7) Laki arvonlisäverolain 85 §:n muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Ismo Seivästö /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Eläkeläisten ja lapsiperheiden
            asema on ollut useasti esillä viime viikkoina, samoin tilastot
            siitä, miten tuloerot ovat kasvaneet merkittävästi
            viime vuosien aikana. Tuloerojen kasvua ei yksin voida selittää niin
            sanotuilla optiotuloilla, vaan siihen ovat vaikuttaneet myös
            hallituksen veropoliittiset ratkaisut ja tosiseikka, että tupopöydästä suurituloisimmat
            ovat saaneet enemmän kukkaroonsa kuin pienituloiset.
         
         
         Pienituloisen väestönosan tukeminen, syrjäytymisen
            ehkäisy ja perheen aseman parantaminen ovat keskeisiä lähiajan
            tavoitteita. Tämä kysyy kuitenkin varoja. Siksi
            kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä ottaisi käyttöön
            pörrsiveron ja korottaisi veroa lyhytaikaisista myyntivoitoista.
            Savukeveronkin kiristäminen sopii meille hyvin. Muun muassa
            näillä toimenpiteillä saataisiin riittävät
            varat ruuan arvonlisäveron alentamiseen. Vieväthän
            asuminen ja energia, liikenne ja elintarvikkeet reilusti yli puolet
            perheiden tuloista. Pienituloisten kohdalla asumis- ja ruokamenot
            ovat luonnollisesti suhteellisesti vielä merkittävämpi
            menoerä kuin hyvätuloisten kohdalla.
         
         
         Elintarvikkeiden arvonlisäveron alentaminen kohdistuisikin
            tasaisesti kaikkiin väestöryhmiin ja auttaisi
            siis erityisesti heitä, joilla elintarvikkeiden kulutusosuus
            kaikista käytettävissä olevista tuloista
            on suurin. Tämä tietenkin edellyttää sitä,
            että alennus menee suoraan hintoihin. Ruuan hinta halpenisi,
            ja samalla saisi tukea kotimainen elintarviketeollisuus, jonka merkitys turvallisuustekijänä
            on
            viime aikoina, erityisesti viime viikkojen tapahtumien seurauksena,
            entisestään vain korostunut.
         
         
       
      
         
         Lauri   Kähkönen   /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ruuan arvonlisäveron alentamiseen
            tähtääviä niin lakialoitteita
            kuin kirjallisia kysymyksiä on tällä vaalikaudella
            ja varmaan jo aiemminkin tehty lukemattomia. On tunnettua, että Suomessa
            ruuan arvonlisävero on 17 prosenttia, joka on noin 10 prosenttiyksikköä korkeampi
            kuin keskimäärin Euroopassa. Lakiesitys tähtää tosiaan
            3 prosenttiyksikön alv:n alentamiseen. Nosto 17 prosenttiin
            tapahtui 12 prosentista. Muun muassa naapurimaissamme eli Ruotsissa
            ja Norjassa kyseessä oleva prosenttiluku on 12.
         
         
         Jos ja kun, niin kuin myös itse toivon, ruuan alv:n
            alentamisessa päästäisiin niin sanotusti
            liikkeelle, niin totta kai sillä olisi merkitystä suomalaisen
            elintarvikeketjun toimintaedellytyksille. Se vaikuttaisi kotimaisen
            kulutuskysynnän edistämiseen ja sitä kautta
            työllisyyteen.
         
         
         Tunnetusti verojen ja veronluonteisten maksujen kevennykset
            on kohdennettu tällä vaalikaudella ansiotuloihin
            ja välillisiin työvoimakustannuksiin. Kun ruuan
            arvonlisäveron alentamista on vastustettu, perusteluna
            on ollut oletus, että tämä ei siirtyisi
            kuluttajahintoihin. Kuitenkin uskon, että kilpailu elintarvikekaupassa
            pitää huolen siitä, että tämä myös
            menee hintoihin.
         
         
         Toisaalta silloin, kun alv:n korotus aikoinaan tehtiin, puhuttiin,
            että tämä on väliaikainen. Silloin
            syyt olivat valtiontaloudelliset. Tällä hetkellä on
            tietysti myönnettävä, että suhdannenäkymät
            ovat huonommat, mutta kuitenkaan vastaavia syitä ei ole
            kuin silloin.
         
         
         Niin kuin lakialoitteen ensimmäinen allekirjoittaja
            ed. Seivästö totesi äskeisessä puheenvuorossaan,
            tämä on myös kaikkein sosiaalisin veronkevennys.
            Myös itse olen tästä aikoinaan tehnyt
            kirjallisen kysymyksen. Todella toivoisin, että arvonlisävero
            lähtisi laskemaan vaikkapa pienin askelin.
         
         
         Hallituksen puolelta tulevissa vastauksissa on tähdennetty
            myös sitä, että jos ja kun arvonlisäveroa
            ruuan osalta alennettaisiin, siinä tapahtuisi verojen puolella,
            totta kai, menetyksiä; 5 prosenttiyksikön alennus
            vastaisi noin 2:ta miljardia. Mutta toisaalta on muistettava, että kun
            elintarvikkeiden osalta kulutusmenot vähentyisivät, niin
            toisaalta sitten muuhun kotimaiseen kulutukseen olisi rahaa enemmän
            käytettävissä ja sitten muuta kautta
            tulisi veroja valtiolle takaisin. Niin kuin alussa totesin, uskon,
            että tällä olisi merkitystä myös
            hyvin paljon työllisyydelle.
         
