2) Hallituksen esitys Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen tehtävien
laajentamista koskevaksi lainsäädännöksi
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen
tehtävien laajentamisesta on tietysti erittäin
tärkeä, ja Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen
tehtävät jatkossa ja jo tällä hetkellä ovat
laajentuneet. Vastuu siitä ja seurantavastuu, mitä tapahtuu
terveydenhuollossa, mutkistuu yksityistämisen kautta. Yhä enemmän
tulee yksityissektorin toimijoita, pieniä terveydenhuollon alueen
yrittäjiä, ja usein näissä tilanteissa
myös potilasturvallisuus, usein myös annetun hoidon tason
takaaminen ovat varsin haasteellisia asioita. Näin ollen
jatkossa meillä pitäisi olla kunnon resurssit.
Kun lääninhallitusten valvonta on varsin vähäistä tosiasiallisesti,
se on enemmän seurantaa ja valituksiin reagoimista, niin
Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksella tämä vastuu
vastaavasti kasvaa ja painottuu. Näin ollen tässä asiassa,
puhemies, meillä tulee olemaan erittäin paljon
haasteita.
Lopuksi: Meneillään olevan kunta- ja palvelurakenneuudistuksen
ei pitäisi olla vain vipuvarsi yksityistämisen
linjaan, vaan pitää katsoa hoidon laatua ja potilaan
etua.
Raimo Vistbacka /ps :
Arvoisa herra puhemies! Täällä todetaan
nyt vähän samalla tavoin kuin eduskunnan oikeusasiamiehen
tehtävien osalta eli se, että ainoastaan alle
viisi vuotta vanhoihin asioihin voisi puuttua. Erityiset perusteet pitää olla,
jos ottaa vanhempia. Tässä kyllä haluaisin
korostaa sitä, että kyllä tosiasiallisesti
Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen kannattaisi paneutua myöskin
yli viisi vuotta vanhempiinkin asioihin nimenomaan silloin, jos
niissä on todellisia ongelmia, niin kuin usein on ollut.
Esimerkiksi eduskunnan oikeusasiamiehen toimiston osalta siitä on
tullut tavallaan automaatti, että jos asia, josta kannellaan,
on yli viisi vuotta vanha, se palautetaan vedoten perustuslakivaliokunnan
lausuntoon. Mutta toivoisin, että tämän
lain osalta oikeusturvakeskus kuitenkin suorittaisi seulontaa hieman
tarkemmin.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä Terveydenhuollon
oikeusturvakeskuksen tehtävien laajentamista koskeva laki
on todella tervetullut. Nythän tämä tehtävä laajenee terveydenhuollon
ammattihenkilöstön valvonnasta itse siihen toimintaan.
Pitää kuitenkin huomioida se, kun tällä hetkellä lääninhallitukset ovat
tehneet hyvin paljon niitä tehtäviä,
mitkä nyt siirtyvät Teolle, että ei tule
päällekkäisyyksiä. Elikkä tehtävänjaon
pitää olla selkeä, resurssit pitää turvata
myös lääninhallituksille ja sitten myöskin
pitää kiinnittää huomiota kuntien
itsehallinnon toteutumiseen. Sitten tietysti nämä resurssit.
Nythän tässä on esitetty, että ne
otettaisiin muilta virastoilta. Mielestäni pitää tarkkaan harkita,
missä vaiheessa ja miltä virastolta ne sitten
otetaan.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Kannatan osaltani myös tämän
esityksen edistämistä ja totean, että tässä on
nimenomaan kysymys, kuten perusteluissa todetaan, väestön
perusoikeuksien laajemmasta turvaamisesta ja kansalaisten yhdenvertaisuuden
turvaamisesta. Nyt asianlaita on kyllä siten kuin ed. Tiusanen
aivan oikein totesi, että silloin, kun palvelujärjestelmiä yksityistetään,
silloin on erityisesti kannettava huolta potilasturvallisuudesta
myöskin tapauksissa, joissa potilaalle hoitovirheen tai
käsittelyn yhteydessä tapahtuneen muun menettelyn
takia sattuu niin sanotusti huonosti.
Tässä esityksessä, arvoisa puhemies,
on se hyvä painotus myöskin, että tietyissä tapauksissa keskus
voi ottaa jopa kanteluita itse käsiteltäväkseen,
ja sekin saattaa olla hyvä. Tulevaisuudessa näemme,
miten lainsäädäntö tältä osin
kehittyy ja pitääkö näitä tapauksia
ottaa enemmän käsittelyyn vai riittääkö tämä lausuma.
Sen tulevaisuus näyttää.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lähinnä ed. Tiusasen
puheenvuoron takia pyysin tämän puheenvuoron,
mutta laajennan sen koskemaan myös ed. Olinia.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä,
että ehdottomasti terveydenhuoltoa täytyy yksityistää.
Se on lähtökohta. Se on rinnakkaispalvelu. Esimerkiksi
Lahden kaupunkihan on tehnyt siten, että keikkalääkärit
hoitavat terveyskeskuspalvelut suurimmalta osalta tällä hetkellä,
ja kaikki hoitojonot puolessa vuodessa hävisivät
sieltä pois. Sama henkilökunta kun siirtyi yksityisen
palvelukseen paremmalle palkalle, niin tehtäväkuva
ei muuttunut miksikään, mutta kuitenkin tehokkuus
tuli heti. Siinä mielessä täytyy olla
ehdottomasti terveydenhuollossa vaihtoehdot, kumman sitten kunta
valitsee, joko yksityistämisen tai kunnallistamisen.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Oikeusturvakeskuksen toimivallan laajentaminen ja
sen vaatimat lisävoimavarat on tarkoitus toteuttaa asteittain
vuosien 2006—2009 aikana hallinnonalan sisäisin
järjestelyin, kuten täällä on tullut
jo esillekin. Valiokuntamme, sosiaali- ja terveysvaliokunta, piti
perusteluissa esitettyä neljän vuoden aikataulua
varsin pitkänä oikeusturvakeskuksen laajennetun
toiminnan tehokkaan käynnistymisen kannalta. Uskon, että nämä resurssit
ja voimavarat voidaan järjestää, kun siirtymäaika
on pitkä.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! On totta, että lääninhallituksien valvontatapausten
määrä on kasvanut räjähdysmäisesti,
neljässä vuodessa jopa 51 prosenttia. Näiltä osin
tätä lakia voidaan kyllä hyvin lämmöllä tervehtiä.
