11) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus toiminnastaan vuonna
2001
jatkuu:
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Viime perjantaina aloitettiin tämä keskustelu,
ja tästä on hyvä jatkaa. On hyvä,
jotta eduskunnan oikeusasiamies on paikalla kuuntelemassa meidän
eväitämme. Ihan muutama kohta.
Ensinnäkin tästä yleisemmästä puolesta:
Kertomuksessa todetaan, jotta vanhojen kanteluiden määrä on
lisääntynyt. Se ongelma varmaan aina näkyy
siinä tilanteessa, kun oikeusasiamies tai -kansleri
muuttuu. Silloin tulee odotteita ihmisiltä, että nyt
saadaan uudelleen käsiteltyä, jos sieltä kuitenkin
löytyy vielä joku semmoinen oljenkorsi, millä voisi
muuttaa tätä asiaa. Sinällään
oljenkorsi-sana on huono siinä, koska monissa tapauksissa,
joita itsellekin on näiden ihmisten osalta tullut esiin,
kun ovat paperia kantaneet ja soittaneet ja valituksia, vanhoja
asiakirjoja, toimittaneet, joissakin tapauksissa tuntuu, että nämä ihmiset
eivät ole saaneet oikeutta. Silloin ymmärtää heidän
katkeruutensa siitä, jotta suomalainen oikeusjärjestelmä ei
ole antanut maalaisjärjen mukaista oikeutta, mikä koetaan
oikeudeksi. Kieltämättä varmasti monissa
tapauksissa sen tyyppisiä on, onpa kyse jostakin hometalokaupasta
tai joistakin tieriidoista tai joissakin tapauksissa eläkekysymyksistä tai
korvausten saannista. Kyllä siellä hyvin mutkikkaita
tapauksia on, ja ihmiset kokevat, jotta oikeus ei ole toteutunut
heidän osaltaan.
En osaa sanoa ratkaisua siihen, minkä tyyppinen uusi
järjestelmä voisi olla, mutta monesti ovat edellisetkin
puhuneet sitä, olisiko meidän uudelleen pantava
nämä kaksi organisaatiota, Oikeuskanslerinvirasto
ja Oikeusasiamiehen kanslia, samaan pussiin ja rumpsutettava ja
tehtävä semmoinen ihan kokonaan uusi virasto,
mikä olisi niin kuin putki vain, olisi yksi päällikkö ja
yksi organisaatio, jolloin ainakin organisaatiota jonkin verran
kevennettäisiin. En tiedä, paranisiko käsittelyn
laatu siitä, mutta ainakin odottaisi sen paranevan.
Sinällään kun tätä lukee,
nykyinen eduskunnan oikeusasiamies on aika paljon terästänyt otettaan.
Siitä pitää hänelle kiitos antaa.
Kun täältä lukee, niin sellaisten köyhien
asioihin on otettu ihan hyvästi kantaa, jotka ovat hakeneet oikeutta
vaikka toimeentulotuen puolelta tai sen suuntaisissa asioissa.
Yksi asia, joka täällä nousi viime
perjantaina esiin ja joka on iäisyyskysymys, on eläkehylyt. Se
on ikävä piirre, että vaikka lakia ei
ole tiukennettu eikä ohjeita siihen suuntaan annettu, joka tapauksessa
eläkelaitokset näköjään
ovat hyvin nihkeitä, nihkeämpiä kuin
aikaisemmin, myöntämään eläkkeitä.
Syytä en tiedä, mistä se johtuu. Onko
maksaja antanut ohjeen vakuutuslääkäreille,
jotta ei niin herkällä pidä myönteisiä lausuntoja
antaa? Päätöksentekoelimet ovat ilmeisesti tiukentaneet
otettaan. Siinä mielessä se on ikävää niiden
ihmisten osalta. Jotkut eivät kestä sitä.
Muun muassa vajaat kaksi viikkoa sitten juuri tämmöinen
melkein kymmenen vuotta eläkevalituksia tehnyt henkilö ei
jaksanut elää vaan on tehnyt oman ratkaisunsa.
Ne ovat ikäviä ratkaisuja siinä mielessä,
koska kyse on kuitenkin henkilöstä, joka ei pystynyt
minkään järjen mukaan työntekoon,
ja kaikki lääkärinlausunnot olivat sitä mieltä,
että hän on ainakin entiseen ammattiin täysin
työkyvytön. Silmät kyllä ihmisellä liikkuivat
ja puhelimen kampea pystyi vielä toisella kädellä veivaamaan.
Sen verran työkykyä oli, mutta semmoista ammattia
ei ilmeisesti ainakaan maaseutupaikkakunnilla löydy.
Sitten pääasia, minkä takia tänne
tulin. Kertomuksesta ei suoraan käy tämän
tyyppinen asia ilmi, mutta näitä tapauksia sivutaan.
Yhä enemmän on tullut esiin viime aikoina semmoinen
ilmiö, että kun haetaan toimeentulotukea ja tietysti
kun talous on kunnissa tiukalla, kaikesta pyritään
nipistämään ja tekemään
tiukennuksia, niin ihmiset joutuvat toimeentulotukipäätöksessään ennakkotapauksen
kohteiksi, koska sosiaalitoimi voi tehdä päätöksen,
jotta okei, sille ihmiselle joku etuus ei kuulu, vaikka tuntuisi,
että lain mukaan kuuluisi. Sitten kun joutuu siihen pyöritykseen,
jotta lähtee hakemaan hallinto-oikeuden kautta korjausta
asiaan, ne ovat hyvin ikäviä ja pitkiä prosesseja.
Siinä vaiheessa ihminen on niin kuin tyhjän päällä.
Tähän jotenkin pitäisi saada, en tiedä,
mikä se järjestelmä olisi, pitäisikö hallinto-oikeudessa
olla joku erillinen järjestelmä, joka katsoisi
nopeutetusti nämä asiat, lausunnonantojärjestelmä,
jossa todettaisiin, jotta tässä pitäisi
näin menetellä.
Ihan muutama esimerkki. Yksi esimerkki kuvaa hyvin tilanteen.
Kyseessä oli aikuisopiskelijan kesäaikainen toimeentulo.
Hän ei ollut ottanut opintolainaa ollenkaan vaan oli sinnitellyt pienellä opintotuellaan
koko opiskeluajan. Hän meni hakemaan kesäksi toimeentulotukea
Joensuussa. Sosku sanoi, että ei sinulle kuulu, mene ottamaan
lainaa. Jos miettii tilannetta, jotta ihminen lähtee ensimmäisen
kerran hakemaan lainaa kesäajaksi, jo anomus vie pitkälle
kesään ja toisaalta lain henki on semmoinen, jotta
mietinnössä todettiin, jotta jos ei ole velkaantunut,
ei pidä velkaantua senkään takia, jotta
kesäajan takia pitää opintolainaa ottaa.
Siinä on yksi esimerkkitapaus, joka kesti. Se meni hallinto-oikeuteen,
ja se taisi viedä jonkun aikaa. Oli jo kesäkin
mennyt ja taisi tulla toinenkin kesä, kun tuli päätös,
jossa todettiin, jotta se ihminen oli oikeassa. Mutta pitkälti
se ihminen joutui elämään toisten varassa, sukulaisten
varassa ja pyytämään apua sieltä.
Toinen tapaus on ihan veres ja kuvaa sen tilanteen, voidaanko
kilometrikorvaus lukea tuloksi. Se on tapaus, jossa satunnaisia
myyntitöitä tekevä ihminen sai kilometrikorvausta.
Sosiaalitoimi oli tulkinnut sen niin, että osa kilometrikorvauksesta
olikin tuloa. Se oli muistaakseni niin, jos markkoja muistelee,
jotta 1,20 markkaa eli onko se nykyistä uutta rahaa 20
senttiä oli menoja autoilusta, niistä matkoista
kilometriä kohti, ja loppu oli tuloa kilometrikorvauksesta.