         
       
      
         
         Unto Valpas /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ruuan arvonlisäveron alennus on tämän
            tästä noussut esille, kun verohelpotuksista yleensä keskustellaan.
            Maassamme harjoitettu verohelpotusten linja ei ole mielestäni
            ollut oikea. Se on suosinut liian paljon suurituloisia. On selvää,
            että kun verohelpotukset tehdään prosentteina
            tuloverosta, markkamääräiset hyödyt
            tulevat aina suurituloisille.
         
         
         Jos ruuan arvonlisäveron alennus toteutettaisiin ja
            se vaikuttaisi suoraan elintarvikkeiden hintoihin, se olisi oikeudenmukainen
            veropoliittinen toimenpide. Siitä hyötyisivät
            erityisesti lapsiperheet, joilla elintarvikkeiden kulutus on suurta.
            Samoin kaikkein pienituloisimmat ryhmät, joihin tuloveronalennukset
            eivät yllä, hyötyisivät tästä alennuksesta.
         
         
         Arvonlisäveron alennus olisi siis hyvä ratkaisu
            kaikkein köyhimmille sekä lapsiperheille, joiden
            tilanteen parantamiseksi on vaadittu käytännön
            toimenpiteitä myöskin tässä salissa
            useita kertoja. Arvonlisäveron alennus sopisi myös
            hyvin hallitusohjelman köyhyydenvastaiseen taisteluun,
            joka on valitettavasti edennyt varsin hitaasti. Saa nähdä,
            loppuuko tältä hallitukselta aika, ennen kuin
            tämä asia on kunnossa.
         
         
         On esitetty epäilyjä, että arvonlisäveron
            alennus ei vaikuttaisi suoraan elintarvikkeiden kuluttajahintoihin.
            Yllättävää on se, että tällaisia
            epäilyjä esittävät usein ne
            tahot, jotka muuten uskovat sokeasti markkinavoimien tehoon ja toimivuuteen.
            Herääkin kysymys, mikseivät markkinat
            toimi tässä tilanteessa. Itse uskon, että arvonlisäveron
            alennus alentaa kuluttajahintoja, varsinkin kun elintarvikekaupan
            kilpailutilanne on tällä hetkellä varsin
            kova. Jos ihan oikein muistan, arvonlisäveron alennusta
            tai korotusta on käytännössä jo
            testattu ja veronalennukset tai -korotukset ovat vaikuttaneet myös
            kuluttajahintoihin. Mistään suuresta ja tuntemattomasta
            asiasta tässä ei ole kysymys.
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt esitetty lakialoite on hyvä,
            ja toivottavasti se ymmärretään myös
            hallituksessa ja ryhdytään asian vaatimiin toimenpiteisiin.
            Ei ole oikein, että maassamme on Euroopan korkeimpiin kuuluva
            arvonlisävero elintarvikkeilla. Hallituskin, joka usein
            vetoaa Euroopan unionin käytäntöön,
            voisi tässäkin asiassa tehdä niin ja
            tehdä arvonlisäveroalennusesityksen.
         
         
       
      
         
         Klaus Bremer /r:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Seivästön lakialoite
            on kirjoitettuna sitä, mitä varmasti kaikki me
            toivomme ja haluaisimme. Tätä on ajateltu ja ehdotettu
            ennenkin. Tällainen muutos arvonlisäverolakiin
            on varmasti erittäin tarpeellinen. Valitettavasti on vain
            realistisesti nähtävä, että aloitteella
            on aika pienet läpimenomahdollisuudet. Arvonlisäverolaki
            kaiken kaikkiaan on se, joka pitäisi saattaa kokonaisuudistukseen.
         
         
         Käytän tässä tilaisuutta
            hyväkseni heittääkseni haasteen eduskunnalle.
            Eduskunta on kuitenkin korkein päättävä elin.
            Sen täytyy jo tässä vaiheessa nähdä,
            että arvonlisäverolakimme on aikansa elänyt,
            itse asiassa jo aikoja sitten. Siinähän on yli
            300 pykälää. Ajatelkaa: yli 300 pykälää ja
            asetukset päälle! Esimerkiksi yrittäjyyden esteenä se
            on aivan ylivertainen Suomessa.
         
         
         Esimerkiksi rantalaiturin kioskinpitäjämummolta,
            joka myy hiekkarannan asiakkaille, kylpijöille, kolmen
            kuukauden aikana kesällä lakritsaa ja jäätelöä,
            edellytetään yrittäjänä,
            että hän hallitsee nämä yli
            300 pykälää ja asetukset päälle virheettömästi.
            Niiden perusteella hänen pitää kerran
            kuukaudessa tilittää arvonlisäveronsa, osata
            arvioida, mikä on poistoa ja mikä on lisää, mistä pitää maksaa,
            mitä voidaan vetää pois, ja jollei hän
            hallitse niitä virheettömästi, verottajalla
            ei ole sellaista käsitettä kuin inhimillinen virhe,
            vaan se on veronkiertoyritys, josta rangaistaan ankarimman mukaan.
         
         
         On jotenkin täysin käsittämätöntä se,
            että harmaan talouden ykkösvalvojat Suomessa,
            verojohtajat Aakko ja Hirvonen, molemmat sanovat todistajien läsnä ollessa
            pienyrittäjille, että tehkää eduskunnassa
            jotain, mekään emme hallitse enää arvonlisäverolakia.
            Ajatelkaa, korkeimmat veroviranomaiset sanovat, että he
            eivät enää hallitse arvonlisäverolakia!
            Se ei parane enää osakorjauksilla. Arvonlisäverolakimme
            alkaa olla kuin pärekatto, jossa reiät on paikattu
            milloin huopatilkuilla, milloin pellinpaloilla, milloin kattotiilillä,
            muovilevyllä, kelmuilla ja ties millä muulla.
            Ei se enää toimi millään tavalla.
            Kun tehdään korjauksia, osakorjauksia ja palakorjauksia,
            siitä ei sen kummempaa tule. 
         
