5) Laki alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain muuttamisesta
Paula Risikko /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite liittyy jättämääni
talousarvioaloitteeseen, joka on hyvin saman suuntainen kuin mikä kristillisdemokraattien
eduskuntaryhmältä ja vihreitten eduskuntaryhmältä on
jo aikaisemmin täällä esitelty. Muun
muassa A-klinikkasäätiö, Elämäntapaliitto,
Sininauhaliitto, Terveys ry, Terveyden edistämisen keskus
ry sekä eräät muut sosiaali- ja terveysalan
järjestöt ovat ehdottaneet, että tehokkaimmaksi
alkoholipoliittiseksi keinoksi todettu korotettu alkoholiverotus
väkevän viinan osalta otettaisiin uudelleen käyttöön.
Alkoholiveroa tulisikin korottaa alennuksia edeltävälle
tasolle nimenomaan väkevän viinan osalta, ja siitä tässä aloitteessa
on kysymys.
Kohtuullinen verojen korotus ei välttämättä lisäisi
alkoholin tuontia merkittävästi, koska nyt kulutusta
lisänneet ryhmät eivät toisi alkoholia Virosta
muutenkaan. Myös Viro on lisännyt alkoholiveroa
5 prosenttia vuoden alussa. Verojen korotusta edellyttää myös
valtioneuvoston periaatepäätös, jonka
tavoitteena on alkoholin kulutuksen kääntäminen
laskuun ja jonka toteuttamiseen nykyinen hallitus on sitoutunut.
Kansalaisjärjestöt katsoivat, että vuoden
2004 veroalen tavoitteena oli paras mahdollinen verotuottojen turvaaminen,
ei kansanterveyttä vaarantavien haittojen minimointi. Järjestöjen
näkemysten ja kokemusten mukaan nyt on saavutettu sellainen haittojen
taso, jota ei voi ylittää.
Veroalen jälkeiset akuutit alkoholihaitat ovat jo nyt
nähtävissä. Alkoholin kokonaiskulutus
on kasvanut voimakkaasti, suurin myynnin kasvu on tapahtunut väkevien
viinojen kohdalla, ja oluen hintakilpailu on johtanut siihen, että oluesta on
tullut vähittäiskauppojen sisäänheittotuote. Suurkuluttajat
ovat lisänneet juomistaan. Stakesin kyselytutkimus vuodelta
2004 sisältää paradoksin. Samaan aikaan,
kun alkoholin myynti on kasvanut, ihmiset raportoivat kulutuksen
ja haittojen vähenemistä. Tutkijoiden mukaan tämä viittaisi
siihen, että alkoholin hinnanalennus on oletusten mukaisesti
purrut suurkuluttajiin ja syrjäytyneisiin, jotka ovat lisänneet
kulutustaan ja joita ei kyselytutkimuksella tavoiteta. Järjestöt
ja muun muassa sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöt
raportoivat kentältä tilanteen selkeää pahenemista.
Katkaisuun, hoitoon ja erilaisiin psykososiaalisiin tukipalveluihin
tulevat ihmiset ovat huonommassa kunnossa kuin aiemmin, humala on
pahempi ja pärjääminen muutenkin heikompaa.
Myös joissakin nuorisoryhmissä ryyppääminen
on muuttunut rankemmaksi. Alkoholiin käytetään
yhtä paljon rahaa kuin aikaisemminkin, mutta koska samalla
rahalla saa nyt enemmän, humalakin on rajumpi. Tämä näkyy
myös nuorten alkoholiehtoisten päihdeasiakkaiden
määrän kasvuna. Väistämättä tilanne
jatkossakin johtaa siihen, että terveyserot eri väestöryhmien
välillä kasvavat. Näin ollen sosioekonomisten
terveyserojen vaikutus ihmisten terveyteen on alkoholiveroalen
myötä kasvamassa, mikä lisää polarisoitumista.
Lisäksi on muistettava, että alkoholihaitat tuskin
koskaan kohdistuvat vain käyttäjään
itseensä, vaan uhkaavat myös läheisten
ja lähiympäristön terveyttä ja
hyvinvointia. Alkoholi- ja alkoholijuomaverolain (1471/1994) mukaisesti
väkevien alkoholien verojen korotuksen seurauksena valtion
verotulot lisääntyisivät, ja tästä olen
jättänyt talousarvioaloitteen.
Mutta sitten hieman, arvoisa herra puhemies, näistä alkoholin
haitoista vielä lisää. Naisten alkoholikuolemat
ovat kuusinkertaistuneet sinä aikana, kun miesten alkoholikuolemat
ovat kaksinkertaistuneet. Yhä useampi päihdehoitoa
tarvitseva on nainen. Seuraukset näkyvät usein
perheissä. Naisten alkoholinkulutuksen kasvaessa myös
naisten erilaiset alkoholihaitat ovat lisääntyneet,
jopa enemmän kuin miesten. Esimerkiksi naisten alkoholikuolemat
lähes kuusinkertaistuivat 1970-luvun alkupuolelta 1990-luvulle
tultaessa. Samaan aikaan miesten alkoholikuolemat kaksinkertaistuivat.
Miesten alkoholinkulutus ja siitä johtuvat haitat ovat
edelleen reippaasti suuremmat kuin naisten, mutta naisten raju juominen
on kuitenkin erityisen huolestuttavaa sen takia, että heidän
roolinsa lasten kasvattajina ja perheiden hyvinvoinnin tukipilareina
on edelleen keskeinen.
Kun alkoholin ongelmakäyttäjistä alkaa
yhä useammin löytyä myös perheenäitejä,
ovat seuraukset lasten ja perheiden hyvinvoinnille vakavat. Lasten
ja nuorten huostaanottojen lisääntyminen 1990-luvulla
voi olla heijastumaa juuri tästä. Vuonna 2003
huostaanotto koski kaikkiaan 9 076:ta lasta ja nuorta.
Näistä kiireellisiä oli 1 302.
Huostaanotoista huomattava osuus johtui vanhempien tai lasten ja
nuorten päihteiden käytöstä.
Äidin alkoholismi vaikuttaa lapsen terveyteen ja hyvinvointiin
vieläkin suoremmin. Raskaana olevista naisista arviolta
1—3 prosenttia on alkoholin suurkuluttajia. Humalahakuinen
alkoholinkäyttö alkuraskauden aikana voi johtaa
lapsen elinten epämuodostumiin. Suomessa arvioidaan syntyvän
vuosittain 520 lasta, joilla on sikiöaikaisen alkoholialtistuksen
aiheuttama vaurio eli fasd. Näistä 60—80
lapsella on vakavampi vaurio eli niin sanottu fas. Jokuhan on ehdottanutkin,
että viinapullon kylkeen pitäisi liittää sellainen
merkintä, että alkoholi aiheuttaa sikiövaurioita.
Pidän sitä ihan hyvänä ehdotuksena,
onhan meillä tupakka-askinkin kyljessä varoitus.
Sitten, mitä alkoholi aiheuttaa nuorisolle? Alkoholinkäytön
vaikutukset nuoriin ja aikuisiin poikkeavat merkittävästi
kolmessa suhteessa, ja tätä eroa ei useinkaan
oteta huomioon. Aikuiset ovat jo fyysisesti valmiita, biologisesti
jopa rappeutumassa olevia, kun taas nuoret ovat yhä kasvamassa
ja kehittymässä. Alkoholinkäyttö nuorena
saattaa haitata vakavasti kasvu- ja kehitysprosesseja. Toinen ero
on, että nuoret ovat aikuisia kokemattomampia alkoholinkäyttäjiä. Kerralla
nautitut huomattavat, aikuisten näkökulmasta joskus
jopa kohtuullisetkin, alkoholimäärät
aiheuttavat nuorille selvästi enemmän humalahaittoja
kuin aikuisille. Kolmas iso ero on se, että mitä nuoremmalla
iällä alkoholinkäyttö aloitetaan,
oli kyseessä sitten kohtuullinen ja kontrolloitu tai runsas
ja humalahakuinen alkoholinkäyttö, sitä varhaisemmalla
aikuisiällä elimelliset alkoholiongelmat, kuten
alkoholin aiheuttamat maksa- ja haimasairaudet sekä aivovauriot,
tulevat ajankohtaisiksi.
Arvoisa herra puhemies! Siteeraan lopuksi Ilkka-lehdessä 5.
marraskuuta julkaistua haastattelua, jossa haastateltiin päihdelääketieteen
professoria Onni Niemelää. Tässä lehdessä todetaan näin:
"Päihdelääketieteen professori Onni Niemelä Seinäjoelta
muistuttaa, ettei alkoholin mahdollisuutta voi unohtaa sairastavuuden
yhteydessä." Hän kertoo: "Alkoholin seuraukset
terveydenhoidossa näkyvät ja tuntuvat vammoina
ja psykiatrisina ongelmina, mutta puolen miljoonan suomalaisen suurkuluttajan
arkea leimaa epämääräinen sairastelu.
Sitä ei rekisteröidä alkoholin piikkiin,
vaikka sinne se kuuluu. Alkoholilla on huomattava yliedustus maha-
ja suolistovaivoissa ja verenpaineessa, jota mittaillaan ja seurataan,
hoidetaan lääkkeillä, mutta alkoholin osuus
jää sivuseikaksi. Jo kolmen päivädrinkin säännöllinen
ylittäminen nostaa verenpainetta. Myös neurologian
alalla joudutaan selvittelemään paljon epämääräisiä vaivoja
puhtaasti alkoholin takia." Niemelän mukaan "alkoholin
tappavat seuraukset ja sairaudet, kuten myrkytykset, maksakirroosi
ja tapaturmat, ovat vain sen näkyvintä puolta.
