8) Hallituksen esitys laiksi kestävän metsätalouden
rahoituksesta annetun lain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen
muuttamisesta sekä laiksi kestävän metsätalouden
rahoituksesta annetun lain muuttamisesta
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen perusteluissa on seikkaperäisesti
esitetty rahoituslain muutoksen tausta. Vuonna 1999 eduskunnan valtiovarainvaliokunta
näki erityisesti metsänhoidollisista syistä kaadettavasta
kokopuusta saatavan metsähakkeen kilpailukyvyn parantamiseen
olevan tarvetta. Toimenpiteenä rahoituslakiin tuli säännös,
joka mahdollisti nuoren metsän hoitokohteista korjatun
energiapuun haketukseen tukea. Lakimuutokselle tarvittiin kilpailulainsäädännöllisistä
syistä Euroopan
yhteisön komission hyväksyntä. Alun perinhän
tarkoitus oli tästä laista tehdä pysyvän
luonteinen, mutta se ei onnistunut. Hyväksyntä saatiin
siten, että tuki säädettiin asetuksella määräaikaiseksi
ajalle vuoden 99 lopusta tämän vuoden loppuun.
Koko maassa näitä Kemera-varoja käytettiin
viime vuonna yhteensä noin 58 miljoonaa euroa, ja haketustuen
osuus oli tästä alle 1 prosentin.
Energiapuun haketustuki edistää puun energiakäyttöä.
Myös maamme energia- ja ilmastostrategia tähtäävät
uusiutuvien energialähteiden käytön kasvamiseen.
Haketustuki on ollut nuoren metsän hoidosta ja energiapuun
korjuusta maksettujen Kemera-tukien ohella keskeisessä asemassa
siinä, että metsänhoidollisesti tärkeiltä kohteilta
korjatun energiapuun kilpailukyky on säilynyt. Tämän
korkealaatuisen kokopuuhakkeen kilpailukyky taas on merkittävä pienten energiaosuuskuntien
ja lämpöyrittäjien toiminnan kannattavuudelle.
Nämä toimijat huolehtivat monien kuntakeskusten,
koulujen ja muiden julkisten kohteiden hakelämpölaitosten
energiapuun hankinnasta.
Hallituksen esitys rahoituslain muuttamiseksi energiapuun haketustuen
maksamiseksi vuoden 07 loppuun saakka on kannatettava. Myös
rahoituslain hallinnollisia seuraamuksia koskevan säännöksen
tarkistaminen ja euromuutos sekä eräät
lakitekniset muutokset ovat hyvin perusteltuja ja kannatettavia.
Arvoisa puhemies! Valtioneuvosto päätti marraskuussa
99 Kansallisen metsäohjelman toteuttamisesta. Sen keskeisenä tavoitteenahan
on nostaa metsiemme käyttöastetta. Ohjelman avulla yksityismetsien
metsänhoito- ja perusparannustöiden määrä ovat
lisääntyneet olennaisesti parin viime vuoden aikana.
Työtulosten lisääntymiseen ovat vaikuttaneet
sekä valtion taloudellinen panostus että myös
koko yksityismetsätalouden sitoutuminen tämän
ohjelman toteuttamiseen. Yksittäisistä työlajeista
on nuoren metsän hoidon työmäärää kyetty
lisäämään lähes kaksinkertaiseksi
muutamassa vuodessa.
Yksityismetsätalouden sitoutumista Kansallisen metsäohjelman
toteuttamiseen osoittaa se, että niin viime kuin tänäkin
vuonna metsänhoitotöitä kyettäisiin
tekemään enemmän, ellei määrärahojen
niukkuus olisi esteenä. Määrärahojen niukkuus
johtaa myös siihen, että vuoden alussa aina maksetaan
edellisenä vuonna tehtyjä töitä,
ja näin tapahtui tänäkin vuonna. Rahoitusvaje
johtaa jatkuvaan kierteeseen, ja se on taas edessä näillä näkymin
ensi vuoden alussa. On selvää, että tämä jatkuessaan
näkyy metsänhoitotöiden vähentyvinä määrinä,
mikä puolestaan vaikeuttaa Kansallisen metsäohjelman
toteuttamista.
Tietysti rahoitustarpeen kasvuun on viime aikoina ja tänäkin
vuonna vaikuttanut kesä—heinäkuun vaiheilla
sattunut myrsky. Tietysti myös kustannusten nousu on myös
vaikuttamassa tähän. Muuten Pohjois-Karjalassa
eli omassa maakunnassani tilanne näitten rahojen suhteen
on kaikkein vaikein.
Kemera-varojen mitoitus tulisi saada mitä pikimmin
kohdalleen. Tämä omalta osaltaan ylläpitäisi
maaseudun elinvoimaisuutta. Tämä takaisi metsänhoitotöiden
häiriöttömän toteutumisen. Sillä tietenkin
on merkitystä ennen kaikkea maaseudun työpaikoille
ja totta kai myös nuorten metsien kasvulle ja kunnolle.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Tosiaan valtiovarainvaliokunnan kautta tätä lakia säätäessämme
halusimme edistää tietysti puuvoimaprojektia eli
kotimaisen energian kehittämistä, hakkeen käyttöä.
Toinen oli metsätaloudellinen näkökulma
eli metsäpoliittinen ja metsänhoidollinen edistämispyrkimys.
Kansantaloudellisesti ja metsätaloudellisesti on kansallisesti
anteeksiantamatonta, että ensiharvennusten laiminlyönti
on niin suuressa mitassa vielä arkipäivää Suomessa.
Tässä mielessä haluttiin kytkeä ensiharvennuksesta
ja nuoren metsän hoidosta energiahakkeen kautta saatava
tuki. Näin ollen päätehakkuu ei ole niinkään
ongelma vaan juuri ensiharvennusten ja nuoren metsän hoidollinen
puoli. Koko metsälainsäädännössähän
pitäisi enemmänkin miettiä uudistamisvelvoitteen
rinnalle voimakkaammin nimenomaan ensiharvennuksien ja metsänhoidon
näkökulmaa, koska tämä ei täysin
toimi.
Valtiovarainvaliokunta keskusteli myös alkukesästä siitä,
että tämän jatkonotifiointiin ja jatkamiseen
pitäisi kytkeä myöskin kuljetusmatkan parempi
huomioonotto energiatuen porrastuksena, jotta voitaisiin turvata
energiahakkeen maksimaalinen saanti mahdollisimman laajalta alueelta
ja täten edelleen paitsi ajaa kotimaista energiapolitiikkaa
ja kotimaisen energian käyttöä myöskin
voimistaa metsänhoidollisia tavoitteita. Nyt näyttää siltä,
että kauppa- ja teollisuusministeriön sekä maa-
ja metsätalousministeriön välille on jollain
tavalla syntymässä jälleen koripallo-ottelu
siitä, kumpi pallosta kiinni ottaa. Eduskunnassa valtiovarainvaliokunnan
maatalousjaostossa oltiin pitkälti sitä mieltä,
että maa- ja metsätalousministeriössä tämä homma
pitää hoitaa eikä kuljetustukijärjestelmien
kautta tätä pidä lähteä selvittelemään,
koska valmiiden tuotteiden kuljetustukijärjestelmiin tätä on
vaikea kytkeä. Nyt valtiovarainvaliokunnassa joudutaan
ensi vuoden talousarvion yhteydessä, kuten seuraava puhujakin
varmaan kohta pohtii, tähän asiaan palaamaan,
koska pallo-otteluita on ollut näissä asioissa
kyllä ihan riittämiin.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! On hyvä yhtyä asiantuntevaan
puheenvuoroon. Se, mitä ed. Rajamäki äsken
asiaa analysoi ja tarkasteli, piti hyvin pitkälti paikkansa. Se,
mikä siinä hiukan särähti korvaan,
oli ensiharvennusnäkökulma. Siinähän
ongelmana on aika pitkälle tänä päivänä se,
että ensiharvennuspuulle, varsinkaan mäntypuulle,
ei tahdo löytyä markkinoita. Niiden pitää tietenkin
olla olemassa, jos aiotaan jotakin sen asian eteen tehdä.