         
         Tässä on ongelmallista se, että Suomen
            EU-direktiiveihin perustuvissa arvonlisäverotulkinnoissa
            noudatetaan sellaista luterilais-kalvinistis-tsaristista perinnettä kuin
            vain Suomessa osataan. Aivan räikeänä vastakohtana
            on samojen direktiivien tulkinnat Keski-Euroopan ja Etelä-Euroopan
            maissa, joissa niitä villisti ja vapaasti sovelletaan tavallaan
            kansallisen edun mukaisesti. Niinpä arvonlisäverovelvollisuudesta
            on vapautettu monet pienyrittäjät, perheyritykset,
            mikroyritykset. Täällähän sitä ei
            tunneta ollenkaan. Arvonlisävero meillä on muodostunut
            erittäin pahaksi työllistymisen esteeksi. Keski-Euroopassa
            ja Etelä-Euroopassa ensimmäinen tulkintalähtökohta
            on se, että siitä ei saa tulla työllistymisen
            estettä. 
         
         
         Ed. Seivästön ehdotus on tärkeä ja
            kannatettava, mutta se toteutuisi parhaiten, jos eduskunta löisi
            nyrkkiä pöytään ja sanoisi:
            nyt on aika uudistaa koko arvonlisäverolakimme, kaikki
            yli 300 pykälää kerralla.
         
         
       
      
         
         Reijo Kallio /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ruoan arvonlisäveron alentamiselle
            on monia hyviä perusteluja. Niitä edelliset puhujat
            ovat ansiokkaasti jo tuoneet esiin. Erityistä merkitystä alennuksella
            mielestäni olisi siinä, että se parantaisi
            kansantaloudellemme tärkeän elintarvikeketjun
            toimintaedellytyksiä ja parantaisi toimialan työllisyyttä.
         
         
         Kuten ed. Kähkönen puheenvuorossaan aiemmin
            totesi, tämänhetkinen 17 prosentin verokantamme
            ylittää 10 prosenttiyksiköllä Euroopan unionin
            maiden keskimääräisen tason. On kuitenkin
            syytä muistaa, että meillä verotuksen
            rakenne on muiltakin osin kovin erilainen moniin EU-maihin nähden.
            Katsoisinkin, että tältä osin ei ole
            syytä tehdä mitään liian yksioikoisia
            vertailuja. Jos vertaillaan, on syytä tietysti vertailla myös
            sitä, mitä verotuksella saadaan aikaan.
         
         
         Sinänsä näen, että on perusteltua
            meilläkin, ainakin pidemmän päälle,
            pyrkiä kohti yleistä eurooppalaista tasoa ruoan
            arvonlisäverotasossa. Tämä asia onkin
            syytä hoitaa viimeistään seuraavan hallitusohjelman
            yhteydessä.
         
         
         Mitä tulee vielä siihen, mihin ruokamenoissa säästetyt
            rahat käytettäisiin, erään näkemäni
            selvityksen mukaan runsaat 40 prosenttia ihmisistä käyttäisi
            säästyneet varat säästöihin
            ja velkojen maksuun, joten tältä osin on ehkä syytä välttää liian
            positiivisia odotuksia kulutuskysyntää kohtaan.
         
         
       
      
         
         Esa   Lahtela  /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Edellinen puhuja totesi tuossa, jotta
            EU:ssa pitäisi pyrkiä harmonisoimaan myös
            arvonlisäverotusjärjestelmää.
            Minä olen samaa mieltä. Kaikissa kysymyksissä,
            jotka liittyvät veromuotoihin, meillä pitäisi
            olla aika lähellä toisiaan olevat systeemit, jotta
            niitä ei lähdettäisi käyttämään
            väärin, onko se kilpailuetua, vai miksi sitä voi
            nimetä, mutta kuitenkin. Pääomaverotuksen
            puolella voivat pääomat liikkua maasta toiseen
            sillä perusteella, jotta toinen maa on edullisempi. Tai tässäkin
            tapauksessa, jos erot naapurimaiden välillä olisivat
            hyvin suuret arvonlisäveron osalta elintarvikkeissa, siinähän
            tulee se ajatus, jotta ainakin rajaseudun osalta sopivan matkan
            päässä käydään
            hakemassa naapurimaasta tavarat. Sehän vääristää sinällään
            kilpailua ja tekee ylimääräistä liikennettä ja
            kaikin puolin vaikeuttaa kalliimmalla puolella olevien kauppojen
            ja yritystoiminnan selviytymistä. Siinä mielessä nämä pitäisi
            jotenkin saada lähemmäs toisiaan.
         
         
         Ed. Seivästön aloitteessa pyritään
            lähemmäs EU-tasoa. Taikka se ei vielä lähelläkään
            ilmeisesti keskiarvoa ole, mutta kuitenkin pyritään
            vähän alentamaan. Tätä on hyvä tarkastella,
            kun tehdään päätöstä.
            Toivon mukaan tässäkin jossakin vaiheessa käy
            vielä ihan oikein niin, että me tulemme alentamaan
            arvonlisäveroa elintarvikkeissa. Kuitenkin pitää tietää,
            mitä ollaan tekemässä. Niistä perusteluista,
            joita täällä on puhuttu siitä,
            että tämä on sosiaalisesti kaikkein parhaiten
            kohdentuva, olen eri mieltä. Sekin meidän pitää tässä tietää.
         
