Täysistunnon pöytäkirja 116/2006 vp

PTK 116/2006 vp

116. TORSTAINA 16. MARRASKUUTA 2006 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Tiemaksulain valmistelu rekkaliikenteen hallitsemiseksi

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Kysymykseni on tietenkin liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huoviselle.

On syytä jatkaa eteläisen ja kaakkoisen Suomen ongelmista. Kysymys on tietenkin rekkaliikenteestä ja erikoisesti Hangon ja Venäjän rajan välille asettuvasta liikenteestä. Rekkajonot ovat kai kohtuullisesti juuri tällä hetkellä hallinnassa, mutta ilmiöhän ei ole mihinkään poistunut. Sitä rekkaliikennettä on aivan jatkuvasti. Eduskunta päätti muutama viikko sitten, mukana itse ministeri kansanedustajana, että tulee välittömästi ryhtyä valmistelemaan tiemaksulakia, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että Hangon päähän ja kaakkoisrajan pintaan tulee tiemaksujärjestelmä.

Arvoisa ministeri, olette asettanut työryhmän, joka selvittelee aivan kokonaan muuta elikkä sitä, mitenkä voitaisiin laistaa tämä tiemaksulaki, eikä sitä, että sitä valmisteltaisiin. Miksi ihmeessä tällä tavalla?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa rouva puhemies! Tämä tiemaksukysymyshän on ollut keskustelussa jo itse asiassa aika pitkään. Olen itse todennut siihen vain sen, että mielestäni — ja täällä kyselytunneillakin sanonut kantani — suomalaiselta liikenteeltä tänä päivänä jo peritään aika lailla erilaisia maksuja ja veroja ja sekin pitää tässä keskustelussa ottaa huomioon. En kyllä ole tietääkseni asettanut sellaista porukkaa, joka tietoisesti pyrkii laistamaan, vaan päinvastoin: ministeriössä on nimenomaan käynnissä tiemaksuselvitys.

Mutta väitän kyllä, ed. Pulliainen, että tiemaksujärjestelmään siirtymisessä on kyse sellaisesta asiasta, joka vaatii pikkuisen pidemmän myöskin poliittisella tasolla käytävän keskustelun kuin muutaman kuukauden arvioinnin. Sen vuoksi mielestäni tämä selvitystyö, jota nyt tehdään, toimii sitten tuleville hallitusneuvottelijoille eräänlaisena pohjana. Mutta luulenpa, että tarvitsemme vielä tätäkin pidemmän ajan käydäksemme läpi sen, haluammeko lisätä myöskin suomalaisen kuljetustoiminnan maksurasitetta tätä kautta.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Eduskunta yksimielisesti päätti tästä ponnesta. Sitä edelsi monta kertaa käyty keskustelu täällä isossa salissa, ja te ette ollut vastustamassa sen ponnen hyväksymistä. Siis te olette hyväksynyt sen. Siis sen mukaisesti tulee toimia.

Tässä asiassahan on kysymys nimenomaan sellaisesta tiemaksusta, jonka maksajista valtava, yli 95-prosenttinen, enemmistö on venäläisiä toimijoita, ja sille 5 prosentille suomalaisia toimijoita pystytään jo EU:n kulttuurissa palauttamaan se tiemaksu takaisin, jos niin halutaan. Kaikki on tiedossa. Miksi ihmeessä te ette toimi eduskunnan tahdon mukaisesti?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pulliainen, minähän toimin tässä eduskunnan tahdon mukaisesti. Minä olen asettanut työryhmän, joka ministeriössä tätä tiemaksuasiaa selvittää. Minä mielestäni sen juuri äsken tässä totesin. Olen vain halunnut tässä julkisessa keskustelussa nostaa esille myöskin ne ongelmakohdat, joita tähän mahdollisesti liittyy.

