1) Hallituksen esitys laiksi tieliikennelain muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Eri valtioneuvostot ovat asettaneet varsin
määrätietoisia ja vaativia tavoitteita
liikenneturvallisuuden edistämiseksi ja liikennekuolemien
määrän vähentämiseksi.
Meille kaikille on hyvin tuttu tavoite päästä liikennekuolemissa
vuositasolla korkeintaan 250 tapaukseen. Tässä trendissä oltiinkin
jollakin tavalla kuvassa mukana vielä pari vuotta sitten,
mutta sen jälkeen kehitys kääntyi kielteiseen
suuntaan. Oli päästy jo alle 400 tapauksen ja
nyt on jo noustu yli 400 tapauksen, vielä kaiken lisäksi
oikein reippaasti. Tänä vuonna kehitys näytti
taas vähän parempaa kesän aikana, mutta
sitten kun tultiin elokuulle, kehitys kääntyi
voimakkaasti huonompaan suuntaan. Silloin kirjattiin myöskin
hyvin ikäviä kielteisiä tapahtumia, jotka
ovat myöskin suuresti julkisuutta saavuttaneet.
Vuonna 2001 tammikuussa valtioneuvosto päätti
noin viidestäkymmenestä toimenpiteestä ja
suosituksesta liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Niistä eduskuntaan
on kaiken kaikkiaan eri muodoissaan tullut vasta puolenkymmentä, siis
noin 10 prosenttia. Eräs näistä on tieliikennelain
muuttamiseen tähtäävä esitys,
joka nyt on mietinnön valmistuttua ensimmäisessä käsittelyssä.
Tässä esityksessä pyritään
edistämään liikenneturvallisuutta kahdella
tavalla, toisaalta heijastimen käyttöä pimeässä liikuttaessa
valaistuksesta riippumatta, koskee siis lähinnä jalankulkijoita,
ja toisaalta pyöräilykypärän
käyttöä polkupyörällä liikuttaessa.
Lisäksi hallituksen esityksessä oli
joitakin muitakin pienehköjä parannuksia. Kysymys
on suosituksesta, ei rangaistavuudesta silloin, kun sitten on unohtunut
näiden turvatoimenpiteiden käyttäminen.
Valiokunnassa käytiin asiasta varsin perusteellinen
keskustelu. Todettiin, että rangaistavuudella olisi puolensa
mutta myöskin tällä etenemistavalla,
minkä hallitus on valinnut, on puolensa. Tämä tapahan
tarkoittaa sitä, että poliisille annettaisiin
hiukan patukkaa lyhyempää mutta käytössä olevaa
välinettä vedota siihen, että nyt olisi
syytä ruveta heijastinta käyttämään
ja polkurattaalla liikuttaessa kypärää käyttämään.
Meillä oli ensiksi sellainen pitkähkö mietintöluonnos,
jossa me kävimme näitä asioita kutakuinkin
perusteellisesti läpi. Sitten kun keskustelu valiokunnassa
eteni, mietintö lyheni ja lyheni ja lyheni.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Pulliainen, pidetään pieni tauko. — Arvon
edustajat, todella toivon, että istuudutte paikoillenne ja
mahdollisesti tarvittavat keskustelut käydään salin
ulkopuolella. Täällä on aivan liian paljon hälinää.
No niin, nyt, ed. Pulliainen, voitte jatkaa.
Miksi näin? Miksi tämä mietintö lyheni ja
lyheni? Se johtui aivan yksinomaan vakuutusoikeudellisista syistä,
eli toisin sanoen päädyimme siihen, että mitä enemmän
mietintöön tekstiä, pohdiskeluja, sanotaanko,
ohjelmallisia julistuksia sisällytetään,
sitä enemmän annetaan vakuutusoikeuksiin aineksia
käyttää näitä pohdiskeluita
päätösten perusteluina, ja tähän
ei haluttu mennä. Sillä tavalla tässä on
mietintö periaatteella "lyhyestä virsi kaunis".
Me emme ole olleet täysin yksimielisiä tässä asiassa.
Ed. Bremer on katsonut olevan perusteltua mietintöä huomattavasti
pitempään vastalauseeseen, jota hän varmasti
tulee täällä itse esittelemään.
Totean vain siitä keskustelusta sen, että juuri
niistä syistä, jotka äsken kuvasin, emme katsoneet
näin perusteellista katsantoa ja pohdiskelua tarkoituksenmukaiseksi
tässä yhteydessä. Merkittävää on
tietysti se, että ed. Bremerin vastalause on verbaalinen
eikä sisällä muutosehdotuksia itse asiaan.
Annika Lapintie /vas:
Rouva puhemies! Tämä lyhyt ja kymmenkunta
sivua pitkä hallituksen esitys on todellakin osa liikenteen
turvallisuutta parantavaa pakettia. Sinänsä hyvä niin, kunhan
nyt jokin näistä asioista etenee. Itse asiassa
meillähän on jo nyt ollut vaatimuksena laissa
kirjoitettuna, että jalankulkijan on pimeällä käytettävä valaisemattomalla
tiellä heijastinta ja että 15 vuotta täyttäneen
matkustajan on käytettävä mopoiltaessa
kypärää. Sen lisäksi uutena
tähän nyt sitten todellakin tulee se, että heijastimen
käytön alue laajenee. Myös lasten tulee
mopoissa ja moottoripyörissä käyttää kypärää,
ja sen lisäksi polkupyöräilijän
on käytettävä suojakypärää.
Hyvä näin, ja kuten me kaikki tiedämme,
Suomen kansa on yleensä hyvin lainkuuliaista, ja jos laissa
näin lukee, sitten ihmiset varmastikin näin alkavat
tehdä. Itse asiassa suojakypärää polkupyöräiltäessä nyt
jo hyvinkin monet käyttävät. Riskialue
tulee siinä 13—17 vuoden ikäisenä, jolloin
ei kai sitten ole muodikasta pitää kypärää. Mutta
uskon, kuten koko valiokuntakin uskoi, että tällä lailla
varmasti jalankulkijan ja pyöräilijän
turvallisuutta ja muun liikenteen seassa liikkumisen turvallisuutta
parannetaan.
Ongelma mielestäni tässä onkin se,
että itse asiassa tämän lain tänne
tuleminen taas kerran kuvastaa niin liikenneministeriön
kuin osittain myös varmasti meidän kaikkien yleistä mielipidettä siitä,
mistä liikenneturvallisuudessa oikein on kysymys. Itse
asiassa kaikkein paljaimmillaan tämä suhtautuminen
näkyy kyllä ed. Bremerin vastalauseessa. Lähdetään
ikään kuin siitä, että niin
rekka-autot kuin jalankulkijat, niin polkupyöräilijät
kuin superhienolla, uudella, nopealla autolla kaahailevat ovat keskenään
liikenteessä tasavertaisessa asemassa ja heitä kaikkia tulisi
koskea samanlaiset käyttäytymissäännöt.
Näinhän ei ole. Jalankulkija ja rekka-auto
eivät ole liikenteessä tasavertaisia, he eivät
ole samanarvoisessa asemassa. Yleensäkään
autoilijan asema suhteessa polkupyöräilijään
tai jalankulkijaan ei ole sama. Kyllä liikenteessä heikoimmilla
on se jalankulkija tai polkupyöräilijä,
joka yleensä liikkuu siellä ilman peltisuojaa,
jonka auto aiheuttaa. Sen vuoksi itse en missään
tapauksessa valiokunnan käsittelyssäkään
voinut hyväksyä ed. Bremerin suhtautumista, jossa
tavallaan syyllistetään jalankulkijaa siitä,
että törkeästi menee ja jättäytyy
auton alle. Kyllä aina pitää olla aivan
kirkkaasti selvänä se, että sillä,
joka liikenteessä liikkuu auton kanssa, on myös
vastuu ja hänen tulee myös se vastuu kantaa ja
ottaa huomioon myös muu liikenne.
Itse asiassa liikenneturvallisuussuunnitelmassa vuosille 2001—2005 — nyt
ollaan jo kohta vuodessa 2003 ja paljon asia ei ole edennyt — olisi,
jos olisi halua, oikein hyviä juttuja tuotavaksi eduskuntaan.
Heijastimen käyttöpakko on kohdan 6.2 alla, jossa
puhutaan taajamien turvallisuuden parantamisesta. Tämänkin
kohdan alla on likipitäen kymmenen erilaista toimenpidettä. Porrastetut
nopeusrajoitukset otetaan käyttöön laajamittaisesti
taajamissa. Porrastettuja nopeusrajoituksia tuetaan rakenteellisilla
ratkaisuilla. Suunnitellaan huolellisesti kevyen liikenteen ja autoliikenteen
risteämiskohdat ja täydennetään kevyen
liikenteen verkkoja taajama-alueilla. Selvitetään
mahdollisuudet ottaa käyttöön kunnallinen
nopeusvalvonta poliisin suorittamaa valvontaa täydentävänä ja
siirtyä haltijavastuuseen valvonnan seuraamusten
kohdentamisessa. Taajamien sisääntuloteillä pehmennetään
tieympäristöä. Tarkistetaan kylä-
ja asutuskohtien nopeusrajoitukset yleisellä tieverkolla.
Sitten todellakin: valmistellaan lain muutos heijastimen käyttösäännöksen
laajentamiseksi. Sen lisäksi liikennevalistuksessa korostetaan
sääntöjen tuntemusta ja niiden noudattamista
ja kiinnitetään huomiota vaaratilanteisiin sekä turvallisten
reittien ja kulkutapojen valintaan.
Täytyy kyllä ihmetellä, miksi tästä hyvästä suunnitelmanipusta
on otettu heijastimen käyttöpakko. Ei se mitään,
hyvä, että otetaan heijastimen käyttöpakko
edes, mutta lukemattomia kymmeniä kertoja tehokkaampaa
olisi esimerkiksi suunnitella kevyen liikenteen ja autoliikenteen
risteämiskohdat ja täydentää kevyen
liikenteen verkkoja. Varmasti silloin autoilijat, jalankulkijat
ja pyöräilijät liikkuisivat paljon turvallisemmin
kuin nyt, jos jalankulkijat alkavat laajemmin käyttää heijastinta.
