntijat ovat käynnistäneet
            tämän keskustelun, mihin me poliitikot emme ole
            kyenneet. Huolimatta siitä, että olemme runsaastikin
            lähettäneet lehtiin artikkeleita, toimitukset
            eivät ole kiinnostuneita olleet lasten kotihoidosta. Se
            ei ole ollut kovin muodikasta, että hoidettaisiin kotona.
            Nyt on muotia, että ulkoistetaan toiminnot. Kodin toiminnot
            kuuluu ikään kuin ulkoistaa johonkin kauas sieltä kotoa
            pois. Tämä ei ole ollut todellakaan ajankohtaista.
            Luulisin, että nyt kun työttömyys lisääntyy,
            taas sitten ruvetaan kiinnittämään katseet
            johonkin muuhunkin kuin vain kodin ulkopuolella tapahtuvaan hoitoon.
         
         
         Minä myönnän, että totta
            kai on perheitä, joissa tarvitaan laitospäivähoitoa.
            Useimmissa perheissä tarvitaan kaikkia näitä hoitomuotoja,
            jos on useampia lapsia, lasten kasvukauden aikana. Voidaan tarvita
            yksityistä hoitoa, mielellään yksityinen
            hoitaja kotiin; voidaan tarvita perhepäivähoitoa;
            voidaan tarvita kunnallista laitospäivähoitoa;
            ja voidaan tarvita myöskin kotihoidon tukea, jolla hoidetaan.
            Paletin täytyy olla erittäin laaja, koska perheillä on
            monenlaisia tarpeita lasten kasvukauden aikana.
         
         
         Käyn läpi tässä muutamia
            asioita, jotka näissä lehtiartikkeleissa ovat
            tulleet esille.
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Aloitan Pekka Reinikaisesta, joka on
            lääketieteen lisensiaatti. Hän on kirjoittanut
            Helsingin Sanomissa syyskuun 19. päivä olleessa
            mielipidekirjoituksessaan seuraavaa: Hän siteeraa tässä ilmeisestikin
            tutkimuksia ja mainitsee täällä aikaisemmin
            myöskin tutkijoitten nimet sekä toteaa, että päiväkodissa oleva
            alle kolmivuotias lapsi sairastaa infektioita kuusi kertaa enemmän
            kuin kotona hoidettu, siis kuusi kertaa enemmän kuin kotona
            hoidettu. Jos ajattelemme, että näiden infektioiden
            takia lapsella täytyy kotona olla silloin hoitaja, yleensä isä tai äiti,
            joka jää pois töistä myöskin
            sitten hoitamaan lasta, se on aikamoinen yhteiskunnallinen kustannus
            myöskin, jos tätä puolta ajatellaan.
            Haluaisin ajatella tätä enemmän lapsen
            tarpeista kuin yhteiskunnallisena kustannuskysymyksenä,
            mutta me tiedämme poliittisina päättäjinä,
            että nämä kaikki on otettava huomioon.
         
         
         Hänen mukaansa myöskin — tässä kirjoituksessa
            edelleen todetaan — on epäiltävissä myös, että varsinkin
            alle kolmivuotiaiden psyykkinen kehitys voi kärsiä,
            jos tämä on erossa omasta vanhemmastaan. Kun näin
            hoidetut lapset puolestaan saavat omia lapsia, on mahdollista, että he
            eivät pysty luomaan lapsiinsa kiinteitä tunnesiteitä.
            Pekka Reinikaisen mukaan tosiasia on, että lasten oppimishäiriöiden
            ja psykiatrisen hoidon tarve on räjähdysmäisesti
            lisääntynyt ja lasten sairaalahoitovuorokausien
            psykiatrisista syistä kaksinkertaistunut 90-luvulla.
         
         
         Tähän lääkkeeksi hän
            esittää, että alle kolmivuotiaat ja varsinkin
            alle kaksivuotiaat lapset olisi luonnollisesti paras hoitaa kotona.
            Koska tähän ei aina voida päästä,
            pitäisi suosia perhepäivähoitoa, missä infektioita
            on puolet vähemmän. Päiväkodeissa
            alle kolmivuotiaiden ryhmäkokoja pitäisi pienentää ja
            kiinnittää entistä enemmän huomiota
            infektioiden torjuntaan.
         
         
         Sitten, arvoisa puhemies, minulla on toinen artikkeli, joka
            on Turun Sanomista syyskuun 3. päivältä.
            Tämä on erityisopettaja Marjaana Siltala-Kaplaksen
            artikkeli, jossa hän toteaa, että hän on
            erityisopettaja ja kotiäiti ammatiltaan. Hän toteaa,
            että perheille on annettava todellinen mahdollisuus lasten
            kotihoitoon. Hänen mukaansa nykyinen tuki ei määrältään
            eikä kestoltaan ole riittävä. Hän
            on saanut koulutuksensa kasvatustieteissä ja on varmasti
            asiantuntija. Hän myöskin toteaa tässä artikkelissaan,
            että "lapsen kehityksen psykologisille faktoille ei näytä olevan tällä hetkellä minkäänlaista
            sijaa yhteiskunnassamme eikä etenkään
            päättäjiemme silmissä. Olemme
            normalisoineet tilanteen, joka on lapsille aivan liian suuri pala,
            olla suurimman osan hereilläoloajastaan erossa vanhemmistaan".
         