Itse olen sitä mieltä, että meidän on vakavasti harkittava tällaista järjestelmää, totta kai. Jo ihan pelkästään liikenteen muodostaman suuren ympäristörasituksen vuoksi meidän on ehkä mietittävä tätä tulevaisuudessa. Sen sijaan haluan kyllä olla eri mieltä sikäli — me voimme jatkaa keskustelua myöhemminkin, ja asia kuuluu itse asiassa valtiovarainministeriölle — että saamieni tietojen mukaan tällainen palautusjärjestelmä tietyn maan kansalaisille ei ihan tuoreimman yhteisön oikeusistuimen päätöksen mukaan ole mahdollista. Sen vuoksikin asia on erittäin tarkkaan harkittava, jotta emme rasita suomalaista kuljetuselinkeinoa enää lisää uusilla maksuilla.

Matti Saarinen /sd:

Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin kaikki tuki ministeri Huoviselle. Hän on tehnyt hyvää työtä tässä asiassa.

Mutta kysyisin, kun kaikki tiedämme, että ongelma ei ole kotikutoinen, eihän tämä johdu suomalaisista eikä Suomesta vaan naapurista:

Miksi ollaan investoimassa aika merkittävällä tavalla infraan sellaisessa tilanteessa, että ongelmat ovat rajan tuolla puolella? Miksi olemme antamassa periksi? Mitä seuraa jatkossa? Mitä meiltä tullaan tulevaisuudessa vaatimaan? Avataanko tässä sellainen portti, että tämä tulee jatkossa vieläkin kalliimmaksi? Eikö olisi syytä kuitenkin puuttua syihin, jotka ovat itänaapurissamme, ja pyrkiä kaikin tavoin purkamaan ne ongelmat eikä tehdä tällaisia, miten sanoisi, tietyllä tavalla nollainvestointeja, jotka aiheutuvat vain hallinnollisista ongelmista rajan tuolla puolella?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa rouva puhemies! On aivan totta, että tässä rekkaliikenteessä ja nyt tässä jonoasiassa, joka käsillämme on ollut viimeisten viikkojen aikana ja joka uhkaa kyllä minun arvioni mukaan vuodenvaihdetta kohti vain edelleen pahentua, on aivan selvää, että ongelmien syy on se, että Venäjän tullin läpäisykyky ei ole riittävä tähän liikenteen määrään nähden. Se on aivan selvä asia.

Mutta sitten meidän pitää kyllä myös arvioida sitä, että siellä rajan pinnassa sattuu asumaan suhteellisen iso joukko suomalaisia, jotka joutuvat tämän raskaan liikenteen seassa sukkuloimaan omaa arkipäiväänsä ja laittamaan lapsiansa sinne sen rekkaliikenteen sekaan. Minusta tämäkin on huomionarvoinen seikka. Meidän pitää myöskin näiden alueen asukkaiden liikenneturvallisuustilanne pitää mielessä.

Nyt näissä tänään valtioneuvoston julkistamissa toimissa yhtenä keinona näen kyllä sen, että aloitamme nyt keskustelut satamakaupunkien ja satamien kanssa siitä, että pystyisimme pidättämään tätä rekkaliikennettä satama-alueilla niin pitkään, että se ei muodostaisi tänne raja-alueelle näin mittavaa jonoa.

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Näiden kotimaisten toimien lisäksi, joihin minusta meidän on varauduttava ja ryhdyttävä, totta kai pidetään Venäjään erittäin tiivistä yhteyttä. Itse tulen käymään tässä kuussa vielä Moskovassa asiasta myös neuvottelemassa. Tiedämme sen, ja sitä onkin jo käsitelty täällä kyselytunnilla usein, että Venäjä on nyt itse uudistamassa myös tullilaitostaan. Toivottavasti sen myötä aikaa myöten tilanne helpottuu, mutta sen suhteen ei pidä olla optimistinen, että se tapahtuisi käden käänteessä.

