4) Hallituksen esitys laeiksi vankeuslain 12 luvun ja tutkintavankeuslain
8 luvun muuttamisesta
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa herra puhemies! Vankien kirjeenvaihtoa koskevista säädöksistä on
käyty julkisuudessa varsin vilkasta keskustelua ja niin
myös täällä eduskunnassa toisen
asian yhteydessä tässä viime
viikolla. Vankiloista alkoi nimittäin kuulua viestejä uusien
säännösten ongelmallisuudesta melko pian
niiden hyväksymisen jälkeen syyskuussa 2005. Taustanahan
tässä oli siis se, että eduskunta muutti
hallituksen esitystä kirjesalaisuuspykälien kohdalta
huomattavasti tiukemmaksi.
Nyt kun tämä vankeuslaki ja tämä pykälä siis astuivat
voimaan tässä lokakuun alussa tänä vuonna — meillä on
ollut siis vielä varsin niukasti aikaa seurata tätä tilannetta,
mutta kuitenkin riittävästi — läksimme
siitä, että halusimme oikeusministeriössä koota
kokemuksia uuden lainsäädännön
täytäntöönpanosta.
Vankiloissa saadut kokemukset lain ensimmäisen kuukauden
aikana osoittivat kiistatta, että kirjeenvaihdon tarkastamista
koskevat säännökset ovat erittäin
ongelmallisia. Tästä syystä tässä esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi vankeuslain ja myös tutkintavankeuslain vankien
kirjeenvaihtoa koskevia säännöksiä siten,
että viranomaisten toimivaltuudet vankien kirjeiden avaamiseen
ja myös lukemiseen laajenisivat. Myös kirjeiden
tarkastamista koskevia toimivaltasäännöksiä täsmennettäisiin.
Kirjeiden avaamisesta muutama sana. Vankeuslain ja tutkintavankeuslain
säännöksissä vangin kirjeen
tai muun postilähetyksen avaamisen kynnys on korkea. Kirje
tai muu postilähetys voidaan avata ainoastaan yksittäistapauksessa perustellusta
syystä kiellettyjen aineiden tai esineiden
etsimiseksi, siis tämän nykyisen voimassa olevan
pykälän mukaan. Voin todeta sen, että muihin
Pohjoismaihin verrattuna kirjeiden tarkastamisen edellytykset ovat
Suomessa tällä hetkellä tiukimmat. Kirjeenvaihto
erityisesti suurissa suljetuissa vankiloissa on hyvin runsasta, esimerkkinä vaikkapa
Turun vankila, josta voin todeta sen, että Turun vankilasta
lähti tai sinne saapui yhteensä 5 400
kirjelähetystä, ja Helsingin vankilasta 4 900
kirjelähetystä lokakuun aikana.
Vankeuslain voimaantulon jälkeen kirjeiden tarkastaminen
on suljetuissa vankiloissa toteutettu erilaisten läpivalaisulaitteiden
ja huumekoirien sekä vartijan tekemien havaintojen avulla.
Oikeusministeriön lokakuussa vankiloille tekemän kyselyn
mukaan uudet tarkastuskäytännöt ovat hidastaneet
tarkastustoimintaa ja kirjeiden toimittamista vangeille. Voi vain
kuvitella sen, miten paljon tämä sitoo vankiloiden
henkilökuntaa. Teknisten laitteiden avulla yksittäisen
kirjeen tarkastaminen on erittäin hidasta verrattuna kirjeen
avaamiseen.
Kun täällä oli viime viikolla myös
puhetta huumekoirien käytöstä, voin todeta
senkin vielä, että näitten käyttö suurten
kirjemäärien tarkastamiseen on mahdotonta, koska
luotettavien tulosten varmistamiseksi koira voi tehdä töitä vain
lyhyitä aikoja. Nämä koirathan työskentelevät
noin 10—15 minuuttia kerrallaan. Totean vielä,
että erityisesti suuremmissa vankiloissa ongelma on todella
suuri, koska saapuvaa ja lähtevää postia on
useita tuhansia kirjeitä kuukaudessa. Vielä totean,
että kirjeiden tarkastustoiminta sitoo näin ollen
entistä useamman henkilön työpanoksen, mikä heikentää vankiloiden
muuta tarkastus- ja työtoimintaa.
