9) Laki työntekijän eläkelain 98 §:n
muuttamisesta
Mikko Kuoppa /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä taitettu eläkeindeksi
on ehkä eniten eläkeläisiä keskusteluttanut
aihe ja asia. Näyttää siltä,
että edelleenkin eläkevakuutusyhtiöt
ja -rahastot ovat kasvaneet huimasti. Vuonna 1995 ne olivat
noin 34 miljardia euroa, nyt tämän vuoden alussa
ne ovat 125 miljardia euroa, ja tähän ovat tietenkin
monet eri tekijät vaikuttaneet, mutta eläkeyhtiöitten
rahastot ovat kasvaneet valtavasti. Sitä taustaa vasten
on täysin perusteetonta väittää,
että täytyy noudattaa taitettua eläkeindeksiä,
joka on merkinnyt työeläkkeitten leikkausta jatkuvasti.
Tästä pieni esimerkki.
Tammikuuhun 2010 mennessä uusi huononnettu 20—80-indeksi
on jäänyt lähes 10 prosenttia jälkeen
aikaisemmasta 50—50-indeksistä, kun lähtökohdaksi
otetaan tammikuu 1995, jolloin käytössä oli
vain yksi työeläkeindeksi. Jos työeläke
on nyt esimerkiksi 1 000 euroa kuukaudessa, se merkitsee
noin 107 euron menetystä kuukausieläkkeessä,
jos eläkettä on vuodesta 1996 lähtien
tarkistettu huonommalla indeksillä. Toisin sanoen ilman
indeksihuononnusta eläke olisi nyt 1 107 euroa.
Mielestäni olisi oikeudenmukaista, että työeläkkeitten
indeksitarkistukset olisivat 50 prosenttia hinnat, 50 prosenttia
palkat. Nyt tämä ero maksettujen eläkkeitten
ja palkkojen välillä on kasvanut. Sitä suuremmalla
syyllä, kun eläkevakuutusyhtiöiden johtajille
maksetaan jopa miljoonan euron vuosipalkkoja kaikkine palkkioineen
ja samanaikaisesti työeläkkeitä pidetään edelleenkin
näin alhaisella tasolla. Meidän työeläkkeittemme
taso on noin 1 200 euroa kuukaudessa.
On muistettava, että myöskin ensi vuonna työeläkkeitä tarkistetaan
vain 1,35 prosentilla. Jos ajatellaan hintojen ja kustannusten nousua,
mikä ensi vuonna on jo näkyvissä, niin
työeläkkeet jäävät
entistä enemmän jälkeen hintakehityksestä ja
myöskin palkkakehityksestä. Lisäksi eläkkeissä on
elinikäkerroin, joka leikkaa tehokkaasti eläkkeitä tulevaisuudessa,
koska ihmisten elinikä nousee, ja näin ollen myöskin
tätä kautta on varmistettu se, että eläkkeet
eivät kasva sillä tavalla kuin on monta kertaa
osoitettu. Suomessa työeläkkeitä maksetaan
noin 18 miljardia euroa vuodessa.
Herra puhemies! Tällä perusteella olen jättänyt
lakialoitteen, jossa esitetään työntekijöitten eläkelain
98 §:n muuttamista niin, että tämä indeksin
laskutapa on 50 prosenttia palkat ja 50 prosenttia hinnat, elikkä nämä kertoimet
turvaisivat paremmin työeläkkeiden seuraamisen
yleistä palkka- ja hintakehitystä.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! On helppoa yhtyä ed. Kuopan lakialoitteeseen
periaatteellisella tasolla. On selvää tietenkin,
että eläkkeensaajien suhteellinen tulotaso koko
ajan laskee, kun työeläkeindeksi on sidottu 80-prosenttisesti
hintakehitykseen ja vain 20-prosenttisesti ansiokehitykseen.
Siltä osin olen eri mieltä ed. Kuopan kanssa, että kyllähän
ostovoima turvataan tässä. Kun eläkeindeksi
on sidottu hintakehitykseen, niin keskimääräisellä kulutusrakenteella
ostovoima turvataan, mutta eläkkeensaaja ei pääse
osalliseksi palkansaajien reaaliansioitten noususta, jota on jatkuvasti
tapahtunut. Olisi erittäin poikkeuksellista, ettei sitä tapahtuisi.
Joku sellainenkin vuosi tässä on ollut varmaan
15 vuoden aikana, yksi vuosi muistaakseni.
