Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! (Ed. Kekkosen välihuuto) — Ed.
Kekkosen viittaukseen asian paikalleen panosta: näin katsonkin,
koska nyt on viimeinen tilaisuus tähän paikalle
panoon siihen nähden, että on toinen käsittely,
lakiesitys, hallituksen esitys, voidaan hyväksyä tai
hylätä. Kun tuntuu siltä, että yleinen
näkemys on niin, että itse olen kriittinen, muut
ovat tätä kovasti hyväksymässä,
niin epäilen, että oma painoarvoni ei riitä kunnolla
edes epäilemään tätä asiaa,
vaan tämä tulee hyväksyttyä paikalleen
pantuna.
Keskustelu, mitä Repoveden ympärillä on eduskunnassa
käyty, on sinänsä mielenkiintoinen ja
miellyttävä olemassa. Näen ed. Rakel
Hiltusen tuolla lähes takapenkissä katsovan tätä myötämielisyydellä.
Hänen viime kesänä, vai oliko edellisenä,
tekemänsä lakiesitys, missä oli toistasataa
allekirjoittajaa, siitä, että Repovesi-kysymys
hoidetaan, on nyt näyttänyt hallituksen toimenpitein
tulleen kuntoon.
Täytyy kyllä sanoa, että UPM-Kymmenellä on
siinä ollut merkittävä osuus tähän
asiaan, että lahjoitus suomalaiselle luonnolle, vaikkakin
yhtiöllä lienee ollut parhaimmillaan omanvoitonpyynti
enemmän päällimmäisenä kuin
tämä pelkkä luonnon säilyttäminen,
on johtanut siihen, että olemme tässä vaiheessa.
(Ed. Kekkonen: Viis motiiveista!) Tähän nähden,
ed. Kekkonen, voisi sanoa, että Repovesi on sellainen,
että se on säilynyt, säilyy, eikä se
maisema sieltä tässä pinnanmuodostuksessa
tule koskaan meidän katsantokannassamme katoamaan. Tähän
nähden tämä luonto, tämä jylhä luonto,
mikä siellä on olemassa, on sellainen, jonka puolesta
kannattaa puhua sekä myöskin sen puolesta kannattaa
joitakin asioita epäröidä.
Repoveden osalta katoamattomuudella tarkoittaisin sitä,
että kun alueen maanomistusolot ovat olleet jo pitkään,
toistakymmentä vuotta, vakiintuneet ja turvalliset, näkemys,
että Repovesi olisi jotenkin luonnonsuojelullisesti merkityksellisenä alueena
menetetty, ei ole ollut koskaan sen jälkeen ajankohtainen
eikä ongelmallinen. Alueella metsän käsittely
on saatettu siihen muotoon ja julkisuusarvo myöskin siihen
muotoon, että mitään häviämisen
vaaraa ei ole ollut olemassa, vaan Repovesi on kaikkinensa ollut pysyvä,
sanoisin jo pysyvä käsite koko kansalle, joka
siellä paikkakunnalla on asunut ja elänyt, että häviämisen
vaara ei ole olemassa.
Mutta se aktiivisuus, millä tätä asiaa
on monelta taholta viety ja tehty, on herättänyt
itsessäni semmoista kiinnostusta, mistä tämä palava vimma
tähän Repovesi-asian ylläpitoon on olemassa
ja miten se voi syntyä. Miten se on voinut syntyä?
Tätä asiaa miettiessäni minulle on
tullut ajatus jotenkin siitä, että kun monia asioita
ennen verrattiin suureen Neuvostoliittoon, joka nyt on kadonnut
maailman kartalta, Neuvostoliiton aikoina sikäläisen
maan luonnonvarat tuhottiin eikä sitä hävittämistyötä ole
vissiin vieläkään lopetettu, samoin myöskin
siellä samalla rintamalla Itä-Saksan luontoarvot
hävitettiin varsin perusteellisesti, niin on tullut semmoinen
mielikuva tässä asiassa, että onko tämä nyt
jotenkin vastakohtaisliike, että Suomessa pannaan nämä asiat
parempaan järjestykseen ja tämmöistä tuhoa
ei pääse missään tapauksessa
tapahtumaan. Tämä tätä omaa
ajattelutapaani, mietiskelyäni tässä asiassa.
