Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nyt ensimmäisessä käsittelyssä oleva
hallituksen esitys järjestyksenvalvojista annetun lain
muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi on
sinällään monilta osin ihan puolustettavissa
ja myöskin vastaa käytännön
elämän tarpeita. Edellinen muutos, joka tehtiin,
aiheutti sen, että varsinaisesti ilman peruskoulutusta
ei voitu hyväksyä järjestyksenvalvojaa
kuin aina yhtä tilaisuutta kohden. Siitä tuli
sellainen rahastuksen maku, kun määrättyjä urheilutapahtumia esimerkiksi
järjestettiin aina silloin tällöin ja
kun koulutus on ollut ainakin tuolla periferiassa monen mielestä sangen
arvokasta ja vaikeuttanut järjestyksenvalvojien saamista.
Siltä osin voi sanoa näin, että kun
täällä on todettu tässä hallituksen
esityksessä ensinnäkin, että voidaan
samassa paikassa järjestettäviin saman luonteisiin
tilaisuuksiin myöntää lupa kuudeksi kuukaudeksi
kalenterivuoden aikana, niin tältä osinhan valiokunta
on näköjään perustuslakivaliokunnan
lausunnon pohjalta lähtenyt pohtimaan asiaa ja sen perusteella
muuttanut sitten hallituksen esitystä siten, että tällainen
niin sanottu poikkeuslupa ilman varsinaista koulutusta voidaan myöntää enintään
neljäksi kuukaudeksi yhden vuoden aikana. Itse en tätä muutosta
kyllä oikein henkilökohtaisesti ymmärrä,
mutta kai perustuslakivaliokunta viisaudessaan on sitten asiantuntijalausuntoihin
perustuen tällaisen lausunnon hallintovaliokunnalle antanut,
jossa hallintovaliokunta on sitten joutunut noudattamaan perustuslakivaliokunnan
lausuntoa ja on päätynyt sitten tähän
neljään kuukauteen esitetyn kuuden kuukauden sijaan.
Tässä mietinnössä on hyvin
seikkaperäisesti jälleen kerran käsitelty
tilannetta, jossa on kielto toimia järjestyksenvalvojana.
Jälleen kerran haluan todeta sen, että olen henkilökohtaisesti
eri mieltä siitä, että on näin
totaalinen kielto esimerkiksi poliisin osalta. Lun sitä nyt
on vielä laajennettu Tulliin ja Rajavartiolaitos on jo
aikaisemmin ollut tässä mukana, pidän
tätä kyllä liioiteltuna, kun pohtii käytännön
elämän tilanteita joissakin pienemmissä kyläjuhlissa
tai jossakin muussa. En tiedä, millä tavoin poliisin
oikeudet ja velvollisuudet siellä joutuvat ristiriitaan
poliisilain mukaisten poliisimiehen tehtävien kanssa, niin
kuin laissa esitetään. Mutta jostakin syystä ja jostakin
tämä asia on saatu vireille tässä muodossa
aikoinaan, ja eduskunta sen on hyväksynyt vuonna 2005.
Siltä osin siihen ei ole sen enempää niin
sanotusti nokan koputtamista, mutta vieläkin ihmettelen
tätä ehdottomuutta tuntien kuitenkin jonkin verran
kyseistä alaa.
Arvoisa puhemies! Järjestyksenvalvojakoulutus sinällään
on varmasti hyvä asia, kun on myöskin viime päivien
uutiset vartijoitten toimista, jotka ovat myöskin määrätynlaisia
koulutuksen saaneita järjestyksenvalvojia. On tietysti
aina paikallaan, että koulutus on tasokasta, laadukasta
ja myöskin teoreettisen opetuksen ohella saadaan käytännön
läheistä koulutusta. Valiokunnan mietinnössä korostetaan
myös sitä, että kertauskoulutus nimenomaan
ainakin silloin, kun lainsäädäntö muuttuu,
jotta järjestyksenvalvojat pysyvät ajan tasalla,
on tietysti aina paikallaan.
Järjestyksenvalvojien kouluttajana tavallaan toimii
tämän esityksen mukaan Poliisikoulu, mikä varmasti
on hyvä asia. Mutta itse tietysti ajattelen sillä tavoin,
että jos on henkilöitä, jotka ovat käyneet
Poliisikoulua usean vuoden, tällaisilla henkilöillä voisi
olla kyllä valmiuksia antaa koulutusta järjestyksenvalvojille.
Katsoisinkin, kun tässä muutaman vuosikymmenen
aikana on hyvin voimakkaasti kiristetty virkamiesten toimia taikka
niin sanottuja sivutöitä eli aina pitäisi saada
sivutoimiluvat ja niihin ei aina ole suhtauduttu kovinkaan myönteisesti
esimiestasolla, mitä vieläkin kyllä hämmästelen,
kun ottaa huomioon myöskin sen palkkatason, joka varsinkin nuoremmalla
poliisihenkilöstöllä on, että minun mielestäni
olisi paikallaan kyllä näitä sivutoimilupia
myöntää silloin, kun ei ainakaan ole
ristiriitaa poliisilain määrittämien
tehtävien kanssa.
Arvoisa puhemies! Uskon näin, että tämä selkeyttää joiltakin
osin sitä tilannetta, joka tällä hetkellä on
kentällä. Kokoontumislain 18 §:n osalta
on kyllä mielenkiintoista luettavaa se, millä tavoin
jälleen kerran perustuslakivaliokunta on lähtenyt
lausunnossaan tulkitsemaan välitön läheisyys
-sanontaa, ja sen seurauksena nyt sitten näköjään
hallintovaliokunta on laittanut 18 §:ään hyvinkin
moni-ilmeisesti ja monisanaisesti tämän välitön
läheisyys -tulkinnan, joka varmasti on omalta
osaltaan selventämässä tilannetta. Mutta
kaiken kaikkiaan voisi sanoa näin, että onhan
tällä viimeaikaisella lainsäädännöllä sellainen
kaiku ainakin minun korvissani, että melkein kaikkiin tehtäviin
pitäisi saada yksityisoikeudellisesti siviilihenkilöitä hoitamaan
ja viranomaisia sen kun vähennetään.
Minun mielestäni kyllä suunnan pitäisi
olla, että kun ollaan tekemisissä tällaistenkin
asioitten kuin yleisen turvallisuuden ja järjestyksen ylläpitämisen
kanssa, silloin kyllä pitäisi olla riittävästi
virkamiehiä eikä pitäisi turvautua tällaisiin
vartijoihin ja muihin vastaaviin.
Yleiskeskustelu päättyy.