9) Hallituksen esitys laiksi työttömyysetuuksien
rahoituksesta annetun lain 4 §:n väliaikaisesta
muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä lakiesityksessä työttömyysetuuksien
rahoituksesta annetun lain 4 §:n väliaikaisesta
muuttamisesta esitetään, että valtio
osallistuisi vuonna 2010 lomautusajalta maksettavien ansiopäivärahojen
rahoitukseen. Nykyisin valtio ei rahoita lomautusajalta tai lomautukseen
rinnastettavalta ajalta maksettavia ansiopäivärahoja
eikä sääesteen aikana maksettavia ansiopäivärahoja
miltään osin. Sen sijaan muutoin kustakin ansiopäivärahasta
valtio rahoittaa peruspäivärahaa vastaavan määrän,
ja ansio-osat rahoitetaan palkansaajien ja työnantajien
työttömyysvakuutusmaksuilla. Jos lomautusten määrä on
vuonna 2010 tämän vuoden tasolla, rahoitukseen
ehdotettu muutos lisää valtion menoja 175 miljoonalla
eurolla.
Työttömyyden yleisen kasvun ohella erityisesti
lomautusten kasvu on lisännyt voimakkaasti Työttömyysvakuutusrahaston
menoja. Samaan aikaan työllisyyden lasku on johtanut maksettujen
palkkojen mukaan määräytyvien Työttömyysvakuutusrahaston
maksutuottojen alenemiseen. Sen seurauksena Työttömyysvakuutusrahasto
joutuu ottamaan vuoden 2010 aikana velkaa.
Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu
ja työntekijän palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu
on rahoituslain 2 §:n mukaan määritettävä siten,
että Työttömyysvakuutusrahasto voi suoriutua
sen vastattavana olevien työttömyysetuuksien rahoituksesta
ja muista lakisääteisistä menoista. Työttömyysvakuutusmaksut
määrätään kalenterivuodeksi
kerrallaan. Vuodeksi 2010 palkansaajien ja työnantajan
työttömyysvakuutusmaksuja korotetaan 0,2 prosenttiyksiköllä.
Hallituksen tavoitteena on palkansaajan ja työnantajan
työttömyysvakuutusmaksujen kohdalla niiden 0,2
prosenttiyksikön nousu paitsi vuonna 2010 myös
tulevina vuosina. Työttömyysvakuutusmaksun korotuspaine
on selvästi tätä suurempi, kuten hallituksen
esityksen perusteluissakin todetaan.
Työttömyysvakuutusmaksujen pitäminen
mahdollisimman alhaalla perustuu työllisyyden turvaamisen
tavoitteeseen. Esityksen perustelujen mukaan työllisyyden
hoidon kannalta maltilliset maksujen korotukset ovat nykyisessä taloustilanteessa
erittäin tärkeitä, jotta työllistämisen
kustannukset nousisivat mahdollisimman vähän.
Myös palkansaajien ostovoiman kehitys on tärkeää talouden
ja työllisyyden kehittämisen kannalta. Näin
valtion rahoitusosuuden laajentaminen on välttämätöntä työttömyysturvan
rahoituksen turvaamiseksi.
Valiokunta toteaa, että on tärkeää huolehtia työttömyysvakuutusmaksun
järkevästä ja mahdollisimman vakaasta
kehityksestä ja välttää maksujen
ennakoimatonta nousua. Vakuutettujen kannalta on olennaista paitsi
maksun vakaa taso, erityisesti se, ettei vakuutusmaksun nousupaineen
johdosta jouduta puuttumaan etuuksien tasoon. Suurempaan menoon
onkin syytä varautua ennakolta niin, ettei maksu tulevina
vuosina nouse kohtuuttomasti väestön ikääntyessä ja työssä käyvien
määrän vähentyessä.
Valiokunta toteaa, että maksujen tarkoituksena on turvata
etuuksien maksaminen. Valiokunta toistaa tässä yhteydessä aiemmin
työeläkemaksujen yhteydessä ottamansa
kannan, ettei sosiaalivakuutusmaksuja ole tarkoituksenmukaista käyttää suhdannepolitiikan
välineenä. Tätä puoltaa myös
se, etteivät sosiaalivakuutusmaksut ole valtiosääntöoikeudellisessa
mielessä veroja.
Suhdannepuskurista muutama sana.
Työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain
3 §:n mukaan Työttömyysvakuutusrahastolla
on maksuvalmiuden turvaamiseksi ja ennakoitavissa olevista kansantalouden
suhdannevaihteluista johtuvien työttömyysvakuutusmaksujen muutosten
tasaamiseksi rahaston varojen ja velkojen erotuksena muodostuva
suhdannepuskuri. Suhdannepuskurin enimmäiskoko on säädetty vastaamaan
3,6 prosenttiyksikön työttömyydestä aiheutuvia
vuotuisia menoja. Rahassa mitattuna tämä on noin
800 miljoonaa euroa. Suhdannepuskuria kartoitetaan työttömyysasteen
laskiessa ja kartoitettuja varoja käytetään
työttömyyden lisääntyessä.
Alenevien työttömyysmenojen aikana puskurin suuruudella
ei ole juurikaan merkitystä.
Suhdannepuskuri oli täynnä vuoden 2008 lopussa
käytännössä noin miljardin suuruisena. Vuonna
2008 vallinneessa talous- ja työllisyystilanteessa täysimääräinen
puskuri vastasi Työttömyysvakuutusrahaston menoja
noin puolen vuoden ajalta. Työllisyystilanteen äkillinen
muutos on merkinnyt puskurin nopeaa pienentymistä. Valiokunta
katsoi jo hyvän talous- ja työllisyystilanteen
aikana vuonna 2007, että on tarpeen arvioida, onko nykyinen
puskuri riittävä takaamaan maksujen muutoksien
tasaisuuden vai tulisiko puskurin kokoa kasvattaa suhdannemuutoksen
varalta maksujen ennakoitavuuden lisäämiseksi.
On sinänsä selvää, että nykyinen
maailmanlaajuinen taloustaantuma ei ole ollut ennakoitavissa eikä puskuria
voi jatkossakaan kasvattaa vastaamaan nykyisen kaltaisen taantuman
vaativia menoja. Valiokunta toteaa kuitenkin, että puskurin
kasvattaminen suhdannevaihtelujen varalta on tarpeen erityisesti
sen vuoksi, ettei maksuja jouduta lyhyellä aikavälillä merkittävästi
korottamaan.
Tähänkin mietintöön liittyy
vastalause, joka on tällä kertaa lausumaehdotuksen
sisältävä.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys 234 liittyy sinällään
hallituksen esitykseen 222, koska käsittelyssä tällä hetkellä olevassa
laissa avataan valtion piikki tätä 222:ta varten,
joka taas liittyy Teknologiateollisuus ry:n ja Metallityöväen
Liitto ry:n viime keväänä neuvottelemaan
työehtosopimukseen.
Tässä sopimuksessa ja esitetyssä lakipaketissa
on tällainen tasa-arvoelementti, joka ainakin allekirjoittaneessa
on herättänyt hyvinkin vahvoja negatiivisia tuntemuksia
liittyen siihen, että ensinnäkin koko sopimuspolitiikka
muutetaan, siksi toisekseen, kun ajatellaan, että kahdeksi
tai kolmeksi päiväksi viikossa lomautettujen ansiopäivärahaa
saavien osalta muutoksen vaikutukset riippuvat työntekijän
ansiotasosta ja selvitykset ovat kertoneet meille, että ehdotettu
laskutapa tuottaa entistä paremman etuuden niille, joiden
kuukausiansiot ovat noin 3 200 euroa. Sen sijaan pieni-
ja keskituloisille nykyinen soviteltu päiväraha
on edullisempi kuin ehdotettu uusi laskutapa, ja menetys on jälleen
kerran sitä suurempi, mitä pienemmät
henkilön tulot ovat. Elikkä tämä kipeimmin
koskettaa pieni- ja keskipalkkaisia aloja ja yllättäen
jälleen naisvaltaisia aloja. Ei siinä mitään.
On avattu uusi pelikenttä, mutta kuinka tällä pelikentällä käy
sitten edelleen pienituloisille ihmisille, puhumattakaan siitä,
miten huolehditaan Työttömyysvakuutusrahaston
vastaamisesta entisestään vaikeutuvaan talous-
ja työllisyystilanteeseen?
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kyllönen viittasi aivan oikein
siihen, mitä muita ratkaisuja on tehty, ja jos toimii eduskunnan
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa,
on ihan hyvä muistaa myös jälkimmäinen
osa.
