Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Oli vähän tähtäysvaikeuksia
tämän puheenvuoropyynnön kanssa!
Arvoisa puhemies! Pyysin puheenvuoron, koska hallituksen esityksen
perustelut herättivät minussa innostusta. Tässähän
on kysymys siitä, että kun kuntien eläkelakia
viime kesänä täällä säädettiin,
niin siinä yhteydessä tavallaan tämän takaisinperinnän
voimassa pysymisen määräajat jäivät
vahvistamatta, ja nyt se tehdään, mikä sinänsä on
perusteltua. Mutta se, mikä tässä on
tietysti mielenkiintoista, on se, että hieman aikaisemmin
alkuvuodesta tai itse asiassa viime vuoden lopulla on hyväksytty
yleinen vanhenemislaki ja sen jälkeen, kuten hallituksen
esityksen perusteluissa viitataan, täällä hyväksyttiin
takaisinperintöjen osalta muutoksia myöskin eräiden toimeentuloturvaa
koskevien lakien takaisinperintäsäännöksiin
niitä muuttaen.
Näitten osalta hallituksen esityksessä todetaan,
että sosiaali- ja terveysvaliokunta on käsitellessään
hallituksen esitystä eräiden toimeentuloturvaa
koskevien lakien vanhenemissäännösten
muuttamiseksi pitänyt kymmenen vuoden vanhenemisaikaa nykyoloissa
tarpeettoman pitkänä ja ehdottanut määräajaksi,
jonka kuluessa muun muassa kansaneläkelain mukaisen etuuden
takaisinperimisestä on päätettävä,
viittä vuotta. Asia on todellakin näin, mutta
ehkä on syytä tarkentaa, että ei se nyt
pelkästään sosiaali- ja terveysvaliokunnan
ehdotuksen tasolle jäänyt. Valiokunta kirjoitti
siitä kyllä ihan oikean mietinnönkin,
ja tämä eduskunta hyväksyi kyseisen muutoksen
yksimielisesti. On tietysti mielenkiintoista, että vaikka
nyt ilmeisesti tämän asian on myös tältä osin
pitänyt olla hallituksen tiedossa, tämä on
kirjoitettu näihin perusteluihin näin.
Toinenkin mielenkiintoinen seikka tähän liittyy,
kun sitten perustellaan, miksi sen pitäisi nyt kuitenkin
olla kymmenen vuotta. Täällä todetaan:
"Jos kunnallisen eläkelain mukainen takaisinperintäaika
poikkeaisi muiden työeläkelakien mukaisesta ajasta,
saattaisi takaisinperinnästä viimeisen eläkelaitoksen
periaatetta sovellettaessa tulla ongelmallinen. Takaisinperinnästä muodostuisi
sekava, jos henkilöllä olisi takaisinperittävää useasta
eläkejärjestelmästä ja takaisinperinnät
vanhenisivat eri lakien mukaisten liikamaksujen osalta toisistaan
poikkeavalla tavalla. Kun yksityisten alojen uuden työeläkelain
sisältö on tiedossa, tulee työeläkejärjestelmän
yhtenäisyyden vuoksi myös kunnallisen eläkelain vanhentumissäännökset
arvioida uudelleen."
En toki pinnistäenkään ymmärrä tästä suomen kielestä,
yritetäänkö tässä sanoa,
että kun yksityinen eläkelaki, joka minunkin mielestäni
on hyväksytty jo tässä pari vuotta sitten,
on voimassa, niin sen vuoksi pitäisi arvioida tämä nyt
uudelleen — tässähän ei sinänsä arvioida
mitään uudelleen, vaan säädetään
ihan uusi laki, koska tätä säännöstä ei
ole ollut — vai tarkoittaisiko tämä kenties
sitä, että jos ja kun joskus yksityinen työeläkelaki
uudistetaan, ja toivon mukaan se ei nyt ihan heti tapahdu, niin
sitten vasta voitaisiin myöskin kunnallisen eläkelain
osalta ja tämän koko järjestelmän
osalta arvioida uudelleen sitä, kuinka pitkä tämän
vanhenemisajan pitäisi olla.