Kun liikenne kasvaa koko ajan, kaupankäyntimme kasvaa kolmanneksen vuosittain, niin se johtaa vaan nyt pahoihin ruuhkiin. Sen tähden on tehtävä myös toimia täällä kotimaassa, joilla tehdään oikeutta niille ihmisille, jotka siellä rajan pinnassa asuvat, joiden liikenneturvallisuus on vaarassa. Siksi näitä poikkeuksellisia toimia, muun muassa tämän päivän 2,5 miljoonan euron kohdalla tehtyä ratkaisua rakentaa piennarta leveämmäksi, tarvitaan. (Ed. Jaakonsaari: Menikö jo raamien yli?) — Kyllä se pitää saada mahtumaan näihin kehyksiin, ja se mahtuu niihin.

Pertti Salovaara /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Tietullit ovat vakava asia, ja niiden käyttöönottoa on todellakin harkittava. Mutta tässä yhteydessä meidän pitää katsoa Ruotsia ja katsoa Tukholmaa ja sen kokemuksia eikä toistaa niitä samoja virheitä, mitä Tukholmassa on tehty. Ensinnäkin vanhentuvaan tekniikkaan ei sovi investoida. Tällä hetkellä on valmistumassa Galileo-satelliittipaikannusjärjestelmä, joka oikein toteutettuna olisi loistava työkalu tämän tietulliasian ratkaisemiseksi. Jos halutaan, siitä voidaan kehittää instrumentti myöskin ajoneuvovero-, dieselvero-, kenties polttoaineverotuksen tasapuolisemmaksi ratkaisemiseksi.

Hyvä liikenne- ja viestintäministeri, oletteko perehtynyt kaikkiin Galileon mahdollistamiin mahdollisuuksiin tulevaisuudessa?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa rouva puhemies! Ed. Salovaaran esiin ottama asia todellakin on suuri mahdollisuus. Voitte uskoa, että tähän asiaan olen perehtynyt aika pitkälti ja laajasti senkin vuoksi, että Suomi toimii tällä hetkellä EU:n puheenjohtajamaana ja liikenneministerien neuvostossa Galileo-asiat ovat tänä syksynä erityisen paljon tapetilla. On kuitenkin varmasti niin, että Galileon hyödyntämisen ajat ovat vasta tulossa. Sikälikin meidän pitää tietenkin tarkasti seurata, minkälaisia mahdollisuuksia sieltä tulee. Aivan varmasti suomalaisina haluamme hyödyntää sitä uusinta mahdollista teknologiaa, mitä käytettävissä on, ja minusta se sopii suomalaisille erittäin hyvin. Tulemme tietysti seuraamaan Galileon kehittymistä erityisellä mielenkiinnolla.

Marjo Matikainen-Kallström /kok:

Arvoisa rouva puhemies! Näihin Kaakkois-Suomen rekkaliikennejonojen ongelmiin, nimenomaan ongelmiin, eivät auta tiemaksut eikä lisäkaista, jonka rakentamiseen hallitus juuri myönsi rahaa.

Miksei hallitus investoi jonotusalueisiin ja sinne nimenomaan niihin palveluihin, että tarjotaan niille rekkaliikennöijille palveluita ja myöskin päästään niistä valtavista ympäristöongelmista, joita ne jonot aiheuttavat?

Toisaalta kun on nämä ongelmat, mitkä liittyvät Venäjän tullin läpäisykykyyn, niin mitä hallitus on tehnyt tai itse asiassa jättänyt tekemättä? Venäjä ihan selvästi tekee kiusaa, kun ei paranna Venäjän puolen tullin läpäisykykyä.

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin haluan olla eri mieltä siitä, ettei näillä hallituksen toimilla kyetä auttamaan tätä liikenneturvallisuustilannetta. Siis nimenomaan tämä, että me voimme nyt sitä jonottavaa rekkaliikennettä sillä pientareen rakentamisella ja leventämisellä siirtää pois siitä ajoväylältä, on aivan keskeinen helpotus sille paikalliselle liikenteelle, joka joutuu tällä hetkellä seikkailemaan siellä niitten rekkojen keskellä.