Sen sijaan viinasta johtuva muu sairastavuus jää täysin
piiloon".
Hän vielä kertoo tässä haastattelussaan:
"- - lyhyessä ajassa yleistynyt maksakirroosi on aikapommi.
Maksakirroosi kypsyy 10—20 vuotta oireiselle ja hoidettavalle
tasolle. Potilaita on kymmenen vuoden päästä vaikka
kuinka paljon. Koska maksakirroosin yhteys juotuun viinaan on kiistaton,
on taannoisella viinaveron alentamisella ja kulutuksella kauaskantoisia
seurauksia." Niemelän mukaan toinen nykykulutuksen seuraus
on äkillinen haimatulehdus. "Se on nopean ja runsaan juomisen
vaurio, joka voi yllättää kokemattoman
käyttäjän". Professori Niemelä sanoo, että "halvimman
humalan hankkiminen väkevimmällä viinalla
johtaa helposti kohtalokkaisiin annosteluvirheisiin". Päihdelääketieteen
professori Onni Niemelä on huolissaan alkoholikulutuksen
aiheuttamista seurauksista. Terveydenhuolto joutuu korjaamaan tämän
päivän alkoholipolitiikan virheitä kymmenen
vuoden kuluttua. Olen aivan samaa mieltä kuin päihdelääketieteen
professori Onni Niemelä on.
Kun sanotaan, että meillä ei ole vielä riittävästi
näyttöä, niin se voi pitää paikkansa,
vaikka mielestäni sitä kyllä on. Se voi
pitää paikkansa, mutta siinäpä ei
otetakaan huomioon sitä, että tässä koko
ajan tulee niitä näyttöjä ja
ne tulevat monesti pitkällä viiveellä.
Sitten, niin kuin tässä todetaan, on sellaisia
asioita, jotka johtuvat alkoholista, mutta niitä ei rekisteröidä alkoholin
aiheuttamiksi, kuten sairauksissa monesti on. Siitä syystä nyt
esitän ja kannatan tätä lakialoitetta.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Risikon lakialoite on, niin kuin
hän rehellisesti sanoikin, aivan prikulleen yhteneväinen muun
muassa vihreiden vastaavan lakialoitteen kanssa ja uskoakseni hyvin
lähellä tai saman kaltainen kuin kristillisdemokraattienkin
aloite. On kyllä tervehdittävä ilolla,
että kokoomuksen puoleltakin — ei kyllä minulle
yllätyksenä, että juuri ed. Risikon taholta — esitetään
näitä viisaita alkoholipoliittisia kantoja.
Ed. Risikko kävi hyvin perusteellisesti läpi sen,
minkä takia juuri viinan verotuksessa pitäisi palata
ainakin ennen veroalea olleelle tasolle. En käy sitä enää toistamaan,
kerron vain joitakin uusimpia tietoja Helsingistä ja Pääkaupunkiseudusta,
joka valitettavasti näissä alkoholiasioissa usein
näyttää olevan suunnannäyttäjä,
ja muu maa sitten tulee näissä trendeissä ja
kulutustavoissa usein perässä.
Uusimpien tietojen mukaan helsinkiläisistä miehistä jo
joka kolmas täyttää nämä ongelmakäyttäjän
kriteerit ja lähes joka viides nainen. Varsinkin tämä "lähes
joka viides nainen" kertoo kyllä karua kieltään
siitä tilanteesta, mihin ed. Risikkokin viittasi. Se on
meidän suomalaiselle alkoholikulttuurillemme kuitenkin
aika vieras ja uusi asia, että jopa perheenäidit,
isoäidit käyttävät alkoholia
ongelmallisesti, ovat kykenemättömiä hoitamaan
sitä jo aiemmin meille tuttua ilmiötä,
juoppoa isää tai isoisää tai
sitä vanhaapoikaa, joka siinä pihapiirissä kulkee
tai aravayksiössään tai -kaksiossaan
elelee. Naisten alkoholin ongelmakäytön kerrannaisvaikutuksista
todennäköisesti me emme osaa vielä edes
kuvitella, mitä kaikkea siitä seuraa, kun tämä ilmiö näyttää tulleen
jäädäkseen.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä lähinnä ajattelin
kommentoida tätä poliittista tilannetta tässä keskustelussa.
Niin iloinen kuin olenkin siitä, että ed. Risikko
on tässä asiassa lähtenyt liikkeelle,
niin katsoin, kun tästä vastikään
pari vuotta sitten eduskunnassa äänestettiin,
kun hallitus tämän onnettoman, aivan virheellisen
esityksensä toi, miten silloin kokoomus äänesti.
Ed. Risikko itse oli poissa, mutta kokoomuksesta löytyi kyllä hyvin
harvoja ihmisiä, jotka olisivat olleet vihreiden täysin
saman sisältöisen aloitteen takana kuin nyt ed.
Risikon lakialoite.
Minulla ei ole pienintäkään epäilystä ed.
Risikon tavoitteista ja vilpittömyydestä tässä asiassa, vaan
päinvastoin olen aivan vakuuttunut muistakin yhteyksistä,
että hän tuntee nämä kansanterveyden
hitaat prosessit ja niiden pitkäaikaiset, sietämättömät
kulut yhteiskunnalle ja myös inhimillisen kärsimyksen.
Mutta toivoisin, että kokoomus hyvissä ajoin ennen
vaaleja kertoisi, mitä mieltä kokoomuksen enemmistö on
tässä asiassa. Minusta, kun puhutaan näin
vaarallisista, kansanterveydelle ja kansantaloudelle merkittävistä kysymyksistä,
kaikkien puolueiden pitäisi uskaltaa liputtaa kunnolla,
mitä ne ajavat takaa.
Hallituksen sisällä me olemme nähneet
jo todella murheellisen näytelmän, jossa asiasta omalta
osaltaan vastaava ministeri Hyssälä vähän
väliä liputtaa kyllä näiden
vihreiden ja kristillisdemokraattien ja nyt siis myös ed.
Risikon ajatusten puolesta, mutta käytännössä hallitus
ei selvästikään aio tehdä mitään.
Päinvastoin valtiovarainministeri Heinäluoman
suusta olemme kuulleet taas näitä samoja "ei ole
vielä riittävästi näyttöä"
-puheenvuoroja, joita olemme kuulleet hallituksen suusta koko ajan.
Heinäluoman logiikalla todennäköisesti
sitä näyttöä ei ole vielä viiteen
kuuteen vuoteen, vaikka jo nyt esimerkiksi alkoholikuolemat ovat
radikaalisti lisääntyneet ja luulisi jo sen yksistään
riittävän näytöksi.
Arvoisa puhemies! Oikeastaan ajan takaa sitä, että meidän
on aika näin vaikeassa alkoholipoliittisessa tilanteessa,
kansanterveydellisessä tilanteessa, lasten kärsimykseen
johtavassa tilanteessa poistaa se suomalaisen politiikan traditio, että alkoholiasiat
ovat niin sanottuja omantunnon kysymyksiä. Kyllä niiden
pitää olla aivan keskeisesti puolueiden poliittisten
linjausten kysymyksiä. Niitten pitää näkyä hallitusohjelmissa.
Niitten pitää näkyä äänestäjille
ennen vaaleja kovan luokan poliittisina valintoina eikä epämääräisinä tarjouksina,
että jokainen puolue jakaa munat molempiin koreihin. Toinen
puoli edustajista on liberaalin, hienon, mukamas mukavan eurooppalaisen
alkoholipolitiikan kannalla ja kannattaa tätä hallituksen
tuhoista linjaa, ja sitten yksittäiset jäsenet,
kuten nyt valistunut ed. Risikko, kannattavat vastuullista alkoholipolitiikkaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Samalla kun iloitsen siitä, että tänne
tämä keskustelu on tuotu ja tämmöinen
lakialoite on keskusteluun saatettu, totean, että kun tämä lakialoite
on nyt sitten Kansallisen Kokoomuksen piiristä tullut ja
tässä on vain kaksi nimeä, tämä on huono
asia. Siis toisin sanoen, kun otetaan huomioon, mikä oli
se äänestystilanne silloin, kun tästä äänestettiin
täällä isossa salissa, minkä verran
kokoomuksesta tämä silloinen oppositiopolitiikka
sai tukea, niin sen suhteen noin volyymin puolesta ei ole tapahtunut
mitään muutosta.
Siis tilanne on se, että muutama yksittäinen kansanedustaja
näyttää olevan tätä mieltä — hyvä,
että edes on — mutta siihen, että me
saisimme sellaisen, sanotaanko, edustajaliikkeen, joka pakottaisi
hallituksen tulemaan nyt välttämättömällä vastaavanlaisella
hallituksen esityksellä isoon saliin, ei nyt näytä tulevan
perusteita ollenkaan, elikkä tämä on
vaan tämmöistä muutamien valistuneitten
kansanedustajien puheenvuorojen käyttämistä.
Se on äärimmäisen surullinen asia, koska
taustallahan on se, että kun meillä oli selvä odotus,
miten tässä tulee käymään,
niin siihen odotukseen nähden mitään
poikkeamaa ei ole tullut, joka olisi ollut merkittävä,
mutta hallitus siis odottelee vaan näyttöjä ja
ihmiset kuolevat.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Itse asiassa ihmettelen vähän sitä,
että tässä keskustelussa on jäänyt
vallan mainitsematta se seikka, minkä takia Suomessa viinan
veroa alennettiin. Kysymyshän oli erityisesti Viron EU-jäsenyydestä,
mutta yleensäkin EU:n laajentumisesta ja Virosta tuotavan
viinan määrästä. Kyllä tämä oli
siis lähtökohta ja jokaisen meistä pitäisi
se myös tunnustaa.