Tämä kolikon kääntöpuoli
on sitten se, kuka maksaa. Eli jotta tämä taitettu
indeksi korjattaisiin, tietysti sitten pitäisi työeläkemaksuja
entisestäänkin korottaa. Yksi kolikon kääntöpuoli
on tietysti sekin, jos ruvetaan muistelemaan, että vasemmistoliitto
oli kyllä sekä pääministeri
Paavo Lipposen ensimmäisen että toisen hallituksen
aikana kaksi kertaa itse taittamassa näitä ed.
Kuopan aloitteessa mainittuja indeksejä. Mutta ed. Kuopan
kunniaksi uskon, vaikken ollut silloin eduskunnassa, että hän
ei varmaan kannattanut tätä vaan vastusti varmaan
silloinkin johdonmukaisesti.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuoppa on puuttunut aivan oikeaan asiaan.
Kun runsaat 40 vuotta sitten tulin päätoimiseen
työelämään, jossa yhtäjaksoisesti
olen ollut, silloin sanottiin työelämään
tullessa — kovin nuori silloin olin — että aikanaan
eläketurva on 66 prosenttia palkkatasosta. Sitten puhuttiin
vähän matalammista prosenteista ja nyt puhutaan
ehkä jostain 40:stä ja sanotaan, ettei se tule
sitäkään olemaan. Olipa mitä tahansa,
niin tämä taitettu indeksi tulee itse kunkin eläkkeelle
tekemään ihmeitä ja huonompaan suuntaan,
ken eläkettä tulee kokemaan ja saamaan.
Eläkkeet jäävät suhteessa
ansiotasoon pysyvästi jälkeen, jos tämä nykyinen
lainsäädäntö säilyy.
Sen takia toivon, että tähän ongelmaan
kiinnitettäisiin huomiota. Taitettu indeksi luo köyhyyttä,
heikentää kotimaista kysyntää kaupan
ja palvelujen alalta, ja tässä suhteessa toivonkin, että vakavasti
käytäisiin kolmikannassa niin ammattiyhdistysliikkeen,
työantajien kuin valtion toimesta pohtimaan, mitenkä tämä todellakin Lipposen
hallitusten aikana tullut epäkohta voitaisiin korjata.
Minä en halua syyttää ketään, vaan
pitää lähteä siitä,
että epäkohta tulisi voida korjata ja oikaista.
Kun me kansanedustajat liikumme tuolla toreilla, niin me kohtaamme
hyvin paljon vihaisia eläkeläisiä, jotka
aivan oikeutetusti tuovat esille tämän epäkohdan,
ja he kokevat tulleensa petetyiksi.
Ed. Kuoppa viittasi eläkerahastoihin, suuriin eläkerahastoihin.
Kauan niitä ei ole, kun tuolla Irlannissakin on Kevalla
paljon epävarmoja saatavia, ja valitettavasti eläkerahastoja
on sijoitettu korkean tuoton odotuksin juuri liian paljon niihin
maihin, jotka nyt ovat ja tulevat olemaan taloudellisissa vaikeuksissa.
Silti toivon, että eläkkeet voitaisiin korjata
ed. Kuopan esittämällä tavalla.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Muutama huomio, ensinnäkin siitä,
mistä näistä maksetaan. Kuten minä totesin,
vuonna 1995 eläkerahastossa oli 34 miljardia. Nyt siellä on
125 miljardia tai vähän enempikin. Minusta rupeaa tuntumaan
siltä, että on tarkoitus, että niistä ei ikinä makseta
eläkkeitä, näistä rahastoista,
vaan aina kerätään ja nostetaan eläkemaksuja
sekä työntekijöiden että palkansaajien
osalta. Ihmettelen, minkä tähden näitä rahastoja
yleensä on kerätty, jos niillä ei makseta
eläkkeitä, muuta kuin näitten johtajien
suuria palkkoja ja heidän alennettua eläkeikäänsä.
Tämä on aika erikoinen systeemi tähän
luotu. Minun käsittääkseni ne rahat on
tarkoitettu nimenomaan eläkkeitten maksuun. Jokainen voi
miettiä: Kun 18 miljardia maksetaan, noin karkeasti koko
työeläkepotti, jos siihen tulee parisataa miljoonaa
lisää, kuinka paljon se rankaisee tätä eläkerahastoa.
Ne riittävät aivan varmasti siihen.