Ihmettelen kovasti, miksi näitä paljon tehokkaampia
esityksiä ei tänne tuoda. Epäilen, että vastaus
on nimenomaan se, että ei haluta tunnustaa sitä tosiasiaa,
että nimenomaan autolla liikenteessä liikkuva
ihminen on huomattavasti raskaammin velvoitettu noudattamaan turvallisuutta,
ja erityisesti sen takia, että ne, jotka eivät
autolla liiku, esimerkiksi lapset, nuoret, vanhukset, ovat niitä,
jotka sitä suojaa tarvitsevat, eikä se autoilija,
joka joutuu hallitsemaan liikennesäännöt ja
jonka tehtävään kuuluu myös
hallita turvallinen liikkuminen.
Kun tätä suunnitelmaa nyt toivottavasti jatketaan,
ennen kuin vuosi 2005 menee umpeen, toivon, että panostetaan
näihin tehokkaisiin toimenpiteisiin, joita ovat muun muassa
haltijavastuu ja rakenteelliset ratkaisut, joilla suojellaan kevyttä liikennettä autoliikenteen
seassa. Sinänsä tämän lain hyväksymistä tietenkään
ei ole syytä vastustaa vaan päinvastoin kannattaa
ja toivoa, että tämäkin osaltaan helpottaa
liikennekuolemien vähentämistä ja liikenteessä vammautumisen
vähenemistä, mutta lain tarkoituksena ei kyllä missään
tapauksessa ole sanoa sitä, että tästä lähtien kolaritilanteessa
jalankulkija, polkupyöräilijä ja auto
ovat tasavertaisia, koska näin ei tule koskaan olemaan.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva hallituksen
esitys on oikean suuntainen muutos liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Esitys on suositusluontoinen, ja sitä on kritisoitu nimenomaan
siitä syystä. On koettu, ettei tällaisessa
pelkässä suosituksessa ole mitään
järkeä. Mielestäni suositus on tässä kohdassa
kuitenkin perusteltu, sillä se antaa selkeän signaalin toivotusta
käyttäytymisestä, ja lakiahan voidaan tarvittaessa
aina tarkentaa, jos siltä tuntuu. Näinhän
tehtiin esimerkiksi turvavöiden käytön
kanssa. Täytyy toivoa, että me ihmiset ymmärrämme oman
parhaamme, ja toivottavasti tämä laki rohkaisee
meitä toimimaan omaksi hyväksemme, käyttämään
heijastinta pimeällä ja pyöräillessä kypärää.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! Kilpailun tässä vaiheessa,
kun on paljon puhujia vielä listalla odottamassa, ei ole
syytä ryhtyä puhumaan yleisesti liikenneturvallisuudesta,
mihin ed. Lapintien puhe jo vähän johdatteli ja
mihin tämäkin keskustelu varmasti menee. Toistaiseksi
edellä puheenvuoronsa käyttäneet ovat
lähinnä puhuneet oman osaamisensa tueksi, osaamisen,
joka on lähinnä näpertely- ja amatööritasolla.
Ed. Pulliainen totesi, että kehitys kääntyi
huonompaan, kun käytiin alle 400 kuolleessa ja sitten suunta
lähti taas 400:aan, missä se nyt viimeksi on ollut.
Näin käy, kun liikenneturvallisuutta parannetaan
kirjoituspöytäinsinöörien olettamuksilla,
kun ei ole todellista tietoa tuolta tien päältä,
vaan eletään olettamusten maailmassa. Me jäämme
tähän 400 kuolleeseen ja 15 000 loukkaantuneeseen
niin kauan kuin ainoa resepti on nopeusrajoitusten alentaminen.
Muutahan tässä asiassa ei tällä hetkellä tiedetä,
mutta voimme palata näihin muihin konsteihin myöhemmin.
Ed. Lapintie vuorostaan paljasti oman asenteensa toteamuksella,
että hienoilla autoilla kaahaillaan. Sehän on
aika yleinen käsitys näköjään, joka
ei ole tästä maailmasta eikä todellisuudesta. Hän
myöskin totesi, että minä syyllistän
jalankulkijoita, jotka törkeästi antautuvat auton
yliajettaviksi. Näin todella on. Jalankulkija, joka törkeästi
antautuu auton yliajettavaksi, kyllä kantaa erittäin
suuren vastuun. Pitää muistaa, että jokainen
autoilija, joka vahingossa ajaa ihmisen kuoliaaksi, saa elinikäisen
tuomion omalletunnolleen tästä. Se on aika kova
rangaistus. Jossain vaiheessa meidän on tultava siihen,
että myöskin kevyt liikenne tunnustaa yhteiset
pelisäännöt liikenteessä ja
myöskin noudattaa niitä ja on tietyllä tavalla
itse vastuussa omasta turvallisuudestaan omalta osaltaan, siltä pieneltä osaltaan,
johon se pystyy ilman koulutusta, ei käy mitään
kävelykorttikursseja, mutta edes siltä osalta.
Arvoisa rouva puhemies! Ensimmäinen ehdotus heijastimen
määräämisestä pakolliseksi
tehtiin vuonna 1964. Jo silloin oli heijastimia, jo silloin nähtiin,
että se on verraton turvaväline pimeillä teillä ja
huonossa näkyvyydessä. Talja toteutti maanlaajuisen,
vuoden pituisen kampanjan "Hei heijastin heilumaan" jo 60-luvulla, muistaakseni
vuonna 67. Näin kauan tästä asiasta on
puhuttu. Yhä tänä päivänä,
seuraavalla vuosisadalla ja vuosituhannella, ollaan vasta siinä pisteessä,
että laki antaa suosituksen.
Kun laki antaa suosituksen liikenneturvallisuusasioissa, toistan
vastalauseeni sanat: "Se ei ole mistään kotoisin."
Suositukset, joilla parannetaan liikenneturvallisuutta, kuuluvat
Liikenneturvan, Tielaitoksen, liikenneministeriön propagandavälineisiin,
joilla suositellaan, joilla pyritään muuttamaan
asenteita, mutta se, että laki suosittelee, on todella
heikkouden osoitus ja sitä enemmän, kun tästä asiasta
on puhuttu jo 37 vuotta.
Pitää muistaa, että Suomi on siitä erikoinen maa,
ainutlaatuinen EU:ssa, että Suomessa ajetaan enemmän
pimeällä kuin luonnonvalossa. Täällä liikenne
kulkee enemmän pimeällä ja valaistuksen
varassa kuin luonnonvalossa. Sen lisäksi Suomessa on maailman
todennäköisesti huonoimmat keliolosuhteet, koska
Golfvirran teho vähenee ja vähenee, kun se tulee
Kölivuorten yli ja yltää tänne
Suomeen, jossa se törmää yleensä idästä tulevaan
kylmään rintamaan.
Merenkulkijat tietävät, että missään
maailmassa kansilasti ei jäädy yhtä nopeasti
kuin meidän vesillämme. Ilmailijat tietävät
ja myöskin lentokoneiden valmistajat, että missään
maailmassa siivet ja potkurit eivät jäädy
yhtä rajusti kuin Suomessa, minkä joutuivat muun
muassa Pudasjärvellä sattuneen Twin Otter -onnettomuuden
tutkijat Kanadasta myöntämään.
He kuvittelivat, että Kanadassa on maailman kovimmat arktiset
olosuhteet. He joutuivat myöntämään,
että kosteus, joka Suomessa on ilmassa, on aivan muuta
kuin se pakkanen, mikä on Kanadassa. Näin ollen
pitäisi ottaa huomioon myöskin ne olosuhteet,
jotka vallitsevat tuolla tien päällä,
ja näin ollen palataan taas siihen, että jalankulkijan
todella kuuluu ottaa jonkinlainen vastuu omasta turvallisuudestaan
ja omasta elämästään.
Ammattiautoilujärjestöt — Rahtarit
ry, Suomen Taksiliitto — ja Ajoneuvohallintokeskus olivat
lausunnoissaan sitä mieltä, että on väärin puhua
pelkästään pimeästä laissa.
Lakitekstihän pelkästään suosittelee.
Se toteaa — en muista sananmukaisesti, teksti on minulla
pöydällä varmaan, tulee tässä monta
kertaa esille — että pimeällä suositellaan
heijastimen käyttöä.
Ammattiautoilujärjestöt ja Ajoneuvohallintokeskus
olivat sitä mieltä, että pimeä-käsitettä pitäisi
laajentaa koskemaan myöskin tilannetta, jossa näkyvyys
muusta syystä on huonontunut. Sellaisia ovat sumut, lumisateet,
räntäsateet, huono valaistus. Valaistus ei välttämättä paranna turvallisuutta.
Tien päällä on erittäin paljon
hyvin huonoa valaistusta — pääsääntöisesti,
sanoisin. Mutta tätä ei haluttu edes perusteluihin
ottaa mukaan.
Samoin, kuten vastalauseessa totean, perusteluissa olisi tullut
erikseen mainita, että lautailijat, rullaluistelijat ja
rullahiihtäjät, jotka muuten ovat erittäin
vaarallisia pimeällä tiellä, todella rinnastetaan
jalankulkijoihin ja heille kuuluvat samat asiat kuin jalankulkijoille.
Kun sitä ajatellaan, kyllä olisi pitänyt
panna pikkuisen enemmän vaatimuksia jalankulkijoille kuin
tässä nyt tehdään pelkästään
suosituksen muodossa.
Sen lisäksi mielelläni totean, että pyöräilykypärän
käytön pakollistaminen ajovarusteena pelastaisi
20—25 pyöräilijää vuodessa
kuolemalta, 200—250 säästyisi kallovammoilta,
joista on elinikäisiä seurauksia. Olen tänä päivänä saanut Porista,
Nääsvillestä ja Helsingistä vihaisia
meilejä, että älä sinä jätkä paneudu
pyöräilijöiden asioihin, tuskin koskaan
itse edes pyöräilet. Olen vastannut kaikille,
että tilanne on sellainen, että minulla on polkupyörä täällä pysyvästi
autotallissa, minulla on polkupyörä kotona. Asun
keskustassa, ja Helsingin keskustassa ei kannata liikkua itse asiassa
muulla kuin polkupyörällä niin kauan
kuin se polkupyörällä on mahdollista. Liikun
erittäin paljon, pääsääntöisesti,
polkupyörällä.
En käytä kypärää.
Olen yhtä tonttu kuin nämä ihmiset, jotka
minulle meilaavat, että minä en koskaan pane kypärää päähäni,
minä saan liikkua ilman kypärää.
Minä olen ihan samanlainen. Minusta se on tyhmän
näköinen ja kaikkea muuta. Minun on kuitenkin
pakko myöntää, että se on hyvä asia,
se on hyvä väline ja minun pitäisi käyttää sitä.
Niin hölmöltä kuin se kuulostaakin, toivon,
että siitä tulisi pakollinen väline.