         
         Me, arvoisat edustajat, olemme hyvin taipuvaisia ottamaan huomioon
            tutkimustulokset, jotka koskevat esimerkiksi it-alaa ja teknologiaa. Me
            olemme välittömästi täällä vaatimassa
            niitten soveltamista käyttöön ja käytäntöön,
            mutta kun tutkimustulokset tulevat tässä tapauksessa lastenpsykiatriasta
            tai kehitysbiologeilta ja kehityksen tutkijoilta, me emme ole täällä vaatimassa
            näiden tutkimustulosten huomioimista lainsäädännössä emmekä ole
            täällä vaatimassa, että ne pitäisi
            huomioida jo ensi vuoden budjetissa. Nämähän
            ovat myöskin aivan selkeitä uusia tutkimustuloksia,
            joita tässä siteeraan. Tosin näistä suurin
            osa on tiedetty ja niistä käytännön
            kokemusta saatu jo aikaisemmin, mutta on varmasti otettava myöskin
            huomioon nämä uudet asiat.
         
         
         Edelleen Marjaana Siltala-Kaplas toteaa, että "perhe
            voi hyvin, kun vanhemmat voivat hyvin ja ovat todella läsnä lastensa
            elämässä heidän tärkeinä kasvuvuosinaan.
            Kun vanhemmat syystä tai toisesta uupuvat tai ovat paljon
            poissa joko henkisesti tai fyysisesti, alkavat myös lapset
            oireilla". Edelleen kirjoituksessa sanotaan, että "Suomessa
            päättäjillä näyttää olevan
            vallalla mentaliteetti, jonka mukaan lapset ja heidän kanssaan
            vietetty aika eivät ole lainkaan niin tärkeitä kuin
            työ".
         
         
         Sitten tässä on kaksi artikkelia lastenpsykiatrian
            erikoislääkäriltä Anna Tuliharjulta.
            Toinen on Suomen Kuvalehdestä numerosta 34/2001,
            juuri tältä syksyltä, ja toinen on Helsingin
            Sanomista perjantaina 12. päivänä lokakuuta.
            Molemmissa artikkeleissa lastenpsykiatri Anna Tuliharju osoittaa
            tutkimuksiin nojaten, että lasten varhaisvaihe on erittäin
            tärkeä lapsen kehitykselle. Hän esittää kysymyksenomaisestikin,
            olemmeko menneet liian pitkälle tasa-arvokäsitteessä,
            kun olemme täällä eduskunnassakin vaatimassa isyysloman
            pidentämistä. Hän on sitä mieltä,
            että lapsen luonnollisin hoitaja on useimmiten äiti. Hän
            kirjoittaa, että äiti siirtää lapselle
            valmiuksien ja taitojen mukana myös arvostuksen ja rakkauden,
            terveen itsetunnon perustan. Hän on myöskin sitä mieltä,
            että me ehkä emme tunnusta sitä, että on
            fyysisiä ja biologisia eroja kehityksessä. Isä on
            isä ja äiti on äiti ja tämä ehkä unohtuu
            tänä suurena tasa-arvon aikakautena. Hänen mukaansa
            pysyvien kiintymyssuhteiden merkitys lapselle tunnetaan ja se tunnustetaan
            yleisesti, mutta hän kirjoittaa, että perhepoliittisissa
            ratkaisuissa se ei kuitenkaan näy. Hän ehdottaa,
            että päivähoitolaissa voisi olla 0—3-vuotiaille
            lapsille subjektiivinen oikeus vanhempiensa antamaan hoitoon. Hänen
            mielestään taloudelliset mahdollisuudet tähän
            on turvattava.
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen hyvin pitkälle samaa mieltä näitten
            asiantuntijakirjoitusten kanssa, että vaihtoehtoja täytyy
            luoda ja poliittisessa päätöksenteossa
            tämä on otettava huomioon todella vakavasti.
         
         
         Itse tulen Liedon kunnasta, jossa keskustan ja kristillisdemokraattien
            voimin olemme ajaneet läpi Lieto-lisän, jossa
            alle kolmivuotiaiden lasten hoidosta maksetaan 800 markkaa Lieto-lisää, ja
            jos samassa taloudessa hoidetaan vielä omia alle kouluikäisiä lapsia,
            on summa heistä 600 markkaa per lapsi.
         
         
         Kun alun perin teimme Liedossa, joka on hyvin lapsirikas kunta,
            14 000 asukasta, kyselyn perheissä, kuinka moni
            olisi valmis jäämään kotiin
            hoitamaan omia lapsiaan, jos Lieto-lisä tulisi, niin saimme
            30 perheeltä vastaukseksi, että he jäisivät
            Lieto-lisällä hoitamaan omia lapsiaan. Tällä hetkellä Lieto-lisällä hoidettavia
            lapsia on 207 ja perheitä on 120, eli tämä kunnallinen
            Lieto-lisä — niin pieni, ajatelkaa, 800 markkaa
            ja 600 markkaa — on toiminut vanhemmille sellaisena kimmokkeena,
            että he ovat ryhtyneet ajattelemaan, olisiko heillä mahdollisuus
            hoitaa omia lapsiaan kotona enemmän. Ihan hävettää,
            kun ajattelee, että näin pienistä panostuksista
            kunnassa on kysymys. Tästä oli kova poliittinen
            kädenvääntö ja kovat äänestykset,
            mutta saimme tämän läpi jo viime kaudella
            kokoomuksen tuella. Meillä oli hyvin vahva näkemys,
            että tämä pitää toteuttaa.
            Meillä on myöskin yksityisen hoidon tuki ja sillä on
            Liedossa tällä hetkellä 6 lasta. Tässä on
            kyllä selkeä ero.
         