Tällä logiikalla tässä nyt
vähän kissa ajaa omaa häntäänsä takaa.
Kyllä tietysti jossain vaiheessa pitää päättää siitä,
mikä on kohtuullinen vanhenemisaika, ja se on tietenkin
juuri nyt, koska tätä lakia käsitellään.
Jos kyseessä on yksityinen eläkkeensaaja, siltä osin
kuin häneltä peritään erityisesti
väärin perustein hänelle kuitenkin ilman
hänen omaa syytään maksettua eläkettä,
niin jos yhdeksän vuotta tämän virheellisen päätöksen
jälkeen yhtäkkiä huomataan, että nyt aika,
kymmenen vuotta, on tulossa täyteen, ja päätetään
silloin periä mahdollisesti erittäin suureksi
kasvanut eläke takaisin, niin se johtaa täysin
kohtuuttomaan tilanteeseen. Juuri tällä perusteella
sosiaali- ja terveysvaliokunta yksimielisesti päätyi
viime vuonna siihen, että näitten tiettyjen etuuksien
osalta tätä vanhenemisaikaa pitää lyhentää ja
tietenkin myöskin sillä perusteella, että oli
juuri hyväksytty vanhenemislaki, jossa yleinen vanhenemisaika
on vain kolme vuotta.
Kun tämä asia nyt menee valiokuntaan ja ryhdymme
sitä siellä pohtimaan ja kun sitä sitten pohditaan
uudelleen tässä salissa, niin vähintäänkin
tarkkaan pitää harkita, eikö olisi myöskin
tässä tapauksessa syytä lyhentää vanhenemisaika viiteen
vuoteen siltä osin kuin kysymys on yksittäiseen
ihmiseen, yksittäiseen eläkkeensaajaan, kohdistuvasta
takaisinperinnästä erityisesti silloin, kun syy
ei ole hänen itsensä. Se on tietenkin selvää,
että sellaisilla työnantajilla, jotka jättävät eläkemaksunsa
suorittamatta, pitää tämän vanhenemisajan
olla pitkä, mutta kun tässä on kysymys
Suomen kunnista, niin en nyt pitäisi huolta kovin suurena,
vaikka vanhenemisaika olisi siltäkin osin viisi vuotta.
Mutta huomiota tähän asiaan tulee kiinnittää ja
jo tässä vaiheessa hieman paheksua tämän
lakiesityksen perustelujen kirjoittamisen logiikkaa tai kenties
joitain muita perusteita, jotka ovat johtaneet, sanoisinko, hieman leveälahkeiseen
asian käsittelyyn.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Virtanen puhui tuossa asiaa. Nimittäin
itsekin olen tämmöisissä eri elimissä ollut
mukana, joissa on jouduttu pohtimaan juuri takaisinperintäkysymyksiä ja
sitä, voidaanko niitä antaa anteeksi mahdollisesti.
Jos kuvitellaan kymmenen vuoden takaisinperintätilannetta
siinä tilanteessa, jossa tämä asiakas
itse ei ole yhtään syypää missään
muodossa virheellisten tietojen antamiseen tai siihen viittaavaan,
niin se tuntuu kyllä täysin kohtuuttomalta. Se
voisi johtaa joissakin tapauksissa tilanteeseen, jossa ihmistä vaaditaan
maksamaan semmoinen summa, jota hän ei pysty suorittamaan.
Sen takia minusta ed. Virtasen ajatuksen siitä, jotta se
olisi mahdollisesti tuo viisi vuotta, pitäisi olla maksimi.
Toivon mukaan valiokunta, kun käy läpi tätä kysymystä,
katsoisi ja kuuntelisi asiantuntijoita ja käyttäisi
tämmöistä inhimillistä harkintaa,
jotta ei tämmöisiin kohtuuttomiin tilanteisiin
ajauduttaisi.
Keskustelu päättyy.