4) Hallituksen esitys laiksi työsuojeluhenkilörekisteristä
Pirkko Peltomo /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta
tarkensi työsuojeluhenkilörekisterilakia muutaman
pykälän kohdalta lähinnä vastaamaan
nykykäytäntöä. Valiokunta päätyi
siihen, että työsuojeluluottamustehtäviin
valittujen mahdollista ammattiyhdistystietoa ei tule jättää työsuojeluhenkilörekisteristä
pois.
Ay-tieto on tarpeellinen sekä Työturvallisuuskeskukselle
että merkittävässä laajuudessa
työsuojelukoulutusta harjoittaville ammattiliitoille. Mikäli
ammattiyhdistystiedon rekisteröinti olisi jäänyt
pois laista, kuten hallitus esitti, se olisi vaikeuttanut ammattiliittojen
ja työnantajajärjestöjen työsuojelukoulutuksen
tarjoamista. Rouva puhemies! Tämän epäkohdan
valiokunta yksimielisesti korjasi.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Itse asiassa aivan samaan asiaan kuin
ed. Peltomo edellä haluaisin kiinnittää huomiota
ja kiittää työ- ja tasa-arvoasiainvaliokuntaa
siitä, että se oli hyvin tarkkana kyseisessä kohdassa eikä poistanut
tietojen luovuttamista työsuojelukoulutuksen suunnittelua
ja toteuttamista varten. Tämä on hyvin tärkeä asia,
ja kuten kaikki varmasti tässä salissa tiedämme,
työsuojeluasiat eivät suinkaan ole vähenemässä vaan
pikemminkin päinvastoin. Tarpeita on monia, ja koulutus näihin
kysymyksiin on työntekijän kannalta ensiarvoisen
tärkeää.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan osaltani lyhyesti todeta, että valiokunnan
tekemä korjaus on tähdellinen ja se osoittaa,
että eduskunta voi vielä hallituksen esitystä,
tässä tapauksessa tuntuvasti, parantaa. Tämä korjaus
on siis paitsi tarpeellinen myös tervetullut.
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Todellakin, olen itse tämän lakiesityksen
antanut, ja tätä kohtaa silloin kovasti pohdittiin.
Silloin todettiin, että jos tällainen korjaus
tehdään, se on syytä tehdä nimenomaan
eduskunnassa. Hallitus ei voi sitä tehdä sen takia,
että tuo kohta nyt, siinä muodossa kuin se on
muutettu, on eduskunnan aikaisempien kannanottojen vastainen. Eduskuntahan
voi tietysti omia kannanottojaan tarkistaa, mutta hallitus on kyllä sitoutunut
siihen julkisuuslainsäädäntöön,
jonka eduskunta on säätänyt.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Pohdimme tätä asiaa kyllä,
jonka ministeri Soininvaara otti esille, ja totesimme, että se
pystyttiin juuri tällä muutoksella, joka työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnassa tehtiin, toteuttamaan niin, että tietosuoja
toteutuu eli henkilö voi halutessaan estää tiedon
eteenpäin menemisen. Siinä mielessä tätä ei
oikeastaan mikään taho pitänyt ongelmallisena.
Ainoastaan keskusteltiin siitä, onko tieto rekisterinpitäjälle
tarpeellinen. Mielestäni on erittäin tärkeää,
että mahdollisimman monet tahot järjestävät
työsuojelukoulutusta, sen vuoksi että itse tavoite
toteutuisi. Mielestäni, jos tässä lähdetään
tekemään kärpäsestä härkästä,
silloin unohtuu itse tavoite, joka kuitenkin on tässä laissa
olennaisinta.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Valiokunta oli tosiaankin yksimielinen tehdessään
tämän muutoksen. Keskustelimme ainoastaan siitä,
mikä on ammattiliittoon kuulumattoman henkilön
asema. Niin kuin ed. Huotari totesi, kun siihen pykälään
saatiin myöskin maininta, että yksilö voi
kieltää tämän tiedon julkistamisen,
niin näimme valiokunnassa, että muutos on erittäin
hyvä ja voitiin hyväksyä yksimielisesti. Kyse
oli siitä, että haluttiin myöskin turvata
ammattiliittojen oikeudet, mutta myös yksilön
oikeudet suojata omien tietojensa antaminen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä on todella tärkeästä asiasta
kysymys. Työsuojelu mutta myös työterveydenhoito
yleensä on erittäin herkkä alue. Vaitiolovelvollisuus
ja myöskin hoitohenkilökunnan ja potilaan välinen kontakti
ja luottamus ovat tärkeitä. Haluaisin tässä kohtaa
kiittää todella valiokuntaa, että se
on toiminut aktiivisesti, ja samalla tuoda esimerkinomaisesti esille
näitä ongelmia.