         
         Toivomme, että meillä olisi jatkossa mahdollisuus
            siihen, että kaikki alle kouluikäiset saisivat
            tämän 800 markkaa ja että tämä kannustaisi perheitä tähän
            vaihtoehtoon. Tietenkin toivomme, että samanaikaisesti
            kotihoidon tukea kehitetään myöskin valtakunnan
            tasolla, jotta perheillä olisi tähän
            mahdollisuus.
         
         
         En halua tässä puheenvuorossa sanoa, että tämä olisi
            kaikille perheille mahdollinen, paras ja hyvä. Kuten alussa
            totesin, tarvitaan monia vaihtoehtoja, mutta haluan tässä puheenvuorossa
            sanoa, että olemme väheksyneet tätä vaihtoehtoa. Emme
            ole halunneet sitä kehittää. Meillä ei
            ole siihen panostettu. Muistan ministeri Mönkäreen lausunnon
            salista, että terveitten lasten hoitamisesta Suomessa maksetaan,
            sehän on suurin piirtein — en muista, mitä sanaa
            hän käytti — mutta ymmärsin,
            että se oli väärin.
         
         
         Muissa Pohjoismaissahan on paljon parempi sosiaaliturva niillä,
            jotka hoitavat lapsia kotona. Ruotsissa on sairauspäiväraha
            kotona hoitavalla vanhemmalla, meillähän sitä ei
            ole. Ruotsissa ja Norjassa myöskin eläketurva
            kertyy siltä ajalta, kun äiti tai isä on
            kotona hoitamassa omia lapsiaan. Suomessahan sitä ei kerry.
            Norjassa kotihoidon tuki on yli 3 000 Norjan kruunua kuukaudessa,
            joten kyllä tätä on muissakin maissa
            mietitty ja kehitetty. Me tulemme jollakin tavalla tässä jälkijunassa.
         
         
       
      
      Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
         Mikkola.
      
      
      
         
         Leena-Kaisa  Harkimo  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olen ed. Rauhalan kanssa samaa mieltä siitä,
            että lasten hoitaminen kotona on arvokasta työtä lapsen
            sekä kasvun että kehityksen kannalta, mutta myös
            yhteiskunnallisesti. Lakialoitteensa perusteluissa hän
            sanoo näin: "Nykyinen lastenhoitojärjestelmä suosii
            - - kunnallista päivähoitoa. - - Korotus pienten
            lasten hoidon tuessa - - vapauttaa varoja päivähoidon
            järjestämisestä ja näitä varoja
            kunnat voivat käyttää" — ikään kuin
            kierrättää — "kuntakohtaisiin
            lisiin." Itse epäilen vähän tätä yhtälöä.
            Käsittääkseni säästöt muodostuisivat
            vähäisiksi, sillä kiinteät kustannukset,
            erilaiset kiinteistöjen ylläpito-, sähkö-
            ja lämmityskustannukset, ovat suuri kuluerä. Vain pienet
            säästöt olisi saavutettavissa muuttuvien kulujen
            kautta, henkilöstökuluissa, erilaisten materiaalihankintojen
            kuluissa, jotka ovat enemmän riippuvaisia lapsimääristä ja
            ryhmäkoosta. Meillä vaaditaan jo pienempiä ryhmäkokoja,
            jolloin päivähoitohenkilökunnan tarve
            säilyisi ennallaan. On olemassa merkittäviä paineita
            hoitohenkilökunnan palkkauksen parantamiseksi. Näin
            ollen epäilen tämän yhtälön
            balanssia, näinkö se hoituisi.
         
         
       
      
         
         Kyösti   Karjula   /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite lasten
            kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain muuttamisesta
            pitää sisällään hoitotuen
            korottamisen ja on varmasti siinä mielessä hyvin
            perusteltu ja paikallaan. Haluan näihin perusteluihin liittyen
            puheenvuorossani tarttua muutamaan asiaan.
         
         
         Edellä ed. Hyssälä tarkasteli sitä,
            miten kotona tapahtuva lasten hoito on jäänyt
            taka-alalle. Mehän viime hallituskaudella säädimme
            subjektiivisen päivähoidon mahdollisuuden lasten
            hoitoon, joka merkitsee sitä, että tänä päivänä lapsilla
            ja perheillä on nimenomaan mahdollisuus subjektiiviseen
            päivähoitoon kodin ulkopuolella, mutta lapsilla
            ei ole oikeutta vanhempiin, saati että tuettu subjektiivinen,
            tasavertainen hoitomahdollisuus ulottuisi kotona tapahtuvaan hoitotyöhön.
            Minusta tämä on se iso periaatteellinen kysymys,
            ei niin että suljetaan silmiä siltä,
            että todella perheiden tilanteet ovat hyvin erilaisia. On
            ymmärrettävää, että hyvin
            monissa tapauksissa vaaditaan erilaisia päivähoidon
            järjestelyn muotoja: päiväkotihoitoa,
            yksityistä perhepäivähoitoa jne. Mutta
            jos ajattelemme todellista hyvinvointiyhteiskunnan lasten hoidon
            järjestämismuotoa, kyllä tasavertaisena
            vaihtoehtona meillä pitäisi olla myös
            yhteiskunnan taholta tuetun kotona tapahtuvan lasten hoidon.
         