Siellä on tällä hetkellä jo olemassa yksi rekkaparkki, johon saamme näitä autoja, mutta ymmärrätte, että kun on kyse tällaisista jonoista, jotka ulottuvat jopa kymmenien kilometrien päähän, niin tarvitsisimme todella mittavia alueita sieltä. Jos tällaisiin hankintoihin mentäisiin — siellä on yksityistä maata — meidän täytyisi ensiksi hankkia sitä maata ja sitten sen lisäksi tällaisten alueiden muodostaminen, kuten lainsäätäjät hyvin tietävät, vaatii aina erilliset prosessit, tien suunnitteluprosessit. Mielestäni se ei nyt tässä tilanteessa ole nopea keino helpottaa tätä erittäin vaikeaa tilannetta, vaan pikemminkin tämä, että saamme sitä liikennettä tähän pientareelle siirrettyä nyt tällä rakennettavalla lisäkaistalla.

Arja Alho /sd:

Arvoisa puhemies! Ministeri Huovinen mainitsi, että satama-alueillakin pitäisi tehdä toimia, että rekkoja pidäteltäisiin siellä, mutta minkä ihmeen takia sitten liikenneministeriö esimerkiksi Hangon sataman kohdalla ei voi tukea sitä pyrkimystä, josta on keskusteltu jo kauan, että rata sähköistettäisiin Hyvinkäälle sen sijaan, että se on nyt dieselveturilla toimiva? Sehän voisi siirtää ainakin osan liikenteestä silloin radoille.

Sitten olisin kysynyt myöskin ulkoministeri Tuomiojalta tai pääministeri Vanhaselta:Eikö nyt olisi järkevää tässä Venäjän huippukokouksessa ottaa esille nämä logistiikkakysymykset ja hakea niihin kumppanuusohjelmaa, joka auttaisi sitten näihin Venäjän puolen ongelmiin myöskin sen sijaan, että tässä nyt pientareita levennellään?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa rouva puhemies! Kuljetusten siirtäminen, erityisesti näiden raskaiden autokuljetusten siirtäminen, maantieltä raiteille oli viime keväänä ministeriössä selvityksessä, ja mielestäni sitä mahdollisuutta pitäisi viedä eteenpäin. Kuitenkin on niin, että kuljetuksen tilaaja on se taho, joka määrittää, miten se tavara sieltä sitten liikkuu. Meillä on ollut myös näitä terminaaliongelmia, ei niinkään Suomen päässä, mutta Venäjän päässä purun ja lastauksen osalta.

Sitten mitä tulee tähän sähköistämiseen, meillä on tällä hetkellä maassa useita saman kaltaisia sähköistystä odottavia, haluavia rataosuuksia. Kaikkien näiden osalta Ratahallintokeskuksen arvio on ollut, että vaikutukset, hyödyt, sähköistämisestä saatavat hyödyt, eivät ole riittävän suuria, jotta niihin investointeihin kannattaisi ryhtyä. Mutta uskon, että kaikkien näiden nyt esillä olevien rataosuuksien osalta on ratkaisuja tehtävä myöskin tulevan hallituksen investointiohjelman osalta.

Raimo Vistbacka /ps:

Arvoisa rouva puhemies! Kun täällä on puhuttu, ministerikin totesi äsken, Venäjän tullin läpäisykyvyn heikkoudesta ja siitä, että suomalaiset rekatkin joutuvat kaksi kolme vuorokautta odottamaan, onko ministeriössä tullut yhtään mieleen sellaista, kun kaikki keinot on ilmeisesti yritetty käyttää, ettei tässä olisi vaan pientä kiusaa tai sitaateissa sanottuna tahallisuutta, että koko rekkaliikenne siirtyisi venäläisyhtiöille? Siellä on enää muutama suomalainen rekka jonossa. Eli ikään kuin tarkoituksella saadaan siirrettyä suomalaiset pois sieltä liikenteestä. Ja kun täällä viitattiin presidentti Putiniin, niin minun mielestäni kyllä tämä on sen luokan asia, että se kannattaisi ottaa esille.