Osittain tähän valvontatapauksien määrän kasvuun
on syynä se, että yksityiset palveluntuottajat
ovat tulleet selkeästi palvelutuottajien kumppaneiksi,
enkä näe sitä ollenkaan huonona kehityksen
suuntana. Henkilökohtaisesti toivoisin, että tällaista
tehtäväjakoa ja selkiyttämistä tehtäisiin
myös Stakesin ja Teon ja ehkä Ktl:n osalta, ja
jäänkin odottamaan seuraavia toimenpiteitä.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Näihin puheenvuoroihin viitaten haluan
vaan todeta valiokunnan kannanoton yleisperusteluissa tämän alkuosan
tekstin, jossa todetaan, että nämä tehtävät
ovat kasvaneet vuodesta 2000 vuoteen 2004 noin 51 prosenttia. Osa
tietysti näistä asioista on tarkoitus ratkaista
tästä lakiesityksestä päättämisen
kautta, mutta sosiaali- ja terveysvaliokunta on tässä kannanotossaan
todennut muun muassa: "Terveyspalvelujen valvonnan ongelmaksi kuitenkin
jää nyt ehdotetun uudistuksen jälkeenkin alueellisten
valvontaviranomaisten käytettävissä olevien
voimavarojen vähäisyys." Siihen pitäisi puuttua.
Toinen asia, jonka haluan tuoda esille, on se, että valiokunnan
saaman selvityksen mukaan sosiaali- ja terveysministeriö on
eri yhteyksissä esittänyt sisäasiainministeriölle
lääninhallitusten sosiaali- ja terveystoimen resurssien
lisäämistä. Valiokunta pitää kuitenkin
ongelmallisena sitä, että sosiaali- ja terveysministeriö ei
ole toimivaltainen ministeriö lääninhallitusten
sosiaali- ja terveysosastojen rahoituskysymyksissä, vaikka
sosiaali- ja terveysministeriön vastuulla on näiden
osastojen toimialan kehittäminen.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tuolta salin keskeltä kun ei näe
eikä kuule tämän hulinan takia, niin
tulin tänne eteen tarkoituksellisesti vain oikeastaan korostaakseni
sitä, miten tärkeästä lainsäädäntömuutoksesta
on kysymys, ja erityisesti haluan kiinnittää huomiota siihen,
että valiokunta oli yksimielinen, vaikka on näin
isosta asiasta kysymys. Oppositio mielihyvin yhtyi tähän
hallituksen esitykseen, vaikka asiantuntijakuulemisessa oli tietenkin
erilaisia painotuksia liittyen siihen, miten viranomaisvalvontaa
tässä voidaan tehostaa. Mutta kuten aikaisemmissa
puheenvuoroissa täällä on jo kerrottu, niin
erilaiset kontrolliin liittyvät valvonta-asiat ovat niin
paljon lisääntyneet, että vastuunalainen lainsäätäjä tietysti
siihen puuttuu. Tässä valvonta on ollut tähän
asti terveyspalveluiden kohdalta vähän ongelmallinen.
Ongelma, mikä tähän edelleen jää sisälle,
jota vielä kukaan ei ole sanonut, on se, että tässä tarvitaan
myöskin lisää resursseja, ja se on sanottu itse
asiassa valiokunnan lausunnossa. Sosiaali- ja terveysministeriöllä pelkästään
ei ole peukalon alla nämä resurssit, vaan niitä tarvitaan
vähän muualta, ja toivotaan, että niihin
voitaisiin nyt huomiota kiinnittää.
Tässä yhteydessä voi myöskin
ehkä korostaa uudestaan sitä, mitä ed.
Kuosmanen sanoi täällä. Se ei varsinaisesti
kuulunut tämän asian sisälle, mutta se
vaikuttaa tähän asiaan. On aivan selvää, että mitä paremmin
meillä koko terveydenhuollon kentässä kaikki
toimijaosapuolet otetaan huomioon ja asiantuntijapohjainen viranomaisvalvonta
niihin kohdistetaan, kaikki se on suomalaisen potilaan hyväksi
ja parhaaksi. Sitä kai me kaikki tässä salissa
tarkoitamme.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Pyysin puheenvuoron ed. Kuosmasen äskeisen puheenvuoron
johdosta. Se antaa aiheen kahteen kommenttiin.
Ensinnäkin kun hän äärimmäisen
voimakkaasti kannatti ja vaati suorastaan terveydenhuollon yksityistämistä,
niin se tapahtui mielenkiintoisessa kohdassa, nimittäin
Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen tehtävien laajentamisessa.
Elikkä siis toisin sanoen hän ilmeisesti päätyi siihen,
että tarvitaan ehdottomasti lisää Terveydenhuollon
oikeusturvakeskuksen toimenpiteitä, kun yksityistetään.
No, tämä oli aika rehellinen ilmoitus.
Toinen seikka oli mielenkiintoinen. Hän käytti
Lahden kaupunkia esimerkkinä. Olen lehdistä opiskellut,
että se on se isohko kaupunki, jossa talous on niin kuralla
kuin olla voi ja jossa on tarve nostaa veroprosenttiakin aivan huikeasti — oliko
se 19,5 — että siinä sitä ollaan
puhtaan kaulan kanssa, ed. Kuosmanen.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Täsmennyksenä ed. Kuosmasen
sinänsä hyvään kommenttipuheenvuoroon:
Tässähän ei ole kysymys yksityistämisen
puolustamisesta tai vastustamisesta vaan aivan toisesta asiasta,
niin että sikäli tämä puheenvuoro
oli ihan oikea mutta hieman väärässä paikassa,
ed. Kuosmanen, teidän osaltanne.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan yleinen käsitys on se, että kun
terveydenhoitoa, sairaanhoitoa on paljon yksityistetty, myös sosiaalitoimea,
ja on tullut pieniä hoito- ja hoivalaitoksia, niin niiden
toiminnan seuraaminen on ollut erittäin hankalaa, työlästä.
Eräs suuri ongelma on se, ettei ole ollut resursseja, ei
lääninhallituksella, ei alueellisesti, niin kuin
tämä sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintökin
viittaa, mihin valiokunnan puheenjohtaja ja myös varapuheenjohtaja
yhdessä viittasivat. Kun suunta on sen tyyppinen, että tällaista
yksityistämistä halutaan väkipakolla,
jopa ideologisella tavalla, viedä eteenpäin, minkä valtiosihteeri
Mykkäsen toissapäiväinen ja eilisissä Helsingin
Sanomissa julkaistu kanta osoittaa, se lisää vielä tätä problematiikkaa.
Lopuksi tähän, mistä sinänsä hyvässä vastauspuheenvuorossa
ed. Kuosmanen otti Lahden esimerkiksi. Ongelmahan Lahdessa on ollut
se, että siellä terveyskeskuksessa ei ollut lääkäreitä.
Sitten valittiin tällainen yksityistämislinja.
Meillä on lukuisia terveyskeskuksia, joissa on täysi
miehitys tällä hetkellä. Tämä lahtelainen
ongelma on ymmärrettävä lahtelaisena
ongelmana, mutta on muitakin kaupunkeja, joissa on vastaavan tyyppistä.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tarkoitus oli puhetta jatkaa tuolta
puhujakorokkeelta, mutta ajattelin, että annan muillekin
mahdollisuuden puhua tästä asiasta, koska yksityistäminen
liittyy nimenomaan oikeusturvakeskuksen laajentuneisiin tehtäviin.