Tässä tarkastustoiminnassa on myös
selkeitä puutteita, koska teknisillä laitteilla
ei pystytä luotettavasti tarkastamaan kaikkea kirjeen sisältöä eikä huumekoiria
siis ole riittävästi jokaisen kirjeen tarkastamiseen.
Se on siis kaiken kaikkiaan riittämätöntä ja
jopa mahdotonta.
Erityisesti vielä voin todeta, että rahan
havaitseminen kirjettä avaamatta on hankalaa, ja rahaa on
nimenomaan päässyt nyt näissä tarkastuksissa
läpi. Mielestäni on kyllä ihan sanomattakin selvää se,
että kiellettyjen aineiden ja myös esineiden pääseminen
vankilaan heikentää vankilaturvallisuutta.
Nyt sitten tämän ehdotuksen mukaan lakiin, siis
voimassa olevaan laajaan vankeuslakiin, sen 12 luvun 1 §:n
2 momenttiin otettaisiin uusi säännös,
jonka mukaan suljetussa vankilassa olevalle vangille saapunut kirjelähetys
saadaan aina avata ja sen sisältö tarkastaa kirjeessä olevaa
luottamuksellista viestiä lukematta, siis suljetussa vankilassa
aina avata kirjeessä olevaa luottamuksellista viestiä lukematta.
Tämä säännös koskisi kaikkia
suljetun vankilan osastoja niiden turvallisuustasosta riippumatta.
Käytännössä on nyt ilmennyt,
kun tilannetta on aktiivisesti seurattu, myös ongelmia
vangeille tulleiden pakettien sisällön tarkastamisessa,
koska laista puuttuu selkeä säännös
siitä, että postilähetys voidaan avata
sen sisältämien esineiden tarkastamiseksi. Tämän
vuoksi vankeuslain 12 luvun 1 §:n 1 momenttiin lisättäisiin
uusi säännös esineitä sisältävien
kirjeiden tai muiden postilähetysten avaamisesta. Tämä kuuluu
niin, että jos kirjelähetyksen muodosta tai koosta
voidaan päätellä, että se sisältää muutakin
kuin luottamuksellisen viestin, kirjelähetyksessä oleva
esine saataisiin tarkastaa normaalien omaisuuden tarkastamista koskevien
säännösten mukaisesti. Tämän
lähtökohta oli se, että tämä säännös
selkeyttäisi tarkastamista niissä tilanteissa,
joissa kirje tai postilähetys sisältää luvallisia
esineitä, kuten vaatteita tai esimerkiksi cd-levyjä.
Myös vanki tai hänelle kirjeen tai muun postilähetyksen
lähettävä henkilö voisi varautua
siihen, että esineitä sisältävä lähetys
avataan.
Vielä eräs seikka, johonka on kiinnitettävä huomiota,
on kirjeenvaihdon lukeminen. Tästä voin todeta
sen, että vangin kirjeenvaihdon lukemista koskevaa säännöstä — edelleen
olemme siis tässä 12 luvussa — muutettaisiin
siten, että vangille saapunut tai vangilta peräisin
oleva kirje tai muu postilähetys voitaisiin lukea, jos se
on kyseisen vangin rikostaustaan, vankeusaikaiseen käyttäytymiseen
tai lähettäjään liittyvästä perustellusta
syystä tarpeen rikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi,
vankilan järjestystä uhkaavan vaaran torjumiseksi
taikka vangin tai muun henkilön turvallisuuden suojelemiseksi. Tässä haluan
korostaa sitä, että kirjeen lukemisen edellytyksenä olisi
siten yksittäiseen vankiin liittyvä perusteltu
syy. Nykyisin lukemisen edellytysten on tullut olla olemassa yksittäisen kirjeen
osalta, mikä on ollut todella itse asiassa käytännössä ihan
mahdoton vaatimus.
Nyt pykälässä tarkoitettuja vankiin
liittyviä syitä olisivat esimerkiksi vangin osallistuminen rikollisjärjestön
toimintaan tai vangille määrätyn yhteydenpito-
tai lähestymiskiellon valvonta, ja tässä katsotaan
myös lähettäjää. Vastaavasti
lähettäjään liittyvä syy
voisi olla osallistuminen rikollisjärjestön toimintaan.