Minusta se ei ole oikein kestävä peruste, jos
ajatellaan, jotta ihminenhän joutuu muutakin kuin ostamaan
bensan tai dieselin, siinähän on valtion matkustussäännön
mukaan määrätyt liksat, mihin lasketaan
katsastukset, huollot ja renkaat ja kaikki mahdolliset kustannukset.
Silloin minusta oikeamman tarkastelukulman pitäisi olla
ehdottomasti se, jotta menot eivät koskaan voi olla tuloja,
niin kuin siinä tapauksessa. Näitä tapauksia
on ihan riittävästi myös muun tyyppisiä.
Niistä kun lähdetään hakemaan
ennakkopäätöstä, se ihminen
on aika tiukalla siinä koko ajan, vaikka hänellä kaiken
maalaisjärjen mukaan pitäisi olla oikeus toimeentulotukeen.
Sitten se tulee joskus myöhemmin hallinto-oikeudesta. Kun
katsoo näitä tapauksia, on hirveän paljon
niitä, joissa haetaan tämän tyyppistä sen
takia, jotta on pyritty soskun menoja säästämään.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Kiinnitän huomiota kahteen asiaan oikeusasiamiehen
kertomuksen yhteydessä. Molemmat liittyvät maa- ja
metsätalouden hallinnonalaan.
Suomalaiset viljelijät ovat olleet aiheesta ja täysin
syystä huolissaan omasta oikeusturvastaan, eivätkä enää pelkästään
viljelijät, vaan nyt monet muutkin ovat liittyneet tähän
joukkoon, kun on selkeästi nähty, että nykyinen
järjestelmä ei kaikilta osin takaa viljelijöille
sitä samaa oikeusturvaa kuin se takaa muille kansalaisille.
Tästä on myöskin kertomuskirjassa omia
kannanottojaan tehnyt oikeusasiamies ja kiinnittänyt asioihin
erityistä huomiota.
Haluan edelleenkin korostaa sitä, että tätä seikkaa
valvottaisiin aivan erityisen tarkasti senkin vuoksi, että Stakes
muutama viikko sitten julkisti tutkimuksen, jonka mukaan peräti
72 prosenttia harvaan asutun maaseudun väestä luottaa poliittiseen
valtakunnantason päätöksentekoon. Kyllä siellä taustalla
aika paljon ovat nämä viimeaikaiset tapahtumat
viljelijäin oikeusturvan puutteissa. Toivoisin, että me
kaikki voisimme olla positiivisesti vaikuttamassa, että usko
tähän päätöksentekojärjestelmään
säilyisi ja vahvistuisi. Siinäkin mielessä tuntuvat
aivan käsittämättömiltä viimeksi
tänne taloon esitetyt uudet sanktio- ja tarkastusjärjestelmät,
joita viljelijät joutuvat nielemään.
Uskon vahvasti kuitenkin, että ne tässä talossa
muuttuvat.
Toinen asia, johon haluan kiinnittää huomiota,
ovat erilaiset lunastustoimenpiteet, jotka liittyvät erilaisten
tielinjojen, muiden linjauksien tai luonnonsuojelualueiden maanlunastuskysymyksiin.
Oma kantani on se, että riitatilanteissa ja erimielisyyksissä täytyy
aina tulla yksittäisen ihmisen, yksittäisen maanomistajan
puolelle. Oikeusoppineet ovat linjanneet asiaa (Puhemies koputtaa)
mielestäni aivan oikein, että aina ensin tulee ihminen,
sitten vasta tulevat luonto ja eläimet.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Useassa puheenvuorossa on niin perjantaina
kuin tänäänkin, ainakin ed. Esa Lahtelan
puheenvuorossa, todettu, että tässä on
yksittäistä kansalaista kohdeltu ja nähty
hyvin, ja näin ymmärränkin, ja aivan
oikealla lailla. Mutta kyllä siellä jonkin näköistä niin
sanotun parempiosaisen edun ajamistakin on nähtävissä.
Ottaisin tässä esille muun muassa tällaisenkin kysymyksen
kuin lentolehtisten jakamisen yleisötilaisuudessa Tuusulan
asuntomessuilla, missä joku kansanedustaja on protestoinut
asuntomessuilla ja jakanut kiihottavaa materiaalia portilla. Epäilen,
että on ollut joku hallituspuolueen edustaja todennäköisesti.
Kun jakajaa on pyydetty siirtymään kolme metriä kauemmaksi,
lippusiiman ulkopuolelle, ja kun poliisi ei ole tätä siirtoa perustellut,
niin tässä on selkeästi, kun tätä lukee,
oikeusasiamies todennut, että ei pidä kahlita eikä rajoittaa
sananvapautta. Tätä pidän aika erikoisena
maailmankuvana, että kun joku järjestää jonkun
tapahtuman, kun Suomessa on tämä sananvapaus ja
julkaisuvapaus olemassa, niin sinne voi mennä joku
kansanedustajatason ihminen terrorisoimaan tilaisuutta, messutapahtumaa, kielteisillä
jakeluillansa.
Tällä pohjalla hän tässä on
saanut arvaamattoman paljon myönteisyyttä oikeusasiamieheltä.
Ehkä tämä kuuluu toimenkuvaan, että pidetään
huolta köyhistä sekä siinä sivussa
vielä kansanedustajistakin.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Esitellessään perjantaina
nyt käsillä olevan kertomuksen oikeusasiamies
Riitta-Leena Paunio lainasi muun ohessa apulaisoikeusasiamies Ilkka Rautiota
ja totesi tämän pohtivan kertomuksen omassa puheenvuorossaan,
onko poliisin ja vankeinhoidon viranomaisten sisäinen valvonta
jäänyt tulosohjauksen tai säästöjen
jalkoihin. Onko sisäinen valvonta jäänyt
tulosohjauksen tai säästöjen jalkoihin?
Mielestäni vakavasti otettava kysymys. Tunnen vankeinhoitoa
sen verran huonommin, että pitäydyn tämän
kysymyksen tarkastelussa vain poliisitoimessa.
Onko sisäinen valvonta jäänyt tulosohjauksen vai
säästöjen jalkoihin, vai onko se kenties jäänyt syytehakuisen
tulosohjauksen jalkoihin? Muutama esimerkki.
Käsillä olevan kertomuksen sivulla 129 on
käsitelty melko tunnettua Nostokonepalvelun juttua. Se
on käsitelty sillä tahdikkuudella ja sillä pieteetillä,
jonka vain eduskunnan oikeusasiamies osaa. Asiaa on tarkasteltu
lähinnä esitutkinnan julkisuuden näkökulmasta
ja siitä näkökulmasta, että kaikkea
esitutkinnan aloittamisen arviointiin käytettyä aineistoa
ei ollut liitetty esitutkintapöytäkirjaan. Tässä asiassa
on paljon muitakin kriittisesti tarkasteltavia näkökulmia,
mutta oikeusasiamies luonnollisesti on ottanut kantaa niihin kysymyksiin,
joihin kantelija on kiinnittänyt huomiota. Erityisesti
ammattieettinen tarkastelu tuo tästä asiasta esiin
huolestuttavia piirteitä. Näyttää siltä,
että siinä esitutkintaa ja sen varhaista julkistamista
on käytetty esitutkinnalle vieraisiin tarkoituksiin tai
että siihen ainakin näytetään
pyrityn. Siinä nimittäin ei lopullisesti onnistuttu.
Käsissäni on ollut jo vuosia sitten selvästi
veroviranomaisilta lähteneitä allekirjoittamattomia eri
aikakausilehtiin, sanoisiko tamperelaisiin lehtiin, tarjottuja kirjallisia
ilmiantoja, joiden perimmäisenä tarkoituksena
näyttäisi olevan raivata tilaa uuden tyyppiselle
verotarkastuskulttuurille, jonkinlaiselle kommandomaiselle, ryskäävälle verotarkastuskulttuurille.
Kun mikään ilmiannon saaneista aikakauslehdistä ei
tähän täkyyn tarttunut, se tarjoiltiin
poliisille. Kun poliisikaan ei arvannut käydä itse
asiaan käsiksi, se vuodettiin maan suurimmalle päivälehdelle
lähdesuojan suojissa. Sen jälkeen ilmiannoissa
formuloitu rikos ikään kuin löydettiin
lehdestä ja sitä alettiin tutkia mahdollisimman
julkisesti ja todella tehokkaasti.