Esimerkiksi eräällä työpaikalla
on tilanne, jossa työterveyslääkäri
on tehnyt potilaan lääkärintodistukseen
merkinnän, että tutkimukset jatkuvat. Potilas
ymmärtää tämän merkinnän
syyn olevan siinä, että hänellä on
todettu niin sanotun reumageenin olemassaolo. Tämä ei
ole aiheuttanut mitään oireita eikä tautitilaa,
mutta kuitenkin, kun geeni on, se on aktivoinut työterveyslääkärin,
potilaan käsityksen mukaan, tämän tyyppiseen
toimintaan, joka estää pysyvän työsuhteen muodostumisen.
Näin ollen tässä on juuri se asia,
johon täällä viitattiin, että näihin
asioihin joudutaan entistä enemmän perehtymään.
Myöskin DNA:n ja ihmisen geneettisen kartan jatkuva selvittäminen
ja siihen liittyvät tietosuojaongelmat tulevat olemaan
eräs kaikkein suurimpia kysymyksiä. Toivon, että eduskunta
pysyisi jyvällä tässä asiassa.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin kommentoida ministerin vastausta,
kun hän totesi, että hallitus olisi kyllä voinut
esittää tämän parannuksen, mutta
se olisi ollut eduskunnan aikaisempien päätösten
vastainen.
Tällainen perustelu ei ole pitävä,
koska jos se otettaisiin päätösharkinnan
pohjaksi, sehän estäisi esimerkiksi uusien lakien
tai vanhojen, olemassa olevien lakien korjausmahdollisuuden silloinkin,
kun eduskunta olisi ne hyväksynyt hallituksen esittämässä muodossa.
Toivoisin ministeriltä hieman täsmällisyyttä ja
logiikkaa paremmin näissä perusteluissa; ne eivät
eduskunnassa pure.
Ensimmäinen varapuhemies:
Vastauspuheenvuoro ed. Elo, ja vastauspuheenvuoron pituus maksimissaan
1 minuutti!
Mikko Elo /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Vastauspuheenvuoroni koskee sitä, mitä ed.
Olin sanoi. Nimittäin ed. Olinhan on sataprosenttisen oikeassa
siinä. Voisi sanoa myöskin niin, että kun
usein eduskunta täällä esittää ponsia,
niin eipä hallitus noudatakaan niitä. Tässä suhteessa
tietysti tuntuu siltä, että ministeri Soininvaaran
perustelut ovat kyllä vähän heppoisia. Kyllä todella
voisi olettaa, että ihan vastaavasti aina hallitus noudattaisi
eduskunnan kaikkia ponsia, joita me täällä päätämme.
Niin kuin olemme havainneet, hyvin harvoin hallitus noudattaa meidän
ponsiamme.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ollaan nyt edustajina tyytyväisiä tällaiseen
ajatteluun, mitä ministeri totesi. Tämähän
jättää valtuutta ja väljyyttä moniin
muihin asioihin siinä mielessä, jotta kaikkea
hallitus ei olekaan loppujen lopuksi miettinyt. Tosin juuri se asia
on juuri niin kuin ed. Olin totesi, että kyllähän
hallituksen pitää uskaltaa tuoda esitys.
Mutta tähän itse asiaan liittyen, pitää huomata myös
se kysymys, jotta kun ollaan Suomessa, tässä lainsäädännössä näkyy
se, mikä meillä suomalaisen yhteiskunnan arvomaailma
on. Meillä hyväksytään ja pidetään
luonnollisena asiana ay-liikkeeseen kuulumista. En usko, että vastaava lainsäädäntö
olisi
mahdollinen joissakin keskisemmän Euroopan maissa, joissa
ay-liikkeeseen kuulumista pidetään kielteisenä asiana.
Siellä varmaan kansanedustajat pohtivat niinpäin,
jotta missään tapauksessa tämmöistä mainintaa
ei voisi tulla, että se voisi saada aikaan jopa syrjintää. Mutta
meillä on yleisesti hyväksytty tällainen ajattelu.