         
         Jos ajatellaan, ketkä tässä maassa
            ovat heikoimmassa asemassa, niin ne ovat perustoimeentulon varassa
            olevat ihmiset. He tarvitsevat apua. He tarvitsevat lisää fyrkkaa,
            jotta heillä paremmin menisi ja voivat saada enemmän
            kenkiä, vaatteita ja enemmän sapuskaa, ei tarvitse
            nälissään olla, jos sanoisi niinpäin.
            Tämähän tarkoittaa sitä, jotta
            ketkä meillä voivat hyvin sitten, nehän
            ovat ne ihmiset, joilla on hyvät tulot, paljon tuloja.
            Tämähän tekee sen, jos puhutaan kohdentuuko
            tämä sosiaalisesti oikein, jotta tämähän
            antaa myös heille. Jos arvonlisäveroa elintarvikkeista
            alennetaan, se antaa myös hyvin toimeen tuleville etua,
            eikös niin? Silloin ei pidä puhua niillä nimikkeillä,
            että tämä on sosiaalisesti parhaiten
            kohdentuva, koska se antaa myös semmoisille parempaa toimeentuloa,
            jotka eivät sitä tarvitse.
         
         
         Sen takia jos ihan puhutaan, miten voisi parhaiten tehdä sosiaalisesti
            oikein, kysehän on siitä, millä tavalla
            tulonsiirrot tehdään, koska tulonsiirtojen kautta
            peruspäivärahan varassa olevat heikommat ihmiset
            elävät ja sinne tarvitaan lisää.
            Nykyinen hallitus on tehnyt tässä toimenpiteitä.
            Muun muassa lapsiperheiden osalta työmarkkinatukea korotetaan,
            kansaneläkkeen lapsikorotuksia korotetaan. Nyt vain toimeentulotuen
            perusnormia pitäisi korottaa. Jostakin pitää rahat
            siihen hankkia.
         
         
         Sitten pitää kysyä myös
            veropuolen osalta sitä, jotta voitaisiinko tehdä semmoinen
            systeemi — joka pitäisi tehdä, ja toivon,
            että seuraavassa hallitusohjelmassa tehdään,
            ketkä siinä ovatkin sitten mukana — jotta
            myös kunnallisverotuksessa alin verotettava tuloraja saataisiin
            hilattua pikkuhiljaa sille tasolle, jotta perusturvan pitää olla
            verotonta tuloa. Minkä takia ihmisen pitää maksaa
            peruspäivärahastaan veroja ja sitten käydä soskusta
            ruinaamassa lisää, kun ei tämä riitä oikein?
            Ensin yhteiskunta ottaa, sitten se antaa, tosin hyvin tarveharkintaisesti,
            jotta pärjääkö se vai ei pärjää.
         
         
         Kuitenkin kun tämmöisestä aikanaan
            eduskunnassa tullaan päättämään,
            puhutaan oikeilla nimikkeillä tässä.
            Minä nimittäin en vastusta elintarvikkeiden arvonlisäveron
            alentamista, mutta tiedän, jotta tämä ei
            välttämättä sillä tavalla
            ole sosiaalisesti juuri oikein kohdentuva, juuri niihin heikoimpiin
            ihmisiin kohdentuva.
         
         
         Sitten tuli mieleen sekin tässä, jotta voitaisiinko
            katsoa, olisivatko jotkin elintarvikkeet ... Kuten tiedetään
            ja ed. Bremer totesi, tämä on niin iso potti,
            jotta kertaheitolla tätä ei voi hoitaa. Se on
            ihan totta. Tähän vaaditaan aika paljon varoja.
            1 prosentti ilmeisesti on kuitenkin satoja miljoonia. Minä ajattelin
            sitä, olisiko mahdollista luokitella jo jotkin eliittiruoat
            erikseen, ja sitten olisi kansan peruselintarvikkeet, joiden veroa voitaisiin
            alentaa. Mutta se lienee mahdottomuus, ja se voi johtaa semmoiseen
            lopputulemaan, jotta sitten köyhä kansa söisi
            huonompia sapuskoita. Siihen minä en halua mennä.
            Nimittäin minä olen sitä mieltä,
            jotta köyhänkin pitää saada
            syödä ihan samaa sapuskaa ja yhtä hyvin kuin
            rikkaankin. Sen takia hänellä pitää olla myös
            ostovoimaa siihen systeemiin, jotta pystyy silloin tällöin
            vaikka ravun ostamaan, jos kuka tykkää, itse en
            kyllä tykkää ravuista. Mutta vaikka se
            on sellainen eliittiruoka, miksei työtön, peruspäivärahalla
            oleva ihminen, jos tykkää ravuista, saisi jotain
            semmoistakin syödä?
         
         
         Sitten yksi asia, jonka täältä pykälistä luin, koskee
            kaikkia rehuja. Hiljattain oli kova keskustelu ja tullaan toinen
            käymään ilmeisesti yhden lakialoitteen
            pohjalta turkistarhauksesta. Jos tämä koskee myös
            turkistarhauksen kalarehua, kun täällä todetaan
            kalarehut, niin en minä siinäkään
            pane hanttiin. Nimittäin köyhäkin tulee
            saamaan sitten turkin. Nimittäin tänä päivänä turkit ovat
            niin kalliita, jotta oikein köyhempi ihminen ei pysty ostamaan.
            Se kyllä tasa-arvoistaisi huomattavasti, jos peruspäivärahankin
            varassa oleva ihminen pystyisi ainakin semmoisen lyhemmän turkin
            hankkimaan, ei hän nyt ihan pitkää varmaan.
         