Luultavasti kaikkikin muistamme, kuinka televisiokamerat olivat
kuin tilauksesta ani varhain aamulla paikalla, kun yksi maamme massiivisimmista
etsintäoperaatioista alkoi Turussa. Eri puolilla maata
tehtiin samanaikaisesti lukuisia etsintöjä epäillyksi
leimatun yrityksen liikekumppaneiden luona, ilman että sen
toimenpiteen varsinainen suorittaja välttämättä edes
tiesi, millä perusteella.
Voidaan arvailla, mitä massiivisella operaatiolla ja
erityisesti sen aktiivisella julkistamisella tavoiteltiin. Voidaan
kysyä, noudatettiinko siinä esitutkintalain ehdottomia
hienovaraisuuden tai vähimmän haitan periaatteita,
siis ehdottomia periaatteita, tai toimiko siinä rikosprosessin
johtava periaate: syyttömyysolettama.
Kaikki tiedämme, että tässä asiassa
tuomittiin vain Helsingin Sanomat. Siis Helsingin Sanomat tuomittiin
mittaviin vahingonkorvauksiin. Kolmasosa kantajan näyttämästä vahingosta
jäi tuomitsematta sillä perusteella, että se
katsottiin tuntemattomaksi jääneen viranomaisen
aiheuttamaksi, siis kolmasosa siitä vahingosta. Jutun kirjoittaneella
toimittajalla oli tietenkin lähdesuoja, jossa hän
pitäytyi loppuun saakka ja todennäköisesti
uhrasi myös työsuhteensa. Ei se tietolähde tietenkään
aivan tuntematon ole. On johonkin mittaan saakka vastenmielistä pitää samaa
lähdettä asiantuntijana täällä valiokunnassa.
Tämän Nostokonepalvelu-jutun tutkintaa ohjasi
paitsi tarkoitus käyttää esitutkintaa
tarkoitukseen, johon sitä ei saa käyttää,
myös syyte- ja julkisuushakuisuus, tässä mielessä kenties
Ilkka Raution tarkoittama väärä tulosohjaus.
Olisiko vuosi aikaa siitä, kun luimme lehdistä päätöksen
tuomion purkamisesta, päätöksen, jonka
taustalla on jonkin verran kummallista. Tuomion purkua haki poliisin
käyttämä huumausaineen ostaja, jolle
nähtävästi oli vakuutettu, että hänen
tekoaan ei koskaan tutkittaisi tai että häntä ei
ainakaan syytettäisi. Kun hänet sitten varsinaisten
syytettyjen vaatimuksesta pantiin syytteeseen ostamastaan vähäpätöisestä huume-erästä,
hän itse syytettynä ja tutkinnan suorittaneet
poliisimiehet todistajina vakuuttivat, että toimeksiantoa
huumausaineen ostamiseen ei ollut. Siihen aikaan ei olisi voinutkaan
olla, kun valeostoa ei silloin vielä ollut sallittu. Ostaja
tuomittiin sitten alioikeudessa ja hovioikeudessa siitä huumausainerikoksesta.
Korkeimmasta oikeudesta hakemansa purkutuomion yhteydessä tuomittu
joutui paljastamaan, että hän oli tehnyt tämän
ostotoimenpiteen poliisin toimeksiannosta. Hänen tuomionsa
purettiin, mutta tietämäni mukaan poliisin toimenpiteitä ei
ole sen kummemmin arvioitu. Palaan taas apulaisoikeusasiamies Ilkka
Rautioon, joka pohtii, onko poliisiviranomaisten sisäinen
valvonta jäänyt tulosohjauksen tai säästötoimenpiteiden
jalkoihin.
Voidaan tietysti sanoa, että hyvä tarkoitus,
tässä tapauksessa todella ison huumausaine-erän paljastaminen,
pyhitti keinot. Voidaan sanoa, että niin saakin tehdä.
Hyvä tarkoitus voi pyhittää tämmöiset
keinot. Näin voidaan sanoa. Mutta tunnen sen maailman ja
tunnen niitä ihmisiä. Tämäkään
asia ei saata päättyä siihen korkeimman oikeuden
päätökseen.
Nähtävästi jokaisen poliisimiehen
pihamaalle kannetun kranaatin tai poliisiaseman nurkalle viritetyn
pommin taakse kätkeytyy jokin vastaava tapahtuma, siis
tapahtuma, jossa etiikka tai moraali on pettänyt. On pelattu
oikeata peliä väärin kortein. Keinoja
kaihtamattomasta syytehakuisesta esitutkinnasta saatetaan maksaa
pitkässä juoksussa kova hinta. Kilpavarustelu
on alkanut tässäkin salissa.
Vielä, arvoisa puhemies, kolmas esimerkki: Hankin asiakirjat
siitä aktiivisesti julkisuuteen saatetusta epäilyksestä,
että apulaispoliisipäällikkö Erkki
Hämäläinen olisi ajanut yksityisellä kerrostalon
pihamaalla autoa ajokiellon vallitessa. Kun kysymyksessä oli
poliisimieheen, tosin sillä hetkellä virasta pidätettyyn,
mutta kuitenkin poliisimieheen kohdistunut epäilys, tutkintaa johti
Espoon syyttäjä. Erkki Hämäläinen
esitti tälle taatusti asiantuntevasti seuraavat lisätutkintapyynnöt
osoittaakseen oman ja puolisonsa syyttömyyden. Hän
pyysi kuulustelemaan niitä ihmisiä, jotka näkivät,
kuka ajoi sitä autoa tiellä. Hän pyysi
kysymään asiaa mahdollisesti liikenteessä olleilta
takseilta. Hän pyysi kehittämään valvontakameroiden
filmit. Hän pyysi tutkimaan, kumman, hänen vai
puolison, vaatteiden kuituja oli kuljettajan etuistuimella. Tutkinnanjohtaja
kieltäytyi kaikista näistä toimenpiteistä kirjallisesti,
vaikka esitutkintalaki selvästi velvoittaa tekemään
niin. Hämäläinen teki osan tutkimuksesta
itse ja teetti kuitututkimuksen kustannuksellaan Ruotsissa. Se näyttää olleen
ratkaiseva todiste, jolla hänet ja hänen puolisonsa vapautettiin
heti esitutkinnan alussa varsin aktiivisesti julistetusta epäilyksestä.
Mielestäni tämä Hämäläisen
esimerkki on kaikkein selkein esimerkki esitutkinnan syytehakuisuudesta.
Esitutkintaa johti syyttäjä, joka oli asettanut
tavoitteekseen hankkia näyttö ilmiannon mukaiseen
syytteeseen. Ei muuta johtopäätöstä asiakirjat
lukemalla voi tehdä.
90-luvulle saakka Suomessa suoritettu esitutkinta nautti jokseenkin
varauksetonta ja erityisesti kansainvälistä luottamusta.
Sen laatu ja erityisesti sen objektiivisuus voitiin ani harvoin asettaa
kyseenalaiseksi. Viimeisten kymmenen vuoden aikana on tapahtunut
käänne huonompaan suuntaan. Esitutkinnan johtavat
periaatteet on heitetty sivuun ja syytteen nostamisesta tehty koko
esitutkintaa ohjaava tavoite. Olen miettinyt, selittyykö syyttömästi
vangittujen määrä ja syyttömästi
vangitsemisesta maksettujen korvausten voimakas kasvu tästä esitutkinnan
syytehakuisuudesta. Nimittäin 80-luvulla syyttömästi vangittujen
määrä oli luettavissa sormin, ja tuskin
tarvittiin edes molempien käsien sormia. Vuonna 96 syyttömästi
vangittuja oli 160 ja heille maksettiin korvauksia yhteensä 478 000
euroa, siis puoli miljoonaa euroa. Viime vuonna syyttömästi
vangittuja oli 441, ja vuonna 2000 maksettujen korvausten määrä ylitti
1 100 000 euroa. Tämä on huolestuttava kehitys
oikeusvaltiossa.