Ed. Pulliainen, minulta jäi kesken tämä puheenvuoro ajanpuutteen
vuoksi.
Varmasti jokainen tässä salissa kannattaa keikkalääkärisysteemiä varsinkin
harvaanasutuilla alueilla, missä se on yksi ainut elonpilkku, että lääkärin
jostain 200 kilometrin päästä saa sinne
kylälle. Siinä mielessä on hyvä asia,
että eri vaihtoehtoja on tässä terveydenhuollossa.
Ehdottomasti kannatan sitä, että valvontaa on
lisättävä, se on selvä. Oli
se sitten kunnallista toimintaa tai yksityistä, niin kaikki
vaatii terävää, oikeudenmukaista, korkealaatuista
valvontaa.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin vaan tuoda vertailutietoja:
Niissä maissa, joissa terveydenhuolto on kokonaan yksityistä,
se on kyllä meille juristeille varsinainen kultakaivos.
Amerikkalaisista juristeista merkittävä osa on
erikoistunut nimenomaan niihin asioihin, joita meillä Suomessa
kuitenkin pääsääntöisesti hoidetaan
vielä Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen osalta. On
arvioita, että juristit paisuttavat amerikkalaista terveydenhuoltojärjestelmää niin,
että se on pääselittäjä sille,
miksi terveydenhuollon hallintoon ja vakuutusasioihin menee
noin 20 kertaa enemmän rahaa bruttokansantuotteeseen nähden
kuin Suomessa meidän terveydenhuoltojärjestelmässämme.
Kyse on aivan merkittävästä erosta siinä,
mihin terveydenhuoltoon menevät rahat käytetään.
Jos järjestelmässä ei valvonta toimi
eikä moraali ole kunnossa, niin kyllä me juristit
sinne silloin tiemme löydämme, varsinkin jos tuottajat
ovat yksityisiä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Yhdysvalloissa ihmisen arvo katsotaan huomattavasti
korkeammaksi kuin Euroopassa, ja ne korvaukset, mitä maksetaan
hoitovirheistä, leikkausvirheistä, ovat olennaisesti
korkeampia. Puhutaan helposti miljoonista dollareista, kun Suomessa
puhutaan tuhansista euroista, kymmenistätuhansista euroista.
On selvää, että kun virheet kunnolla
korvataan, kustannukset ovat suurempia. Mutta onko se väärin,
että nämä ihmiset, jotka saattavat kärsiä jostakin
vammasta koko loppuelämänsä, saavat kohtuullisen
korvauksen siitä? Mielestäni ei. Se on näitten
ihmisten perusoikeus. Suomessakin korvauksia, joita maksetaan potilaille
potilasvahingoista, pitäisi mielestäni ehdottomasti
olennaisesti korottaa.
Mitä tulee valvontaan, niin kyllähän
tilanne on se, että on sitten työsuojeluvalvonnasta
tai terveysvalvonnasta kysymys, silloin kun se kohdistuu yksityiseen
toimijaan, valvonta on tehokasta, mutta silloin kun se kohdistuu
julkiseen toimijaan, julkinen toimija menee ja sanoo, että ei
ole valtiolla rahaa, ei ole kunnilla rahaa, ja silloin valvojat
hyvin helposti sanovat, että ei sitten voi tehdä yhtään
mitään. Mutta kun yksityinen yrittäjä sanoo,
että ei ole rahaa panna joitakin asioita kuntoon, niin
kyllä silloin yritys pannaan kiinni ja ryhdytään
koviin toimenpiteisiin. Se on johtanut siihen, että yksityisellä puolella
laatu on selkeästi parempaa terveydenhuollossa kuin se
on julkisella puolella.
Kyllähän siihen pitää pyrkiä,
mikä nyt tuntuu olevan myöskin onneksi valtiosihteerin
tavoitteena, että terveyspalveluissa pitää antaa
paras mahdollinen laatu parhaaseen mahdolliseen hintaan, oli se
sitten yksityistä tai julkista. Mutta annetaan kansalaisten
valita paras vaihtoehto.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä salissa
aivan kuin tuomitaan aina jompikumpi vaihtoehto. Toisaalta ikään
kuin kunnallinen tai julkinen terveydenhuolto olisi parempi; toisaalta
katsotaan, että parempi olisi täysin yksityistää.
Mielestäni oleellista on se, kun kunnat jatkuvasti painivat
kustannusten sisällä ja niiden kanssa, että tähän
kuntarakenne- ja palvelurakenneyhteyteen tulisi sellainen hyvä malli,
että sekä yksityinen että kuntapuoli
olisivat hyvin hoidossa. Siksi tämä laajennus
on aivan paikallaan, ja oikeusturvakeskus voi itsekin käsitellä ja
ratkaista näitä terveydenhuoltoon liittyviä asioita.
Valiokunnan mietintö on aivan hyvä.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tietysti, kun täällä verrattiin
amerikkalaista ja suomalaista terveyden- ja sairaanhoitojärjestelmää, niitä on
oikeastaan melko mahdoton verrata, koska toisessa on aivan erilainen,
vakuutuspohjainen järjestelmä. Meillä Suomessa
on mielestäni erittäin hyvin meille suomalaisille
sopiva järjestelmä, pidetään
siitä kiinni. Totta kai on selvää, että nyt,
kun tulee kuntiin tilaaja—tuottaja-malli, meille tulee
uusi hankintalaki, kilpailuttaminen tulee olennaiseksi osaksi myöskin
terveyspalveluita, niin kuntien täytyy ruveta miettimään,
mikä on yksityisen terveydenhuollon osuus sitten siinä tuottamistavassa.
Ei se mitään järisyttävää ole.
Mitä tulee sitten näihin potilasvahinkoihin, niin
olisin kyllä tässä salissa erittäin
huolestunut niistä ja nimenomaan julkisella puolella, jolla
on esimerkiksi henkilökuntaa todella liian vähän isoissa
sairaaloissa. Potilasvahingot ovat lisääntyneet
valitettavasti todella paljon. Olen kysynyt täällä ministeriltä muun
muassa tästä asiasta, minkä tähden
jo toukokuussa tänä vuonna loppuivat potilasvahinkolautakunnalle
osoitetut varat, jotka me täällä osoitamme.
Niin suuri eriarvoisuus vallitsee, että jos sinulle tulee
potilasvahinko alkuvuodesta, sinä kenties saat siitä korvauksen,
mutta jos se tulee loppuvuodesta tai kesällä,
sinulla ei enää ole mahdollisuutta siihen. Minusta
tämä on sitä eriarvoisuutta, ei niinkään
se, tapahtuuko vahinko yksityisellä vai julkisella puolella.