En sellaista metsänhoitopakkoa kuin metsänuudistamispakko
on, tässä vaiheessa missään
tapauksessa tulisi tuomaan metsiin. Ensiksi pitää markkinoiden
pelata, että puulle on osoite, jos sitä lähdetään
jollakin muulla tavalla hoitamaan.
Eduskunta työsti todella perusteellisen käsittelyn
jälkeen viime juhannuksen alla ydinenergiapäätöksen.
Voi todeta, että sen jälkeen tulleet tiedot energiatarpeista
ja niiden kasvusta ovat erittäin paljon vahvistaneet sitä käsitystä,
että päätös oli todella oikea
ja tarpeellinen ja tuli viime tipassa. Pohjoismaisen vesivoiman
väheneminen on johtamassa energian hinnan nousuun, ja olemme
voineet todeta, että Ruotsissa ollaan ajautumassa ongelmiin
hankalan vesitilanteen takia.
Ydinvoimapäätökseen liitettiin eduskunnan lausumat,
joiden mukaan oli muun muassa lisättävä uusiutuvan
energian käyttöä ja myöskin energiansäästötoimenpiteitä.
On erittäin myönteistä, että nyt
varsinaiset käytännön päätoimijat eli
kauppa- ja teollisuusministeriö sekä maa- ja metsätalousministeriö ovat
lähteneet myöskin toteuttamaan eduskunnan lausuntoja.
Tässäkin salissa epäiltiin, kun tätä päätöstä tehtiin,
että tämä jää vain
lausumaksi eikä tähän mitään
konkreettista tule. Nyt kuitenkin kauppa- ja teollisuusministeriö on
omalta osaltaan asettanut työryhmän, jonka tehtäväksiantona
on nimenomaan huolehtia eduskunnan lausumien toimeenpanosta. Lisäksi
tehtäväksiantoon kauppa- ja teollisuusministeriön
työryhmällä kuuluu, että sen
pitää saattaa ajan tasalle uusiutuvien energialähteiden edistämisohjelma,
joka vasta 99 säädettiin, mutta ydinvoimapäätöksen
myötä kävi sen verran vanhanaikaiseksi,
että on ihan oikein, että kauppa ja teollisuusministeriö ottaa
kokonaisuudessaan tämän asian käsittelyn.
Käsittelyssä oleva hallituksen esitys laiksi kestävän
metsätalouden rahoituksesta annetun lain muuttamisesta
on myös yksi askel oikeaan suuntaan. Tässähän
esitetään Kemera-lain mukaan energiapuuhaketukseen
myönnettävän määräaikaisen
tuen jatkamista vuosiksi 2003—2007. Silloin kun eduskunnassa
asiaa käsiteltiin, mehän lähdimme siitä,
että tämän pitäisi olla pysyvä tuki,
joka varmentaisi häiriöttömän
energiapuun markkinoille saannin, mutta niin kuin täällä jo
ed. Kähkösen puheessa tuli esille, EU edellyttää,
että tämä tuki ei ole pysyvä vaan
väliaikainen. Siinä mielessä, kun tämä otetaan
huomioon, esitys vuosiksi 2003—2007 on varmasti ihan oikean
suuntainen.
Hyvin todennäköistä on, että tänä viisivuotiskautena
tulee tapahtumaan merkittäviä muutoksia ja tekniikoiden
parantumista, joka saattaa aiheuttaa myöskin tämän
lain osalta uudelleentarkastelun tarvetta. Tekniikka kehittyy jatkuvasti, ja
myöskin koneellistuminen, joka on kannattavuuden kannalta
aivan ratkaisevan tärkeä, menee eteenpäin,
ja erikoiskoneita on löytymässä myöskin
puunkorjuuseen. Siinä mielessä tämä aikajakso
varmasti on ihan sopiva.
Niin kuin ed. Kähkönen totesi ja samaten ed. Rajamäki,
haketustukihan tuotiin aikanaan kestävän metsätalouden
rahoituslakiin eduskunnan edellytyksen mukaisesti. Siinä olivat
sekä maa- ja metsätalousvaliokunta että valtiovarainvaliokunta
asiaa eteenpäin viemässä ja se sitten
aikanaan muotoutui hallituksen esitykseksi. Rahoituslakiin lisättiin
mahdollisuus haketustuen maksamiseen niin sanotun nuoren metsän
kunnostuskohteilta tulevalle puulle, ja niin kuin totesin, EU:n
komissio hyväksi sen määräaikaisena
tämän vuoden loppuun asti.
Haketustuki on ollut monilla kohteilla ratkaisevan tärkeä tavoitteessa
lisätä puun käyttöä energian
tuotantoon. Tuella on myös myönteistä vaikutusta
metsien hoidon tilan paranemiseen sekä maaseudun työpaikkoihin,
jotka ovat varsinkin syrjäisellä maaseudulla aika
lujan takana, että niitä sinne yleensä saadaan
syntymään. Metsätalouteen ja puun energiakäyttöön
syntyneet työpaikat ovat erinomaisen luonnollisia varsinkin
syvällä maaseudulla.
Keskusteluahan käydään myös
siitä, voitaisiinko energiapuun korjuutuen piiriä laajentaa nykyisestä kokopuuhakkeesta
esimerkiksi metsähakkeen puolelle. Suhteellisen uutena
energiapuuresurssina on aivan viime aikoina alettu nostaa myös
kantoja murskattavaksi. Kantojen nostamisessahan on päätavoite
se, että varsinkin kuusikoissa juurikäävän
vaivaamilla alueilla tällä voidaan tehokkaasti
myös estää juurikäävän leviämistä.
Siinä mielessä tämän vaikutus
on hyvin monen suuntainen. Sillä on energiapuuvaikutus,
tautientorjuntavaikutus ja myös työllistämisvaikutus.
Kantojen poistamiseenhan tietenkin liittyy se, että se
on ollut kuitenkin sen verran vähäistä,
että tutkimustoimintamme ei välttämättä ole
ihan ajan tasalla tämän suhteen. Eli nimenomaan
metsien energiataseen turvaamiseksi on varmasti Metsäntutkimuslaitoksen
selvitettävä se, mitä tällainen
kantojen poistaminen alueelta aikanaan energiataseelle mahdollisesti
merkitsee.
Tavoite uusiutuvien energialähteiden käytön lisäämisessä on
niin suuri, että nämä kaikki toimenpiteet,
joita esillä on ollut, tuntuvat hyvin järkevältä ja
tarpeellisilta. Vuoden 2003 budjettiesityksessä energiatukeen
on esitetty 4 miljoonan euron korotusta ja energiatukea on näin
vuodesta 2001 korotettu jo lähes 50 prosenttia, mistä erinomainen
kiitos kuuluu tälle eduskunnalle ja hallitukselle.
Budjettiriihessä on myöskin hyväksytty
noin 18 miljoonan euron suuruinen verotukipaketti, jolla edistetään
uusiutuvien ja muiden vähäpäästöisten
energialähteiden käyttöä. Paketti
sisältää muun muassa metsähakkeella,
kierrätyspolttoaineella ja biokaasulla tuotetun sähkön
verotuksen alennuksen. Vuonna 2003 on budjettiesityksen mukaan varsinaisiin
metsänparannustöihin käytettävissä tämän
vuoden budjetin ja lisäbudjetin mukainen määrä varoja.