Valtakunnansyyttäjä on perustellut syyttäjän mahdollisimman
varhaista osallistumista esitutkintaan sillä, että tutkinta
voidaan rajata alusta alkaen oleelliseen. Näin varmaan
onkin, ja näin tämä syyttäjän
osallistuminen varmaan toimiikin. Mutta nyt on pysähdyttävä miettimään,
onko tässä tapahtumassa jotakin muutakin. Olemmeko
uhraamassa suuremman edun, esitutkinnan objektiivisuuden, tälle
tehokkuuden alttarille? Esitutkinnalla osoitettu syyttömyyskin
on esitutkinnan tulos. Näin oli aina 80-luvun lopulle saakka.
Syyttäjän asenne sopii esitutkinnan johtajan rooliin äärimmäisen
huonosti. Nyt näyttää, että ilmeisesti
apulaisoikeusasiamiehenkin tarkoittama tulosohjaus lukee tulokseksi
vain nostetut syytteet. Näyttää, että on
otettu askel väärään, pitkällä tähtäimellä kenties
kohtalokkaaseen suuntaan.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Tämä kysymys on syvästi
eettistä laatua, mistä ed. E. Kanerva tässä viimeksi
puhui. Esitutkinnasta yhä enemmän on tullut ikään
kuin kilpailua siitä, pystytäänkö syyte
nostamaan ja viemään päätökseen,
siis toisin sanoen esitutkinnan ja syyttämisen raja on
ymmärtääkseni hämärtynyt,
aivan niin kuin ed. E. Kanerva sanoi.
Laboratorioesimerkki tästä on Nostokonepalvelu-juttu.
Se kulki aikoinaan juuri sillä tavoin kuin edeltävä puhuja
kertoi. Nämä paperit kuljeskelivat toimittajien
käsissä, ja kun niihin papereihin tarttui tarpeeksi
massiivinen väline, siis tarpeeksi iso väline,
jolla on arvovaltaa, sen jälkeen tämä prosessi
lähti käyntiin tavalla, joka ei kuitenkaan johtanut
sellaiseen lopputulokseen kuin julkisuus oli asiaa käsitellyt.
Elettiin jo semmoista aikaa, jossa ikään kuin
syytteet olisi luettu, mutta selvisikin, että mitään
ei ollut. Kun sitten näiden papereiden perusteella voi
tehdä myös johtopäätöksen,
että kyseessä oli ilmianto, joka tulee viraston
sisältä, joka saattoi — tätä en
tiedä, mutta saattoi — johtua kyseisen viraston
sisäisistä tulehtuneista suhteista, kun lopputulos se,
mikä se oli, ja kun siinä pyöriteltiin
ihmisiä löysässä hirressä niinkin
kauan kuin pyöriteltiin, tämä ei antanut
kovin hyvää kuvaa esitutkinnasta yleensä eikä järjestelmästä erityisesti.
Tässä mielessä se, mihin ed. Kanerva
puuttui, oli aivan olennaista suhteessa nyt käsiteltävään
asiaan.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sen kokemuksen mukaan, mitä minulla
on eduskunnan oikeusasiamiehen toiminnasta viime kolmen ja puolen
vuoden aikana perustuslakivaliokunnan näkökulmasta,
moneen eduskunnan antamaan toimintaohjeeseen on puututtu. Erityisen tyytyväinen
olen siitä, että oikeusasiamies on kertomuksessaan
monesti sanonut, että myös sellaisen virkamiehen
asemaa, joka syyttömästi roikkuu kanteluhirressä,
on helpotettu siten, että muun muassa perusteettomia kanteluja
tutkitaan niin sanotusti nopeutetulla menettelyllä, ja
se on erittäin hyvä asia.
Sen sijaan, mitä tulee esitutkintaan, johon äsken
viitattiin ed. E. Kanervan ja ed. Kekkosen puheenvuoroissa, mielestäni
tällä hetkellä kansalaisten oikeusturvaa
loukkaa kaikkein eniten se työpaine ja se kiire, joka näkyy
siinä, että niistäkin rikoksista, joista
on poliisille tehty rikosilmoitus, selviää vain
5—10 prosenttia, esimerkiksi varkausrikollisuudesta. Tässä minä kysyn,
pitäisikö tämän päivän
poliisin pystyä kertomaan avoimesti rikosilmoituksen tehneelle,
joka kysyy, mitä hänen asialleen on tehty, että sille
ei ole ehditty tehdä yhtään mitään,
sitä ei ole ehditty tutkia, puhumattakaan, että olisi
saatu tekijä selväksi ja olisi saatu vietyä asia
syyttäjälle. En yhdy siihen näkemykseen,
että tämän päivän suomalainen
poliisi olisi mitenkään syytehakuinen.
Ed. Ranta-Muotio merkitään
läsnä olevaksi.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Viime perjantaina käytin oman puheenvuoroni, jossa
käsittelin osittain sitä, minkä ed. P.
Salo otti esiin, eli sitä, että tällä hetkellä tulee
hyvin paljon viestejä siitä, että poliisi
liian nopeasti tekee tutkinnan lopettamispäätöksen
ja monta kertaa ei edes kuulustele ketään, ja
sitten kun tulee kantelu, vanhan periaatteen mukaisesti haluaa puolustaa
esimiehiään eikä kerro totuutta eli ei
ole resursseja.
Kun kuuntelee ed. E. Kanervan puheenvuoroa, määrätyiltä osin
voin yhtyä siihen mutta jäin itse pohtimaan, kun
meillä muutettiin pidätysaikoja koskeva lainsäädäntö,
saattaisiko tämä nykyinen tendenssi, väärät
vangitsemiset, tai miten se nyt pitää ilmaista,
ja niistä maksetut korvaukset, olla jollakin tavoin yhteydessä siihen,
että vangitsemispäätös periaatteessa
pitää tehdä niin nopeasti. Aikaisemmin,
kun meillä oli kolme vuorokautta ja sitten voitiin jatkaa
neljätoista vuorokautta ja sitten vielä joitakin
matkapäiviä päälle mahdollisesti,
ei tarvinnut monta kertaa suorittaa tällaisia vangitsemistoimenpiteitä.
Mutta silloin kun tämä lainsäädäntö tässä salissa muutettiin,
minä ja muistamani mukaan ed. Aittoniemi kritisoimme sitä hyvinkin
paljon. Epäiltiin juuri tällaista tulevaisuudenkuvaa,
ja nyt se on ed. E. Kanervan puheenvuoron mukaisesti konkretisoitunut.
Erkki Kanerva /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä laittomasti vangittujen määrän
lisääntyminen ei ajoitu siihen 90-luvun taitteeseen,
jolloin vangitseminen siirtyi tuomioistuimille, vaan se ajoittuu
90-luvun jälkipuoliskolle. Sen vuoksi ainakaan ainut selitys
ei voi olla ed. Vistbackan, se voi olla yksi selitys mutta ei ehkä ainut.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minä taas yhdyn aika pitkälle
ed. Vistbackan näkemykseen nimenomaan aiheettomien vangitsemisten
määrässä. Haluan kyllä muistuttaa
myöskin siitä, että kolmen neljän
päivän aikana esitutkinnan jälkeen tutkinnanjohtaja
vie vangitsemispäätöksen nimenomaan alioikeuden
päätettäväksi, joka sillä hetkellä olevan
aineiston pohjalta harkitsee sitä, onko riittäviä todennäköisiä syitä vangitsemiselle.
Monesti käy niin, että viikon tai kahden aikana
siitä, kun tutkinta on aloitettu, tutkinnanjohtaja välittömästi,
kun hän saa tietää, että kysymyksessä on
vangittuna väärä henkilö, vie
asian oikeuteen, ja oikeus sen jälkeen vapauttaa tämän
henkilön välittömästi.