         
         Jos me ajattelemme kustannuksia kotihoidon tuen näkökulmasta,
            on varmasti kiistaton tosiasia, että tämä on
            jopa taloudellisesti varsin edullinen muoto. Sen vuoksi meidän
            pitäisi ehkä avoimemmin tarkastella sitä,
            miten kotihoidon tuen taso nousee taloudellisesti sillä tavalla
            merkittäväksi, että yhä useampi
            perhe ja yhä useammat vanhemmat voivat tarjota lapsilleen
            hoidon. Nimittäin on selvästi tunnistettavissa
            se, että valtion vetäytymistä nyt tästä perusvastuusta
            varsin monet kunnat palkkaavat, niin kuin lakialoitteen perusteluissakin
            todetaan, erilaisilla kuntakohtaisilla lisillä. Tämähän
            johtaa tilanteeseen, että perheet ovat hyvin erilaisissa
            lähtökohdissa tänä päivänä eri
            kunnissa ja kaupungeissa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ehkä jollakin tavalla pysäyttävä näköala
            oli erään asiantuntijan toteamus nykyiseen tilanteeseen,
            että kyllä hyvinvointi-Suomen menettely on aika
            erikoinen, kun meillä on varaa verovaroin katkoa lasten
            ja vanhempien tunnesiteet. Ed. Hyssälä omassa
            puheenvuorossaan tarkasteli varsin onnistuneesti niitä tutkimustuloksia,
            jotka koskettavat ennen kaikkea alle kolmivuotiaiden lasten hoitoa.
            Tässä mielessä pitää nähdä se
            tosiasia, mitä merkitsee, jos me todella luomme sen mahdollisuuden, että nämä aidot
            kiintymys- ja tunnesiteet voivat rakentua myös omiin vanhempiin.
         
         
         
         Edellä on tarkasteltu myös eläketurvaa,
            joka on mielestäni ongelma, jos kotona tapahtuvaa hoitoa
            tuetaan ainoastaan kotihoidon tuen kautta. Tätä kautta
            ei löydy tavallaan sitä avausta, että myös
            eläkejärjestely ja eläketurva voidaan
            hoitaa siitä työstä kotona vastaavalle
            vanhemmalle. Sen vuoksi minä toivoisinkin, että kotihoidon tuen
            korottamisen rinnalla kävisimme keskustelua myös
            kotona tapahtuvan työn hoitopalkkauksesta, johon voitaisiin
            kytkeä myös eläkejärjestely.
            Tällä tavalla me kaikissa suhteissa varmistaisimme
            tasavertaisen mahdollisuuden myös niille vanhemmille, jotka
            kotoa käsin ja kotona hoitavat omia lapsiaan.
         
         
       
      
         
         Jouko Jääskeläinen /kd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä kristillisdemokraattien
            ryhmäaloitehan on tehty hyvin maltillisena. 200 miljoonan
            markan lisäys valtion budjetissa, jos se kokonaisuudessaan
            siirrettäisiin kunnille, ei aiheuttaisi kunnille lisäkustannuksia.
            Se merkitsisi nykyisiin tukiin noin 10 prosentin korotusta.
         
         
         Mitä säästyisi kunnilta vastaavasti
            itse asiassa kunnallisen päivähoidon kustannuksista,
            sen osoittaisimme ikärajan nostoon 3,5 vuoteen. Saattaa
            olla, että se lisäresurssi tarpeesta riippuen
            saattaisi olla noin 100 miljoonan luokkaa. Mutta uskomme, että tämä säästö sieltä
            rakenteellisesti
            kyllä löytyisi.
         
         
         Mitä suurempaan muutokseen tulee, se tarvitsisi huomattavasti
            pidemmän aikajänteen ja olisi meidän
            mielestämme perusteltu, mutta tämä erittäin
            maltilliseksi rakennettu muutos pystyttäisiin jo yhden
            budjettivuoden sisällä toteuttamaan.
         
         
         Vastaisinkin ed. Harkimolle, kun hän arvioi tämän
            yhtälön toimivuutta, voidaanko tästä säästää ja
            tuo toteuttaa. Oikeastaan jo perustelin meidän tulokulmaamme
            tähän asiaan, koska todella pelkällä valtion
            200 miljoonalla, jonka rahoituksen olemme muuta kautta osoittaneet,
            pystyttäisiin tämä muutos hoitamaan.
            Täytyy kuitenkin muistaa, että kun noin vähän
            yli 2 miljardin kotihoidon tukisatsista tai kokonaismäärärahasta
            saa noin 85 000 perhettä tukea, sehän
            tarkoittaa kotitaloutta kohden noin 25 000:ta markkaa karkeasti
            yhtä lasta kohden.
         
