Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Ranskassa turhautuneet maahanmuuttajanuoret
ovat mellakoineet jo runsaan kahden viikon ajan. Tuhansia autoja
ja monia rakennuksia on tuhottu ja ihmisuhreiltakaan ei ole vältytty.
Mellakoiden syyksi on arvioitu muun muassa heikkoja asuinolosuhteita,
slummiutumista, heikkoa koulutusta ja työttömyyttä,
jotka kaikki aiheuttavat syrjäytymistä. Kysyn:
Mikä on hallituksen analyysi näistä tapahtumista,
ja millainen arvio hallituksella on oman maamme tilanteesta suhteessa
maahanmuuttajien kotoutumiseen, syrjäytymisen ehkäisemiseen ja
korkean työttömyyden alentamiseen eli siihen,
että mitään vastaavanlaista ei meidän
maassamme pääsisi tapahtumaan?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ministeri Filatov ennakkotiedoista poiketen
ei päässyt kyselytunnille, hän on sairastunut
tänään, ja kotouttaminen kuuluu hänen
vastuualueelleen.
Kotouttamista koskevan lainsäädännön
muuttaminen on parhaillaan eduskunnankin käsiteltävänä,
ja Suomessa kotouttamistoiminta on pääsääntöisesti
eurooppalaisittain vertailtuna onnistunut verraten hyvin. Meidän
haasteemmekin on varmasti paljon pienempi kuin useimmissa muissa
maissa. Kysehän on ennen muuta koulutuksesta, yleisemmin
kielikoulutuksesta ja työelämään koulutuksesta,
tarkoituksena parantaa tännetulijan valmiuksia osallistua
työelämään ja yhteiskunnan toimintaan.
Kotouttamisesta vastuun kantavat työvoimatoimistot ja kunnat.
Tämä toiminta Suomessa ei koske vain tännetulijaa,
vaan kotouttaminen koskee myös vastaanottajia, työyhteisöä ja
tätä yhteiskuntaa, että tulija pystytään
vastaanottamaan, eli kotouttamistoiminta pitää mieltää kumpaakin
tahoa koskevaksi.
Luin paloja mielenkiintoisesta Oecd-raportista, joka ehkä kertoo
siitä, että meillä on jollain tapaa tässä onnistuttu.
Raportti koski kaupunkipolitiikan toteuttamista Oecd-maissa. Siinä todettiin,
että Suomi itse asiassa taitaa olla ainoa Oecd-maa, jossa
kaupunkipolitiikan ei ole tarvinnut keskittyä syrjäytymisongelmien
hoitamiseen vaan kaupunkiseutujen osaamispanostusten lisäämiseen
ja osaamiskehityksen tukemiseen. Toivottavasti kyetään
kotouttamispolitiikalla myös huolehtimaan tästä.
Myös asuntopolitiikalla on hyvin tärkeä rooli
tässä, jotta vältetään
sellainen segregaatiokehitys, joka selvästikin on tässä Ranskan
tapahtumien taustalla.