Koko lähtökohtahan on siinä, jotta
tällä voitaisiin mahdollisimman tehokkaasti löytää ne
ihmiset, jotka työsuojelukoulutukseen osallistuvat. Itsekin
olin valiokunnassa tekemässä päätöstä,
ja minusta tämä ehdottomasti piti tähän
saada.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni valiokunnan tekemä muutos
on selvä parannus lakiin ja siinä mielessä paikallaan,
sillä lähtökohtanahan tulee olla se,
että työturvallisuutta pyritään
parantamaan kaikin keinoin. Koulutus on yksi hyvä tapa
lisätä työturvallisuustietoutta ja parantaa
sitä kautta työturvallisuutta.
Eräillä aloilla työtapaturmien määrät
ovat lisääntyneet. Siinä mielessä on
entistä tarpeellisempaa, että työsuojeluun
kiinnitetään nykyistä enemmän
huomiota, ja samalla myös kaikki ne mahdollisuudet, joita
voidaan käyttää työsuojelutietouden
lisäämiseen työpaikoilla, tulee käyttää hyväksi.
Tässä mielessä valiokunnan tekemä muutosesitys
antaa hallituksen esitystä paremmat mahdollisuudet toteuttaa
juuri tätä tavoitetta.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Henkilötietolain mukaan ammattiliittoon kuuluminen
on arkaluontoinen tieto. Sen vuoksi tämä asia,
voidaanko tämmöistä muutosta tehdä hallituksen
esitykseen, synnytti toki keskustelua valiokunnassa. Mutta kaikesta
huolimatta työsuojelukoulutus nähtiin tärkeänä asiana
ja näin päädyttiin yksimieliseen korjaukseen
ja muutokseen.
Siitä huolimatta, arvoisa puhemies, haluan korostaa
sitä, että työsuojelukoulutuksen toteuttamisessa
varmasti tarvitaan muitakin tahoja kuin ammattiyhdistykset. Sen
vuoksi on tärkeää, että koulutuksen
järjestämismahdollisuus on myös muilla.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Valiokunnan tekemä muutos
on aivan oikea ja tuo työsuojeluasiaan lisäpontta.
Ministeri Soininvaaran esittämä näkökanta,
ettei hallitus jo voinut tehdä muutosta, ihmetyttää.
Jos nähdään epäkohta, vaikka
on aikaisemmin jotain päätetty, kyllä se
pitää poistaa jo hallitustasolla.
Itse toimin 12 vuotta työsuojeluvaltuutettuna, niin
että tiedän, mistä tässä on
kyse. Työelämä voi tänä päivänä pahoin,
ja siihen pitäisi panostaa ja ottaa kaikki tieto käyttöön.
Muun muassa 300 työterveyslääkäriä puuttuu
työpaikoilta. Siinä on iso asia. Työterveyslääkäri
on keskeinen henkilö. Tähänkin pitäisi
panostaa ja yhteistyössä työsuojeluorganisaation
kanssa.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ensimmäisessä puheenvuorossani
vähän ehkä heikosti ilmaisin sen tavoitteen,
josta puhuin. Tavoitehan on se, että mahdollisimman vähän
syntyisi työtapaturmia ja että työsuojelu
pystyisi niitä ehkäisemään mahdollisimman
paljon. Meillähän työtapaturmia ja loukkaantumisia
tapahtuu enemmän kuin liikenneonnettomuuksia esimerkiksi.
Siinä mielessä olisi erittäin tärkeää,
että tähän asiaan pistettäisiin
kaikki mahdolliset voimavarat, mitä on, sen takia, että tällä saadaan myös
pitkällä tähtäimellä säästöjä aikaan,
eikä pelkästään taloudellisessa
mielessä vaan sen vuoksi, että työtapaturmissa
monet ihmiset joutuvat ennenaikaiselle eläkkeelle ja monta
kertaa tulee vaikea sairaus jo nuorena. Se on erittäin suuri
ongelma tällä hetkellä, vaikka siitä aika
vähän puhutaan julkisuudessa.
Pirkko Peltomo /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Minäkin ihmettelen hiukan
ministeri Soininvaaran käyttämää puheenvuoroa
täällä salissa. Nimittäin se
korjaus, minkä valiokunta tähän teki,
on nyt voimassa oleva käytäntö. Siinäkin mielessä olisin
toivonut, että ministeri Soininvaara olisi asiaan hiukan
tarkemmin tutustunut, kun hän on antanut tämän
hallituksen esityksen. Niin kuin täällä monet
edustajat ovat tuoneet esille, minusta työsuojelu on meidän
kaikkien yhteinen asia. Kaikkeen siihen, mikä edistää sitä,
että voidaan antaa työsuojelukoulutusta, pitää suoda
mahdollisuus myös hallituksen ja eduskunnan taholta.