Tässähän on semmoinen kuvio ollut
taustalla, että ilmeisesti valtiovallan puolelta ilmoitettiin sopijaosapuolille,
että mikäli ne pääsevät
sopimukseen, niin valtiovalta tulee vastaan ja on osin rahojen suhteen
piikki auki mutta myöskin tarvittavan lainsäädännön
suhteen. Se Teknologiateollisuuden ja joidenkin ammattiliittojen
tekemä sopimus oli siinä mielessä ikävä,
että se johti tuplasyrjintään. Se syrjii
selkeästi naisvaltaisia toimialoja ja vieläpä yrityksen
sisällä niin, että kun naiset sijoittuvat
muita useammin niihin matalapalkkaisiin töihin, niin nyt
tämä lomautusajan työttömyysturvaratkaisu
sorsii heitä erityisen paljon.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tähän lakiesitykseen edellä esitetty
sinänsä ongelmallinen lakiesitys ei suoranaisesti
liity, tai se kyllä liittyy tähän, mutta
tämä on kevyttä sormiharjoittelua siihen,
mitä on tulossa. Nimittäin meille on tulossa lähiaikoina
yliopistojen työttömyysvakuutusmaksujen alentaminen,
joka liittyy välittömästi nimenomaan
tähän lakiesitykseen, on kytköksissä tähänkin
lakiesitykseen. Siinä ollaan lähdössä sellaiselle
tielle, johon tässä mietinnössä sinänsä valiokuntakin
ottaa ansiokkaasti kantaa toteamalla muun muassa sen, että valiokunta
tosiaan tässä 1,5—2 vuotta sitten, kun tätä asiaa
viimeksi käsiteltiin, aika tiukkaan sävyyn kyseli,
että eiköhän pitäisi nyt vähän
enemmän pitää huolta tästä puskurista.
Silloin meille vakuutettiin ja mietintöönkin on
kauniisti kirjoitettu, että älkää te
puhuko asiasta, mistä ette paljon mitään
ymmärrä, säätäkää vaan
lakeja sen mukaan kuin teille kerromme. Näin tässä nyt
on menetelty ja sitten ollaan tässä tilanteessa.
Tämä esityshän on ihan hyvä.
Vastalause on kirjoitettu juuri ikään kuin
sen korostamiseksi, että Työttömyysvakuutusrahastoa
ei saa käyttää suhdannevaihtelujen puskurina.
Samaan asiaan itse valiokuntakin on viitannut, mutta tässä lausumassa
siihen nyt viitataan vähän voimallisemmin, koska
nyt on alkanut näyttää siltä,
tämä yliopistojen työttömyysvakuutusmaksulaki
pahimpana esimerkkinä, että olemme lähdössä lainsäädännöllisesti
sellaiselle tielle, josta joku on käyttänyt ilmausta
prostituutiokin, mutta en nyt käytä sitä kuitenkaan
varmuuden vuoksi tässä yhteydessä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sosialidemokraatit ja vasemmistoliitto ovat
jättäneet hallituksen esitykseen vastalauseen,
jossa edellytämme lausumaa työttömyysvakuutusmaksun
tasosta huolehtimiseksi. Katsomme myös, että Työttömyysvakuutusrahaston suhdannepuskuria
tulee kasvattaa eikä sosiaalivakuutusmaksuja pidä käyttää suhdannepolitiikan
välineenä.
Arvoisa puhemies! Mielestämme hallituksen esittämä palkansaajan
ja työnantajan työttömyysvakuutusmaksujen
korotus ensi vuodelle on tasoltaan liian matala. 0,2 prosenttiyksikön
korotus myös tulevina vuosina ei vastaa siihen korotustarpeeseen,
joka on olemassa. Maksujen pitäisi turvata etuuksien maksaminen,
mutta hallitus käyttää maksuja suhdannepolitiikan
välineenä. Myös valiokunta puuttui mietinnössään
tähän epäkohtaan.
Työttömyysvakuutusrahastolla on maksuvalmiutensa
turvaamiseksi oltava suhdannepuskuri. Vuoden 2008 lopussa suhdannepuskuri
oli 1 050 miljoonaa euroa, mutta nyt näyttää siltä,
että tämän vuoden lopussa puskuri on
vain 550 miljoonaa euroa, ja mikäli työttömyys
syvenee ennusteiden mukaisesti, ensi vuoden lopussa puskuria ei
ole, ja samalla Työttömyysvakuutusrahasto velkaantuu
250 miljoonaa euroa.