Lukemisen kynnys olisi kirjeen avaamista siis selvästi
korkeampi siten, että syyn tulisi olla perusteltu. Siis
mielestäni aivan oikein menisi tämä logiikka.
Päätösvallasta vielä se,
että voimassa olevassa eli vasta taannoin hyväksytyssä laissa
kirjeiden ja muiden postilähetysten tarkastamisen päätösvalta
on vankeinhoidon esimiestehtävissä toimivalla
virkamiehellä. Tämä on hidastanut päätöksentekoa,
kun käytännön tarkastustoimintaa suorittavan
virkamiehen on pitänyt saada erikseen päätös
kirjeen avaamista varten esimiestehtävissä toimivalta
virkamieheltä. Tätä on muutettu ihan
käytännön syistä ja lähdetty
ehdotuksessa siitä, että päätösvalta
kirjeen tai muun postilähetyksen tarkastamiseen ja avaamiseen
olisi normaalitapauksessa valvonta- ja ohjaustehtävissä toimivalla
virkamiehellä. Tämä tarkoittaisi aluevankiloissa
niitä virkamiehiä, joilla olisi ylipäätään
päätösvalta suljetuissa laitoksissa.
Kirjeiden avaamisesta päättäisi valvonnan
esimiestehtävissä toimiva virkamies. Vastaavat
muutokset tehtäisiin myös tutkintavankeuslakiin.
Nämä lait on tarkoitettu tulemaan voimaan ensi
tilassa.
Puhemies! Minä toteaisin sen, että näiden muutosten,
kaikkien näiden muutosesitysten lähtökohtana
ovat itse asiassa olleet suoraan käytännössä ilmenevät
ongelmat. Niitä on siis analysoitu. Tietoa saimme kyselyllä vankiloilta,
ja myös käytännön erilaisten
havaintojen pohjalta nämä kaikki muutokset on
tehty ottaen huomioon nyt jo tämän lain lyhyenä voimassaoloaikana
tapahtuneet erilaiset ongelmat ja vaikeudet. Siinä mielessä voisi
sanoa näin, että tässä on tietysti
nyt selvinnyt monia muitakin asioita eli näitä pienempiä päätösvaltaan
ym. liittyviä asioita ja ongelmia, jotka nyt sitten tässä samassa
yhteydessä esitämme korjattaviksi.
Voin sanoa näin, että kaikki ne havainnot
ja tiedot, joita omasta puolestani myös olen saanut, ovat
vakuuttaneet minut siitä, että nämä muutokset
vankiloiden kaikinpuolisen toiminnan turvaamiseksi sekä muiden
vankien, vankilahenkilökunnan ja tietysti, voi sanoa, koko
yhteiskunnan kannalta ovat mielestäni perusteltuja ja tarpeen.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat kollegat! Haluan reilusti
antaa tunnustusta ministeri Luhtaselle tämän asian ripeästä hoitamisesta.
Sanoin jo muistaakseni viime viikolla erään toisen
asian yhteydessä tätä asiaa sivuttaessa,
että ministeri Luhtanen on oikeusministerinä osoittanut
tässä asiassa sellaista järkevää suhtautumista
ja sellaista talonpoikaisjärkeä, jota mitä ilmeisimmin
on puuttunut niiltä oikeustieteilijöiltä,
joita perustuslakivaliokunta aikanaan asiasta kuuli ja joiden perustuslakitulkintojen
perusteella voimassa olevaa lakia säädettiin ja
hallituksen esitystä muuttaen tiukennettiin vankien kirjesalaisuutta
siihen tasoon ja asteeseen, että on jouduttu niihin käytännön
ongelmiin, joista ministeri Luhtanen mainitsi ja joiden ongelmien
poistamiseksi tai ainakin vähentämiseksi tämä hallituksen
esitys on annettu.
Ministeri Luhtanen esitteli yksityiskohtia tästä hallituksen
esityksestä. Menemättä niihin haluan
kuitenkin todeta, että lakivaliokunnan pitäisi
nyt hyvin tarkkaan katsoa tämä hallituksen esitys.