Nyt kuitenkin tänä vuonna nämä kestävän metsätalouden
rahoituslain mukaiset työt ovat edenneet niin ripeällä tavalla
ja maanomistajat on saatu innostumaan näiden varojen käyttöön, että on
käymässä sillä tavalla, että ollaan
jäämässä useita miljoonia euroja
vajauksen puolelle tämän vuoden varoissa, ja se
merkitsee sitä, että tämän vuoden
töiden maksatukset siirtyvät ensi vuodelle. Siellä on
nyt jo selkeästi aukko olemassa, ja näin ollen
katsoisin, että siinä vaiheessa, kun kauppa- ja
teollisuusministeriön työryhmä saa tämän
päivitetyn uusiutuvien energialähteiden käytön
edistämisohjelman valmiiksi, on syytä pohtia keinoja,
mitä tehdään, ja myöskin mahdollisella
lisäbudjetilla varautua siihen, että rahoja voidaan
myöskin korottaa ensi vuoden aikana.
Käsitykseni mukaan puun energiakäyttöön saattaminen
on erinomaisen terve ja luonnollinen tapa luoda maaseudulle työpaikkoja,
ja siinä sivussa saadaan myöskin metsien tila
paranemaan.
Kuljetustuen osalta olen aika pitkälle samaa mieltä kuin
ed. Rajamäki, eli hyvin tarkkaan varmasti joudutaan harkitsemaan,
minkälaisia apuja siitä on ja voidaanko sitä järkevästi
ottaa tällaiseen käyttöön.
Puun energiakäytön lisäämiseksi
pitää elää koko ajan ajan hermolla
ja pitää olla valmius reagoida nopeasti silloin,
kun tarvetta on. Tämä esitys, mikä nyt
on tehty, on luonnollinen jatke sille tuelle, mikä aikaisemmin
on ollut.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä edellä jo
käytiin paljon esitystä läpi. Muutama
näkökohta on paikallaan täältä edestä käsin.
Lipposen ykköshallituskaudella, kun tämä haketustuki
yleensä tuli voimaan, käytiin kova keskustelu
maa- ja metsätalousvaliokunnassa yleensä siitä,
saadaanko semmoinen poliittinen tahto eduskunnassa aikaan, että lähdetään
mukaan tämän tyyppiseen toimintaan. Jos muistaa
niitä asiantuntijavaiheita, niin silloin oli ihan kiikun
kaakun, jos kuvaisi sen tilanteen. Jotkut epäilivät
kovasti sitä, kannattaako lähteä, koska
siellä oli, mahtoiko se olla, Haukipudas tai joku tämän tyyppinen
paikkakunta esimerkkinä ja asiantuntijat paikalla todeten,
että siihen joudutaan niin paljon satsaamaan rahaa, jotta
siitä ei koskaan tule kannattavaa.
Mutta on myös toisen tyyppisiä esimerkkejä tuolta
itäisestä Suomesta, jossa aina on jouduttu turvautumaan
luonnonvaroihin enemmän kuin muualla. Siellä on
pitkät kuljetusmatkat öljylle ja kivihiiltä ei
tule ollenkaan, niin että siellä joudutaan keksimään
omia sovellutuksia. Siellä oli yksi hyvä esimerkki,
jossa päästiin sillä tavalla jopa nollatulokseen.
Ei tarvittu tukea yhtään, kun käytettiin
nuoren metsän kunnostusvaroja. Elikkä isäntä antoi
valtakirjan metsänhoitoyhdistykselle, ja sitten otettiin
se määrätyn paksuinen puu, mikä kannatti
ottaa. Joissakin tapauksissa oli sillä tavalla, jotta välttämättä metsänomistaja ei
saanut mitään hintaa siitä. Joissakin
tilanteissa, kun oli oikein hyvä lepikko siellä,
kuutiotilavuudeltaan hyvä ja hehtaarituotto hyvä,
saattoi saada senaikaista rahaa 15 markkaa kuutiolta. Siinä oli
kuitenkin aika iso voimala esimerkkinä, semmoinen, että 35 000
kiintokuutiota haketta vuodessa poltti, se pyöri niillä varoin
ilman ulkopuolista tukea.
Sen jälkeen valiokunta totesi, että tämä on hyvä asia,
ja otettiin kantaa. Mahtaa olla neljä viisi vuotta aikaa
siitä, kun tämä saatiin ensimmäisen
kerran läpi. Pienellä summalla lähdettiin liikkeelle.
Nyt ollaan tässä tilanteessa. Niin kuin todettiin,
tämä vaatii määräaikaista
lakia, koska EU kanssa säätelee niitä asioita.
Se katsoi kilpailusyistä, jotta ei voi antaa pysyvää lupaa
tällaiseen toimintaa. Itse kuitenkin näen tämän
sillä tavalla, jotta kun EU:n valkoisessa kirjassa lähdetään
siitä, jotta vuoteen 2010 mennessä EU:ssa biopohjaisia
polttoaineita pitää kaksinkertainen määrä hyödyntää,
niin EU kyllä joutuu laajemminkin miettimään
sitä myös muissa maissa, voidaanko tämmöistä haketustukea
tai puuenergiatukea antaa. Koska siellä ennen kaikkea,
kun öljy- ja kivihiilivarat ovat lähempänä,
todennäköisesti puun kilpailukyky ei ole niin
hyvä kuin meillä. Toisaalta, kun siellä metsälöt
ovat huomattavasti pienempiä, joista puuta ottaa, en usko,
että siellä tämä päätös
pitää hirveän paljon. Silloin aikanaan,
kun tätä koko järjestelmää luotiin,
ainakin valiokunta uskoi siihen, jotta tässä voi
olla pieni mahdollisuus jopa sillä tavalla, että kun
tämä koeaika on ohi, me mahdollisesti saamme jopa
pysyvämpääkin lainsäädäntöä tehtyä Suomenkin
osalta sitten, kun EU hahmottaa oman linjansa uudelleen.
Sen lisäksi, että tässä on
tämä tukijärjestelmä, joka on
hyvä, minusta kuitenkin sitä logistiikkaa, sitä ketjua,
joka sieltä metsästä ottaa ensiharvennuspuun
ja jota on kehitetty, pitää kehittää edelleen.
Suomessa on monen näköisiä uusia tekniikoita
ja sovelluksia tehty. Niitä kehittämällä me
tulemme pitkässä pelissä kyllä saavuttamaan
semmoisen tilanteen, jotta puu tulee olemaan kyllä kilpailukykyinen
energiamuoto ennen kaikkea harvennuspuun osalta, joka on sinällään
niin sanottua roskapuuta, jota ei voi jalostaa muussa tuotannossa.
Sen lisäksi tulevat metsätähteet elikkä latvukset
ja oksat, mahdollisesti kannot.
Tällä hetkellä kyllä se
lieneekin jo kilpailukykyistä. Siinä maanomistaja
ei hirveästi saa siitä korvausta, mutta ainakin
Biowatin asiantuntijat väittävät, jotta
he pystyvät kannot ottamaan kilpailukykyisesti, kun se
energia maksaa sen hinnan siinä, jotta se on, mihin hyvänsä energialähteeseen
verrattuna, hyvää, jolloin siihen ei kannata satsata.