Arvoisa herra puhemies! Hallitus esittää valtion
budjetista 175:tä miljoonaa euroa työttömyysvakuutusmaksujen
rahoittamiseen, mutta miten käy jatkossa, jos työttömyysvakuutusmaksu
pysyy tasoltaan alhaisena ja valtiontalous mahdollisesti
heikkenee entisestään? Mistä Työttömyysvakuutusrahaston
maksuvalmius tuolloin turvataan? Olisiko tärkeää,
kuten mietinnössä todetaan, että suhdannepuskuri
turvataan ja sen kokoa mahdollisesti kasvatetaan suhdannevaihtelujen
vuoksi?
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ei ole monta aikaa sitten, kun puhuttiin
siitä, että nyt tämä suhdannepuskurirahasto
on liian iso, että sitä ei tarvitse enää keräillä.
Nimittäin tämä puskuri on keksitty jo
ajat sitten. Jos muistatte Raamatusta semmoisen tarinan, kun joku
kaveri näki unta siellä ja näki lihavia
ja laihoja lyhteitä, niin sehän tarkoitti seitsemää lihavaa
vuotta ja seitsemää laihaa vuotta, ja siitä meidän
olisi pitänyt oppia, että kerätään
ihan riittävästi näitä jyviä talteen
tähän puskuriin. Nyt asiantuntijalausunnot ovat
osoittaneet, että eihän tämä riitä mihinkään. Nyt
on tietysti huonot housuissa; tähän aikaan on hankala
lähteä keräämään
isoja summia. Tällä hetkellä filosofia
lähtee siitä, jotta verot on valtion maksettava
ja näin edespäin ja velkaa otetaan. Mutta tulevaisuutta
varten pitäisi se oppia, jotta nyt jatkossa semmoista kattoa
ei pitäisi asettaa ollenkaan näille suhdannepuskureille,
vaan kerätään sitä jemmaan ja
se on siellä pahan päivän varalle. Niitä seitsemiä lihavia
ja laihoja vuosia varmaan ... Lihavat vuodet voivat olla mennyttä vähäksi
aikaa, mutta laihoja vuosia kyllä näköjään
tulee olemaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta tähän.
Ed. Erkki Virtanen viittasi tähän yliopistoseikkailuun.
Se on kyllä ihan uskomaton kohellus kerta kaikkiaan, kun
ei mietitä ollenkaan, ikään kuin ei olisi
ikinä kuultukaan työelämän pelisäännöistä suomalaisessa
yhteiskunnassa. Unohdetaan keskeisiä vaikuttavia tekijöitä ja
nyt ollaan tämmöisessä kurimuksessa.
Sitten vielä suututetaan ammattijärjestöt
ja työmarkkinajärjestöt ja kaikki tyynni,
ja tämä sitten ikään kuin sen
pelastamiseksi, mikä ehkä pelastettavissa niitten valmistelijoitten
mielestä on.
Mitä tulee näin puskureihin, minä — olisiko ollut
pari viikkoa sitten viimeksi — kyselin täällä salissa
valtiovarainministeriltä näistä puskureista,
että missäs ne puskurit ovat. Siihen valtiovarainministeri
vastasi, että niitä tässä nyt
käytellään. Mutta kerittiin kuitenkin
jo välillä todeta, että ne ovat liian
suuret. No, eipä ne nyt mitään liian
suuria ole, ja nyt menetellään sillä tavalla kuin
hallitus esittää.
Tämä on tietysti myönteinen asia
ilman muuta, välttämätön asia
ilman muuta. Aivan erikoisen merkityksellistä suomalaisessa
työelämässä on nyt kuitenkin
ollut se, että on turvauduttu lomautuksiin sen sijaan,
että olisi surutta kaikki heitetty pihalle. Elikkä tässä suhteessa
pitää antaa positiivinen arvolauselma työnantajatahoille, että tämä vaihtoehto
on ollut käytössä.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vakaus ja ennakoitavuus ovat isoja asioita
erityisesti silloin, kun puhutaan siitä, mitä itse
kukin joutuu omaan palkkaansa liittyen veroluonteisia maksuja ja
veroja maksamaan. Sama koskee erityisesti työnantajia tilanteessa,
missä he suunnittelevat omaa tulevaisuuttaan. Mehän
olemme tämän esityksen kanssa tilanteessa, jossa
valtio huolehtii nyt siitä vakauden ylläpitämisestä.