Tähän mietiskelyyn liittyy aika läheisesti
se, että kun hallituksen esityksessä takasivulla
kartta on olemassa, todetaan, että kansallispuiston ampumarata-alueesta,
ampuma-alueesta, suoja-alueesta suurin osa on tätä kansallispuistoaluetta.
Tässä on sellainen uhkatekijä olemassa,
että katson, että Puolustusvoimien tarpeet saattavat joskus
kyllä tällä hyväksyttävällä lailla
tulla kyseenalaistettua tai ainakin joutua kriittiseen katsantokantaan.
Voihan ajatella, että kun tätä asiaa katsotaan
pitemmälle, sotilasteknologia, tämmöiset
tavanomaisetkin aseet kehittyvät ja tarvitaan pidempiä suojaetäisyyksiä.
Maailma voi muuttua myöskin muitten varomääräysten
osalta, että tarvitaan suojaetäisyyksiä.
Kun enempi tätä hallituksen esitystä,
niin mietintöä kuin muutakin, lukee, tulee semmoinen epäily,
että kunhan ei vain kävisi niin siinä vaiheessa,
jos näin syntyy ja tulee, että syntyy sellainen
seinä vastaan, missä todetaan, että tämä ampuminen
ei sellaisissa olosuhteissa kuin olosuhteet voivat muuttuneina olla
ole enää mahdollista. Toivon kuitenkin, että näin
ei koskaan tulisi käymään. Mutta sanon
tämän sen takia, ettei tulisi tämmöistä ajattelutapaa,
ettei tämä asia ole ollut esillä silloin,
kun tätä on puitu ja eduskunta on tästä päättänyt.
Onhan kuitenkin niin, että itäisellä maanpuolustusalueella
Pahkajärven ampuma-alue on kaiken a ja o.
Niin kuin aikaisemminkin on todettu, mietinnössä selkeästi
sanotaan, että siviiliväestön pitää päästä alueella
liikkumaan silloin, kun ei ammuta. Mutta sitä asiaa ei
ole selvitetty eikä sitä ole sillä lailla
julkituotu, miten tämä käytännössä on mahdollista.
Mielestäni se ei voi mitenkään onnistua
eikä käydä. Siinä mielessä totean
tässä yhteydessä, että tätä asiaa
esille kaivettaessa, varsinkin suurelle yleisölle selvitettäessä,
ja median tätä asiaa riepotellessa joskus myöhemmin
ei ole tuntemattomana käsitteenä myöskään
eduskunnan tästä asiasta päättäessä ollut,
että käytännössä ei
ole mahdollista sinne suoja-alueelle meno kuin vain aivan erityistapauksissa
ja erityisinä aikoina. Tähän ei toivon
mukaan kukaan tämän jälkeen vetoa.
Herra puhemies! Toinen näköala, mikä liittyy Repoveden
kansallispuistoon, on yksityisen maanomistajan etu ja oikeus, etu
ja oikeus siinä asiassa, että Suomenmaassa yleisesti
ottaen yksityistä maanomistusoikeutta kunnioitetaan, mutta selvästi
tässä esityksessä, niin kuin vähän
mietinnössäkin, ilmenee tällainen näköala,
mikä nyt tähän hyväksyttävyyskysymykseen
oikein oleellisesti liittyy, että henki on sen tyyppinen,
että aluetta laajennetaan silloin, kun valtion varat sen sallivat
ja sopivaa katsantokantaa löytyy. Tässähän
on täysin ristiriitainen näköala tähän
yksityiseen luontoarvojen kunnioittamiseen, että pitäisi olla
maanomistajalla sellainen mahdollisuus, että kun hän
jättää metsänsä käsittelemättä,
kunnioittaa näitä luontoarvoja, hänen
asemansa turvataan paremmaksi. Nyt tulee kuitenkin käymään tällä näköalalla
niin, että jos alue vanhenee, metsä on käsittelemättä,
silloin tämä suojelun pitkä käsi
ulottuu sinne entistä nopeammin ja entistä suurempi
uhka on olemassa, että tämä kilpajuoksu,
kiertokulku, kuka ensin kerkeää hakata tai suojella,
nousee päällimmäiseksi tekijäksi.