Ed. Mäki-Hakola totesi, jotta pitäisi harkita,
mutta minusta ei pidä semmoiseen lähteä valtion
varoja satsaamaan, jos muutenkin homma toimii, koska se on aina
veroeuroista ja yhteisistä varoista pois. Jos tekniikka
on kehittynyt niin pitkälle siellä ja on mahdollista
muidenkin ottaa käyttöön, silloin ei
kannata yhteiskunnan varoja satsata toimintaan, joka hoituu markkinatalousehtoisesti
luonnostaan.
Sitten tässä on yksi asia, joka liittyy KTM:n sektoriin.
Ed. Rajamäki totesi, että ei pitäisi KTM:n
sählätä näissä mukana.
Osin yhdyn hänen ajatuksiinsa siinä, mitä hän
totesi kuljetustuen osalta. Mutta yksi osio kuuluu siihen, että kun näitä laitoksia
tarvitaan ympäri Suomea, minä näen kyllä siinä sen
odotteen ja heidän toiveensa kanssa, jotta sille puolen
pitäisi investointitukiin olla valmiit satsaamaan.
Kun ydinvoimakeskustelu käytiin ja ponsia lausuttiin,
sielläkin laitettiin hartaita toiveita hallituksen suuntaan,
jopa velvoittavia: ensinnäkin kilpailukyvyn kehittäminen
siihen suuntaan, että nämä biopolttoaineet,
joihin puukin kuuluu, saadaan mahdollisimman paljon käyttöön.
Se tarkoittaa myös investointitukia näiden laitosten osalta,
koska niissä on aika pitkä maksuaika ja ne vaativat
paljon mutkikkaampaa tekniikkaa kuin joku öljynpolttokattila.
Vaaditaan kuljetustekniikkaa. Vaaditaan toisen tyyppistä mekaniikkaa siellä,
joka ei ole halpaa ja yksinkertaista. Sen takia toivoisi, että niihin
KTM jatkossa satsaisi ja tietysti eduskuntakin lausuisi tätäkin
käsitellessään sen hartaan toiveen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Mäki-Hakola viittasi ydinvoimaratkaisuun.
Aivan lyhyesti siitä osuudesta, joka liittyi lupausten
täyttämiseen KTM:n puolella. En puhu nyt tästä,
vaan niistä KTM:n lupauksista. Niitä ei näy ensi
vuoden budjetissa sillä tavalla täytetyn kuin sekä Kansallinen
ilmasto-ohjelma että myöskin ydinvoimakeskustelu
olisivat edellyttäneet.
Nyt tähän hallituksen esitykseen. On erittäin hyvä,
että biopolttoaine saadaan metsistä, nimenomaan
sen vuoksi, että energiapuuta voitaisiin käyttää kilpailukykyisesti
turpeen kanssa. Niin kuin hallituksen esityksen perusteluista käy
ilmi, nuoren metsän hoidosta saatava energiapuu on myös
kalliimpaa tällä hetkellä kuin samoissa polttolaitoksissa
vaihtoehtoisesti käytettävä turve. Näin
ollen hintakysymys on edelleenkin auki. Toinen asia, johon toivoisin
valiokunnan paneutuvan, on puun hankintaan tarvittava työvoima:
Missä ovat tulevaisuudessa ne metsurit, jotka ovat koulutettuja
ja jotka saadaan tähän tärkeään
tehtävään? Jo nyt tiedämme metsurien
vähäisyyden tulevan käytännössä esille,
etenkin Itä- ja Pohjois-Suomessa on tietääkseni
heistä pulaa.
Hyvä esitys, arvoisa puhemies, ja tältä osin tietysti
voin yhtyä ed. Mäki-Hakolaan, että on ikään
kuin sanasta pidetty kiinni.
Pertti Mäki-Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Sen verran ed. Tiusaselle, että kyllä kai
KTM on lähtenyt todella aktiivisesti liikkeelle. Täällä on
Kioto-ministerityöryhmän toimesta päätetty
11.9. asettaa toimikunta selvittämään
kivihiilen käyttöön liittyviä kysymyksiä ja
tekemään ehdotuksia tarvittavista toimista. Sitten
on asetettu työryhmä valmistelemaan energiansäästöohjelman
päivitystä. Sitten on asetettu työryhmä valmistelemaan
uusiutuvien energialähteiden edistämisohjelman uusimista.
Energiatukimäärärahoja on nostettu. Kansallisen
metsäohjelman mukaisen puutuen varat on nostettu kokonaisuudessaan
tämän vuoden tasolle jo varsinaisessa budjettiesityksessä, ja
sitten on todettu vielä KTM:n toimesta, että kun
on edellytetty, että hallitus antaa eduskunnalle selvityksen
lausumien toteutumisesta seuraavan vaalikauden aikana, niin KTM:llä ja
hallituksella on valmius raportoida eduskunnalle Kansallisen ilmastostrategian
etenemisestä ja jatkotoimista esimerkiksi jo kerran tällä vaalikaudella.
Tällaiset päätökset on KTM:n
toimesta tehty. Minun mielestäni tässä on
harvinaisen paljon tapahtunut, ja on erittäin hyvä,
että harkitusti edetään ilman, että törmätään
mihinkään päin.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Mäki-Hakolan puheenvuoron pohjalta
haluan todeta seuraavaa: Viittasin vuoden 2003 budjettiin, joka
on tällä hetkellä täällä pöydillämme
ja käsittelyssä. Siinä esimerkiksi uusien
demonstraatiolaitosten tuki on jäänyt huomiotta,
25 miljoonaa euroa, joka oli mukana Kansallisen ilmasto-ohjelman
perusteluissa. On myös muita kohtia, arvoisa puhemies, KTM:n
puolella, joihin nyt ajanpuutteen vuoksi en lähemmin keskity,
ja totean, että tältä osin ollaan jäämässä aikataulusta
jälkeen.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kähkönen omassa puheenvuorossaan
nosti esille Kansallisen metsäohjelman tavoitteet. Haluaisin nostaa
keskusteluun myöskin alueelliset metsäohjelmat,
joita on laadittu eri puolilla maata ja joita parhaillaan päivitetään.
Esimerkiksi Pohjois-Karjalan metsäohjelmassa on puupolttoaineiden
käytölle esitetty varsin rohkeita kasvutavoitteita,
ja se koskee erityisesti hakkuutähdettä ja kokopuuhaketta.
Kuten hallituksen esityksen perusteluissa todettiin, niin kokopuuhake
on tällä hetkellä selvästi kalliimpaa
kuin päätehakkuusta saatava metsähake.
Tästäkin näkökulmasta on tietysti
erittäin perusteltua, että tuki suunnataan nimenomaan
nuoren metsän hoidosta saatavaan bioenergiaan. Hyvä tietysti
olisi, yhdyn siinä ed. Mäki-Hakolaan, että voitaisiin
harkita tämän tuen ulottamista myöskin
hakkuutähteisiin.
Yksi asia, jonka haluaisin vielä tuoda esille, on se,
että kun maaseudulle on syntymässä yritystoimintaa,
joka on suuntautunut metsänhoidollisten toimenpiteiden
suorittamiseen, niin erityisen tärkeätä tällaisen
yritystoiminnan syntyminen ja toimiminen on niiden metsälöitten omistajien
kannalta, jotka asuvat pitkien välimatkojen päässä metsälöiltään
tai jotka eivät jostakin muusta syystä pysty omatoimisiin
metsänhoidollisiin toimenpiteisiin.
Hannu Aho /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Mäki-Hakolalle voisin sanoa,
että kyllä minusta ei oikein pitkälle
ole menty, jos työryhmiä on aseteltu, näissä tavoitteissa.
