Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Herra pääministeri, kun
kunta- ja palvelurakennehanketta laitettiin liikkeelle, niin lähtökohtana
oli se, että luodaan nykyistä vahvempia kuntayksiköitä.
Nyt päähuomio näyttää kuitenkin
kiinnittyvän kuntapalvelujen ulkoistamiseen ja yksityistämiseen.
Tätä te olette itse myös esittänyt
muun muassa yrittäjäpäivillä Joensuussa,
ja ministeri Mannisen alainen poliittinen valtiosihteeri on jopa
uhkaillut kuntia sillä, että mikäli kunnat
eivät itse ymmärrä ulkoistaa palvelujaan,
niin valtion toimesta mahdollisesti annetaan pakkolaki. Tämäkö nyt
on hallituksen linja? Kysyisin pääministeriltä nyt
tätä, koska näin ristiriitaista tietoa
tulee:
Tämäkö on hallituksenne linja, että kunnallisia
hyvinvointipalveluja aiotaan yksityistää, ulkoistaa
ja tarvittaessa jopa pakkolailla? Tämäkö on
hallituksenne linja?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Uudistuksessa on nimensä mukaisesti kyse
kunta- ja palvelurakenteiden uudistamisesta. Tietoisesti aihe koskettaa
sekä näitä hallinnollisia järjestelyjä että myös
palvelujen tuottamistapoja, joissa meillä kunnathan perinteisesti
tuottavat suuren osan palveluista itse, mutta käyttävät
myös ulkopuolelta hankittavia palveluita. Uskon, että tämä politiikka
tulee jatkumaankin. Hallitus ei ole määrittänyt
erityistä tavoitetta tässä vaiheessa
sille, mihin uudistus tulee johtamaan. Valmisteluprosessi on parhaillaan
käynnissä.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Ruotsihan jo 90-luvulla otti käyttöönsä tilaaja—tuottaja-mallin
monissa kunnissa, ja sitähän tässä nyt markkinoidaan.
Tilaaja—tuottaja-malleihin liitettiin Ruotsissa suuria
toiveita. Poliittisten päättäjien etäännyttämisen
palvelujen tuotannosta uskottiin yksinkertaistavan päätöksentekoa
ja kilpailun uskottiin parantavan toiminnan taloudellisuutta. Käytännössä tilaaja—tuottaja-malli
ei
ole toiminut toivotusti. Vielä kymmenen vuoden kokemuksenkin
jälkeen ongelmana pidetään tilaajan puutteellista
osto-osaamista. Myöskin on epäilyjä siitä,
että tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus ei toteudu eivätkä kustannukset
alene.
Tätäkö nyt kuitenkin ajetaan, vaikka
Ruotsista on aivan selvästi tietoa? Tämä on
STM:n sivuilta otettu selvitys, joka on tehty tilaaja—tuottaja-mallista
terveydenhuollossa. Tätäkö nyt teidän
hallituksenne ajaa?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Kunta- ja palvelurakenneuudistukselle on asetettu
tietyt tavoitteet ja tehtävät. Yksi tehtävä siinä on
selvittää myöskin kuntien palveluiden
organisointia ja erilaisia tuotantotapoja, parhaita toimintakäytäntöjä.
Sen lisäksi siihen kuuluvat oleellisena osana tietysti
myöskin rakenteet, jotka luovat edellytykset sille, minkä tyyppisiä toimintoja
on mahdollista käyttää. On päivänselvää,
että huomioon ottaen taloudellinen tilanne, huomioon ottaen
myöskin se, miten työvoimaa on tulevaisuudessa
saatavissa, tarvitaan kunnan omaa tuotantoa, mutta tarvitsemme myöskin
ostopalveluita. Me tarvitsemme kaikki voimavarat, mitä yhteiskunnassa
on, käytettäväksi siihen, että me
voimme turvata kuntalaisille palvelut myös tulevaisuudessa.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Kunta- ja palvelurakenneuudistukseen liittyen Jacob
Söderman on kritisoinut projektia teknokraattisena ja kansalaisia
vähän huomioon ottavana. Olen samaa mieltä ja
kysyisinkin hallitukselta:
Mitä hallitus aikoo tehdä, jotta demokratia
ei unohdu kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa?