Lakivaliokunnan tulisi herkällä korvalla kuunnella
todellisia asiantuntijoita eli vankiloissa käytännön
arkityötä tekeviä vartijoita ja vastaavia
ja lakivaliokunnan tulisi rohkeasti tarvittaessa muuttaa hallituksen
esitystä vielä nytkin annetusta siten, että varmasti
laki käytännössä toimii, että laki
toimii käytännössä sen puolesta, että vankiloihin
ei kulkeudu ulkopuolelta huumeita, rahaa tai muuta kiellettyä materiaalia,
ja mielellään niin, että laki toimisi
myös sen puolesta, että vankiloista ulos tai vankiloihin
sisään ei tule rikostoimeksiantoja. Vankien kirjeenvaihto
on varmasti eräs väline, jolla vankiloista käsin voidaan
jatkaa rikollista toimintaa, rikollisen toiminnan järjestämistä ja
johtamista, ja siihenkin meidän pitää voida
puuttua.
Kun ihminen on tehnyt rikoksen, josta on joutunut lailliseen
edesvastuuseen ja joutunut vankilaan tuomituksi, on aivan selvää,
että tämä vankeusrangaistuksen kärsiminen
merkitsee hänen perusoikeuksiensa rajoittamista, ennen
kaikkea keskeisen perusoikeuden eli henkilökohtaisen vapauden
rajoittamista. Ja kun tässä tilanteessa ollaan,
niin mielestäni jo asian luonteesta johtuu se, että käytännössä vankien
eräät muutkin perusoikeudet ovat rajoitetut. Näin
ollen, kun lakivaliokunta nyt sitten miettii erilaisia oikeushyviä vastakkain,
niin toivon, että vankien kirjesalaisuudelle ei anneta
ylikorostunutta merkitystä suhteessa siihen tarpeeseen
ja oikeuteen, mikä koko yhteiskunnalla on huolehtia siitä,
että vankiloissa ei aiheettomasti ole väkivaltaisuuksia, että vankiloissa
ei liikkuisi huumeita ja huumekauppaa, että vankiloista
käsin ei johdettaisi rikollista toimintaa tai että vankiloihin
sisälle ei tulisi rikostoimeksiantoja eli käytännössä muihin vankeihin
kohdistuviin väkivallantekoihin yllyttäviä toimeksiantoja.
Haluan tässäkin yhteydessä vedota
perustuslakivaliokuntaan, että se antaessaan puhemiesneuvoston
ehdotuksen mukaisesti asiasta lausunnon lakivaliokunnalle ei ylläpitäisi
liian tiukkaa tulkintalinjaa. Olen täällä kiinnittänyt
huomiota jo aikaisemmin siihen, että perustuslakivaliokunnalla
on ollut perusoikeuksien ja esimerkiksi perustuslakiin sisältyvän
delegointikiellon tulkitsemisessa hyvin tiukka linja, ja kuten mielestäni tämä tapaus
osoittaa, liian tiukka linja.
Ei voida täällä eduskunnassa lähteä siitä,
kuten viimeksi tästä puhuttaessa täältä korokkeeltakin
käsin esitettiin, että eduskunta ottaa ensin hyvin
tiukan tulkinnan ja sitten edellytettäisiin, että käytännön
tasolla viranomaiset soveltaisivat pykäliä kuitenkin
väljemmin. Se on mahdoton lähtökohta.
Kun viranomaiset tietävät, että heillä on koko
ajan niskassaan uhka kanteluista oikeusasiamiehelle tai oikeuskanslerille
ja muutenkin tietysti tiukka laillisuusvalvonta, niin kuin pitääkin,
niin ei voida lähteä siitä, että viranomaiset, esimerkiksi
vanginvartijat, omassa tulkintakäytännössään
sitten väljentäisivät niitä ahtaita
rajoja, joita eduskunta, sen perustuslakivaliokunta ja lakivaliokunta,
on käytännössä asettanut.
Herra puhemies! Vetoan perustuslakivaliokuntaan, että se
tässä asiassa ja eräissä muissakin vähän
vähemmän herkästi kuuntelisi erilaisia
yliopistojen tutkijankammioista tulevia teoriaherroja ja heidän
teoreettisia pyörittelyjään ja enemmän antaisi sijaa käytännön
järjelle ja käytännön tiedoille.