Silloin minäkin panisin sen päähäni,
ja se on oikein.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Bremerin puheenvuoron sisältöhän
ei valiokunnan jäsenille ole uusi, koska nämä argumentithan
tulivat siellä esille. Toivoisin kuitenkin, että niin
pitkälle tämä klimatologinen tietous
ei olisi häkellyttämässä meitä,
että heijastimet jäätyvät, kun
ulos menemme.
Arvoisa puhemies! Ed. Bremer käytti aivan oikeaa sanaa,
sanaa propaganda. Tässä on nyt juuri propagandalaista
kysymys, siitä, kuinka pyritään kulttuuria
pehmeällä tavalla edistämään niin,
että kansalaiset ryhtyisivät käyttämään
niin heijastinta kuin kypärääkin. Tätä samaa
on käytetty turvavyön käytön
edistämisessä. Olen tullut vakuuttuneeksi siitä,
että kun kulttuuri etenee, myöskin perusteet sitä myöten
tulevat käyttöpakolle, josta on silloin, jos et
sitä noudata, myöskin rangaistus seurauksena.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tarvitaan tietysti rakenteellisia järjestelyjä,
kevyen liikenteen väylien rakentamista, sekä liikennejärjestelyjä,
jotka vievät raskaan liikenteen muun muassa taajamatieverkosta
pois. Mutta on selvää, että infrastruktuurin rakentamiseen
ja liikennehankkeisiin on riittämättömästi
rahaa ja tarvitaan muutenkin liikenneturvallisuustoimia. Valistusta
tarvitaan tietysti aina, mutta olemme valinneet kuitenkin tien,
että tarvitaan muutakin kuin valistusta, ja on tehty muun
muassa autoilijoiden kännykän käyttöä koskevia
muutoksia, turvavyöpakko. Ei pelkkä suositus ole
myöskään valojen pitäminen polkupyörässä.
Minua kyllä kieltämättä erityisesti
kevyen liikenteen huonoa liikenneturvallisuuskehitystä ajatellen
hämmästytti, että heijastinta ei voitu
vakavammin ja vahvemmin määritellä pakon
piiriin. Varsin pieni, halpa, hyvä sijoitus tähän
kokonaisuuteen, mitä liikenneturvallisuusmielessä olisi
tarvittu. Siinä mielessä toivon, että tätä asiaa
lähdetään viemään vielä eteenpäin.
Eero Lämsä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Bremerin vastalause on todella, niin kuin
ed. Pulliainen sanoi, sekava ja ristiriitainen, esimerkiksi siinä,
kun ed. Bremer toi esille sen, että mietintöön
ei hyväksytty edes sitä sanamuotoa, mikä oli
Rahtarit ry:n ehdottomassa periaatteessa: "Mikäli heijastinta
ei ole käytettävissä, jalankulkijan on
noudatettava erityistä varovaisuutta liikenteessä."
Kun tämä on signaalilaki, niin jos tällainen
olisi siihen lisätty, tällä olisi annettu
kuitenkin ymmärtää, että ei heijastimen
käyttö niin välttämätöntä ole,
kunhan vain noudatatte erityistä varovaisuutta. Kaikesta
tämän tyyppisestä valiokunnassa haluttiin päästä eroon.
Sen takia mietinnöstämme monelta osin muodostui
varsin lyhyt mutta tarkoituksenmukainen.
Marjukka Karttunen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En itsekään pidä hyvänä lainsäädäntöä,
jota ei ole edellytyksiä valvoa ja jota ei ole tarkoituskaan
valvoa. Olen samaa mieltä ed. Bremerin kanssa siinä,
että näiden asioiden, heijastimen ja kypärän,
tulisi enemmänkin olla asennekasvatuksen työkaluina esimerkiksi
Liikenneturvalle ja liikenneministeriölle. Mutta kun tiedämme
sen, että asenteet muuttuvat hitaasti ja vastustavat omaa
muutostaan, itse en kyllä pyöräilisi
ilman kypärää, koska vain sitä kautta
ollaan mallina pienemmille ja sitä kautta kypärän
käyttö kasvaa. Mutta liikennevaliokunnan jäsenenä kuitenkin
näissä olosuhteissa olen tämän
ehdotuksen takana.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Ihmettelen näitä alleviivauksia.
Tässä yritetään väittää,
että tämä laki on erityisen suosituksen
luonteinen. Jos edustajaystäväni vaivautuisivat
lukemaan tätä, kävisi ilmi, että kyllä tässä aivan
selvästi sanotaan, että jalankulkijan on pimeän
aikana tiellä liikkuessaan "yleensä" käytettävä asianmukaista
heijastinta. Ei se minusta pelkästään
suositusta ole.
Polkupyöräilijän ja polkupyörän
matkustajan on ajon aikana "yleensä" käytettävä asianmukaista
suojakypärää. Kyllä se on ihan
normaalia lakitekstiä, ja minusta on vähän
outoa, että täällä nyt sitten
alleviivataan tätä suosituksenluonteisuutta.
Sen lisäksi tilastoista käy ilmi, että jo
nyt, vaikka mitään lakitekstiä ei olekaan,
alle 7-vuotiaista 85 prosenttia käyttää kypärää,
7—12-vuotiaista 42 prosenttia, mutta sen jälkeen
on asennekasvatuksen kohde, 18—64-vuotiaista vain 14 prosenttia
käyttää kypärää.
Uskon, että kun eduskunta säätää,
että "yleensä" pyöräillessä kypärän pitää päässä olla,
nämäkin aikuiset alkavat sitä käyttää.
Juha Korkeaoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä panee
miettimään, että jos olisi haluttu selvä askel
siihen suuntaan, että heijastimen käyttö ja
pyöräilykypärän käyttö lisääntyisivät
merkittävästi, silloin tarvittaisiin, niin kuin
ed. Pulliainen viittasi turvavyön käyttöpakkoon,
sellainen säädös, josta myöskin
seuraa rangaistus. Jos ajatellaan, että ei olla kypsiä tällaiselle
pakolle, onko perusteluita sitten tehdä tällaista
lakia, joka nyt jo tänä päivänä tulkitaan
suosituslaiksi, niin kuin täällä olemme
nähneet, ja kun meillä on kuitenkin valtiollinen
tai ainakin vähintään puolivirallinen
Liikenneturva, joka on tätä suosituslinjaa vuosikausia vienyt
eteenpäin, niin (Puhemies koputtaa) eikö kannattaisi
miettiä tässä sellaisia toimia, joilla saadaan
todella uusi tilanne syntymään?
Harry Wallin /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Olen kyllä eri mieltä ed. Korkeaojan
kanssa. Kyllä kuitenkin tämä laki, vaikka
se on suositus, on hyvään suuntaan. Niin kuin
puheenjohtajamme totesi, tässä vaiheessa kuitenkin
liikennevaliokunta oli lähes yksimielisesti sitä mieltä,
että tämä riittää.
Ihmiset oppivat käyttämään kypärää,
ja tulevaisuudessa tämä varmaan tulee pakolliseksi.
Mutta se asia, miten liikenneturvallisuutta parhaiten parannetaan,
on se, että me satsaisimme hieman enemmän rahaa
kantateiden, kevyen liikenteen verkkoon. (Ed. Vistbacka: Vuosaaren satamaan
menee kaikki raha!) Kuntien tulisi ottaa huomioon myöskin
kevyen liikenteen käyttäjät. Siellä pyöräilijät,
jalankulkijat, rullaluistelijat, kaikki kulkevat samaa väylää.
Siellä se todellinen uhka on. Tämä on
pieni askel, lisää rahaa.
Janina Andersson /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tärkeintä mielestäni
on juuri se, että nyt poliisi voi tulla huomauttamaan, minne
unohtui kypärä, sillä tähän
astihan on ollut niin, että ohikulkijat ovat huomauttaneet.
Itse olen 10 vuotta pyöräillyt ja aina kypärä päässä, mutta
joskus se on unohtunut, ja heti joku huomauttaa, missä kypärä,
Andersson. Mielestäni vielä painavampi sana on,
jos poliisi sanoo ihmiselle, joka pyöräilee, koska
aina ei kehtaa sanoa muille, missä kypärä.
Mielestäni tämä on juuri oikean mittainen,
oikea askel, sillä sakko ei ehkä sentään
ole se oikea tapa huomauttaa ihmisille tästä asiasta,
kun on oma terveys kyseessä.
Ismo Seivästö /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on hieman tällaista
filosofista pohdintaa myöskin, mikä on lain velvoittavuus
ja mikä on suositus ja mikä on kenties vahva suositus.
Näkisin, että tämä esitys ja
mietintö on vahva suositus toimia tietyllä tavalla. Viittaan
tässä tutkijalautakuntien arvioihin, että yli
40 prosenttia hämärässä tai
pimeässä kuolleista jalankulkijoista olisi saattanut
pelastua heijastinta käyttämällä ja
hieman pienempi prosenttiosuus polkupyöräonnettomuuksissa
menehtyneistä olisi saattanut pelastua sillä,
että heillä olisi ollut kypärä.
Sitten pitää tietenkin nostaa esille myös
niitä asioita, joita ed. Lapintie nosti puheenvuorossaan,
niitä toimenpiteitä. Niihinkin liittyy ongelmia,
haltijavastuukysymykseen ja kunnalliseen liikennevalvontaan. Tuleeko
kunnalliset poliisit, miten tämä juridiikka menee?
Ne ovat niitä asioita, jotka seuraavan hallituksen ja (Puhemies
koputtaa) eduskunnan tulee tarkoin selvittää.
Ensimmäinen varapuhemies:
Totean tässä vaiheessa, että nyt
on pyydettynä 14 vastauspuheenvuoroa ja ne myönnetään.
Sen jälkeen siirrymme takaisin puhujalistaan.