Selvästi eduskunnan kannanotto oli, että tämän
energiaratkaisun jälkeen pitää lisätä myöskin
kotimaisia käyttömahdollisuuksia, ja siihen tässä tarvitaan
kyllä enempi kuin sanoja ja työryhmiä.
Näkisin, että tämä kyseessä oleva
laki on äärimmäisen tärkeä ihan
energiapuun käytön edistämisen vuoksi,
mutta toisaalta sitten tärkeää on metsien
käyttö ja nuorten metsien kunnostus nyt, kun tekniikka
siellä kehittyy. Meillä oli hyvä tilaisuus
maanantaina ed. Mäki-Hakolan kanssa todeta, että esimerkkinä tästä on
Pietarsaari, jossa sellutehdas ja lämpöenergialaitokset
ovat todella semmoinen kohde, johon panostamista kannattaa yhdessä harkita.
Ne edesauttavat metsien kehittämistä, ja se on
kansantaloudellisesti hyvin järkevää.
Sitä kautta pystytään luomaan pysyviä työpaikkoja
ja tulevaisuuden uskoa myöskin maaseudulla, jossa muuten
työpaikkoja ei tahdo syntyä.
Se, että pystytään hyödyntämään
myöskin hake- ja puuenergia, edellyttää kyllä,
että näitä pieniä laitoksia
ja myöskin niiden investointeja tuetaan kunnissa sekä niitä jakeluverkkoja
pystytään edistämään,
koska ne ovat siinä pisteessä, että niitä on
pakko laajentaa ja uusia. Siihen pitäisi yhteiskunnan rahaa
tulla. Se edesauttaa todella sitä, että pystytään
puuta ja bioenergiaa siellä käyttämään.
Myöskin jätteitä, joita meille syntyy,
pitää pystyä tehokkaammin hyödyntämään,
jotta ei niiden kanssa jouduta ongelmiin.
Tässä on kyllä pakettia, mutta tarvitaan
todellisia päätöksiä ja rahaa.
Euroja tähän tarvitaan, eivät kauniit
puheet riitä.
Pertti Mäki-Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Saimme todella ed. H. Ahon kanssa hyvin
vakuuttavan näytön eilen siitä, miten
suomalainen metsäteollisuusyritys voi todella lähteä hyödyntämään
puuta tehokkaalla tavalla, joka todella vaikuttaa. Tässä oli
vaan kummallista, että kun Pietarsaareen tehtiin Alholmens
Kraftin voimalaitos ja sille annettiin kansainvälistä palkintoa,
niin Suomen Luonnonsuojeluliitto oli ensimmäisenä pyrkimässä estämään
tämmöisen palkinnon myöntämisen. Aina
ei tiedetä, mitä on taustalla.
Olen edelleen sitä mieltä, että kun
puhutaan näin perustavaa laatua olevista kysymyksistä, mitä eduskunnan
lausumissa edellytettiin, on hyvä, että nämä nopealla
aikataululla selvitetään ja sen jälkeen
ryhdytään toimenpiteisiin. Me tulemme täällä pitämään
huolen tässä eduskunnassa ja sitten seuraavassa
eduskunnassa istuvat edustajat pitävät huolen
siitä, että nämä ponnet myöskin
muuttuvat käytännön teoiksi. Tänä päivänä puuenergian
käyttö laajenee joka tapauksessa ripeää tahtia.
Siinä ovat hallituksen teknologiaohjelmat ja muut vastaavat
ohjelmat ja panostukset metsätalouteen olleet erittäin
tärkeitä asioiden eteenpäinviejiä.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
niin sanotun haketustuen jatko on erittäin myönteinen
ja tarpeellinen asia. Se kielteinen puolihan tähän
liittyy, että kyse on jälleen määräaikaisesta
laista eikä toistaiseksi voimassa olevasta, mikä täälläkin
on todettu. Metsähakkeen kannattavuus energialähteenä ei
ole vielä riittävällä tasolla,
ja sen takia tällaisia tukimuotoja tarvitaan, joilla kannattavuutta
voidaan parantaa ja edistää. On nähtävä myöskin
metsähake merkittävänä seospolttoaineena
turpeen kanssa, ja sitä kautta bioenergian kokonaishyödyntäminen
on yksi merkittävä tavoite.
Yhdyn arvioihin, että logistiikkakustannuksia pitää pystyä alentamaan
ja sitä kautta kilpailukykyä parantaa. Sähköveron
palautuksen korottaminen puuenergialle on myönteinen asia,
joka on valmisteluputkessa, se pitää sanoa tässä ihan
suoraan. Sen sijaan Kemera-varojen loppuminen loka-marraskuun vaihteessa,
mikä on ennakoitavissa, on huono asia. Metsähoitoyhdistykset
ja metsäkeskukset ovat tehneet hyvää työtä,
jolla tätä nuoren metsän kunnostustyötä on
kannustettu ja edistetty neuvonnan ja koulutuksen kautta, ja nyt
sitten näitä rahoja pitäisi saada lisäbudjettiin
ja ensi vuoden talousarvioon niin paljon kuin todellinen tarve on.
Tässä mielessä oli pettymys, että ministeri
Jari Koskinen ilmoitti joku aika sitten, että lisää rahaa
ei ole tulossa vaan mennään entisellä budjetilla.
Eduskunnan pitäisi nyt tätä rahaa lisätä varsinaiseen
talousarvioon vähintäänkin ja pitää kiinni
näistä annetuista lupauksista ja jatkaa tätä nuoren
metsän hoidon jatkuvaa myönteistä kehittämistä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys lähtee
siitä, että tukea energiapuuhaketukseen jatkettaisiin,
ja se on ihan hyvä asia, että tarkoituksena on
edistää puun käyttöä energian
tuottoon. Samaten nämä Suomen sitoumukset ilmastostrategiaan
nojaavat paljolti uusiutuvien energialähteiden käytön
kasvuun. Se on myös tärkeätä,
että metsät hoidetaan ajallaan. Aikaisemmin oli
sellainen hokema, että Suomi elää metsästä.
Se on kulunut sanonta, mutta tänäkin päivänä totisinta
totta.
Energiapuun haketuksesta ja siitä tuesta sanoisin,
että sehän liittyy tähän risupakettiin,
joka täällä oli esillä energiaratkaisun
yhteydessä. Siinäkin on edetty niin kuin ed. Mäki-Hakola
täällä totesi, ja järkevällä tavallahan
siinä pitää edetä, ettei päätä lyödä seinään.
Molempia pitää kehittää. Tämä tuo
metsureille töitä, puun ja metsien harvennukset,
niitä ei koneella vielä kaikkia pystytä tekemään,
ja jatkossa saadaan metsäteollisuudelle laadukasta raaka-ainetta,
ennen kaikkea mekaaniselle metsäteollisuudelle tästä tulee
hyvää raaka-ainetta. Puun polttamisella, niin
kuin totesin, helpotetaan Suomen sitoutumista päästöohjelmiin.
Kivihiilen polttaminen pitää maassamme lopettaa.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Yhdyn niihin ajatuksiin, mitä täällä on esitetty,
että tämä kestävän
metsätalouden rahoituslain muutos haketustyön
osalta on todella hyvä ja asiallinen toimenpide. Edelleen
laki on määräaikainen vuoteen 2007 saakka
ja vaatii komission hyväksymisen. Toivotaan, että komission
hyväksyminen tälle saadaan. Täällä on
todettu ne perusteet, miksi nuoria metsiä kannattaa hoitaa.
Ennen kaikkea tietysti Kansallinen metsäohjelma lähtee
siitä, että meillä puunkäyttöä lisätään.