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Nuorisotoimi omalta osaltaan keskittyy
maahanmuuttajanuorten sosiaaliseen vahvistamiseen, tai syrjäytymisen
ehkäisemiseen, kuinka vaan asia halutaan ilmaista. Tämä konkreettisesti
näkyy siten, että olemme tukeneet niin rahallisesti
kuin myöskin neuvoja antamalla sellaisten paikkojen luomisessa,
jotka on nimenomaisesti suunnattu maahanmuuttajanuorille, ja myös
olemme pyrkineet perustamaan sellaisia hankkeita, joilla voimme
auttaa erityisesti niitä tyttöjä kuten
myöskin niitä naisia, jotka tavallisimmin saattavat
syrjäytyä johtuen esimerkiksi erilaisista kulttuurieroista,
jotka voivat olla hyvinkin suuret. Nuorisotoimessa on tehty useita
erilaisia toimenpiteitä. Kotouttaminen toki kuuluu ministeri
Filatoville, mutta teemme tässä poikkihallinnollista
yhteistyötä toki myös ministeri Filatovin
sekä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin maaherra Saaren johtama maahanmuuttopoliittinen
työryhmä on jättänyt mietintönsä kesällä,
ja siinähän yhtenä painopisteenä oli
tämän työperäisen maahanmuuton
lisääminen, mutta toki sen lisäksi juuri
siksi, että pääsy työelämään
olisi nykyistä helpompaa, työttömyys pienempi
ja että tämä integroitumisprosessi olisi nopeampi,
tämä mietintö vaatii jatkovalmistelua,
konkretisointia, lisäresursseja. Kysynkin:
Millä aikataululla tämä valmistelu
etenee? Erityisesti haluaisin esimerkiksi opetusministeriltä kysyä sitä,
miten perusopetuksen resurssit riittävät, miten
niihin suhtaudutaan, ja myös sitä, millä tavalla
tätä suomen kielen oppimista voitaisiin edistää,
koska se on avainkysymys työllistymisessä ja integroitumisessa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tätä aikataulua en täsmälleen
tiedä. Se on työministeriön hallinnassa.
Pitää kysyä ministeri Filatovilta. Silloin
kun puhutaan työperäisestä maahanmuutosta,
tarkoitetaan tietysti maahanmuuttoa, jossa tännetulijalla
on itse asiassa työpaikka tiedossa tai hyvin saatavilla.
Jos näin on, silloin monet niistä ongelmista,
joihin esimerkiksi Ranskan kohdalla on syytä viitata, eivät
olisi meillä toteutumassa; jos tämä ehkä tärkein
väline ankkuroitua paikalliseen yhteisöön,
juuri työpaikka, on kunnossa, niin silloin ollaan jo hyvällä tiellä ja
pitkällä. On luonnollista, että suomen kielen
opiskelun pitää olla hyvin tärkeällä sijalla tässä kotouttamisessa.
Mutta opetusministeri ... — on paikalla, hän voi
jatkaa tästä.
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tämä harmaus menee kyllä nyt
jo liian pitkälle. (Naurua) Kohta puhemieskin ...
Arvoisa puhemies! Minusta koulutuksen puolella resursointikysymykset
ovat aika hyvällä mallilla. Sekään
ei riitä, ellei ole iso periaatteellinen asia kunnossa,
joka meillä on kuitenkin kohtuullisessa kunnossa, ja tarkoitan
sitä, että meillä kuitenkin politiikan
lähtökohtana on erilaisuuden hyväksyminen,
eri kulttuureitten hyväksyminen. Se näkyy koulussa,
koulutyössä, ja se näkyy koko yhteiskunnassa.
Se on eri asia, kuinka hyvin sitten se menee selkäytimeen
kaikille kansalaisille. Mutta poliittinen linja on tämä,
ja se poikkeaa eräistä maista kyllä edukseen.
Se on minusta hyvin tärkeä kysymys.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Mielestäni pääministeri
Vanhasen näkemys kaupunkipolitiikan onnistumisesta on liian
valoisa. Entisenä Helsingin kaupunginvaltuutettuna tiedän, että nimenomaan
Pääkaupunkiseudun verorahojen pois vieminen johtaa
juuri siihen, että tämän ulkomaalaisperäisen
väestön, joka juuri Helsingin seudulla kasautuu,
tilanne muuttuu kuitenkin hieman samankaltaisen trendin suuntaan
kuin Ranskassa on ollut.