Tero Mölsä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varmasti on niin, että ei ole yhtä oikeaa
ajattelua, onko rangaistavuus oikea vai tämä suositusluonteisuus,
mikä nyt on säädetty. Kuitenkin minusta
se, mitä ed. Lapintie korosti, että lakipykälässä sanotaan,
että "yleensä" on käytettävä,
on vahvempi kuin suositus. Se on sanonta, joka tarkoittaa, että pitää käyttää,
mutta jos ei käytä, ei kuitenkaan rangaista. Tiedämme, että tällainen
menettely ei ole poikkeuksellista meidän lainsäädännössämme,
meillä on muitakin kohtia, joissa vastaavasti menetellään
niin, että lakipykälä sanoo jotakin,
mutta rikkomisesta ei rangaista. Asiantuntijakuulemisessa todettiin,
että se ei ole ollut ongelma lain tulkinnan kannalta. Käytännössä on
niin, että rankaiseminen ei välttämättä ole
se paras keino kaikissa asioissa, ja tässäkin
nimenomaan lähdetään siitä, että kuten
valiokunnan kannanotossa todetaan, oikea tiedottaminen tässä asiassa
johtaa ehkä jopa parempaan lopputulokseen. (Puhemies koputtaa)
Kuitenkin sanon sen, että jos näyttää siltä,
että tilanteet eivät parane, niin (Puhemies koputtaa)
tietysti tässäkin täytyy rangaistuksen
tielle sitten lähteä.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Pitkään myös tapaturma-asemalla
työskennelleenä sanoisin, että lopultakin
eduskunta kiinnittää huomiota asiaan, johon ehdottomasti
olisi pitänyt kauan sitten jo kiinnittää huomiota.
Tarve on selvä, aihepiiri on selvä.
Tietenkin tästä toteutuksesta voidaan olla monta
mieltä, ymmärrän kyllä sen,
mutta minusta tässä keskustelussa tärkeintä olisi
nyt, että me annamme oikean signaalin suomalaiselle nuorisolle,
varsinkin niille, jotka tahtovat jättää kypärän
käytön murrosikään tullessaan
pois, ja siitä tulee väärä käytöstapa.
Eivät he ymmärrä tämän lain
ja asetuksen ja ohjeiden ja velvoitteiden välisiä eroja,
niin kuin me ymmärrämme täällä, vaan
tämän keskustelun vaikutus on se, jonka toivoisi
nostavan kypärän käyttöprosentin
aivan toisille lukemille kuin nyt. Täällä on
moni teistä jo sanonut aivan riittävän
selvästi, miten lähellä velvoitteellista
tilaa tämä on, ja kuitenkaan siitä sakottaa
ei voida. Se varmaan toisaalta on aivan oikein. Ikävää on,
että (Puhemies koputtaa) heijastinta ei saatu mukaan tähän
samaan asiaan. Sillä on lähes sama merkitys kuin
kypärällä.
Katri Komi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kun matkapuhelimen käytön
katsotaan olevan tällä onnettomuuslukumäärällä niin
voimakas turvallisuusriski, että sen käyttöä pitää rajoittaa,
niin tietenkin olettaisi, että heijastimen käyttö olisi
ollut pakollista jo vuosikausia sitten.
Kaksi vuotta sitten tehdyn lakialoitteen heijastimen käytön
pakollisuudesta pimeän aikana valaisemattomilla teillä allekirjoitti
yli sata kansanedustajaa. Kaksi vuotta sitten oltiin jo sitä mieltä,
että pimeällä voitaisiin tehdä pakolliseksi
heijastimen käyttö. Minä olettaisin,
että ilmapiiri olisi valmis jo nyt siihen, että heijastimen
käyttö olisi pakollista.
En välttämättä ihan joka
lauseeseen ed. Bremerin vastalauseessa yhdy, mutta lähes
viimeiseen lauseeseen haluaisin lisätä, kun siinä mainitaan,
että erikseen olisi pitänyt mainita lautailijat,
rullaluistelijat, rullahiihtäjät ja heidät
rinnastaa jalankulkijoihin, että myös ratsukko,
eli hevonen ja ratsastaja rinnastetaan jalankulkijoihin ja heijastinvelvollisuus
olisi tullut koskemaan myös heitä. Kärryt
kuuluvat ajoneuvoihin.
Raimo Mähönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä olen aikaisemminkin tässä salissa
ilmaissut arvostukseni ed. Bremerin, joka ei nyt valitettavasti
ole salissa, asiantuntemusta kohtaan liikenneasioissa. Mutta hämmästelin
hieman, kun hän oikeastaan teilasi omassa puheenvuorossaan
kaikki muut valiokunnan jäsenet ymmärtämättömiksi
näpertelijöiksi, jotka eivät ymmärrä liikenteestä yhtään mitään.
Taitaapa olla niin, että olen henkilökohtaisesti
aloittanut kyllä aikaisemmin tiellä liikkumisen
moottoriajoneuvoilla kuin ed. Bremer. Yli 2 miljoonaa kilometriä on
takana, joten jotain sieltä ainakin on oppia jäänyt,
vaikkei niin kamalan teoreettiselta pohjalta olisikaan.
Kun valiokunta käsitteli tätä kysymystä,
voi todella mainita, että kyllä sitä käsiteltiin
moneen suuntaan. Puhuttiin pakosta ja puhuttiin vapaaehtoisuudesta,
suositusluontoisuudesta jnp., mutta valiokunta nyt päätyi
verrattain yksimieliseen lausuntoon tässä vaiheessa,
ja tietysti ajatuksena oli se, että mikäli tämä ei
nyt rupea tuottamaan niitä tuloksia, joita siltä odotetaan,
niin lainsäädäntöön,
kuten täällä joku jo mainitsi, voidaan sitten
palata lainsäädännöllisessä mielessä ja (Puhemies
koputtaa) muuttaa sitä. Hämmästelen vähän
todella vieläkin ed. Bremerin kovaa kannanottoa muista
valiokunnan jäsenistä.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Itse pidän tätä esitystä täysin lapsellisena
ja typeränä. Tällainen ei kuulu minun
mielestäni lainsäädäntöön.
Mutta myönnän sen, etten ole kirjoittanut vastalausetta,
koska se olisi antanut väärän viestin
yleisölle. Minä olen ymmärtänyt
sen, että kun lainsäädäntö on,
siinä sanotaan, mitä pitää tehdä.
Olisi pitänyt viitata yleiskaatopykälään
tieliikennelaissa eli 103 §:ään. Se olisi
ollut oikea menettely. Hyvin pitkälle olen samaa mieltä kuin
ed. Bremer vastalauseessaan, mutta täysin yhdyn valiokunnan
puheenjohtajan Pulliaisen mielipiteeseen siitä, että juuri
näitten seikkojen johdosta tämä on typistetty
mietintö. Tämä on todella huonoa lainsäädäntöä.
Jos ei liikenneministeriössä osata mitään muuta
liikenneturvallisuuden puolesta tehdä, niin hämmästelen.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ei tämä ihan niin
huono ole kuin ed. Bremer ja näköjään
ed. Vistbackakin sanovat. Kyllä tavoite on tietysti erittäin
hyvä. Mihin päästään
tämän lain myötä, se on tietysti
toinen kysymys. Kyllä kai tässä tervettä järkeä,
olkoon se talonpoikaisjärkeä tai mitä tahansa,
saa itse kukin käyttää. Me annamme hyvän
mallin ja esimerkkiä lapsille ja nuorille. Vanhemmat voivat
tässä toimia tiennäyttäjinä.
On erittäin hienoa, että eduskunnassa on joitakin kansanedustajia,
joilla on jotakin suojeltavaa pääkopan alla, kuten
muun muassa edustajat Andersson ja Karttunen, jotka käyttävät
polkupyöräkypärää.
Kaikkien päähän se ei tunnu millään mahtuvan.
Jos pakollisuus tässä tulee mukaan, niin millä se
valvotaan, siinä se suurin kysymys tulee olemaan. Ihan
kaikkea ei pystytä lainsäädännön kauttakaan
tässä maassa turvaamaan ja hoitamaan. Sitten kai
pitäisi, arvoisa puhemies, määrätä kypäräpakko
myös jalankulkijoille.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Kyllä tämä keskustelu
osin tuo mieleen sen kiihkoilun, jota asennekonservatiivit kävivät
turvavyöpakkoa vastaan. Meillähän on
tällä hetkellä ajovalon käyttöpakko.
Meillä on suuntaviitan käyttöpakko. Meillä on
turvavyön käyttöpakko. Meillä on
selvänä ajamisen pakko. Kaikki ne ovat sellaisia
pakkoja, että jos niitä ei noudateta, niistä on
mahdollista rangaista. Tietty harkinta on aina tietenkin olemassa.
Ongelmahan tässä on se, että tämä on
vain harras toivomus, jonka nyt eduskunta hyväksyessään
hallituksen esityksen esittää. En ymmärrä ollenkaan
ed. Mähösen kantaa siitä, että jos
ei tule toivottavaa tulosta, sitten palataan asiaan. Toisin sanoen
katsomme, tuleeko uusia liikenneuhreja, ja jos tulee, sitten palataan.
Kyllä tämä on aika kova kannanotto. Kannatan
ehdottomasti sitä, että olisi ollut tärkeää säätää sekä heijastimen
että suojakypärän käyttöpakko.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Minuutti!
Täytyy myös sanoa se, että olisin
(Puhemies koputtaa) mielelläni äänestänyt
tästä, koska todella enemmistö kansanedustajista
on ollut heijastimen käyttöpakon takana.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Laakso, minuutti on pahasti ylittynyt!
Nyt valtaosa on toista mieltä.
Erkki Kanerva /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Selitän tuota "yleistä"-sanaa seuraavalla
tavalla. Valiokunta ajatteli seuraavaa eduskuntaa. Jos tulevana
talvena lähetekeskustelun lista on lyhyt ja edustaja olettaa
pääsevänsä kuudentoista aikaan
kotiin ja tämän tapaisesta asiasta venyy tuntien
mittainen keskustelu ja heijastin tai kypärä on
jäänyt kotiin, niin joutuu jäämään
tänne yöksi tai turvautumaan johonkin muuhun tavanomaisesta
poikkeavaan välineeseen. Tämä taustaksi.
Tässä tarkoitetaan sitä, että ei
rangaista, jos heijastin tai kypärä on sattunut
unohtumaan johonkin muuhun paikkaan kuin mistä liikkeelle lähdetään.
Mutta "yleensä" tarkoittaa sitä, että yleensä sen
pitäisi olla mukana.
Hannu Aho /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Näkisin, että tässä tulisi
laajentaa keskustelua siihen, mikä estää,
että esimerkiksi meidän nuorisomme ja lastemme vaatteissa
käytettäisiin luovuutta, suunniteltaisiin todella
heijastinnauhat, jotka voisivat sopia hyvinkin leikkauksiin, mihin
sitten sopivatkin. Se olisi hyvä esimerkki meille vanhemmille,
miten pitää näkyä liikenteessä.
Jokainen, joka on autolla ajanut, tietää, että on
erittäin monta ja suurta vaaratekijää varsinkin
siinä vaiheessa, kun valot yhtyvät. Voin sanoa,
että itse olin jyrkkä vastustaja sille, että turvavyö pitää olla.