Valtio ottaa vastaan työttömyysetuuksien rahoitukseen
liittyvän vajeen, kun ei haluta nostaa työntekijöiden
ja työnantajien työttömyysvakuutusmaksuja
sen enempää kuin nyt ollaan ensi vuodelle tekemässä.
Mutta se, miksi pyysin tämän puheenvuoron, liittyy
asiaan, jonka täällä useampi edustaja
on ehtinyt keskustelun aikana esille nostaa. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
katsoi mietinnössään 26/2007,
että jo hyvän talous- ja työllisyystilanteen
aikana on tarpeen arvioida, onko nykyinen puskuri riittävä takaamaan
maksujen muutoksen tasaisuuden vai tulisiko puskurin kokoa kasvattaa
suhdannemuutoksen varalta maksujen ennakoitavuuden lisäämiseksi.
Minulla on täsmälleen sama muistikuva kuin ed.
Erkki Virtasella siitä palautteesta, jonka me tämän
tekstin mietintöön kirjauksen jälkeen saimme.
On vanha sanonta, että pessimisti ei koskaan pety. Tässä kohtaa
väitän, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
ei vuonna 2007 ollut pessimisti, vaan halusi katsoa maailmaa hieman
pidemmälle tilanteessa, jossa se nousukausi, jota vielä tuolloin
elettiin, näytti jatkuvan. Mutta tiedossa on sekin, että se
jatkuminen päättyy aikanaan. Kun tästä taantumasta
ylös päästään, pidän
erityisen tärkeänä, että esimerkiksi
Työttömyysvakuutusrahaston tulevaisuus arvioidaan, ja
tämä puskuri saisi mielellään
olla suurempi kuin se nykylainsäädännön
valossa mahdollista on.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
väliaikaisesti työttömyysetuuksien rahoituksesta
annettua lakia siten, että valtio osallistuisi lomautusajalta maksettavien
ansiopäivärahojen rahoitukseen peruspäivärahaa
vastaavalta määrältä. Nykyisin valtio
ei osallistu lomautusajalta maksettujen ansiopäivärahojen
rahoitukseen lainkaan.
Palkansaajien ostovoiman kehitys on tärkeää talouden
ja työllisyyden kehittymisen kannalta. Tässä tilanteessa
on välttämätöntä huolehtia
työttömyysvakuutusmaksun järkevästä ja
mahdollisimman vakaasta kehityksestä ja välttää maksujen
ennakoimatonta nousua. Vakuutettujen kannalta on olennaista paitsi
maksun vakaa taso, erityisesti se, ettei vakuutusmaksun nousupaineen johdosta
jouduta puuttumaan etuuksien tasoon.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Nyt kun valtion vastuut lisääntyvät,
valtion budjetista pitäisi löytyä rahaa,
ja kysymys on todella siitä, mistä valtio saa
tulonsa. Kansaneläkemaksu poistettiin työnantajilta,
varallisuusvero on poistettu jo aikaisemmin, veropohjaa on kavennettu hyvin
monella tavalla. Nimenomaan suurituloisten ihmisten kohdalla olisi
voitu jättää veronkevennykset tekemättä.
Nyt pääministeri on avannut tämän
keskustelun. Saa nähdä, mihin se johtaa vai onko
se ainoastaan tällainen puoluekokousjippo, jolla nostetaan
henkeä keskustapuolueessa, vai onko se todella vakavasti
tehty avaus. Joka tapauksessa kokoomuksen suunnasta valtiovarainministeri
on jo tämän esityksen omalla tavallaan ampunut
alas.
Kaiken kaikkiaan tämä talouden alamäki,
missä Suomi nyt on, jatkuu pitkään ja
nimenomaan jatkuu tavalla, jolla sekä kunnat että valtiovalta kantavat
vastuuta siitä huolimatta mahdollisesti edessä olevasta
talouselämän noususta. Nousu vaikuttaa hitaasti,
mutta edessä ovat vielä kuntien varsinaiset leikkausajat.
Vuosi 2010 tiedetään vaikeaksi, mutta 2011 on
vielä vaikeampi. Tällöin nämä puskurikysymykset
on myös huomioitava tavalla, joka tulee esille vastalauseessa,
johon neljä valiokunnan jäsentä on yhtynyt.
Yleiskeskustelu päättyi.