Sanoin jo äsken, että kun rosvo joutuu vankilaan,
hänestä tulee vanki, se merkitsee hänen
perusoikeuksiensa rajoittamista. Sellainen kaunis ajatus, että kyllä,
kyllä, mutta se merkitsee vain tämän
henkilökohtaisen vapauden rajoittamista ja että jokaista
muuta perusoikeutta ja siihen puuttumista on sitten erikseen säädeltävä tarkasti
ja niihin puuttumisen on oltava erikseen kovan ja korkean kynnyksen
takana, tällainen ajatus on elämälle
vieras. Jos ajattelemme ihan käytännön vankilaolosuhteita,
niin siellä puututaan monella tavalla esimerkiksi vangin
yksityisyyden suojaan, siellä ymmärtääkseni
velvoitetaan vangit tekemään työtä,
siellä ei anneta henkilön saada työstään
yleisen tason mukaista palkkaa muuta kuin työsiirtoloiden
puolella, ja kun henkilö vankilassa tekee työtä ja
tienaa siitä varoja, niin hänen ei anneta itse
hallita näitä varojaan henkilökohtaisesti,
hän ei saa niitä rahoja käyttöönsä, vaan
ne menevät jonnekin tilille, siis henkilökohtaiselle
tilille siellä vankilassa, jos olen oikein ymmärtänyt.
Nämähän ovat kaikki käytännön
tilanteita, joissa rajoitetaan vankien perusoikeuksia, ja sitä pidetään
luonnollisena. Mielestäni se johtuu asian luonteesta, se
johtuu siitä, että he ovat joutuneet vankilaan,
elämään vankilaolosuhteissa, mikä merkitsee
jo sinänsä tiettyjä rajoituksia. Eli
pyörittely sillä, että vain vapausoikeus
viedään ja kaikki muut perusoikeusrajoitukset
pitäisi jotenkin perustella yksilöllisillä syillä, jotka
liittyvät asianomaiseen vankiin, on mielestäni
elämälle vierasta.
Sanoin jo aikaisemmin täältä silloin
viime viikon keskustelussa, että ymmärtääkseni
vankiloissa esimerkiksi valvotaan kameroilla tai tirkistysrei’istä vankien
olemista omassa sellissäänkin, ja juoppoputkissa
valvotaan ja niin edelleen. Eihän siinäkään
lähdetä siitä, että pitää olla
joku yksittäinen, siihen yksittäiseen vankiin
kohdistuva huoli turvallisuudesta tai jostain muusta, että voidaan
kurkistaa sinne selliin. Aivan samalla tavalla mielestäni
pitää lähteä — ja vetoan
perustuslakivaliokuntaan, että se tässä tulkintatilanteessa
lähtisi — siitä, että käytännön
elämä ja käytännön
olosuhteet edellyttävät, jotta koko rangaistuksen
tarkoitus toteutuisi, jotta muiden turvallisuudesta voidaan huolehtia,
jottei aiheettomasti vankiloihin syntyisi vaarallisia tilanteita, siis
tämä rangaistuksen luonne edellyttää näiden vankien
perusoikeuksiin puuttumista. Juuri tämä sinne
saapuvan postin tarkistaminen ja kirjeenvaihdon valvominen on yksi
sellainen puuttuminen, joka johtuu jo siitä vankeustuomiosta
ja siitä asian luonteesta.
Arvoisa herra puhemies! Lopuksi sanon, että tällä tapauksella
on mielestäni ollut kaksi sellaista piirrettä,
joista voisimme ottaa oppia muissakin tapauksissa.
Ensimmäinen näkökohta on se, että jos
on ripeä ja tarmokas ministeri ja hyvää tarkoittava hallitus,
niin kuin tässä asiassa tässä suhteessa on,
niin hallitus halutessaan voi hyvinkin nopeasti reagoida käytännössä syntyneeseen
ongelmaan hyvin tuoreenkin lain korjaamiseksi.
Toiseksi toivon, että perustuslakivaliokunnan sisällä ja
perustuslakivaliokunnan ja sen asiantuntijoiden kesken tämä tapaus
antaisi aihetta laajempaankin perusoikeuspohdiskeluun, siis sen
pohdiskeluun, mikä on oikea tulkintalinja arvioitaessa
eri hallitusten esitysten perustuslainmukaisuutta ja perusoikeussuojan
ulottuvuutta erilaisissa tilanteissa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin ed. Zyskowicz täällä totesi,
tämä on aika mielenkiintoinen tapaus sinällään.