Se kasvattaa tuottoarvoa, se kasvattaa myöskin meillä vientituloja,
ja siinä mielessä on välttämätöntä,
että meillä on myöskin tulevaisuudessa
teollisuuden saatavilla sen kaltaista raaka-ainetta, joka luo hyvän
pohjan teollisuuden toiminnalle. Muutoin ei hyvää puuta
synny, ellei nuoria metsiä hoideta, ja siinä on
välttämätöntä, että meillä on
nuorten metsien hoitotuki ja haketustuki, ja täällä on
ollut edelleenkin esillä myöskin tämä kuljetustuki,
jota pidän erittäin välttämättömänä.
Minusta tässä puun korjuuketjussa meillä on nuorten
metsien osalta kunnossa tämä ensiharvennus- ja
päätehakkuuvaihe, mutta välivaiheessa
varttuneitten taimistojen haketuspuun osalta eivät ole
korjuutekniikka ja logistiikka vielä kunnossa. Meillä jää erittäin
paljon tässä vaiheessa hyvää energiapuuta
metsään, ja sen korjuuta on syytä kehittää.
Niin kuin täällä lain perusteluissa
nähdään, haketustyön piirissä on
vain noin 8 prosenttia kaikesta metsähakkeesta. Se on varsin
vähän, ja kun meillä nyt sitten sekä ilmastostrategia
että energiastrategia edellyttävät kotimaisen
energian käytön lisäämistä,
niin tässä on haaste, että me kasvatamme
tätä tukimäärää jatkossa
hyvin voimakkaasti ja pyrimme saamaan energian tuottoa kotimaisen
aineen käytön lisäämisen pohjalle. Tämä on
haaste kaikille maakunnille. Niin kuin ed. Ravi totesi, meillä on
myöskin maakunnalliset metsäohjelmat, ja niitten
mukaan pitää viedä asioita eteenpäin.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Takapenkiltä evästettiin
tänne lähtiessä "sano sie jotakin tässä asiassa".
Minä nyt yritän tässä asiassa
kääntää sillä lailla,
että tulisi myöskin joku muu näkemys
kuin äsken sanotuissa on tullut julki, tämän
kansakunnan tulevaisuutta ja paremmuutta ajatellen. Tässähän,
niin kuin useassa puheenvuorossa on todettu, eduskunta keväällä täällä näytti
ja käytti suurta vastuuta kansakunnan ja isänmaan
tulevaisuudesta tehdessään tärkeän
energiapäätöksen ja päättäessään siitä,
että maahan rakennetaan lisää ydinenergiaa,
ja käytti suurta vastuuta myöskin siinä asiassa,
että samalla todettiin, että tämä kansallinen
risupakettiohjelma, miksi se nyt tässäkin keskustelussa
on nimetty ja miksi se nimettiin silloinkin, on se osa, mikä tukee
tätä energiaratkaisupäätöstä.
Siihen nähden on nähtävissä,
että hyviä ratkaisuja on jo alkanut syntyä ja
hyviä päätöksiä sen takana
on olemassa. Mutta kaiken kaikkiaan tässäkin keskustelussa,
missä on todettu, että pitää tätä energiapuun
keruuta kehittää ja löytää keinoja
sen kehittämiseksi paremmin, voisi todeta, että oikeastaan
muuta uutta ei ole tähän asiaan löytynytkään
kuin sikarintekokone, jolla kerätään
havuja metsästä. Siitä voisi sanoa, että päällisin puolin
sen mukaan, mitä täällä tulee
myöhemmin tässä puheenvuorossani esille,
on osittain metsäluonnon ryöstämistä,
kun neulaset viedään ja poltetaan. Niistä tulee
kyllä hyvää energiaa ja ne palavat hyvin,
mutta toisaalta ravinne- ja lannoitevaikutus on siellä selkeästi
suurempi, kun ne jäävät sinne metsään.
Mutta niin kuin täällä on todettu
aikaisemmin jo — muistaakseni ed. Mäki-Hakola
puhui kannonkeruusta — kantoravinne, joka metsään
jää, mielestäni kyllä kattaa
tavattoman pitkälti myöskin sitä uutta
kiertoa. Kantojen osuus kuitenkin tässä ravinteiden
määrässä lienee suurempi kuin oksien
olemassakaan.
Mitä sitten tulee tähän keskustelun
pohjaan, mitä tämä esitys sisällänsä pitää haketustuesta, niin
aikahan on hyvä ja esitys on hyvä ja hallitus on
mielestäni kantanut suurta vastuuta tehdessään
tämä esityksen, mutta vain määräaikaisena. Siinä mielessä tämä on
nähtävä suurena puutteena. Tavallaan
se loppuketju, mikä käynnistäisi tässä markkinaehtoisessa
yhteiskunnassa näiden laitosten pystyyn saattamisen, käytön
lisäämisen, olisi se tekijä, mistä toivoisin,
että myöskin tämän keskustelun
perusteella syntyisi enemmän jauhoja siihen, että alkaisi
tapahtua ja syntyä.
Rouva puhemies! Siihen, mitä ajattelin sanoa, että olisi
jokin uusikin näköala tähän
asiaan olemassa: Kun maa kulkee tavallaan syvässä kriisissä siihen
nähden, että toimeentulo ja työnteko
on erotettu toisistansa, niin ihmettelen, että tässä keskustelussa
ei ole ollenkaan tätä asiaa otettu esille. On
aina puhuttu, että milloin minkäkin hallituksen
tavoitteena on työttömyyden puolittaminen, ja
sen eteen ei ole tehty mitään. Mielestäni
tähän esitykseen on kyllä kirjoitettu
se, millä työttömyys saadaan järjestykseen.
Työnteko ja toimeentulo pitää kytkeä toisiinsa,
ja esityksessä 11 §:n kohdassa Työllisyystöiden
rahoitukselle annetaan selkeä pohja niin kuin ennenkin,
että nuoren metsän hoitoon, joka teetetään
työttömällä työvoimalla,
voidaan tukea myöntää enintään 80
prosenttia toteutuksen kustannuksista.
Mielestäni tässä on sen ajatukseni
itu ja siemen siinä, että jos ajatellaan suomalaista
kansaa ja sitä kansaa, joka on vailla työtä,
mielestäni he ovat kaikki niin fiksua ja viisasta porukkaa,
että he kykenevät tätä nuorta
metsää hoitamaan, nuorta, kasvavaa puuta kaatamaan,
miettimään, mikä on kaadettava puu, sekä myöskin
arvioimaan sen, mikä puu sinne pitää jättää ja
millä puulla on kasvuedellytykset, niin että tämä yhteiskunnan
tulevaisuus on turvattu, kun puu kasvaa isommaksi. Tässä esityksessä todetaan,
että työttömän työvoiman
käyttämisestä nuoren metsän
hoitoon työllisyystyönä säädetään
työministeriön asetuksella, mikä on kokonaan
uusi asia tässä esityksessä.
Mielestäni siinä on tehty ensimmäinen
askel koko Lipposen hallituksen aikana, että aiotaan nujertaa
tämä suuri työttömyys tästä yhteiskunnasta.