Ed. Seppo Lahtela merkitään
läsnä olevaksi.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Tulonen on tietysti aivan oikeassa
siinä, ettei tällä tavalla voi vertailla.
Minä kerroin vain, mikä ero on juristien kohdalla
siinä, paljonko juristit saavat palkkaa. En ottanut kantaa
muuhun. Itse uskon, että jos järjestelmän
pääosa on kuitenkin perinteinen julkisen vallan
pyörittämä järjestelmä,
siitä hyvin monia toimintoja sieltä sivulta voidaan
ja kuuluukin kilpailuttaa jo siksi, että saadaan tietoa
oikeasta tai mahdollisimman tehokkaasta tavasta tuottaa. Mutta luotan
siihen, että meidän järjestelmäämme
voidaan laidoilta kilpailuttaa paljonkin, kunhan se ytimeltään
säilyy sellaisena kuin on.
Mutta ed. Sasille: Amerikkalaisesta korvausjärjestelmästä,
jonka ilmeisesti tunnette aika hyvin, on hyvin vaikea sanoa niin,
että kysymys olisi erityisesti ihmisarvon arvottamisesta,
koska heillä vahingonkorvausjärjestelmässä on
lähes aina myös rangaistusluontoinen osa, koska
amerikkalainen oikeuslogiikka lähtee siitä, että viranomaiset
eivät valvo paljon, mutta sitten, jos virheitä tapahtuu,
niin vahingonkorvauksessa on usein myös rangaistusluonteinen
elementti, ja he uskovat tämän elementin pelotusvaikutukseen. Sen
takia korvaukset ovat niin suuria, eivät sen takia, että amerikkalainen
järjestelmä sinänsä pitäisi
ihmisarvoa jotenkin erityisesti tai merkittävästi
arvokkaampana kuin suomalainen tai eurooppalainen järjestelmä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuosmanen lämmitti saunan, kun
hän aloitti keskustelun yksityisestä ja julkisesta
terveydenhuollosta, ja ed. Sasi erityisesti heitti kiukaalle lisää vettä.
Hän lähti vertailemaan amerikkalaista ja suomalaista
järjestelmää ja totesi, että amerikkalainen,
joka pohjautuu yksityiseen terveydenhuoltoon, on tehokkaampi ja
tuottaa laadukkaampia palveluja.
Tästä me voimme käydä pitkän
ja perusteellisen keskustelun. Amerikkalainenkin terveydenhuoltojärjestelmä pitää
sisällään
myöskin julkisen osion. Mutta yhdysvaltalaiselle järjestelmällehän
on ominaista, että se on kaksijakoinen. Se on kaksijakoinen,
jossa rahalla saa merkittäviä, hyviä,
laadukkaita palveluja ja sitten rupusakille, köyhemmälle
väestölle, on tarjottu nämä julkiset
terveydenhuoltopalvelut, jotka ovat laaduttomia.
Amerikkalainen järjestelmä noin kansantuotteen
tasolla — kun ed. Kuosmanen totesi, että tämä yksityinen
terveydenhuolto on niin paljon tehokkaampi ja parempi — käyttää kansantuotteesta
14 prosenttia, kun suomalainen terveydenhuoltojärjestelmä,
joka on myöskin kattavampi itse asiassa laadukkaiden palvelujen
ja saatavuuden osalta, maksaa kansantuotteestamme vain 7 prosenttia,
eli tämä yksityinen terveydenhuoltojärjestelmä on
tuplaten kalliimpi kuin julkinen terveydenhuoltojärjestelmä.
Yhdysvaltalaiselle järjestelmälle on myöskin
ominaista se, että noin 40 miljoonaa kansalaista on ulkona
näiden laadukkaiden terveydenhuoltopalveluiden. Tiedätte hyvin,
että presidentti Clintonin kaudella yritettiin käynnistää terveydenhuoltoreformi,
jossa olisi otettu mallia tästä suomalaisesta
järjestelmästä.
Minä soisin, ed. Sasi, että kun te kerrotte
tästä amerikkalaisesta ihmemaasta täällä meille,
niin kertoisitte tämän kokonaisuuden myöskin.
Se on eriarvoinen järjestelmä, se on huomattavasti
kalliimpi terveydenhuoltojärjestelmä kuin suomalainen.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Puhemies! Nämä oikeusturvakysymykset tietenkin
liittyvät palvelujen tuottamistapaan. Kunnallisvaalien
allahan meillä oli jonkinlainen näytelmä.
Silloin taidettiin hyvän hallituskumppanin SDP:nkin suunnasta
puhua tämmöisestä kiiluvasilmäisestä yksityistämisinnosta.
Nyt ministeri Filatov näyttää käyttäneen
vähän samantapaisen puheenvuoron tänään.
On mielestäni kuitenkin syytä todeta, että hallituksen
yhteisesti hyväksymässä palvelurakenneuudistuksessa
on nimenomaan tarkoitus selvittää myöskin
palvelujen tuottamistavat. Sehän on hallituksen linja.
Ei tämä ole keskustalle mikään ideologinen
kysymys koskaan ollut, miten palvelut tuotetaan, vaan kysymys on
siitä, että meidän pitää turvata
nämä hyvinvointipalvelut, ja silloin tarvitaan
molempia väyliä ja on katsottava, kumpi on tehokkaampi
tapa tilata palvelut pitkässä juoksussa. Tämä kannattaa
nyt muistaa, kun näitä asioita uudistetaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen tehtäviä laajennetaan,
koska haasteet ovat kasvaneet. Esimerkiksi kuntien potilasasiamiesten
työstä menee tällä hetkellä 20—30
prosenttia yksityissektorin potilaiden asioiden hoitamiseen, ja
kulut maksaa kunta, eli niitä ongelmia on todella myös
siellä yksityisellä sektorilla. Kaiken kaikkiaan
ihan potilaan kannalta on sama, missä se vahinko on tapahtunut,
missä hoidon taso ei ole kunnollista.
Meillä on mrsa-bakteeri leviämässä.
Syy tälle sairaalainfektiolle on siinä todella,
että on liian vähän ihmisiä tekemässä työtä,
työ on kiireistynyt, ei ehditä huolehtia hygieniasta,
potilaita on liikaa samoissa huoneissa jne. Tämä ongelma
on yleinen. Tässä mielessä on erittäin
tärkeätä, että tämän
päivän aihe on havaittu ja sitä viedään eteenpäin.
Tarvitaan resursseja, niin kuin täällä on
valiokunnan puolesta sanottu.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ihmiselle mikään ei ole
tärkeämpi kuin hänen oma terveytensä,
ja siitä syystä luulen, että jokainen meistä haluaa
ensisijaisesti panostaa juuri tuohon terveyteen ja sen ylläpitämiseen.