Tämän pohjalta pidän hyvin valitettavana
jo tällä kertaa alueen osalta, vaikka alue on
muodostunut ja päätös on selvä tässä hyväksymisen
osalta, että siellä nytkin on parhaillaan meneillään
näiden yksityisten alueitten pakkolunastusprosessi ja siltä osin
ollaan riistämässä normaalin yrittäjäkansalaisen
mahdollisuutta menestyä tällä alueella
ja toiminnassa.
Mitä tulee näitten oheispalveluiden tarjoamiseen
ja saamiseen, voisi nähdä, että kyllähän
tällä paikkakunnalla tulee olemaan merkittävä virkistysvaikutus
yrittäjätoiminnan osalta mahdollisuuksien luojana
siinä, että kaikki matkailuun liittyvä toiminta
Repoveteen liittyen on aina eduksi, kun sen annetaan tapahtua vapaamuotoisesti
eikä lainsäätäjän pitkällä kädellä kahlita
ja ohjata niin, että kansalaiset eivät voi vapaasti yrittää,
niin kuin tällä alueella parhaillaan kyseessä olevana,
puheenaolevana kohtana tämä Saarenpään
Loman kohtalo on olemassa. Tämän pohjalta olen
aivan vakuuttavan varma siitä, että kun eduskunta
on keskusteluissaan todennut, että eteläisessä Suomessa
on noin miljoona ihmistä, jotka ovat valmiita matkustamaan
sinne paikan päälle, tähän nähden
olen varma, että he tarvitsevat evästä niin
sinne mennessä kuin siltä tullessa ja tämä jättää kyllä Valkealan
elämään ja lähikuntien elämään
erinomaisen piristysruiskeen ja siitä se elinkeinoelämä tyytyväisenä toivottavasti
sen sadon korjaa.
Mitä syntyy sitten tähän liikkumiseen?
Mietinnössäkin todetaan, että liikenneyhteyksiä pitää parantaa.
Kun täällä valkealaisedustajaa ei tällä kertaa
ole paikalla, koska muulloin aina he ovat olleet olemassa, tämä Hillosensalmen
pysäkin säilyttäminen kaikkinensa, jos
tämä ratkaisu tukee sitä, voitaneen nähdä erinomaisen
hyvänä asiana. Toivon, että se tulisi
myöskin järjestykseen siellä, kuten myöskin
muut asiat, mitä liikennöimiseen ja liikenneyhteyksiin
tulee.
Yksi tärkeä asia yksityisen kansalaisen ja
kansalaisten elämässä siellä paikan
päällä: Tässä asiassa
ei ole tippaakaan otettu huomioon sitä, mikä rasite
kohdistuu yksityisteille, yksityisteiden ylläpitäjille,
niiden kunnossapitoon ja ajettavuuteen yleensäkin. Toivoisin,
että tässä syntyisi ajastaan sellainen
ratkaisu, että tätä yksityisteille tulevaa
valtionavustusta erityisesti kohdennettaisiin Repoveden alueelle
sen takia, että liikenne niillä teillä on
kasvanut ja kasvaa tämän jälkeen paljon
eteenkinpäin.