Mitä sitten tulee seurauksiin, niin seuraukset olisivat
saattaneet olla aivan samanlaisia, jos Virosta olisi edelleen tuotu
sama määrä väkevää viinaa
kuin oli tuotu siihen mennessä, kun tämä veronalennus
tuli.
Mutta, puhemies, viime viikolla seurasin mielenkiinnolla BBC
World -lähetystä, jossa alkuun heti uutisankkuri
mainitsi, että tulee semmoinen kohta, jossa sanotaan Focus
on Finland, ja ajattelin, mitähän Suomesta nyt
kerrotaan. En tiedä, kuka suomalaisista oli saanut tämän
uutisen BBC Worldin uutisiin. Joka tapauksessa näytettiin juopuneita
nuoria Helsingin kaduilta. Ei se ollut kovin hyvää mainosta
Suomelle, ja itse asiassa ne tahot, jotka nyt ovat saaneet aikaan
tämän, minun mielestäni ovat tehneet
karhunpalveluksen Suomelle. Kyllä näitä samanlaisia
ongelmia on jokaisessa suuressa kaupungissa ympäri Eurooppaa.
Ei tarvitse vain Helsingistä etsiä.
Puhemies! Myös eräs toinen ongelma tässä on.
Se on tämä eläkeindeksiin vaikuttava
viinan hinnan alennus. Nythän viime vuonna kävi
niin, että eläkkeet eivät käytännössä ollenkaan
nousseet. Eläkeläisetkin käyttävät
varmasti viinaa kohtuullisessa määrin, mutta aivan
ymmärrettävistä syistä vanhemmiten
viinankäyttö vähenee. Mutta joka tapauksessa
eläkkeet eivät ollenkaan nouse, koska viinan hinta
on meillä sisällytetty indeksiin. Minun mielestäni
tästä asiasta pitäisi keskustella, pitäisikö viinan
hinnan olla indeksissä vai ei.
Itse olin sitä mieltä, että viinin
ja oluen veroa olisi pitänyt alentaa enemmän (Puhemies
koputtaa) ja väkevän viinan vähemmän,
mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä,
että näyttöä ei ole. Näyttöä siitä,
mitkä olisivat Viron vaikutukset olleet ilman tätä meidän
alennustamme, ei vaan ole olemassa.
Ed. Hannes Manninen merkitään
läsnä olevaksi.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Näyttää vakavasti
siltä, että pääministeri Matti Vanhasen
hallitus jää historiaan vain kahdesta saavutuksesta:
varallisuusveron poistamisesta ja alkoholin rajusta hinnan alentamisesta.
Nyt on käsittelyssä tämä jälkimmäinen
asia ja vähän toiseen suuntaan. Eli tässä ed.
Risikko ehdottaa, että alkoholi- ja alkoholijuomaveroa
korotettaisiin alennuksia edeltäneelle tasolle eli varsin
monta kymmentä prosenttia, koska kysymys on väkevän
viinankin osalta hinnan ja veron korottamisesta. Muistaakseni nelisenkymmentä prosenttia
taisi
olla tämä väkevien hinnan alennus. Sehän oli
käsittämätöntä, että hallitus
teki juuri niin, että väkevien hintoja alennettiin
niin rajusti ja mietojen vähemmän, kun alkoholipoliittisesti olisi
voinut olla perusteltua tehdä toisinpäin. Tuo alennus
silloin oli liian suuri, lähtökohtaisesti jo liian
suuri.
Arvio on siinä mielessä varmasti tällä hetkellä tehtävissä,
että ed. Elon sinänsä perustellusti mainitsema
tilanne, Viron toteutunut EU-jäsenyys ja tuontirajoituksista
lähes samanaikainen vapautuminen yksityishenkilöiden
osalta, aiheutti sen, että jotakin oli tehtävä tai
ainakin oli joihinkin toimenpiteisiin syytä lähteä.
Hallitus ei oikeastaan mitään muuta tehnyt kuin
alensi rajusti alkoholin hintaa ja todella väkevien hintaa
kaikkein eniten. Jonkinlaisen alkoholipoliittisen ohjelman hallitus
väitti tehneensä, mutta ei sitä missään
näy, ei mitään kuulu eikä varmaan
ole mitään tehoa ollut tähän
mennessä sillä ohjelmalla. Siis tuo hinnan alennus
silloin oli aivan liian suuri. Se olisi voinut olla varovaisuussyistä ehkä noin
20 prosentin luokkaa tai jotakin sellaista. Uskon, että sillä olisi
jo saatu hoidettua se raju muutos, joka tapahtui Viron jäsenyyden
myötä ja tuontirajoitusten muuttumisen myötä.
Nyt on eletty tätä halvan viinan aikaa niin
pitkään, että tällä aikaa
euronkin arvo on jo laskenut, vaikka inflaatio ei kovin vahva ole
ollut, muutaman prosentin. Ehkä 5 prosentin ylikin jo on
rahan arvo pudonnut, ja toisaalta Viro on nostanut alkoholin veroa
ja hintoja, niin kuin ed. Risikkokin toteaa — oma tietoni
on sama — noin 5 prosenttia. Jos otetaan huomioon nämä tekijät, niin
kyllä tuonne ehkä noin 30 prosentin korotukseenkin
jopa olisi mahdollista mennä, ilman että tapahtuisi
mitään radikaalia vahinkoa tai että tuonti
räjähtäisi välttämättä käsiin,
mutta pientäkään muutosta ei hallitus
ole tunnustanut ja halunnut tehdä.
Kristillisdemokraattien ehdotus oli alkusyksystä 15
prosentin korotus kaikkiin alkoholijuomaveroihin. Lähdimme
tästä varovaisesta linjasta eli inflaation huomioon
ottamisesta, Viron hintojen nousun huomioon ottamisesta ja tästä suuresta
alennuksesta, joka alun perin oli ylimitoitettu, ja näin
sitten päädyimme tässä vaiheessa
15 prosentin korotustarpeeseen tai -perusteeseen, mutta hallitukselle
ei näytä kelpaavan mikään muu
kuin että katsotaan, katsotaan ja katsotaan.
Ymmärrän sen, että niiden ministereiden,
jotka olivat asiaa hoitamassa silloin alennuksen osalta, on nyt
hieman hankala tunnustaa poliittisesti tehneensä virheen,
ja siksikin sitä varmaan lykätään.
Mutta ministeri Heinäluoma ei ollut silloin vielä ministeri,
ja ennen kaikkea tämä on nyt hänen käsissään.
En minä jaksa uskoa, että raittiiksi tunnetut
ministerit — pääministeri Vanhanen, ministeri
Pekkarinen, ministeri Manninen, puhumattakaan ministeri Hyssälästä — olisivat vastaan,
jos ministeri Heinäluoma esittäisi esimerkiksi
15 prosentin hinnankorotusta, jolla tulisi valtiolle lisää rahaa
ja kulutus saataisiin laskemaan ja haitat sitä myötä vähenemään.
On siis häpeä hallitukselle, tälle
Vanhasen hallitukselle, että sen toimesta tehtiin tällainen virhe,
joka, niin kuin täällä edellä puheenvuoroissa
kuultiin, vaikuttaa tulevaisuudessa hyvin murheellisella tavalla
kansanterveyteen, meidän vähenevän, ikääntyvän
kansamme tulevaisuuteen, syntymättömiin, syntyviin
lapsiin, nuoriin, koko kansakuntaan. Meidän tulevasta työvoimastamme
on valitettavasti yhä suurempi osa sellaisia, jotka eivät
ole yhteiskunnassa tuottavia ja rakentavia, vaan ovat kuluttajia
alusta lähtien, ja se on sellainen tulevaisuuden näkymä,
johon hallituksen pitäisi todella vakavasti paneutua ja myös
panostaa ja tehdä muutoksia.
Tietysti me voimme katsoa ja todeta, että kaikki syy
on Euroopan unionissa, ja totta kai siellä on se pääsyy,
koska siellä ei alkoholipolitiikasta ymmärretä yhtään
mitään. Se on maatalouspolitiikkaa, ja maatalouspolitiikka
on taas sitten aivan toista asiaa kuin alkoholikysymys tällaisena isona
kansanterveysriskinä ja sosiaalisena, yhteiskunnallisena,
liikenne- ja muun turvallisuuden riskinä, joka meillä siitä syntyy.
Herra puhemies! Hinta ja saatavuus ovat ne tekijät,
joilla alkoholin kulutusta säädellään,
kautta vuosikymmenten on säädelty ja saatu tulosta aikaan.
Nyt ei kumpaakaan enää käytetä,
ja siitä seuraukset ovat varmasti ikävät.
Vastuu on erittäin suurelta osin juuri Vanhasen hallituksen, joka
tätä politiikkaa nyt näyttää jatkavan.
Herra puhemies! Ed. Elo puhui indeksistä. Todellakin
eläkeläiset joutuivat kärsimään — nekin,
jotka eivät yhtään halvan viinan iloista
nauti, joutuvat kärsimään — siitä,
että heidän eläkkeensä aleni,
vaikka leipä maksaa entistä enemmän ja
asumiskustannukset ovat entistä suuremmat. Näin
ollen siis indeksijärjestelmä on kyllä aivan
väärä ollut jo pitkään.