Ja toinen kysymys ministeri Kalliomäelle. On totta,
että politiikan linja on suvaitsevainen, mutta itse näin
romanin näköisenä lapsuuden viettäneenä suomalaisena
voin sanoa, että arkipäivän asenteet
erinäköisiä ihmisiä kohtaan
Suomen kansalaisten keskuudessa eivät ole samalla tasolla
kuin politiikan linjaukset, ja tavallisen kantaväestön
rasistiset asenteet toisennäköisiä kohtaan
olivat taustalla myös Ranskan tapauksessa. Mitä linjauksia
hallituksella on tähän arkipäivän rasismiin,
joka kohdistuu näihin erinäköisiin? Kysymys
ei ole vain maahanmuuttajista vaan myös meistä kantasuomalaisista.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Niin kuin ensimmäisessä vastauksessani
sanoin, Suomessa kotouttamisessa pitää olla kaksi
puolta, joista se toinen puoli on vaikuttaminen myös työyhteisön
ja ympäröivän yhteisön, lähellä olevien
ihmisten, ikään kuin vastaanottokykyyn ja asenteisiin
hyväksyä monikulttuurisuutta nykyistä paremmin.
Sen täytyy ohjata myös tätä kotimaista
kotouttamiskeskustelua.
Yhdyn hyvin ed. Krohnin arvioon siitä, että ei meilläkään
varmasti kaupunkipolitiikka ole täydellisesti onnistunut.
Mutta käytin tätä Oecd-vertailua lähinnä osoittamaan
sitä, että meillä on nyt vielä mahdollisuus
kotouttamisen suhteen saavuttaa hyviä tuloksia. Meillä lähtötilanne
on hyvä verrattuna useimpiin muihin Oecd-maihin, joissa
kaupunkipolitiikka joutuu keskittymään syrjäytymisongelman
hoitamiseen. Meillä ei pidä päästää tilannetta
niin pitkälle.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ranskassa mellakoitiin ja pahaa jälkeäkin
tuli, mutta eivät ne kaikki mellakoitsijat olleet maahanmuuttajia.
Siellähän oli ihmisiä kolme polvea sitten
Ranskaan tulleista perheistä, elikkä he olivat
ranskalaisia ja ranskalaiseen yhteiskuntaan kouluttautuneet ja eläneet
siellä. Kun kysyttiin, voiko Suomessa tulla tällaisia
mellakoita, niin kyllä täällä voi
tulla. Täällä on lähes 300 000 työtöntä ja
pitkäaikaistyöttömiä ja yrittäjiä on työttöminä,
on mennyt firmoja nurin.
Nyt kun ensi vuoden budjettia tehdään, niin työttömille
tarjotaan nolla euroa työttömyyskorvausta. Tämä varmaan
katkeroittaa ihmisiä. Ainakin pitäisi nyt, jos
ei ole töitä, rahaa tuoda ja myös kouluttaa
ihmisiä sellaisille aloille, missä on työtä.
Nyt koulutetaan väärillekin aloille. Viimeksi
Työnantajain Keskusliiton nokkamies kertoi, että työnhakijoista
on pulaa.
Mitä nyt hallitus aikoo tehdä, että ihmisiä koulutettaisiin
niille aloille, missä on työvoimapulaa, eikä koulutettaisi
ihmisiä työttömiksi niin että he
eivät pääse töihin?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Minusta on kuitenkin iso periaatteellinen lähtökohta
oikea siinä, että me mieluummin annamme koulutusta
ja erilaisia aktiviteetteja tarjotaan työttömille
kuin että heidät jätettäisiin
omiin oloihinsa. Tämä aktiivinen työvoimapolitiikka, koulutuksen
kautta taikka muuten, on aivan keskeinen peruslähtökohta
tämän ja myöskin sen hallituksen politiikassa,
jossa vasemmistoliitto oli aikanaan mukana. Ei muuta tietä ole.
Sitten on tietysti mahdollisuus pyrkiä aina vaan lähemmäksi
yksilön tilannetta ja hakea ratkaisua sieltä, resursoida
sitä. Meidän etumme suhteellisen moneen muuhun
maahan verrattuna on kuitenkin se, että vaikka meillä on
pitkään ollut raskas työttömyys,
olemme kyenneet sitä vähentämään
ja palvelemaan työttömiä, heidän
tilannettansa, auttamaan tavalla, joka näkyy kuitenkin
siinä, että yhteiskuntakehitys etenee rauhallisesti.