Kysymyksessä ovat riippumattoman oikeuden tekemät
vangitsemispäätökset, ja ne kuuluvat
tietenkin oikeuden harkintaan sen perusteella, kuinka hyvin esitutkinta
on tehty ja minkälaiset ovat sillä hetkellä todennäköiset
syyt. Väitän, niin kuin ed. Vistbacka kertoi,
että välttämättä se lainmuutos,
mitä aikanaan jouduttiin tekemään tässäkin
eduskunnassa aikoinaan, ei johtanut toivottuun tulokseen, koska
silloin kun poliisin toimesta oltiin pidempään
esitutkinnassa, näitä määriä oli
huomattavasti vähemmän.
Toinen varapuhemies:
Minuutin vastauspuheenvuoro ed. Kummola.
Kalervo Kummola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Täällä mainittiin ed.
Aittoniemi, joka vastusti uutta lakiesitystä. Ymmärrän
sen hyvin, mutta jos muistelemme sitä, mikä tähän
johti, eräs syy oli se, että silloinen ylikomisario
Aittoniemi piti ihmisiä kaapissa seitsemäntoista
vuorokautta. Useille ei syntynyt minkään näköistä syytettä siitä loppujen
lopuksi, ja näin syyttömät ihmiset saivat
elinikäisiä haavoja sieluunsa. Tämä oli
aivan yleistä silloin ed. Aittoniemen kohdalla, joka ilmeisesti
teki jo silloin omaa vaalikampanjaansa.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Ilman että nyt haluan mainita ed.
Aittoniemen nimeä, haluan kyllä korostaa sitä seikkaa,
että tästä problematiikasta selvitään
hiukan liian yksinkertaisella tavalla, jos sanotaan sen johtuvan
siitä, että häkissäpitämisajat
ovat lyhentyneet. Olin itse tekemässä sitä lainmuutosta
aikoinaan, ja voi olla, että sillä on joku marginaalinen
merkitys tässä asiassa. Mutta minusta sen keskustelun, jonka
ed. E. Kanerva viritti äsken, ei tarvitsisi päättyä siihen,
että tämä koko juttu nahistuu siihen
pikku yksityiskohtaan, johon täällä nyt
on tartuttu.
Eduskunnan oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio
Arvoisa puhemies! Eduskunnan oikeusasiamiehen viime vuoden toimintakertomuksesta
täällä käydyssä keskustelussa
on tullut esille joitakin sellaisia oikeusasiamiehen toimintaan liittyviä näkökohtia,
joihin mielelläni vastaan tässä yhteydessä lyhyesti.
Olen toki tarkkaavaisesti kuunnellut kaikkia niitä puheenvuoroja,
joita keskustelussa on esitetty, vaikka en niitä tässä yhteydessä käsittelekään.
Aivan ensimmäiseksi ottaisin esille kysymyksen siitä,
tulisiko oikeusasiamiehellä olla nykyistä enemmän
harkintavaltaa sen suhteen, mitkä kantelut hän
ottaa käsiteltäväkseen ja tutkittavakseen,
mitkä siirtää toisille viranomaisille.
Nythän oikeusasiamies ei yleensä siirrä hänelle
osoitettua ja hänen valvontaansa kuuluvaa kantelua toiselle
viranomaiselle. Kanteluiden tutkimiskynnys on haluttu pitää Suomessa
matalana ja on korostettu jokaisen oikeutta kääntyä asiassaan suoraan
oikeusasiamiehen puoleen. Tämän mukaisesti oikeusasiamiehen
käsittely- ja tutkimisvelvollisuus on muotoutunut hyvin
laajaksi.
Kun nyt kuitenkin perusoikeusuudistus on tuonut vuodesta 1995
lähtien uusia painotuksia laillisuusvalvontatyöhön
ja kokemuksia on kertynyt jo siitä, mitä vaatimuksia
tämä tehtävä asettaa, on ehkä aika
ja aihetta arvioida uudelleen noudatettuja periaatteita.
Kanteluiden määrästä, joihin
täällä keskustelussa on viitattu, toteaisin
tässä yhteydessä vain sen, että tänä vuonna
kanteluasioiden kokonaismäärä ei ole
kasvanut viime vuodesta. Niiden asioiden määrä näyttää kuitenkin
edelleen kasvavan, jotka johtavat oikeusasiamiehen puolelta moittivaan
tai ohjaavaan käsitykseen.
Kuten viime perjantaina totesin, kanteluiden käsittelyajat
ovat edelleen pitkiä. Korostan tässä yhteydessä kuitenkin
sitä, että esimerkiksi työttömän
henkilön työttömyysturvan tai muunkaan etuuden
myöntämisessä ei oikeusasiamiehen kanteluasian
käsittelyajalla ole merkitystä. Oikeusasiamiehen
kanslian käsittelyajoissa on kuitenkin tapahtunut myönteistä kehitystä.
Viime vuoden aikanahan kantelujen käsittelyajat eivät enää pidentyneet
kanteluiden kasvaneista määristä huolimatta.
Kuluneen vuoden aikana keskimääräiset
käsittelyajat ovat lyhentyneet. Erityisesti on panostettu
vanhimpien kanteluiden käsittelyyn.
Oikeusasiamiehen ratkaisujen seurantaan, jota keskustelussa
tiedusteltiin, on jo edeltäjäni ja itse asiassa
jo hänen edeltäjänsä aikana
kiinnitetty huomiota ja toimintaa on kehitetty sillä tavoin, että mikäli
toimenpideratkaisu edellyttää viranomaiselta jonkinlaisia
toimia, näistä toimista pyydetään
ilmoittamaan oikeusasiamiehelle tiettyyn määräaikaan
mennessä. Kertomukseen sisältyvien tapausselosteiden
lopussa on useissa tapauksissa tieto siitä, mihin toimiin
viranomainen on ryhtynyt ratkaisun johdosta, sikäli kuin
tällainen tieto on saatu ennen kertomuksen valmistumista.
Tällaista ratkaisujen vaikutusten seurantaa on siis pyritty
kehittämään, mutta kaikki toimenpideratkaisut
eivät ole kuitenkaan luonteeltaan seurantaa edellyttäviä.
Kertomuksesta täällä esitettyjen
monien kiittävien arvioiden ohella on esitetty myös
arvostelua sen liian tiiviistä ja yksityiskohtaisesta kerronnasta.
Tässä yhteydessä haluaisin kiinnittää huomiota
siihen, että puheenvuorojen ja oikeusasiamiehen toimintaa
kuvaavan katsauksen jälkeen kertomuksessa seuraa jakso
perus- ja ihmisoikeuksien valvonnasta. Tuon jakson tarkoitus on
tuoda esille niitä kysymyksenasetteluja ja kannanottoja,
joita siinä mainituista nimenomaisista perusoikeuksista
on kertomusvuoden aikana esitetty. Kysymys ei siis ole perustelemattomista
ratkaisuselosteista vaan perusoikeuskannanotoista sellaisissa asioissa,
joiden tapausselosteet löytyvät yleensä kertomuksessa
jäljempänä olevista hallinnonalakohtaisista
tai asiaryhmäkohtaisista jaksoista. Kertomukseen nimittäin
sisältyy myös tällaisia jaksoja ja yleiskatsauksia
noin 20 tärkeimmältä alueelta mukaan
lukien tuomioistuin, poliisi, vankeinhoito, ympäristöasiat,
sosiaalihuolto, sosiaalivakuutus, lasten oikeudet jne. Näihin
jaksoihin sisältyy runsaasti myöskin selostuksia
toimenpideratkaisuista perusteluineen. Kertomuksen jaksojen järjestystä tulee
kuitenkin pohtia jatkossa.
Eräässä puheenvuorossa kiinnitettiin
huomiota siihen, että laillisuusvalvoja piti viranomaisen,
siinä tapauksessa poliisin, menettelyä arveluttavana.
On aivan totta, että laillisuusvalvojien kannanottoihin
ei aikaisemmin ole sisältynyt tämän tyyppisiä arvioita.
Kuitenkin tämän ajan laillisuusvalvontaan kuuluu
se, että jotakuta menettelyä ei todeta kategorisesti
lainmukaiseksi tai lainvastaiseksi. Menettelyä on usein
arvioitava myös sitä silmälläpitäen,
miten se turvaa perusoikeuksien toteutumisen.