Mutta sanon, että oma tilanteeni lähti siitä,
että jos olisin käyttänyt sitä,
en olisi tätäkään puheenvuoroa tässä ollut
käyttämässä. Näitäkin
tilanteita sattuu, mutta nyt käytän kyllä ja
suosittelen kaikille muillekin sitä.
Leena Rauhala /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tästä hallituksen
esityksestähän on jo jonkinlainen signaali mennyt, että on
kysymys vain suosituksesta. Mutta kyllä minäkin
haluaisin tässä yhtyä niihin puheenvuoroihin,
joissa sanotaan, että täällähän
lakiin on kuitenkin esityksenä kirjattu, että polkupyöräilijän
ja matkustajan tulisi käyttää. Tässä on
vahva suositus. Näin ollen näkisin, että esimerkiksi
liikennevalistajat ja koulussa erityisesti opettajat voisivat vedota,
että laissa on joku maininta, miten tulee pyöräilijän
käyttäytyä, mutta kuitenkin näen,
että ilmeisesti me olemme tottuneet siihen, että vasta
kun rangaistus tulee, sen jälkeen me sitten todella käytämme.
Mutta vielä ihmettelen näitä puheenvuoroja, esimerkiksi
tätä vastalausetta, että täällä ei
kuitenkaan pykäläesitystä nyt tässä käsittelyssä ole, että voisi
sitten siihen kysymykseen, mikä täällä on
noussut, ottaa kantaa. Kyllä minä tietysti näen tämän
probleeman, mikä tässä esityksessä on, mutta
näen, että tästä on edettävä nyt
kuitenkin.
Reijo Laitinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä minäkin hivenen ihmettelin
ed. Bremerin puheenvuoroa siltä osin myöskin,
että hän ikään kuin leimasi
kaikki muut tämän asian osalta asiantuntemattomaksi
paitsi itsensä ja nosti itsensä asiantuntijoiden
joukkoon. Kyllä näissä kysymyksissä me
jokainen tiellä liikkuja olemme enemmän tai vähemmän asiantuntijoita.
Itse olen hyväksymässä tämän
lakiehdotuksen, koska näen, että jos asetettaisiin
kypäräpakko, heijastinpakko, niin valvonta olisi
täysin mahdotonta. Tähän kuitenkin sisältyy
tämä hyvin vahva suositus. Uskon, niin kuin ed.
Lapintie täällä sanoi, että kun
suomalaiset ovat aika tavalla kuitenkin lainkuuliaisia, niin tätä tullaan
hyvinkin pitkälle noudattamaan. Valvontavelvollisuus, jos
tästä olisi tullut pakko, olisi ollut täysin mahdoton.
Itse aion toimia niin, että tulen tänä syksynä hankkimaan
1 000 heijastinta ja jaan ne tuolla (Puhemies koputtaa)
Jyväskylässä ihmisille ja vien tätä valistusta
eteenpäin. Toivon, että tähän,
kollegat, yhdytte.
Pekka Vilkuna /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä minusta tämä on hyvin
kyseenalaista työtä eduskunnalta tehdä tämmöisiä suosituksia.
Ei eduskunnan tehtävä ole suositella. Eduskunta
tekee lainsäädäntötyötä ja
lakeja. Kyllähän tämä sana "yleensä"
on ehdottomasti suosituksen luontoinen.
Minä liikun 40 000—50 000
kilometriä vuodessa maantiellä ja pyörällä ajan
korkeintaan 200 kilometriä. Siis kun minä en yleensä liiku
pyörällä, minä en yleensä silloin
tarvitse kypärääkään enkä tule
sitä käyttämään. Ei
tämmöinen näpertely suosituksilla ole
mikään konsti parantaa liikenneturvallisuutta.
Kyllä se asennekasvatus on meillä suurin tekijä,
millä voidaan liikenneturvallisuutta lisätä.
Niin kauan kuin tässä maassa itsekkyys on hyve
ja nopea voitontavoittelu on ainoa päämäärä,
meidän on turha kuvitella, että liikenneturvallisuus
paranee. Siinä vaiheessa, kun ihmiset oppivat ottamaan
vähänkin muita ihmisiä huomioon, silloin
voidaan odottaa jotain parannuksia.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Muutama sana kypärästä ja kypäräpakosta.
Polkupyöräilijöiden kuolemaan johtaneet
onnettomuudet johtuvat nimenomaan kallovammoista. Harva vamma nykyään
niin usein johtaa kuolemaan kun nimenomaan kallonpohjan murtuma
ja aivojen alaosassa tapahtuva vammautuminen. Sitä on vaikea
ja usein mahdoton leikata, ja tämä on hyvin vakava
asia. Kun verrataan kuolemalta säästyneiden määrää esimerkiksi
siihen, mikä on talvinopeusrajoitusten kohdalla todettu,
niin luku on todellakin suuri näiden pyöräilijöiden
kohdalla.
Toinen asia, millä tavalla kypärä ei
aina suojaa: otan esimerkin hevosurheilun puolelta. Ratsastajan
käyttämä kypärä on
niin pehmyt, että se monesti painuu kasaan. Tiedämme
varsin paljon kallovammoja hevosurheilun harrastajilla, joilla on
kypärä. Tässä mielessä tämä kypärän
muoto on myös hyvin tärkeä.
Paula Lehtomäki /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on nyt kovasti
huolestuttanut se, että ei kannattaisi tehdä semmoista
lainsäädäntöä, jonka
valvonta on vaikeaa tai mahdotonta tai sitä ei pystytä tekemään. Minä muistuttaisin
vaan kollegoita siitä, että meillä on
sekä liikenteessä että monissa muissa asioissa
paljon, paljon lainsäädäntöä,
jonka valvonta on käytännössä mahdotonta,
vielä vaikeampaa kuin tämän. Senhän
näkee heti, onko kypärää päässä vai
ei, että eihän siinä mitään
erityisiä valvontaongelmia ole.
Tämä on epäselvä kyllä lukijalle,
mitä tämä laki nyt sitten tarkoittaa,
että "yleensä" pitää pitää,
mutta jos ei kehtaa, niin ei sitten tarvitsekaan pitää.
Tietynlaista sekamelskalainsäädäntöä tässä on
tekeillä. Toivoisinkin, että edetään
ainakin siihen suuntaan, että tämä sana
"yleensä" voidaan pykälästä poistaa.
Mikko Elo /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Henkilökohtaisesti pidän
erittäin tervejärkisenä tätä valiokunnan
mietintöä ja olen sitä mieltä,
että vapaaehtoisuus on varmasti suomalaisten enemmistön
mielestä ihan järkevää. Mitä tulee
liikenneturvallisuuden kehitykseen, niin ed. Pulliainen täällä alkupuheenvuorossaan
totesi,
että me olemme päässeet tuollaisen 400:n liikenteessä kuolevan
henkilön tasolle vuosittain. Muistan ajan 70-luvulla, kun
tämä luku oli noin 1 000 vuosittain,
eli kyllä me olemme liikenneturvallisuutta pystyneet lisäämään.
Mutta, puhemies, paljon on tehtävissä. Liian paljon
välinpitämättömyyttä liikenteessä on
edelleenkin; punaiset valot ovat monelle helsinkiläiselle
liikenteessä olevalle kuin punainen vaate härkätaistelussa,
eli kiihdytetään vauhtia, jotta päästään punaisia
valoja päin.
Puhemies! Tässä suhteessa uskon, että meillä on
paljon enemmän tekemistä. Meidän jokaisen pitää enemmän
pitää huolta toisistamme liikenteessä,
ja tämä vapaaehtoisuuden pohjalta tapahtuva eteneminen
on varmasti kaikkein järkevin.
Katri Komi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Valvontavelvollisuudesta, johon ed.
Lehtomäki viittasi, että on mahdotonta valvoa:
esimerkiksi rikesakkoja on annettu viime vuosina noin 1 000
kappaletta pyörällä ajamisesta ilman
valoja pimeän tai hämärän aikana,
joten kyllä sitä valvontaakin pystytään
tekemään. Tarkoituksenahan ei tietysti ole se,
ettei tilannekohtaista harkintaa voitaisi käyttää poliisin
taholta joissakin tapauksissa, mutta valvontaa pystytään
myös jossain määrin tekemään.
Ed. Tiusaselle ratsastuskypäristä. On totta, että myös
ratsastuskypäriä niin kuin muitakin kypäriä on
hyvin monen tasoisia. Onneksi nykyisin esimerkiksi kilpailuissa
vaaditaan ja suurin osa ratsastusta aktiivisesti harrastavista käyttää näitä standardit
täyttäviä niin sanottuja turvakypäriä myös
ratsastuksessa. Ne ovat sitten parempia kuin ne vanhan malliset,
kevyet, lähinnä näön vuoksi
päässä pidettävät kypärät
ovat olleet.
Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Kun tätä asiaa ministeriössä valmisteltiin,
minunkin ensimmäinen reaktioni oli juristireaktio, että lain säännökset
ovat sitä varten, että annetaan määräyksiä eikä suosituksia.
Mutta täytyy sanoa, että kun tätä asiaa
hyvin huolellisesti, tarkkaan analysoitiin prosessin kuluessa, niin
päädyimme siihen, että tässä vaiheessa
on parasta antaa suositus. Toisaalta totesimme, että jotakin
asiassa täytyy tehdä ja että suositus
on paras tapa edetä ja lähinnä siitä syystä,
että historialliset kokemukset turvavyön suosituksen
osalta olivat positiivisia. Ja tarkoitushan tässä on
se, että ensi vaiheessa pyritään suosituksella
siihen, että käyttöala on hyvin laaja,
minkä jälkeen voidaan sitten harkita sitä,
että määräys olisi pakollinen.
Ja yksi asia, joka on tärkeä, on juuri valvonta. Täytyy
sanoa, että kansalaiset eivät välttämättä kovin
helposti hyväksy sitä, että heijastimen käyttämättömyydestä — jos
näitä henkilöitä on paljon — annettaisiin
sakkoja. Käytännössä jouduttaisiin
turvautumaan huomautukseen, ja se on hyvin lähellä sitä,
että nyt poliisi suosittelee, toteaa, että meillä on
suositus, jonka mukaisesti pitäisi heijastinta käyttää,
joten lopputulema tältä osin on kovin samankaltainen.