Eva Biaudet /r:
Ärade talman! Det finns en viss risk. On tietty riski
siinä, että kun puhutaan pelkästään
työperäisestä maahanmuutosta, unohdetaan,
että jotta Suomi voisi houkutella huomattavasti enemmän
työperäistä maahanmuuttoa, ihmisiä,
tänne, niin heidän perheensäkin tulee
houkutella tänne. Tähän asti myöskin
kotouttamistoimet ovat kohdistuneet ehkä liiaksikin vain
niihin, jotka nopeasti hakevat työmarkkinoille. Esimerkiksi
naiset, jotka ovat avainasemassa, jos mietitään
nuorten ja lasten syrjäytymistä, koko perheen
sopeutumista Suomeen ja onnistunutta integraatiota, jäävät
esimerkiksi ilman kielikoulutusta, ja resurssien puute on valtava.
Maahanmuutto on meille välttämätön.
Irlantiin on ensimmäisenä jäsenyysvuonna,
uusien maiden EU-jäsenyysvuonna, tullut 85 000
uutta kansalaista, ja siellä kuitenkin työttömyys
on alentunut. Sen pitäisi olla myöskin meidän
tiemme, mutta se ei tule itsestään. Kyllä tähän
integraatioon pitää panostaa, ja se tarkoittaa
resursseja nimenomaan kielikoulutukseen ja työllistymiseen,
mutta sen pitää kohdistua myöskin naisiin, jotka
eivät välttämättä heti
tule työmarkkinoille. Onko tässä näköpiirissä mitään
toivoa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Sillä maahanmuuttolain uudistuksella, joka
on parhaillaan eduskunnassa käsittelyssä, on minun
silmissäni oikeastaan kaksi erityistavoitetta. Toinen on
se, että pyritään selkiinnyttämään
viranomaisten välisiä tehtäviä kotouttamistoiminnassa,
ja toisaalta on se, että pystytään nimenomaan
naisten ja nuorten kotouttamiseen lisäämään
huomiota. Lailla ei päätetä rahan määrästä,
siitä päätetään muutoin.
Mutta myös lainsäädännöllä on,
nimenomaan tällä muutoksella, haluttu kiinnittää huomiota
naisten ja nuorten kotouttamisen vahvistamiseen.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni Suomella on aika hyvä kotouttamislaki,
ja se on aika tuorekin, ja siellä on hyviä elementtejä sen
suhteen, että me voimme kotouttaa aika hyvin ne ihmiset,
jotka tänne muuttavat. Mutta mielestäni on yksi
semmoinen ongelma, jossa meidän pitäisi ehkä vähän
skarpata, ja se on kyllä siellä koulupuolella
ja nimenomaan se, että jos valtio maksaa sen ensimmäisen
vuoden suomen kielen opiskelusta, se ei ole riittävä ja
sen jälkeen kunnat joutuvat panostamaan enemmän
maahanmuuttajien ja pakolaisten suomen kielen opiskeluun, ja usein
kunnat sitten säästävät siinä.
Se on tietysti epäviisasta, mutta jos voisi ajatella niin, että valtio
antaisi esimerkiksi kahdeksi vuodeksi täyden panoksen,
semmoisen yksikköhinnan maahanmuuttajille, niin mielestäni
tämä olisi jo edistysaskel. Uudessa valtionosuusuudistuksessahan
on tämä kerroin maahanmuuttajasta. (Puhemies koputtaa)
Se voi tuoda apua, mutta se jää nähtäväksi.
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Ed. Tulonen vastasi kysymykseensä aivan oikein.