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Jos nyt sitten haluan sanoa tämän
asian selkeämmin, niin pidän eduskunnan täällä tekemää muutosesitystä sinänsä perusteltuna
enkä näe siinä olevan suuria tietosuojaongelmia.
Mutta koska ministeriön juristit olivat aivan ykskantaan
sitä mieltä, että tietosuojalaki yksikäsitteisesti
kieltää valtiovaltaa rekisteröimästä ammattiyhdistysjäsenyyksiä,
minä en voi antaa semmoista lakia, joka tämän
aivan yksikäsitteisen kiellon rikkoo.
Mutta eduskunta on toki toimivaltainen tekemään
lain, joka menee eduskunnan aiemmin esittämän
lain ylitse. Eikä siinä ole mitään
vikaa, että eduskunta tämmöisen muutoksen
tekee, mutta eduskunnan säätämät
lait tietysti sitovat valtioneuvostoa. Jos olisimme joutuneet tämän
lain tässä muodossa antamaan, meidän
olisi pitänyt samalla ehdottaa myös tietosuojalain
muuttamista.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ymmärrän ministeri
Soininvaaraa tässä asiassa. Jos ajatellaan sitä,
että lähdetään tavallaan siirtymään
siitä peruslinjasta, mikä on tietosuojan ja yksityisyyden
suojan kannalta rakennettu lakikohtaisesti, ollaan hyvin helposti
seitsemän sylen vesillä. Tässä mielessä se,
että käydään syvällisempi
arvio, milloin tällaisia muutoksia, korjauksia ja lavennuksia
voidaan tehdä, on äärimmäisen
perusteltua. Tässä mielessä se, että nyt
eduskunta on näin harkinnut tämän hyväksi
yksimielisesti, luo kestävän pohjan tälle asialle.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeriön virkamies perusteli sitä,
että tämä laki on esitelty alun perin
ministeriön esittämässä muodossa,
sillä, että tämä tieto ei ole
rekisterin ylläpitäjän kannalta tarpeellinen.
Me kaikki ymmärrämme sen, että ammattiyhdistysliikkeeseen kuuluminen
on arkaluontoinen tieto. Sen vuoksi korjasimmekin juuri lain 1 §:n,
jossa mainitaan rekisterin käyttötarkoitus ja
rekisterinpitäjä. Siinä on juuri mainittu
se, minkä takia tämä on tarpeellinen
tieto, vaikka se itse rekisterinpitäjälle ei olekaan,
mutta se palvelee yleistä tavoitetta. Korjasimme sen myös
2 §:ään, missä tietosuoja turvataan
yksittäisen henkilön kohdalta.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan
jäsenten taholta on erittäin hyvin tullut täällä jo
ilmi, miksi muutos on tehty. Sehän tapahtui hyvässä yhteistyössä niin
ministerin johtaman ministeriön virkamiesten kuin työmarkkinajärjestöjen
kanssa. Tarve tähän oli ja on olemassa. Sitä ei
turhaan ole tehty. Siitä on, niin kuin täällä on
todettu, työsuojelukoulutuksen kannalta hyötyä.
Ministeri voi sikälikin olla rauhassa, että eduskuntahan
ei, ainakaan muodollisesti, voi koskaan tehdä vääriä päätöksiä.
Se on aina oikeassa.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Varmasti ministerillä on perustelunsa
esityksensä tekemiselle, niin kuin täällä kuulimme. Mutta
tietenkin voi kysyä, eikö ministeri olisi voinut
tehdä sellaisen esityksen kuin nyt valiokunta on tehnyt
korjauksena, jossa rekisteröidyllä on oikeus kieltää ammattiliiton
jäsenyystiedon ilmoittaminen rekisteriin. En tiedä,
onko tämä sitten niitten lainoppineitten mielestä mahdotonta.
