Anni Sinnemäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus
vuodelta 2005 on ollut valiokunnan käsittelyssä.
Kertomus on oikeastaan muodoltaan pääosin aivan
edellisen mukainen. Se sisältää tarkastusviraston
kertomuksen eduskunnalle omasta toiminnastaan, tilintarkastuskertomuksen
valtion tilinpäätöksen tarkastuksesta
ja yhteenvetotietoa tarkastusviraston toiminnasta ja sen suorittamista
tarkastuksista. Valiokunta toteaa mietinnössään,
että eduskunnan näkökulmasta tarkastusvirasto
on hoitanut tehtäväänsä hyvin.
Toiminnantarkastukset vuodelta 2005 ovat kiertyneet erityisten
teemojen ympärille. Näitä teemoja ovat
olleet eduskunnan saamat oikeat ja riittävät tiedot
talousarvioesityksissä, ja valtion tilinpäätöskertomuksessa
tämä arviointi on ollut osa tarkastusviraston
toimintaa jo useiden vuosien ajan ainakin. Sitten useita tarkastuksia
on tehty myös valtionavustuksista, joita myös
tässä mietinnössä myöhemmin
käsitellään. Ja on ehkä hyvä myös
kiinnittää huomiota siihen, että yhtäläisen
suojan periaatteen mukaisesti EU-varojen tarkastus saa virastossa
saman painoarvon kuin kansallisten varojen tarkastus.
Kielteisiä laillisuuskannanottoja löytyy 37 kappaletta
varainhoitovuodelta 2005. Tämä on se määrä,
joka suunnilleen oli sitä edellisenäkin vuonna,
eli mitään hirveän isoja muutoksia näissä kielteisissä laillisuuskannanotoissa
ei ole tapahtunut. Yleensä nämä kielteiset
laillisuuskannanotot koskevat sen tyyppisiä asioita, että esimerkiksi
varoja on käytetty eri aikana, kuin mihin ne on budjetoitu,
tai että on käytetty varoja sillä tavalla,
että ne eivät ole olleet kohdistetut jollekin
tietylle momentille. Nämä eivät tarkoita sitä,
että kun noin kolmasosa valtionvarojen käytöstä tapahtuu
näiden tilivirastojen kautta, varojen käyttö ei
täyttäisi asetettuja laillisuusvaatimuksia, mutta
toisaalta valiokunta kuitenkin yhtyy siihen näkemykseen,
että nämä ovat vakavia asioita ja ne
on syytä pyrkiä korjaamaan.
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusvirasto on arvioinut
tulosohjauksen tilaa tavalla, jossa on tavallaan katsottu ihan sitä,
kuinka monet tilivirastot ovat asettaneet riittävät
taloudellisuutta kuvaavat tavoitteet ja raportoineet nämä riittävillä ja
oikeilla tiedoilla. Tällä tavalla tarkastettuna
tulosohjaus näyttäisi toimivan vain noin neljänneksessä tilivirastoista.
Eli on selvää, että tämä hyvin
keskeinen ohjausmekanismi voisi toteutua huomattavasti paremminkin.
Valiokunta on pitänyt perusteltuna sitä, että tarkastusvirastossa
on tarkastettu valtionapuja ja -tukia. Näitä tarkastuksia
on tehty eri hallinnonaloilla hyvin erisuuruisista ja erityyppisistä tuista.
Valiokunta pitää tärkeänä ja
yhtyy siihen tarkastusviraston näkemykseen, että virastojen
ja laitosten olisi hyvä kiinnittää huomiota
valtionapujen sisäiseen valvontaan. Tarkastusvirasto myös
toteaa, että olisi perusteltua säännöllisin väliajoin
ottaa tarkasteluun valtionapujärjestelmä, tehdä kokonaisarviointi
ja johtopäätökset siitä, onko
valtiontuki tai valtionapu enää perusteltu. Tietenkin
tämä voi tarkoittaa myös sitä,
että vaikka tämä otettaisiinkin tarkasteluun,
niin voi olla, että apu on perusteltua. Mutta olisi hyvä, että tällaiset
arvioinnit säännöllisesti tehtäisiin
ja että valtionapu- ja -tukipolitiikka sisältäisi
myös riittävät keinot ja resurssit siihen,
että tukien vaikuttavuutta arvioitaisiin ja sitä,
saadaanko niillä aikaan niitä tavoitteita, joita
on haluttu.
Muutama esimerkki näistä tarkastetuista valtiontuki-
tai -apujärjestelmistä. Hallinto- ja tarkastusjaostossa
on käsitelty kuntien harkinnanvaraista rahoitusavustusta,
kuntien yhdistämisavustuksia ja ulkoministeriön
paikallisen yhteistyön määrärahaa.
Nämähän ovat hyvin eri kokoluokkaa ja
myös hyvin erityyppisiä avustuksia. Kuntien harkinnanvaraisista
avustuksista ehkä suurimmalla poliittisella pensselillä voisi
kai sanoa, että se, että niin monet kunnat hakevat
vuosi toisensa jälkeen harkinnanvaraista rahoitusavustusta
ja että siitä on tullut jollain tavalla täysin välttämätön
ja itsestäänselvä osa niiden taloudenhoitoa,
on varmasti yksi niistä syistä, minkä takia
kunta- ja palvelurakenneuudistus on käynnistetty. Mutta
myös sitten pienempiä yksityiskohtia tässä tarkastuksessa
on havaittu, ja niiden osalta sisäasiainministeriö on
ryhtynyt toimenpiteisiin, että tässä on
osa ehkä hyviä käytäntöjä, mitä tässä tarkastuksessa
on ehdotettu. Ja sitten toisaalta kysymys on suurista politiikan
linjoista, siitä, että mikä on meidän
kuntarakenteemme ja ovatko tällä hetkellä valtionavut
yleensäkään kunnille riittävällä tasolla.