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa rouva puhemies! Jo edellisessä kysymyksessä tämä Venäjän tullin läpäisykyky nousi esille, ja tulliasioista meillä tietenkin vastaa ensisijaisesti ministeri Wideroos, joka ei nyt valitettavasti tänään ole paikalla. Tullin edustajana tänään meidän tiedotustilaisuudessamme kyllä oli johtaja Jarkko Saksa, ja tämäkin asia siellä nousi esille, mutta en käy kommentoimaan Tullin puolesta tätä kysymystä. Sen sijaan sanon sen, että tulen omalta osaltani informoimaan tasavallan presidentti Tarja Halosta vielä ennen presidentti Putinin ensi viikolla tapahtuvaa vierailua, jonka aikana itärajan ongelmat tultaneen myöskin ottamaan esille.

Markku Laukkanen /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Vaikka syyt ovatkin Venäjällä, niin ongelmat ovat meillä. Ne ovat suomalaisten käsissä, ja kannattaa kaikkien käydä katsomassa, mikä se tilanne siellä on. Se on kaaosmainen ja katastrofaalinen. Mutta nyt jos puhutaan näistä vaikutuskeinoista tavallaan sen Venäjän ongelman ratkaisuun, niin pääministeri, te tapaatte kolleganne, tasavallan presidentti tapaa Putinin. Voisitteko nyt hieman arvioida sitä, mikä teidän odotusarvonne on, kun on nähty, että he saavat toimimaan tullin, jos on tahtoa? Tiistaina olivat EU:n korkeat virkamiehet katsomassa ikään kuin parhaita käytäntöjä Euroopassa Vaalimaalla. Ei ollut yhtään jonoa. Ei yhtään autoa tiellä. Silloin kun oli Lahdessa presidentti Putin käymässä, ei ollut yhtään jonoa. Seuraavana päivänä 50 kilometriä. Eikös tämä kerro juuri siitä, että sieltä puuttuu se poliittinen tahto ryhtyä toimiin?

Rouva puhemies! Totean vielä tästä ed. Pulliaisen alkuperäisestä kysymyksestä. Palautetaan se vielä mieliin: 2 500 rekkaa per päivä. Jos se olisi 10 euroa per rekka, arvoisa ministeri, se olisi 10 miljoonaa euroa vuodessa. Ei olisi ihan vähäinen raha hoitamaan näitä asioita. Palautan vielä mieliin, että liikenne- ja viestintävaliokunta (Puhemies koputtaa) kiirehti tämän sähköisen tiemaksun käyttöönottoa.

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Neuvotteluja korkeimmalla tasolla käydään juuri sen tähden, että luodaan myös luonnollisesti painetta ja tietoisuutta siitä, että tämä on meille iso ja tärkeä kysymys. Mutta en halua tässä Venäjän puolesta puhua, mutta kannattaa muistaa, että kolmessa neljässä vuodessa meidän kauppavaihtomme Venäjän kanssa on noussut 7 miljardista 12—13 miljardiin hyvin nopeassa tahdissa. Se on hyvin suurelta osalta tavarakauppaa, joka kulkee konteissa autoilla. Siitä on aika paljon myös transitoliikennettä, jota me olemme ehkä gateway-ajattelulla juuri tavoitelleetkin tänne, ja tämä määrä vaan kun kasvaa kolmanneksella vuosittain, niin se on nyt aiheuttanut Venäjän puolella tilanteen, jossa he eivät ole varautuneet tähän kasvuun. Meidän puolella on varauduttu, he eivät ole varautuneet. Tämä on tosiasia.