Herra puhemies! Yhtenä näkemyksenä myöskin
tähän paikalliseen elämään
näkisin sellaisen, että kun Valkealan kunta nyt
on tämän ylläpidon ja huollon siellä hoitanut
ja tehnyt, vienyt puut, rakentanut laavut, tehnyt jopa vähän
pitkospuitakin, tämän osalta käyttösuunnitelma
tälle kansallispuistolle ei ole missään
järjestyksessä, ja vakuutteluista huolimatta rohkenen
epäillä, että tuskinpa ensi vuoden talousarviossa
kuitenkaan sitä rahaa sinne löytyy, jolloin voitaneen
todeta tässä asiassa, että vain Valkealan
kunta on se, joka panostaa ja pistää sinne lisää niin,
että suomalaiset pääsevät entistä sankemmin
joukoin tutustumaan, lämmittelemään nuotiolla
ja tuntemaan sen, mitä suomalainen erämaaluonto
on olemassa. Tämän osalta kävijämäärän
ennustettu nouseminen noin 40 000:sta 80 000:een tulee varmaan aika
nopeasti esille, sen saman asian myötä myöskin
luonnon kestävyys ja sen maiseman säilyvyys sillä lailla,
että siellä olisi jokaisen kulkijan helppo ja
myönteinen kulkea, että pitäisi olla
kansallispuiston niin hoidettu ja sellaiset suunnitelmat, että väkimäärä pystytään
vastaanottamaan.
Herra puhemies! Tämä Repoveden kansallispuisto
toteutuessaan tulee olemaan eteläisen Suomen yksi merkittävä kohde,
ja toivon, että myöskin sen jälkeen,
kun ne ongelmat, mitkä olen ennustanut tässä asiassa
tulevan, tulevat esille, tulee myöskin huomioitua se aihe,
että tältä osin asiaan on kiinnitetty
huomiota, mutta eduskunnan suuri enemmistö ei ole halunnut
ottaa niihin kiistanalaisiin asioihin kantaa. Vähäisenä tässä asiassa
ei mielestäni oman taustaryhmäni osalta ole se,
että metsästäjät, koiraväki
ja muut, karkotetaan siltä alueelta pois ja lähiseudullakin
tämä asia tehdään mahdottomaksi
toteuttaa. Toivon, että metsästäjäväki
ja eränkävijäväki voisivat toisensa
kohdata ystävinä eikä riitapukareina,
niin kuin nyt tuntuma vähän tässä on
olemassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! On varmasti luonnonsuojeluteko se, että tämä Repoveden
kansallispuisto syntyy. Tietysti jokainen voi omista parodioistaan
lähtien puhua mitä tahansa sen ympärillä,
mutta lähtökohtaisestihan on selvää,
että vuoden 1976 kansallispuistokomitea esitti nimenomaan
Repoveden kansallispuiston perustamista ja nyt on vuosi 2002. Eli
tässä on aika pitkä aika kulunut ja nyt vasta
on tässä asiassa tultu maaliin.
Kysymys on luonnonsuojelusta erittäin ainutlaatuisella
alueella, jonka ainutlaatuisuus pohjautuu sen geologiseen rakenteeseen,
korkeuseroihin, jotka ovat erittäin huomattavia: lähes
60-metrisiä jyrkänteitä. Tämä kaikki
luo ainutlaatuisen ympäristön aivan eteläisimmässä Suomessa. Tämä on
meille kaikille tuttua.
Asiaa ovat vuodet ja vuosikymmenet ajaneet ihmiset, jotka asuvat
tuolla alueella, ajaneet tämän kansallispuiston
perustamista. Ansionsa on myös ympäristövaliokunnalla
ja sen jäsenillä. Täällä paikalla
olevan ed. Raakel Hiltusen vuonna 99 ensimmäisenä allekirjoittaman
lakialoitteen valiokunta käsitteli ja myöskin
tämä sali käsitteli erittäin
tarkoin keväällä 2000, 31.03.2000. Tämä kaikki
on osallaan toteuttanut tätä nyt ymmärtääkseni
varsin yksimielisesti hyväksyttävää hallituksen
esitystä.