         
         
         
            
            Toinen  varapuhemies:
            
            Vastauspuheenvuoro 1 minuutti, ed. Valpas.
            
          
         
         
       
      
         
         Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtelalle sen verran tarkennusta,
            että kyllä arvonlisäveron alennus antaa
            markkamääräisesti yhtä paljon
            suurituloiselle kuin pienituloiselle. Mutta nykyinen tuloveron alennuslinjahan
            antaa suurituloiselle markkamääräisesti
            huomattavasti enemmän kuin pienituloiselle, ja kaikkein
            pienituloisimmat jäävät aivan ilman minkäänlaisia
            alennuksia. Tämä kai tässä on
            se kysymys, mistä nyt keskustellaan. Varmaan ed. Esa Lahtelakin
            tämän asian tietää mutta ilmeisesti
            halusi asiasta vähän keskustelua.
         
         
         
         
            
            Toinen varapuhemies:
            
            1 minuutin vastauspuheenvuoro, ed. Esa Lahtela!
            
          
         
         
       
      
         
         Esa  Lahtela  /sd (vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ed. Valppaalle voisi todeta, että käytettiin
            sellaisia sanontoja korokkeelta ja paikalta, jotta tämä olisi
            sosiaalisesti juuri oikein, kohdentuu köyhiin. Se ei sitä ole,
            koska tässä myös rikkaat, hyvin toimeentulevat,
            joilla on iso palkka, saavat etua. Se tarkoittaa, jotta kun tulonsiirtojen
            kautta köyhien asemaa yritetään korjata,
            isotuloiset eivät tarvitse enää yhtään
            lisää, koska he voivat ennestäänkin
            hyvin.
         
         
         
            
            Toinen    varapuhemies:
            
            Vastauspuheenvuoro, ed. Seivästö, 1 minuutti!
            
          
         
       
      
         
         Ismo Seivästö /kd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun katsoo veronkevennysehdotusta ensi vuodelle,
            yli 30 000:n palkalla se on 166 markkaa ja alle 6 000:n
            palkalla 41 markkaa. Miten, ed. Esa Lahtela, olisi, jos olisi luovuttu
            kokonaan näistä ja laitettu tämä kaikki
            tuki tasasuuruisesti ruoan arvonlisäveron alentamisen kautta
            kaikille ihmisille?
         
         
       
      
         
         Esa  Lahtela / sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tämä tuli äkkiä niin
            kuin jollekin kosinta. Tässä vaiheessa en syvällisiä laskelmia
            tästä kysymyksestä ole tehnyt, mutta olisin
            valmis luopumaan kyllä kokonaan suurituloisten palkankorotuksista.
            Annettakoon ne sitten vaikka alapäähän,
            että verotettavan tulon alarajaa nostetaan, ja osa elintarvikkeiden
            arvonlisäveron alentamiseen. Tehdäänkö näin,
            tällainen kompromissi, ed. Seivästö?
         
         
       
      
         
         Jouni  Lehtimäki /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Seivästön aloite kuuluu
            joukkoon aloitteita, jotka ovat erittäin hyviä ja
            kannatettavia, mutta kuitenkin aika helppoja ratkaisuja vaikeaan
            ongelmaan. Olen ed. Bremerin kanssa samaa mieltä siinä,
            että tällaisten yksittäisratkaisujen
            aika on ohi ja meillä tosiaan pitäisi miettiä arvonlisäverolain
            kokonaisuudistusta. Muutama esimerkki:
         
         
         Parturi-kampaajat: 22 prosenttia arvonlisäveroa, minkä takia?
            Kuitenkin jokaisen hiukset pitää leikata kuukausittain — paitsi
            ed. Bremerin ei tarvitse tietenkään. Silmälasien
            arvonlisäverokohtelu, minkä takia se on 8 prosenttia?
            Esimerkkejä siitä, että kokonaisuudistukseen
            on tarvetta, on erittäin paljon. Sen sijaan, että mennään
            tällaisten pienten uudistusten kautta, pitäisi
            keskittyä kokonaisuudistukseen.
         
         
         Ed. Esa Lahtela herätti aika mielenkiintoisen kysymyksen
            siitä, onko elintarvikkeitten arvonlisäveron alentaminen
            oikeudenmukainen ratkaisu. Ihmettelen kyllä hänen
            kantaansa siitä, että se ei ole, koska sehän
            kohdistuu kaikkiin ihmisiin samalla tavalla ja samalla suuruudella.
            Tämän oikeudenmukaisempaa alennusta ei ole olemassa. Muistan
            kyllä itse sen, että aikoinaan, kun opiskelin,
            silloin syötiin kaurapuuroa, ja nyt pystyy ostamaan joskus
            pihvinkin. Täytyy silloin, ed. Lahtela, muistaa, että 17
            prosenttia markasta on vähemmän kuin kympistä.
         
         
       
      
         
         Pertti  Turtiainen  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edellinen puhuja ja ed. Bremer totesivat,
            että arvonlisäverojärjestelmän
            kokonaisuudistukseen olisi syytä, ja olen osittain samaa
            mieltä, että monia eri asioita pitäisi
            tarkentaa arvonlisäverojärjestelmän eri
            kohdissa. Ennen kaikkea ihmetyttää se, että palveluiden
            arvonlisäveron alentamisessa parturi-kampaajien kohdalla
            ei lähdetty kokeilumielessä liikkeelle. Se tyrmättiin
            täysin.
         