         
         
         Esimerkiksi Vantaan luvut ovat kuitenkin sitä luokkaa,
            että yhden päiväkodin juoksevat kustannukset
            ovat 4 miljoonan markan luokkaa. Kun päiväkodit
            kuitenkin yleensä ovat alle satapaikkaisia, kaikesta huolimatta
            varovaisestikin arvioiden sieltä löytää 40 000—50 000
            markan vuosittaiset kustannukset, juuri juoksevat hoitokustannukset,
            joihin ed. Harkimo osaltaan viittasi. Ollaan nyt varovaisia tai
            ei, puhutaan kuitenkin noin puolikustannuksesta tai vähän
            yli puolikustannuksesta, jos verrataan näitä ja
            unohdetaan verotukseen liittyvät ja tällaiset
            edestakaisin kuntatalouden kannalta kulkevat summat. Sen lisäksi
            päiväkodit tulee rakentaa, mikä merkitsee
            varovaisestikin arvioiden 100 000 markan panostusta per
            lapsi ja per päiväkoti, eli ei ole ollenkaan pienistä kustannuksista
            kysymys.
         
         
         Lyhyellä aikajänteellä jo yhdenkin
            budjettivuoden puitteissa meidän aloitteemme olisi toteutettavissa.
            Se toisi lisää valinnanvaraa ja mahdollisuuksia
            perheelle. Se hillitsisi kuntien kustannusten lisäämistä,
            joka kuitenkin selvästi esimerkiksi kotikunnassani Vantaalla
            on nähtävissä. Päiväkoteja
            rakennetaan jatkuvasti lisää. Jos jokin päiväkoti
            jäisi rakentamatta, hoitovaihtoehtojen monipuolisuutta
            voitaisiin lisätä. Saattaa olla tietysti Suomessa
            paikkakuntia, joissa päiväkodit on jo valmiiksi
            rakennettu, mutta ne ehkä kuitenkin ovat poikkeuksia. Luulenpa,
            että rakennuksille muutakin käyttöä varmasti
            löytyy.
         
         
         Vantaan luvut ovat tietysti pikkuisen poikkeuksellisia koko
            maata ajatellen. Kunnallisessa päivähoidossa,
            laitoshoidossa, kuinka tahansa halutaan sitä nimittää,
            on ehkä 61 prosenttia tällä hetkellä,
            ja kotihoidon tukea saa 31 prosenttia perheistä tai alle
            7-vuotiaista lapsista. Sen lisäksi tietysti on perhepäivähoitoa,
            suhteellisen vähän itse asiassa meidän
            leveysasteillamme.
         
         
         Minusta on aivan oikein aikaisemmissa puheenvuoroissa viitattu
            siihen, että lapsillakin on subjektiivisia oikeuksia, oikeuksia
            myöskin vanhempiinsa, samalla kun huolehdimme siitä,
            että perheillä on subjektiivisia oikeuksia saada
            lapsensa hyvin hoidetuiksi. Voikin itse asiassa esittää kysymyksen
            viime eduskunnan aikaisemmasta päätöksestä,
            jolla muinoin puoluesihteerit rakensivat suomalaisen päivähoitomallimme, jossa
            sekä kotihoidon tukea että päivähoitoa
            lähdettiin rakentamaan kymmenestä kuukaudesta ylöspäin,
            eikö silloinen kompromissi olisi ollut järkevämpi
            rakentaa niin, että laitos- tai päiväkotioikeus
            olisi lähtenyt seitsemästä vuodesta alaspäin
            ja kotihoidon tukioikeus kymmenestä kuukaudesta tai äitiyspäivärahan
            jälkeen ylöspäin? Luulen, että sillä mallilla
            olisimme tänä päivänä hieman
            paremmassa kokonaisuudessa.
         
         
         Joku on joskus toivonut, että lasten päivähoidossa
            pitäisi olla pienemmät yksiköt. Toinen
            vastasi siihen, että nehän on jo keksitty. Ne
            ovat kodit. Minusta tämä näkökulma
            kannattaa pitää mielessä eikä vähiten
            muistaa aloitteemme ajattelutapaa, jos työllisyysluvuissa
            tapahtuu muutoksia. Kun mietimme tilannetta, että joku
            joutuu työttömäksi, päivärahalle
            jne., ei voisi olla huono vaihtoehto se, että kotihoidon
            tuki olisi niin korkea, että se koettaisiin myöskin
            ei ikään kuin velvollisuutena tai uhkana, vaan
            tietyssä elämäntilanteessa myös
            aivan todellisena vaihtoehtona. Tällä hetkellähän
            se suinkaan ei ole todellinen vaihtoehto taloudellisesti, koska
            Lipposen edellinen hallitus sitä leikkasi aika rajuilla määrillä,
            niin kuin on todettu, noin miljardin leikkauksilla.
         
         
         Haluan tässä yhteydessä vielä,
            arvoisa puhemies, lopuksi muistuttaa siitä, mikä muutamassa puheenvuorossa
            on mainittu: Kotona tapahtuvasta hoivatyö ei ainoastaan
            lasten kohdalla vaan myöskin vanhusten, vammaisten ja pitkäaikaissairaiden
            kohdalla kyllä vaatii meillä Suomessa myöskin
            eläkeoikeutensa. Toivon, että Kari Puron työryhmä käy
            tämän asian kimppuun myöskin vakavasti
            niin pian kuin ehtii, toivottavasti mahdollisimman nopeasti. Minusta
            se olisi kuitenkin meille näissä asioissa muutos
            kivikaudesta nykyaikaan ja vähintäänkin
            välttämätöntä ja oikeudenmukaista.
         