Lopuksi, arvoisa puhemies, haluan todeta, että olen
hyvin tyytyväinen siihen, että valiokunta hyvin
laajalla yksimielisyydellä on hyväksynyt tämän
kannan, joka ministeriössä on ollut, ainoana poikkeuksena
ed. Bremer.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Olen hämmästyneenä tätä keskustelua
seurannut. Lainsäädäntöhän
on täynnä sellaisia velvoitteita, joihinka ei
liity rangaistusuhka, ja ehkä tässä on
juuri harhateille johtanut se, että jo hallituksen esityksen
perustelussa käytetään tätä suositus-sanaa.
Minusta olisi parempi puhua tosiaankin velvollisuudesta tai pakostakin.
Arkikielessä on kysymys kypäräpakosta
ja heijastinpakosta. Se, että niihin ei sisälly
sakkorangaistuksen uhkaa, ei muuta sen velvoitteen luonnetta. Se
myös normina on muotoiltu velvollisuudeksi, ja sitten on
pehmennykseksi kirjoitettu se "yleensä"-sana. Ja se, että poliisi
ei voi käyttää rikesakkoa tai rangaistusmääräystä,
ei poista poliisin muita puuttumiskeinoja, elikkä voidaan huomauttaa,
voidaan puhutella jne. Minusta olisi tämän salin
jälkeen parempi puhua kaiken aikaa kypäräpakosta
ja heijastinpakosta ja lähteä tosissaan, niin
kuin valiokuntakin evästää, tätä tiedottamista
ja propagandaa viemään eteenpäin. (Ed. Korkeaoja:
On tärkeä asia, että puhutaan kypäräpakosta!)
Klaus Hellberg /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Minusta tämä valiokunnan
näkemys on erittäin hyvä. Tässä lähdetään
nimenomaan siitä, että pyöräilykypärää ja
heijastinta yleisesti ottaen pitäisi käyttää määrätyissä tilanteissa,
ja se on erinomainen asia.
Mutta olisin mennyt vähän toisaalle tästä asiasta.
Tämä liittyy nimenomaan ihmisten asemaan, polkupyöräilijöiden
ja kävelijöiden asemaan eli siihen, mitä oikeuksia
varsinkin pyöräilijöillä on.
Eduskunnassa vuonna 98 heikennettiin pyöräilijän
asemaa liikenteessä. Itse silloin vastustin sitä,
koska olin erään pyöräily-yhteisön puheenjohtajakin.
Me selvästi totesimme, että tällä heikennetään
pyöräilijän asemaa, ja näin
onkin tapahtunut. Mutta hallituksen lähtökohta
silloin oli se, että kun pyöräily tulee
entistä varovaisemmaksi, niin sattuu vähemmän
onnettomuuksia. No, nyt on tilanne kuitenkin se, että enemmän
pyöräilijöitä on kuollut sen
lain säätämisen jälkeen, ja
tätähän pelättiinkin silloin.
Nyt sitten tietysti, kun tilastot ovat pahentuneet, on ollut paljon
puhetta tästä. Lakiesitys on tehty muun muassa
kansanedustajan toimesta, että pyöräilykypärä pitäisi
säätää pakolliseksi. En muista, onko
siinä sanktiosta puhuttu mitään, mutta
nyt hallituksen esityksessä, joka minusta on varsin hyvä,
ei nyt sitten sanktiosta puhuta.
Minusta on kyllä tarpeellista, että tähän
turvallisuuteen kiinnitetään huomiota. Minä edelleen lähden
tästä, miten on heikennetty pyöräilijöiden asemaa
liikenteessä: autoilijan ei enää tarvitse ehkä varoa
sillä lailla pyöräilijää kuin
aikaisemmin. Toisaalta kevyen liikenteen väyliä rakennetaan
erittäin vähän nykyään.
90-luvulla tietysti osin laman seurauksena kevyen liikenteen väylien
rakentaminen on lähes pysähtynyt, ja sekin tietysti
on edesauttanut sitä, että nämä ihmiset, jotka
muuten voisivat kevyen liikenteen väylää käyttää,
jos väylä olisi, joutuvat nyt sitten uhanalaisempaan
asemaan liikkuessaan kaduilla ja maanteillä. Eli tässä täytyisi
minusta ottaa myös huomioon se, miten tässä yhteiskunnassa
yleensä turvataan niiden ihmisten asema, jotka liikenteessä ovat
heikoimmassa asemassa. Itse täytyy tietysti pitää itsestään
huolta, mutta kyllä myös yhteiskunnan on heikompiosaista
autettava ja pyrittävä turvaamaan hänen
asemansa.
Nyt väitetään, että pyöräilijöitä kuolee
näihin kallovammoihin niin paljon, että se tulee
yhteiskunnalle erittäin kalliiksi ja että sen
takia yhteiskunnalla on oikeus vaatia myös kypärän
käyttöä. Mutta kysyn vain, miten moni
autoilija kuolee esimerkiksi kallovammaan vuodessa. Nythän
on se tilanne, että on tullut näitä turvatyynyjä,
jotka varmaan tässä auttavat, mutta epäilen,
että kyllä varmaan vähintään
yhtä moni autoilija kuolee kallovammaan kuin pyöräilijä.
Voitaisiin tietysti lähteä siitä, että autoilijat
ja autossa matkustajana olevat käyttäisivät
myös kypärää. Luulen, että jos
tähän mentäisiin, niin sillä yhteiskunta
säästäisi myös hyvin paljon,
mutta sitä ei kukaan ole ottanut edes keskustelun alaiseksi.
On tietysti helppoa edellyttää, että heikommassa
asemassa oleva joutuu tavallaan uhrautumaan vahvemman edessä.
Toivon kuitenkin, että tästä nyt
saataisiin sellainen kansanliike käyntiin, että jalankulkijat siirtyisivät
entistä enemmän käyttämään
heijastinta ja pyöräilijät siirtyisivät
käyttämään entistä enemmän
pyöräilykypärää. Nyt
tilanne on se, että pienet lapset käyttävät
kypärää, koska vanhemmat edellyttävät.
Tämä liittyy ilmeisesti siihen, että he
ovat hyvin epävarmoja pyöräilijöitä vielä,
mutta sitten kun he oppivat pyörää hallitsemaan,
niin silloin ilmeisesti vanhemmat ja lapset itse jo kokevat, että he
eivät kypärää enää tarvitse.
Tämä on tietysti ongelmallinen tilanne, kun tällainen
näkemys tulee. Toivotaan, että kypärän käytöstä tulee
jatkuvaa. Itse käytän aina pyöräilykypärää,
kun olen — aivan liian harvoin — pyöräilylenkillä käymässä,
mutta kun lähden kaupungissa käymään
torille, silloin en koskaan käytä. Olen tämän
harkinnut näin ja pidän sitä hyvänä käytäntönä,
mutta ilmeisesti nyt jatkossa on syytä myös näillä torikäynneillä esimerkin vuoksi
ottaa kypärä mukaan. Ei se varmaan mikään
huono ratkaisu ole.
Minusta tämä esitys tällaisenaan
on erittäin hyvä ja toivottavasti vie propagandamielessä sitten
myönteisessä mielessä kypärän
ja heijastimen käyttöä eteenpäin.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Mikä merkitys tällaisella
suosituksenomaisella lailla on, sen aika näyttää.
Toivottavasti kuitenkin tämän myötä myös
omalta osaltaan henkilövahingot ja onnettomuudet vähenevät.
Joka tapauksessa en koe tarpeelliseksi sitä, että poliisi
ryhtyisi kirjoittamaan sakkolappuja jalankulkijoille, joilla ei
ole heijastinta pimeän aikana. Niin heijastimen kantaminen
kuin kypärän käyttö lisäävät
ennen kaikkea kantajansa turvallisuutta.
Lapsethan pitävät mielellään
pyöräilykypärää — ed.
Lapintie näitä tilastoja toi esille — mutta sitten
murrosiässä kypärän käyttö jää ja
muutenkin tietyllä tavalla näistä asioista
livetään. Aikuisten esimerkki on hyvin tärkeä,
ja totta kai asennekasvatusta ja valistusta pitäisi koko
ajan lisätä. Näiden asioiden kohdalla
en usko, että valvonnalla hyvin paljon saadaan aikaan,
ja se on vaikea toteuttaakin. Mutta täällä jossakin
tuli jo esille valoitta ajaminen. Uskon, että valvonta
ja sakkolappujenkin kirjoittaminen tekee siihen muutosta, että niitä valoja
käytetään sitten. Ennen kaikkea tähän
aikaan vuodesta, kun on pimeää, tässä on
kyse turvallisuudesta niin jalankulkijoitten kuin pyöräilijöitten
ja autoilijoitten kohdalla.
Ed. H. Aho toi esille myös vaatetusteollisuuden, miten
se saataisiin mukaan. Todella pienellä rahalla, kun vaatteisiin
lisättäisiin heijastavia pintoja, tällä tavalla
turvallisuus lisääntyisi.
Itselläni on pyöräilykypärä.
Käytän sitä ehkä liian harvoin,
vain maatiepyöräilyssä, kun pitempiä matkoja
kuljen, eli parannettavaa on myös omalla kohdalla.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ei ole tarkoitus puhua pitkään,
mutta ajattelin, että jos ei kahdessa minuutissa mene,
ei tarvitse puhemiehen ryhtyä koputtelemaan, kun tulen
tänne korokkeelle.
Ensinnäkin tästä laista, kun tätä liikennevaliokunnassa
käytiin läpi: todella tässä ovat
pykälät hyvin yksinkertaisia ja päällisin
puolin näyttää, että tämä on
läpihuutojuttu, kun valiokunnassa käydään
tämä läpi, mutta ei näin vaan
ollut. Tässä todella haluttiin nyt kuulla asiantuntijoita
ja pohtia monelta kantilta tätä asiaa.
Täällä on tullut esille se, että valiokunnassa olisi
pitänyt pykäliä muuttaa niin, että tuo
sana "yleensä" olisi otettu pois. Meillä ei varmasti
siihen ollut mahdollisuuksia, eli valiokunnalla oli ainoastaan vaihtoehto
joko hyväksyä tässä muodossaan
tai sitten hylätä tämä hallituksen
esitys, koska jos lähdetään siihen, että pykäliin
ei olisi suosituksenomaisuutta sisältynyt, sitten olisi
pitänyt käydä jo paljon laajempi asiantuntijakuuleminen.
Todella olisi ollut aivan erilaisesta lainsäädännöstä sitten
kysymys.
Pykälien sanomahan on se, että jalankulkijan on
tiellä liikkuessaan käytettävä heijastinta
ja polkupyöräilijän ajon aikana suojakypärää. Tämä on
tämän lain sanoma: on käytettävä.
Minusta tämä ei ole niinkään
suosituksenomainen, vaan tässä on hyvin vahva
signaali siitä, että on käytettävä.