Ed. Matti Kauppila merkitään
läsnä olevaksi.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Tietysti Södermanilla on samanlainen
oikeus mielipiteeseensä kuin kaikilla muillakin kansalaisilla.
Mutta täytyy ottaa huomioon, että nyt vasta luodaan
ja ollaan valmistelemassa linjoja. Parhaillaan tehdään
työtä alueilla. Sieltä saadaan palaute.
Kansan valitut sieltä antavat meille evästyksiä.
Sen jälkeen luodaan linjaukset ja niitä lähdetään
soveltamaan ja täytäntöön panemaan
alueilla ja kunnissa.
Voin vakuuttaa, että siellä varmasti tullaan
ottamaan huomioon kansalaisten näkemykset, kansalaisten
antamat palautteet, työntekijöiden asema ja heidän
tärkeä merkityksensä tämän
projektin onnistumiselle. Kaikki nämä tullaan
käymään läpi. Voitte olla vakuuttuneita
siitä, että käytämme kaikki
mahdolliset keinot siihen, että saamme parhaan lopputuloksen.
Se lopputulos on se, että palvelut voidaan turvata jokaiselle
perustuslain edellyttämällä tavalla.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kunta- ja palvelurakennehankkeeseen liittyy
hyvin läheisesti myöskin hankintalain uudistus.
Kysyisin ministeri Pekkariselta, miten nyt sitten tässä on
kaavailtu tilannetta. Kunnat yhteistyössä keskenänsä tai
liikelaitostensa kautta voisivat tuottaa kuntalaisille palveluja,
ilman että siinä erikseen tulee sitten kilpailunäkökulma esille.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Asia on valmistelun alla paraikaa. Eilen iltakoulussa
asiaa on käsitelty. EU-direktiivi määrittelee
ne reunaehdot, joiden puitteissa meidän on toimittava.
Näyttää siltä, että silloin,
jos kunta a hankkii joitakin palveluita kunnalta b ja kunta b kunnalta
a ja ne ovat selvästi hinnoiteltuja, tällainen
toiminta on kilpailutettava. Siinä ei ole kahta puhetta.
Se kuuluu selvästi kilpailuttamisen piiriin, eikä Suomella
ole mitään erioikeuksia siinä.
Mutta kuntien yhteistyö voi rakentua sellaiselle pohjalle,
että kunnilla on esimerkiksi joku oma yhteinen organisaatio,
jonka kautta toimitaan, taikka sitten siihen tapaan kuin esimerkki
Viitasaarelta ja Pihtiputaalta on olemassa, missä kunnat
ovat muodostaneet yhteiset lautakunnat sivistystointa varten, yhteiset
lautakunnat sosiaali- ja terveystointa varten ja nämä hankkivat
palvelut jommaltakummalta. Tämäntapainen esimerkki kertoo
siitä yhteistyömuodosta, joka näyttää olevan
sallittu. Siis kuntien ei tarvitse kilpailuttaa (Puhemies koputtaa),
ne voivat järjestää palvelut ilman kilpailua.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Ihan tuohon kuntien palvelujen järjestämiseen
itse asiassa pyysin puheenvuoroa silloin, kun ed. Outi Ojala tästä esitti
kysymyksen.
Nythän varaudutaan ikääntymiseen
ja varauduttiin jo silloin, kun ed. Ojalan puolue oli hallituksessa,
kun kotitalousvähennys tuli, joka osaltaan tarkoittaa sitä,
että voidaan muitakin palveluja käyttää kuin
kunnan palveluja. Palveluseteliä on silloin jo kokeiltu,
nyt se on otettu käyttöön, jotenka setelillä voidaan
myöskin ostaa yrittäjiltä palveluja.
Omaishoito tähtää siihen, että voi
olla myöskin muuta kuin kunnan järjestämää palvelua.