Haluan tässä yhteydessä myös
tuoda esille sen seikan, että kun valmistelua on tehty,
varmasti on ollut tiedossa se, että valmisteluvaiheeseen
on liittynyt eriäviä mielipiteitä eli
se ei ole ollut millään tavalla yksimielinen,
vaan ammattiliitot ovat jo siinä vaiheessa ilmoittaneet,
että tämä tuottaa heidän toiminnassaan
suuria ongelmia.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Minun täytyy sanoa, että ministeri
Soininvaaran tekemän täsmennyksen jälkeen
on syytä antaa tunnustus, että ministeriö on
ollut varovainen tässä asiassa, eli oikeastaan
näinpäin meidän pitäisi eduskunnassa
katsoa. Samalla kuitenkin eduskunnalle jäi muutoksentekomahdollisuus.
Tämä on sellainen kysymys, joka on tavattoman
herkkä. Ymmärrän, että ministeriö ei
ollut valmis tekemään esitystä saamiensa
asiantuntijalausuntojen jälkeen, varsinkin kun samalla
olisi pitänyt tehdä esitys toisen lain muuttamisesta.
Ministeri Soininvaaran puheenvuoro täsmensi myös
hänen omaa ensimmäistä puheenvuoroaan,
josta todella sai sen virheellisen käsityksen, että hallitus
ei ylipäänsä anna koskaan sellaisia lakiesityksiä,
jotka ovat eduskunnan kannanottojen vastaisia. Yleensähän
kaikki lakiesitykset ovat eduskunnan vanhojen kannanottojen vastaisia.
Muussa tapauksessa uuden lainsäädännön
tekeminen olisi mahdotonta.
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Tietosuojalainsäädäntö ei
ole omaa lainsäädäntöäni,
joten en tunne sitä kovin hyvin. Mutta edes se, että henkilö antaa
suostumuksen, ei oikeuta valtiovaltaa rekisteröimään arkaluontoisia
tietoja. Sen takia tämä muutos minun mielestäni
meni oikeassa järjestyksessä siinä, että se
tehtiin eduskunnassa. Samalla kun tätä asiaa käsiteltiin
ministeriössä, yritin etsiä sitä tietä,
jolla tämän olisi voinut tähän
esitykseen laittaa, mutta ajattelin, että yksinkertaisinta
ja tavallaan reiluinta on se, että muutos tapahtuu eduskunnassa.
Pidin sitä itsestäänselvänä,
että näin tulee myös tapahtumaan.
Sinänsä tässä yhteydessä voisi
ehkä käsitellä tietosuojalainsäädäntöä muutenkin,
koska se on sosiaali- ja terveystoimen alalla joskus erittäin hankala
laki ja voi olla, että siinä yleislakina on vedetty
vähän leveällä pensselillä niin
kuin varmuuden vuoksi mutkat aika suoriksi. Usein, niin kuin tässäkin
tapauksessa, sen lain orjallinen noudattaminen olisi siis estänyt
tosiasiassa sen, että ammattiyhdistysliike pystyy järjestämään työsuojelukoulutusta.
Tästähän tässä käytännössä on
kysymys.
Meillä on paljon muitakin seikkoja, joissa tietosuojalainsäädäntö estää järkevän
toiminnan. Minusta jossakin vaiheessa eduskunnan pitäisi keskustella
tämän lain ylivertaisuudesta kaikkiin muihin lakeihin
verrattuna. Olen itse asiassa erittäin tyytyväinen,
että eduskunta täällä teki siihen lakiin
pienen reiän.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Oli hyvä, että ministeri
otti täällä esille tietosuoja-asian uudemman
kerran, koska tuli nyt mieleeni se asia, että eduskuntahan
edellytti viime kevään loppupuolella hyväksyessään
tietosuojaa koskevan lainsäädännön,
jonka katsottiin silloin olevan vaillinainen, että hallitus
mahdollisimman nopeasti antaa eduskunnalle nämä esitykset.
Silloinhan meillä oli tiedossa, että ministerin
asettama työryhmä saa mietintönsä valmiiksi
kesän aikana. Sitten kävikin kuitenkin niin, että ministeri jatkoi
toimiaikaa tämän vuoden loppuun. Toisin sanoen
esitystä ei ole vielä tullut ja olisi korkea aika
tulla. Tietysti on, niin kuin valiokuntakin totesi silloin, että missään
muuallakaan päin maailmaa ei oikein ole sellaista, mistä voisi
suoraan yrittää vetää tätä johtopäätöstä.
Mutta kun Suomi on tässä muutoinkin kärkimaita,
voisi olla myös sitten lainsäädännön
suhteen kärkimaita tai kärkimaa.
Yleiskeskustelu päättyy.