Taisin jo lähes 20 vuotta sitten tehdä täällä aloitteen
siitä, että otettaisiin käyttöön
niin sanottu raitis indeksi, josta poistettaisiin alkoholi ja tupakka
kokonaan, tämmöiset elämää tuhoavat
aineet, turhat nautintoaineet, ja indeksiin laskettaisiin vain nämä muut, elämälle
tarpeelliset asiat. Jopa näillä nautintoaineilla
on suhteellisen suuri painoarvo kuluttajahintaindeksissä ja
elinkustannusindeksissä, niin että niitten poistaminen
sieltä olisi ihan paikallaan, ja sitten voitaisiin vapaammin
siltä osin harkita korotuksia näihin hintoihin,
ilman että esimerkiksi eläkeläiset siitä kärsisivät.
Korjattavaa meillä on tavattoman paljon. Euroopan unionille
on tarjottava Suomen puheenjohtajakaudella ensi vuoden loppupuolella
pohjoismaista alkoholipoliittista, kansanterveydelliseen näkökulmaan
perustuvaa linjaa. Sen sain tuolla suuren valiokunnan jaostossa
mukaan Suomen tavoitteisiin. Se yksimielisesti hyväksyttiin,
vaikka hallitus oli sen unohtanut, mutta se on tärkeä tavoite,
koska tämä kysymys on koko Euroopassa suuri ongelma.
Herra puhemies! Totean vielä, että Santeri
Alkio, keskustan-maalaisliiton aatteellinen isä, toimi
sosiaaliministerinä 1919—1920 ja hänen
tunnetuin saavutuksensa ministerikaudella oli kieltolain säätäminen.
Nyt on hänen seuraajanaan ministeri Hyssälä.
Hän ei näytä pääsevän
asiassa yhtään siihen suuntaan. Henkilökohtaisesti
en kieltolakia kannata, koska se ei ole mahdollista, mutta tämä alkoholiveron
korottaminen olisi oikea askel alkiolaisella linjalla.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kiitos ed. Risikolle hyvästä aloitteesta
ja erinomaisista perusteluista! Olisin toivonut vain, että kokoomuslaisten
edustajien nimilista olisi tämän aloitteen alla
pidempi, mutta varmasti sieltä kannatusta laajemminkin
löytyy kuin vain kahden nimen osalta.
Suomen alkoholipolitiikan historiassa todellakin näyttää järkähtämättömänä lainalaisuutena
pysyvän
se, että alkoholin kulutus kasvaa suorassa suhteessa alkoholin
reaalihintatason alentumiseen ja alkoholihaitatkin lisääntyvät
kokonaiskulutuksen kasvun myötä. Erityisen huolestuttavaa on
todellakin, että viime vuonna kulutuksen kasvunopeus viisinkertaistui
aiempiin verrattuna ja pitkälti juuri tämän
alkoholiveron romahduksen vuoksi. Siksi todellakin mielestäni
olisi ainoa vastuullinen reagointitapa tässä nyt,
että alkoholiveroa ryhdyttäisiin ripeästi
korottamaan.
Alkoholitutkimusyksikön erikoistutkija Peter Eriksson
Kansanterveyslaitokselta otti tällä viikolla kantaa
tähän kysymykseen, ja hän ehdotti, että alkoholiveroon
tehtäisiin noin 10 prosentin korotus, joka kohdistuisi
tasapuolisesti kaikkiin juomalajeihin. Hän vetoaa siihen,
että julkisuudessa esiintynyt ajatus suunnata veronkorotus tiettyyn
juomalajiin, kuten esimerkiksi väkeviin, perustuu enemmän
mielikuviin kuin tosiasioihin eli todisteita eri alkoholijuomien
erilaisista haittavaikutuksista ei hänen mukaansa ole vaan
esimerkiksi nuoret humaltuvat juuri näiden mietojen juomien
kautta. Tämä oli myös kristillisdemokraattien
lakialoitteen sanoma. Mutta joka tapauksessa tärkeintä olisi
se, että tähän asiaan nyt puututtaisiin.
Asiahan on erittäin ajankohtainen tänä iltana,
sillä tiettävästi se on myös
hallituksen iltakoulussa käsittelyssä. Toivottavasti
sieltä nyt tulee myönteistä vihreää valoa
tälle hankkeelle.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tietenkin täytyy kantaa samalla
lailla vastuuta ja huolta tulevista sukupolvista ja heidän
alkoholinkäytöstään, kuten kollega
Risikko aloitteessaan on tehnyt. Tämä aloite on
ihan aiheellinen, pohtia kansanterveyden tilaa ja erityisesti alkoholinkäytön
lisääntymistä. Uskoisin kuitenkin, että tässä on
monta syytä. Eihän suomalainen voi olla paljon
erilaisempi ihmisenä kuin keskieurooppalainen, vaan meillä on
opetettu tällainen alkoholinkäyttötapa,
joka on perustunut siihen, että kun alkoholi on ollut hirveän
kallista, sitä sitten nautitaan humalatarkoituksessa eikä se
ole ollut seurusteluaine. Mitä tulee alkoholiveron nostamiseen,
siinähän on nyt hallitus ilmoittanut, että keväällä asiaan
palataan ja tehdään ratkaisu. Näin on
ilmoittanut myöskin valtiovarainministeri Heinäluoma,
ja ministeri Hyssälä on tähän
yhtynyt, eli keväällä tämä asia
tulee hallituksen piiriin.
Mutta haluaisin myöskin, niin kuin ed. Elo, palauttaa
mieliin, mistä tässä laskun yhteydessä oli
kysymys. Erityisesti Etelä-Pohjanmaalla, mistä olen
kansanedustajana, sillä on erittäin suuri työllisyysmerkitys.
Altia Groupin Koskenkorvan tehdas, joka on Ilmajoen kunnassa, työllistää 2 000
ohranviljelijää ja sen lisäksi 175 työntekijää siellä tehtaalla
suoraan, millä on erittäin suuri alueellinen vaikutus
tälle alueelle. Me muistamme hyvin, että kun tätä yhtiötä aiottiin myydä ulkopuoliselle,
siellä nousi kansanliike, eikä se johtunut pelkästään
alkoholin valmistuksesta, vaan siellä valmistetaan myöskin
korkealaatuisen etanolin lisäksi tärkkelystä ja
valkuaisrehua meidän karjankasvattajillemme, kotimaista
valkuaisrehua, joka muuten jouduttaisiin tuomaan. Tämä hallituksen
päätös pohjautui siihen, että arvioitiin,
että jos hintoja ei alenneta, tuonti Virosta viisinkertaistuu.
Näin olisi Stakesinkin tutkimusten mukaan käynyt.
Nythän on käynyt sillä lailla, että tuonti
ei ole juurikaan lisääntynyt. Minulla on tässä tilasto — kaivoin
tuolta netin kautta hieman materiaalia — ja täällä on
viimeisin suomalaisten matkustajien alkoholintuonti vuosina 1992—2003.
Vuonna 92 väkeviä alkoholijuomia tuotiin Suomeen
2,9 miljoonaa litraa, vuonna 2003 se oli lähes kaksinkertaistunut
3,8:aan. Välituotteissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia,
mikä tarkoittaa likööriä ja muita
välituotteita. Vuonna 92 niitä tuotiin 1,2 miljoonaa
litraa, mutta se ei ollut juurikaan noussut vuoteen 2003 mennessä,
jolloin se oli 1,4. Mutta mitä tulee sitten oluen suhteen,
niin siellä tuonti oli suorastaan räjähtänyt.
Vuonna 92 Suomeen tuotiin 2,8 miljoonaa litraa ja vuonna 2003 jo
26,5 miljoonaa litraa. Niin kuin ed. Elo totesi, kun Baltian maat
liittyivät EU:hun, tuontirajat poistuivat silloin vuoden
2004 vappuna ja silloin vapaasti saatiin tuoda.
Tuolla välillä kulkee kesäaikana
yli 30 lauttavuoroa. Kun meillä Etelä-Pohjanmaalla
tunnetusti käytetään vähiten
alkoholia koko Suomessa, niin meille se lauttamäärä ei
olisi ollut kovinkaan houkutteleva, mutta Pääkaupunkiseudulla asuu
noin 2 miljoonaa ihmistä, jotka voisivat päivittäin
hakea sitä olutta ja viinaa. Jos Englannin tilastoja katsoo,
niin siellähän on korkea alkoholiveroprosentti,
mutta siellä myydään kaikesta käytetystä väkevästä alkoholista
80 prosenttia pimeästi, vain 20 prosenttia virallisen kaupan
kautta.
Kun ajattelee vielä työllisyysvaikutusta Etelä-Pohjanmaan
ulkopuolellakin, niin panimo- ja virvoitusteollisuudessa, nimenomaan
tässä olueen liittyvässä panimoteollisuudessa,
alan yrityksissä työskentelee noin 3 000
ihmistä. Liitännäiselinkeinot työllistävät
välillisesti yli 30 000 henkeä. Näitä on
maataloudessa — ohrantuottajat — mallasteollisuudessa,
kuljetusalalla, ravintoloissa ja kaupoissa. Kun puhutaan alkoholiveron
korottamisesta, samalla myöskin puhutaan suomalaisen työn
tulevaisuudesta. Tämä on ilman muuta selvää,
koska Stakes osoitti, että jos verot olisivat jääneet
ennalleen, tuonti Virosta olisi viisinkertaistunut. Nyt kun me tiedämme, että tuonti
ei käytännössä ole juurikaan
muuttunut, se johtuu siitä, että se ei ole taloudellisesti kannattavaa.