Minusta ministeri Koskinen toi hyvin esille tämän,
että meidän pitää puhua nyt
sitten, että on käytettävä niin
heijastinta kuin suojakypärää. Se, että tähän
pykälän sisälle sisältyy sana
"yleensä", tarkoittaa tietysti sitä, että tässä ei ole
rangaistavuutta olemassa. Se ei kuitenkaan sano sitä, että heijastinta
tai suojakypärää ei tarvitse käyttää välttämättä,
vaan kyllä sanoma lähtee siitä, että on
käytettävä.
Haluan tuoda tässä vielä esille sen,
että nyt, kun tämä laki astuu voimaan,
on erittäin tärkeää se, että tässä käydään
liikenneministeriön taholta oikea valistuskampanja eli
tämä tiedotetaan juuri siinä sävyssä,
että on nyt sitten laki, että on käytettävä näitä molempia
turvavälineitä, niin kuin laissa sanotaan. Siis
valistuksen oikea viestittäminen on erittäin tärkeää tässä tilanteessa.
Kun puhutaan liikenneturvallisuudesta, sen jatkuvuudesta ja
siitä, mitä on linjattu liikenteen niin sanotussa
kuripaketissa, minun mielestäni siinä hyvin keskeisellä sijalla
tulevat olemaan kevyen liikenteen väylät, kun
puhutaan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden
turvallisuudesta. Silloin me olemme todella merkittävästi
vaikuttamassa jalankulkijoitten ja pyöräilijöitten
liikenneturvallisuuteen. Meillä on tällä hetkellä liian paljon
sellaisia taajama-alueita, joissa on läpikulkuliikennettä,
raskasta rekkaliikennettä jne. Näihin pitäisi
sitten löytyä niin sanotusti rahaa, että näitä pystytään
rakentamaan. Silloin todella pystytään turvallisuutta
lisäämään.
Kaiken kaikkiaan, niin kuin lähetekeskustelussa sanoin,
meidän yhteiskunnassamme ei pitäisi kaikkea säätää pakolliseksi.
Tässäkin ollaan vähän siinä tilanteessa,
että miksi ei sitten voida ihmisiä valistaa, miksei
se voi kuulua jo perhekasvatukseen, että on käytettävä heijastinta
ja suojakypärää ilman, että siitä laissa
säädetään, koska siinä on
jokaisen liikkujan turvallisuus kysymyksessä. Tässä kuitenkin
on menty tälle tasolle, ja hyväksyn kuitenkin,
että tämä nyt on lakitasolla, vaikka
onkin tällainen suosituksenomainen.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan osallistua lyhyesti keskusteluun toteamalla,
että totta kai tässä on kysymys ensi sijassa
asenteista ja niissä on aina korjaamisen varaa. Sinällään
minulle olisi käynyt, että tässä olisi
säädetty vieläkin tiukemmin kypärä-
ja heijastinpakosta kuin nyt on tehty.
Turvavöiden osalta aikanaan voitiin todeta, että teknisin
järjestelyin voidaan liikenneturvallisuutta parantaa. Tulen
samaan, mihin ed. Lämsäkin, että myöskin
tieliikennejärjestelyin kevyen liikenteen väylien
osalta, erilaisten pengerrysten osalta ja muutoin voidaan vaikuttaa
liikenneturvallisuuteen. Myös esimerkiksi raskaan liikenteen
ajoneuvojen osalta tarvittaisiin säädöksiä, joilla
voidaan liikenneturvallisuutta parantaa. Totta kai nämä maksavat,
asenteet eivät maksa mitään, mutta varmaan
tällainen jonkin näköinen liikenteen
niin sanottu kuripaketti jatkossa tarvitaan liikenneturvallisuuden
parantamiseksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Uskon, että valistuksella ja
asenteilla voidaan luoda liikenneturvallisuutta kaikkein tehokkaimmin
ja lainsäädännön tulee tukea
tätä. Missä määrin
tarvitaan kulloinkin lainsäädäntöä,
on erikseen harkittava kysymys. Lakien tulisi olla helposti valvottavia
ja tarkoituksenmukaisia.
Menen yhteen kysymykseen, joka liittyy liikenneturvallisuuteen
ja joka koskee alkoholia. Kaikkein edullisin tapa olisi kitkeä rattijuoppous pois
liikenteestä. Alkoholi on mukana yli neljänneksessä kuolemaan
johtaneista liikenneonnettomuuksista ja vakavista liikenneonnettomuuksista
samoin. Toivoisin, että olisi voitu löytää signaali
alentamalla alkoholipromillerajoja, jolloinka olisi päästy
osaltaan ehkä hyvinkin merkittävään
liikenneturvallisuutta parantavaan tilanteeseen, joka ei maksa mitään.
Kalliit tieliikenneratkaisut, niin hyviä kuin ne ovatkin
ja kannatettavia, aina maksavat. Niihin kannattaa liikenneturvallisuuden
tähden käyttää rahaa nimenomaan
kevyen liikenteen turvallisuuden parantamiseksi. Näkisin,
että tuollainen ratkaisu, jolla ilman rahaa jo voitaisiin
parantaa liikenneturvallisuutta, tulisi ensi tilassa ottaa käyttöön.
Jos lainsäädännöllä alkoholipromillerajoja
olisi alennettu täysraittiusihanteen suuntaan, niin silloin
olisi otettu merkittävin liikenneturvallisuutta edistävä askel.
Samalla kun me olemme täällä tuoneet
esille teiden heikkoa, rapautuvaa kuntoa, meidän tulisi muistaa
myöskin liikenneturvallisuusnäkökohta, kun
maanteitä kunnostetaan ja perusparannetaan.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen selvä signaali
mielestäni tulisi nyt tämän jälkeen
olla, että on kysymys enemmän velvoitteesta kuin
suosituksesta, niin kuin se tähän saakka on ilmaistu
jo tiedotusvälineissäkin, ja sillä perusteella
näen, että tämä on myönteinen.
Niin kuin täällä on tullut esille ja
valiokuntakin korostaa, ehdotettuja säännöksiä tulee tukea
oikean tiedotuksen avulla, koska liikenneturvallisuustyössä tulee
käyttää tiedotusta ja valistusta nyt
apukeinona asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Valiokuntakin
on kiinnittänyt huomiota siihen, että tämä edellyttää jotakin
liikenneministeriöltä ja liikenneturvatyöltä kaiken kaikkiaan.
Erikseen on sitten se, mitä kokonaisuudessaan rakenteellisia
ratkaisuja me teemme koko liikenneturvan kehittämiseksi
ja parantamiseksi. Toivon ja näen, että tällä nimenomaan
voisi olla nyt se merkitys, joka täällä keskustelussa
on tullut esille ja jota mielestäni ministeri Johannes Koskinenkin
korosti, että olkoon se sitten velvoitelaki. Toivoisin,
että se on sitä, selkeä signaali, että kypärällä ja
heijastimella on merkitys. Silloin lapsille, nuorille, aikuisille
ja yhtä hyvin vanhuksille se viesti menisi sellaisena,
että ei pelkästään silloin käytetä,
kun on rangaistus, niin kuin puheenvuoroissa on myös tullut
esille, että rangaistusta on edellytetty. Mielestäni,
jos kerta näillä on selkeä merkitys,
ennalta ehkäisevä merkitys, niin miksi sitä ei
voisi jo tässäkin nähdä hyvänä,
niin kuin hallituksen esitys nyt sitten on näin lähtenyt.
Tätä voi filosofoida hyvinkin pitkälle,
mutta näen, että tämä edellyttää nyt
liikenneturvatyöltä, valistukselta, hyvin paljon.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Itse näen, että tämä lakiehdotus,
vaikka se tietysti on altis arvostelulle ja varmasti täytyy
jossain vaiheessa miettiä, olisiko aika kypsä myös
rikesakkojärjestelyille, kuitenkin tuo sen perusasian esille,
muistuttaa meitä kaikkia, varsinkin meitä aikuisia,
pyöräilijöitä ja tietysti pimeällä maantien
reunassa kävelijöitä, että meillä on
paitsi oikeuksia myös velvollisuuksia. Tämä liittyy
erityisesti mielestäni siihen kyläpoliittiseen
aspektiin, josta esimerkiksi itse olen omassa kylässäni Helsingin
Ruskeasuolla yrittänyt yhdessä muiden kylän
jäsenten kanssa sopia, että meillä aikuisilla
on poikkeuksellisen paljon velvollisuuksia sen suhteen, miten me
kollektiivisesti käyttäydymme.
Me olemme jo ajat sitten sopineet, että me laitamme
kypärän päähän, vaikka
se aikuisista ei tunnukaan mukavalta, ja mitä täälläkin
torimatkoista puhutaan. Aikuinen helposti nykypäivänä vielä ajattelee,
että no, jos tässä nyt pikku matkan hiljaa
pyöräilee, niin eihän sitä epämiellyttävää,
hassun näköistä pottaa tarvitse päähän
laittaa. Mutta se on meidän pienten lasten vanhempien näkökulmasta
erittäin kiusallista ja vastuutonta, koska juuri siitä ne
kasvavat lapset saavat sen mallin. Tämän lain
ehkä suurin käytännön merkitys,
jos ajattelen omaa kylääni ja tuttavapiiriäni,
on siinä, että se on nyt lain vaatima velvoite
meille aikuisillekin. Se antaa poikkeuksellisesti myös
niissä yhteisöissä, joissa tämmöisiä kylän
pelisääntöjä, niin kuin meillä Ruskeasuolla on
sovittu, ei ole, oikeuden sanoa toiselle aikuiselle, että sinulla
on velvollisuus. Se velvollisuus ei välttämättä mielestäni
liity siihen, että pitää suojella omaa
henkeään. Se on tietysti hyvä. Jokaisen
aikuisen pitää osata ja ymmärtää tehdä se joka
tapauksessa, mutta varsinkin velvollisuus aikuisten pyöräkypärän
käytön osalta liittyy mielestäni siihen,
että se antaa niin huonon mallin nuoremmille, jos aikuiset
eivät sitä käytä, ettei mikään
valistus ja opettajien ja vanhempien kaunokielisyys eikä kauhuvalistuskaan
auta.