Tuossa yksittäisessä tapauksessa, johon puheenvuorossa
viitattiin, oli kysymys siitä, miten siinä tapauksessa
painotettiin yhtäältä sananvapautta ja
toisaalta yksityisyyden suojaa. Kyseessä oli apulaisoikeusasiamiehen
käsityksen mukaan rajatapaus, jossa kummankin suuntaisia kannanottoja
voitiin pätevin perustein puoltaa eikä poliisin
menettelyä voitu pitää lainvastaisena.
Näiden perusoikeuksien, siis yhtäältä sananvapauden
ja toisaalta yksityisyydensuojan, punnintaan liittyi arvio siitä,
että vaikka poliisin menettely ei ollut lainvastaista,
oli kuitenkin jossain määrin arveluttavaa, että poliisi
käynnisti yleistä yhteiskunnallista keskustelua
julkistamalla tietyssä yksittäisessä virka-asiassa
esiin tulleita arkaluonteisia seikkoja. Tällainen punninta
ja pohdinta on nykyisessä laillisuusvalvonnassa arkipäivää.
Juuri tämä on se lisä, jonka perus- ja
ihmisoikeuksien toteutumisen valvonta on tuonut tähän
työhön.
Sähköpostin ohjeistamisesta kysyttiin aivan erityisesti,
ja siihen toteaisin omana käsityksenäni sen, että sähköposti
tietysti edellyttää jokaiselta viranomaiselta
palvelutoimintansa kehittämistä. On selvää,
että yleisiä tiedusteluja ja mielipidekirjoituksia
tulee kaikille viranomaisille sähköpostitse aikaisempaa
runsaammin ja myös sellaisille, joille asiat eivät
lainkaan kuulu. Usein tällaisia sähköpostiviestejä ei
voida siirtää toimivaltaiselle viranomaiselle.
Tähän asiantilaan tulee mielestäni viranomaiskohtaisesti
pyrkiä löytämään toimivia
ratkaisuja.
Esimerkiksi Oikeusasiamiehen kansliassa neuvontalakimiehet vastaavat
lyhyesti moniin sähköpostiviesteihin arvioiden
ensisijaisesti sitä, onko asia sellainen, että oikeusasiamies
voi kysyjää auttaa. Eri asia ovat tietysti sähköpostitse tulevat
tavanomaiset kantelut, jotka tutkitaan normaalikäytännön
mukaisesti. Eräs mahdollisuus on luonnollisesti vaikkapa
se, että parhaillaan eduskunnassa käsiteltävänä olevan
hallintolain yhteydessä asetetaan joitakin suuntaviivoja viranomaistoiminnalle
tämän uuden ilmiön johdosta.
Tässä olen vastannut eräisiin oikeusasiamiehen
toimintaa koskeviin puheenvuoroihin, mutta kuten alussa totesin,
olen toki kiinnittänyt huomiota kaikkiin niihin näkökohtiin,
joita täällä keskustelussa on esitetty,
ja ne otetaan huomioon laillisuusvalvontaa edelleen kehitettäessä.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen pahoillani, että vasta nyt tulin keskusteluun,
kun ilmeisesti oli jo tarkoitus päättää keskustelu.
Olin työhuoneessani keräämässä perustuslakivaliokunnalle
aineistoa, koska perustuslakivaliokunta on ilokseni päättänyt
nimenomaan perusoikeusnäkökulmasta selvittää väliinputoajatilanteita
eli sitä, tapahtuuko 19 §:n 2 momentin tarkoittamaa
väliinputoamista työkyvyttömyyseläkettä,
sairauspäivärahaa ja työttömyysturvaa
koskevissa asioissa.
Haluan nyt, koska tämä liittyy nimenomaan perusoikeuskysymykseen,
pikkuisen valottaa asiaa ihan tämän yhden tapauksen
kannalta. Olen kolme vuotta yrittänyt hallitusta tuomaan
esityksen siitä, että sairauspäivärahaa
voitaisiin maksaa pidempään kuin 300 päivää saman
sairauden perusteella ja että työeläkelakien
mukaista työkyvyttömyyseläkettä voitaisiin
myöntää lyhyemmältä ajalta
kuin vuoden yhdenjaksoiselta työkyvyttömyysajalta.
Kun nykyiset säännökset ovat voimassa,
mihin se johtaa? Tämä viimeinen asia ei oikeastaan
tässä tapauksessa tule esille, mutta otan tämän
tapauksen lyhyesti esille.
Henkilö on vuonna 99 saanut hylkypäätöksen täydestä työkyvyttömyyseläkkeestä.
Hänellä on se onni, että hänellä on
edes osaeläke pohjana. Vuoden 2001 syksyllä vakuutusoikeus
on hylännyt hakemuksen. Tämän jälkeen
uusi hakemus on laitettu vireille. Ihme ja kumma, tämä johti kesällä väliaikaiseen
ratkaisuun ja kahden hylyn jälkeen, ja nyt helmikuun alusta
on myönnetty vuodeksi kuntoutustuki. Täysi työkyvyttömyyseläke
on hylätty sillä perusteella, että ei
ole katsottu, että henkilö on työkyvytön.
Häntä on pidetty siis työkykyisenä.
Samanaikaisesti tämän henkilön sairauspäiväraha
on hylätty sillä perusteella, että häntä on
pidetty työkyvyttömänä. Hänelle
on tullut 300 sairauspäivää täyteen
30.4.1999. Minulla on tässä ainakin kolme neljä päätöstä,
joissa minun mielestäni aivan oikein Tampereen kaupungin
sairauskassa ja viimeksi Kela ovat hylänneet sairauspäivärahahakemuksen
sillä perusteella, että tämä henkilö on
ollut koko ajan työkyvytön. Hänellähän
olisi ollut oikeus saman sairauden perusteella saada uudestaan 12
kuukauden kuluttua päiväraha, kun eläkelaitos
oli katsonut, että hän on työkykyinen.
Silloin tietysti ajatellaan, että sairausvakuutuksessakin
katsotaan, että hän on työkykyinen. Silloin
hänelle olisi tullut oikeus uuteen 300 päivän
jaksoon saman sairauden perusteella vuoden kuluttua. Mutta, niin
kuin sanoin, sairauskassa ja Kela viimeksi on mielestäni
aivan oikein hylännyt sairauspäivärahan
sillä perusteella, että on pitänyt tätä henkilöä työkyvyttömänä koko
ajan.
Se, miksi tässä tapauksessa pidän
sairauskassan ja Kelan päätöstä oikeana,
perustuu erityisesti siihen, että tämä henkilö on
saanut työnantajan kuvauksen, jonka mukaan hänelle
on yritetty järjestää kaikkea mahdollista
toimistotyötä ja 1.5.93 alkaen osa-aikatyötä,
josta hän on siis saanut osatyökyvyttömyyseläkkeen.
Hän ei ole selviytynyt työstä terveydellisten
syiden takia. Tämä on eläkehakemuksen
liitteeksi lähetetty työnantajan kuvaus. Lopulta
hänet on irtisanottu, vaikka hänellä oli
virkasuhde. Tampereen sosiaali- ja terveyslautakunta on vielä käsitellyt
asian, koska tästä oli tehty muistutus, ja hyväksynyt irtisanomisen.
Irtisanominen tapahtui siis sillä perusteella, että hän
oli työkyvytön. Sairauskassan ja työnantajan
näkemys oli sama, ja myöskin Tampereen sosiaali-
ja terveyslautakunta on tämän näkemyksen
hyväksynyt.
Ja sitten vielä, mitä työvoimatoimisto
on tehnyt: työvoimatoimisto on hylännyt työttömyyspäivärahan
sen vuoksi, että henkilö ei ole ollut työtön,
koska hänellä oli viime syksyyn saakka voimassa
oleva työsuhde Tampereen kaupungilla.
Neljä päätöstä,
joista kahdessa päätös on perustunut
siihen, että henkilö on työkykyinen,
ja kahdessa päätös on perustunut siihen,
että henkilö on työkyvytön.
Näin ei mielestäni voi olla.