Jos me nostamme 10 prosentilla mäyräkoiran eli
12 pullon olutpakkauksen hintaa — se on nyt tarjouksessa
7 euroa 90 senttiä, sitä nostetaan 8 euroon 60
senttiin — niin miten te luulette sen vaikuttavan näiden
suurkuluttajien käyttöön? Kyllä he
käyttävät sen joka tapauksessa, ja näin kuitenkin
vaikeutetaan kotimaisen teollisuuden työllistämismahdollisuuksia.
Mutta olen sitoutunut siihen, minkä myöskin hallitus
on ilmoittanut, että keväällä asiaan
palataan. Me tiedämme Ruotsin esimerkin. Ruotsissa Systembolagetin tuloutus
valtiolle on romahtanut. Siellä on huomattavasti pienempi
hintaero Tanskan ja Ruotsin välillä, mutta siitä huolimatta
ihmiset käyvät hakemassa Tanskasta viinat ja oluet.
Tämä veronkorotus ei tule lisäämään
verotuloja vaan tulee niitä laskemaan. Samalla tulee uhkaksi
harmaa talous, josta täällä jo aikaisemminkin
puhuttiin, salakuljetus ja se, että alkoholijuomia ei enää kontrolloidusti
myydä. Minä kyllä toivon tässä vielä harkintaa.
Sitä paitsi rattijuoppoudet olivat laskeneet viimevuotisesta
viimeisimmän, tämän päivän,
lehtitiedon mukaan. (Ed. Kankaanniemi: Ihmisillä ei ole
rahaa!) — Joo, mutta onko tässä sitten
kuitenkin syytä katsoa nyt edes kevääseen?
Mielestäni kyllä, niin kuin hallituskin on päättänyt. — Tehdään
EU:ssa yhteisiä ratkaisuja. Nythän on kyllä positiivista
se, niin kuin ed. Kankaanniemikin tietää suuren
valiokunnan jäsenenä, että EU:ssakin
on ryhdytty pohtimaan tätä alkoholiveron tason
korottamista, ja se olisi mielestäni ainut oikea ratkaisu,
että koko EU:ssa tähän puututtaisiin.
Ed. Oras Tynkkynen merkitään
läsnä olevaksi.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Brax otti puheeksi sen, että täällähän on äänestettykin,
ja hän kyseli sitä, miten nyt sitten kokoomuksen
edustajat toimivat. En tietenkään ota kantaa siihen,
miten muut edustajat toimivat. Itse olin tosiaan siitä äänestyksestä poissa,
mutta kun silloin sosiaali- ja terveysvaliokunta antoi lausunnon
tästä valtiovarainvaliokunnalle, niin me kokoomusryhmä kyllä teimme
eriävän mielipiteen tästä asiasta.
Tuossa äsken ed. Räsänen totesi,
että hallituksen iltakoulussa on tällä hetkellä meneillänsä tämä keskustelu.
Jos näin on, niin hyvä juttu, ja toivon lämpimästi,
kun pidän tärkeänä ministeri Hyssälän
esiin nostamaa asiaa, että muut ministerit tukisivat häntä,
koska hän on asiantuntijaministeri. Toivon todella näin.
Ed. Wallinille toteaisin, että ehkä tässä on
juuri kokoomuksen ja sosialidemokraattien ero. Te totesitte, että te
kannatte huolta suomalaisen työn tulevaisuudesta. Minä kannan
huolta suomalaisen työntekijän ja hänen
perheensä tulevaisuudesta.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan ilmoittautua niiden
kokoomuslaisten joukkoon, jotka tukevat tätä ed.
Risikon aloitetta, vaikka en olekaan sitä käytännön
syistä allekirjoittanut.
Haluaisin myöskin kommentoida ed. Wallinin puheenvuoroa.
Ed. Wallin oli kyllä oikeassa siinä, että kaikkein
parasta olisi, että Euroopan unionissa pystyttäisiin
sopimaan nykyistä korkeammasta tasosta. Se on tietenkin
ilman muuta se ykkösratkaisu. Mutta sitä ihmettelen
ed. Wallinin puheenvuorossa, kun hän totesi, että vielä voidaan
ja vielä pitää katsoa eteenpäin,
ennen kuin tehdään uusia ratkaisuja. Eikö kyse
ollut nimenomaan siitä, että kun päätös
viime kerralla tehtiin, niin silloin ajateltiin niin, että tämä taso, joka
silloin päätettiin, on oikea taso sitä ajatellen,
että tuonti Virosta, jota myöskään
en pidä hyvänä asiana, ei sieltä räjähdä käsiin?
Mutta kuka sen kertoo, että tämä taso
on juuri ollut oikea?
Eikö nyt voitaisi kokeilla sitä, että nostetaan tätä veroa,
ja jos se ei johda siihen, että tuonti merkittävästi
kasvaa, kuten en usko, että se johtaa, koska myöskin
Viro on nostanut alkoholiveronsa määrää,
niin se oikea taso voi nyt löytyä tältä korkeammalta
tasolta? Sitä voisi kokeilla. Jos ei näin ole,
niin ei mikään estä palaamasta myöhemmin
alempaan tasoon, jos tilanne johtaa siihen, että tuonti
Virosta kasvaa, koska se on tietysti totta, että se on
kaikkein pahin vaihtoehto. Siinä olen kyllä Wallinin
kanssa samaa mieltä, mutta tässä yhteydessä olisin
kyllä itse valmis kokeilemaan korkeampaa verotustasoa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Silloin, kun tämä asia
varsinaisesti päätettiin tässä salissa
ja lähdettiin tälle alkoholiveron väärälle
alentamistielle, niin vasemmistoliitto vastusti hallituksen esitystä vahvasti.
Sitä perusteltiin. Kävimme läpi pitkät
perustelut — silloin täällä oli
meistä paikalla kutakuinkin sama joukko kansanedustajia
kuin tänäänkin — ja nimenomaan
alkoholihaitat, terveyshaitat: ennenaikaiset kuolemat, kaiken kaikkiaan
600 ennenaikaista kuolemaa vuositasolla on ennakoitu, nämä ed. Risikon
alkupuheenvuorossa mainitsemat pankreatiitit, maksatulehdukset,
maksakirroosit, mahalaukun haavauman vuoto ja monet muut alkoholinkäytöstä välittömästi
tai pitemmän ajan jälkeen aiheutuvat seuraamukset,
jotka johtavat kuolemaan, itsemurhat, alkoholismi auton ratissa
jne., jotka aiheuttavat kuolemia ja huonoa elämää.
Tämä lakialoite mainitsee myös alentuneet
verotulot nykymenon pohjalla. Se on osa tätä hallituksen
kuristavaa kehyspolitiikkaa: vähemmän verotuloja,
pienempi veropohja nimenomaan tulevaisuuteen katsoen ja sitten kuitenkin
säästöpaineet päällä eri
ministeriöiden alueella. Etenkin muutaman vuoden päästä tämä tilanne
tulee erityisen hankalaksi.
Kannatan ed. Paula Risikon aloitetta. Tämä on moneen
kertaan käyty keskustelu, ja siitä ei kyllä kylliksi
keskustella, niin tärkeästä asiasta on
kysymys, koska nimenomaan kirkasta viinaa juodaan nyt humalahakuisesti
niin sanotusti kaikkein edullisimmin ja se aiheuttaa ihmisille erityisiä ongelmia
ja yhteiskunnalle myös.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Minusta on vastuutonta jäädä odottelemaan
ensi kevääseen mahdollista alkoholiveron korottamista, enkä ymmärrä,
mitä lisätodisteita tai — selvityksiä tai — tutkimuksia
enää tarvitaan. Eivätkö nuo useat
sadat lisääntyneet alkoholivainajat riitä jo todisteeksi,
kun on vielä ennustettu, että alkoholin aiheuttamien
sairaus- ja myrkytyskuolemien kasvuvauhti tulee jatkumaan? Mielestäni
ainoa vastuullinen menettelytapa tässä vaiheessa
olisi pikaisesti korottaa alkoholiveroa, aivan niin kuin ministeri
Hyssälä on julkisesti vaatinut. Hän vaati
jo kesällä, että alkoholiveroa on korotettava
ja heti.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kuten jo aluksi totesinkin, kyllä sosialidemokraatit
myöskin kantavat huolta kansanterveydestä ja alkoholinkäytön
haitoista ja vaaroista. Mutta luuletteko te, että ainoastaan
kielloilla, rajoituksilla ja hinnankorotuksilla me voimme estää alkoholin
haitat? Esimerkiksi siellä maakunnassa, missä me
työskentelemme, ei ole alkoholin kulutus juurikaan noussut,
vaikka hinta on alentunut. Se on muutakin kuin pelkkää hintapolitiikkaa.
Siellä ovat ihmisten perusarvot kysymyksessä,
minkälaista elämää vietetään.
On hyvin ymmärrettävää, että kun
tänne Pääkaupunkiseudulle pakotetaan
ihmisiä muuttamaan töihin ja irtautumaan niiltä juuriltaan,
se aiheuttaa monia ongelmia, joista yksi on alkoholin lisäkulutus.
Ei pelkällä hinnannousulla tätä ratkaista.
Jos palataan siihen tilanteeseen, mitä ed. Risikko
tässä esittää, että laitetaan
entiset hinnat, niin Stakesin arvion mukaan oluen ja viinan tuonti
viisinkertaistuu. Sitten ollaan sellaisessa Norjan-mallissa, että tilastot
näyttävät hienoilta, että meillä käytetään
vähän alkoholia, mutta sitten tulee kotipoltto
ja salakuljetus ja tuonti tilalle. Silloin voidaan osoittaa, että meillä on
alkoholin keskimääräinen kulutus laskenut,
virallinen kulutus, mutta salakuljetus ja kotipoltto lisääntyneet.