Arvoisa puhemies! Kuntien yhdistymisavustuksista myös
tämän tarkastuksen johdosta sisäministeriössä on
ryhdytty toimenpiteisiin, joissa esimerkiksi on siirrytty käytäntöön,
että yhdistymisavustuksen tukipäätökset
tehdään kahdessa osassa niin, että se
jälkimmäinen osa on vasta, kun tämä hanke,
johon avustusta on haettu, on jo tarpeeksi pitkällä,
koska myös esimerkkejä siitä, että yhdistymisavustuksia
on haettu sellaisiin hankkeisiin, jotka eivät ehkä koskaan
ole toteutuneet. Myös tällaisia tapauksia tarkastuksessa
oli löytynyt. Mutta näiden osalta sisäministeriö on kyllä jo
ryhtynyt käytäntöjensä muutoksiin.
Arvoisa puhemies! Paikallisen yhteistyön määräraha
on määräraha, jota lähetystöt
hallinnoivat. Määrärahalla on mahdollista
avustaa erilaisia hankkeita, joiden tarkoituksena on muun muassa
vahvistaa kansalaisyhteiskuntaa ja demokratian toteutumista näissä maissa.
Tarkastuksessa on havaittu, että määrärahan
käyttö, esimerkiksi sen raportointi, ei ole kaikilta
osin ollut täysin ryhdikästä ja että osittain
ehkä ne rajat, minkälaisille järjestöille
tätä tukea voidaan maksaa, ovat olleet ylitettyjä.
Myös tämän tarkastuksen osalta ulkoasiainministeriö on
ryhtynyt toimenpiteisiin, joiden yhteydessä se on laatinut
uudet ohjeet paikallisen yhteistyön määrärahan käytöstä.
Ehkä tässä se keskeisin asia on, että tämän
määrärahan käytöstä niiltä tahoilta,
jotka ovat saaneet sen, vaaditaan systemaattisesti jälkikäteisraportointi,
mitä ei ollut aina tapahtunut. Tässä yhteydessä valiokunta
kiinnitti myös huomiota siihen, että myös
kiertävien suurlähettiläiden käytössä on
paikallisen yhteistyön määräraha
ja tämä on tietenkin hallinnoitavaksi haasteellisempi
kuin sellaisen lähetystön, joka on yhdessä maassa
ja ikään kuin koko ajan paikalla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Yhteen asiaan: Täällä todetaan
kuntien yhdistämisavustuksesta, että on käytetty
35 miljoonaa vuonna 2004, ja sitten todetaan, että jos
kuntien määrä vähenisi sadalla,
se tulisi maksamaan 600 miljoonaa. Mutta erityisen huomioitava seikka
tässä on tarkastusviraston huomio siitä,
jotta viraston mukaan investointi- ja kehittämishankkeiden tuki
tulisi kohdistaa erityisesti innovatiivisiin, kunta- ja palvelurakenneuudistusta
tukeviin kehittämishankkeisiin. Tämä on
hyvä huomio sinällään, koska
lähialueilla muutamia kuntaliitoksia on tehty ja kun katsoo,
niin tänä päivänä,
kun kaksi pientä kuntaa on liittynyt yhteen, siinä on käynyt
sillä tavalla, jotta eteenpäin ei uskalletakaan
katsoa, vaan syödään niitä porkkanarahoja. Sehän
tarkoittaa, että siinä hyvin pitkään
ei se talous ole kunnossa, kun tiedetään, jotta
koko ajan tikittää alijäämä siellä ja
menot on suuremmat kuin tulot ja jossain vaiheessa tulee seinä eteen. Jo
lehtitiedoista on hyvin voinut siitä lukea.
Nykyisessä järjestelmässä on
porkkanarahoissa ollut ainakin yksi ongelma se, jotta jos esimerkiksi
tänä vuonna olisi uusi jatkoliitos tapahtunut,
niin se aikaisemmin saatu raha, joka on saatu esimerkiksi kahden
kunnan liittymiseen, olisi vähentänyt sen uuden
syntyvän isomman kunnan rahoitusta ja tehnyt esteen myös
siihen, jotta ei kannata liittyäkään
eteenpäin isompaan kokonaisuuteen. Sen takia odotan tietoa,
koska en tiedä ihan, mitä tässä Paras-hankkeessa
on sisällä ja onko siinä vielä semmoinen
mekanismi, että jos on hiljattain liittyneet kunnat ja
halutaan isompi, esimerkiksi kaksi kuntaa lisää,
niin lasketaanko nämä vanhat jäämät
vai ei. Mutta toivon mukaan, kun tätä eduskunnassa
käsitellään, tämäkin
asia avautuu ja yksi kynnys poistetaan, jos muuten tahtoa löytyy
kuntaliitoksille.
Keskustelu päättyy.