Mitä tulee laatuun, niin täytyy sanoa, että Suomessa
välttämättä ei ole maailman
parhaat sairaalat vaan niitä voidaan löytää muun
muassa Yhdysvalloista ja joistakin muistakin paikoista. Suuri ongelma
on se, että meillä terveydenhuollon laatu johtuen
resurssipulasta on paremminkin heikkenemässä kuin
paranemassa. Tämä kehityslinja ei ole kovin hyvä,
ja se on tietysti tapahtumassa juuri nykyisen hallituksen aikana.
Täytyy sanoa, että Suomen terveydenhoitojärjestelmälle
on erityisen tyypillistä se, että meillä on
jonoja. Menkää Yhdysvaltoihin, menkää moniin
muihin maihin: Kun haluat mennä sairaalaan tai hoitoon,
menet heti, et jonota. Meillä jonotetaan puoli vuotta,
vuosi, (Hälinää) ja se osoittaa sen,
että kun on liian vahvasti julkinen sektori hoitamassa
näitä asioita, ihmiset eivät saa palveluita,
koska poliitikot päättävät,
lääkärit päättävät,
koska palveluita saa, eikä yksityinen, jolla on se vakuutus
ja joka saa sen palvelun välittömästi
mennessään.
Täytyy sanoa, että tavallaan siinä,
kuinka suuri osa rahasta käytetään terveydenhoitopalveluihin,
näkyy yhteiskunnan laadun taso, se mitä arvostetaan.
Terveydenhuoltoon, siihen kaikkein tärkeimpään
asiaan, ihmisten kannattaa laittaa. Tietysti on paljon sellaisia
hoitoja, kuten kauneusleikkauksia ja muita, jotka nostavat tätä bruttokansantuoteosuutta,
jotka eivät ole välttämättömiä,
mutta jotkut pitävät niitäkin tärkeinä.
Mutta kaiken kaikkiaan, kuten ed. Ala-Nissiläkin sanoi,
tärkeintä on se, että ihmiset itse saavat
valita, haluavatko käyttää julkista vai
yksityistä, ja silloin jokainen ottaa tavallaan vastuun siitä,
että hän tekee oikean valinnan ja saa sen parhaan
palvelun. Jokainen yksilö osaa sen tehdä paremmin
kuin yksikään kansanedustaja tässä salissa
sen yksilön osalta.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on käynnistetty
mielenkiintoista keskustelua, mutta haluaisin muistuttaa, että tässä laissa
sen perimmäinen tarkoitus on jakaa valvontatehtävää,
mikä on lääninhallituksien osalle koitunut
mahdottomaksi. Esimerkiksi Pohjois-Suomessa Oulun lääninhallituksen
sosiaali- ja terveystoimen ihmiset eivät pysty vierailemaan
läheskään joka kunnassa eivätkä pysty vierailemaan
ja tarkastustehtäviään hoitamaan läheskään
jokaisessa palveluntuottajayksikössä, joten siinä suhteessa
tämä laki on erinomainen saavutus. Hallituksen
esityksen mukaan tavoitteena on, että palvelut tuotetaan
laadukkaasti, tehokkaasti ja taloudellisesti, ja valvonta on oleellinen
osa, jotta tämä tavoite toteutuisi.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Moilanen-Savolaisen puheenvuoroon on
helppo jatkaa, että täällä nyt
ihan turhaan kiivaillaan siitä, kumpi järjestelmä on
paras, koska kyllä kai kuitenkin niin on, että meillä pitää olla julkinen
perusterveydenhuollon tai yleensä terveydenhuollon järjestelmä,
jota sitten yksityinen täydentää. Mutta
totta kai molempia pitää valvoa, että palvelut
ovat turvallisia ja laadukkaita.
Meillä Forssassahan on erinomaiset kokemukset siitä,
kun pistimme alemman tason erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon
yhteen ja saavutimme 11—30 prosenttia säästöjä,
kun verrataan samojen palvelujen keskimääräiseen
hintaan maan tasolla. Eli palvelurakenteita kehittämällä saadaan
järkeviä säästöjä ja
sitten keskittymällä tietyllä tavalla
olennaisiin tehtäviin. Kyllä myöskin
julkisen sektorin osalta pitää voida kilpailuttaa.
Meillä on nyt mahdollisuus kilpailuttaa esimerkiksi keskussairaaloita
ja katsoa, miltä osin ja miltä keskussairaalalta
me ostamme ne palvelut, jotka me tarvitsemme täydentämään erikoissairaanhoidon
ja perusterveydenhuollon palvelujärjestelmää,
joka meillä jo tällä hetkellä valmiina
siellä on.
Eli olennainen kysymys on se, että palvelut ovat turvallisia
ja laadukkaita, ja se, kuka ne järjestää,
on minusta toissijainen kysymys. Niin kuin täällä ed.
Ala-Nissilä sanoi, niin se ei ole keskustalle koskaan ollut
mikään ideologinen kysymys. Muistutan vielä sosialidemokraatteja siitä,
erityisesti ministeri Filatovin käyttämän
puheenvuoron johdosta, että hallituksella on yhteinen tavoite
uudistaa palvelurakenteita ja silloin myöskin palvelujen
tuottamisjärjestelmiä pitää tarkastella
hyvin ennakkoluulottomasti. Mutta aina vastuun pitää olla
julkisella sektorilla siitä, että ihmiset saavat
palvelut. Tuottamistapa on asia erikseen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Sasille vastauspuheenvuorona äskeisen
johdosta: Häneltä sellainen pikantti yksityiskohta
jäi tuossa kaikessa kiireessä kertomatta, että siellä Jenkeissä on
semmoinen juttu, että kysytäänkin juristilta,
leikataanko se sydän vai ei. Minä tykkään
siitä, että siltä lääkäriltä kysytään.
Se tuntuu turvallisemmalta, kun on kaikenlaisia juristeja tullut
vastaan tässä viime aikoina.
Sitten toinen kommentti on ed. Ala-Nissilälle. Tämä oli
hyvin merkittävä kommentti, että tämä tilaaja—tuottaja-malli
ei ole teille ideologinen kysymys, sillä tästä presidentinvaalikampanjasta
ainut minulle mieleen jäänyt asia oli presidenttiehdokas
Vanhasen kommentti, että menkää pohjoiseen
ja katsokaa tilaaja—tuottaja-mallia, se on meille ideologinen
kysymys. Hyvä kun korjasitte presidenttiehdokkaan lausunnon.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan tästä kotimaan keskustelusta:
Kyllä pikkasen hämmästytti se, että ainakin
julkisten tietojen mukaan valtiosihteeri Mykkänen suorastaan
vaati, että jollei kunnissa muuten palvelurakennetta viedä kilpailuttamisen,
yksityistämisen ja ulkoistamisen suuntaan, se tehdään
jopa lainsäädännön nojalla.
Kyllä se on aika huolestuttavaa — mikä tähän
pakottaa — siitä huolimatta, että varmasti hallituksessa
ihan asiallisesti keskustellaan niistä vaihtoehdoista,
millä tavalla, millä rakenteella ja millä muodoilla
palveluja pitää jatkossa muun muassa kunnissa
tuottaa.