         
       
      
         
         Petri  Salo  /kok:
            		
         
         
          Herra puhemies! Monet meistä vanhemmista arvostavat
            tietenkin suomalaista päivähoitojärjestelmää.
            Voimme valita itsellemme päivähoidon tavaksi perhepäivähoidon,
            kotihoidon tai yksityisen hoidon tai hoitaa lapsemme itse. Olen
            itse kokeillut näitä jokaista eri vaihtoehtoa,
            ja aina ne johonkin aikakauteen ovat sopineet minun perheelleni
            parhaalla mahdollisella tavalla. Tiedän tietenkin, että täällä hyvinkin
            kovaäänisesti joskus puhutaan laitospäivähoidosta.
            En tiedä, onko 15 hengen päiväkoti Alahärmän
            kunnassa ollut niin hirveän laitostunut, että se
            olisi lapsiani mitenkään ainakaan vahingoittanut.
            Se on sopinut meidän perheellemme ja ollut hyvä,
            tarkoituksenmukainen tapa. Ideologisesti voimme olla sitä mieltä,
            että oman isän ja äidin antama hoito
            kotona on varmasti kestävintä ja pisimpään
            myöskin edullisinta.
         
         
         Sen haluan todeta — meilläkin on kunta, joka maksaa
            erityistä Alahärmä-lisää niin
            päiväkodissa kuin kodissa tapahtuvasta hoidosta,
            tukee myös päiväkotihoitoa — että kun
            perusteluissa lukee, että kunnissa asuvat perheet ovat
            joutuneet eriarvoiseen asemaan siitä johtuen, että kunnat
            maksavat erityisiä lisiä, niin vaikka tämä 200 miljoonaa
            jostakin löytyisi ja korotus menisi tässä salissa
            läpi, me aiomme Alahärmässä edelleen
            maksaa ylimääräistä lisää kunnanvaltuuston oman
            arvoperustan mukaisesti. Tätä ei laki tule muuttamaan.
            Tiedän ja muistan, että Helsingissä,
            Espoossa ja Vantaalla maksettiin joskus aikoinaan jopa 3 000
            markan ylimääräistä kotihoidon
            tukea. (Ed. Jääskeläinen: Hyvinä aikoina!) — Näin
            tapahtui, ja on jouduttu muuttamaan käytäntöä sen
            takia, että rahat ovat loppuneet, mikä on tämänkin
            päätöksen takana.
         
         
       
      
         
         Jouni  Lehtimäki  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tuskinpa tässä salissa
            on ketään, joka vastustaa ed. Rauhalan aloitetta.
            Haluan kuitenkin todeta sen, että aloite on aika helppo
            sen takia, että kyllä suurin ongelma kotihoidon
            tuessa liittyy tällä hetkellä eläketurvaan
            ja sairausvakuutukseen. Meidän ei pitäisi pohtia
            pelkästään tuen korottamista vaan selkeämmin
            kokonaisremonttia, sairausturvaa ja myöskin eläketurvaa.
         
         
         Tämä on sikäli olennainen kysymys,
            että niin kuin tiedämme, omaishoidon tuki kuitenkin
            kasvattaa hoitajan eläketurvaa. Minkä takia vanhuksen
            hoitaminen on eri asemassa kuin lapsen hoitaminen?
         
         
       
      
         
         Mirja  Ryynänen  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Täällä keskusteluun
            osallistuneet edustajat ovat varmasti lähes kaikki vuosikausia
            tehneet työtä kotihoidon tuen puolesta, ja meillä on
            siihen ollut hyvin vahvat perustelut; en niitä tässä halua toistaa.
            Mutta haluan vielä korostaa sitä, että me kaikki
            kyllä toimimme tässä vaihtoehtojen puolesta.
            Kun täällä on vähän
            tuotu esille sitä, että päiväkotikin
            on hyvä ja tarpeellinen vaihtoehto, totta kai on ja monille
            ainoa vaihtoehto. Siksi on tavattoman tärkeää kehittää hoidon
            laatua ja tasoa myöskin päiväkodeissa
            ja huolehtia siitä, että esimerkiksi ryhmäkoot
            ovat tarpeeksi pieniä, mikä on ihan oleellinen
            asia. Ongelma juuri tässä vaihtoehtopolitiikassa
            on se, että kotihoidon tuen taso on liian heikko ja se
            ei tätä käytännön vaihtoehtoa
            turvaa ja, niin kuin täällä sanottiin, eläketurva
            on hoitamatta.
         
         
         Haluaisin kuitenkin vielä muistuttaa isän
            roolista. Äidin roolia on kovasti korostettu, mutta kyllä isän
            rooli on yhtä lailla tärkeä vanhemmuudessa.
            Lapsiperheissä todella tarvitaan aikaa vanhemmuuteen myöhemminkin
            ihan sen pikkulapsikauden jälkeen. Me tiedämme,
            että monet ongelmat, jotka näkyvät lasten
            ja nuorten pahoinvointina, johtuvat juuri ajan puutteesta.
         