UPM-Kymmene on varmasti yksi keskeinen toteuttaja tässä asiassa
tämän viimeisen vaiheen kuluessa, kun UPM-Kymmene
lahjoitti erittäin merkittävän osan nyt
perustettavana olevaa kansallispuistoa. Tämä 560
hehtaarin alue on nyt osana Repoveden kansallispuistokokonaisuutta, ja
kun laskemme tähän 82 hehtaarin suuruisen alueen,
jonka lunastaminen valtiolle luonnonsuojelutarkoituksiin on tällä hetkellä käynnissä,
kaiken
kaikkiaan tulee 3 002 hehtaarin alue suojelluksi, kun mukaan laskemme
vielä 1 380 hehtaarin alueen, jonka UPM-Kymmene lisäksi
suojelee luonnonsuojelulain tarkoittamassa mielessä lahjoituksen
lisäksi. Siis 3 000 hehtaarin alue, joka on todellakin
merkittävä suuruudeltaan, ja näin voimme
todellakin olla tyytyväisiä näin suuren
suojelualueen syntymisestä eteläiseen Suomeen.
Mutta, arvoisa puhemies, kansallispuiston alue, jota nyt olemme
perustamassa, on riidattomasti syntynyt. Sitä ei ole kukaan
asiantuntija vastustanut, ei kuntien puolelta, ei muu valiokunnassa
kuultu maanomistajataho. Päinvastoin, kaikki asiantuntijatahot
ovat halunneet varsin rakentavalla tavalla tukea tätä hanketta,
Woikoski Oy yhtenä, Valkealan ja Mäntyharjun kunnat
samalla tavalla.
Ympäristövaliokunta otti kantaa myös
mietinnössään nimenomaan varoalueen käyttöön
ja totesi, että myös armeijan toiminnan kansallispuistoon
kuuluvalla varoalueella tulee toteutua luonnon kannalta kestävällä tavalla.
Tämä on erittäin tärkeä huomio,
samoin se, että kansallispuistoon on päästävä myös
junalla. Tämän vuoksi valiokunta erityisesti painotti
Hillosensalmen pysäkin säilyttämistä.
Samoin tien 4143 kunnostaminen välillä Heinola—Jaala—Voikoski—Repovesi
on mainittu valiokunnan mietinnössä. Mitä tulee myöhemmin
tapahtuvaan rakentamiseen tällä alueella, kuten
luontokeskustasoisen uudisrakentamisen toteuttamiseen, niin tämä tullee
olemaan 2—3 miljoonan euron hanke, joka toteutuu erillisrahoituksella,
ja todennäköisesti myös yksityinen rahoitus
on siinä osallisena.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, lopuksi haluan todeta, että huolimatta
joistakin kriittisistä huomioista, joita vielä tänään
olemme kuulleet, eduskunta on päättämässä yksimielisesti
tämän pitkän käsittelyprosessin,
jonka totean todella alkaneeksi eduskunnassa vuonna 1999 lakialoitteen
kautta ja nyt sitten jatkuneen tämän vuoden aikana
valiokunnassa erittäin yksimielisellä tavalla.
Valiokunnan näkökulmasta ei ole tähän
asiaan liittynyt ongelmia. Myös valiokunta omassa mietinnössään
on kiinnittänyt huomiota muun muassa jokamiehenoikeuksien
säilymiseen kansallispuistoalueella. Mitä tulee
alueen laajentamiseen, kaikkien kansallispuistolainsäädäntöjen
kohdalla on mainittu tämä tulevaisuuden näkökulma,
alueen mahdollinen laajentuminen, se on kaikkien kansallispuistojen
kohdalla toteutettu, ja sen on myös tässä mietinnössä todettu
tapahtuvaksi yhteisymmärryksessä paikallisten
toimijoiden kanssa, kuten myös silloin, kun käsittelimme
lakialoitetta Repoveden kansallispuiston toteuttamiseksi.
Keskustelu päättyy.