Itse en muista tämän lyhyen eduskuntaurani aikana,
että puolitoista kuukautta sen jälkeen, kun laki
on tullut voimaan, hallitus tuo muutosesityksen. Myös omalta
osaltani haluan kiittää oikeusministeriä tämän
asian ripeästä hoitamisesta.
Tämä on mielenkiintoista sikäli,
että kun itse olen aikoinani ollut perustuslakivaliokunnassa 80-luvun
lopulla ja myöskin 90-luvulla, niin oli selvästi
havaittavissa kyllä asiantuntijoiden sukupolvenmuutoksen
yhteydessä, millä tavoin yltiöliberalismi
sai valtaa asiantuntijalausunnoissa. En tiedä, oliko tämä perustuslakivaliokunnan
lausunto,
joka lokakuun alussa voimaan tulleesta laista silloin annettiin,
nyt sitten nimenomaan näitten yltiöliberalististen
asiantuntijoitten aikaansaannosta. Näin ainakin uskon.
Meillä on täällä valiokunnan
puheenjohtaja paikalla ja hän voi varmasti omassa puheenvuorossaan
valottaa myös tätä taustaa.
Itse mietin jo silloin, kun tätä lakia tuotiin eduskuntaan,
ja pohdin sitä vanhaa lakia, joka oli vuodelta 1889, kuinka
hyvin sillä pärjättiin. Mutta tietysti
sen ajan eli 1990-luvun loppupuolen ja 2000-luvun alun ajan henki
oli sen suuntainen, että vähemmän voidaan
puuttua tällaisiin perusoikeuksiin.
Mielestäni tämän lain siinä osassa,
jossa tarkastellaan suhdetta perustuslakiin ja säätämisjärjestykseen,
on aika hyvin perusteltu näitä kannanottoja tältä osin,
että ainakin kun itse luen tämän, niin
tässä on yritetty nyt huomioida kaikki ne seikat,
joihin mahdollisesti asiantuntijakuulemisissa on puututtu ja mitä perustuslakivaliokunta
viime kerralla asiasta on lausunut, sillä tavoin, että myöskin
tämä uusi lausunto hyväksyisi tämän
sisällön, joka tässä hallituksen
esityksessä on.
Meillä on tietysti ongelmana se, että silloin kun
perustuslakivaliokunta jotakin sanoo, niin siihen ei ole sitten
määrätyltä perusoikeuksien osalta
mahdollista enempää puuttua. Se on oikeastaan
sitten hylättävä taikka pyydettävä,
että hallitus vetää sen takaisin, mutta
viime kerralla sitten lakivaliokunta teki ne muutokset, joita perustuslakivaliokunta
edellytti, ja hyvin pian nimenomaan tulivat esiin ne ongelmat, mitä täällä myöskin
ministeri omassa hyvin perusteellisessa esittelypuheenvuorossaan
toi esille.
Arvoisa puhemies! Itse toivon, että perustuslakivaliokunta
käsittelisi tämän asian — tiedän, että siellä varmasti
on kiireellisiä asioita paljon — hyvin nopeasti
ja samoin lakivaliokunta, että tämä ongelma,
joka on muodostunut nyt vankiloissa puolitoista kuukautta voimassa
olleen lain johdosta, saataisiin korjattua pikaisesti, ja yhdyn hyvin
pitkälle siihen, mitä ed. Zyskowicz totesi siitä,
että kun henkilö on vangittuna ja kärsii
tai sovittaa tuomiotaan, niin onhan hänellä ollut
hyvin paljon muitakin sellaisia oikeuksia, jotka on otettu pois.
Minun mielestäni siihen kuuluu myös se, että kaikin
tavoin pitää vankilaviranomaisten pystyä estämään
se, että sinne virtaa huumeita taikka rahavaroja, koska
ainakin niiden tietojen mukaan, joita itselläni on jo 1960-
ja 70-luvuilta, rahan saaminen oli kullanarvoista joillekin vangeille,
ja sen perusteella itsekin muutamia juttuja olin tutkimassa, kun
oli määrättyjä kiristyksiä ja muita
nimenomaan rahoihin liittyen. En usko, että tilanne vankiloissa
on ainakaan helpottunut sen suhteen.