Katsonkin niin, että meidän pitäisi keskustella
sen jälkeen, kun tämä laki on ollut vuoden kaksi
voimassa ja asetus on oikean suuntaisena saatettu järjestykseen,
vuoden kahden kuluttua, silloisen eduskunnan, siitä asiasta,
ketä sitten istuukin täällä,
mistä löydetään tätä nuorta
metsää lisää ja mistä löydetään
näin hyviä korvaavia toimintatapoja, kun maassa
ei ole työtöntä työvoimaa, mihin
tämän yhteiskunnan rahaa enää voitaisiin
laittaa. Siltä osin mielestäni, jos tämä henki
toteutuu niin kuin itse ymmärrän ja olen tätä tulkinnut,
toteutuu myöskin se, että tästä maasta häviävät
työttömät työnhakijat ja tuolla
metsässä tähän luontoon
perehtyessään heistä kasvaa myöskin
vahvempia työntekijöitä niihin työpaikkoihin,
mitkä tällä kertaa etsivät työntekijävoimaa
myöskin täällä Pääkaupunkiseudulla.
Rouva puhemies! Tämä näin lyhyesti:
kaikki kansa töihin, ja työttömyys tästä maasta
on tämänkin esityksen perusteella nujertumassa
aivan tarkkaan.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Ed. Seppo Lahtela lopussa meni asiaan, ja joihinkin
ajatuksiin voi yhtyä. Mutta kolme väittämää ovat
vääriä, sillä tavalla totuudenvastaisia.
Ensinnäkin hallitus ei voinut tehdä tästä muuta
kuin määräaikaista ennen kuin erotaan
EU:sta, koska EU antoi tällaisen luvan. Siinä tapauksessa
meidän pitäisi erota EU:sta, ja jos ed. Seppo
Lahtela on esittämässä sellaista, niin sehän
menee kansanäänestykseen tietysti.
Toinen asia tämä ryöstö,
kun havut ja latvukset viedään pois: Ei välttämättä rehevillä mailla se
ole pahaksi ollenkaan, koska tiedätte hyvin metsänomistajana,
mitä tarkoitan, että kun on rehevä maa,
taimettuminen ja ravinteet riittävät kyllä.
Jossakin ennen kulotettiin, että saatiin pois sitä aluskasvillisuutta.
Sitten, onko työllisyyden eteen tehty mitään? Nyt
on tehty Suomen ennätys sillä tavalla, että melkein
400 000 työpaikkaa on tullut. Onhan nyt jotain
tehty! Pieni osuus on hallituksellakin, ei ihan kaikki ole markkinatalouden
varassa.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Puuenergian käytön lisäys
ja hallituksen esityksen mukainen energiapuun haketustuki on erittäin perusteltu.
Meillä Kansallinen metsäohjelma edellyttää pitkäjänteistä toteuttamista.
Siihen liittyy selkeänä osana nuorten metsien
kunnostus ja myös puun energiakäytön
lisäys. Työllisyys, metsänhoidolliset
tekijät sekä ympäristötekijät ovat
varmasti tärkeät näkökohdat,
jotka tässä puun energiakäytössä ovat
yleisesti hyväksyttyjä.
Arvoisa puhemies! Meillä Pohjois-Karjalassa on oma
maakunnallinen metsäohjelma. Sen toteutuksessa keskeisellä sijalla
ovat 50- ja 60-luvuilla ojitettujen metsien kunnostus ja sieltä kertyvän
puun käyttöön saaminen. Tämä edellyttää toisaalta
myös pitkäjänteistä ja riittävää Kemera-rahoitusta.
Edelleen onnistuminen edellyttää myös
korjuutekniikoiden kehittämistä, samoin polttotekniikoiden
ja kattilalaitosten kehittämistä koko bioenergian
käytön osalta. Mielestäni myös
yhteiskäyttöä puun, turpeen ja muun bioenergian
osalta on edistettävä määrätietoisesti. Samoin
on tehostettava sitä logistiikkaa, joka näiden
raaka-ainevirtojen kuljettamiseen liittyy.
Arvoisa puhemies! Yksi kysymys on vielä työvoimakysymys.
Totesin, että tämä on työllisyyden
näkökannalta tärkeää.
On kuitenkin huomattava myöskin se, että me tarvitsemme
koulutettua työvoimaa koneenkuljettajiksi, ja siitä voi jatkossa
tulla niukkuutta.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kun ympäristövaliokunnan
puheenjohtajakin on paikalla, toteaisin, että varmaan kannattaisi
tehdä opintomatka Pietarsaaren UPM-Kymmenen tehtaalle,
jossa näkisi sen kokonaisuuden, miten energiatalous on
todella hallussa, miten nykytekniikka halutaan ottaa huomioon tässä uudessa
investoinnissa ja mikä on se kokonaisuus, jossa myöskin
turvetta käytetään tehokkaasti tämän hyväksi.
Siellä on energiaa yhtä paljon kuin yhdessä ydinvoimalassa
tuotetaan tällä niemellä. Minusta se
on kyllä yksi asia, joka kannattaa meidän muistaa
ja todella tutustua siihen. Uskon, että he kyllä ottavat
vastaan mielellään valiokunnan sinne vieraaksi.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tulin ihan varulta puhujakorokkeelle, jos
sattuu aika loppumaan, kun tiedän, että puhemies
on aika tiukka näissä kurinpitokysymyksissä.
Täällä esille tulleisiin mielipiteisiin
joitakin kommentteja.
Ed. Seppo Lahtela käytti ihan hyvän puheenvuoron,
mutta niin kuin ed. Esa Lahtela totesi, siinä on hiukan
virheellisyyksiä, mutta se nyt suotakoon näin
raskaan viikonlopun jälkeen ed. Seppo Lahtelalle. Ed. Esa
Lahtela korjasi siitä virheitä. Työllisyyskysymyksessä tilanne
on kuitenkin se, että tekstissä, mikä tänne
on laitettu, on kysymys pelkästään stilistiikasta,
eli eduskunta edellisen kerran kestävän metsätalouden
rahoituslakia käsitellessään korjasi
Kemeran 11 §:n, jossa puhutaan 80 prosentista. Nythän
tässä on vain stilistiikasta kysymys ja markkamäärien muuttamisesta
euromääräisiksi. Nyt vain täytyy toivoa,
että työministeri pääsee myöskin
käytännön toimiin ja nämä rahat,
mitä on käytettävissä, tulee
käytettyä järkevällä tavalla.
Ravinnekysymys, johon myöskin omassa puheenvuorossani
puutuin kantojen osalta, tuli vastaan meillä viime perjantaina
valtiovarainvaliokunnan maatalousjaostossa, jossa meillä olivat muun
muassa Metsäntutkimuslaitoksen ylijohtaja Pohtila ja Joensuun
tutkimusaseman päällikkö Parviainen paikalla,
ja tätä asiaa siellä kysyttiin ravinnetalouden
osalta. Siltä osin, kun on kysymys kokopuukorjuusta ja
näiden nelosten viemisestä, niin tässä ei
normaalitapauksissa mitään ongelmaa ole tulossa,
koska pääsääntöisesti nämä korjattavissa
olevat puut löytyvät suhteellisen ravinteisilta
paikoilta. Silloin tästä energiamäärästä,
mikä viedään, löytyy Metsäntutkimuslaitoksen
ihan aukottomat tutkimukset pitkältä ajalta, jotka
todistavat, että tässä ei ongelmaa tule.
Mutta sen ylijohtaja Pohtila myönsi, että kantokysymys
on osittain käsittelemättä. Kannoilla tietenkin
on se tilanne, kun siinä on kuitenkin niin paljon tällaista
pienjuuristoa, joka siinä vaiheessa, kun niitä revitään
kaivinkoneella irti, jää joka tapauksessa maahan,
että voikin olla, että siinä ei ainakaan
suurimmalla osalla sitä ongelmaa tule. Mutta jos tämä työ yleistyy,
niin silloin varmasti lisätutkimus on paikallaan. Muuten
ei varmaankaan tarvitse ravinnetaloudesta kovin huolissaan olla.