         
         Nyt on hyvä asia kuitenkin se, että arvonlisäverolain
            muuttaminen koskien elintarvikkeita on ed. Seivästön
            lakialoitteena käsittelyssä. Tämä on
            aloite, joka kaikkein selkeimmin ja tarpeellisimmin kohdistuisi
            tällä hetkellä oikeudenmukaisesti. Tässä asiassa
            olen täysin eri mieltä kuin ed. Esa Lahtela siitä,
            onko tämä sosiaalinen vai ei. Ilmeisesti ed. Lahtela
            haluaa periaatteessa olla tässä asiassa eri mieltä,
            että sai keskustelua aikaan. Olen edelleenkin sitä mieltä,
            että tämä jos mikä kohtelee
            oikeudenmukaisesti juuri pienituloisia, koska tällä alentamisella
            mahdollistetaan se, että hekin saavat syödä kunnon
            ruokaa ja saavat ruokaa niin kuin muutkin ihmiset, jotka käyvät
            palkkatyössä.
         
         
         Hinnoittelun uudelleenmäärittelystä hyvätuloisten
            ja pienituloisten kohdalla sanoisin, että kyllähän
            sitä tapahtuu tänä päivänäkin.
            Hanhenmaksaa ei työtön kovin usein osta. Ravintolahinnoissakin
            katsotaan menulistaa, mitä mikin annos maksaa. Se erottelee
            ihan tarpeeksi. En kadehdi sitä, jos varakkaampikin syö muutaman prosentin
            hyödyllä vielä parempaa ruokaa, ei se ole
            sellainen asia. Tämä hyödyttää kaikkein
            parhaiten juuri niitä pienituloisia.
         
         
         Ehdotus lähtee 3 prosentin alennuksesta. Olisi hyvä,
            että liikkeellelähtö tapahtuisi, vaikka
            on epäilty, että tämä on epärealistinen,
            ettei tämä eduskunta tälle tielle lähde,
            että 3 prosenttia alennettaisiin. Mutta koetetaan olla
            sitkeinä ja ajaa asiaa eteenpäin, jotta saataisiin
            ainakin jollakin tapaa kokeellisesti. Se ihmetyttääkin,
            että ei edes kokeiluna arvonlisäveroa lähdetä alentamaan.
         
         
         Mitä tämä tarkoittaa koko elintarvikeketjun osalta?
            Siinähän tulee esiin tämä toinen
            puoli. Osaltaanhan tämä turvaa sen, että elintarvikeketjun,
            elintarviketeollisuuden, työllisyys on turvatumpaa, jos
            arvonlisäveroa alennetaan tältä osin. Sehän
            koskettaa useiden kymmenien-, jopa satojentuhansien ihmisten turvallisuudentunnetta,
            jos tässä mahdollistetaan se, että vero
            alenee ja sitä kautta vaikutetaan työllisyyteen
            ja koko ketjun toimivuuteen. Koko ketjun toimivuuteenhan liittyy
            myös laatukysymys. Mitä enemmän kotimaassa
            tuotetaan elintarvikkeita, sitä enemmän ollaan
            vakuuttuneita siitä, että laatutaso on toista kuin
            maailmalta tulee, kun tänä päivänä ei
            tiedä, minkälaista pulveria missäkin
            purkissa on, voiko sitä syödä vai miten
            sen kanssa pitää käyttäytyä.
         
         
         Olen sitä mieltä, että tämän
            lakialoitteen pohjalta pitäisi lähteä etenemään
            ja ainakin kokeilla, mitkä tämän vaikutukset
            ovat.
         
         
       
      
         
         Mikko Kuoppa /vas:
            		
         
         
         Herra puhemies! Elintarvikkeiden arvonlisävero on yksi
            epäsosiaalisimmista verotusmuodoista, koska kaikista pienituloisimpienkin
            ihmisten on ostettava ruokaa, jos he meinaavat elää.
            Mielestäni ed. Esa Lahtela ei erotellut, kun pitäisi
            erotella veroratkaisut ja sosiaaliset tulonsiirrot toisistaan. Jos
            sosiaaliset tulonsiirrot ja veroratkaisut pannaan yhteen, silloin
            voidaan ruveta keskustelemaan monellakin tavalla. Mutta jos puhutaan
            vaan veroasioista, elintarvikkeiden arvonlisävero on mielestäni epäsosiaalisin
            verotusmuoto.
         
         
         Jos ajatellaan nykyistä tilannetta, ensi vuonnakin
            valtionveroon tulee alennukset, taulukkotarkistukset, valtionverotuksen
            alarajaa nostetaan, mikä on hyvä asia, mutta huomattava
            osa kaikista pienituloisimmista ihmisistä ei saa minkäänlaisia
            veronalennuksia. Tähän kuuluu suuri osa esimerkiksi
            työttömistä. He eivät saa veronalennusta.
            Näin ollen itse asiassa suhteessa heidän verotuksensahan
            kiristyy. Kun vielä työttömyyspäivärahaan
            tulee pieni indeksitarkistus, joka on sekin täysin riittämätön — pitäisi
            olla huomattavasti suurempi — se nostaa heidän
            verotustaan. Kun ennestäänkin jää riittämättömän
            vähän rahaa käteen välttämättömän
            ruoan ostamiseen, siinä mielessä elintarvikkeitten
            arvonlisäveron alennus olisi entistä tärkeämpi.
         