Arvoisa puhemies! Itse olen kannattamassa hallituksen esitystä.
Todella toivon vielä kerran, että niin perustuslakivaliokunta
kuin lakivaliokuntakin käsittelisivät asian erittäin
nopeasti, että se saataisiin myös voimaan tulevaksi
laiksi.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Luhtanen on tuodessaan tämän
pykälämuutoksen nyt eduskuntaan todellakin toiminut
ajassa, koska oli kaikki asialliset ja poliittiset syyt tuoda tämä lakimuutos.
Vaikka perustuslakivaliokunta kirjoittikin oman lausuntonsa tavallaan
edellyttää-muotoon perusoikeuden kannalta, tietysti
olisin toivonut, että lakivaliokunta, erikoisvaliokunta,
olisi problematisoinut omassa mietinnössään
tätä kysymystä perusoikeuksista hieman
perusteellisemmin ja nähnyt ja ennakoinut myös
niitä tilanteita, joita selkeästi nyt viime viikkojen
tiedot sekä vankiloista suoraan kerrottuina että julkisuuden
kautta osoittavat, minkälaisiin ongelmiin tässä olisi
varmasti tilanteen jatkuessa todellakin jouduttu.
Suurin ihmisen perusoikeushan on todella vapaus ja silloin,
kun se vapaus viedään, on aivan selvää,
että myöskin ne alemmat perusoikeudet, niin kuin
tässä tapauksessa nyt kirjeoikeus, totta kai,
täytyy peilata tämän suurimman vapauden viemisen
kautta. Ne tiedot, mitkä nyt on kerrottu, osoittavat, että vankiloissa
tietyin osin vallitsee jo kirjekysymyksessä kaaos. On rahaa,
huumeita virtaa jo lyhyenä aikana, ja se aiheuttaa taas
edelleen lisää rikollisuutta, uhkailuja, painostusta.
Vartijat ovat saaneet syytteitä, ja on tullut jopa tietoa,
että elinkautisvangit itse haluaisivat, että tämä vanha
käytäntö, jossa kirjeet avataan, säilyisi
sen takia, että he haluavat rauhan vankilaan eivätkä sitä rauhattomuutta,
jonka tämä olemassa oleva laki nyt sitten sinne
toi.
On todellakin helppo yhtyä, arvoisa puhemies, ed. Zyskowiczin
hyvään analyysiin tässä ja siihen
toiveeseen, että perustuslakivaliokunta nyt olisi lausunnossaan,
kun te uudelleen otatte tämän tarkasteluun, valmis
arvioimaan omaa vanhaa tulkintalinjaansa ja pohtimaan, että onko
se yleinen henki, joka tässä yhteiskunnassa tämän kaltaisten
yksilön perusoikeuksien kannalta nyt vallitsee ja joka
tässä tapauksessa otettiin nyt sitten tulkinnaksi,
tämän esimerkin valossa ainoa oikea vai voitaisiinko
tätä arvioida sillä tavoin, että saataisiin
nopeasti tämä pykälämuutos läpi.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta tosiaan antoi lausunnon,
jossa se totesi, että kun vankilaan lähetetty
luottamuksellinen viesti saapuu sinne, niin jos se halutaan avata,
siihen avaamiseen pitää olla perusteltu tarve.
Asia ehkä oli jonkin verran ongelmallinen, koska lakivaliokunnassa
olisi voitu pyrkiä täsmentämään
hieman sitä, mikä se perusteltu tarve on, jolloin
sillä tavoin olisi annettu selkeämmät ohjeet
vankilaviranomaisille, millä tavalla toimia kussakin tilanteessa.
Edelleen perustuslakivaliokunta tosiaan totesi silloin, että olisi
syytä dokumentoida, kun avataan, mitkä ne perustellut tarpeet
ovat tuon viestin avaamiseen.
Ymmärrän kyllä, että se
on käytännössä vankiloissa johtanut
siihen, kun toimitaan virkamiesvastuulla siellä, että ollaan
huolissaan siitä, jos tehdään virheellinen
ratkaisu, ja siitä syystä on oltu tilanteessa,
jossa yksinkertaisesti kirjelähetyksiä ei ole
uskallettu avata. Tietysti täällä aikaisemmin
eräässä keskustelussa todettiin, että vankilaviranomaiset
voisivat tulkita väljästi näitä säännöksiä.