Valtionosuuslainsäädännössä on
pyritty tietoisesti tähän asiaan puuttumaan, ja
tuo kerroin, niin uskon, edesauttaa kyllä asiaa ja myöskin
kuntien käyttäytymistä muuttaa. Kuntien käyttäytymisessä on
suuria eroja. Omalta kohdaltani voin sanoa, että edellisen
ja nykyisen kotikuntani käyttäytymisessä tältä osin
on huomattavaa eroa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Jyväskylän yliopiston tutkimusten
mukaan nuoret ovat syrjäytymisuhan alaisena jo liikuntaharrastustensa
piirissä. Tämä on uusi, huolestuttava
ilmiö. Tähän on voinut johtaa muun muassa
se, että toiminta-avustuksia on ajettu alas, toimitiloista
alettu periä vuokria, on tullut lisenssi-, vakuutus- ym.
maksuja, kotitalouksille on kehkeytynyt entistä enemmän
kustannuksia. Vastaavana aikana, ministeri Karpela, pääsette
nauttimaan siitä eduskunnan säätämästä jakosuhdelaista,
joka poikii huomattavat lisäresurssit liikuntabudjettiin.
Olette kuitenkin ensi vuoden budjetissa valinneet painopisteeksi
huippu-urheilun; sen määrärahat ovat
lisääntymässä yli sadalla prosentilla.
Millä tavalla aiotte huolehtia siitä, että Suomen
nuoret eivät syrjäydy liikuntaharrastustensa piiristä?
Ed. Lyly Rajala merkitään
läsnä olevaksi.
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Valtion liikuntabudjetin painopiste
ei suinkaan ole sellainen kuin edustaja nyt antoi ymmärtää.
90 prosenttia valtion liikuntabudjetista osoitetaan niin sanotusti
matti- ja maijameikäläisen liikuntaan ja 10 prosenttia huippu-urheiluun.
On totta, että huippu-urheilun tukea on ensi vuonna kasvatettu
liittyen Kalevi Kivistön työryhmän esityksiin,
millä pyritään myöskin huippu-urheiluun
satsaamaan, mutta juuri tämän monikulttuurisuuden
ja tasa-arvon periaatteiden vuoksi lisäsin tulosohjaukseemme nämä kaksi
periaatetta, joita lajiliittojen tulee toteuttaa toiminnassaan.
Ja kun lajiliittojen osalta käymme tuloskeskusteluja, tulen
hyvin tarkasti katsomaan, miten monikulttuurisuus sekä tasa-arvo
toteutuvat, ja sen perusteella tulen sitten nämä valtionavut
antamaan.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ranskassa palaa, ja voi vain kuvitella,
mikä tilanne olisi ilman eri maiden eliittien jankuttamaa EU:n
tuomaa vakautta. Senhän tässä piti toimia joka
tasolla. Haluaisin valtioneuvoston jäseniltä kysyä,
miten tämä kotouttaminen toimii, toimiiko se kahdella
tavalla. Toimiiko se sillä tavalla kuin te sanotte, että meidän
pitää ottaa vastaan ja kunnioittaa tulijan kulttuuria?
Toimiiko se myös sillä tavalla, että tulija
kunnioittaa sitä, että meillä lauletaan
Suvivirsi tai meillä lauletaan joululauluja? Onko tämä kahdensuuntaista
kunnioitusta vai vain yhdensuuntaista kunnioitusta?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kysyjällä oli vastaus todella,
se on kahdensuuntaista. Sen pitää olla kahdensuuntaista. Aivan
samalla tavalla, kun suomalaiset muuttavat maailmalle, niin uskon,
jokainen suomalainen muuttaja toivoo, että hän
voi omat arvokkaimmat asiansa kotimaastaan viedä mukanaan ja
kunnioittaa niitä omassa maassaan. Samalla tavalla tännetulijoilla
pitää olla mahdollisuus oman kulttuurinsa harrastamiseen,
omien traditioidensa harrastamiseen, mutta samalla pitää oppia
arvostamaan oman maamme eli Suomen kulttuuria ja toimintatapoja,
ja kotouttamisen täytyy ottaa nämä molemmat
puolet huomioon.