Mutta jottei ainoastaan tuo ed. Sasin hehkutus amerikkalaisen
järjestelmän hyvistä puolista nyt jäisi
pöytäkirjoihin, niin on pakko todeta muiden puheenvuorojen
lisäksi, että saattaa olla, että siellä USA:ssa
monessa hoitopaikassa saa hyvää hoitoa, laadukastakin
hoitoa, mutta monet lääkärit vaan valittelevat
sitä, että jollei potilaalla, jolle he sitä hyvää hoitoa,
esimerkiksi leikkauksen, suorittavat, ole riittävää vakuutusturvaa
tai työnantajan maksamaa turvaa, niin ne raukat potilaat tahtovat
menehtyä sen hyvän hoidon jälkeen, kun heillä ei
ole varaa maksaa sairaalavuorokausia. Elikkä siihen järjestelmään
sisältyy todella suuria puutteita ja ongelmia yksittäisen
kansalaisen kannalta. On väärin luulla, että kaikki
USA:n kansalaiset saavat todella parempaa ja laadukkaampaa hoitoa.
Kyllä siellä miljonäärit saavat
ja löytyy varmaan sellaisia sairaaloita, joista ei meillä voida
uneksiakaan, mutta ei niiden perusteella voi tehdä johtopäätöksiä koko
maan sairaala- ja terveydenhoitojärjestelmästä.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Suomessa on ollut todella hirveän
omituinen tapa, että ei hoideta ihmisiä, vaan
pannaan heidät jonoon. Suomessahan on jo tullut semmoinen
käytäntö, että ihminen on onnellinen
siitä, että hän pääsee
jonoon, eikä siitä, että hän
pääsee leikkaukseen.
Mutta sen verran voi sanoa, että minua oikeastaan hirvittää yksi
asia, Se on se, että kunta ei ole kilpailukykyinen työnantajana
terveydenhuollon alueella nyt. Se on ongelma-asia. Se on erittäin
suuri asia tulevaisuudessa, kun ei saada enää ihmisiä töihin
kuntapuolelle. Se on minusta suurempi asia kuin nämä muut
asiat, kuten mikä on meidän vakuutusjärjestelmä jne.
Siinä täytyisi jotain tehdä. Monet sairaanhoitopiirithän
ovat yrittäneet lähteä tekemään
sitä jotakin, mutta se on se iso vaikea asia.
Mutta laitan vielä paremmaksi, ed. Sirkka-Liisa Anttila.
Kun Pirkanmaalla on myöskin ollut tämä sama
malli siellä Mäntän—Vilppulan
seudulla, nyt on todettu, kun perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito
yhdistettiin, että se todella hyvin onnistui, niin hyvin,
että Mäntän aluesairaala, joka siellä toimii,
on rankattu niin sanotusti tehokkaimmaksi aluesairaalaksi Suomessa (Ed.
S-L. Anttilan välihuuto). Kyllä te olette varmasti
kakkosia. — Mutta tämä on ihan hyvä asia myöskin
muiden kansanedustajien tietää, kun me pelkäämme
niin kovasti näitä järjestelmien muutoksia.
On puhuttu, että erikoissairaanhoito pitää olla
erillään, mutta ainakin Forssassa ja Pirkanmaalla
on käsitys, että ei välttämättä tämä ole
oikein eikä järkevää, vaan tämä toinen
malli voi olla hyvä.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Viimeistään tässä vaiheessa
on syytä huomauttaa, että nyt puhutaan Terveydenhuollon
oikeusturvakeskuksen tehtävistä ja niiden tehtävien
laajentamisesta eikä suomalaisen terveydenhuollon organisoinnista,
vaikka ne toisiinsa liittyvätkin. Organisoinnin periaatehan
on yleensä se, että ihminen tarvitsee palvelua,
palvelua varten tarvitaan organisaatio, organisaatiota varten tarvitaan rahaa.
Se organisaatio voi olla yhteiskunnallinen tai sitten yksityinen.
Nyt me keskustelemme siitä organisoinnin osasta.
Mitä tulee suomalaiseen terveydenhuoltojärjestelmään,
niin toki kaikki sen tunnustavat, että paljon on parantamisen
varaa, jopa sillä tavalla, että osittain olisi
pantava ihan suureen säkkiin, pudistettava ja tehtävä uudelleen
koko organisaatio tietyiltä osiltaan, jotta se toimisi.
Mutta samaan hengenvetoon sanon: kyllä USA:laisilla on paljon
enemmän opittavaa Suomesta kuin suomalaisilla USA:sta.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Hyvä, että syntyi spontaani
keskustelu terveyspalveluista. Itse tässä Teo-asiassa
on neljä liikkuvaa osaa: Siinä on varsinainen
Teo, sitten on lääninhallitus, toisaalta yksityiset
ammattihenkilöt ja toisaalta terveydenhuollon toimintayksiköt.
Siellähän tämän kyseisen lain
mukainen tarkastelu tapahtuu.
Sen ohitse halusin tähän muuhun keittoon vaan
heittää semmoiset lisät, joita, kun olette
innokkaita, ehkä miettisitte itse tykönänne:
30 vuoden aikana Suomessa on tullut markkinoille viisi kertaa enemmän
lääkäreitä, viisi kertaa enemmän
hoitohenkilökuntaa verrattuna 30 vuotta sitten olleeseen
tilanteeseen, jolloin kansanterveyslaki tuli voimaan. Väestöä meillä on
ehkä 100 000—200 000 enemmän,
ei yhtään enempää. Sairauksia
ei ole yhtään enempää tässä maassa.
Kysyn teiltä kaikilta, jotka olette kunnallispolitiikassa
mukana ja täällä: Mikä tässä,
hyvät herrat ja daamit, oikein mättää?
Meillä on viisi kertaa enemmän voimavaroja ja
kaikki tuntuu jokaisen mielestä olevan yhä enemmän
sekaisin.
Se, että bkt-suhde on meille näin hyvä,
johtuu suurimmaksi osaksi vaan siitä, että sairaanhoitajien
palkat ovat huonot. Myöskään lääkäreiden palkat
eivät ole kilpailukykyiset, haluttiin tai ei. Tämä on
se pääseikka, joka vetää henkilöstöä yhä kiihtyvällä vauhdilla
yksityiselle sektorille, halutaan tai ei. Tässä pitäisi
tehdä paljon isompi remontti konsanaan kuin mitä on
nykyinen hoitotakuu ja siihen liittyvät asiat. Se on erittäin
julma totuus, joka meillä on edessämme. Se on
30 vuotta luurannut nurkan takana.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin ed. Vielma viittasi, pitäisi
siirtyä enempi asiaan, mutta asian kautta siirryn siihen, mistä alun
perin ed. Kuosmanen on tämän aloittanut. Jos ajatellaan
tätä Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen asemaa,
nyt kun yhteiskunta hoitaa ja tekee, niin ei sillä paljon
asemaa tarvitse ollakaan, mutta kun tulevaisuudessa ed. Kuosmasen
mainitsema yksityistäminen, ammattikilpailuttaminen jne.
edistyvät, niin silloin tietysti jonkun täytyy
enempi valvoa sen kunnallisen päättäjän
lisäksi tätä asiaa, että tämä on kunnossa,
ja täytyy olla hyvä paikka, mihin voi vedota taikka
missä voi sitä valvontaa suorittaa.