Sitten lopuksi muistuttaisin vain siitä, että kaikki
kypärät eivät suojaa yhtään
mitään. Jos tämmöinen normaalimarkkinoilla
ollut kypärä on tippunut kovalle alustalle, siihen
on tullut semmoinen railo, että se ei suojaa. Minusta tuntuu,
että markkinoilla ja sukupolvelta toiselle, naapurilta
toiselle kulkee paljon kypäriä, joista sitten
varsinaisen onnettomuuden tapahtuessa ei ole mitään
hyötyä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys on oikean suuntainen niin
kypärän käytön kuin heijastimenkin
osalta. Se on joustavampi tapa siirtyä kypärän
käyttöön ja heijastimen käyttöön.
Uskon, että kun kypärän käytöstä samoin
kuin heijastimen käytöstä puhutaan, käyttö lisääntyy.
Tässä on keskeinen merkitys kouluilla, päiväkodeilla
ja myös työsuojelutoimikunnilla työpaikoilla.
Työmatkoillahan tapahtuu paljon pyöräonnettomuuksia,
ja poliisi voi huomautella entistä enemmän.
Täällä puhuttiin vaatteitten valmistuksesta. Tekstiiliteollisuus
voisi niin aikuisten kuin lasten vaatteisiinkin pistää sinne
vain takin hihaan taikka housunlahkeeseen heijastimia.
Yksi asia, mikä on erittäin tärkeä myös
liikenneonnettomuuksien suhteen, on teitten huono kunto. Siihen
olisi voinut kyllä valiokunta ottaa kantaa. Suomessa on
edelleen erittäin heikkoja teitä. Muun muassa
Nelostie, joka on keskeinen tie Suomessa, on pitkiltä osin
sellaista, että siellä ei ole minkäänlaista
kevyen liikenteen kaistaa, missä voisi edes liikkua. Samoin
pyöräteitä pitäisi tehdä lisää ja
leventää niitä. Pyöräteitten
liikennesäännöt pitäisi saada
terveemmälle pohjalle. Esimerkiksi rullaluistelijat, jotka
menevät usein paljon kovempaa kuin polkupyörät,
rinnastetaan jalankulkijoihin. Tähänkin pitäisi
saada muutos: joko leventää pyöräteitä taikka
sitten saada uudet pelisäännöt sinne.
Mutta kaiken kaikkiaan rahaa pitäisi saada teitten kunnossapitoon
ja parantamiseen. Se on myös erittäin tärkeä lähtökohta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on käytetty
hyviä puheenvuoroja turvallisuusseikoista, mutta yhteen
asiaan ei ole puututtu, ja se on se, millä tavalla köyhät
perheet pystyvät hankkimaan kaikille lapsilleen kypärät.
Tästä huolta kantoi eräs ihminen, lähetti
kirjeen. Hänellä on neljä alaikäistä lasta,
ja he olivat toimeentulotukiasiakkaina. Tämän
kirjeen sisältö kuului, jotta kun kuitenkin nämä kypärät
maksavat suhteellisen paljon, niin joutuvatko tässä köyhän
pennut sitten huonompaan asemaan. Heille huomautellaan, kun vanhemmat
eivät pysty hankkimaan kypäriä. Sen takia
toivoisi, että toimeentulonormeihin myös otettaisiin
huomioon tämä seikka, jotta vaikka tämä ei
nyt ole pakollinen, niin kuitenkin tämä on sillä tavalla
lähes pakollinen tarvike, joka tulee hankkia. Siinä mielessä myös
siinä vaiheessa ei pidä olla mitään harkintaa
eikä se tilanne, jotta köyhän pentu on huonommassa
asemassa ja sitä sormella tullaan osoittelemaan sen takia,
kun se paljaspäin ajelee tuolla pitkin teitä.
Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Kaikki toimenpiteet, joilla edistetään
liikenneturvallisuutta, ovat paikallaan. Tässä nyt
hallitus on tehnyt tämmöisen oman näkemyksen,
jonka valiokunta on hyväksynyt, ja esitys on minusta oikean
suuntainen ja tuettava ilman muuta. Millä tavalla sitten
tämä toteutuu käytännössä?
Minusta tässä on meillä aikuisilla erittäin
suuri vastuu siinä, millä tavalla me kasvatamme
ja näytämme esimerkkiä lapsillemme ja
samalla muille siinä yhteisössä, missä olemme,
kypärän ja heijastimen käytöstä.
Kypärän pois jättämisellä minä uhmaan
vain omaa itseäni. Se varmasti on monen kohdalla niin,
että sitten kun jotain sattuu, sen jälkeen ymmärtää kypärän
merkityksen. Mutta heijastimen poisjättämisellä minä uhmaan
myös sitä ympäristöä,
jossa minä kuljen pimeään aikaan, ja
sen takia näkisinkin, että tässä heijastinasiassa
tulisi olla tiukempi, koska sillä vaikutetaan myös
sen toisen tiellä kulkijan mahdollisuuksiin huomioida minut.
Jos minä itse jätän heijastimen pois
ja autoilija ei minua huomaa, aiheutan myös sillä omalla pois
jättämisellä autoilijalle sen tilanteen,
joka voi olla hyvin kohtalokas molemmin puolin.
Minusta ed. Esa Lahtela otti tärkeän asian
esille. Ed. Tuija Brax aikaisemmin toi esille sen, että meillä on
paljon käytössä epäkurantteja
kypäriä ja juuri näissä tilanteissa,
jolloin niitä ostetaan, esimerkiksi kirpputoreilta tai
ne kulkevat monelta monelle, voi tulla tämmöinen
tilanne, että silloin kun varaa ei ole hankkia kunnollista
kypärää, sitten on käytössä näitä,
jotka eivät ole tarpeeksi turvallisia. Minusta tämä asia
on hyvä ja tuettava, ja toivonkin, että tämä etenee
hyvään suuntaan.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Palaan vielä ed. Bremerin
vastalauseeseen. Tämä on hyvin mielenkiintoinen,
toki kuvaa aika tavalla sitä ajattelutapaa, mitä liikenneasioissa
ed. Bremer on hyvin montaa kertaa julki tuonut. Täällä todetaan
muun muassa se, että hänen mielestään
olisi tähän mietintöön tullut
ottaa Rahtareitten ehdottama kanta, jossa todetaan seuraavaa: "Mikäli
heijastinta ei ole käytettävissä, jalankulkijan
on noudatettava erityistä varovaisuutta liikenteessä."
Siis vain jalankulkijan täytyy erityistä varovaisuutta
liikenteessä noudattaa! Kyllä kai se on niin,
että kaikkien tiellä liikkujien, liikkuvatpa sitten
jalan, polkupyörällä, mopedilla, rullaluistimilla,
luistimilla, autoilla tai jopa hevosella, täytyy erityistä varovaisuutta
noudattaa, on sitten heijastin tai ei, on kypärä tai
ei. Minusta tämä on nyt hyvään
suuntaan menossa, ja uskon niin, että suositusta, joka
saa hyvin vahvan vaikutuksen, tullaan noudattamaan aika tavalla
kansalaisten keskuudessa. Ei tällaisten asioitten osalta
voi edetä sillä tavalla, että laitetaan
esimerkiksi kypäräpakko polkupyöräilijöille
tai heijastinpakko. Palaan edelleen tähän valvontaongelmaan.
Ei ole sillä tavalla, että kypärä vain
näkyy ja sillä tavalla se on helppo valvoa, vaan
kyllä on otettava huomioon myöskin poliisien resurssit,
joilla valvontatyötä tehdään.
Ed. E. Kanerva poliisimiehenä kuvasi oivallisesti sitä,
mitä "yleensä"-sanalla tässä yhteydessä tarkoitetaan.
Tähän melkein voi yhtyä. Kyllähän
tämä suositus, kun tulee poliisimies vähän koputtelemaan
olkapäälle, jos sinulla ei ole kypärää,
kun ajat pyörällä, että miten
on mahdollista, että ilman kypärää ajat,
kyllä se on omantunnon juttu, (Puhemies koputtaa) että se
rupeaa täällä kolkuttelemaan, että täytyy
kypärä hankkia, jottei toista kertaa huomautusta
tule.
Mitä ed. Esa Lahtela esille ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Laitinen, kohta pitää siirtyä puhujakorokkeelle.
... nosti köyhien perheiden tilanteesta, on huomionarvoinen
seikka.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! En ole ollut täällä keskustelun
aikana, koska todennäköisesti en olisi kestänyt
sitä keskustelua. On kuitenkin asiaa, tietämättä,
onko siitä puhuttu mitään. Kovin paljon
on puhuttu siitä, ettei pidä säätää lakeja,
joita ei voi valvoa. Tämähän on tietysti
totta, mutta liikenne on täynnä sellaisia lakeja
alkaen ylinopeusasioista, joita ei voi valvoa sataprosenttisesti.
Niillä on kuitenkin merkitystä, kun ratkaistaan
syyllisyyssuhteita ja vastuuta. Siinä mielessä,
vaikka ei jotain kypäräpakkoa tai heilurihommaa
voi valvoa täydellisesti, sillä on oma merkityksensä kuitenkin
onnettomuuden sattuessa. Tämä on minusta aika
tärkeä asia, joka on jäänyt
pois tästä keskustelusta.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä ed. Bremerin näkökulma
on tässä keskustelussa. Aivan niin kuin ed. Laitinen
sanoi, tieliikennelain alkupuolella on säännös,
että kaikkien tiellä liikkujien on noudatettava
olosuhteiden vaatimaa huolellisuutta ja varovaisuutta, ja jos sitten vahinko
sattuu, voidaan todeta, että jalankulkija käveli
keskellä tietä pimeässä, humalassa,
eikä hänellä sitä paitsi ollut
heijastinta, jota hänelle laki suosittaa. Kyllä tämä onnettomuustilanteessakin
voidaan ottaa huomioon.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! Toivottavasti tämä on
viimeinen kerta, kun tässä asiassa puhun.
Ed. E. Kanerva on tietysti aivan oikeassa. Silloin, kun puhutaan
yleisluontoisesti, että jokainen on velvollinen jne. turvallisuuden
takia, tämä on semmoinen yleisluontoinen asia,
jota ehkä otetaan ja otetaankin huomioon silloin, kun humalainen
kulkee ilman tässä tapauksessa heijastinta keskellä tietä.
Nyt on paljon sellaisia rajatapauksia, joissa kuitenkaan yleisluontoista,
varovaisuutta edellyttävää pykälää ei
sovelleta sillä tavalla, vaan sanotaan, että jalankulkija
horjui tien pientareella ja välillä kolme askelta
tien päällä humalassa ilman heijastinta.
Tällainen asia tahtoo kuitenkin jäädä kokonaan
autoilijan viaksi. Rajatapauksia näissä löytyy
monenlaisia.
Yleiskeskustelu päättyy.