         
         Siinä mielessä tarvitaan hyvin monenlaisia toimia:
            Tarvitaan osa-aikatyömahdollisuuksia perheen ehdoilla,
            tarvitaan isäkuukautta, tarvitaan aikaa vanhemmuuteen ja
            niin, että se on taloudellisesti mahdollista. Tässä tarvitaan
            hallituksen toimia esimerkiksi perhepoliittisen verovähennyksen
            muodossa, eli näitä jatkotoimia jäämme
            odottamaan.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Lakialoite 88/2001 vp, laki
            lasten kotihoidon ja yksityisen tuen annetun lain muuttamisesta,
            on erittäin hyvä aloite, jolle sopii toivoa menestystä jatkokäsittelyssä.
            On oikein hyvä, että kiinnitetään
            huomiota kansamme tulevaisuuteen, silloin kun on kysymys lapsista
            ja lapsiperheistä. Täällä käydyssä keskustelussa
            tuotiin hyvä lause, perusasia, esille: koti on lapsen varttumisen
            ja hoitamisen lähtökohta. Näinhän
            tämä ihan luonnollisen järjestyksen mukaan
            on, ja näin on menneiden sukupolvien aikana ollut. Mutta sitten
            kun yhteiskuntamme on muuttunut, on tullut tarve etsiä muuttuneissa
            oloissa ratkaisuja, jotka ovat auttaneet siinä, että perheistä molemmat
            vanhemmat ovat voineet olla työssä.
         
         
         Mutta peruslähtökohdan tulisi olla se, että autetaan
            siinä, että jompikumpi vanhemmista voisi olla
            silloin kotona, kun lapset ovat pieniä. Se olisi minusta
            yhteiskunnalta kyllä arvokas panostus tulevaisuuteen, sellainen
            panostus, jonka arvo on suurella rahalla mitattavissa siten, että sillä voidaan
            saavuttaa tälle yhteiskunnalle todella sijoituksena paljon.
            Monet ongelmat voidaan välttää, jos lapsi
            saa varttua siellä kotona. Kyllä se niin on, että omat
            vanhemmat — tässä vielä korostan omaa äitiä,
            isää millään tavalla väheksymättä, päinvastoin — ovat
            kaikkein tärkein lapsen tulevaisuuden antaja. Sen takia
            pitäisi luoda niitä taloudellisia edellytyksiä,
            joilla lapsuuden voisi viettää kotona. Tällä aloitteella
            tähän halutaan tähdätä.
         
         
         Jos verrataan kotihoitoa yhteiskunnan järjestämään
            hoitoon, niin täytyy muistaa, että silloin kun
            hoito- ja hoivatyö niin lasten kuin myöskin kaiken
            muun omaishoidon osalta tapahtuu kotona, siellä on kaikki
            valmiina: Koti on valmiina, ei sinne oikeastaan tarvitse mitään
            juuri nimenomaan tämän takia hankkia. Tämä on
            yhteiskunnan kannalta luonnollinen ja edullinen ratkaisu.
         
         
         Pitäisi vain kiinnittää siihen huomiota,
            että henkilöt, jotka jäävät
            kotiin hoitamaan lapsia, eivät menettäisi eläketurvassa,
            ikä- tai kokemuslisissä. Pitäisi luoda
            lainsäädäntöä, että siitä ei
            jäätäisi kärsimään.
            Toivon, että siihen tulevaisuudessa voitaisiin hyvinkin
            rakentavasti ja myönteisesti ottaa kantaa, kun valmistellaan
            lainsäädäntöä. Kyllä minusta
            lasten hoitaminen on niin arvokas asia, että sen eteen
            kannattaa yhteiskunnan nimenomaan kotihoidossa panostaa, samalla kun
            on sitten lasten päivähoitoa kunnallisesti järjestettynä.
            Myöskin sille tulee antaa mahdollisimman hyvät
            puitteet, mutta uskon, että kunnillakin voimavarat riittävät
            paremmin siihen, kun mahdollisimman paljon panostamme kotona tapahtuvaan
            hoitoon.
         
         
       
      
         
         Ismo  Seivästö  /kd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On ihan selvää, että lapsiperheet
            tarvitsevat erilaisia vaihtoehtoja lastenhoidon järjestämisessä.
            Lähtökohdan tulee olla tietenkin lapsen ja perheen paras
            ja se tilanne, jossa kulloinkin eletään. Tarvitsemme
            päiväkoteja, perhepäivähoitoa,
            yksityistä hoitoa ja tässä lakialoitteessa
            esitettyä kotihoidon tukea. Nämä vaihtoehdot
            eivät lyö toisiaan korville vaan tarjoavat sitä vaihtoehtoa
            ja todellista valinnanvapautta.
         
         
         Meidän on hyvä muistaa, että on hyvin
            suuri joukko lapsia meidän yhteiskunnassamme. Alle 18-vuotiaita
            on tällä hetkellä runsaat 1,1 miljoonaa,
            ja noin joka seitsemäs lapsistamme on alle 3-vuotias, joita
            erityisesti tämä lakialoite koskettaa. Samoin
            tässä kysymyksessä on meidän
            hyvä muistaa, että meidän maassamme asuu
            lukuisia sellaisia lapsia, jotka eivät puhu ruotsia tai
            suomea äidinkielenään. Heitä on
            kaiken kaikkiaan yli 25 000. Mikäli terrorismin seuraukset
            taloudelle pystytään voittamaan, näitä leikkauksia, jotka
            lamavuosina kohdistuivat erityisesti lapsiperheisiin, tulee lähteä hiljalleen
            purkamaan, koska ne kohdistuivat silloin hyvin voimakkaasti sekä henkilöstöön
            että toimintamäärärahoihin.
         