Meillä on parinkymmenen vuoden kuluttua yli 65-vuotiaita
600 000 enemmän kuin nyt, mutta työntekijöitä 400 000
vähemmän kuin nyt. Tämä yhtälö on
sellainen, että tarvitaan kunnan palveluja, tarvitaan yrittäjien
palveluja, kolmannen sektorin palveluja ja varmasti omaishoitoa
ja kaikkea, että me selviämme tästä (Puhemies
koputtaa) ja että saamme laadukkaita palveluja kaikille
kansalaisille.
Jyrki Katainen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuntaministeriltä kysyisin.
Kun nyt ovat käynnissä nämä hyvin
laajat aluekierrokset, joissa kuntien valtuutetut ja virkamiesjohto
voivat esittää omia näkemyksiään
palvelu- ja kuntarakenteen uudistamisesta, niin onko hallituksella riittävää yhteistä
tahtoa
ja uskallusta vetää sen palautteen perusteella
sen palautteen mukaisia johtopäätöksiä siitä,
kuinka palvelurakennetta ja kuntarakennetta tulisi uudistaa?
Nythän me tiedämme, että eri puolilla
Suomea hyvin vahvan kannatuksen on saanut vahvojen peruskuntien
varaan rakentuva hyvinvointi-Suomi, elikkä siis elinvoimaisempien
kuntien, palvelujen käyttäjien kannalta turvallisempien kuntien
malli, jolla siis voisimme myös maksimoida alueellisen
kehittämisen ja kunnallisen kehittämisen motivaation
säilyttämällä verotusoikeuden
ja päätösvallan siellä peruskunnissa
eikä siirretä sitä mihinkään
maakuntien tasolle.
Siis, onko teillä tämän vaalikauden
aikana, tällä hallituksella, kykyä ja
tahtoa vetää johtopäätöksiä aluekierrosten
perusteella (Puhemies koputtaa) ja tuoda lakiesityksiä tämän
eduskunnan päätettäväksi?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Aikataulu on ilmoitettu. Hallitus tekee peruslinjauksensa
ensi kesäkuun kuluessa, ja näin tullaan toimimaan.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Ajattelin kysyä saman kysymyksen,
minkä ed. Katainen juuri edellä kysyi, joten sain
vastauksen.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Puhemies! Herra pääministeri, te itse olette
puhunut niin, että nyt on mahdollisuus laajaan kuntatöiden
ulkoistamiseen ja yksityistämiseen. Ettekö te
ota huomioon tässä sitä, että silloin
siirretään varmanpuoleisia työpaikkoja
epävarmemmalle puolelle ja kuitenkin suomalaisessa työelämässä jo
nyt on se ongelma, että on paljon uupumusta, sairastamisia
ja liian aikaista eläkkeelle siirtymistä? Te ette
ole lisäämässä työpaikkoja,
kun te lähdette yksityistämään.
Te siirrätte vaan parempilaatuisia työpaikkoja
epävarmemmalle puolelle. Uusia työpaikkojahan
tässä pitäisi luoda, mutta ei niitä näin
synny. Eli tässä vain on hankkeena loppujen lopuksi
työelämän laadun heikentäminen
ainakin teidän puheittenne mukaan, siis teidän
itsenne pitämien puheitten mukaan. (Ed. Mustajärvi:
Työreformia ajetaan läpi!)
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ed. Tennilä on tulkinnut puheeni
täysin väärin, jos näin on tulkinnut.
Tällaista tavoitetta hallituksella ei ole olemassa.
Aivan kuten ministeri Hyssälä totesi, me varaudumme
ja meidän pitää varautua tässä aikaan,
jossa eläkeläisten määrä kasvaa
tuntuvasti yhteiskunnassamme ja vastaavasti työikäisten määrä supistuu.
Meillä täytyy olla siihen aikaan sovitettu järjestelmä,
jolla pystymme takaamaan suomalaisille turvalliset, laadukkaat,
julkiset palvelut riippumatta asuinpaikasta, riippumatta tulotasosta,
ja tämä on tämän uudistuksen
tavoitteena. Siinä tullaan tarvitsemaan sekä julkisen sektorin
että myös yksityisen sektorin yhteistyötä ja
keskinäistä kumppanuutta. Tästä ei
kannata rakentaa kovin suurta ideologista riitaa.