Esimerkkinä kerron tästä hyvästä yksityistämisestä sen,
että kun Haminan kaupunki ennen tarjosi Virolahden kunnalle
terveydenhuoltopalvelut mutta ei kyennyt tekemään
kunniallista tarjousta, kunta ostaa yksityiseltä ensi vuoden
alusta alkaen koko terveydenhuoltopaketin huomattavan paljon halvemmalla
kuin kaupunki sitä kykeni tarjoamaan. Minusta tämä on
oikea suunta ja tämä vie siihen malliin, missä suomalainen
yhteiskunta myöskin tulee tulevaisuudessa kilpailukykyisesti
tarjoamaan kaikille kansalaisille, jotka vähän
maksavat, kunnolliset ja hyvät terveydenhuoltopalvelut.
Mutta silloin tällä oikeusturvakeskuksella ja
sillä keskustelulla, mihin tässä nyt
viitataan, tulee olemaan paljon suurempi merkitys kuin mitä sillä tänä päivänä on
olemassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Muutamaan aikaisempaan puheenvuoroon pitää todeta, että julkinen
terveydenhoito vastaa synnytyksistä, neuvolatoiminnasta,
päivystysleikkauksista, koko sairaanhoidosta, yöpäivystyksistä,
tehohoidosta, kaikista vaikeimmista operaatioista. Se hoitaa myös
yksityispuolen komplikaatiot. Esimerkiksi kun Helsinki antoi koko
joukon operaatioita yksityisille sairaaloille, niin Hus, siis Helsingin
ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri, otti kuitenkin kannettavakseen kaikki
komplikaatiot. Ne henkilöt, jotka työskentelevät
esimerkiksi Pääkaupunkiseudun yksityissairaaloissa,
tietävät, millä tavalla näitä asioita
hoidetaan. Kuitenkin tietty vastuu on koko ajan julkisella puolella. Tässä mielessä
ed.
Seppo Lahtelan puheenvuoro ei voi olla mikään
linjapuheenvuoro, miten pitäisi mennä eteenpäin.
Haminan sairaalan säilyttäminen ... Ed. Lahtela,
ennen kuin poistutte: Pitäkää siitä kiinni,
ettei sitä Haminan sairaalaa lopeteta.
Tämä on selvä, että julkisella
sektorilla on päävastuu eikä voida ajatella,
että kermaa kuoritaan tiettyjen puolelta vain yksityispuolelle.
Ja lopuksi, tietysti julkinen sektori tarvitsee nykyisen yksityisen
sektorin tukemassa ja mahdollistamassa sen toimenpiteitä,
ja Teolla on nimenomaan yhä tärkeämpi
tehtävä tässä, niin kuin täällä on
todettu.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Terveyspalvelujen valvonnan pääpainohan
on edelleen lääninhallituksissa. Silloin aikoinaan,
kun läänejä vähennettiin, huomautettiin,
että tämä valvonta tulee heikkenemään,
ja näinhän siinä on käynyt.
Se ei ole riittävää. Huolestuttavaa on
se, että potilasvahingot ovat lisääntyneet,
ja siihen vaikuttaa varmasti osaltaan myöskin tämä henkilöstön
kiire ja työpaine, ja se tulisikin ottaa huomioon.
Täällä kokoomus totesi, että terveydenhuollon
puolella on huonot palkat sairaanhoitajilla ja lääkäreillä.
Se pitää pitkälti paikkansa, mutta itse olette
vaatineet veronalennuksia jatkuvasti. Niillä verovaroillahan
ne maksetaan nämä terveydenhoitajien ja sairaanhoitajien
palkat, ja jos kerta otetaan verotulot pois kunnilta, niin milläs
ne maksaa niitä palkkoja? Kyllähän tässä nyt
näkyviin tulee hyvin kaksinaamainen peli: Te vaaditte parempia
palkkoja, mutta samalla vaaditte veroja pois.
Kun ed. Sasi totesi tästä Yhdysvaltain ihannemaasta,
niin tulkoon nyt todettua, että siellä on noin
40 miljoonaa ihmistä lähes kokonaan ilman terveydenhuoltoa.
Siellä käytetään kaksi kertaa enempi
bruttokansantuotteesta rahaa kuin Suomessa. Jos Suomi käyttäisi
sen saman määrän rahaa, se merkitsisi
noin 10 miljardia euroa lisää terveydenhuoltoon
rahaa, ja kyllä täälläkin olisi luksussairaalat,
jos semmoinen määrä pantaisiin lisää rahaa
terveydenhuoltoon. Se muuttuisi todella toisenlaiseksi.
Sitten tästä yksityistämisestä vielä.
Karjaan kaupunki myi oman terveyskeskuksensa ja ostaa kaikki terveys-
ja sosiaalihuollon palvelut Folkhälsanilta. Veroprosentti
on 20. Ainakin vielä pari kolme vuotta sitten kaikista
kalleimmat terveydenhuollon palvelut oli Karjaan kaupungilla.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! On välttämättä korjattava
ed. Tiusasen puheenvuorossaan esittämää väitettä,
että kun Helsingin kaupunki osti leikkauksia, niin yksityispuoli
täysin välttyi vastuulta ja julkinen puoli joutui
hoitamaan komplikaatiot. Näin ei suinkaan ollut. Ensinnäkin
kilpailutuksessa voidaan sopia siitä, että tehdään
vaikka 14 päivän raja, johon asti yksityispuoli
vastaa komplikaatioista, ja sen jälkeen mahdollisesti vastuu
siirtyy julkiselle puolelle. Helsingissä kilpailutuksessa
juuri sovittiin tietystä rajasta, johon asti yksityispuoli
joutui vastaamaan komplikaatioista. Toinen kysymys on sitten se,
että komplikaatioita heidän tekemissään
leikkauksissa esiintyi huomattavasti vähäisemmin
kuin niitä tavallisesti on.
Ed. Tiusanen unohti omasta luettelostaan myös yhden
merkittävän kustannustekijän, joka esimerkiksi
Helsingissä näkyy julkisen puolen terveydenhuollon
kustannuksissa. Se on kriisitilanteisiin varautuminen. Hyvänä esimerkkinä voidaan
tässä tuoda esimerkiksi Myyrmannin onnettomuus.