         
       
      
         
         Liisa   Hyssälä   /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Pyysin puheenvuoron ed. Lehtimäen
            puheenvuoron johdosta. Olen ihan samaa mieltä, että sosiaaliturva-
            ja eläkekysymykset pitäisi ikään
            kuin samalle pöydälle nostaa. Puutteita on niin
            paljon, että yhtä palikkaa siirtämällä ongelma
            ei ratkea. Omaishoidon tuessa todellakin eläkekertymä on, mutta
            toisaalta eläkeläisten verotus on niin epäoikeudenmukainen,
            että ei kannata sitä tehdä. Kotiäidillä ei
            ole eläkettä eikä sosiaaliturvaa.
         
         
         Seuraavissa hallitusneuvotteluissa pitää olla iso
            perhepaketti pöydällä. En usko, että tämä hallitus
            saa enää mitään aikaan. Pitää olla
            iso perhepaketti, jossa kaikkia näitä asioita
            tarkastellaan myöskin hoidon kannalta. Silloin subjektiivinen oikeus
            tulee varmasti kriittiseen tarkasteluun siinä mielessä,
            että nyt, kun perheeseen syntyy lapsi, kuten juuri meillä kerrottiin
            kunnassa, hyvin usein vanhempi lapsi tuodaan päivähoitoon
            kuntaan, kaksivuotias, joka mielellään haluaisi
            hoitaa vauvaa kotona. Mutta kun äidin mielestä on helpompaa,
            että saa olla vauvan kanssa kahdestaan, niin ei muuta kuin
            kunnalliseen hoitoon vaan sisarukset. Tässä on
            vastuu myöskin vanhemmuudesta hämärtynyt
            vanhemmilla.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Sinällään
            kaikki toimet, joilla pyritään siihen, jotta lapsiperheitä tuettaisiin,
            ovat kannatettavia niissä puitteissa, mitä valtion
            budjetissa on varaa käyttää.
         
         
         Kotihoidon tukeen haluan sen verran todeta, jotta minusta tämän
            pitäisi olla nimenomaan sellainen vaihtoehto, että silloin
            vanhempi jää hoitamaan lastaan kotiin, ei sillä tavalla,
            jotta otetaan tuki ja lapsi viedään, vaikka yksityiseen
            hoitoon, saadaan siitä huolimatta tuki ja itse käydään
            töissä. Tällaisen nykyinen järjestelmä mahdollistaa,
            ja minusta nimi on jo väärä, sehän
            on jo vierashoitoa sinällään, viedään
            toiseen paikkaan. Se vääristää muuta
            systeemiä, kun tavallaan yksityistetään
            hoitoa. Kunnalliseen hoitoon jos viedään, silloin
            ei saa kotihoidon tukea, mutta kun viedään yksityiseen
            hoitoon, silloin saa. Tämä on minusta jotenkin
            omituinen järjestelmä, joka on aikanaan luotu.
            Tätä pitäisi muuttaa siihen suuntaan,
            jotta aina kun hoitaa kotona, maksetaan korkeampi tuki, jotta ihminen
            pystyy olemaan hoitamassa omaa lastaan nimenomaan ja kotona.
         
         
       
      
         
         Petri Salo /kok:
            		
         
         
          Herra puhemies! Arvokeskustelusta vielä muutama sana.
         
         Me vanhemmat pystymme tekemään nämä arvovalinnat
            tänä päivänä niin,
            että me voimme hoitaa omaa lastamme kolmivuotiaaksi kotona. Me
            saamme siitä korvausta 1 500 markkaa ja seuraavasta
            lapsesta 500 markkaa. Monet päätyvät
            arvovalinnallaan siihen lopputulokseen, että heidän
            elämäänsä ja lapsen etuun kuuluu
            se, että hänellä on oikeus tämä kolme
            vuotta saada vanhempien omaa hoitoa. He valitsevat sen siitä huolimatta,
            että heidän ansiotasonsa merkittävästikin
            heikkenee.
         
         
         Meillä on samanaikaisesti esimerkiksi joitakin yrittäjiä tai
            maaseutuyrittäjiä, jotka siitä huolimatta,
            että nämä etuudet ovat meidän
            lainsäädännössämme
            tällä hetkellä, käyttävät
            subjektiivista oikeuttaan viedä omat lapsensa päiväkotiin,
            toimivat saman lain alla juuri päinvastaisesti. Eli joskus
            tulee vähän kyyniseksi siitä, paljonko
            nämä taloudelliset asiat loppujen lopuksi kannustavat.
         
         
         Luulen, että ed. Lehtimäki oli aika oikeassa, kun
            hän sanoi, että nämä paketit
            pitäisi yhdistää siten, että otetaan
            kysymykseen sekä eläkekertymä, sairausvakuutusturva
            ja muu turva. Siinä ehkä löytyisi riittävästi
            kannustusta, että kaikki miettisivät arvovalinnoissaan
            tätä asiaa kokonaisuutena.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.