Se, että myöskin nyt Kemera-rahan osalta on rahat
loppu, johtuu nimenomaan siitä että — toisin
kuin ed. Seppo Lahtela totesi, että korjuutekniikka ei
ole kehittynyt — korjuutekniikka nimenomaan on kehittynyt
sillä tavalla, minkä myöskin ed. Hannu
Ahon kanssa voimme eilisen hyödyllisen vierailun perusteella
todeta, että on tullut tällaisia giljotiinilaitoksia
eli kouria metsäkoneisiin, jotka ottavat useamman rungon
kerralla. Se on tehostanut nuorten metsien kunnostustyötä niin
paljon, että saavutukset ovat nousseet aika ripeään
tahtiin.
Jos esimerkiksi UPM:llä tätä tekniikkakehitystä katsoo,
niin siellähän nimenomaan tavoitteena on se, että on
nämä kaksi yksikköä eli kourayksikön,
joka giljotiininomaisesti leikkaa puut koura kerrallaan pois, jatkeeksi
laitetaan risutukintekoyksikkö. Silloin samaan koneyksikköön voidaan
yhdistää nämä molemmat ja tämä työ entisestään
tehostuu. Mutta pääsääntöisesti
tänä päivänä kuitenkin
vasta näillä päätehakkuukohteilla
tämä tulee kysymykseen.
Myöskin ed. Seppo Lahtelan syytökseen, että tätä lakia
ei voida pysyväksi säätää,
ed. Esa Lahtela antoi asiantuntevan vastauksen, joka on myös
hallituksen esityksessä luettavissa, eli komissio ei sitä hyväksy.
Vaikka me elämme itsenäisessä valtiossa,
niin kun meillä on kerran osittain yhteistä politiikkaa
EU:n kanssa, me joudumme kuitenkin joiltakin osin sen hyväksymään.
Viimeksi käytettyjen autojen verotuksen kohdalta huomasimme,
että kyllä me voimme jonkun vuoden sinnitellä,
mutta jossakin vaiheessa tulee sitten pää vastaan.
Nyt, kun tätä tekniikkaa kehitetään
eteenpäin, varmasti tosiasiat on syytä tässä tapauksessa
myöntää.
Mitä tulee sitten taimikonhoitoon ja sieltä otettavaan
puuhun, niin se on erinomaisen tärkeää jo
siinäkin mielessä, että se työ,
mikä siellä tehdään, koituu
kuitenkin koko metsätalouden eduksi ja nimenomaan metsänomistajan
eduksi, koska se on ainut konsti kuitenkin kasvattaa tehokkaalla
tavalla puustoa. Se on aivan selvä, että sinne
ne panostukset pitää tehdä. Meidän
pitää tässä talossa ja tässä salissa
omalta osaltamme huolehtia siitä, että metsäteollisuutemme
toimintaedellytykset ovat myöskin sellaisella mallilla, että sillä on
mahdollisuus kehittää toimintaansa ja kehittää puun
talteenottoa, että meillä on osoite, mihin puun
laitamme.
Pietarsaaren UPM-Kymmenen tehtaalla hyvin selkeästi
tuli esille, että kun sinne tehdään uusi
soodakattilalaitos, se merkitsee miljoonan kuutiometrin lisäkäyttöä puulle,
ja se puu on nimenomaan mäntykuitupuuta, joka on ollut
tällä hetkellä se ongelmapuutavara. Se
vain osoittaa sitä, että tällä hetkellä valtakunnan
metsäpolitiikkaa ja talouspolitiikkaa on hoidettu sillä tavalla, että yhtiö on
uskaltanut tehdä tällaisen investointipäätöksen
Suomen valtakuntaan, joka on todella merkittävä päätös
myöskin metsänomistajan kannalta. Meillä väitettiin
tässä jokin aika sitten, että yhtään
ainutta uutta metsäteollisuuslaajennuslaitosta, kunnollista
investointia, ei Suomenmaahan enää synny, vaan
ne syntyvät kaikki ulkomaille. UPM-Kymmene omalla toiminnallaan Pietarsaaressa
osoittaa nämä puheet pötypuheiksi, ja
voimme olla tyytyväisiä siitä, että meillä on isänmaallista
metsäteollisuutta vielä tässä maassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Mitä tulee metsäteollisuuteen
ja energiaan, nimenomaan sellun tuottaminen tuottaa samalla myös energiaa,
ja se on metsäteollisuuden kannalta myös positiivinen
asia. Sitä voi sanoa myös sillä tavalla
isänmaalliseksi asiaksi, että tuotetaan energiaa
eikä vain kuluteta sitä.
Ed. Hannu Aho kiinnitti tärkeään
asiaan huomiota viitatessaan ympäristövaliokuntaan
ja sen osaamiseen ja tähän bioenergian käyttöön
suurissa yksiköissä. Eduskunnan käsitellessä ydinvoimahakemusta
ympäristövaliokunta kiinnitti erityisesti huomiota
nimenomaan tähän mainitsemaanne asiaan ja ottikin
kannan, teki lausunnon, siitä, että ydinvoimalaitosta
ei Suomeen tarvitse rakentaa, viidettä ydinvoimalaa.
Edelleenkin puunkeruun teknologian kehittämiseen: Eräs
näkökulma on se, että pitäisi
myös kehittää sen tyyppistä teknologiaa
ja välineistöä, jolla voidaan ympäristön
kannalta kestävällä tavalla puu kerätä,
tarkoitan myös niin, että voidaan metsäluontoa
vahingoittamatta tehdä sitä. Tällaista
osaamista löytyy Suomesta. Muun muassa Kainuussa on keksijöitä,
joilla on tästä jo näyttöä.
Lopuksi: Kun puuta ja turvetta poltetaan yhtä aikaa
samassa kattilassa, usein syy on kattilan tekniikka, että se
vaatii tällaisen, tämä arinatekniikka.
Mutta toisaalta se, että lasketaan hiilidioksidipäästöjen
sitten puolittuvan, koska puu on yhtä kuin nolla Kioton
mekanismin laskentatavan mukaan, kyllä johtaa harhaan siinä mielessä, että turve
on ympäristön kannalta varsin ongelmallinen raaka-aine.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kiitän saamastani hyvästä palautteesta edustajia
Mäki-Hakola ja Esa Lahtela. Tähän aiheeseen
voisi todeta sen, että kun ed. Mäki-Hakola sanoi,
että maailma on kehittynyt valmiiksi, niin tarkoitin siinä puheenvuorossani
sitä, että se ei ole alkuunkaan valmis vaan teollisuus
kehittää näitä toimintojaan
koko ajan eteenpäin. Onhan tässä monta
asiaa ratkaisematta, lähinnä sekin kysymys, että haketusjärjestelmä on
tilaa vievä nykyisellään, ja sitten kuivuuskysymys
on myöskin eräänlainen ongelma kaikkinensa
olemassa.
Mutta se, mitä arvoisilta edustajilta olisi odottanut,
on työllisyyskysymys niin, että kaikki kansa töihin
metsän ja isänmaan hyväksi tehden tämä asia.
Siihen ei ole kuitenkaan tässäkään
salissa sanallakaan puututtu eikä tartuttu. Tätä pitäisin
erinomaisena asiana, siihen pitäisi enempi käydä.
Mutta täytyy sanoa, että kun itse olen luullut,
että olen jonkin verran tästä asiasta
ollut perillä, niin ei mikään uusi tieto
tietenkään ole, että edustajat Mäki-Hakola
ja Esa Lahtela ovat selvästi minua kokeneempia tässä metsäasiassa.
__________
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Mikkola.
__________
Keskustelu päättyy.