Erittäin monet meistä itsekin ovat esimerkiksi
kotiviiniä valmistaneet useita kertoja, muttei enää tänä päivänä,
koska viinin hinta on kohtuullinen ja sitä voi sen kautta
nauttia, mutta jos hinnat nostetaan pilviin, niin on ilman muuta
selvää, että kun ihmiset tulevat aina
käyttämään alkoholia, he hakevat
silloin vaihtoehtoisia ratkaisuja.
Tässä pitää toimia pitkäjännitteisesti
ja järkevästi. Ei voi toimia niin, kuin ed. Satonen
totesi, että nyt taas nostetaan, ja jos kääntyy
tuonti voimakkaaseen nousuun, sitten taas lasketaan. Eihän
sellaista alkoholipolitiikkaa voida toteuttaa. Minä uskon,
että meillä on ed. Satosen kanssa vain vivahde-ero
siinä, mitä mieltä me olemme tässä.
Mutta minä toivoisin, että tässä voitaisiin hallituksen
viitoittamalla tiellä mennä ja rauhallisesti tästä asiasta
päättää, koska aina, kun tässä ratkaisuja
tehdään, niiden pitää olla pitkäkestoisia,
hyvin mietittyjä.
Toivoisin kuitenkin, että muistetaan tämä työllisyys.
Meidän maakunnassamme maatalous on keskeinen voima ja veturi
ja alkutuotanto siellä. 2 000 ohrantuottajan tulevaisuudesta
on kyse. Me tiedämme, että jos ei meillä ole
valmistusta esimerkiksi Koskenkorvan tehtailla, niin ei sitä ohraa
kukaan osta. Ei sitä lähdetä viemään
Viron panimoon ja siellä sitten panna sitä olutta,
vaan kyllä se tapahtuu siellä omassa maakunnassa
Altia Groupin Primalcon Koskenkorvan tehtaalla, joka tuottaa myöskin
kotieläimille tärkkelystä ja valkuaisainetta,
jotka muuten jouduttaisiin tuomaan. Siis etanoliahan pystytään
valmistamaan missä maassa vaan ja se on hyvin kilpailtu
alue. Tämä tärkkelys ja valkuainen plus
etanoli tekevät siitä kannattavan vielä,
mutta jos me vaikeutamme tätä lainsäädännöllä,
niin kyllä sitten saa sanoa, että 2 500
työpaikkaa lähtee Etelä-Pohjanmaalta.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Viina on aina hintansa väärti,
on totuttu sanomaan puheessa, mutta tolkku siinäkin täytyy
olla, sekin täytyy tunnustaa. Täytyy ensinnä kiittää ed.
Wallinia tosi hyvästä puheenvuorosta siinä,
että hän arvioi myöskin työllisyysvaikutukset
ja sen heijastusvaikutukset ympäri maata.
Käyttäisin lähinnä puheenvuoron
siitä, mitä tulee tapahtumaan, jos oleellisesti
veroa ruvetaan nostamaan. Itse kun on liikkunut tässä maassa
eri puolilla maata vanhan ammatin aikaan erityisesti ja vielä nytkin
aika paljon kulkenut ja nyt on erityisesti kesän aikanakin
nähnyt tuon Tallinnan sataman ja tämän
kotimaan Helsingin sataman tilanteen, missä ollaan, niin
kyllä minä olen sitä mieltä,
että jos nyt oleellisesti lähdetään
nostamaan, niin se ero, joka on tällä hetkellä 50
prosenttia, kyllä teettää sen, että kyllä Tamperetta myöden
kannattaa käydä oikein helposti, kun sieltä käydään
nytkin. Jopa Saksassa asti kannattaa käydä. Jos
vähän viiniä tuo, niin kannattaa käydä hakemassa.
Niin edulliset ne hinnat ovat, ja kyllä ihmiset osaavat
laskea.
Aikaisemmin 80-luvulla tuolla meidän seudulla aika
paljon liikkui pontikkaa. Sitä oli saatavilla hyvinkin
runsaasti. Ei tarvinnut paljon vinkata, kun sitä tultiin
kauppaamaan, kohtuullisen tasoistakin, vaikka voi sanoa, että se
pontikka ei koskaan erinomaisen makuista varmaan ole niidenkään
mielestä, jotka ovat sitä maistaneet. Plantraamalla
ja sekoittamalla siitä toki jonkinlaista saa. Mutta ne,
jotka suurkuluttajia ovat ja paljon käyttävät,
sitäkin kyllä kuluttivat ja menivät hakemaan.
Sitten jos muistatte, kuinka paljon 90-luvulla ja vielä 2000-luvulla
meillä Tulli nappasi salakuljetettua pirtua kiinni, sitä oli
tuhansia litroja aina yhdessä kuormassa. Muistaakseni Tampereella
oli semmoinen varasto, mistä toistakymmentätuhatta
litraa pirtua Tulli ja poliisi takavarikoi kerralla. Elikkä se
tuotiin tukkikuormissa ja kaiken näköisissä muissa
kuormissa tuhannen litran säiliöillä,
vaikka millä. Nyt ei ole enää vuosiin
kuulunut; pariin vuoteen minä en ole nähnyt missään
enkä ole kuullut uutisia, että olisi saatu tämmöisiä pirtun
salakuljettajia kiinni. Enkä ollenkaan epäile,
että Tulli olisi huonontanut tarkastuksia, päinvastoin.
Minä luulen, että sitä ei enää yritetä,
kun se ei ole niin kannattavaa. Näitähän
ei ole tilastoitu muuten, kuin että Alko on semmoisella
isolla haravalla tilastoinut joskus ja miettinyt, kuinka paljon
saattaa tulla. Mutta sekin on aika lailla isolla haarukalla vedetty
eikä varmasti perustu mihinkään tosiasioihin.
Ja väitän, että jos tätä hintaa
lähdetään nyt tästä jenkaamaan
ylöspäin, niin kaikki nämä tulevat
räjähtämään käsiin.
Kansanterveyttä sitten varmaan meidän pitää opettaa
ihan jonkun muun kautta kuin hintojen nostamisen kautta. Ei tässä asiassa
tule semmoista paluuta taikka oikeata suuntausta tällä hintojen
nostamisella, mitä aloitteessa epäillään
ja annetaan ymmärtää.
Rattijuoppojen kohdalla voin sanoa, että vuonna 2004,
kun viinan hinta halpeni, niin eräs minun ystäväni
kertoi, että hän on koko elämänsä aikana
joutunut puhaltamaan neljä tai viisi kertaa, ja kyseessä oli
kuitenkin ammattiautoilija, joka oli 30 vuotta lähestulkoon
ollut liikenteessä, ja hän sanoi, että viime
viikolla kolme kertaa niistä viidestä. Kyllä ne
tilastot saadaan näyttämään
ihan minkälaisilta halutaan. Jos ruvetaan laittamaan niin,
että joka päivä kaikki partiot tekevät
pelkästään puhalluskokeita, niin se tulos
näyttää just siltä, miltä sen
halutaan näyttävän.
Kyllä minä uskon edelleen, että hallitus
miettii tätä asiaa ensi keväänäkin
vielä kaksikin kertaa, tullaanko nostamaan vai eikö tulla
nostamaan, ja se lasketaan joka kantilta. Valitettavasti, ed. Risikko,
tälle teidän aloitteellenne ei tule käymään
hyvin.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on ollut ihan
hyvää keskustelua, ja se on tärkeätä,
että tästä asiasta keskustellaan. Kiitos
teille siitä.
Minun on ihan pakko arvostamaltani kansanedustaja Harry Wallinilta
tässä nyt sillä tavalla kysyä ja
epäillä, olettekohan te lukenut tämän minun
aloitteeni, koska te koko ajan näytätte kertovan,
että nostetaan kaikkien hintoja. Tässä aloitteessahan
on kysymys vain siitä, että vain väkevät
nostetaan entiselle tasolle, ei mitään muuta.
Te käytätte puheenvuoroja oluesta, viinistä jne.
Mielestäni se teidän vetonne, että 2 500 työpaikkaa
Pohjanmaaltakin häviäisi, on täysin tuulesta
temmattu luku, kun ottaa huomioon, että on kysymys väkevien
viinojen hinnan nostamisesta ainoastaan.
Ed. Wallin kertoi puheessaan, että Pohjanmaalla ei
tällaista ongelmaa ole. Jos te nyt luulette niin, että pohjalaisuus
suojaa tästä asiasta, niin minä toivon,
että te menette keskussairaalan ensiapupoliklinikalle yhdeksi
viikonlopuksi kököttämään
ja katsotte siellä, mitä siellä alkoholi
on aiheuttanut. Tämä on ihan ystävällinen
neuvo.
Mutta siinä mielessä olen ed. Wallinin kanssa samaa
mieltä, että monia keinoja tarvitaan. Tämä on
vain yksi, eikä välttämättä tämä ole
se ainut, mutta tämä on yksi niistä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Wallinin kanssa siitä asiasta
myös minä samaa mieltä, että monia
keinoja tarvitaan. Alkoholivero ei ole lainkaan se ainut keino,
vaikkakin ilmeisesti yksi tehokkaimpia keinoja ihan tutkijoidenkin
mielestä, hillitä alkoholihaittoja.
Toinen, mitä itse olen ehdottanut, on se, että rajoittaisimme
alkoholin mainontaa. Tällä hetkellähän
meillä on kielletty vain näitten väkevien
mainonta, mutta esimerkiksi Ranskassa alkoholimainonta on sallittu
ainostaan tuotetiedon muodossa ja kielletty kokonaan televisiossa
ja elokuvissa. Ajattelen, että esimerkiksi keskiolut- ja
siiderimainosten kieltäminen saattaisi olla Suomessakin
paikallaan.