Tietysti ratkaisu pitää hakea siellä, että he muuttavat tullinsa toimintoja, kuitenkin niin, että tavara tarkastetaan, ei pidä päästää sormien läpi. Samalla ovat kaksoislaskutus, kuittiongelmat hyvin yleisessä tiedossa. Sen tähden meidän pitää kyllä tiukasti vaatia myös sitä, että tarkastukset tehdään tiukasti ja asiallisesti. Se on meidän molempien etu, ja lisäksi se pitäisi pystyä tekemään tehokkaasti. Sormien läpi ei saa päästää.

Sinikka Hurskainen /sd:

Arvoisa puhemies! Sain juuri tänään kaksi hätääntynyttä puhelua. Toinen oli Virolahdelta ja toinen Miehikkälästä. Molemmat koskivat samaa asiaa, eli siellä ambulanssi ei ollut päässyt ajoissa paikalle potilaan luokse rekkajonojen takia, joten tilanne Vaalimaalla on katastrofaalinen, mutta sitä se on myös Lappeenrannassa ja Imatralla eli siis Nuijamaan ja Imatran rajanylityspaikoilla.

Näin ollen kysyisinkin, kun tänään oli uutisissa vahvasti esillä ministeri Rajamäen kokoon kutsuma työryhmä, jonka piti etsiä ratkaisuja tähän asiaan, ja kun varmaan muille ministereille on tästä tietoa tullut, vaikkei ministeri Rajamäki nyt paikalla olekaan: Voisiko tätä hieman valottaa, koska mielenkiinnolla tuolla itärajan pinnassa odotamme vastauksia?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Ministeri Huovinen on jo kuvannut hieman toimialaansa laajemminkin niitä toimenpiteitä, joita hallituksessa on tähän listattu. Ongelmat todella tiedetään. Ne ovat olemassa. Niihin liittyy ratkaisuja, joita tehdään nyt pientareiden rakentamiseksi; se työmaa käytännössä voi toteutua ehkä ensi keväänä. Nyt käydään nopeat neuvottelut erityisesti Hangon, Haminan ja Kotkan satamien ja myös Kouvolan ratapihan osalta siitä, koska Kouvolasta raiteilta siirretään kumipyörille tavaraa, että näissä neljässä kaupungissa voitaisiin käyttää niitä parkkitiloja, jotka ovat ikään kuin toiseen päin mennessä rekkojen odotusalueita, myös siihen, että jonoa padotaan sinne ja lasketaan vähitellen vasta radalle, plus kaikki ne muut toimet, mitä ministeri Huovinen on esittänyt.

En ole kuullut sisäministeriön tämän päivän työryhmän tuloksia. Siellä ovat olleet pohdinnassa eri tavat mahdollisesti käyttää moottoritien piennarta myös, eli siinäkin on pyrkimys siirtää sitä jonoa sellaiseen paikkaan, joka olisi liikenneturvallisuuden kannalta paremmin perusteltu, ja sitten tehdään tullilaitosten yhteistyöllä Suomen ja Venäjän välillä työtä, että Venäjän tullilaitosta kehitetään, ja kaikkea tätä tuupataan sitten sekä presidenttien että pääministerien tasolla.

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa rouva puhemies! Siellä todella on ollut sellainen hyvin ikävä tilanne, että ambulanssit eivät tämän rekkajonon takia päässeet koulubussin ja eläinkuljetusauton kolaripaikalle. Tämä siis tapahtui Virojoella juuri silloin, kun oli erittäin paha keliolosuhde ja sitten tämä jonotilanne. Tässä yhteydessä on käynyt ilmi, kun sitä olemme ministeriössäkin selvittäneet, että tuolloin Valtatie 7:n rinnakkaistie eli tämä niin sanottu Museotie, jota pitkin sitten yleensä hälytysajoneuvotkin ovat voineet sinne paikalle paremmin päästä, ei ollut tuossa tilanteessa huoltosopimuksen ja hoitosopimuksen mukaisella tasolla. Tähän on puututtu. Tiehallinto on määrännyt tienhoidon puutteesta kyseiselle urakoitsijalle jo sanktion.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.