Sitten toinen asia vielä näistä prosenteista
ja miten ne seuraavat kustannuskehitystä. Ensi vuoden alussa
eläkkeitä korotetaan 1,35 prosenttia. 1 000
euron eläkkeestä se on 13,5 euroa. Miten 13,5
eurolla maksat energialaskujen korotukset, pelkästään
asumiskulut nousevat huomattavasti enemmän, puhumattakaan
kaikista muista kuluista? Eli kyllä tämä jää jälkeen,
ja kansaneläkeindeksi on 0,4 prosenttia. Siinä nähdään,
miten se 0,4 prosenttia korvaa hintojen nousun. Nämä indeksit
eivät kyllä sitä takaa. Indeksi korvaa
jo aina tapahtuneen hintojen nousun, elikkä eläkeläinen
on joutunut maksamaan ne kohonneet hinnat jo lähes vuoden
ajan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuoppa kiinnittää aivan
oikeisiin asioihin ja aivan oikeisiin epäkohtiin huomiota,
ja toivon, että näihin voitaisiin saada korjausta.
Eläkeläiset ovat ihan oikeasti tuomassa huolenaiheensa
esille. On totta, että tämä kansaneläkeindeksikään
ei pysty seuraamaan kustannustason nousua, kuten puhuja tuossa juuri
havainnollisti asiaa.
Mutta sitten näistä eläkerahastoista:
Minusta on erittäin suuri virhe, että korkean
tuoton vuoksi muun muassa Kuntien eläkevakuutus on sijoittanut
ulkomaille rahoja, mutta ei ole ollenkaan analysoinut riittävästi
riskejä, mitä näihin ulkomaisiin sijoituksiin
kätkeytyy. Näkisin, että kotimainen sijoitus,
vaikka matalammallakin tuotolla, on kuitenkin kotimaassa olevaa
reaaliomaisuutta, jolla on aina täällä oma
arvo. Silloin, kun eläkerahastojen varoja sijoitettaisiin
enemmän kotimaahan, niin ne synnyttäisivät
tänne investointeja, työpaikkoja, lisäisivät
kotimaista varallisuutta.
Elikkä pitkän miinuksen annan niille eläkerahastoille,
kuten Kuntien eläkevakuutukselle mutta myöskin
eräille muille, jotka ovat etsineet näitä huippukorkeita
tuottoja, mutta joiden olisi pitänyt voida aavistaa jo
sijoituksia noihin tehtäessä, että ne
ovat epävarmoja silloin, kun pääomaa pitäisi
takaisin saada.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Ilmeisesti olen joutumassa keskustelemaan
ed. Kuopan kanssa työeläkeindeksin laskennan oikeellisuudesta,
mutta en siihen nyt tässä ryhdy, vaan totean vaan
sen, että kyllähän linjaus on se, että eläkkeen
ostovoima nimenomaan turvataan, myös kansaneläkkeen
ostovoima, sehän on sataprosenttisesti sidottu elinkustannusindeksiin,
turvataan nimenomaan keskimääräisen kulutusrakenteen
mukaan. Mutta eläkkeensaajat jäävät kansaneläkkeessä,
jos ei tasokorotuksia oteta huomioon, kokonaan osattomaksi reaaliansioiden
noususta ja pääosin eli 80-prosenttisesti osattomaksi
reaaliansioitten noususta työeläkkeissä.
Sitten haluan sen vielä sanoa, että arvonlisä-
ja valmisteverojen korotukset vaikuttavat suoraan hintoihin. Nehän
ovat hinnan osia. Kyllä ne myöskin korvataan eläkkeensaajille.
Täytyy uskoa se nyt ed. Kuopankin. (Ed. Kuoppa: Jälkikäteen!)
Eläkkeitä pitää rahastoida,
ja Suomessahan on aika hyvin rahastoitu eläkkeitä,
ja voin vakuuttaa, että kyllä ne rahastot tarvitaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä aiheeseen ed. Kuopan hyvää keskustelua jatkaen.
Eläkeläiset tuovat usein esille sen, että kun
ammattiyhdistysliike voi mennä lakkoon, Suomessa on lakko-oikeus,
joka on vapaan maan perusoikeuksia, niin eläkeläiset
eivät voi tällaista tulonsaantia edistävää keinoa
käyttää. Elikkä silloin vastuu
on kyllä niillä henkilöillä,
jotka tekevät asioista muita ratkaisuja.
Keskustelu päättyi.