Kansanterveyslaitoksen erikoistutkija, jota jo siteerasin täällä,
ehdotti sitä, että keskiolutta ryhdyttäisiin
laimentamaan Ruotsin malliin, mikä käytännössä tarkoittaisi
sitä, että keskioluen myynti siirtyisi, palautuisi,
takaisin Alkoon ja anniskelupaikkoihin ja vain sitten mietoa kaljaa (ed.
Rönni: Rapakaljaa!) myytäisiin ruokakaupoissa.
Minun mielestäni kaikkia keinoja täytyy tässä tilanteessa
pohtia ja tutkia. Sen verran vastuullisesti tämä käsiin
räjähtänyt tilanne täytyy ottaa.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Risikon lakialoitteen paras anti
on se, että se varmasti aiheuttaa keskustelua siitä,
mitä tässä tilanteessa tulisi tehdä,
koska kehitys Suomessa on, luulen, kaikkien meidän puhujien
mielestä menossa suuntaan, joka on vähintään
huolestuttava. Ja se, miten kehitys saataisiin oikaistua, ei alkuun
edes jarrutettua vaan oikaistua, onkin se suuri kysymys tässä.
Tämän laatuisilla, näin asiallisilla
aloitteilla tässä saadaan selvästi paitsi
poliittista painetta aikaan niin yleistä keskustelua aikaan,
ja tämä on ehkä jopa yksi kansanterveysvalistuksen
muoto, jossa soisi mediankin jollain lailla olevan mukana. Kaikki suomalaiset
varmasti tietävät, että mitä enemmän
henkilö viinaa per päivä kuluttaa, sitä vaarallisemmalla
tiellä hän on, sitä vähemmän
hänen elimistönsä sitä pitkän
päälle kuitenkin kestää, kun
ajatellaan kymmeniä vuosia eteenpäin. Siinä mielessä on
erinomaista, että tässä näin keskustellaan.
Toinen puoli tähän liittyen on tietenkin se,
että aika lailla uskomuksien varassa nyt meillä kaikilla
on se, mitä tämä railakas hinnannousu
tekisi. Se on ihan selvää, että se tavalla
tai toisella vaikuttaa siihen, mistä viina ostetaan. Jos
ei sitä mistään muualta saada, niin varmasti
ostetaan sillä kalliimmallakin hinnalla, jossain rajoissa mahdollisesti
vähän vähemmän, mutta taatusti. Uskotaan,
niin kuin ed. Rönni sanoi, että viina on ollut
hintansa väärtti Suomessa ja tulee taatusti aina
olemaan. Se on ihan selvä. Ne, jotka sitten taas tuolta
Viron puolelta katsovat, minäkin olen katsonut, niin se
on kyllä aivan uskomatonta, minkälaisia kuormia
siellä kannetaan ja minkälaiset järjestäytyneet
systeemit siellä on: Kyllä tämä hintapolitiikka
on kauhean herkkä kysynnän siirtäjä paikasta
toiseen.
Mutta kolmas asia tässä, joka aika vähän
on tullut minusta esille, on se, että kyllä on
tavallaan erittäin surkeata kuunnella, minkälaista
meidän alkoholipolitiikkamme Suomessa tällä hetkellä on.
Kun ajatellaan, minkälainen alkoholiliike aikanaan tässä maassa
oli, oli Alkoholipoliittinen tutkimussäätiö,
sen yhteydessä tiedemiehiä tällä asialla,
runsaita ohjelmia, toistuvia tarkennuksia, mutta mikään
näistä ei näköjään
suomalaista viinapäätä ole saanut oikealle
tielle.
Tässähän ei ole pelkästään
kysymys, arvon puhemies, sosiaalisista ongelmista eikä järjestysvaltaan
kohdistuvista asioista, vaan myöskin siitä ennaltaehkäisystä,
joka koskee jokaisen ihmisen omaa terveyttä. Osittain sitä täällä on
sivuttu tässä keskustelussa, minä en
ole ihan kaikkea kuullut, mutta yksi syy, minkä takia tänne
näitä omia ajatuksiani tulin esittämään,
on se, että erittäin vähän Suomessa
kiinnitetään huomiota siihen, että alkoholin
ja ehkä nimenomaan kirkkaan viinan vaikutuksesta kärsii
kaikista eniten keskushermosto. Aivosairauksien määrä tässä maassa
tulee ilmeisesti nousemaan oikein kunnolla. Professori Juhani Juntunen
aloitti tästä noin kahdeksan vuotta sitten valtakunnallisen projektin,
jossa hän yritti saada Suomessa läpi ajatusta,
että aivoja pitää suojella myöskin
niin, että alkoholinkäyttö saataisiin
selvästi kuriin.
Koko tässä keskustelussa hallituksen puolelta en
ole kuullut kannettavan huolta tästä asiasta. Toivoisin,
että ministeri Hyssälä esimerkiksi ottaisi
tämän aivan korostetusti esille, kun hän
aivan oikein sosiaali- ja terveysministerinä ajaa sitä linjaa,
että tästä asiasta puhutaan. Sitä kautta tietysti
yksi ehdotus, minkä hän tuo esille, on sitten
tämä hintapolitiikka, mutta se ei itse asiassa ole
kansanterveydellinen asia, vaan näiden seurausvaikutusten
paljon parempi esille tuominen ja ennen kaikkea sen laatuisen kansanterveydellisen
ohjelman rakentaminen, joka lopultakin alkoholipoliittisesti tehoaisi
tässä maassa, jotta kulttuuri saataisiin muuttumaan
niin, että se ei olisi niin päihdehakuinen, niin
kuin se nykyisin on. Siinä on monta tämmöistä ongelmaa.
Hintapolitiikka on varmasti hakuammuntaa niin kauan kuin EU:ssa
ei ole sama hinta kaikissa maissa. Vasta jos saataisiin veroharmonisointi aikaan,
niin tämä puoli asiasta rauhoittuisi. Se on aika
merkillistä, että kun nämä terveysvaikutukset
tunnetaan näin hyvin — siitä on hyvin
paljon tieteellisiä julkaisuja, monenlaista näyttöä — niin
sillä ei ole EU:n areenalla minkäänlaista suurempaa
argumentointiarvoa, vaan selvästi sen ohi menee aina verokertymiin
liittyvät asiat, toisaalta kaikki kulttuuritaustaiset asiat.
Ranska on iso viinimaa, siellä mietitään
tätä asiaa aivan toisella lailla kuin Saksassa,
joka taas on olutmaa. Ja sitten meillä Suomessa on kotipolttoperusteiset
ja muut kirkkaan viinan rakastamiseen liittyvät juomingit
aina olleet korkealla tasolla.
Kaikkea tätä monipuolista kenttää,
arvon puhemies, minusta tässä pitäisi
ottaa huomioon, kun hallitus onneksi nyt harkitsee — se
on ehkä, ed. Risikko, eräänlainen voitto
tässä asiassa, että hallitus on luvannut
harkita — ensi keväänä hintapoliittisia
muutoksia. Siinä pöydässä soisin olevan
oikeita säveliä, ja ehkäpä sitten
muutaman vuoden aikana nähtäisiin, että veneen
kokka on kääntynyt oikeaan suuntaan.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti vaan käytän
tämän puheenvuoron päihdepalveluista.
Elikkä samanaikaisesti, kun ongelmat on lisääntyneet,
niin meillä on päihdepalvelujen määrä vähentynyt
ja mahdollisuudet tarjota niitä heikentyneet kunnissa.
Minä otan tästä nyt esimerkin, 21.9.2005
sosiaali- ja terveysministeriön kaksi tiedotetta ja toisen
otsikkona "Päihdepalvelujen uudet haasteet", jonka väliotsikkoina
ovat seuraavat: "Asiakkaiden tila on huonontunut ja kuntien hoitorahat
loppuvat kesken", "Päihdepalvelujen työntekijät
kohtaavat entistä huonokuntoisempia asiakkaita", "Samat
henkilöt ovat putkassa useammin ja huonommassa kunnossa"
ja sitten yksi väliotsikko "Sosiaalibarometri 2005: päihdeongelmaiset
palvelujen tarpeessa". Vielä on erillinen tiedote otsikolla
"Katkaisuhoidon tarve kasvaa". Samanaikaisesti, kun on tullut lisää ongelmia,
meillä kunnissa ovat mahdollisuudet auttaa heikentyneet. Tämä aiheuttaa
sellaisen ongelman, että on pakko tehdä jotain.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! Pidän hyvänä kanssa
tätä keskustelua ja minä uskon, ettei
tässä kovin suuria eroja ole. Meillähän on
suuri huoli kaikilla alkoholinkäytön lisääntymisestä,
mutta varmaan siinä on se uskonero, voiko hinnankorotuksella
vaikuttaa. Varmaankin voi jonkun verran, mutta jos kymmenvuotias tyttö pikkusiskonsa
kanssa, joka on kaksivuotias, etsii äitiään
yöllä kapakasta toiseen tai illalla kymmenen aikaan,
niin ei sillä 10 prosentin tai 15 prosentin alkoholin hinnankorotuksella
estetä sitä äidin menoa. Se on niin kuin
ed. Rönni sanoi, että viina on hintansa väärti.
Mutta jos nyt vielä palaisin tähän
Koskenkorvan tehtaaseen, niin sehän valmistaa puhdasta etanolia.