Itse olen nyt vuoden verran askarrellut tämän asian
kanssa, ja niin kuin sanoin, suureksi yllätyksekseni sitten
lopulta heinäkuussa yhtäkkiä eläkelaitos
antoikin väliaikaisen päätöksen
ja myönsi helmikuun alusta kuntoutustuen. Mutta hänelle
jäi siis melkein kolme vuotta välissä sellaista
aikaa, jolloin hän ei saanut ensin mitään. Hän
sai marraskuun alusta lopulta työttömyyspäivärahan,
kun irtisanominen oli tullut voimaan. Hän oli reilun kaksi
ja puoli vuotta ilman mitään etuutta. Neljän
lain perusteella tätä tilannetta tulkittiin ja
päädyttiin kahteen erilaiseen ratkaisuun. Mielestäni
tämä ei voi olla perustuslain mukaista.
Kun nyt tein asiasta selvitystä perustuslakivaliokunnalle,
mietin vielä sitä, olisiko hän voinut saada
jotakin saada. Periaatteessa hän olisi voinut saada kansaneläkettä.
Täyttääkö se sitten sen perustuslain
19 §:n 2 momentin vaatimuksen, että perustoimeentulo
on sairauden ja työkyvyttömyyden aikana turvattu,
siihen toivon nyt vastausta. Mutta mielestäni se ei voi
sitä täyttää. Ensinnäkään
tällä henkilöllä, jos hän
olisi saanut täyden eläkkeen, ei olisi ollut kansaneläkkeeseen
oikeutta.
Tässä tapauksessa muistaakseni hän
ei ole sitä hakenut, mutta minulla on useita muita tapauksia,
joissa henkilö on pyrkinyt hakemaan kansaneläkettä,
mutta hänelle on Kelassa sanottu, että et sinä voi
hakea sitä kansaneläkettä, nimenomaan ei
ole neuvottu hakemaan, kukaan ei ole neuvonut hakemaan tällaisessa
tilanteessa. Ehkä se on oikeammin sanottu: ei ole sanottu,
että et voi hakea, mutta kukaan ei ole neuvonut hakemaan kansaneläkettä sellaisessa
tilanteessa. Se olisi tuonut ehkä muutaman satasen osatyökyvyttömyyseläkkeen
lisäksi. Se olisi periaatteessa ollut mahdollista, koska
kansaneläke voidaan myöntää vaikka
kuukauden ajaksi.
Mutta jos Kela olisi sen myöntänyt, silloin
se olisi tehnyt ristikkäisen päätöksen
työeläkelaitoksen kanssa, ja varsinkin, kun tässä oli
tilanne, että henkilö ei olisi ollenkaan saanut
kansaneläkettä, jos hänelle olisi myönnetty
täysi työkyvyttömyyseläke. Nykyäänhän
katsotaan, että on työeläkelaitoksen
oikeus määrätä, onko ihmisellä oikeus
työkyvyttömyyseläkkeeseen vai ei. Usein ei
edes hakemusta tehdä ja sitten ei lähdetä myöskään
myöntämään. Olen kyllä aika
varma siitä, että vaikka hän olisi hakenut,
hänelle olisi yhtä lailla tullut hylkypäätös.
Sitten tiedän vielä sellaisia tilanteita joissakin tapauksissa,
joissa valitukset ovat edelleen vireillä, että Kela
kyllä myöntää, tekee eläkeosastolla Helsingissä päätöksen,
että eläke myönnetään, mutta
kun nykyään asia siirretään
paikallistoimistoon toimeenpantavaksi, niin paikallistoimisto ei
anna päätöstä. Miksi se paikallistoimisto
ei anna sitä päätöstä?
Se sanoo, että emme voi antaa päätöstä,
koska emme tiedä, kuinka suuri se kansaneläke
tulee olemaan, kun työeläkevalitus on vireillä,
vaikka on olemassa tämä regressiomenettely ja
periaatteessa heillä olisi mahdollisuus se myöntää.
Tämä kaikki johtaa sellaiseen naruun, jossa
on niin paljon solmuja, että tämä ihminen
yksin ei kykene niitä solmuja avaamaan. Ikävä kyllä hän ei
kykene avaamaan niitä solmuja työpaikalla olevan
luottamusmiehen avulla, ei näiden eri virkailijoiden kautta.
Mielestäni tässä ainoa tapa, miten tätä voidaan
muuttaa, on se, että tätä järjestelmää yksinkertaistetaan
ja tehdään se sellaiseksi, että jokin
etuus tulee. Ei ainakaan voi olla niin, että samanaikaisesti
kaksi eri viranomaista hylkää: toinen sillä perusteella,
että sanoo, että henkilö on työkykyinen,
ja toinen sillä perusteella, että sanoo, että henkilö on
työkyvytön. Tämä mielestäni
on selvästi semmoinen tilanne, että näin
ei voi olla. Jokin ratkaisu tähän pitää löytää.
Sitten vielä työeläkkeen myöntämisestä.
Siinä ei pidä vaatia vuoden yhtäjaksoisuutta.
Kansaneläkelaissa tämä mahdollisuus on
ollut kautta kansaneläkelain historian käsitykseni
mukaan, mutta työeläkelaissa ei. Nyt edelleen
partit vastustavat sitä. Meillä on parhaillaan
valiokunnassa auki laki, jossa tätä voitaisiin
korjata, ja toivon mukaan se on mahdollista. Lähetän
nämä paperit nyt perustuslakivaliokunnalle, mutta
ehkä lähetän tämän
nipun vielä oikeusasiamiehelle siltä varalta,
että tämä asia ei muuten lähde
etenemään. Toivon, että hän
selvittelee tätä kokonaisuutta myöskin,
koska tämä on aivan olennainen asia ihmisten väliinputoamisen
estämiseksi.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Jatkan ihan lyhyesti, kun eduskunnan oikeusasiamies
omassa puheenvuorossaan äsken pohti harkintavaltaa siirtoon.
Kun itse aika paljon saan näitä kirjeitä,
voisi sanoa näin, että tällä hetkellä suurin
osa on tyytyväisiä nykyiseen menettelyyn, muutos
saattaisi aiheuttaa aikamoisen yllätyksen tavallisten kansalaisten
osalta, mutta ymmärrän tietysti toisaalta myös
sen, että aika ajoin on sellaisia henkilöitä,
jotka lähestyvät laillisuusvalvojia lähes
päivittäin, eli saattaa olla, että sieltä voi
tulla nopeammin sitten sellainen epäasiallinen arvostelu.
Mutta itse näkisin nimenomaan sen, että kannattaa
kyllä tarkasti pohtia sitä, onko järkevää muuttaa,
ainakaan ihan vielä, tätä siirtomahdollisuutta.
Silloin ainakin täytyisi taata se, että jos siirretään,
niin päätös siellä, missä se
asia on käsitelty, tulisi tietoon myöskin eduskunnan oikeusasiamiehen
kansliassa. En tiedä, olenko täällä ensi
kaudella vai en, mutta kansanedustajan ominaisuudessa ajattelisin,
että olisi kertomuksessa hyvä mainita myöskin
niitä lopputuloksia, mihin seuraava on päätynyt.
Herra puhemies! Itse otin tämän "arveluttavana"-asian
esille viime perjantaina, ja tämä oikeusasiamiehen
antama selvitys tyydyttää minua kyllä sikäli,
että en tullut ajatelleeksi nimenomaan sitä, mihin
säädöstöön ja muuhun
vastaavaan tällainen "arveluttava"-sana perustuu, joka oli
kirjattu tähän kertomukseen.
Herra puhemies! Sitten siirryn siihen, mihin ed. Stenius-Kaukonen
puuttui. Sen johdosta oikeastaan tulin tänne, koska kahdessa
minuutissa en ehdi omaa käsitystäni siitä sanoa.