         
         Arvonlisäveroahan kerätään
            Suomessa ensi vuonna yli 10 miljardia, noin 10,2 miljardia euroa.
            Tästä summasta on arvioitu, jos puhutaan nykyisissä miljoonissa
            markoissa vielä, että 6,4—7 miljardia
            markkaa, arvonlisäveropotista, kertyy elintarvikkeista.
            Tämä kaikki arvonlisävero, jota kerätään,
            ei tietenkään kerry elintarvikkeista. Tämmöinen
            potti on kyseessä. Mielestäni, jos poliittista
            tahtoa löytyy, elintarvikkeitten arvonlisäveroa
            varmasti pystytään alentamaan, sillä Suomessahan
            elintarvikkeitten arvonlisävero on EU-maiden korkeimpia.
         
         
         Mielestäni aloitteessa esitetty 14 prosentin elintarvikkeitten
            arvonlisävero on aika vaatimaton alennustaso. Mielestäni
            pitäisi mennä ilman muuta ainakin 12 prosenttiin
            ja pyrkiä siihen, mikä on Euroopan unionin maiden
            keskiarvo elintarvikkeitten arvonlisäverossa. Ei ole mitään mieltä siinä,
            että suomalaisia verotetaan elintarvikkeitten osalta enemmän
            kuin muita EU-kansalaisia, koska jos mikään niin
            tämä on välttämättömyyshyödyke,
            elintarvikkeet, jokaiselle, oli työssä oleva,
            pienipalkkainen lapsiperhe tai pientä eläkettä saava
            ihminen. Jokaiselle se on yhtä tärkeä,
            kaikkien tulee syödä. Suurituloisilla ihmisillä taas
            toisaalta heidän kulutuksessaan ruoan osuus on suhteessa
            pienempi kuin pienituloisilla ihmisillä, joilla ruoan osuus
            tuloista kumminkin on huomattavan suuri.
         
         
         Kun tutkimuksia tehdään, väitetään
            jopa, että huomattava osa, jopa kymmeniätuhansia
            suomalaisia, näkee nälkää. En
            tiedä, onko se elintarvikkeitten arvonlisäveron
            syy vai sosiaalisten tulonsiirtojen syy. Voivat olla molemmatkin
            syynä siihen. Näin ollen näitä molempia
            tietenkin tulisi kehittää: elintarvikkeitten arvonlisäveroa
            alentaa ja sosiaalisia tulonsiirtoja lisätä sinne,
            missä elintaso on kaikista alhaisin ja kaikkein kipeimmin
            niitä tarvitaan.
         
         
         Herra puhemies! Suomalaisten verotustahan on viime vuosina merkittävästi
            alennettu. Kaikista merkittävimmät alennukset
            ovat tulleet kaikista hyvätuloisimmille suomalaisille.
            Elintarvikkeitten arvonlisäveron alennus poikkeaisi siinä suhteessa
            nyt tästä linjasta. Se merkitsisi sitä,
            että myös kaikista pienituloisimmat suomalaiset
            saisivat veronalennuksen ja tätä kautta heidän
            kulutuskykynsä paranisi. Myös suomalaisen elintarviketeollisuuden
            työllisyyden turvaamiseksi olisi tärkeää,
            että elintarvikkeitten arvonlisäveroa alennettaisiin
            ainakin samalle tasolle, missä se on EU-maissa keskimäärin.
         
         
         
            
            Toinen   varapuhemies:
            
            Vastauspuheenvuoro, ed. Esa Lahtela, 1 minuutti!
            
          
         
       
      
         
         Esa  Lahtela  /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ed. Kuoppa etevänä kansanedustajana
            oivalsi puheestani olennaisen osan, jotta totta kai eri asia ovat
            veroratkaisut ja sosiaaliset tulonsiirrot. Jos pelkästään
            paneudutaan veroratkaisuihin, jos puhutaan pelkästään verosta,
            tämä sillä tavalla pitää korjata,
            mutta puhutaan oikeilla nimillä. Kun minulla on vilkas mielikuvitus,
            minä aina mietin toisenkin puolen. Jos ei kerätä veroja,
            ei voida tehdä sosiaalisia tulonsiirtojakaan eikä parantaa
            niitä. Sen takia tämä on kokonaisuus.
            Minä kanssa totesin, että pitää tehdä tämä alennus,
            mutta samalla pitää olla valmis siihen, että nostetaan
            alarajoja, jotta köyhimmät ihmiset saavat myös
            ostovoimaa sitä kautta, ei pelkästään
            elintarvikkeisiin vaan moniin muihin asioihin.
         
         
       
      
         
         Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. E. Lahtela vastauspuheenvuorossaan selvensi
            kantaansa siihen, mitä hän äsken puhujakorokkeella
            kertoi. Halusin nimenomaan, että nämä kaksi
            asiaa erotetaan, koska ne ovat eri asioita kuitenkin, sosiaaliset
            tulonsiirrot ja verotus. Tietenkin ne kohdistuvat samoihin ihmisiin,
            mutta ne ovat kaksi eri asiaa. Näin ollen ne tulee siinä mielessä pitää erossa, että
            kun
            käsitellään elintarvikkeitten arvonlisäveroa,
            se on välttämättömyyshyödykkeistä kerättävä vero,
            jonka kaikki joutuvat maksamaan, mutta sosiaalisia tulonsiirtoja
            ei sentään ihan kaikille Suomessa makseta.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Lakialoite 91 arvonlisäverolain
            85 §:n muuttamisesta on erittäin oikeaan osunut
            aloite. Meidän tulee tällä edistää myös
            kotimaista elintarviketuotantoa ja ennen kaikkea auttaa sitä,
            että pienituloisimmat, joissa on paljon muun muassa opiskelijoita
            ja eläkeläisiä, voisivat saada ruokakassiinsa
            edullisesti hyviä ja laadukkaita kotimaisia elintarvikkeita.
         