Se työllistää 175 henkeä suoraan
tehtaalla ja tärkkelysohran kautta 2 000 henkilöä sillä alueella.
Kun tätä Altia Groupia meinattiin yksityistää,
niin silloinhan Ilmajoen kunta teki tarkan selvityksen, mikä vaikutus
sillä on. Etanolia on maailmalla yllin kyllin, joka paikassa
liikaa, ja jos tuotanto sitten tehdään kannattamattomaksi,
niin kyllä se siellä Koskenkorvalla lakkaa. Totta
kai se sama viinan määrä Suomessa käytetään,
mutta se ei ole enää Koskenkorvalla tehtyä etanolia,
vaan se on sitten jostakin Brasiliasta tuotu. Sen takia Ilmajoen
kunta ja alueen silloiset kansanedustajat olivat erittäin
huolestuneita tämän tehtaan kohtalosta. Sen lisäksi
siellä on nyt laajennettu 2004 lehdistötiedotteen
mukaan ohratärkkelyksen tuotantoa, jota käyttävät
panimot, makeuttajat, elintarvike- ja paperiteollisuus. Se on erittäin
korkeatasoista, mutta se edellyttää, että siellä myöskin
valmistetaan etanolia, että voidaan saada tärkkelystä ja
sitten valkuaista.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Täytyy ensimmäiseksi ed.
Wallinille todeta, että kaikki tutkimukset osoittavat sen,
että on kaksi tekijää, joilla eniten
vaikutetaan alkoholin kulutukseen. Toinen niistä on alkoholin
hinta ja toinen on sen saatavuus, elikkä kyllä nämä on
ne aivan ylivoimaiset ykköset. Totta kai tietysti toivoo,
että sitten asennekasvatus ja ehkä, voisiko sanoa,
semmoinen yleinen ilmapiiri yhteiskunnassa muuttuisi sillä tavalla,
että raittiuskin olisi jopa arvo sinällänsä,
että meillä ei olisi niin valtavasti joka tuutista
tulevaa tämmöistä ihailevaa ja alkoholimyönteistä ilmapiiriä.
Täällä ed. Risikko toi hyvin esille
sen, että tämä veroale, joka tehtiin
todellakin pelkästään valtion fiskaalisia
tavoitteita miettien, on aiheuttanut kuntakenttään
valtavat ongelmat. Me tiedämme, miten lastensuojelumenot
ovat kasvaneet ja miten tosiaankin näihin muihin alkoholin terveyshaittoihin
ja myöskin näitten ihmisten auttamiseen, jotka
ovat alkoholisoituneet, on yhä vähemmän
ja vähemmän käytössä varoja,
eikä näitä ole millään
tavalla esimerkiksi tässä Kansallisessa terveysprojektissa
ja hoitotakuussa pystytty huomioimaan.
Tämä hallituksen alkoholipolitiikka on siinä mielessä hyvin
semmoista poukkoilevaa ja kummallista, jos ajatellaan, että valtioneuvosto
on tehnyt semmoisen periaatepäätöksen,
jonka tavoitteena on ollut aikanaan alkoholin kulutuksen kääntäminen
laskuun. Tämä nykyinen hallitus on tähän
periaatepäätökseen sitoutunut, ja sitten kumminkin
tehtiin tällainen verotuksellinen päätös,
josta etukäteen jo tiedettiin, miten siinä tulee käymään.
Eihän missään ole onnistuttu vähentämään
haittoja lisäämällä kulutusta,
ja tiedettiin, että kulutus varmasti lähtee kasvuun,
kun hintaa lasketaan.
Olisin vielä tässä ihan viimeiseksi
sanonut, että se, mikä on tällainen,
voisiko sanoa, uusi haittaryhmä näitten perinteisten
alkoholista kärsineitten henkilöryhmien lisäksi,
on tämä ikääntyneitten reipastunut
alkoholinkäyttö. Monta kertaa heistä tahtomattaan
lääkityksen takia tulee näitä niin
sanottuja sekakäyttäjiä. Minun mielestäni
meillä pitäisi kehittää joku
aivan oma alkoholiohjelma ikääntyneille ihmisille,
ja patistaisinkin hallitusta puuttumaan tähän
seikkaan, joka on nyt, voisiko sanoa, tämmöinen
uusi ongelmakäyttäjäryhmä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Pidin aika huolestuttavana, kun kuuntelin
ed. Wallinin puheenvuoroja: Onko pelkästään
kyseessä ed. Wallinin painotus, vai onko sosialidemokraateilla
tapahtumassa tai tapahtunut sellainen linjanmuutos, että alkoholipolitiikasta
on tulossa yhä enemmän elinkeinopolitiikkaa eikä kansanterveyspolitiikkaa,
joka on kuitenkin ollut se perinteinen pohjoismainen näkökulma
alkoholipolitiikkaan? Eli kansanterveyttä, kansanterveyden edistämistä on
korostettu, ja sitä ovat kyllä korostaneet myös
Pohjoismaiden sosialidemokraatit varsinkin Ruotsissa menneinä vuosina.
Mutta onko tässä nyt sitten muutos tapahtumassa
enemmän tällaiseen keskieurooppalaiseen elinkeinopainotteisiin
näkökulmaan, jossa sitten on hyvin vaikea olla
vaikuttamassa myönteisesti alkoholiveron kautta näiden
haittojen vähentämiseen? Tämähän
on ollut juuri se syy, minkä takia Euroopan unionissa on
ollut niin vaikeaa saada tällaista riittävän
tasoista kohtuullista minimiveroa. Tämän kansanterveysnäkökulman
ulottaminen alkoholipoliittiseen keskusteluun on ollut niin tavattoman
vaikeaa näiden elinkeinointressien vuoksi.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa puhemies! Kysyn nyt vielä semmoista asiaa,
kun olin kuulevinani ed. Wallinin puheenvuorossa, että viittasitte
Hämeenlinnan tapahtumiin viikonlopulta, kun uutisoitiin,
että lapset etsivät vanhempiaan ravintolasta.
Te totesitte äsken, jos nyt oikein ymmärsin — ja
haluankin kysyä teiltä ihan julkisesti, ymmärsinkö oikein — että jos
alkoholi olisi kalliimpaa, niin ei se estä sen äidin
menoa. Nyt minä haluaisin kyllä teiltä ihan
vastauksen tuohon. Minun ymmärtääkseni
näillä lapsilla oli sekä äiti
että isä, ja minun on ihan pakko kysyä Naisten
Liiton puheenjohtajana, miksi te ajattelitte, että äiti
oli se, joka sieltä kotoa lähti.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! En lukenut Ilta-Sanomista koko artikkelia,
katsoin otsikon. Mutta sitten huolestuttaa vielä enemmän,
jos perheineen lähdetään, siis molemmat
vanhemmat ovat poissa. Tänä päivänä minä kannatan
tasa-arvoa.
Mutta mitä tulee työllisyyteen, ed. Räsänen, niin
tämä hallituksen ratkaisu silloin 2004 perustui
siihen, että turvattiin kotimaista työtä sillä lailla,
että alennettiin väkevien ja oluen valmisteveroa
eikä viinien, koska meillä ei viinintuotantoa
ole. Olutteollisuudesta saa 30 000 ihmistä työnsä.
Siinä ovat maanviljelijät, kuljetus, kauppa ja
sitten tehtaissa tehty työ. Kun sanottiin, että viinan
kulutukseen vaikuttaa hinta ja saanti, se varmaan pitää täysin
paikkansa. Mutta Virosta saa tuoda rajattomasti, yli 30 laivavuoroa
kesäisin joka päivä. 2 miljoonan
ihmisen saatavilla on tämä päivittäinen
käynti siellä, eikä ole mitään tuontirajoja.
Silloinhan on saanti ja hinta kohdallaan, kun viinan Virosta hakee,
jos täällä nostetaan, yhtä lailla.
Se maksaa 38 euroa muistaakseni, edestakainen lauttakyyti. Olin
viikko sitten risteilyllä ja katsoin Helsingin päässä,
kun tultiin takaisin, kun ihmisillä oli väkeviä ja
mäyräkoirapakkauksia molemmissa käsissä.
Eli tänäkin päivänä sieltä tuodaan
tuntuvasti. Jos nyt sitten vielä hintaa nostetaan, niin
tuonti lisääntyy ehdottomasti.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Virohan teki juuri periaatepäätöksen
siitä, että nostetaan 5 prosenttia tänä vuonna
ja 5 prosenttia myöskin jatkossa, elikkä tämäkin
argumentti minun mielestäni on nyt käytetty. Sillähän
meitä yritettiin silloin, kun Viro liittyi EU:hun, pelotella,
ja todellakin tämä fiskaalinen etu laitettiin
ensimmäiseksi.
Tässä ed. Wallinin edellisessä puheenvuorossa
tuli kyllä tietysti hyvin esille se, että tänä päivänä naiset
ikävä kyllä tällä alalla
ovat tasa-arvoistuneet. Elikkä kun ennen oli se tilanne,
että yleensä mies oli se, joka joi, ja nainen
piti kodin pystyssä, niin tänä päivänä sitten
naiset ovat reippaasti myöskin alkoholisoituneet ja jää oikeastaan
ainoastaan se yhteiskunnan syli, joka ottaa sitten nämä lapset,
jotka kärsivät varmasti kaikkein eniten siinä tilanteessa,
kun molemmat vanhemmat alkoholisoituvat. Siinä mielessä tietenkin
kyllä ihan oikein nostitte esille sen, että ennen
sentään oli vielä niin, että nainen
piti jotenkin sen talouden pystyssä, mutta tänä päivänä sekin
on mennyttä.
Keskustelu päättyy.