Ymmärrän kyllä suomalaista virkamiestä,
joka on hyvin lainkuuliainen, että kun on tiettyjä velvoitteita,
niin ei hän siinä, kun joutuu kirjaamaan, millä perusteella
viesti avataan, voi kovin väljiä perusteluita
paperille kirjoittaa. Siitä syystä on jouduttu
tilanteeseen, jossa ongelmat ovat käyneet kestämättömiksi
vankiloissa.
Pidän tarkoituksenmukaisena ja hyvänä sitä, että oikeusministeriö on
toiminut tässä asiassa hyvin nopeasti ja meillä on
täällä nyt hallituksen esitys käsiteltävänä.
Kun olen lukenut hallituksen esityksen perustelut, täytyy
todeta, että mielestäni hallitus on tehnyt varsin
huolellista työtä tuon esityksen perustelujen
suhteen, ja nyt tässä esityksessä todellakin
täsmennetään sitä, mitä nuo
perustellut tarpeet avaamiselle kaiken kaikkiaan ovat. Tietysti
perustuslakivaliokunta kuuntelee tästä asiasta
asiantuntijoita ja sen jälkeen, kun heitä on kuultu,
on aika ottaa sitten kantaa siihen, täyttääkö tämä esitys
sellaisenaan perustuslain asettamat edellytykset vai tarvitaanko
siihen vielä kenties jonkinlaisia täsmennyksiä.
Kuitenkin joka tapauksessa on syytä muistaa se, että meillä kirjeen
ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton perustuslain 10 §:n
2 momentin mukaan, mutta 3 momentissa on kyllä selvästi
säädetty poikkeuksia, kun siellä todetaan,
että "Lailla voidaan säätää lisäksi
välttämättömistä rajoituksista
viestin salaisuuteen yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta
taikka kotirauhaa vaarantavien rikosten tutkinnassa, oikeudenkäynnissä ja
turvallisuustarkastuksessa sekä vapaudenmenetyksen aikana".
Eli vapauden menetyksen aikana vankilassa rajoituksia voidaan asettaa
ja kuten ed. Laukkanen täällä totesi,
se on siitä syystä luonnollista, että kun
ihmisen vapaus on riistetty lakiin perustuvalla päätöksellä,
niin tietysti siihen vapauden rajoittamiseen sisältyy helposti
muitakin rajoituksia. Mutta tietysti tuon rajoituksen täytyy
olla aina perusteltu ja se ei voi olla missään
tapauksessa mielivaltainen.
Tässä yhteydessä on kuitenkin myöskin
syytä todeta, kuten hallituksen esityksessäkin
mainitaan, että henkilökohtainen turvallisuus
on perustuslain 7 §:n mukaan yksi keskeisiä perusoikeuksia
yhteiskunnassa, ja kyllä se henkilökohtainen turvallisuus
on ehkä niitä kaikkein tärkeimpiä oikeuksia,
mistä jokaisen kansalaisen pitäisi voida nauttia.
Jos meille tulee vankiloihin huumeita, kenties jonkinlaisia aseita,
niin se on kyllä erittäin vakava uhka tuolle henkilökohtaiselle
turvallisuudelle, ja tietysti tuokin perustuslain säännös
täytyy ehdottomasti ottaa huomioon, kun perustuslakivaliokunnassa
sitten tätä kokonaisuutta kaiken kaikkiaan arvioidaan.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunnassa on alustavasti keskusteltu
ja todettu, että asia pyritään käsittelemään
suhteellisen nopeasti niin, että kaikki edellytykset tehdä tuo
ratkaisu näillä valtiopäivillä olisi.
Asiantuntijoita kuullaan muistaakseni tämän kuun
lopulla tai joulukuun alussa, ja jos hyvin käy, niin toivomme,
että voisimme oman lausuntomme saada valmiiksi vielä tämän
vuoden puolella, jotta lakivaliokunnalle jäisi riittävä aika
tuon esityksen viimeistelemiseen ja että tuo vaikea tilanne,
joka vankiloissa tällä hetkellä vallitsee,
voitaisiin mahdollisimman nopeasti ratkaista.
Keskustelu päättyy.