Jos Helsingissä ja Pääkaupunkiseudulla
muualla ei olisi tätä kriisivalmiutta, niin miten
tämä olisi hoidettu? Kyllä tämä toisaalta on
muistettava tässä yksityistäminen versus
julkinen -keskustelussa, että julkinen puoli joutuu varautumaan
tämmöisiinkin tilanteisiin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tuosta ed. Peltokorven puutelistasta: Siinähän olisi
monia monia muita, muun muassa koulutuksen velvollisuus jne. jne.
Mutta tuohon, mitä sanoitte. En tiedä mistä yksityistämisvaiheesta
te puhuitte, kun siirrettiin leikkauksia yksityispuolelle suuri
määrä. Itse puhuin siitä, mikä liittyi
sairaanhoitajalakkoon, sen jälkeiseen tilanteeseen. Siis
se ei ole tämä viimeinen vaan sitä edellinen
ulkoistaminen, ja siinä yhteydessä ei tätä komplikaatioasiaa
ollut kilpailutilanteessa otettu huomioon ja verrattiin julkisen
puolen hintoja yksityisiin ja yksityiset olivat selvästi
halvempia.
Nyt tässä seuraavassa vaiheessa, johon on
lähdetty, on otettu huomioon 14 vuorokauden vastuu komplikaatioista,
jolloinka hinnat eivät enää olekaan halvempia
yksityispuolella, vaan julkinen sektori kilpailee, Hus muun muassa,
niitten hintojen kanssa aivan hyvin. Tästä huolimatta
ne toimenpiteet ostettiin yksityispuolelta, vaikka ne olivat kalliimpia.
Tämä komplikaatiokysymys on hyvin tärkeä näkökulma.
Sehän varsinaisesti ei ole mikään virhe,
vaan yksinkertaisesti tulee tilanne, joka johtuu potilaan huonosta
fyysisestä kunnosta. Kun puhutaan yleensäkin komplikaatioiden
korvaamisesta ja esimerkiksi nimenomaan potilasvakuutuksesta, niin
vakuutushan lähtee siitä, että korvataan
vain ne toimet, joissa on selvä taitovirhe, ja tällainen
niin sanottu ennakoitava hyväksyttävä komplikaatio
on otettava huomioon. Se ei ole yleensä niin helposti selitettävissä,
mitä se on esimerkiksi bakteerimaailman näkökulmasta.
Pekka Kuosmanen /kok:
Herra puhemies! Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen tehtävien
laajentaminen on meillä nyt käsittelyssä.
Se on varmasti paikallaan potilaan oikeusturvan, potilaan saaman
hoidon laadun kannalta, että tämmöinen
oikeusturvakeskus meillä Suomessa on, joka ehdottomasti
puolueettomasti valvoo niin yksityisen kuin kunnallisen sektorin
terveydenhuollon toimintaa.
Potilaan kannaltahan on varmasti aivan yksi ja sama, kuka terveydenhuollon
palvelut tarjoaa, onko se yksityinen vai kunnallinen taho, jos ihminen
on sairas. Se palvelun laatu on ainut kriteeri, joka kiinnostaa
potilasta, kun hän menee leikkaushuoneeseen esimerkiksi,
se mikä on lopputulos. Siitä meidän pitää olla
hyvin kiitollisia, että Suomessa terveydenhuollon ammattilaiset ovat
huippuosaajia tällä hetkellä ja osaamistaso nousee
vuosi vuodelta vielä.
Siinä mielessä alun perin otin laajennettuna
tämän keskustelun ed. Lammisen takia, kun ed. Lamminen
sanoi, että heillä on kahdeksan lääkärinvirkaa
Kiuruveden terveyskeskuksessa ja yhtään lääkäriä eivät
ole kymmeneen vuoteen saaneet. Keikkalääkäreitä ja
nuoria poikia käy kaksi ja puoli kertaa viikossa ja siinä koko
terveydenhuolto.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuosmanen siinä puheenvuorossaan,
mihin hän viittasi, viittasi minun edelliseen puheenvuorooni,
jossa puhuin tästä valtiosihteeri Mykkäsen
aktiivisuudesta, johonka muun muassa hyvin ed. Pulliainen ja myöskin
moni muu edustaja täällä viittasi.
Haluaisin tähän lopuksi todeta vielä sen,
että meillä on erittäin hyvä julkinen
sektori niin kuin sisimmästään ja sydämestään,
mutta sitä pitää tukea. Se, että heikennettäisiin
sen tulevaisuutta aiheettomalla pakonomaisella kilpailuttamisella, on
se ongelma, mikä liittyy valtiosihteeri Mykkäsen
lähtökohtaan. Tässä mielessä me
olemme erittäin tärkeän keskustelun käyneet,
huomanneet, että meillä on tärkeä,
ytimeltään terve järjestelmä,
joka vaatii edelleenkin myös resursseja, ja niitä resursseja
todella tarvitaan huolimatta siitä, että maassa
on tiettyjä resursseja ehkä viisi kertaa enemmän
vuoden 75 tasoon verrattuna.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Kun täällä ehkä vähän
asian ulkopuolellakin on keskusteltu kovasti siitä, mikä sektori
on nyt tehokkain, yksityinen vai julkinen, niin kannattaa ehkä muistuttaa eräästä
hollantilaisesta
tutkimuksesta, joka julkaistiin muutama viikko sitten ja jonka olen
saanut eduskunnan tietopalvelusta: "Public Sector Performance".
Sen mukaan Suomen koulutus ja terveydenhuolto oli aivan huippuluokkaa,
nimenomaan julkisen sektorin terveydenhuolto.
Minusta suomalainen järjestelmä toimii varsin
kohtuullisesti — sanoisin hyvin — terveydenhuollon
osalta. Siihen kuuluu ensinnäkin julkinen sektori, ja ihmettelen
kyllä ed. Sasinkin lausuntoja, jotka ainakin epäsuorasti
voidaan katsoa epäluottamuslauseeksi suomalaiselle lääkärikunnalle
ja terveydenhoidolle. Toisaalta meillä on yksityinen sektori,
joka täydentää sitten meidän
julkista sektoria.
Puhemies! Haluan vielä tuoda esille tämän hollantilaisen
tutkimuksen. Jälleen kerran Suomen julkisen sektorin tuottavuus
tuotiin esille myönteisessä mielessä kansainvälisessä tutkimuksessa.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Aina on ongelmia, kun verrataan ulkomaisiin
systeemeihin, jos niitä totaalisesti verrataan keskenään.
Tässä keskustelussa on hyvin paljon käytetty
termejä julkinen sektori, yksityinen sektori, järjestelmä,
hallinto. "Potilas"-sana on unohdettu kokonaan. Toivoisin, että se
on se, mikä erityisesti muistetaan, ja keskustelu lopetetaan
sanaan "potilas".
Yleiskeskustelu päättyy.