Itse olen joutunut painiskelemaan toistakymmentä vuotta hyvinkin
tiiviisti tämän suuntaisten asioitten kanssa,
ja tällä hetkellä juuri on mielenkiintoinen
tilanne siltä osin, mikä liittyy siihen, mitä ed. Stenius-Kaukonen
toi esiin. Nyt toisella kierroksella, niin sanotulla toisella kierroksella,
kun haetaan työkyvyttömyyseläkettä ja
siihen liittyviä etuuksia, Kelasta on tullut tieto, että Kela
katsoo, että henkilö on työkyvytön.
Mutta tämä toinen linja nyt on edennyt vakuutusoikeuteen
saakka ja on siellä nyt ollut kohta yksitoista kuukautta,
ja jännityksellä vain odotetaan, onko siellä sitten
toinen kanta.
Ed. Stenius-Kaukonen toi esiin, että monta kertaa tällaisessa
tilanteessa henkilö on usean kuukauden ja jossakin tilanteessa
toista vuotta ollut ilman mitään etuutta. Tuntuu
joskus kohtuuttomalta näitten ihmisten osalta se, kun eri
viranomaistahot pallottelevat heitä luukulta toiselle.
Työvoimaviranomaiset sanovat, että sinulla on
työsuhde, ja jos sieltä on heitetty ulos, sanotaan,
että olet työkykyinen. Kaikissa tutkimuksissa
ja muissa hoitava lääkäri toteaa, että ei
ole työkykyinen, ei sovellu niihin töihin, taikka usein
on sanottu, että ei mihinkään muuhun
vastaavaan, eikä voida kouluttaa. Systeemeissä todetaan
nimenomaan tämä tilanne.
Itse olen pohtinut sitä, pitäisikö meidän
lainsäädäntöämme muuttaa
sillä tavoin, että meillä olisi periaatteessa
yksi linja, taikka ainakin on outoa, että samassa tilanteessa
kahta eri lakia käytetään rinnakkain
ja saadaan eri tulkinnat. Eduskunnan oikeusasiamies on selvittänyt
näitä tilanteita niin paljon, että uskon,
että siinä ei hänen toimestaan kovinkaan
paljon tarvitse käyttää selvittelyä.
Ainakin jonkinlainen selvä kannanotto syntyy, kun muistelee
joitakin päätöksiä, joita hän
eduskunnan apulaisoikeusasiamiehenä aikoinaan teki.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbacka pohdiskeli tärkeätä asiaa:
Onko tämä kaksilinjaisuus sittenkään
järkevää? Minulla on mielessäni
tapaus, jossa nämä kaksi linjaa kuitenkin kohtaavat,
ja ne kohtasivat sellaisessa tapauksessa, jossa toinen linja hukkasi
potilaan paperit, minkä jälkeen se aiemmin ikään
kuin itsenäisesti toiminut järjestelmä vetosikin
toisessa järjestelmässä tapahtuneeseen
hukkaamiseen. Toisin sanoen nämä järjestelmät
löysivät toisensa silloin, kun tapahtui tämmöinen
hirvittävä katastrofi, että sairaala hukkasi
potilaan paperit. En halua tätä yleistää, tämä on
yksi yksittäistapaus ja sellaisenaan fakta. Jotta tällaista
ristisiitosta ei pääsisi syntymään
silloin, kun vahinko tapahtuu viranomaisten puolella, potilaan ja
asiakkaan vahingoksi, sellaiseen vastaus voisi olla yksilinjaisuus,
jota ed. Vistbacka pohdiskeli.
Mauri Salo /kesk:
Herra puhemies! Pankkikriisin alkamisesta on kulunut jo yli
kymmenen vuotta. Säästöpankit pilkottiin
ja synnytettiin Arsenal. Arsenal ryhtyi valtioneuvoston toivomuksen
mukaisesti etsimään syyllisiä pankkikriisiin. Pankinjohtajat
ja pankkien luottamusmiehet joutuivat poliisitutkintaan. Mutta nyt
kuitenkin, kun on jo kymmenen vuotta kulunut, vielä on
aika paljon asioita auki. Erityinen huolenaihe on tietenkin luottamusmiesten
asemasta. He ovat olleet kymmenen vuotta löysässä hirressä,
ja kun asiaa tiedustellaan, ei tahdo löytyä vastausta, koska
he saavat oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin päästäkseen
taas elämään normaalia elämää.
Tämä on erittäin suuri asia. Tästä ei
ole varmaan tullut oikeusasiamiehelle kantelua, mutta tämä on
mielestäni sen luokan kysymys kuitenkin. Se koskettaa useita
kymmeniä, jopa satoja ihmisiä, ja kysymys on heidän
oikeusturvastaan, joten toivon, että oikeusasiamies ottaa
tämän asian selvitettäväkseen,
muuten siitä joudutaan tekemään kantelu.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun kansanedustajat puhuvat työkyvyttömyydestä ja
eläkeratkaisuista, voivat käsitteet mennä hiukan
sekaisin joskus. Puhutaan kahdesta linjasta. Tietysti on olemassa
kansaneläkelainsäädäntö ja
toisaalta se lainsäädäntö, joka
ratkaisee nimenomaan ammatillisen työkyvyttömyyden, niin
kuin B-lausunnossa lukee. Sekä B1- että B2-lausunnossa
todetaan nimenomaan, onko henkilö ammattiinsa tai siihen
verrattavissa olevaan työhön kykenemätön
tai kykenevä. Tämä ei liity mihinkään
sairaalaan. Sairaala ei ole mikään linja tässä asiassa,
eivätkä siellä hukatut paperit ole missään
linjassa tapahtunutta hukkaamista.
Puhemies! Nythän kansaneläke on väistymässä.
Tässähän myöskin Kansaneläkelaitoksen
rooli on väistymässä johtuen nimenomaan
pohjaosan maksamisen lopettamisesta, jolloin Kansaneläkelaitos
ei ole useimmiten lainkaan mukana itse prosessissa, vaan sen tekevät
työeläkelaitokset. Tämä, mitä ed.
Stenius-Kaukonen kuvaili, on paljon mutkikkaampi ja isompi asia,
jossa on monta muuta lainsäädäntöä mukana.
Kalervo Kummola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Stenius-Kaukonen ja ed. Vistbacka puhuivat
erittäin vakavasta asiasta. Ed. Stenius-Kaukosen esiin
tuoma tapaus ei ole lainkaan harvinainen. Niitä on monta
meilläkin, yhdessä olemme pohtineet näitä.
Näitä tulee kansanedustajille, ja sitten on aika
voimaton, kun ei pysty tekemään asiassa oikeastaan
yhtään mitään. Ei voi olla oikein,
että työkyvyttömyyseläkepäätöksiä tekevät
lääkärit, jotka eivät ole edes
nähneet potilasta, palauttavat paperit jatkuvasti ja toteavat, että kyseinen
henkilö ei voi saada työkyvyttömyyseläkettä,
vaikka kaikki hoitavat lääkärit ovat
sitä mieltä, että potilas on täysin
työkyvytön. Tähän eläkevakuutuskäytäntöön
pitää saada jokin muutos. Toivon, että oikeusasiamies
puuttuu vakavasti tähän todella pahaan ongelmaan, jos
ajatellaan yksittäistä ihmistä, miten
huonossa asemassa hän on.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Käytän ikään
kuin vastauspuheenvuoron vielä ed. Kummolalle sikäli,
että lääkärithän eivät
tee eläkepäätöksiä.
He ovat ainoastaan asiantuntijoina. (Ed. Kummola: Lausunto ratkaisee!)
Jos puhutaan siitä, ketkä tekevät päätöksen
kollokviumissa, siinä ovat varmasti useimmiten oikeusoppineet
päätöksen tekijöinä.
Mutta nimenomaan, aivan oikein, tämä työ,
jonka nykyinen oikeusasiamies on tehnyt apulaisoikeusasiamiehenä,
on ollut erittäin arvokasta, ja hän on kiinnittänyt
nimenomaan näihin asioihin huomiota. Uskon, että sekä vakuutusoikeudessa
että muutenkin on menty oikeaan suuntaan, mutta paljon
on vielä tehtävissä. Näitä traagisia
yksittäistapauksia on paljon, ja ne muodostavat aikamoisen
joukon yhteensä.
Keskustelu päättyy.