         
         Arvonlisäverouudistus tässä suhteessa
            aloitteessa esitetyllä tavalla toisi jo kaivattua parannusta,
            mutta samalla on tietysti totta se, että kysymys on myöskin
            laajemmasta kokonaisuudistamisen tarpeesta. Aivan kuten ed. Bremerkin täällä viittasi,
            meidän tulisi arvonlisäverotuksella edistää yrittäjyyttä,
            edistää työllisyyttä. Nyt valitettavasti
            monessakin yksityiskohdassa voidaan esittää arvostelua.
            On viitattu tätä hieman sivuten palvelualayrittäjiin;
            arvonlisävero haittaa yrittäjyyttä ja
            työllistämistä.
         
         
         Se, että kotimaisissa elintarvikkeissa voitaisiin alentaa
            arvonlisäveroa, on laajalti hyväksytty periaate.
            Muun muassa Keski-Suomessa Maataloustuottajain Keskusliiton piiri
            ja SAK:n vastaava piirijärjestö ovat pitkälti
            tehneet yhteistyötä ja avanneet yhteistyön
            näköaloja valtakunnallisellekin kentälle
            ja on virinnyt niin sanottu reikäleipätoimikunta,
            jossa nähdään, että koko elintarvikeketju
            on yhteistoiminnassa ja tätä tarvitaan.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Toivon, että aloite elintarvikkeitten
            arvonlisäveron alentamisesta voisi johtaa myönteiseen
            ratkaisuun.
         
         
       
      
         
         Klaus  Bremer  /r:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Lehtimäki toi esille muutamia
            esimerkkejä arvonlisäveron tulkintojen mahdottomuuksista. Haluaisin
            lisätä siihen yhden: Joka kerta, kun käytte
            kahviossa ostamassa pullaa tai wienerleipää, myyjän
            pitäisi kysyä arvonlisäverolain vaatimusten
            mukaan, syöttekö täällä vai
            pannaanko pussiin. Nimittäin jos syötte täällä,
            pitäisi merkata kassakoneeseen 22 prosenttia arvonlisäveroa, mutta
            jos ostos pannaan pussiin ja viedään pois, siihen
            tulee 12 prosenttia — vai oliko se päinvastoin.
            Joka tapauksessa tällainen ero syntyy välittömästi.
            Joka kerta kun myyjä kahviossa ei kysy, syöttekö täällä vai
            pannaanko pussiin, hän tekee periaatteessa virheen. Onhan
            tämä tällainen arvonlisäverosysteemi
            ihan mahdoton!
         
         
         Ed. E. Lahtela paljasti mielestäni aika yllättävää luuserimentaliteettia,
            kun hän sanoi, että on mahdotonta soveltaa arvonlisäveroa
            sillä tavalla, että vähätuloisemmilla
            olisi pienempi arvonlisävero kuin suurituloisilla. Onhan
            meillä jo sakkolaki, joka määrää sakot
            tulojen ja maksukyvyn mukaan poiketen muusta rangaistuslainsäädännöstä.
            Mikään ei ole mahdotonta. Kyllähän
            arvonlisävero varmaan olisi tässä maassa
            mahdollista säätää tulojen mukaan
            maksettavaksi ja miksei myöskin ed. E. Lahtelan etevien
            ajatusten mukaan ruokalajien elitistisyyteen perustuvan luokituksen
            mukaan.
         
         
       
      
         
         Petri  Salo  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Elintarvikkeiden hinta vaikuttaa yllättävällä tavalla
            meidän ihmisten ostoskäyttäytymiseen. Muistan
            80-luvun, kun Vaasasta oli vielä linja Uumajaan ja Sundsvalliin.
            Tuhatmäärin ympäri maakuntaa ihmisiä lähti
            laivareissulle sen takia, että Ruotsissa oli voi ja margariini
            huomattavasti halvempaa kuin Suomessa. Sitä raahattiin,
            sitä raahasivat hyvätuloiset lääkärit
            ja yrittäjät ihan samalla lailla kuin köyhätkin.
            Kädet suorastaan notkuivat, kun toisessa kädessä oli
            voipaketteja ja toisessa oli jotakin muuta, nestemäistä ainetta. Tehtiin
            jopa 500—1 000 markan matka, jotta olisi saatu
            50 markan etu siitä, että elintarvike oli halvempaa
            Ruotsin puolella. Sillä on suuria alueellisia vaikutuksia.
         
         
         Mutta siihen en usko, että ilman SAK:n puheenjohtajaa
            Lauri Ihalaista, TT:n puheenjohtajaa Koromaa ja muita työmarkkinajärjestöjä seuraavassa
            työmarkkinaratkaisussa tehdään sellainen
            veronalennusratkaisu poikkeuksena menneisyydestä, että kaikki
            kohdennetaan elintarvikkeiden verotuksen alentamiseen. Nimenomaan heidän
            vaatimuksestaan ja yhteisesti on kolmikannassa sovittu, että painopiste
            on tällä vaalikaudella nimenomaan kaikkien veronalennusten kohdistaminen
            tuloverojen alennukseen. Enkä jaksa vieläkään
            uskoa, että työmarkkinaosapuolet suostuvat siihen,
            että varat kohdennetaan elintarvikkeiden veronalennukseen.
            Hinta meillä on pohjoismaisittain kuitenkin kilpailukykyinen Suomessa
            tällä hetkellä.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.